هدایت شده از محسن قنبریان
🔴 نقد مستند "بهتان برای حفظ نظام" شبکه بی بی سی (قسمت سوم): دوستان نادان︎!
✅ چنانچه امیرالمومنین فرمود: امرمشتبه نمی شود الا اینکه مقداری حق را هم به باطل درآمیزند(خ۵۰). درباره موارد بهتان زنی توسط رسانه های متعلق به جبهه ولایت و انقلاب در مستند بی بی سی، قضاوتی نمی کنم که هرکدام پرونده ای است و نیاز به بررسی دارد اما اینرا هم انکار نمی کنم که "فی الجمله" چهره ها و رسانه ها و جریانهای اجتماعی این جبهه مصون از این عیب نبوده اند!مواردی دادگاهی شده و حکم(ولو خفیف) گرفته اند(مثل بهتان به فائزه هاشمی یا توهین به رئیس جمهور سابق و حاضر و...)مواردی هم نه!
به نظرم تفکیکی لازم است:
۱-افراد شاخص منصوب یا منسوب به حکومت و سازمانهای حکومتی
۲-جریانهای اجتماعی و گروه های فعال شهروندی
وضعیت و هم حکم ایندو بالسویه نیست.
✅ برای قسم اول:
۱- ۱. مثلا رهبری به ائمه جمعه سبک قرآن را توجه می دهد که هتاکانه نیست و حتی وقتی صحبت از کافرین است میفرماید:"لکن اکثرهم لا یعلمون" نمی گوید همه آنها! ملاحظه می کنید بالاخره یک اقلی هستند بین همین ها که اینها تعقل دارند(۹۴/۱۰/۱۴) حالا اگر امام جمعه ای چنین توصیه ای را رعایت نکرد هم هتاک سخن گفت و هم جمع بست!(مثلا اهل کنسرت را "اقلیتی هوس باز و شهوتران" خطاب کرد!/سایت الف کد۲۸۰۶۴۵) آیا نباید از سوی شورای سیاستگذاری و... به او تذکر جدی داده شود؟! اثر این تذکر -اگر بوده- عذرخواهی و عدم تکرار است. آیا چنان شده است؟!
۱- ۲. اینکه مدیر کیهان چراعوض نمی شود؟! جوابش از جنس عدم تعویض مدیر روزنامه اطلاعات است که مادام العمرند ولو با گرایش های مختلف! اما اینکه چرا در موارد مشابه آن تذکر رهبری(در قسمت ۲گذشت)باز درباره دیگران تکرار می شود؟! توجیهی ندارد!همین است حساب برنامه های تلویزیونی!
۱- ۳. سردار نجات(مقام ارشد حفاظت اطلاعات سپاه) دربرنامه ای تلویزیونی خاطره می گوید در ماجرای عاشورای ۸۸ رهبری به ایشان پیام دادند که آتش زدن خیمه های عزای امام حسین(ع) را به سران فتنه نسبت ندهند که این کار ضد انقلاب است! https://www.aparat.com/v/PSinl
سؤال اساسی از مثل ایشان این است آیا شما اینرا به زیر مجموعه خود هم ابلاغ کردید؟ آیا نیروهای سازمان یافته انقلاب همین دستور را گرفتند؟ و رعایت شد؟!!
آیا با سرداری -ولو خدوم در عرصه زلزله زدگان- که در نقد رئیس جمهور به او نسبتی مشابه مستی می دهد!("الکل دلسترش زده بود بالا..."!!!) از سوی نهادهای مربوطه بازخواست میشود؟!
سرداری دیگر از بیت، وقتی معاون رئیس جمهور را "ملعون" و فلان حرف را "تخم لق" او می خواند، آیا مواخذه می شود؟!عذر خواهی می شود؟! یا تا آخر سر حرفش می ماند؟!!
⬅️ به این آقایان توصیه می کنم مستند بهتان بی بی سی را ببینند تا بالعیان ببینند چگونه ضد انقلاب نادانی ها را اول پای ولایت و بعد پای فقاهت شیعه می نهد و زحمات هزار ساله فقیهان وارسته را طالبانیسم جلوه می دهد!
✅ اما در بخش دوم(جریانهای اجتماعی) گرچه این افراطها و خروج از حریم قانون و اخلاق هنوز کم نیست اما به نظر میرسد از دو دهه قبل به وضعیت بهتری رسیده است. دهه ۷۰موتورسواران و جلسه برهم زنان و هتاکان بیشتر از حالا بود. تذکرات مکرر رهبری بر توهین نکردن و تعابیری مثل "جگرآدم خون میشود" برای مثل حادثه کوی دانشگاه از یکسو و فشارهای افکار عمومی از سوی دیگر این جریانات را معقول تر کرده است. مقایسه "الله کرم" با "رحیم پور" ، "ارضی و حدادیان" با "مطیعی و نریمانی" و "هفته نامه شلمچه و یالثارات و جبهه" با "عبرتها " و حتی "۹دی" خبر از بهبود می دهد.
قطعا سهم زیادی از منطقی تر و متقن تر مطالبه کردن ارزشها و شیوع فرهیختگان انقلابی و جوان در عرصه های تخصصی(از هسته ای تا اقتصادی و...) مدیون راهبری اجتماعی درست رهبرانقلاب است. در مناظرات و میزگردهای تخصصی جوانانی انقلابی تر از دهه ۷۰ موج میزنند که چیزی از بهتان و فحش و هتک بر زبان ندارند. رهبری با وجود آن گلایه ها پشت نیروی جوان انقلابی راخالی نکرد تا دگراندیشان دولتی و مدنی، نابودشان کنند، اما رشد جمعی آنها را تدبیر کرد تا بدین جا رساند. مثل همین کار را در سیره امیرالمومنین با جوانان شورشی علیه عثمان داریم. برخی (مثل محمد بن ابی بکر) رسما عثمان را "تکفیر" و حتی در قتلش متهم بودند! امام فعلشان را تأیید نکرد اما آنها را تسلیم معاویه هم نکرد بلکه مثل آنچه به حجر و عمرو بن حمق تعلیم داد (روشنگری، جای فحش و سب)تربیتشان کرد.
#مستند_بهتان_برای_حفظ_نظام
📝 محسن قنبریان ۹۷/۱۰/۱۳
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
🌐فرعونی که هست ؛ موسایی که...!
⭕️فرعونِ مصر بی شباهت با تفرعن عصر ما نبود.
- "کودک کُش" بود(۴/قصص) اما شاید نه اندازه اسرائیل!
-"نسل کُش" بود(۴۹/بقره) اما نه آنقدر که حدود ۱۰۰میلیون بومی قاره را بکشد تا مالک آمریکا شود!
-"خوار کننده" ساکنان سرزمین اش بود(۳۰/دخان) ؛ اما نه اینجور که تا همین حوالی سیاهان را در قفس های باغ وحش کنار حیوانات به تماشای سفیدهای مرفه بگذارد!
-"آدمکش" بود؛ اما نه اینطور که فقط پلیس اش سالانه حدود ۱۰۰۰نفر از شهروندانش را بکشد!
-فرعون اگر به میخ هم می کشید(۱۰/فجر)، فقط فرعون مصر بود؛ به مردم دیگر دنیا دستش نمی رسید. از ابوغریبش در عراق و گوانتانامو در خلیج کوبا -آن هم برای غیر نظامیان- گزارشی نیست!
-نمی دانم اصلا "ذی الاوتاد" بودن با شلیک بمب اتم و نابودی ۲۰۰هزار انسان در یک لحظه، قابل مقایسه است؟!
جنایات "فرعون عصر" روی زمین و حتی درون خاکش(کشتار کارگران، نژادها، فرقه ها و...) روی "فرعون مصر" را سفید کرده است. هرچه بود آن فرعون هم مردم را "مستضعف" و بی چاره کرده بود(۴/قصص).
⭕️موسای اولوالعزم، منجی آن مستضعفان بود که خداوند بخاطر استغاثه آنان، طلوعش را ۱۷۰سال جلوتر انداخت.(۱)
وقتی رشید و سرپا شد(۱۴/قصص)و زمان نجات مستضعفان نزدیک شد؛ قبل از خروجش بر تمدن فرعونی، اتفاقی ظاهرا ساده اما عجیب رقم خورد!
اتفاقی که بعداً معلوم شد، #طرح_شیطان بوده است: درگیری بین طرفداری٘ از او، با مخالف و دشمنش!(۲)
جانبداری اش از طرفدارش، کار دستش داد. طرف مقابل با مشتِ موسی(ع) کشته شد!
در #افکار_عمومیِ مصر ، حالا دیگر موسی(ع) قاتل یا اقلا مرتکب قتل خطائی است!
فردا در صحنه ای مشابهِ دیروز عصر -که باز مداخله مشت موسی(ع) طلب می شد- زبان درازهای آنطرف فریاد کردند:"جز این نمی خواهی که از جبّاران(زورگویان و مستبدان) زمین باشی! تو هرگز نمی خواهی از مصلحان باشی!"(۱۹/قصص). موسی(ع) نقشه را خواند: #جابجا_کردن_جای_جبّار_و_مصلح!
جوسازی و پیگرد باقی بود و راهی جز فرار نبود(۲۱/قصص).
قیام و نصرت مستضعفین هم قریب یک دهه به تٲخیر افتاد!
⭕️خدائی که طلوع منجی مستضعفان را ۱۷۰سال جلو انداخت، چرا در نیمه راه چنین تقدیری را امضاء کرد؛ که حالا موسی(ع) هم خود را گنهکار ببیند(۱۴/شعراء) و زبان بُرّانش مقابل سفاکان کودک کش و نسل کش لکنت بگیرد؟!
دست و مُشت موسی(ع) چرا در این #مقطع_حساس ، ترک او٘لی (به نظر متدینان) و خطا (در افکار عمومی مصر) بکند؟!
مگر #دستهای_یاریگر ، نمی دانند خداوند، موسی(ع) را برای چه رسالت بزرگی "رشد و استوی" داده است؟!
خواهشاً ایادی، موساتر از موسی (ع) نشوند که: این خون مقابل آنهمه خون به ناحق ریخته توسط فرعون، عددی نیست!
موسی(ع) مرد سیاسی ای است. #جنگ_روانی_رقیب را می شناسد که به خدایش می گوید:"لهم علیّ ذنب فٲخاف"(برای خود، گردن من گناهی می شمارند. از این می ترسم...)!
لطفا سینه چاکان، کلاس فلسفه و کلام دایر نکنند که: آن کشتن هم به حق بود و مضرّ به عصمت موسی(ع) نیست.
چون #انقلاب_موسوی نه در مکتب خانه ها که در افکار عمومی جهان هم عصمت می خواهد.
موسی(ع) به فکر روز مواجه با فرعون است و می داند به او خواهد گفت: "وفعَل٘تَ فع٘لَتَک التی فعَل٘تَ...تو همانی که آن کار(نادرست) را کردی"!(۱۹/شعراء).
کار آسانی نیست. حالا #آن_دست باید #ید_بیضاء شود تا حجت بر عموم تمام شود!
⭕️پ.ن:
-اینجا پیش ما کسی موسای معصوم نیست اما #انقلاب_موسوی ای هست که قرارش تمهیدِ در افتادن با فراعنه و نجات مستضعفان بوده است.
#ایادی آن باید مراقب باشند خطا و حتی ترک او٘لی نکنند.
موسای معصوم هم فردا صبح، در صحنه مشابه آن ماجرا، بهتر حاضر شد. طرفداری٘ که باز، مُشت موسی(ع) را طلب می کرد را خطاب کرد که:"راه درستی نمی روی و آشکارا بیراهه می روی"(۱۸/قصص).
-آقای امنیت و همه ایادی! اعتراض آبان و موارد مشابه دیروز و فردا، بهتر و کم هزینه تر از این هم جمع شدنی است؛مراقبِ "فعلتَ فعلتک التی فعل٘تَ" رسانه های فرعون عصر باشید.
............................................
۱. تفسیر عیاشی ج۲ص۱۵۴
۲.روایت امام رضا(ع) ذیل آیه ۱۵قصص در عیون اخبارالرضا و تفاسیر روایی.
٭مطالب مرتبط:
-دیپلماسی عمومی امام خمینی
-رهبری برای مستضعفان جهان
📝محسن قنبریان۹۹/۳/۱۷
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
💠 تفسیر رهبر انقلاب از رعیت در نهج البلاغه
#به_بهانه_سوء_فهم_برخی_از_کلمه_رعیت
#برای_برخی_مشاهیر_حوزه
اینجا بخوانید👇
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
💠 تفسیر رهبر انقلاب از رعیت در نهج البلاغه
#به_بهانه_سوء_فهم_برخی_از_کلمه_رعیت
#برای_برخی_مشاهیر_حوزه
ایشان در تفسیر ولیّ امر و رعیت در نهج البلاغه مطالب عالی ای در اولین کنگره بین المللی نهج البلاغه در سال۶۰ دارند که این روزها به بهانه سوء فهم چند جوان اینستاگرامی از کلمه رعیت در روایت پشت سر رهبری، بازخوانی اش را برای برخی مشاهیر حوزوی لازم دیدم. عین جملات ایشان:
«تعبیر دیگر تعبیر والی است، والی از کلمهی ولایت است و با مشتقات دیگر والی که از وِلایت با وَلایت گرفته میشود می توان به بُعد مورد نظر در این کلمه توجه کرد. ولایت در اصل معنای لغت به معنای پیوند و به هم جوشیدگی دو چیز است. لغت میگوید اتصال دو شیء به همدیگر به طوری که هیچ چیزی میان آن دو فاصله نشود. در تعبیر فارسی به هم جوشیدگی، به هم پیوستگی، ارتباط تام و تمام، این معنای ولایت است. البته برای ولایت در تعبیرات مختلف معانی مختلفی ذکر شده، ولایت به معنای محبت، ولایت به معنای سرپرستی، ولایت به معنای آزاد کردن برده، ولایت به معنای بردگی یا ارباب برده بودن، نوع ارتباطاتی که در معنای ولایت ذکر میشود به نظر میرسد که کلاً مصادیق همان پیوند و پیوستگی هستند. والی امت و والی رعیت آن کسی است که امور مردم را به عهده دارد و با آنها پیوسته است، این بُعد خاصی از مفهوم حکومت را از نظر نهجالبلاغه و امیرالمؤمنین روشن میکند.
ولی امر. ولی امر یعنی متصدی این کار، هیچ امتیازی توی کلمهی متصدی این کار خوابیده نیست. جامعهی اسلامی مانند یک کارخانهی عظیم تشکیل شده از بخشها، از پیچها، از مهرهها، از قسمتهای کوچک و بزرگ، پرتأثیر و کمتأثیر؛ یکی از این بخشها، یکی از این قسمتها آن قسمتی است که مدیر جامعه آن را تشکیل میدهد. او هم مانند بقیهی قسمتهاست، او هم مانند بقیهی اجزاء و عناصر مشکلهی این مجموعه است، ولی امر است، متصدی این کار است. متصدی این کار هیچگونه امتیازی را طلب و توقع نمیکند و عملاً هیچگونه امتیازی به او تعلق هم نمیگیرد؛ از لحاظ وضع زندگی، از لحاظ برخورداریهای مادی. اگر بتواند وظیفهی خودش را خوب انجام بدهد به اندازهای که این وظیفه و انجام آن برای او جلب حیثیت معنوی بکند به همان اندازه حیثیت متعلق به او میشود؛ بیش از آن نه. این مفهوم حکومت در نهجالبلاغه است. حکومت بنا بر این تعبیر در نهجالبلاغه هیچ نشانهای و اشارهای از سلطهگری ندارد، هیچ بهانهای برای امتیازطلبی ندارد.
از آن طرف مردم در تعبیر نهجالبلاغه رعیتاند، رعیت یعنی آن کسانی، آن جمعی، که رعایت آنان و مراقبت آنان و حفاظت و حراست آنان بر دوش ولی امر است. البته مراقبت و حفاظت یک وقت نسبت به یک موجود بیجان است این یک مفهوم پیدا میکند، یک وقت مربوط به حیوانات است این یک معنا پیدا میکند. اما حراست و حفاظت یک وقت مربوط به انسانهاست، یعنی انسان را با همهی ابعاد شخصیتش، با آزادیخواهیاش، با افزایشطلبی معنویش، با امکان تعالی و اوج روحیاش، با آرمانها و اهداف والا و شریفش، اینها را به عنوان یک مجموعه در نظر بگیرید. این باید با همهی این مجموعه مورد رعایت قرار بگیرد. این همان چیزی است که در فرهنگ آل محمد در طول زمان مورد ملاحظه بوده و کمیت اسدی میگوید «ساتتٌ لا تمن یرا رعیتة الناس سواءً و رعیة الانعامی»، سیاستمدارانی که مراعات انسانها را مانند مراعات حیوانها به نظر نمیگیرند. یعنی انسان با انسانیتش باید مراعات بشود، این مفهوم رعیت و تعبیری از مردم در نهجالبلاغه است.»
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=23349
📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۳/۸
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
📌پ.ن:
از این فحش دهندگان ظاهرا یکی حُجر بن عدی و یکی عمرو بن حمق بود(۱) که شهیدان برگزیده ای شدند اما "اَینَ عَمار" لقب نگرفتند!
در جریان انقلابی، فحّاش و بد زبان هایی داریم که تازه معلوم نیست حُجر یا ابن حمق شوند.
کوتاهی ما مبلغان دینی هم بوده که در منازعات اجتماعی-سیاسی فقط دو گانه: ابوموسی-عمار درست کردیم و نگفتیم سه گونه است:
- ابوموسی: ساکت و ساقط در فتنه!
- ابن حمق و حُجر: سبّاب و دشنام دهنده!
- عمار: تبیین کننده و روشنگر مودب!
به فحّاش ها لایک ندهید! بدزبانی را فوروارد نکنید! و اگر دستتان میرسد نهی از منکر کنید!
۱.ر.ک: ترجمه وقعه صفین. نصربن مزاحم. ص۱۴۴
#اخلاق_سیاسی
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از
📝 # دلنوشته ؛ #مناسبتی
🔸 از پدر هم تنهاتر...
▪️ دوباره «حسن» و غربت و تنهایی... دوباره «حسن» و زهر و جگری پارهپاره از جفا...
باز هم یکی از اولاد علیست که مظلومانه به دیدار حق میرود...
▪️ اینبار هم همان قصهٔ تکراری... امتی بیوفا که امام خویش را نشناختند و تنهایش گذاشتند و آخرین وارث امامت که از پدر هم تنهاتر است؛ کودکی پنجساله، امانتی به بلندای تاریخ را بر دوش میگذارد و راهی دشت و بیابان میشود و غربتی که همچنان ادامه خواهد داشت؛ الی وقت المعلوم.
🔘 شهادت #امام_حسن_عسکری را به فرزند گرامیشان و شما بزرگواران تسلیت عرض میکنیم.
🖤🖤🖤🖤
کانال قرارگاه رفاقت شهدایی
@qrbfmrsh
==≈=≈=====
گروه سراسری بین المللی رفاقت شهدایی
https://eitaa.com/joinchat/2536243404C4f0dc52fa3
===≈≈≈===≈=≈===≈=======
هدایت شده از
تـاج زیبـاے
ولایـت بـہ شـما می نازد
علـے آن شـاه هـدایت
بہ شـما مـی نازد
مـهدے فـاطمـہ
اے مـنتقـم خـون حـسین
تو امامـے و
امامـت بـہ شـما می نازد
🌸عیـد ولایـت و امامـت
مهدے مـوعود (ع) مـبارڪ بـاد🌸
کانال قرارگاه بین المللی رفاقت شهدایی
@qrbfmrsh
===========
گروه سراسری قرارگاه رفاقت شهدایی
https://eitaa.com/joinchat/2536243404C4f0dc52fa3
========================
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شبکه روسیه 24: پهپادهای شاهد 136 به کابوسی برای نیروهای مسلح اوکراين تبدیل شدهاند/ردیابی آنها در رادار عملا غیرممکن یا حداقل به شکل باورنکردنی سخت است/وضعیت به گونهای است که حتی آخرین مدل از رادارهای ناتو هم متوجه آنها نمیشوند...
@BisimchiMedia
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
این وحوش د۱عشی حتی سردار فضلی که چشمش رو در برابر دشمن بعثی و خاک ایران از دست داده مسخره میکنن...
سردار فضلی، ۱۶ بار تو دفاع از وطن زخمی شد؛ یه سلولش میارزه به تمام شماها
@BisimchiMedia
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
کیفیت مغز مجری سعودی عنترنشنال 😂
تعارف نکن، چهارشنبه به بعد رو هم بگو که جفنگیاتت تکمیل بشه :))
@BisimchiMedia
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واکنش جالب معاون فرهنگی_ دانشجویی دانشگاه فردوسی به هو شدن از سوی دانشجویان معترض
@BisimchiMedia
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
کیمیا علیزاده هم گفته از لاشخوری جا نمونم برداشته یه فیلم فیک و قدیمی رو استوری کرده :)
@BisimchiMedia
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی روز تعطیل میری دانشگاه برای براندازی :)
همین که از ترسش نرفته توی توالت شعارنویسی کنه جای شکرش باقیه 😂
@BisimchiMedia
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رسانههای ضدانقلاب ویدئویی تقطیع شده از یک سخنرانی امام خمینی(س) منتشر کرده و مدعی شدن که امام، دانشگاه را منشاء فساد می دانند
حالا واقعیت ماجرا چه بوده است!؟
@Bisimchimedia
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شخم زنی مقر تروریستهای کومله با اجرای حاج مهدی رسولی :)
@BisimchiMedia
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اقدامات ضدایرانی و تجزیهطلبانه شبکه سعودی اینترنشنال صدای اپوزیسیون را هم درآورد:
️تلویزیون اینترنشنال بخشی از جنگ منطقهای عربستان سعودی علیه ایران است و مأموریت اصلی آن هم پروژه تجزیه ایران است!
️این رسانهها نمیخواهند ایران باشد!
@BisimchiMedia
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جهنمی که پهپادهای انتحاری شاهد ۱۳۶ دیشب برای پادگان تیپ ۷۲ مکانیزه ارتش اوکراین درست کرد
@BisimchiMedia
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایت همسر شهید مدافع امنیت از سوختن همسرش
راحله موسوی همسر شهید مدافع امنیت سروان پرویز کرمپور: اگر پلیس در تجمعات حضور دارد فقط برای این است که اعتراضات بهحق مردم به اغتشاش و ناامنی تبدیل نشود!
حلما ۷ ساله دختر شهید: دوست دارم بههمراه بابام روز اول به مدرسه بروم.
@BisimchiMedia
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لحظه مجروحیت مدافع امنیت شهید زاهدلویی در قم
@BisimchiMedia
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینقدر شعار مرگ بر این و آن ندهید!
به بچه ۱۰ ساله سرود ایدئولوژیک یاد ندهید بچه چه میفهمه این چیزا رو ...
بچه دو ساله خودشون یک هفته بعد:
@BisimchiMedia
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
🔻آیندۀ اغتشاش در آینۀ جنگ روایتها
1⃣ فتنۀ اخیر، یکی از مصداقهای برجستۀ «جنگ روایتها» است و در درون خود، درسها و عبرتهای فراوانی در این باره دارد. در بازی روایتی، «مسائل غیرمرتبط» و «اجزای ناهمگون» به هم ربط داده میشوند و «شبکۀ پیچیده»ای از معادلات و مناسبات در میان متغیّرها طرّاحی میشود؛ بهطوریکه مخاطب از دستیابی به «#شناخت_اطمینانبخش»، بازمیماند و نمیتواند خود و ذهن خود را این «فضای غالب» بیرون بکشد و مستقل و فارغ از جوّ ایجادشده، اندیشهورزی کند.
🔸در این حال، وظیفۀ ما عبارت است از «واسازی روایت»، نه تسلیمشدن در برابر روایت.بهبیاندیگر، اگر روایت نمیسازیم، نباید «روایتزده» شویم و در چهارچوبها و قفسهایی تنفس کنیم که جریان معارض تولید کرده است. وظیفۀ ما، شکستن
همین روایتها و در واقع، کجروایتهاست. باید «ساختارشکنی ذهنی» کنیم و «گزینههای شناختیِ جدید»ی در اختیار #افکار_عمومی قرار
بدهیم.
🔸ذهنیّت جمعی، همواره گرسنه است و محتاج تحلیل و تفسیر و روایت. باید برای او در مقابل هر واقعیّت، روایتی را ساخت و آن را توزیع کرد تا
شاید در برابر #روایتهای_معارض، تاب بیاورد و مردم را متقاعد سازد.
2⃣ به محض تحقّق واقعیّت، روایتهایی
بر آن بار میشوند و به این ترتیب، جنگ روایتها آغاز میگردد و بر اساس مضمون روایتها، جبههبندی صورت میگیرد. در این ماجرا، ما «روایت نخست» را از آنِ خود نکردیم و در انتظار نشستیم تا پس از شکلگیری روایت اوّل، «مواجهۀ واکنشی» با آن داشته باشیم.
