eitaa logo
📘معارف استاد مطهری
110 دنبال‌کننده
109 عکس
1 ویدیو
1 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم این کانال مخصوص مدیران و ادمین ها است. و همکاری برای پخش معارف استاد مطهری کپی، ویرایش و عکس داشتن برای متن، از این کانال بدون اشکال است ایدی مدیر @ingamhatbiDalilnis
مشاهده در ایتا
دانلود
برادران! این را بدانید: دستهایی هست، توطئه‏‌هایی هست ♨️⬇️ باید کوشش کنیم جلو این مفاسد را بگیریم♨️💯 برادران! این را بدانید: دستهایی هست، توطئه‏‌هایی هست، شلوغ بازی‏هایی در داخل و خارج، در منطقه‌های سنّی نشین و غیر آن راه می‌اندازند، کارهایی می‌کنند که کم کم مردم ما به انقلابی که کردند کم‏اعتقاد و بی‌اعتقاد شوند و بعد اعتقاد به خودشان را هم از دست بدهند. به اصطلاح خراسان «دیوار که خراب می‌شود کلوخ‏‌ریزه‏اش هم زیاد است». یک انقلاب کلوخ ریزه هم زیاد دارد. این مسائل هست، اما اینها نباید ما را به انقلابمان و به خودمان به عنوان یک ملت انقلابی بی‌اعتقاد و بی‏ایمان کند. باید کوشش کنیم جلو این مفاسد را بگیریم. افرادی که می‌خواهند به این انقلاب ماهیت دیگری بدهند، ماهیت مادی و رفاهی بدهند یا آن را در آزادی از نوع آزادی غربی و رهایی حیوانی غربی خلاصه کنند آنها هم- حتی اگر ندانسته است- دارند ضربه به این انقلاب می‏زنند. ، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص146 🇮🇷🖇
چیزی که حیرت من را برمی‌‏انگیزد...♨️ ❤️💯 مکتب علی همان است که سید رضی در هزار سال پیش درک کرده بود؛ می‌گوید وقتی من در خطبه‌‏های علی مطالعه می‌کنم چیزی که حیرت من را برمی‌‏انگیزد و من مکرر در جمع رفقا این را می‌گویم این است که می‌بینم من با صحنه‌‏های متناقض و متضاد روبرو می‌شوم و آدم باور نمی‌کند که یک انسان تا این اندازه جامعیت داشته‏ باشد. یک جا وقتی آدم با سخنان علی روبرو می‌شود انسانی را می‌بیند که پوست شیر پوشیده و دندان پلنگ نشان می‌دهد و در صحنه کارزار است و گویی غیر از جنگ و خونریزی چیزی سرش نمی‌شود. ورق می‏زنی، می‌بینی با انسان دیگری روبرو شده‌ای که گویی عمرش را در دیرها و صومعه‏‌ها و در خلوتها گذرانده، در خلوت شب است، او هست و خدای خودش و گویی غیر از معنویت چیزی سرش نمی‌شود. جای دیگر یک فیلسوف می‌بینی که دارد مسائل فلسفی را به دقیق‏‌ترین شکل تجزیه و تحلیل می‌کند. جای دیگر می‌بینی با یک عالم حقوقی روبرو هستی که دارد راجع به حقوق و فلسفه اجتماعی بحث می‌کند. این است که علی امام است. ، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص170،171 🇮🇷🖇
😔زهرا از دنیا رفت‏ . خبر در گذشت زهرا در مدینه پیچید. مردم ریختند جلو خانه علی و زهرا، آماده تشییع جنازه زهرا. یکی از اصحاب (ابوذر یا مقداد) بیرون آمد و گفت: ایهاالناس متفرق شوید، امروز زهرا دفن نمی‌شود. (البته نگفت که زهرا وصیت کرده که من باید شب دفن شوم، بلکه این حرف راست را گفت: زهرا امروز دفن نمی‌شود.) مردم متفرق شدند به خیال این که زهرا فردا دفن خواهد شد و فردا در تشییع جنازه زهرا شرکت خواهند کرد. علی‏ القاعده کسانی که زهرا از آنها بیشتر ناراضی بود بیشتر خودشان را آماده می‌کردند که در تشییع جنازه زهرا بیتابی کنند، برای این که گذشته لوث شود؛ همان کاری که مأمون در تشییع جنازه حضرت رضا کرد. ولی همین که هوا تاریک شد و همه در خانه‌ها رفتند و خوابیدند علی مقدمات غسل و کفَن و دفن کردن زهرا را فراهم کرد. به دست خودش زهرا را غسل داد. مطابق