eitaa logo
کانال پرسمان دینی
900 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
84 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢منظور از" مكر الهى" 💢 @Porseman_channel وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ و (يهود و دشمنان مسيح، براى نابودى او و آيينش،) نقشه كشيدند، و خداوند (بر حفظ او و آيينش،) چارهجويى كرد، و خداوند، بهترين چارهجويان است. [سوره آلعمران (3): آيات 52 تا 54] " مكر" در لغت عرب با آنچه در فارسى امروز از آن مىفهميم تفاوت بسيار دارد" در فارسى امروز مكر" به نقشههاى شيطانى و زيان بخش گفته مىشود، در حالى كه در لغت عرب هر نوع چارهانديشى را" مكر" مىگويند كه گاهى خوب و گاهى زيانآور است. در كتاب مفردات" راغب" مىخوانيم: المكر صرف الغير عما يقصده:" مكر اين است كه كسى را از منظورش باز دارند" (اعم از اينكه منظورش خوب باشد يا بد). در قرآن مجيد نيز گاهى" ماكر" با كلمه" خير" ذكر شده مانند:" وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ" (خداوند بهترين چارهجويان است) و گاهى" مكر" با كلمه" سيئ" آمدهاست مانند:" وَ لا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ" (نقشه و انديشه بد جز به صاحبش احاطه نخواهد كرد) بنا بر اين منظور از آيه مورد بحث و آيات متعدد ديگرى كه" مكر" را به خدا نسبت مىدهد اين است كه دشمنان" مسيح" با طرحهاى شيطانى خود مىخواستند جلو اين دعوت الهى را بگيرند اما خداوند براى حفظ جان پيامبر خود و پيشرفت آيينش تدبير كرد و نقشههاى آنها نقش بر آب شد و همچنين در موارد ديگر. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢عالم ذر درقرآن؟💢 آیه ۱۷۲ سوره اعراف: وَ إِذْ اخذ رَبُّکَ مِنْ بَنی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلى شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هذا غافِلینَ. و (به خاطر بیاور) زمانى را که پروردگارت از پشت و صلب فرزندان آدم، ذریه آن‌ها را برگرفت؛ و آن‌ها را گواه بر خویشتن ساخت؛ (و فرمود): «آیا من پروردگار شما نیستم؟» گفتند: «آرى، گواهى مىدهیم!» (چنین کرد مبادا) روز رستاخیز بگویید: «ما از این، غافل بودیم؛ (و از پیمان فطرى توحید بىخبر ماندیم)»! این آیه محل بحث و معرکه آراء در مورد عالم ذر می باشد. به طور کلی شش نظریه در مورد چگونگی این پیمان الهی وجود دارد (پیام قرآن، ج 3، ص 117) @Porseman_channel ولی میتوان به دو گروه کلی تقسیم نمود 1- عالم ذرّ، عالمی غیر از عالم کنونی در برخی از روایات اشاره به عالمی با عنوان عالم ذرّ شده که مقصود از آن غیر از عالم کنونی ما است.. (المیزان، ج 8، ص 334) (مجمعالبيان، ج۵، ص ۳۹۰،) 2- اقرار به توحید با «زبان آفرینش» و یا «زبان حال» است. برخی از روایات دلالت بر این نکته دارد که اقرار به توحید پروردگار با آفرینش انسان در یک زمان رخ داده است. (تفسیر نمونه، ج 7، ص 7) (تفسیر روان جاوید، ج2، ص: 492) هر کدام از این اقوال طرفدارانی دارد و مستندات و شواهدی را برای صحت قول خود ارائه داده اند. براي آگاهي بيش تر ر.ك: فطرت در قرآن، تفسير موضوعي قرآن كريم، آيتالله جوادي آملي، نشر اسراء قم، فصل سوم. اين كتاب به اقوال مختلف درباره آيه ميثاق پرداخته است.. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢حکم علوم غریبه💢 @Porseman_channel تبریزی: فرا گرفتن علوم غريبه مثل علم رمل و جفر و اسطرلاب حكمش چگونه مى‌باشد؟ بسمه تعالى - رمل و جفرى كه امروزه مرسوم است اعتبارى ندارد و شخص نمى‌تواند به آنها اعتماد كند، و اللّه العالم. بهجت: آيا تعليم و تعلم علوم غريبه هم چون جفر، نجوم و رمل، جايز است؟ ج. اشكالى ندارد. مکارم: فراگرفتن علوم غريبه، مثل علم رمل و جفر و اسطرلاب، كه هر يك فوائدى دارد، و بعضى از علماى بزرگ نيز رغبت به اين علوم داشته‌اند، چگونه است؟ جواب: دستيابى به اين علوم به طور صحيح مشكل است، و چه بهتر كه از صرف وقت در آن بپرهيزيد. رهبری : آيا آموختن علم جفر و رمل و زيجها و علوم ديگرى كه از امور غيبى خبر مىدهند، جايز است؟ آنچه از اين علوم در حال حاضر نزد مردم است، غالبا تا اين حد كه موجب يقين و اطمينان به كشف امور غيبى و خبردادن از آنها شوند، قابل اعتماد نيستند، ولى آموختن علومى مانند جفر و رمل بطور صحيح اشكال ندارد به شرطى كه مفسدهاى بر آنها مترتّب نشود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢شرکت در مجالس رقص عروسی💢 آیا بخاطر قطع نشدن رابطه خانوادگی و صله رحم می توان در مراسم عروسی همراه موسیقی و رقص، شرکت کرد؟ @Porseman_channel 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر شركت در اين مجلس مستلزم ارتكاب حرام ــ مانند گوش دادن به موسيقى و خوانندگى حرام یا اختلاط با نامحرم ــ باشد و يا حضور در آن تأييد گناه محسوب شود، جايز نيست و اگر نهي از منکر مستلزم خروج از مجلس باشد، باید از مجلس خارج شوید. ✍ آیت الله مکارم: اگر به قنوت رفته و شک در حمد یا سوره کند، نباید به شک خود اعتنا کند و نماز در این حالت صحیح است. ✍ آیت الله سیستانی: حضور در مجالس عروسی مختلط و یا مشتمل بر گناه های دیگر در صورتی جایز است که به هیچ وجه تایید عملی حرام محسوب نشود؛ و شخص با حضورش به گناهی ـ مانند نظر حرام و گوش دادن به آواز ـ مبتلا نگردد و در اینصورت باید ـ طبق شرایط یاد شده در رساله عملیه ـ حاضرین را امر به معروف و نهی از منکر کند؛ بلکه اگر احتمال تاثیر را هم نمی دهد باید ـ بنابر احتیاط لازم ـ با ترش رویی در مقابل گناه کاران ناراحتی و تنفر خود را از کار آنان اظهار نماید. ✍آیت الله شبیری زنجانی: گوش دادن به موسیقی مطرب حرام است، رقص غیر زن و شوهر هم جایز نیست حتی بنا بر احتیاط رقص زن برای زنان در مجلس عروسی. ✍ آیت الله وحید: شرکت در چنین مجالسی حرام است و گناهِ کبیرة می باشد، اگر چه دیگران ناراحت شوند و باید وظیفه صله رحم را از راه هایِ دیگرِ حلال انجام داد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢گوش دادن زنان به خوانندگی زن💢 گوش دادن به موسيقى كه خواننده اش زن است براى بانوان چه حكمى دارد؟ @Porseman_channel همه مراجع: به طور كلى گوش دادن به غنا و خوانندگى ديگران (خواه مرد باشد يا زن) حرام است هر چند آهنگى كه همراه آن نواخته مى شود از نوع غير لهوى آن باشد. چنانچه آهنگ و صدا مناسب مجالس لهو و فساد باشد، براى زنان هم جایز نیست. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢روزه کارگر💢 @Porseman_channel همه مراجع: اگر مرخصی و اشتغال موقت به شغل دیگری که با روزه گرفتن منافاتی ندارد و یا مسافرت در ابتدای هر روز برای شما امکان ندارد، باید روزه بگیرید و اگر در بین روز، روزه برای شما ضرر یا مشقت زیاد داشته باشد – به طوری که شما را از ادامه کار باز می دارد که لازمه امرار معاش است – افطار برای شما جایز است و بعدا باید آن را قضا کنید؛ ولی در غیر این صورت، ترک آن به جهت برخی عذرها جایز نیست. توضیح: می توانید پس از اذان صبح به قصد سفر از شهر خارج شده و پس از حد ترخص مجاز به افطار روزه هستید، ولی حداقل باید 22.5 کیلومتر از شهر دور شده و دوباره برگردید تا مسافرت شرعی محقق شود. آیت الله سیستانی: البته در چنین مواردی احتیاط واجب این است که در خوردن و‌ آشامیدن به مقدار ضرورت و پیدا کردن توان کاری اکتفا کنند و به حدی نباشد که مانند روزهای معمولی بخورند و بیاشامند. @Porseman_channel