#سوال_مسابقه_بیستم ودوم
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
📅17اسفند 98
⭕️کدام گزینه یا گزینه ها؛صحیح می باشد؟
گزینه 1️⃣: درنماز صبح؛رکعت سوم متوجه شده و قبل رکوع نشسته و نماز را تمام کرده و یک سجده سهو کرده؛عملش درست است
گزینه 2️⃣: قضای آن نمازهایی از پدرکه بواسطه بیهوشی و کما بودنش قضا شده و در آن حال از دنیا رفته؛بر پسر بزرگتر؛واجب نیست.
گزینه 3️⃣: فرقی بین "مستحب" و "احتیاط مستحب"نیست
گزینه 4️⃣: همه نمازهای واجب را میتوان به جماعت خواند
گزینه 5️⃣: به نظر اکثر مراجع تقلید؛شخصی که ریش خود را با تیغ می تراشد؛میتواند برای طلاق؛شهادت دهد
📩 لطفا فقط شماره گزینه یا گزینه های صحیح را به آیدی @ebadi_porseman 🆔 ارسال کنید 📩
⏲مهلت ⏳ارسال گزینه ✅صحیح ✅؛ازالان تا 12ظهر فردا ⌛️ می باشد.⏰
🌹 به چند⃣ نفر که پاسخ صحیح ارسال کنند به قید قرعه ؛کارت شارژ گوشی📱 ؛هدیه داده میشود 🌹
➖➖➖➖➖
✅✅ #کانال_پرسمان_دینی
@Porseman_channel
#پاسخ_مسابقه
با سلام
وتشکر از حضور بسیارپرشور دوستان همراه🌷
فقط گزینه ی 2️⃣؛ درست می باشد و بقیه گزینه ها صحیح نمی باشند.
👇👇👇👇
به دوستانی که پاسخ صحیح داده بودند؛و به قید🌺قرعه 🌺؛برنده این مسابقه شدند،،هدیه شارژ مستقیم تقدیم میگردد🌷
کاربران برنده این مسابقه؛5نفرند
👇👇👇👇👇👇👇
zohor
yamahdi
ماندگار
یاکریم چاکریم
تلخ
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
موفق باشید🌷
💢خواندن قرآن هنگام خطبه عقد💢
@Porseman_channel
در روایات هنگام خواندن خطبه عقد خواندن کدام سوره یا دعا به عروس و داماد یا اطرافیان توصیه شده است ؟
✅در آداب عقد و مستحبات آن، خواندن سوره خاصی در هنگام اجرای خطبه سفارش نشده است. اگر از باب تبرک و تیمن قرآن را باز کنند و به آن بنگرند و سوره ای از آن، مانند سوره نور و يا سوره يس را بخوانند، خوب است؛ زیرا قرآن همه اش نور و هدایت است.
@Porseman_channel
💢حکم ساختن و خرید و فروش مجسمه💢
@Porseman_channel
مسأله 2069 خرید و فروش مجسمه و صابون یا (1) چیزهای دیگری که روی آن مجسمه دارد اشکال ندارد.
(1) (فاضل): خرید و فروش مجسمه و..@Porseman_channel
(نوری): ساختن مجسمه حرام است ولی خرید و فروش آن و صابون یا..
(گلپایگانی): مسأله ساختن مجسمه حرام است، ولی خرید و فروش آن بعید نیست که جایز باشد، اگر چه احتیاط در ترک آن است.
(خوئی): مسأله ساختن مجسمه جاندار بلکه نقاشی آن نیز حرام است، ولی خرید و فروش آن مانعی ندارد، اگر چه أحوط ترک است.
(تبریزی): مسأله ساختن مجسمه جاندار بنا بر مشهور حرام است و نقاشی آن جایز است و خرید و فروش آن مانعی ندارد، اگر چه أحوط ترک است.
(سیستانی): مسأله ساختن مجسمه جاندار بنا بر احتیاط حرام است، ولی خرید و فروش آن مانعی ندارد؛ و امّا نقاشی جاندار جایز است.
(زنجانی): مسأله ساختن مجسمه جاندار حرام است و همچنین نقاشی جاندار بنا بر احتیاط حرام است، ولی خرید و فروش آن مانعی ندارد هر چند احتیاط استحبابی در ترک آن است.
