با سلام خدمت اعضاء محترم
👇👇👇👇👇👇
با توجه به اینکه آیت الله سیستانی حفظه الله ؛ جمعه را آخرماه رمضان دانسته و عید نمیدانند...
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
وباتوجه به مبنای فقهی ایشان در رؤیت هلال؛
(که رؤیت با چشم مسلح رامعتبر نمیدانند وحکم حاکم شرع را ثابت کننده اول ماه نمیدانند)
توصیه میشود مقلدین معظم له روز جمعه روزه بگیرند یا قبل از ظهر مسافت شرعی رفته افطار کرده و برگردند...
مگر اینکه ازراههای دیگری چون دیدن با چشم خود یا شیوع و...یقین یا اطمینان به اول ماه داشته باشد...🌷
@Porseman_channel
💢ناتوانی از پرداخت كفّاره💢
@Porseman_channel
همه مراجع (به جز تبريزى، خامنهاى، صافى و وحيد): هر مقدار كه توانايى دارد،
به فقير مّد طعام بدهد و اگر از دادن اين مقدار نيز عاجز است، بايد حداقل با گفتن يك بار «استغفر اللَّه»، استغفار كند.
آيات عظام تبريزى و وحيد: بنابر احتياط واجب، بايد هر مقدار كه توانايى دارد، به فقير مدّ طعام بدهد و استغفار كند و اگر از دادن اين مقدار نيز عاجز است، بايد حداقل با گفتن يك بار «استغفر اللَّه»، استغفار كند.
آيةاللَّه خامنه اى: بايد هر مقدار كه توانايى دارد، به فقير مدّ طعام بدهد و بنابر احتياط استغفار نيز بكند و اگر از دادن اين مقدار نيز عاجز است، بايد حداقل به گفتن يك بار «استغفر اللَّه»، استغفار كند.
آيةاللَّه صافى: هر مقدار كه توانايى دارد، به فقير مدّ طعام بدهد و استغفار كند و اگر از دادن اين مقدار نيز عاجز است، بايد حداقل با گفتن يك بار «استغفر اللَّه»، استغفار كند.
@Porseman_channel
💢کفاره روزه زن، بر مرد است يا بر زن؟💢
@Porseman_channel
همه مراجع:
كفاره در موارد ياد شده، بر خود زن واجب است و در صورتى كه زن درآمد ندارد، كفّاره از او ساقط است.
@Porseman_channel
💢یافتن تمکن در سالهای آینده از پرداخت کفاره💢
من به علّت عدم قدرت مالی و بدنی نتوانستم برای انجام کفّارههایی که بر من واجب شده بود روزه بگیرم و یا به مساکین اطعام نمایم و در نتیجه، استغفار نمودم لکن به لطف الهی اکنون توان روزه گرفتن یا اطعام نمودن دارم، وظیفهام چیست؟
@Porseman_channel
رهبری:
ج: در فرض مرقوم، انجام کفّاره لازم نيست گر چه احتياط مستحب آن است که انجام داده شود.
آيت الله صافي گلپايگاني
احتياط واجب آن است كه هر وقت بتواند كفاره را بدهد.
سیستانی
احتیاط واجب آن است كه در این دو صورت (صدقه و استغفار)، هر وقت در آینده برایش توانایی حاصل گردید، كفّاره را بپردازد یا آن را كامل نماید.
مکارم
واجب نیست بعداً که قدرت پیدا کرد کفاره رابدهد.
@Porseman_channel
💢مخالفت پدر💢
در صورتى كه دختر و پسرى هم كفو باشند؛ ولى پدر دختر مخالف ازدواج آنها باشد، آيا باز هم رضايت او لازم است (بايد توجه داشت دختر بالغ و رشيده است و نياز به ازدواج دارد)؟
@Porseman_channel
همه مراجع (به جز بهجت، خامنه اى، صافى و تبريزى):
اگر پسر ـ شرعا و عرفا ـ كفو و همتاى دختر باشد، اجازه پدر لازم نيست.
آيات عظام بهجت و تبريزى:
اگر پسر ـ شرعا و عرفا ـ كفو و همتاى دختر بوده و ازدواج به مصلحت او باشد، اجازه پدر لازم نيست.
آيات عظام خامنه اى و صافى:
اگر پسر ـ شرعا و عرفا ـ كفو و همتاى دختر باشد و كفو ديگرى نيز پيدا نشود، اجازه پدر لازم نيست.
@Porseman_channel
💢منظور از" مكر الهى" 💢
@Porseman_channel
وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ
و (يهود و دشمنان مسيح، براى نابودى او و آيينش،) نقشه كشيدند، و خداوند (بر حفظ او و آيينش،) چارهجويى كرد، و خداوند، بهترين چارهجويان است.
[سوره آلعمران (3): آيات 52 تا 54]
" مكر" در لغت عرب با آنچه در فارسى امروز از آن مىفهميم تفاوت بسيار دارد" در فارسى امروز مكر" به نقشههاى شيطانى و زيان بخش گفته مىشود، در حالى كه در لغت عرب هر نوع چارهانديشى را" مكر" مىگويند كه گاهى خوب و گاهى زيانآور است.
در كتاب مفردات" راغب" مىخوانيم: المكر صرف الغير عما يقصده:" مكر اين است كه كسى را از منظورش باز دارند" (اعم از اينكه منظورش خوب باشد يا بد).
در قرآن مجيد نيز گاهى" ماكر" با كلمه" خير" ذكر شده مانند:" وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ" (خداوند بهترين چارهجويان است) و گاهى" مكر" با كلمه" سيئ" آمدهاست مانند:" وَ لا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ" (نقشه و انديشه بد جز به صاحبش احاطه نخواهد كرد)
بنا بر اين منظور از آيه مورد بحث و آيات متعدد ديگرى كه" مكر" را به خدا نسبت مىدهد اين است كه دشمنان" مسيح" با طرحهاى شيطانى خود مىخواستند جلو اين دعوت الهى را بگيرند اما خداوند براى حفظ جان پيامبر خود و پيشرفت آيينش تدبير كرد و نقشههاى آنها نقش بر آب شد و همچنين در موارد ديگر.
@Porseman_channel