eitaa logo
قدس تی وی
201 دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
9.1هزار ویدیو
214 فایل
قدس تی وی کانال ایتانمای فعالان گفتمان انقلاب اسلامی شهرستان قدس استان تهران ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/me_atu_admin https://virasty.com/mohsenhedayatmehr https://eitaa.com/ammareqods
مشاهده در ایتا
دانلود
با وجود مرزهاى طبيعى و اختلاف در زبان و نژاد، كشور واحدى را تشكيل دهند چنان كه نمونه هايى از آنها در جهان امروز يافت مى شود. البته هر يك از عوامل نامبرده براى وحدت، كمابيش اقتضاى ارتباط و پيوند بين انسانها را دارد و زمينه را براى وحدت ملت و كشور فراهم مى كند ولى آن چه بيش از همه مؤثر است اتفاق بينش ها و گرايش هايى است كه به وحدت حكومت مى انجامد و ساير عوامل به عنوان اسباب ناقص و كمكى و جانشين پذير براى عامل اخير به شمار مى آيند. از ديدگاه اسلام، عامل اصلى براى وحدت امت و جامعه اسلامى، وحدت عقيده است ولى در عين حال بايد توجه داشت كه از يك سوى، وحدت سرزمين و وجود مرزهاى جغرافيايى، اعم از طبيعى و قراردادى، به طور كلى فاقد اعتبار نيست و چنان كه مى دانيم «‌دارالاسلام‌»، كه طبعاً با مرزهاى خاصى مشخص مى شود، در فقه اسلام احكام خاصى دارد؛ مثلاً مهاجرت به آن در مواردى واجب است يا ذمّيى كه از احكام ذمه سرپيچى كند از آن اخراج مى شود؛ از سوى ديگر، اختلاف در عقيده عامل قطعى براى بيگانگى و بينونت كامل نيست، زيرا ممكن است اشخاص غير مسلمانى در داخل مرزهاى كشور اسلامى تحت حمايت دولت اسلامى قرار گيرند و نوعى تابعيت را نسبت به آن پيدا كنند. حاصل آن كه:؛ جامعه اسلامى اصالتاً از افرادى به وجود مى آيد كه با اختيار و انتخاب خودشان اسلام را پذيرفته باشند و مخصوصاً ملتزم به قوانين اجتماعى و قضايى و سياسى آن باشند و سرزمينى كه چنين جامعه اى در آن زندگى مى كنند كشور اسلامى و دارالاسلام ناميده مى شود ولى در مرتبه بعد، بعضى از غير مسلمانان با عقد قرارداد خاصى مى توانند تابعيت كشور اسلامى را بپذيرند و در كنار مسلمانان زندگى امن و مسالمت آميزى داشته باشند. بدين ترتيب، مرز كشور اسلامى با كشورهاى غير اسلامى، تعيين مى شود؛ يعنى «‌سرزمينى كه اتباع حكومت اسلامى در آن زندگى مى كنند دارالاسلام شناخته مى شود و مرز املاك ايشان (با توابع و لواحق) مرز دارالاسلام خواهد بود، خواه با عوامل طبيعى مانند دريا و كوه مشخص شود يا با علائم قراردادى‌». از آن چه گذشت اجمالاً به دست آمد كه ملاك وحدت و تعدد كشورها، وحدت و تعدد حكومت آنهاست؛ يعنى هر مجموعه اى از انسانها كه تحت يك دستگاه حكومتى اداره شوند اهل يك كشور به شمار مى آيند و بر عكس، تعدد دستگاههاى حكومتى مستقل در عرض يكديگر، نشانه تعدد كشورهاست. البته ممكن است هر شهر يا ايالتى نوعى خودمختارى داشته باشد ولى در صورتى كه مجموعه چند ايالت با قانون اساسى واحد تحت مديريت يك دستگاه حكومت مركزى باشند و در سياست خارجى و امور دفاعى و مانند آنها از تصميمات حكومت مركز تبعيت كنند (مانند كشورهاى فدرال) كشور واحدى تلقى مى شوند و تعدد حكومت هاى غير مستقل زيانى به وحدت آنها نمى زند. اما آنچه عملاً نقش تعيين كننده را در تحديد مرز كشورها و تشخيص وحدت و تعدد حكومتها و اتصال و اتحاد يا انفصال و تجزيه آنها داشته غالباً «‌قدرت سلاح‌»؛ بوده است و در جهان اسلامى نيز متأسفانه اين عامل، نقش خود را ايفا كرده است چنان كه جنگ هاى داخلى مسلمين و پيدايش و انقراض سلسله هاى متعدد خلافت و سلطنت در سرزمين هاى اسلامى، گواه گويايى بر اين واقعيت تلخ تاريخى به شمار مى رود. البته آن چه براى ما اهميت دارد بررسى مسئله از ديدگاه فقهى است؛ از اين رو بايد نظرى هر چند سريع بر آراء فقها در اين زمينه بيفكنيم. تعدّد كشورها از ديدگاه فقهى چنان كه دانستيم «‌دارالاسلام‌»؛ عبارت است از سرزمين يا سرزمين هايى كه امت اسلامى در آنجا زندگى مى كنند و غير مسلمانان نيز با شرايط خاصى مى توانند در سايه حكومت اسلامى، زندگى امن و مسالمت آميزى داشته باشند، و مرزهاى طبيعى يا قراردادى اين سرزمين ها «‌مرزهاى دارالاسلام‌»؛ محسوب مى شود. اما اين مسئله كه «‌آيا دارالاسلام قابل تجزيه به چند كشور كاملاً مستقل مى باشند يا نه؟‌»؛ مورد بحث پيشينيان واقع نشده است، هر چند سياق سخنانشان ناظر به «‌كشور اسلامى واحد‌»؛ تحت مديريت عاليه «‌امام واحد‌»؛ است و هنگامى كه چند دستگاه حكومتى كه وجود داشته هر يك از سران آنها خود را «‌خليفه راستين‌»؛ قلمداد مى كرده و ديگران را تخطئه مى كرده و «‌ياغى‌»؛ مى شمرده است. ولى مى توان گفت كه سخنان بسيارى از فقها، ناظر به شرايط خاصى بوده و به طور كلى در صدد نفى مشروعيت از حكومت هاى متعدد نبوده اند و شايد از اطلاق بعضى از سخنان در تعيين شرايط امام بلكه از پاره اى تصريحات بتوان استفاده كرد كه وجود دو حكومت در دو منطقه متمايز -در صورتى كه مسئولين آنها واجد شرايط باشند- را نامشروع نمى دانسته اند مخصوصاً با توجه به اين كه بسيارى از بزرگان اهل سنت (مانند احمد بن حنبل) حكومت فاسق و شارب الخمرى كه به زور بر مردم مسلط شده باشد را نيز مشروع و واجب الاطاعه مى دانسته اند! و اما فقهاى شيعه بالاتفاق حكومت اسلامى را بعد از رحلت رسول خدا(ص) اصالتاً از آن امام معصوم(ع)میدانند
و امامت بالفعل را براى دو امام معصوم در زمان واحد نفى مى كنند هر چند يكى از آنان على الفرض در شرق عالم و ديگرى در غرب باشد؛ به ديگر سخن، به عقيده شيعيان سراسر دارالاسلام بايد تحت قيادت و امامت امام معصوم واحدى اداره شود و حاكمان هر منطقه از طرف او نصب و به كار گمارده شوند و طبعاً همه آنان مجريان قانون اسلام و فرمانهاى امام معصوم خواهند بود، هر چند ممكن است در حوزه حكومت خويش اختياراتى از طرف امام معصوم به ايشان تفويض شود و مقررات ويژه اى را در چهارچوب قوانين كلى اسلامى و با رعايت مصالح مسلمين و به اقتضاى شرايط خاص زمانى و مكانى به اجرا گذارند و بدين ترتيب نوعى خودمختارى در مناطق مختلف دارالاسلام قابل قبول است. البته همه اين مطالب در صورتى است كه امام معصوم، مبسوط اليد و داراى قدرت ظاهرى بر تصدى امور باشد؛ يعنى حكومت مشروع او از طرف مردم نيز مقبول افتاده باشد ولى چنان كه مى دانيم چنين شرايطى جز در دوران كوتاهى از امامت امير مؤمنان على بن ابى طالب(ع) و امام حسن(ع) فراهم نشد و ساير ائمه طاهرين (ع) نه تنها متصدى اداره كشور اسلامى نشدند بلكه اجازه اظهار نظر در اين مسائل هم به ايشان داده نمى شد و غالباً تحت نظر و در حال تبعيد بودند يا در زندان به سر مى بردند و اين گونه مسائل را تنها براى اصحاب خاصشان مطرح مى كردند و در عين حال سفارش به كتمان آنها مى نمودند. بدين ترتيب، شيعيان كه از يك سوى از بركات حكومت امامان اهل بيت(ع) محروم بودند و از سوى ديگر حكومت هاى موجود را مشروع نمى دانستند در تنگناى سختى واقع شده بودند و در چنين شرايطى بود كه موظف شدند -طبق دستورالعمل هايى كه در رواياتى از قبيل مقبوله عمر بن حنظله و مشهوره ابى خديجه آمده است- نيازهاى حكومتى (به ويژه نيازهايى قضايى) خود را با رجوع به فقهاى واجد شرايط، بر طرف كنند و در بعضى از اين روايات تأكيد شده كه مخالفت با چنين فقيهانى به منزله مخالفت با امام معصوم و در حكم نوعى شرك به خداى متعال است! همچنين نيازهاى حكومتى اقليت شيعه در زمان غيبت هم با رجوع مخفيانه به فقهاى واجد شرايط، بر طرف مى شد تا اينكه شيعيان در بعضى از مناطق، قدرت قابل توجهى يافتند و از جمله فاطميان در مصر حكومت مستقلى تشكيل دادند و حاكمان ديلمى و آل بويه در بعضى از بلاد ايران به قدرت رسيدند و حتى دستگاه خلافت عباسى را كه قوس نزولى خود را مى گذراند تحت تأثير قدرت خويش قرار دادند و سرانجام حكومت مقتدر صفويه در ايران تشكيل شد و با دستگاه خلافت عثمانى به رقابت پرداخت. در چنين اوضاع و احوالى بود كه فقهاى شيعه، مجال طرح بحث هاى فقهى در زمينه حكومت اسلامى يافتند و علناً به نقد نظريات و آراى فقهاى اهل سنت و تبيين ديدگاه شيعه مبنى بر ولايت فقيه پرداختند. ما در اينجا در صدد بررسى تفصيلى نظريه ولايت فقيه و اصول و مبانى و فروع و لوازم آن نيستيم ولى چنان كه در مقدمه بحث اشاره كرديم براى پاسخ به سؤالهاى مطروحه ناچاريم نگاهى به نظريات فقها در اين مسئله و ادله آنها بيندازيم و در واقع، اين مطلب، اصلى ترين بخش نوشتار حاضر را تشكيل مى دهد. مبناى ولايت فقيه چنان كه گذشت شيعيان تا زمانى كه اميدى به تشكيل حكومت نداشتند به طور ارتكازى و با الهام گرفتن از امثال روايات عمر بن حنظله و ابو خديجه و توقيع صادر از ناحيه مقدسه، نيازهاى روزمره خود را با رجوع به فقهاى بلاد بر طرف مى كردند و در واقع، فقهاى واجد شرايط را «‌نواب عام امام عصر‌»؛ -عجل الله فرجه الشريف- مى شمردند، در برابر «‌نواب خاص‌»؛ در زمان غيبت صغرى. ولى از هنگامى كه بعضى از حكّام شيعه اقتدارى يافتند مسئله ولايت فقيه در زمان غيبت كبرى به صورت جدى تر مطرح شد و با گسترش اين مباحث در ميان توده ها، حكّام و سلاطين براى مشروع جلوه دادن حكومتشان كوشيدند كه موافقت فقهاى بزرگ را به دست آورند و حتى گاهى رسماً از آنان استيذان مى كردند و متقابلاً فقها هم اين فرصتها را براى نشر معارف اسلامى و ترويج مذهب تشيع مغتنم مى شمردند ولى ظاهراً در هيچ عصرى هيچ سلطانى حاضر به تحويل دادن قدرت به فقيه واجد شرايط نبوده چنان كه هيچ فقيهى هم اميدى به دست يافتن به چنين قدرتى نداشته است و در واقع با پيروزى انقلاب اسلامى ايران بود كه عملاً ولايت فقيه به معناى واقعى كلمه تحقق يافت و نياز به بررسى هاى دقيق پيرامون مبانى و فروع آن آشكار گشت. مهمترين مسئله مبنايى اين است كه ملاك مشروعيت ولايت فقيه چيست؟ و شكل فنى دليل آن كدام است؟ زيرا با دادن پاسخ روشن و دقيق به اين سئوال است كه مى توان جواب مسائل فرعى و از جمله سؤال هاى مطروح در آغاز بحث را به دست آورد. در اينجا به دو مبناى اساسى مى توان اشاره كرد: مبناى اول: مشروعيت ولايت و حكومت فقيه، از ولايت تشريعى الهى سرچشمه مى گيرد و اساساً هيچ گونه ولايتى جز با انتساب به نصب و اذن الهى، مشروعيت نمى يابد و هر گونه مشروع دانستن حكومتى جز از اين طريق،نوعى شرک
در ربوبيت تشريعى الهى به شمار مى رود. به ديگر سخن، خداى متعال، مقام حكومت و ولايت بر مردم را به امام معصوم عطا فرموده، و اوست كه فقيه واجد شرايط را -چه در زمان حضور و عدم بسط يد و چه در زمان غيبت- نصب كرده است و اطاعت از او در واقع، اطاعت از امام معصوم است، چنان كه مخالفت با او مخالفت با امام و به منزله انكار ولايت تشريعى الهى است: «‌و الرّادّ علينا الرّادّ على الله و هو على حدّ الشرك بالله‌». مبناى دوم: شارع مقدس تنها به امام معصوم، حق ولايت داده است و طبعاً إعمال آن، اختصاص به زمان حضور وى خواهد داشت، و اما در زمان غيبت بايد مردم بر اساس قواعد كلى مانند «‌اوفوا بالعقود‌»؛ و «‌المسلمون عند شروطهم‌»؛ يا احياناً - در صورتى كه چنين دلايلى يافت شود- كسى را كه شايسته حكومت است انتخاب كرده با او بيعت كنندنظير آن چه اهل تسنن درباره حكومت بعد از رحلت پيامبر اكرم(ص) معتقدند. حداكثر اين است كه شارع، شرايط حاكم صالح را بيان كند و مسلمانان موظف باشند كه در بيعتشان شرط كنند كه حاكم طبق دستورهاى اسلام عمل كند، و تعهد به اطاعت مطلق به منزله «‌شرط خلاف شرع در ضمن عقد‌»؛ است و اعتبارى ندارد. طبق اين مبنا، ملاك مشروعيت ولايت فقيه قراردادى است كه با مردم منعقد مى كند و در واقع، بيعت است كه نقش اساسى را در مشروعيت بخشيدن به ولايت فقيه ايفا مى كند. به نظر مى رسد كه مرتكز در اذهان شيعه و مستفاد از سخنان فقها همان مبناى اول است و تعبيرات وارده در روايات شريفه كاملاً آن را تأييد مى كند و در واقع آنچه موجب طرح نظريه دوم شده يا گرايش به دموكرات مآبى غربى است كه متأسفانه در كشورهاى اسلامى هم رواج يافته است و يا بيان يك دليل جدلى براى اقناع و الزام مخالفان است، چنان كه در بيانات امير مؤمنان(ع) خطاب به معاويه در مورد اعتبار بيعت مهاجرين و انصار آمده است. به هر حال، ما مسائل مورد نظر را بر اساس هر دو مبنا مورد بررسى قرار مى دهيم ولى قبل از پرداختن به آن، لازم است توضيحى درباره اصل نظريه ولايت فقيه و مفاد ادله آن بدهيم. ادله ولايت فقيه دلايل اثبات ولايت براى فقيه جامع الشرايط به دو بخش كلى تقسيم مى شود: عقلى و نقلى. دلايل عقلى: با توجه به ضرورت وجود حكومت براى تأمين نيازمنديهاى اجتماعى و جلوگيرى از هرج و مرج و فساد و اختلال نظام، و با توجه به ضرورت اجراى احكام اجتماعى اسلام و عدم اختصاص آنها به زمان حضور پيامبر و امامان(ع) با دو بيان مى توان ولايت فقيه را اثبات كرد: يكى آن كه هنگامى كه تحصيل مصلحت لازم الاستيفايى در حد مطلوب و ايدآل، ميسر نشد بايد نزديك ترين مرتبه به حد مطلوب را تأمين كرد. پس در مسئله مورد بحث هنگامى كه مردم از مصالح حكومت امام معصوم، محروم بودند بايد مرتبه تاليه آن را تحصيل كنند؛ يعنى حكومت كسى را كه اقرب به امام معصوم باشد بپذيرند. و اين اقربيت در سه امر اصلى، متبلور مى شود: يكى علم به احكام كلى اسلام(فقاهت)، دوم شايستگى روحى و اخلاقى به گونه اى كه تحت تأثير هواهاى نفسانى و تهديد و تطميع ها قرار نگيرد(تقوى) و سوم كارآيى در مقام مديريت جامعه كه به خصلت هاى فرعى از قبيل درك سياسى و اجتماعى، آگاهى از مسائل بين المللى، شجاعت در برخورد با دشمنان و تبهكاران، حدس صائب در تشخيص اولويت ها و اهميت ها و ... قابل تحليل است. پس كسى كه بيش از ساير مردم، واجد اين شرايط باشد بايد زعامت و پيشوايى جامعه را عهده دار شود و اركان حكومت را هماهنگ نموده به سوى كمال مطلوب سوق دهد. و تشخيص چنين كسى طبعاً به عهده خبرگان خواهد بود چنان كه در ساير شئون زندگى اجتماعى چنين است. بيان دوم آن كه ولايت بر اموال و اعراض و نفوس مردم از شئون ربوبيت الهى است و تنها با نصب و اذن خداى متعال، مشروعيت مى يابد و چنان كه معتقديم اين قدرت قانونى به پيامبر اكرم(ص) و امامان معصوم(ع) داده شده است. اما در زمانى كه مردم عملاً از وجود رهبر معصوم، محروم اند بايد خداى متعال از اجراى احكام اجتماعى اسلام، صرف نظر كرده باشد يا اجازه اجراى آن را به كسى كه اصلح از ديگران است داده باشد تا ترجيح مرجوح و نقض غرض و خلاف حكمت لازم نيايد و با توجه به باطل بودن فرض اول، فرض دوم ثابت مى شود؛ يعنى ما از راه عقل، كشف مى كنيم كه چنين اذن و اجازه اى از طرف خداى متعال و اولياى معصوم، صادر شده است، حتى اگر بيان نقلى روشنى در اين خصوص به ما نرسيده باشد، و فقيه جامع الشرايط همان فرد اصلحى است كه هم احكام اسلام را بهتر از ديگران مى شناسد و هم ضمانت اخلاقى بيشترى براى اجراى آنها دارد و هم در مقام تأمين مصالح جامعه و تدبير امور مردم كارآمدتر است. پس مشروعيت ولايت او را از راه عقل، كشف مى كنيم چنان كه بسيارى از احكام فقهى ديگر به ويژه در مسائل اجتماعى (مانند واجبات نظاميه) به همين طريق (دليل عقلى) ثابت مى شود. دلايل نقلى: عبارت است از رواياتى كه دلالت بر ارجاع مردم به فقها براى رفع نيازهاى حكومتى
(به ويژه مسائل قضايى و منازعات) دارد، يا فقها را به عنوان «‌امنا‌»؛ يا «‌خلفا‌»؛ و «‌وارثان‌»؛ پيامبران و كسانى كه مجارى امور به دست ايشان است معرفى كرده است و بحث هاى فراوانى درباره سند و دلالت آنها انجام گرفته كه در اين جا مجال اشاره به آنها نيست و بايد به كتاب ها و رساله هاى مفصل مراجعه كرد. در ميان آنها مقبوله عمر بن حنظله و مشهوره ابو خديجه و توقيع شريف، بهتر قابل استناد است و تشكيك در سند چنين رواياتى كه از شهرت روايتى و فتوايى برخوردارند روا نيست و دلالت آنها بر نصب فقها به عنوان كارگزاران امام مقبوض اليد روشن است و اگر احتياج به چنين نصبى در زمان غيبت بيشتر نباشد كمتر نخواهد بود، پس به «‌دلالت موافقه‌»؛ نصب فقيه در زمان غيبت هم ثابت مى شود. و احتمال اينكه نصب ولى امر در زمان غيبت به خود مردم واگذار شده باشدبا توجه به اين كه كوچك ترين دليلى بر چنين تفويضى وجود نداردبا توحيد در ربوبيت تشريعى، سازگار نيست و هيچ فقيه شيعه اى (جز در اين اواخر) آن را به عنوان يك احتمال هم مطرح نكرده است. به هر حال، روايات مزبور مؤيدات بسيار خوبى براى ادله عقلى به شمار مى رود. ضمناً روشن شد كه طبق اين مبنا، بيعت هيچ نقشى در مشروعيت ولايت فقيه ندارد چنان كه هيچ نقشى در مشروعيت حكومت امام معصوم نداشته است، بلكه بيعت كردن مردم زمينه إعمال ولايت را فراهم مى كند و با وجود آن، حاكم شرعى عذرى براى كناره گيرى از اداره جامعه نخواهد داشت: «‌لو لا حضور الحاضر و قيام الحجه بوجود الناصر ...‌». در اينجا سؤالى مطرح مى شود كه: نصب فقيه از طرف خداى متعال و امام معصوم به چه صورت انجام گرفته است؟ آيا هر فرد جامع الشرايطى بالفعل داراى مقام ولايت است، يا فرد خاصى، و يا مجموع فقهاى هر عصر؟ در جواب بايد گفت:؛ اگر مستند اصلى، دليل عقل باشد مقتضاى آن روشن است، زيرا نصب فقيهى كه هم از نظر فقاهت و هم از نظر تقوا و هم از نظر قدرت مديريت و لوازم آن افضل باشد و امكان تصدى امور همه مسلمانان جهان را با استفاده از نصب حكّام و عمّال محلى داشته باشد اقرب به طرح اصلى حكومت امام معصوم است و هدف الهى داير بر وحدت امت اسلامى و حكومت عدل جهانى را بهتر تأمين مى كند. اما در صورتى كه شرايط جهانى براى تشكيل چنين كشور واحدى وجود نداشت بايد به شكل هاى ديگرى با رعايت الاقرب فالاقرب تنزل كرد. و در صورتى كه مستند اصلى روايات باشد. گرچه مقتضاى اطلاق آنها ولايت هر فقيه جامع الشرايطى است، ولى با توجه به رواياتى كه تأكيد بر تقديم اعلم و اقوا دارد (مانند نبوى مشهور و صحيحه عيص بن قاسم) همان مفاد ادله عقلى به دست مى آيد. سؤال ديگرى كه در اينجا قابل طرح است اين است كه اگر فردى كه از هر جهت افضل باشد يافت نشود چه بايد كرد؟ پاسخ اجمالى به اين سؤال اين است كه فردى كه در مجموع «‌افضل نسبى‌»؛ باشد بايد عهده دار اين مسئوليت گردد و مردم هم بايد ولايت او را بپذيرند. البته شقوق مختلف مسئله جاى بحث فراوان دارد و مجال وسيع ترى را مى طلبد. نتيجه اينك باز مى گرديم به پاسخ گويى به سؤال هايى كه در آغاز بحث مطرح كرديم: نخستين سؤال اين بود كه: اگر كشور اسلامى واحدى تحت ولايت فقيهى اداره شود آيا بر مسلمانانى كه در كشورهاى غير اسلامى زندگى مى كنند واجب است اوامر حكومتى او را اطاعت كنند يا نه (البته در صورتى كه اوامر وى شامل ايشان هم بشود)؟ جواب اين سؤال، طبق مبناى اول (ثبوت ولايت به نصب يا اذن امام معصوم) روشن است، زيرا على الفرض، افضليت فقيه مزبور براى تصدى مقام ولايت، احراز شده است و طبق ادله عقلى و نقلى، چنين كسى بالفعل حق ولايت بر مردم را دارد. بنابراين، فرمان وى براى هر مسلمانى نافذ و لازم الاجرا خواهد بود، پس اطاعت او بر مسلمانان مقيم در كشورهاى غير اسلامى هم واجب است. و اما طبق مبناى دوم (توقف ولايت بالفعل فقيه بر انتخاب و بيعت)، مى توان گفت انتخاب اكثريت امت يا اكثريت اعضاى شورا و اهل حل و عقد بر ديگران هم حجت است (چنان كه مورد عمل عقلاء مى باشد و شايد بعضى از بيانات جدلى نهج البلاغه مبنى بر اعتبار بيعت مهاجرين و انصار را بتوان مؤيد آن شمرد). بنابراين، طبق اين مبنا هم اطاعت ولى فقيه بر مسلمانان مقيم در كشورهاى غير اسلامى نيز واجب است خواه با او بيعت كرده باشند و خواه نكرده باشند. ولى ممكن است گفته شود: اين انتخاب و بيعت، بيش از تفويض اختيارات خويش به ديگرى طى يك قرار داد نيست و از اين رو، اطاعت ولى فقيه تنها بر كسانى واجب است كه با او بيعت كرده اند و مسلمانان خارج از كشور بلكه مسلمانان داخل هم اگر بيعت نكرده باشند شرعاً ملزم به اطاعت از او نيستند. و بناى همگانى و هميشگى و انكار نشده عقلاء در چنين مسئله اى ثابت و مسلم نيست چنان كه در بيانات جدلى، هدفى جز اقناع و الزام خصم، منظور نبوده است. سؤال دوم اين بود كه: اگر دو كشور اسلامى وجود داشته باشد و تنها مردم يكى از آنها با نظام ولايت فقيه اداره
شود آيا اطاعت او بر مسلمانانى كه در كشور ديگر زندگى مى كنند واجب است يا نه؟ پاسخ اين سؤال هم نظير سؤال قبلى است با اين تفاوت كه در اينجا يك صورت نادر ديگرى را مى توان فرض كرد و آن اين است كه مسلمانان مقيم در كشور ديگر -با اجتهاد يا تقليد- حكومت خودشان را (هر چند به شكل ديگرى غير از ولايت فقيه اداره شود) مشروع و واجب الاطاعه بدانند كه در اين صورت، وظيفه ظاهرى آنان اطاعت از حكومت خودشان خواهد بود نه از ولى فقيهى كه حاكم كشور ديگرى است. اما سؤال سومى كه در اينجا مطرح مى شود اين است كه: اگر هر يك از دو يا چند كشور اسلامى، ولايت فقيه خاصى را پذيرفتند آيا حكم هيچ يك از فقهاى حاكم در حق اهالى كشور ديگر نفوذ دارد يا نه؟ پاسخ به اين سؤال نياز به تأمل بيشترى دارد، زيرا اولاً: بايد چنين فرض كنيم كه ولايت هر دو فقيه (يا چند فقيه) مشروع است و فرمان او قدر متيقن در كشور خودش واجب الاطاعه مى باشد؛ چنان كه قبلاً اشاره كرديم كه وجود دو كشور اسلامى كاملاً مستقل با دو حكومت شرعى در شرايطى كه امكان تشكيل حكومت واحد اسلامى به هيچ وجه وجود نداشته باشد قابل قبول است. و اما فرض اين كه تنها ولايت يكى از فقيهان، مشروع و محرز باشد در واقع به مسئله پيشين باز مى گردد. ثانياً: بايد فرض كنيم كه لااقل فرمان يكى از فقهاى حاكم، شامل مسلمانان مقيم در كشور ديگرى هم مى شود و گرنه نفوذ حكم وى نسبت به آنان موردى نخواهد داشت. با توجه به دو شرط مذكور در بالا، اگر يكى از فقهاى حاكم، فرمان عامى صادر كرد به گونه اى كه شامل مسلمانان مقيم در كشور ديگرى كه تابع فقيه ديگرى است هم بشود، اين مسئله دست كم سه صورت خواهد داشت، زيرا حاكم ديگر يا آن را تأييد و يا نقض مى كند و يا در برابر آن ساكت مى ماند. در صورتى كه حاكم ديگر، حكم مزبور را تأييد كند جاى بحثى نيست، زيرا به منزله انشاى حكم مشابهى از طرف خود اوست و طبعاً لازم الاجرا خواهد بود. و در صورتى كه حكم مزبور را نقض كند - و طبعاً نقض قابل اعتبار، مستند به علم وى به بطلان ملاك حكم به طور كلى يا نسبت به اتباع كشور او خواهد بود -در اين صورت، حكم نقض شده نسبت به اتباع كشورش اعتبارى نخواهد داشت مگر اين كه كسى يقين پيدا كند كه نقض مزبور بى جا بوده است. و اما در صورتى كه نسبت به حكم مزبور سكوت كند طبق مبناى اول در اعتبار ولايت فقيه (نصب از طرف امام معصوم) اطاعت او حتى بر ديگر فقها هم لازم است چنان كه حكم يكى از دو قاضى شرعى حتى نسبت به قاضى ديگر و حوزه قضاوت او هم معتبر خواهد بود. و اما طبق مبناى دوم بايد گفت كه حكم هر فقيهى تنها نسبت به مردم كشور خودش (بلكه تنها نسبت به كسانى كه با او بيعت كرده اند) نافذ است و درباره ديگران اعتبارى ندارد و در اينجا ديگر جايى براى تمسك به بناى عقلاء ادعا شده در مسئله پيشين هم وجود ندارد. و اما فرض اين كه مسلمانان مقيم در يك كشور با فقيه حاكم در كشور ديگرى بيعت نمايند در واقع به منزله خروج از تابعيت كشور محل اقامت و پذيرفتن تابعيت كشورى است كه با ولى امر آن، بيعت كرده اند. و اين مسئله فعلاً محل بحث ما نيست. منبع: مجله حكومت اسلامي، سال اول، شماره اول، پاييز 1375،از صفحه 81-86.
⭕️انتصاب دقیق و بجا 🔹بلافاصله پس از انتصاب حجت‌الاسلام خسروپناه به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ، برخی رسانه های به اصطلاح اصلاح طلب که طی سالیان گذشته ، سرسپردگی و نوکری خود نسبت به آمریکا و انگلیس را اثبات کرده اند ، حملات سخیف و ناجوانمردانه ای را به جناب خسروپناه شروع کرده اند . 🔹اینان که در دولت حسن روحانی خائن ، لال شده بودند و به ویژه نسبت به عملکرد جناب آقای عاملی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیچ انتقادی مطرح نمی کردند ، هنوز یک هفته از انتصاب جناب آقای خسروپناه نگذشته ، مأموریت واگذار شده از طرف اربابان غربی شان مبنی بر تخریب ایشان را شروع کرده اند . این نشان می دهد که این انتصاب هم دقیق صورت گرفته و هم بجا بوده است . 🔹امیدواریم که جناب آقای رئیسی ، مشابه همین کار را با شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی بکند و با تعویض مهره های منصوب حسن روحانی ، آن مراکز را نیز ساماندهی کنند . ✍کامران غضنفری @KamranGhazanfari eitaa.com/revaayatgar
‏جمهوری اسلامیِ تا گردن در تحریم، بزرگترین جنگ هیبریدیِ تاریخِ بشر را بدون استفاده از سلاحِ گرم طی ۱۰۰ روز به اتمام رساند. آقای خامنه‌ای با چهارتا سرباز چیکار کردی؟!
🇮🇷 مناطق مرفه‌نشین تهران که ویلاهای آنچنانی به همراه استخر و جکوزی و هزار تا متعلقات دیگه دارن نزدیک هشتاد درصد مصرف کل تهران رو در بر دارن! 👈 طبق آمار دقیق میزان مصرف گاز، یک خانوار پرمصرف در منطقه مرفه به اندازه 67 خانوار عادی از گاز استفاده دارد! منبع: فرهیختگان به نظرم باید مراکز و منازل پرمصرف اینطوری رو گازشون رو قطع کرد تا از این مصرف‌زدگی و اسراف دست بردارن و حق مردم و یارانه‌ای که برای همه مردم هستش رو به‌تنهایی مصرف نکنن. این عین تبعیضه ای کاش دکتر جلیلی که دقیقاً به همین موضوع مربوط بود اجرا میشد تا تبعیض کمتر بشه. الان هر کی بیشتر مصرف کنه، بیشتر یارانه بهش تعلق میگیره. درحالیکه در طرح وان، میگه مصرف کن مشکلی نداره ولی هزینه‌ش رو باید بریزی تو جیب کسی که مصرفش کمه، بعبارتی سهمیه اونو داری میخری. این به عدالت نزدیکتره. خودبخود مصرف این مرفه‌نشینان هم تعدیل میشد و اگه اجرا میشد در این روزها که نیاز به صرفه‌جویی داریم به مشکل کمتری برخورد میکردیم. الان گاز فلان روستا باید قطع بشه ولی استخر آب داغ فلان ویلای شمال تهران و لواسان مثل قبل برقرار باشه؟ دقیقا همین موضوع برای بنزین هم هست، هرکی بیشتر ماشین داشته باشه یارانه بیشتری می‌گیره! چون قیمت الان بنزین با یارانه‌س، هر چی بیشتر مصرف کنی یارانه پنهان بیشتری هم می‌گیری! اگه این موضوعات توی این دولت حل نشه، پس چه زمانی و توسط چه کسی قراره حل بشه؟!. 👈 به کانال بپیوندید. 🇮🇷 ✅️https://eitaa.com/joinchat/1618739403C360eddc9ae
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
؛༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀ 🎥 ؛ 🔹۵ خطر هنجارکشنی ها، بی حجابی اجباری و بی بندوباری 🔸آیا سکوت مسئولین در مقابل این خطرات مصلحت است؟ 🔹 بی حجابی پایان کار نیست •••‌═━🍃❀💠❀🍃━═••• @ostadmahdavi_ir
🔴 اول که گرفتنش سکوت کردند؛ بعد گفتن ولش کنید و گرنه براتون بد میشه، بعد که حکم اعدام براش صادر شد، باز تهدید کردند که ایران را چنین و چنان می کنیم.... 🔹جاسوس اعدام شد؛ حالا انگلیس دادستان ایران را تحریم کرد و کلی سوخته اند.... 🔸این وسط هنوز عده ای مغز فندقی در داخل کشور و در فضای مجازی می گن : کاری نکرده😳 پس این جیز و یلیز انگلیس و امریکا برای یه ادم معمولیه؟!! احتمالا باید منتظر ، "جای جاسوس بالای دار نیست "😉 ✍ 💠کانال (ایتا ، تلگرام) :👇 🌐 @pelakdez
           🌼«روز مادر»🌸 🌸🌼🍃🌼🌸 🌼تولدِ مادره 🍃ولادتِ کوثره 🌼فاطمه نورِ چشم و 🍃دخترِ پیغمبره 🌸گفته خدا خوش آمد 🍃به مصطفی محمٓد 🌸ولادتش مبارک 🍃یگانه دُختِ احمد 🌼خطاب به پیغمبره 🍃توو سوره ی کوثره 🌼ما به تو زهرا دادیم 🍃دشمنِ تو اَبتره 🌸از عفتِ فاطمه 🍃هر چی بگیم باز کمه 🌸اسمِ قشنگِ زهرا 🍃برکتِ این عالَمه 🌼صلِٓ علیٰ محمد 🍃بویِ بهشتی آمد 🌼یا مصطفیٰ محمد 🍃فاطمه ات خوش آمد 🌸ملتِ ما و دنیا 🍃عاشقتن یا زهرا 🌸ظهورِ مهدیت را 🌼امروز بخواه از خدا شاعر آتشی «سلمان» بمناسبت میلاد حضرت زهرا نشردهیم @ashaarekoodakaneh
🌼امانت دار باشیم 🌼سلام و صد سلامم 🍃نثارِ رویِ ماهَت 🌸 الهی که تو باشی 🍃همیشه در سلامت 🌼حکایتی قشنگست 🍃از قصه یِ امانت 🌸حکمِ خداست بشنو 🍃باید شود رعایت 🌼گر هر امانتی هست 🍃در آن مکُن دخالت 🌸از آن مراقبت کن 🍃با قدرت و صَلابت 🌼پیغمبرِ عزیزم 🍃شد شُهره در امانت 🌸اورا امین بنامند 🍃آن خاتمِ رسالت 🌼ما شیعه یِ محمٓد 🍃هستیم با صداقت 🌸هر چیز را خدا داد 🍃باید کنیم حِفاظت 🌼گر هست مالِ مردم 🍃کن بیشتر رعایت 🌸در مال و جانِ مردم 🍃هر کس کند خیانت 🌼باید جواب گوید 🍃در مَحضرِ عدالت 🌸یعنی که در قیامت 🍃او میشود قضاوت 🌼در آتشِ عذابی 🍃باید کند اقامت 🌸اما اگر به مردم 🍃پس داد او امانت 🌼اهلِ بهشت باشد 🍃بَه بَه ؛ به این سعادت شاعر آتشی«سلمان» برای آموزش امانت به کودکان و نوجوانان نشر دهیم. @ashaarekoodakaneh
🌼روحانی مسجد ما 🍃مسجد یه روحانی داره ✨صورتِ نورانی داره 🍃عطری بهشتی میزنه ✨عاشقِ عطرشن همه 🍃لباس زیبا میپوشه ✨توو حفظِ ظاهر میکوشه 🍃عبا قبا تمیز وشاد ✨کمَن شبیهش باسواد 🍃هر کی که مشکلی داره ✨مشکلو پیشش میاره 🍃حلِ معما میکنه ✨راهشو پیدا میکنه 🍃باهمه شورا میکنه ✨گره ها رو وا میکنه 🍃نماز عالی میخونه ✨بَه که چه حالی میخونه 🍃می بَرَدت پیشِ خدا ✨با اون قنوت و گریه ها 🍃خوب بلده راز و نیاز ✨اشک می ریزه تووی نماز 🍃نماز سلام داده میشه ✨پیشنماز آماده میشه 🍃تشکیل میده یه دایره ✨جلسه ای که جواهره 🍃حلقه ی صالحینه اون ✨که وقت میذاره برامون 🍃سوالِ دین هرکه داره ✨شرمی ز گفتن نداره 🍃جواب میده به راحتی ✨بدونِ هیچ خجالتی 🍃اینجوره روحانیِ ما ✨عاشقشیم ما بچه ها 🍃داده خدا این هدیه را ✨سپاسگزاریم از خدا 🌸🌼🍃🌼🌸 شاعر ____آتشی«سلمان» @ashaarekoodakaneh
🌼«_آدم برفی_»🌼 امروز که برف باریده فردا زمینها سُره آی بچه ها شاد باشین که برفِ امروز پُره سراشیبی ها همه شدن مثِ سُرسُره با احتیاط باشیم چون آدم زمین میخوره دلم میخواد بِرم من سُر بخورم تو برفا آدمکایِ برفی باهم بسازیم اونجا مامان جونِ عزیزم آخه ما هم دل داریم بذار با دوستا بریم برفو روو هم بذاریم قول میدهم که اونجا کاپشن و شال بپوشم با این کلاهِ پشمی بپوشونم دو گوشم با دستکشای پشمی رفتیم میون برفا مامان جونم قبول کرد کمک‌ کنه به ماها تووی حیاط خونه آدمِ برفی ساختیم یه شال قرمزی رو به گردنش انداختیم وقتی میریم هویج و دوتا ذغال میاریم چشاش دوتا ذغاله دماغ رو چی میذاریم؟ چنتا دونه اَنار و اگر به جایِ دندون بذاریمش رو لبهاش حسابی میشه خندون سِلفی گرفتن امروز کاری نداره آری گُلم میدیم به دستش برایِ یادِگاری آدمکای برفی یه نکته ی شگرفی به یادِ ما میارن که اون نداره حرفی تووی تموم دنیا پیدا نمیشه هیچ جا یه دونه برف مشابه عجیبه والله بالله خدا جونم خدا جون چقد تویی مهربون شادی و شور میاری زمستونا برامون 🌸🌼🌱🌸🌼🌸 🌸🍃🌺☘️🌻🍃 @ashaarekoodakaneh شعر از سلمان آتشی
🔺توهین بی شرمانه فرهاد ظریف والیبالیست سابق تیم ملی به حضرت زهرا سلام الله 🔺ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی: هر کس به مقدسات اسلام و یا هر یک از انبیاء عظام یا ائمه طاهرین (ع) یا حضرت صدیقه طاهره (س) اهانت نماید اگر مشمول حکم‌ ساب‌النبی باشد اعدام می شود و در غیر این صورت به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد. ❌ بوی ویزای آمریکا میاد پ ن: وقتی مسئولین ما در برابر یک مشت سلبریتی بی دین سکوت می کنند و قاطعانه برخورد نمی کنند نتیجه اش همین هست اگر همون روزی که به مراسم عزاداری محرم تاخت و تاز می کردند مسئولین برخورد قاطعانه می کردند کار به اینجا نمی کشید اینگونه اراجیف در نطفه باید خفه بشه و الا ولد حرام هایی از نطفه ها متولد خواهند شد همانند ناصبین به اهل بیت علیهم السلام این اخطاریست به مسئولین کشور اگر کوتاهی کنید شریک در اهانتشان هستید بی شک
🔻توئیت قائل تامل حمید رسایی در رابطه با علیرضا اکبری
کاش به گسترده‌ترین شبکه گازرسانی دنیا طعنه نمی‌زدید! کاش از سوخت‌های متنوع کشورهای جهان اول خبر داشتید! کاش می‌دونستید نیمی از جمعیت اروپا هنوز هم با زغال‌سنگ و چوب و پِهِن خودشون رو گرم می‌کنند! افت فشار گاز دلیل تمسخر نیست، نشان گستردگی خدمت است، درست مصرف کنیم…! 🗣ALIshahbazi
🔻 ایران با گازرسانی به ۹۸ درصد جمعیت خود با اختلاف نسبت به روسیه با ۷۰ درصد، بیشترین پوشش گاز به عنوان یک خدمت اجتماعی در را دارد. ضدانقلاب و عمله‌های داخلی آن تلاش می‌کنند با اُفت فشار گاز در سرما _ که کاملاً دلیل علمی و فنی دارد _ جمهوری اسلامی را تمسخر کنند اما نادان‌ها نمی‌دانند این اُفت فشار در سرما، دلیل ضعف نظام نیست بلکه یکی از مهم‌ترین نشانه‌های در کشور است. از ضد انقلاب که توقعی نیست اما داخلی‌ها باید بفهمند یک درد بزرگ است و هیچ نگاه مسئولانه‌ای در آن وجود ندارد. (داخل پرانتز ناگفته نماند، شاید اگر آن چند اظهار نظر ناپخته‌ی مسئولین در ماه‌های قبل در مورد زمستان سخت اروپا نبود، امروز نیش و کنایه‌های کمتری شنیده میشد!)
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ تیتراژ پایانی اغتشاشات 🖊 نویسنده: میلاد سعیدی 🎞 تدوین: محمدحسین قدرتی 🔺برای دیدن تحلیل‌های حمید رسایی عضو کانال شوید🔻 eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
📌 🔹 *علت ناترازی گاز؛ انحلال شرکت ذخیره‌سازی در سال ۹۷* تعلل وزارت نفت در دولت سابق در زمینه تدارک ذخیره‌سازی، موجب بروز ناترازی گازی در کشور شده است. روزنامه ایران با اشاره به مشکل مزمن ناترازی گاز در کشور نوشت: دلیل مهم این اتفاق، تعلل وزارت نفت دولت قبل در عدم سرمایه‌گذاری کافی در صنعت نفت از جمله در توسعه ذخیره‌سازی گاز بوده است. از کمبود گاز همزمان با نزدیک‌شدن به فصل سرد سال در کنار رشد مصرف گاز بخش خانگی، به‌عنوان یکی از چالش‌های مهم صنعت نفت و گاز کشور یاد می‌شود؛ چالشی که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر صنایع مختلف کشور تأثیر منفی خود را گذارده است. به‌طور معمول، ذخیره‌‌سازی انرژی با هدف استفاده درفصول سرد سال، روشی مهم و در عین ‌حال کارساز برای کشورهای تولیدکننده انرژی به‌شمار می‌رود. در واقع هدف از ذخیره‌سازی انرژی را اتخاذ روشی مطمئن برای کنترل «اوج مصرف گاز» به حساب می‌آورند. در این روش، در ماه‌های گرم سال که مصرف گاز پایین بوده، گاز مازاد در مخازن ذخیره می‌شود و در ماه‌های سرد سال که مصرف به اوج می‌رسد، گاز ذخیره شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. ذخیره‌سازی گاز همواره در تجارت گاز از جایگاه رفیعی برخوردار بوده، به نحوی که در بسیاری از کشورهای دنیا بین... ادامه مطلب👇👇👇 https://kayhan.ir/fa/news/257841/7 🔻نشانی ما در پیام‌رسان‌های *سروش* ، *آی‌گپ* ، *ایتا* @kayhannewspaper
🔴آقای علیمی از آرمان ها و روح الله عجمیان ها خجالت بکش این انتقاد نیست این دشمنی علنی با این نظام شهید داده ست 🔹️ همین که دشمنان امام حسین از حرف های شما که میگی من مداح امام حسینم بهره برداری میکنن برای اثبات نادرستیِ راهی که میری کافیه بسه دیگه همه فهمیدیم شما به قول خودت با مردمی ✍امیر عباسی
🚨اخیراً در یک جلسه چهارجانبه میان مسئولان رده‌بالای سرویس‌های جاسوسی خارجی در یک کشور در حاشیه خلیج‌فارس یکی از اعضا اعلام کرده است که اطلاعات آمریکایی‌ها از سطح اغتشاشات در ایران غلط بوده و حالا هر حرکتی علیه ایران می‌تواند تبدیل به یک خطر امنیتی علیه کشورهای همکار با آشوب‌ها شود! 🔺در این جلسه یکی از مقامات امنیتی کشورهای اطراف ایران خطاب به مقام غربی می‌گوید مگر نمی‌گفتید با شروع اعتراضات جمعیت میلیونی به خیابان‌های تهران می‌آیند؟ پس چرا نیامدند و ما فقط وارد صحنه شدیم و الان نگران هستیم که ایران اقدامات ما را تلافی کند...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ این آزادی، برده‌پرور است! ، نویسنده و متفکر آمریکایی در گفتگو با آرش دریابندری به این سوال پاسخ می‌دهد که چرا ایده‌ی ناکام مانده و نتوانسته تحقق پیدا کند؟! 🔹او می‌گوید: وقتی مردم اخلاق‌گرا نباشند، هیچ قانونی کارایی ندارد. شما نمی‌توانید دموکراسی داشته باشید مگر اینکه اخلاقیات داشته باشید. 🔸پس از جنگ جهانی دوم گروه‌های قدرتمندی، عامدانه دست به تخریب اخلاق در مردم آمریکا زدند. برای اینکه کنترل یک فرد غیر اخلاقی راحت‌تر است. وقتی جامعه دچار فساد اخلاقی شد، آنوقت به جای دموکراسی پول و است که حکومت می‌کند. 🔹دولت‌ها برای کنترل جامعه، فساد اخلاقی و اعتیاد را بین مردم ترویج می‌کنند. به جامعه شهوت و فساد می‌دهند، و در عوض اطاعت و حمایت کامل آنها از سیاست‌های دولت را به دست می‌آورند. 🔸آزادی توانایی ارضای امیال پنهان نیست. آزادی توانایی انجام کار درست است. تمام رذایل غیر‌عقلانی‌اند و شما به محض اینکه در برابر رذایل تسلیم شدید، به تعداد رذایل‌تان ارباب دارید! 🔺در واقع دولت‌های غربی آزادی جنسی می‌دهند تا برده سیاسی تحویل بگیرند. 🎬 @Mostazafin_TV
حواشی جالب و عجیب پیش از آغاز عملیات بزرگ فتح‌المبین، از زبان امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی 🗣... چند روز قبل از آغاز عملیات، دشمن فشار عجیبی به نیروهای ما در جبهه‌ی فجر آورد. این فشار برای ما غیر قابل تحمل بود؛ چون پشت نیروهای ما آب رودخانه ی کرخه بود تا آمدیم بجنبیم، دشمن از محور دوم عملیات را شروع کرد. در محور رقابیه جبهه‌ی فتح تا چهار کیلومتر پیشروی کرد، پس آن محور هم به هم خورد. شاید دشمن یکی دو روز بیشتر وقت نمی‌خواست تا دو محور را به هم وصل کند. معلوم بود که دارد حساب شده کار می‌کند و می‌خواهد ما را به موضع انفعالی بکشاند و ابتکار عمل را از ما بگیرد. اینجا بیشتر حال‌مان گرفته شد. بدبختانه، با طرحی که مصوب همه‌ی ما بود، از چهار محوری