(بهجت): مسأله ساختن مجسّمه موجودات جاندار حرام است امّا نگهداری آن برای مقاصد غیر حرام بنا بر أظهر جایز است، و نیز معامله به همین مقصود مانعی ندارد، اگر چه احتیاط مستحب ّ در ترک آن است. و نقاشی موجودات جاندار بنا بر أظهر حرام نیست، اگر چه احتیاط در ناقص یا جدا کشیدن آن است.
(صافی): مسأله ساختن مجسمه حرام است و احتیاط واجب ترک خرید و فروش آن است.
(مکارم): مسأله ساختن و خرید و فروش مجسمه اشکال دارد، ولی خرید و فروش صابون و مانند آن که روی آنها شکل مجسمه یا نقشهای برجسته است اشکالی ندارد.
@Porseman_channel
🌹حكم خريد و فروش و نگه دارى مجسمه جاندار 🌹
@Porseman_channel
همه مراجع (به جز صافى و مكارم ):
خريد و فروش و نگه دارى آن اشكال ندارد.
آيةاللَّه مكارم:
خريد و فروش آن اشكال دارد و سزاوار آن است كه از نگه دارى آن، خوددارى شود.
آيةاللَّه صافى:
بنابر احتياط واجب، خريد و فروش و نگه دارى آن، جايز نيست.
@Porseman_channel
💢حکم عروسک 💢
@Porseman_channel
👈👈امام خمینی ره:
آيا در اسلام خريدوفروش عروسكهاى اسباب بازى اشكال دارد يا خير؟
ج
- مانع ندارداگر چه ساختن مجسمۀ ذى روح جايز نيست.
س 48
- ساختن عروسك و انجام نمايشهاى عروسكى شرعا چگونه است؟
ج
- ساختن عروسك جايز نيست و نمايش مانع ندارد.
س 49
- آيا ساختن و درست كردن عروسك اشكال دارد؟ آيا وجود عروسك در منزل براى بازى كودكان اشكال دارد؟ آيا كشيدن شكل عكس انسان كامل (نقاشى كردن) اشكال دارد؟
ج
- ساختن مجسّمۀ حيوان ذى روح، حرام است، ولى نگهداشتن آن در منزل حرام نيست.
و نقاشى هم اگر مجسمه نباشد حرمت ندارد.
👈👈رهبری:
س 1221:
ساخت عروسك و مجسمه و نقاشى و ترسيم چهره موجودات زنده اعم از گياهان، حيوانات و انسان چه حكمى دارد؟ خريد و فروش و نگهدارى و ارائه آنها در نمايشگاه چه حكمى دارد؟
ج:
ساخت مجسمه و نقاشى و ترسيم موجودات بىروح اشكال ندارد و هم چنين نقاشى و ترسيم چهره موجودات ذى روح، اگر بدون برجستگى باشد و يا مجسمه آنها كه به صورت غير كامل باشد، اشكال ندارد، ولى ساخت مجسمه انسان يا ساير حيوانات به صورت كامل اشكال دارد. امّا خريد و فروش و نگهدارى نقاشى و مجسمه جايز است و ارائه آنها در نمايشگاه هم اشكال ندارد.
👈👈👈آیت الله تبریزی:
3
- ساختن مجسمۀ ذوى الارواح حرام است، آيا عروسكسازى بوسيلۀ پارچه يا مواد پلاستيكى يا مجسمههايى كه بوسيلۀ خميرى مخصوص ساخته مىشود را نيز شامل مىشود؟
بسمه تعالى
- ساختن مجسمه اگر از ذوى الارواح باشد بنابر مشهور حرام و اين قول مطابق با احتياط است و ساختن عروسك اگر عرفا اسباب بازى به حساب آيد مانعى ندارد، و اللّه العالم.
924
- حكم عروسكسازى و مجسمهسازى با وسايل مختلف چيست؟ در صورتى كه اعضاى حيوان و يا انسان به طور كامل ساخته شود؟ در صورتى كه اعضاى حيوان و يا انسان به طور كامل نباشد، مثل اينكه انگشت نداشته باشد؟
بسمه تعالى
- مجسمهسازى جاندار چنانچه به نحو كامل بوده باشد بنابر مشهور حرام است، و نداشتن يك دست و يا يك پا منافاتى با كامل بودن ندارد، و امّا ساختن عروسك مانعى ندارد، و اللّه العالم.
👈👈آیت الله فاضل لنکرانی:
سؤال 1016: آيا ساختن مجسمه و عروسك، بوسيله خمير توسط كودكان و يا خريدن آن براى كودك اشكال دارد؟
جواب: كودكان مكلّف نيستند. و امور مذكوره نسبت به آنها مانعى ندارد.
👈👈آیت الله مکارم شیرازی:
جواب: مجسّمهسازى اشكال دارد؛ ولى اگر از قبيل عروسك و بازيچه باشد، خواه نقشى بازى كند يا نه، اشكالى ندارد.
👈👈آیت الله سیستانی
پرسش: آیا ساختن عروسک پارچه ای جایز است؟
پاسخ: بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
۱۰پرسش: اینجانب عروسکهائی با پارچه وپنبه درست می کنم این کار صرفا برای سرگرمی من است می خواستم حکمش را بدانم؟
پاسخ: بنابر احتیاط واجب جایز نیست ولی نگهداری آنچه درست کرده اید مانعی ندارد.
@Porseman_channel
💢ایام بیض💢
@Porseman_channel
هر ساله روز سیزدهم رجب آغاز ایّام البیض است و اعتکاف انجام میشود. آیا زمان پیامبر نیز چنین بود؟ آیا حدیث یا سندی در این باره آمده است؟
✅در مورد ایّام البیض روایاتی وارد شده است از جمله:
پیامبر(ص) فرمود: «هنگامیکه حضرت آدم، خدا را نافرمانی کرد، او را از عرش خود دور ساخت. او گریست و جبرئیل آدم را به زمین آورد، در حالی که سیاه شده بود. ندایی از آسمان شنید که روزه بگیر. آدم در آن روز ـ سیزدهم ماه بود ـ روزه گرفت و بدن او سفید شد. به این جهت، این سه روز از هر ماه را ایّام البیض مینامند. سپس منادی ندا داد: ای آدم ! این سه روز را برای تو و فرزندانت قرار دادیم. هر کس این سه روز در هر ماه را روزه بگیرد، مانند این است که تمام عمرش را روزه گرفته است».
بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۹۴، ص ۹۷.
مرحوم صدوق (ره ) میگوید: «علت این که این سه روز از هر ماه را ایّام البیض مینامند، این است که شبهای این ایام روشن است».
علل الشرایع، ج ۲، ص ۶۷.
بنابراین ایام البیض به ۱۳و ۱۴و ۱۵هر ماه گویند و روزه گرفتن در این سه روز فضیلت دارد. فضیلت روزه این سه روز در ماه رجب بیشتر است. در این زمینه روایت ام داوود از امام صادق (ع)را نقل میکنیم.
ام داوود (فاطمة دختر عبداللّه بن ابراهیم ) در فراق فرزندش داوود که توسط حکام بنی عباس دستگیر شده بود و مدت ها در زندان و سختی و از مادرش دور بود، روزی خدمت امام صادق (ع) رسید. امام به او فرمود: چه خبر از داوود داری؟ ام داوود گفت: دیگر از او ناامید شده و خبری از او ندارم. خیلی علاقه دارم او را ببینم. شما دعا بفرمایید او نجات یابد.
حضرت فرمود: ماه رجب فرا رسیده است. ماهی مبارک و محترم است و دعا در آن مستجاب است. روز ۱۳و ۱۴و ۱۵که ایّام البیض است، روزه بگیر و در روز پانزدهم غسل کن و... اعمال مفصّلی به نام اعمال ام داوود، در مفاتیح الجنان در اعمال ماه رجب ذکر شده است.
ام داوود میگوید: آن اعمال را انجام دادم و داوود از زندان آزاد شد و خدمت امام صادق رسید.
بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۹۴، ص ۴۳.
روزه گرفتن و اعتکاف در ۱۳و ۱۴و ۱۵ هر ماه، از فضیلت خاصی برخوردار است و در ماه رجب شاید فضیلت بیشتری داشته باشد. و اگر چه سیزدهم رجب (ابتدای ایام البیض) مصادف با ولادت حضرت علی علیه السلام است ؛ ولی ایام البیض وآداب مربوط به آن، مرتبط با ولادت ایشان نیست.
@Porseman_channel
💢عذاب کودکان💢
@Porseman_channel
چرا خداوند هنگام عذابهای همگانی، کودکان بیگناه را نیز مشمول عذاب میکند؟
1. بر اساس مبانی عقلی و دلایل نقلی، خداوند در حق کسی کوچکترین ظلمی روا نمیدارد
«إِنَّ اللَّهَ لا یَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّةٍ». نساء، 40.
