eitaa logo
کانال پرسمان دینی
844 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم اکستنشن مژه(کاشت مژه مصنوعی💢 @Porseman_channel حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر درآوردنش هنگام وضو و غسل برای او ممکن بوده و حرج و مشقت نداشته باشد، وضو و غسل با وجود چنین مانعى باطل است و اگر درآوردنش ممکن نباشد و یا همراه با حرج و مشقت باشد، ایجاد چنین مانعى که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیره‌اى مى‌شود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید، و چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کند و یا بر طرف کردن مانع حرج و مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوى جبیره‌اى عمل کند؛ یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که مانع رسیدن آب به بدن نباشد اشکالی ندارد و اگر مانع باشد تنها در صورت ضرورت جایز است، و در این صورت حکم جبیره دارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر مانع رسیدن آب به مژه‌ها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه توسط نامحرم بوده و یا مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد حرام است ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیره‌ای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم دریافت وام با بهره💢 حکم وام گرفتن با بهره (بهره های بالا) چه از بانک و چه از یک شخص حقیقی ؟؟ @Porseman_channel پاسخ: وام گرفتن از بانک ها در صورتی که طبق عقود شرعیه باشد جایز است، اما اگر شرط سود نمایند جایز نیست و ربا و حرام است. ولی گرفتن حق الزحمه یا کارمزد که به کارمندان بانک یا صندوق قرض الحسنه و مانند آن به عنوان حقوق داده می شود و یا صرف در هزینه های دیگر می شود مانعی ندارد. «البته باید مبلغی که جهت کارمزد گرفته می شود با کاری که بانک انجام می دهد تناسب داشته باشد.» توضیح: اگر کسی می خواهد از بانک وام بگیرد، «و بانک، قرارش این است که مبلغی علاوه بر پولی که به او قرض می دهد پس بگیرد» اگر به صورت زیر عمل کند صحیح است: «کالائی را از بانک یا وکیل بانک به قیمت 10 % یا 20 % گران تر خریداری نماید به شرط آن که بانک مبلغ مثلا یک میلیون تومان به مدت معین به او وام بدهد.» به نظر آيت الله بهجت سود گرفتن يا سود دادن به بانک در قالب سپرده گذاري اشکال دارد. مقدار سود بانک هم فرقي در اين حکم ندارد . بنابراين به نظر آيت الله بهجت: گذاشتن پول در بانک و گرفتن سود بانکي جايز نيست ، ولي جايز است پول را به بانک وام داد. مقدار سود توافقي را با فروش چيزي به بانک از بانک گرفت، مثلا اگر سود بانکي پول شما در يک سال دويست هزار تومان مي شود، بانک يک خودکار را از شما به مبلغ دويست هزار تومان خريداري کند ،به شرط آن که به مدت يک سال ،يک ميليون تومان به عنوان وام و قرض در بانک بگذاريد. از جهت مجهول المالک بودن پول ها ، آيت الله بهجت به مقلدان خود اجازه داده در پولي که به صورت شرعي از بانک مي گيرند ، تصرف کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢روش خواندن نماز نشسته💢 @Porseman_channel نمازگزار بايد به هر مقدار كه مى تواند ولو با تكيه دادن به ديوار و امثال آن بايستد، اگر شخص مي تواند حمد و سوره را ايستاده بخواند و ركوع را نمي تواند، مي تواند پس از حمد و سوره بر روي صندلي بنشيند. متاسفانه ديده مي شود برخي از سالخوردگان از منزل تا مسجد با عصا حركت مي كنند اما در نماز به اندازه يك حمد و سوره نمي ايستند!. بايد توجه نمود حتي اگر نتوان حمد و سوره را ايستاده بخواند و تنها تكبيره الاحرام را مي تواند بايستد؛ بايد چنين كند. از همان ابتدا نمي تواند روي صندلي یا زمین بنشيند. پس تا آنجا كه امكان دارد بايد اجزاء و شرايط نماز را رعايت نمايد. کسى که نمی تواند نماز را به صورت ایستاده بخواند مثلا بیمار است یا کهولت سن بالایی دارد، می تواند نماز را در حال نشسته بخواند. نیت، تکبیره الاحرام در همان حال نشسته گفته می شود و پس از حمد و سوره هنگام رکوع سر را تا روبروی زانوها خم می کنیم و پس از آن به حالت نشسته قرار می گیریم و سپس به سجده می رویم. و رکعت دوم نیز به همین صورت انجام می شود و در حال نشسته تشهد و سلام خوانده می شود.@Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا شخص جنب و حائض می تواند قرآن تلاوت نماید؟ @Porseman_channel پاسخ : خواندن آیاتی که سجده واجب دارد بر چنین اشخاصی حرام است ولی قرائت آیات دیگر جایز است. هر چند خواندن بیش از هفت آیه کراهت دارد (یعنی ثواب آن کمتر از ایام دیگر است) و بهتراست آیات سوره ی سجده دار را تلاوت ننماید. خواندن قرآن برای فرد جنب یا زن حائض حرام نیست، بلکه خواندن بیشتر از هفت آیه از سوره‏هایى که سجده واجب ندارد، بر جنب مکروه است. همچنین خواندن قرآن براى زن حائض مکروه است. زن حائض اگر از دبر با شوهر خود نزدیکی داشته ‌باشد جنب می‌شود، اما می‌تواند غسل جنابت را انجام دهد، تا از حالت جنابت خارج شود، ولی چون هنوز حائض است خواندن قرآن براى او مکروه است، @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢توريه چيست؟💢 @Porseman_channel توریه این است که انسان بدون این که دروغ بگوید، به گونهاى حرف بزند که طرف مقابل برداشت دیگرى کند. نقل است یکى از اهل سنت از شیعهاى پرسید جانشین بعد از پیامبر(ص) کیست؟ شیعه جواب دادند کسى که دخترش در خانه او است. آن شخص تصور کرد که ابوبکر را مىگوید؛ چون دخترش عایشه زن پیامبر بود. ازاینرو آزارى به شخص شیعه نرساند؛ در حالى که منظور او امیرالمؤمنین(ع) بود. استفاده از توریه در موردى که گفتن سخن راست براى انسان یا مؤمنى ایجاد مزاحمت کند، مانعى ندارد. دروغ مصلحتى تنها در صورتى جایز است که موضوع بسیار با اهمیتى مانند: حفظ جان مؤمن، حفظ آبروى مؤمن، دفع فتنه و فساد و دفع ضرر بدنى و مالى در برابر ظالم یا اصلاح بین دو نفر باشد. در چنین مواردى دروغ مجاز شمرده شده است، گرچه در همین موارد نیز بهتر است توریه کند (یعنى به گونهاى بگوید که دروغ نگفته باشد). دروغ به لحاظ اخلاقی از بزرگترین گناهان است و به لحاظ شرعی از حرام های مسلم شریعت است، زیرا کلید تمامی بدی ها و سرمنشأ همه شرها است. امام حسن عسکری در این زمینه در طی روایت فرموده است: تمام خباثت ها در خانه ای قرار دارد و کلید آن خانه، دروغ است (جامع السعادات، ج 2، ص 323). اما اگر شخصی برای امور جزئی توریه کند و یا دروغ مصلحتی بگوید اگر چه از نظر شرعی در ابتدا گناه کبیره نیست ولی از نظر اخلاقی رفته رفته تأثیر منفی بر روح او می گذارد و مرتکب آشکار می شود گناه کبیره به شمار می آید. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در ابتدای نماز آیا باید تکبیرة الاحرام را با صدای بلند بگوییم؟ @Porseman_channel نمازگزار در نماز فرادا – مرد باشد یا زن – اختیار دارد تکبیره الاحرام نماز را با صدای بلند (نه به حالت فریاد) یا آرام بگوید، ولی در نماز جماعت، مستحب است، امام جماعت، تکبیرة الاحرام را طورى بلند بگوید که افراد پشت سر او، بشنوند‌ و نیز برای مأمومین، مستحب است تکبیره الاحرام و سایر اذکار نماز را آرام و با حالت اخفات بگویند. شایان ذکر است، اگر زن در مکانی نماز می‌خواند که نامحرم صدای او را می‌شنود، چنانچه احتمال دهد صدای او موجب تحریک و لذت نامحرم می‌شود، باید تکبیر و قرائت نماز را با صدای آهسته بخواند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رقص زن براي زنان اشکال دارد؟ @Porseman_channel حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند؛ مثل این‌که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است. در غیر این‌ صورت هم اگر به‌گونه‌اى باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسدهاى بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقى و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمى حضور داشته باشد، حرام است. و در حکم فوق تفاوتى بین مجلس عروسى و غیر آن نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): تنها رقص زن براى شوهرش جایز است، و بقیّه اشکال دارد. البتّه منظور رقص لهوى است، نه هرگونه حرکات منظّم و موزون و در مورد موسیقی هم توجه داشته باشید کلیّه صداها و آهنگ هایى که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام، و غیر آن حلال است. و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف، یعنى افراد فهمیدۀ متدیّن، خواهد بود. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): موسیقی مطلقاً حرام است و فقط رقصیدن زن برای شوهرش در صورتی که همراه با حرامی نباشد، جایز است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢خمس مهريه‏💢 @Porseman_channel آيا مهريه زن خمس دارد؟ ✅پاسخ: همه مراجع (به جز بهجت): خير. آيةاللَّه بهجت: چنانچه از مخارج سال زياد بيايد، بنابر احتياط واجب خمس دارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢وفات یا شهادت ام البنین💢 @Porseman_channel ام البنین در مدینه از دنیا رفت و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد. اما از سال و چگونگی وفات ام البنین، در منابع دسته اول روایی و تاریخی چیزی ذکر نشده است. البته برخی متأخران با استناد به منابعی سال وفات وی را روز سیزدهم جمادی الثانی سال ۶۴ هجری قمری نوشته اند درگذشت وی را ۱۳ جمادی الثانی سال ۶۴ یا ۷۰ق. گزارش کرده‌اند. 📚ام البنین، السيد مهدي السيوج، ص۴۱. برخی مدفن او را در بقیع، سمت چپ ورودی و کنار صفیه و عاتکه، عمه‌های پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم دانسته‌اند. 📚آثار اسلامی، رسول جعفریان، ص۳۴۹. اما شماری دیگر این سخن را رد کرده‌اند؛ زیرا افزون بر فقدان شاهد تاریخی در منابع اصیل، حتی در سفرنامه‌های دو سده اخیر، از این گزارش خبری در دست نیست. از این رو، می‌توان گفت قبر وی می‌بایست کنار دیگر همسران امیرمؤمنان علیه‌السّلام و فرزندان ایشان در بقیع باشد؛ اما مکان دقیق آن مشخص نیست. 📚تاریخ حرم، محمد صادق نجمي، ص۲۷۵. حضرت ام البنین(س) در مدینه از دنیا رفت و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد. اما به سال و چگونگی وفات ایشان، در منابع دسته اول و معتبر روایی و تاریخی پرداخته نشده است. البته برخی متأخران، سال وفات وی را روز سیزدهم جمادی الثانی سال 64 هجری قمری نوشته‌اند، در کتاب «کنز المطالب» که سیّد محمّد باقر قره‌­باقی همدانی آن را در سال 1321 ق نگاشته است، در باب سال و روز وفات حضرت ام البنین(ع) به نقل از کتاب نامعلومی به نام «اختیارات» طی حدیثی از اعمش آمده است: «روز سیزدهم جمادی الثّانی که مصادف با جمعه بود بر امام زین العابدین وارد شدم. ناگهان فضل پسر حضرت عبّاس(ع) وارد شد و در حالی که گریه می‌کرد، گفت: جدّه‌ام ام البنین از دنیا رفت. شما را به خدا ببینید چطور این روزگار فریبکار، خاندان کساء را در یک ماه دوبار عزادار کرد». او هم‌‌چنین می‌نویسد: پس از چندی از خبر دیگری مندرج در حاشیه کتاب "وقایع الشّهور و الایام" تألیف بیرجندی (که او نیز متوفای 1352 ق است) اطلاع یافتم که به نقل از اعمش نوشته شده است: «در سیزدهم جمادی الثّانی و در سال 64 هـ.ق ام البنین وفات یافت و در قبرستان بقیع به قول مشهور دفن گردید». ضمنا مشهور همان وفات ایشان است امت اینکه حاج شیخ علی فلسفی در کتاب زنان نابغه و جناب عبدالعظیم بحرانی در کتاب ام البنین سلام الله علیها نوشته اند که بنی امیه (لع) همسر أمیرالمؤمنین، فاطمه بنی کلابیه را مسموم و به قتل رساندند. اما با توجه به این‌که منابع مورد استنادی برای این تاریخ ذکر نکرده‌اند، ازتأیید آن معذوریم. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢حکم مال پیدا شده؟