🔸در این مواقع، کار زیادی از
رویارویی واکنشی ساخته نیست و خواهناخواه، فرصتها و مزیّتهایی که در «مرحلۀ پیشاروایت» در اختیار ماست، از دست میروند یا ضعیف و
رقیق میشوند.
🔸بنابراین مسأله عبارت از سرعت عمل در ساختهوپرداختهکردن «روایت اوّل». چنین روایتی، محتمل
است که «غالب» نیز شود. روشن است که ذهنهای خالی و آغشتهنشده به
#کجروایتها را بهتر و آسانتر میشود جذب کرد و همراه و همدل نگاه داشت، تا ذهنهایی که روایتی در بسترشان
نشسته است و با آن انس گرفتهاند.
3⃣ بازی روایتیِ جبهۀ دشمن، محدود به این مورد نخواهد بود، بلکه ما با «مجموعه»ای از کنشهای روایتی و ضدّروایتی روبرو خواهیم بود که یکی پس از دیگری از راه میرسند و میخواهند #اعصاب_عمومی را بفرسایند و #امید_اجتماعی را بزدانید. این یک «خطّ ممّتد» است که متوقف نخواهد شد؛ چراکه دشمن زینپس، هیچ اقدامی را بدون «پیوست روایتی» به انجام نخواهد رساند و بهخوبی دریافته که میتواند با ذهن جمعی، بازی کند.
🔸در این صورت، ما باید همواره نگران از دست رفتن «شناختهای پیشین» باشیم؛
«ساختارشکنی ذهنی»، به هیچ باوری رحم نمیکند و هدفی جز «بیثباتسازیِ
شناختی» ندارد. ذهن جمعی، دستخوش طوفانها و تلاطمهای متعدّد خواهد شد و بازی دشمن، به #زمین_برداشتها و
تفسیرها و درکها تغییر یافته است.
🔸 ازاینرو، نباید سرگرم «واقعیّت» و اصلاح آن شد و تصوّر کرد که ساماندهی به واقعیّت، شرط لازم و کافی است. واقعیّت، هرچه که باشد، چه بسامان و چه نابسمان، این «روایت» است که تعیینکننده است و نتیجۀ نبرد را مشخص میکند. «قدرت روایت» بر «قدرت واقعیّت»، پیشی گرفته و روایت به علّت تامّۀ تحوّلات اجتماعی تبدیل شده است. با این حال، ما همچنان این وضع تاریخیِ جدید را جدّی نگرفته و برای آن چارهسازی نکردهایم.
4⃣ زمانی بود که با مواجهۀ امنیتی یا حضور مردمی، قصّههای تلخ، پایان میپذیرفت و فصل تازه آغاز میشد، اما اینک، قواعد بازی تغییر کرده است. باید به سراغ «ذهنیّتها» رفت و «شناختها» و «معرفتها» را دگرگون ساخت. ما هیچ گزینۀ دیگری در اختیار نداریم که بتواند در «بلندمدّت» و بهطور «ریشهای»، کارساز و راهگشا باشد؛ نهفقط ما بلکه این تقدیر کنونیِ همۀ جوامع است.
🔸جهان کنونی، چنین خصوصیّتی دارد و دشمن نیز بر اساس درکی که از این موقعیّت تاریخی یافته است، کنشهای خویش را صورتبندی میکند. در این ماجرا نیز تلاش دشمن، معطوف به تثبیت روایتِ نخست خویش است؛ میخواهد اثبات کند که داوری ابتداییاش درست بود و هیچیک از «توضیحهای نظام جمهوری اسلامی»، معتبر و واقعی نیستند.
🔸گفته شد که این #وضع_انفعالی، برخاسته از تعلل ما در ساختن «روایت اوّل» است. حال که چنین شده، باید تمام توان خویش را صرف «گردآوری شواهد عینی» کنیم و «مراجع اجتماعی» را نیز به صحنۀ تأیید و همراهی فرابخوانیم تا این کجروایت، شکسته شود. در این جنگ ترکیبی، ما نیز باید «ترکیبی» و «چندلایه» عمل کنیم و متناظر با حملۀ شناختی و تهاجم روایتی، یک «جبهۀ روایتگر» بیافرینیم که «در لحظه» و «متقن» بگویند و بنویسند و به این واسطه، زمام و عنان «ذهن جمعی» را در اختیار خویش بگیرند.
🖋دکتر مهدی جمشیدی
🆔@andisheengelabi