به همین دلیل اگر فردی در سن کودکی با هر اتفاق و حادثهای از دنیا برود، در سایه عدالت الهی قرار گرفته و حقی از او ضایع نخواهد شد.
2. در باره از بین رفتن کودکان در بلاهای عمومی؛ نظیر عذاب قوم ثمود و دیگر اقوام، باید در نظر داشت که در این حوادث، کودکان هر چند با افراد مکلف از نظر نتیجه(یعنی هلاکت، نابودی و مردن) شریک هستند، اما از نظر عنوان فرق دارند. در مورد کودکان نمیتوان – جز با تسامح - عنوان عذاب را به کار برد و به عبارت دیگر، این حوادث سهمگین برای آنها نوعی مرگ طبیعی است؛ زیرا هنوز به سن تکلیف نرسیدهاند و گناهی انجام ندادهاند. بر این اساس، عذابهایی که دامنگیر کفاّر میشود، برای کودکان -هچنین افراد بزرگسال بیگناه - مانند بلایای طبیعی است که لزوماً عذاب نیست، اما کوچک و بزرگ را در بر میگیرد و این کودکان گویا در زلزلهای طبیعی جان دادهاند.
3. ممکن است این پرسش مطرح شود که در هر صورت آنها نابود شده و از بین میروند؛ چرا خداوند بقا و حق حیات را از آنها میگیرد؟ آیا این با عدالت خداوند سازگار است؟!
در پاسخ میتوان گفت؛ زندگی و دوام آن هدیهای از سوی خداوند است و کسی حقی بر خداوند ندارد؛ بنابر این گرفتن حیات از یک فرد را نمیتوان ظلم در حق او به شمار آورد. علاوه بر این، گاهی گرفتن حیات و جلوگیری از بقا و استمرار آن برای عدهای چه بسا برای خود آنها و یا جامعه دارای خیر و مصلحت باشد، چنانکه در مورد قوم نوح خداوند از زبان حضرت نوح چنین نقل میکند: «اگر آنها را باقى بگذارى، بندگانت را گمراه میکنند و جز نسلى فاجر و کافر به وجود نمیآورند».
«إِنَّکَ إِنْ تَذَرْهُمْ یُضِلُّوا عِبادَکَ وَ لا یَلِدُوا إِلاَّ فاجِراً کَفَّاراً». نوح، 27.
مقصود آیه این است که در صورت باقی ماندن قوم، باز هم فرزندانشان ایمان نمیآوردند. بر این اساس، چه بسا این مرگ برای کودکان بیگناه یک هدیه ناخواسته باشد؛ زیرا اکنون آنان به دوزخ نمیروند، اما اگر زنده میماندند، چه بسا به سرنوشت پدرانشان دچار میشدند. به عبارت دیگر، آنان با آنکه از زندگی موقت دنیا محروم شدهاند، اما بدون آنکه تلاشی برای کسب پاداش کنند، زندگی جاویدی به آنان هدیه شد.
بر اساس برخی اسناد که به دست ما رسیده است، بعد از دعای حضرت نوح(علیهالسلام) در مورد عذاب کردن قوم خویش، زنان و مردان به مدت چهل سال عقیم شدند و حتی در این مدت قحطی نیز به وجود آمده و اموال و احشام آنها نیز از بین رفته است، در واقع میتوان گفت اصلاً در زمان طوفان نوح اصلاً کودکی حضور نداشته است، بلکه تمام افرادی که بودهاند انسانهای عاقل و بالغ بودهاند که با اختیار خویش راه نادرست را طی کردهاند
📚بحار الأنوار ج11، ص299.
@Porseman_channel
💢نهی از نگهداری فاخته💢
@Porseman_channel
«فاخْتَه» پرندهاى است خاكىرنگ شبيه كبوتر، كمى كوچكتر از آن. دورگردنش طوقى سياه دارد، درعربى نيز فاخته (به كسر خا) گفته مىشود (فرهنگ عميد).
فاخته (نام علمی: Cuculus canorus)؛] که کوکوی معمولی یا کوکوی اروپایی نیز نامیده میشود، پرندهای از خانواده کوکو راسته کوکوسانان است که در اروپا، آسیا، و آفریقا زندگی و مهاجرت میکند. فاخته رنگ شبیه کبوتر و کمی کوچکتر از آن که دور گردنش طوقی سیاه دارد.