روایتی که در بحارالانوار هست اولاد زهرا (حسن، حسین، زینب و امّ کلثوم) و خادمه خانه فضّه همه در آن دل شب بیدار بودند. علی وقتی که جنازه زهرا را در اتاق برد، خودش به تنهایی زهرا را کفن کرد. بعد از کفن، فریاد علی بلند شد، اطفال کوچک زهرا از هشت ساله تا سه چهار ساله و فضّه را صدا زد: یا حسن، یا حسین، یا زینب، یا امّ کلثوم، یافضّه! هَلُمّوا تَزَوَّدوا مِنْ امِّکمْ‏ بیایید با مادر خودتان وداع کنید. آنها از ناحیه علی اجازه یافتند. حسنین آمدند خود را به روی سینه زهرا انداختند. فریاد یا امّا یا امّا به آسمان بلند شد. زینب و ام کلثوم که کوچکتر از آنها بودند خودشان را روی پاهای زهرا انداختند. علی در کناری ایستاده است، مثل ابر بهار اشک می‏‌ریزد و این منظره دلسوز را تماشا می‌کند. علی ولی خدا آنجا ایستاده است. بچه‌های زهرا، حسنین، دو سبط پیغمبر، سَیدَی شَبابِ اهْلِ الْجَنَّة هستند. روح زهرا در این اتاق است. بنابراین اگر حادثه معجزه‏‌آمیز رخ می‌دهد هیچ جای تعجب نیست. علی در اینجا شهادت می‌دهد و قسم می‌خورد که در آن حال وضع عجیبی را به چشم خود مشاهده کردم و به گوش خود شنیدم: اشْهِدُ اللهَ انَّها حَنَّتْ وَ انَّتْ وَ مَدَّتْ یدَیها. می‌گوید من خدا را گواه می‌گیرم که در همان حال صدای ناله زهرا را شنیدم، زهرا دستها را از کفن بیرون آورد و فرزندان خود را در بغل گرفت. صدایی آسمانی شنیدم که به من گفت: علی! اولاد زهرا را از روی بدن زهرا بردار که ملکوتیان به فغان آمده‌اند. 📚 ، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص200،199
✔️ (متن بالا را قسمتی کنید)
💯 نقش غیر مستقیم و نقش مستقیم زنان در انقلاب اسلامی‏ مرد الهامگیر از زن است و اگر در یک جریان اجتماعی زنها هماهنگی نداشته باشند، از تأثیر مرد هم فوق‌العاده می‌کاهند و بر عکس اگر زنها نقش موافق و احساسات موافق داشته باشند نیروی مردها را هم چند برابر می‌کنند؛ یعنی نه تنها ترمزی برای مردها نمی‌شوند، نیروی محرکی هم برای مردها به شمار می‌روند، و این مطلب در این نهضت فوق العاده مشهود بود. البته این علاوه بر نقش مستقیم فوق‌العاده و خارق‏العاده‌‏ای است که خانمها در این قضایا داشتند و آن، شرکتشان در تظاهرات و راهپیمایی‌ها، آنهم با حفظ میزانها و معیارهای اسلامی و با شعارهای اسلامی، و از اینها بالاتر جلو گلوله‌‏ها رفتن است که در روز 17 شهریور در میدان شهدا آن طور که معمولا نقل می‌کنند و فیلم‌ها نشان می‌دهد- زنها بیشتر از مردها شهید دادند و این زنها بودند که در میدان شهدا نشستند و مورد رگبار ظالمانه دشمن‏ قرار گرفتند و چقدر زن در آنجا شهید شد! و این فاجعه 17 شهریور نقطه عطف عجیبی در این انقلاب اسلامی بود. بعد از این تیرباران عجیب مردم- که بیش از هزار نفر به شهادت رسیدند و تا سه هزار شهید هم گفته‌اند و فکر می‌کردند که دیگر انقلاب را خواباندند همان طور که در 15 خرداد مشاهده کردید [1]- یعنی بعد از فاجعه 17 شهریور که از نظر کشتار از فاجعه 15 خرداد مهمتر بود گفته شد که فرماندار نظامی وقت تهران رفت پیش شاه و گفت: قربان! تا 25 سال دیگر خیالتان راحت باشد. ولی از فردای آن روز دومرتبه قضیه شروع شد. اگر زنها شرکت نمی‌داشتند، مطمئنا از فردای آن روز هر زنی دست بچه یا شوهر خودش را می‏گرفت و می‌گفت دیگر نمی‌گذارم ازخانه بیرون بروی. ولی از فردای آن روز بیشتر تشویق و ترغیب کردند و این فاجعه نه تنها وقفه‌‏ای ایجاد نکرد و چوب لای چرخ انقلاب