💢 @Porseman_channel مال گمشده اى را كه انسان پیدا مى كند اگر نشانه اى ندارد كه با آن صاحبش معلوم شود (مانند یك اسكناس صد تومانى یا یك سكه طلا) احتیاط واجب آن است كه از طرف صاحبش آن را صدقه دهد؛ و اگر خود او مستحق است مى تواند بردارد؛ و اگر مال مهمّى باشد احتیاط آن است كه از حاكم شرع اجازه بگیرد. ـ هر گاه مالى را كه پیدا كرده نشانه دارد و قیمتش به اندازه یك درهم یا بیشتر است، باید آن را تا یك سال اعلام كند. مثلا اطلاعیه ای بزند و یا در مسجد اعلام کند. ـ اگر قبل از فرارسیدن یك سال، از پیدا كردن صاحب آن مأیوس شود و یا از اوّل مأیوس باشد كه صاحب آن را پیدا كند احتیاط واجب آن است كه آن مال را از طرف صاحب اصلى اش به فقیر بدهد. ـ هرگاه تا یك سال اعلان كند و یا در محل اعلان شده نگهدارى شود و صاحب مال پیدا نشود، پیداكننده مخیّر است یكى از چهار كار را انجام دهد: 1ـ آن را براى خود بردارد به قصد این كه هر وقت صاحبش پیدا شد اگر آن مال موجود نیست، عوض آن را به او بدهد. 2ـ به صورت امانت براى او نگهدارى كند. 3ـ از طرف صاحبش صدقه در راه خدا بدهد. 4ـ آن را به حاكم شرع بسپارد و احتیاط مستحب صدقه دادن یا سپردن به حاكم شرع است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢لقب صادق 💢 چرا به امام ششم شیعیان صادق گفته میشود؟ @Porseman_channel 1️⃣اولا اسماء و القاب اهل بیت ع حاکی از شرائط زندگی شان و حوادث و وقایع دوران آنها و تجلی روحیات و اوصاف شان وشهرتش در مردم ، اخذ شده است... اگر امام صادق ع صادق است یا کاظم ع کاظم و...همه اهل بیت ع صادق و کاظم و رضا و...بوده اند لیکن با توجه به شرائط زندگی شان این وصف برای آن ظهور و بروز بالاتری یافته و شهرت یافته و البته این القاب توسط معصوم قبلی برای آنها گذاشته شده است... 2️⃣ثانیا روایت خاصی در این مورد نقل شده ابو خالد كابلى مىگويد: به امام سجاد- عليه السلام- عرض كردم كه امام بعد از شما كيست؟ فرمود: پسرم محمد، كه علم را مىشكافد و باقر العلوم است. و بعد از او پسرش جعفر است كه اسم او در آسمانها «صادق» مىباشد. گفتم: همه شما صادق و راستگو هستيد. چرا تنها لقب او صادق است؟ فرمود: من از پدرم و پدرم از پدرش و او از رسول خدا- صلى الله عليه و آله- شنيده است كه فرمود: وقتى كه جعفر بن محمد بن على متولد شد او را «صادق» لقب دهيد؛ چون از نسل او كسى است كه اسمش جعفر است و به دروغ ادعاى امامت مىكند و او نزد خدا «جعفر كذاب» مىباشد. سپس امام سجاد- عليه السلام- گريست و فرمود: گويا مىبينم كه چگونه او طاغوت زمان خود را براى تفتيش ولى خدا و جستجوى امام غائب- عليه السلام- تحريك مىكند. پس همان طور شد كه امام فرموده بود 📘بحارج 46ص 230، حديث 5. 3️⃣ثالثا برخی مورخین نیز وجوهی ذکر کرده اند ابوالفرج اصفهانی وجه لقب گرفتن حضرت به صادق را از آن رو دانسته است ابوجعفر منصور وقتی به خلافت رسيد، حضرت را صادق ناميد، خود به هنگام نام بردن از حضرت از آن استفاده می‌کرد و اين لقب برای او شهرت گرفت (فلما ولي أبوجعفر الخلافة سمي جعفرا الصادق، وكان إذا ذكره قال: قال لي الصادق جعفر بن محمد كذا وكذا، فبقيت عليه.) 📒مقاتل الطالبيين ص 257. 📘مناقب ابن شهرآشوب،ج3ص 392، 393 4️⃣رابعا نقل شده: میان حضرت و يکی از زعمای بنی عباس خصومتی برخاست و آنان از تربت پيامبر (ص) داوری خواستند و از قبر ندا برخاست که در مدعای خود «جعفر صادق است» (جرى بينه وبين رجل من بني العبّاس كلام فخاصمه العبّاسي إلى قبر رسول اللّه، فسمع من القبر: جعفر هوالصادق.) 📚ألقاب الرسول وعترته؛قطب الدين راوندى؛ص30 و با توجه به وقائع و حوادثی که محقق شده و در قبال سخن چینی هایی که شده و قضاوتهایی که کرده ؛تعبیر صادق به کار رفت و صدق حضرت مبنای شهرت و انتشارخود رایافت... 📚ألقاب الرسول وعترته؛قطب الدين راوندى؛ص32 @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🍂🍂🍂🍂🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا