💢کفاره روزه زن، بر مرد است يا بر زن؟💢
@Porseman_channel
همه مراجع:
كفاره در موارد ياد شده، بر خود زن واجب است و در صورتى كه زن درآمد ندارد، كفّاره از او ساقط است.
@Porseman_channel
💢یافتن تمکن در سالهای آینده از پرداخت کفاره💢
من به علّت عدم قدرت مالی و بدنی نتوانستم برای انجام کفّارههایی که بر من واجب شده بود روزه بگیرم و یا به مساکین اطعام نمایم و در نتیجه، استغفار نمودم لکن به لطف الهی اکنون توان روزه گرفتن یا اطعام نمودن دارم، وظیفهام چیست؟
@Porseman_channel
رهبری:
ج: در فرض مرقوم، انجام کفّاره لازم نيست گر چه احتياط مستحب آن است که انجام داده شود.
آيت الله صافي گلپايگاني
احتياط واجب آن است كه هر وقت بتواند كفاره را بدهد.
سیستانی
احتیاط واجب آن است كه در این دو صورت (صدقه و استغفار)، هر وقت در آینده برایش توانایی حاصل گردید، كفّاره را بپردازد یا آن را كامل نماید.
مکارم
واجب نیست بعداً که قدرت پیدا کرد کفاره رابدهد.
@Porseman_channel
💢مخالفت پدر💢
در صورتى كه دختر و پسرى هم كفو باشند؛ ولى پدر دختر مخالف ازدواج آنها باشد، آيا باز هم رضايت او لازم است (بايد توجه داشت دختر بالغ و رشيده است و نياز به ازدواج دارد)؟
@Porseman_channel
همه مراجع (به جز بهجت، خامنه اى، صافى و تبريزى):
اگر پسر ـ شرعا و عرفا ـ كفو و همتاى دختر باشد، اجازه پدر لازم نيست.
آيات عظام بهجت و تبريزى:
اگر پسر ـ شرعا و عرفا ـ كفو و همتاى دختر بوده و ازدواج به مصلحت او باشد، اجازه پدر لازم نيست.
آيات عظام خامنه اى و صافى:
اگر پسر ـ شرعا و عرفا ـ كفو و همتاى دختر باشد و كفو ديگرى نيز پيدا نشود، اجازه پدر لازم نيست.
@Porseman_channel
💢منظور از" مكر الهى" 💢
@Porseman_channel
وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ
و (يهود و دشمنان مسيح، براى نابودى او و آيينش،) نقشه كشيدند، و خداوند (بر حفظ او و آيينش،) چارهجويى كرد، و خداوند، بهترين چارهجويان است.
[سوره آلعمران (3): آيات 52 تا 54]
" مكر" در لغت عرب با آنچه در فارسى امروز از آن مىفهميم تفاوت بسيار دارد" در فارسى امروز مكر" به نقشههاى شيطانى و زيان بخش گفته مىشود، در حالى كه در لغت عرب هر نوع چارهانديشى را" مكر" مىگويند كه گاهى خوب و گاهى زيانآور است.
در كتاب مفردات" راغب" مىخوانيم: المكر صرف الغير عما يقصده:" مكر اين است كه كسى را از منظورش باز دارند" (اعم از اينكه منظورش خوب باشد يا بد).
در قرآن مجيد نيز گاهى" ماكر" با كلمه" خير" ذكر شده مانند:" وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ" (خداوند بهترين چارهجويان است) و گاهى" مكر" با كلمه" سيئ" آمدهاست مانند:" وَ لا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ" (نقشه و انديشه بد جز به صاحبش احاطه نخواهد كرد)
بنا بر اين منظور از آيه مورد بحث و آيات متعدد ديگرى كه" مكر" را به خدا نسبت مىدهد اين است كه دشمنان" مسيح" با طرحهاى شيطانى خود مىخواستند جلو اين دعوت الهى را بگيرند اما خداوند براى حفظ جان پيامبر خود و پيشرفت آيينش تدبير كرد و نقشههاى آنها نقش بر آب شد و همچنين در موارد ديگر.