نگذاشت، بلکه حرکت موتور انقلاب را شدیدتر و تندتر کرد. بانوان سهم بزرگی از انقلاب را به خود اختصاص دادند و این حقیقتی است که جملگی برآنند. رهبر عظیم‏‌الشأن انقلاب اسلامی ایران بارها با تکریم و تحسین از نقش فعال بانوان یاد کرده‌اند و احیانا سهم آنان را عظیم‏تر از سهم مردان شمرده‏اند. رهبر انقلاب اسلامی ایران با تیزبینی و تیزهوشی خاص خود دریافته بودند که انقلاب اسلامی ایران بدون شرکت بانوان به ثمر نخواهد رسید. از این رو شرکت آنان را در مراسم انقلابی واجب و لازم شمردند و حتی موافقت پدر یا شوهر را لازم ندانستند. بانوان باایمان ما پس از آن که از فرمان رهبر آگاه شدند، با حفظ اصول و موازین اسلامی از هیچ گونه فداکاری در راه به ثمر رساندن انقلاب خودداری نکردند، پا به پای مردان راهپیمایی کردند، شعار دادند، در تظاهرات شرکت کردند، شهید دادند، زندان رفتند، شکنجه کشیدند، آواره شدند، در به دری کشیدند، محرومیتها متحمل شدند. 📚 ، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص،210،211،224 ✨
✔️ (متن بالا را قسمتی کنید)
🔷 (مفهوم واقعی زهد) 🔷⬇️ ( اول ) هدفهای زهد اسلامی‏ 1. ایثار اسلام برای چندین هدف قبول می‌کند که انسان در دنیا زاهد باشد، یعنی از لذتهای حلال چشم بپوشد. انسان در شرایطی قرار می‌گیرد که در آن، انسانهای دیگر مثل او یا بیشتر از او احتیاج دارند. در اینجا انسان چه می‌کند؟ ایثار می‌کند، جود و بخشش می‌کند، لذتی را که برای خودش حلال و جایز است به دیگری می‌دهد، نمی‌خورد تا به دیگران بخوراند. نه اینکه نمی‌خورد و دور می ‏ریزد تا در آخرت به او بدهند بخورد! اگر چنین کند آنجا به او می‌گویند کار احمقانه‌ای کرده‌ای که دور ریختی به خیال اینکه اینجا بدهیم به تو بخوری. نمی‏پوشد برای اینکه بپوشاند. آسایش نمی‌کند برای اینکه بتواند دیگران را در آسایش وارد کند. لذت نمی‌برد برای اینکه به دیگران لذت برساند. این ایثار است، یکی از عالیترین و باشکوه‏ترین شئون و خصائص انسانی است، یکی از انسانی ‏ترین کارهای بشر است، زهد است ولی زهد انسانی، زهد صحیح، زهد عالی. این آن زهدی است که علی بن ابی‏طالب دارد. نمی‌خورد ولی دور نمی ‏ریزد. زحمت میکشد، به دست می‌آورد، ولی نمی‌خورد برای اینکه بخوراند، نمی‏ پوشد برای اینکه دیگران را بپوشاند. وَ یطْعِمونَ الطَّعامَ عَلی‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یتیماً وَ اسیراً. انَّما نُطْعِمُکمْ لِوَجْهِ اللهِ لانُریدُ مِنْکمْ جَزاءً وَ لا شُکوراً [1]. آیا اسلام این جور زهد و اعراض از لذت دنیا را می‏ پذیرد؟ این گونه اعراض را که هدف انسانی و معقول دارد می‏ پذیرد؟ البته می‏پذیرد. اصلًا کدام عقل و دل است که این‏گونه زهد را بفهمد و نپذیرد؟ اگر دینی چنین زهدی را توصیه نکند، آن دین نیست. اگر یک مکتب اخلاقی چنین زهدی را توصیه نکند، آن مکتب از مفاهیم عالی انسانی باخبر نیست، از انسانیت چیزی نمی‌فهمد. این یکی از هدفها و فلسفه‌های زهد است، زهدی که عقل و وجدان آن را می‏ پذیرد. اسلام به این‏گونه زهد توصیه کرده است. قرآن درباره عده‌ای از اصحاب پیغمبر، انصار و مؤمنینی که در مدینه بودند می‌فرماید: وَ یؤْثِرونَ عَلی‏ انْفُسِهِمْ وَ لَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ [^2] ولو اینکه خودشان در سختی و مشقت بسر می‌برند ولی برادران مسلمان خودشان را بر خودشان مقدّم می‏دارند، آنها را بر خودشان ترجیح می‌دهند. 📚 ، احیای تفکر اسلامی، ص78،77