که می‌خواستیم، فقط دو محور باقی ماند. این دو محور هم به هیچ ترتیب با محاسبات و برآوردهای عملیاتی و معیارهای تخصصی نمی‌خورد... دو محور باقی‌مانده یکی [ جبهه ی قدس] از طرف عین خوش بود و یکی هم [ جبهه ی نصر] طرفی است که ارتفاعات [ تپه چشمه، جوفینه، بلتا و شاوریه] جلوی آن را گرفته و دشمن فکر می کرد همان ارتفاعات برای پدافند کافی است و خودش را محکم می دانست. ببینید نقش امام چه بود. آنهایی که شعورشان پایین است و موقعیت فرماندهی کل قوا را فقط از نظر حکومت اسلامی می‌دانند که هیچ سابقه و تخصص نظامی ندارد، می گویند چطور ممکن است چنین کسی بتواند فرمانده باشد و فرماندهی کل قوا یک چیز تشریفاتی است. نقش حضرت امام در صحنه های نبرد و سختی های انقلاب، نقشی حیاتی و تعیین کننده بود؛ منتها درک ما باید عمیق تر و با تحقیق توأم باشد. آخرین بررسی مشترک من و فرمانده سپاه به این نتیجه رسید که باید این مطلب را به حضرت امام منتقل کنیم که وضع ما نگران کننده است؛ ببینیم نظرشان چیست و در این شرایط چه باید کرد؟ متفق القول شدیم که این کار درست است. تصمیم گرفتیم که بگوییم. چاره ای نداشتیم و گرفتار شده بودیم. چون هر دو نمی‌توانستیم به تهران برویم، با توافق هم قرار شد آقای محسن رضایی بروند و برگردند. زمان هم تنگ بود. حتی اگر با هواپیما هم می رفت و بر می گشت. باز هم نمی شد. یک ساعت و نیم برود، یک ساعت و نیم برگردد و در تهران هم ترافیک هست. این صحنه ها تاریخی است و باید توجه کرد. یک دفعه یکی از خلبان‌های با روحیه‌ی انقلابی نیروی هوایی ارتش در پایگاه چهارم شکاری وحدتی دزفول به نام حق شناس(که بعدها شهید شد) گفت من خلبان [جنگنده تاکتیکی] اف-۵ هستم. ما مجاز نیستیم در کابین کمک خلبان یک نفر دیگر را سوار کنیم. باید حتماً خلبان باشد. ولی من آمادگی دارم هر کدام از شما را که خواستید در مدت بیست دقیقه به تهران برسانم و از آن طرف هم در مدت بیست دقیقه بیاورم، بقیه‌ی زمان هم صرف رفت و آمد تا جماران می‌شود. این پیشنهاد جالبی بود. هواپیمای [ دوکابینه‌ی] اف-۵ آموزشی، آماده بود که دو نفر با آن پرواز کنند. کسی که می‌خواهد برود توی کابین، باید آزمایش بدهد. تست بدهد؛ چون این جت جنگنده می‌خواهد با سرعت صوت پرواز کند و کشش می‌خواهد. آقای رضایی [عازم این سفر شد و سوار بر جت شکاری اف-۵ به تهران] رفت. ... آقای رضایی رفت و وقتی [ به دزفول ] برگشت، [ بر اثر تحمل فشار شدید ناشی از پرواز با سرعت صوت ] گیج بود! چنین حالتی به ایشان دست داده بود. در مدت دو تا سه ساعت کارمان انجام شد. به امام مراجعه شد و نتیجه را هم آورد. جمع شدیم و پرسیدیم: نتیجه چه شد؟ گفت: رفتم خدمت حضرت امام و به ایشان گفتم وضع‌مان خیلی خراب است و واقعاً مانده ایم که چه کار کنیم؛ مهمات کم داریم دشمن به ما حمله کرده، نیروهای‌مان کم است، اصلاً منطقه‌ی عجیب و غریبی است، خواهش می‌کنیم که حداقل استخاره کنید که حمله کنیم یا نه. حضرت امام فرموده بودند: بروید عمل کنید؛ منتها نه به آن زبانی که ما در واژه های نظامی داریم که دستور یک فرمانده باشد. طبق دستور ایشان، قرآن به طلب خیر باز شد. سوره‌ی فتح آمد. انسان چقدر باید اعتقاد داشته باشد که قرآن را باز کند و سوره فتح بیاید. این را با صداقت عرض می‌کنم، هر چقدر الان آیات سوره فتح را بخوانم، به اندازه‌ای که خداوند آن زمان به من توفیق قوت قلب و ازدیاد ایمان و اعتقاد برای انجام تکلیف داد، نمی‌توانم آن حالت را داشته باشم. ✍پی‌نوشت: عملیات بزرگ فتح‌المبین در ۴ مرحله، در ۳۰ بامداد دوم فروردین لغایت دهم فروردین ۱۳۶۱ با موفقیت انجام شد. 📚منابع: -کتاب «ناگفته‌های جنگ»، خاطرات امیر سپهبد علی صیادشیرازی، ص۲۶۶. -کتاب «همپای صاعقه»، کارنامه‌ی عملیاتی تیپ ۲۷ محمدرسول‌الله در دوران فرماندهی سردار شهید حاج احمد متوسلیان، صص ۲۳۰، ۲۳۱ و ۲۳۲. eitaa.com/revaayatgar
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🔺️🔺️ ✅️جشنواره «مشق مادر» بداهه نویسی بانوان خوشنویس گلستانی از حضور هنرمند پیشکسوت هشتاد ساله تا کودک خوشنویس 🔹️از سوی واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی گلستان با همکاری انجمن خوشنویسان استان همزمان با میلاد فرخنده حضرت فاطمه (س) برگزار شد. 🔹جمعی از بانوان خوشنویس استان در این جشنواره آثاری را با موضوع اسامی و القاب حضرت فاطمه سلام الله علیها، آیات و اشعار با موضوع مقام زن در رشته های نستعلیق و شکسته نستعلیق تولید کردند. 🔰راه های ارتباطی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان گلستان: 🔹 ایتا : ➡️ Eitaa.com/Artgolestan 🔹آپارات : ➡️ aparat.com/Artgolestan 🔹اینستاگرام : ➡️Instagram.com/Art.golestan.ir 🔹 بله : ➡️https://ble.ir/artgolestan