در لسان العرب آمده است که الفاخِته مفرد فواخت است و آن نوعی از کبوتران طوقی است.
فاخته از نظر اندازه جزو پرندگان متوسط و جزو حیوانات کوچک طبقهبندی میشوند. برخی کبوتران مانند کبوتر جنگلی و کبوتر کوهپایه نیز در برخی منابع فاخته نامیده شدهاند.
✅در حديثى معتبر مىخوانيم كه: فاختهاى در خانه امام باقر عليه السلام بود. روزى آن حضرت شنيد كه آن پرنده چيزى مىخواند. فرمود:
«مىدانيد چه مىگويد؟» گفتند: نه. فرمود: «مىگويد: فَقَدْتُكُمْ فَقَدْتُكُمْ؛ نيست شويد، نابود شويد». سپس فرمود: «ما آن را دور مىكنيم پيش از آنكه او ما را دور كند».
📚كافى، ج ۶، ص ۵۵۱، ح ۱.
۲. در حديث است كه روزى امام صادق عليه السلام به خانه پسرش اسماعيل رفت، مشاهده كرد كه فاختهاى در قفس كرده وآن حيوان مىخواند. حضرت به فرزندش فرمود:
«فرزندم، چه چيز باعث شده است كه اين فاخته را نگهدارى كنى؟ مگر نمىدانى كه اين حيوان صاحب خانه را نفرين مىكند؟»
📚كافى، ج ۶، ص ۵۵۱، ح 2
(شايد اين حيوان منشأ بيمارىهايى است كه آمدن آن در داخل زندگى انسان خطرآفرين باشد).
@Porseman_channel
منظور از مرگ سفيد و مرگ سرخ در هنگام آخر الزمان چيست؟
@Porseman_channel
پاسخ
براي پاسخ به اين سوال تنها به ذکر يک روايت اکتفا مي کنيم؛
از امير المومنين علي ـ عليه السلام ـ منقول است که فرمود:
«بین یدی القائم موت احمر و موت ابیض و جراد فی حینه و جراد فی غیر حینه احمر کالوان الدّم فامّا الموت الاحمر فالسّیف و امّا الموت الابیض فالطاعون»
«پيش روي قايم ـ عليه السلام ـ مرگي سرخ و مرگ سفيد پديدار گردد ...اما مرگ سرخ يعني شمشير و مرگ سفيد يعني طاعون»
کتاب الغیبة،طوسی ص۴۳۸، ح۴۳۰.
بحار الانوار، ج52، ص 113.
بنابر اين، مقصود از مرگ سرخ کشته شدن در اثر جنگ و مقصود از مرگ سفيد مردن در اثر شيوع بيماري هاي مانند طاعون وامثال ان خواهد بود.
@Porseman_channel
هدایت شده از کانال پرسمان دینی
💢روایات نوروز💢
✅دو دسته روایات در مورد نوروز وارد شده است . برخی از روایات آن را مدح کرده و برخی از روایات به ذم آن پرداخته است.
🔴روایات موافق عید نوروز را می توانید در
الكافي ج5، ص 141
من لا يحضره الفقيه، ج3، ص 300
دعائم الإسلام، ج2، ص 326
هداية الأمة إلى أحكام الأئمة عليهم السلام ج3 ص 317
وسائل الشيعة / ج8 /ص 172 / باب48
🔴روایات مخالف نوروز
مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج6، ص 154از لب الباب قطب نقل کرده است
مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) / ج4 ص 319
👌👌اما جمع بین روایات
کلام حضرت کاظم ع در نفی این عید(که در مناقب ابن آشوب)نقل شده؛ حمل بر تقیه وبلکه شاهدی بر اسلامی نبودن این عید می گیریم.
✅و در جمع دو دسته روایات عرض می کنیم که روایات مثبت (موافق)ناظر بر مطلوبیت این روز از باب فرصتی مناسب برای کارهای خوب ؛بوده و ناظر برتطبیق وقائع و حوادثی است که مصادف این روز واقع شده است(برفرض منطبق بودن این حوادث مثل غدیرخم و...)
و بخاطر این حوادث میمون و مبارک تمجید از این روز شده نه بخاطر تایید اصل این عید باستانی و اسلامی دانستن آن...
روایات نافیه ؛ اسلامی بودن آنرا نفی کرده است و روایات موافق،هدیه و احسان و ...را تایید نموده است.
@Porseman_channel
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