@Porseman_channel
پرسمان #قرآنی
💢عالم ذر درقرآن؟💢
آیه ۱۷۲ سوره اعراف:
وَ إِذْ اخذ رَبُّکَ مِنْ بَنی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلى شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هذا غافِلینَ.
و (به خاطر بیاور) زمانى را که پروردگارت از پشت و صلب فرزندان آدم، ذریه آنها را برگرفت؛ و آنها را گواه بر خویشتن ساخت؛ (و فرمود): «آیا من پروردگار شما نیستم؟» گفتند: «آرى، گواهى مىدهیم!» (چنین کرد مبادا) روز رستاخیز بگویید: «ما از این، غافل بودیم؛ (و از پیمان فطرى توحید بىخبر ماندیم)»!
این آیه محل بحث و معرکه آراء در مورد عالم ذر می باشد.
به طور کلی شش نظریه در مورد چگونگی این پیمان الهی وجود دارد
(پیام قرآن، ج 3، ص 117)
@Porseman_channel
ولی میتوان به دو گروه کلی تقسیم نمود
1-
عالم ذرّ، عالمی غیر از عالم کنونی در برخی از روایات اشاره به عالمی با عنوان عالم ذرّ شده که مقصود از آن غیر از عالم کنونی ما است..
(المیزان، ج 8، ص 334)
(مجمعالبيان، ج۵، ص ۳۹۰،)
2-
اقرار به توحید با «زبان آفرینش» و یا «زبان حال» است. برخی از روایات دلالت بر این نکته دارد که اقرار به توحید پروردگار با آفرینش انسان در یک زمان رخ داده است.
(تفسیر نمونه، ج 7، ص 7)
(تفسیر روان جاوید، ج2، ص: 492)
هر کدام از این اقوال طرفدارانی دارد و مستندات و شواهدی را برای صحت قول خود ارائه داده اند.
براي آگاهي بيش تر ر.ك: فطرت در قرآن، تفسير موضوعي قرآن كريم، آيتالله جوادي آملي، نشر اسراء قم، فصل سوم. اين كتاب به اقوال مختلف درباره آيه ميثاق پرداخته است..
@Porseman_channel
پرسمان #احکام
💢حکم علوم غریبه💢
@Porseman_channel
تبریزی:
فرا گرفتن علوم غريبه مثل علم رمل و جفر و اسطرلاب حكمش چگونه مىباشد؟
بسمه تعالى
- رمل و جفرى كه امروزه مرسوم است اعتبارى ندارد و شخص نمىتواند به آنها اعتماد كند، و اللّه العالم.
بهجت:
آيا تعليم و تعلم علوم غريبه هم چون جفر، نجوم و رمل، جايز است؟
ج. اشكالى ندارد.
مکارم:
فراگرفتن علوم غريبه، مثل علم رمل و جفر و اسطرلاب، كه هر يك فوائدى دارد، و بعضى از علماى بزرگ نيز رغبت به اين علوم داشتهاند، چگونه است؟
جواب: دستيابى به اين علوم به طور صحيح مشكل است، و چه بهتر كه از صرف وقت در آن بپرهيزيد.
رهبری :
آيا آموختن علم جفر و رمل و زيجها و علوم ديگرى كه از امور غيبى خبر مىدهند، جايز است؟
آنچه از اين علوم در حال حاضر نزد مردم است، غالبا تا اين حد كه موجب يقين و اطمينان به كشف امور غيبى و خبردادن از آنها شوند، قابل اعتماد نيستند، ولى آموختن علومى مانند جفر و رمل بطور صحيح اشكال ندارد به شرطى كه مفسدهاى بر آنها مترتّب نشود.
@Porseman_channel