eitaa logo
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
2.8هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
255 ویدیو
77 فایل
پژوهشگاه فضای مجازی _ پردیس قم ارتباط با ادمین : @QomCsri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 0️⃣1️⃣ نوآفرینی «MANZIL» برای خانه‌دار شدن حلال در کانادا (بخش نخست) 💠 کانادا به عنوان یکی از کشورهایی که از مزیت تنوع نژادی و دینی به خوبی استفاده کرده است، در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از کشورهایی شده که تأمین مالی اسلامی در آن به تدریج در حال جا افتادن در نظام اقتصادی است 🔹 در واقع رشد جمعیت مسلمان در کانادا به دلیل مهاجرت و قوانین این کشور که سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کسب و کار را برای سرمایه‌گذاران بسیار راحت کرده، باعث شده است که شرکت‌ها و استارتاپ‌های اسلامی(نوآفرینی) از جمله در حوزه تأمین مالی اسلامی به وجود آیند و تلاش کنند که از این ظرفیت‌های اقتصادی استفاده کنند. 🔻 منزل در سال ۲۰۱۷ و در شهر تورنتو بنیان نهاده شد و تلاش دارد که علاوه بر مشتریان مسلمان، مشتریان غیر مسلمانی که علاقه به سرمایه‌گذاری بر اساس مسائل اخلاقی اجتماعی را دارند، به خود جذب کند. منزل، خود را «اولین نئوبانک کانادا؛ ارائه دهنده محصولات دارای گواهی حلال» می‌نامد. 🔸 نئو بانک(NeoBank) نوعی بانک دیجیتالی است که توسط استارتاپ‌های فعال در حوزه فین‌تِک راه‌اندازی می‌شود و هیچ شعبه فیزیکی ندارد. 🏠 منزل، به عنوان یک فین‌تِک اسلامی راه حل‌های مالی حلال از جمله وام مسکن را ارائه می‌دهد. این استارتاپ به عموم مردم این فرصت را می‌دهد تا از طریق یک قرارداد خصوصی در شرکت سرمایه‌گذاری کنند. ✍️ ادامه دارد... 🌐 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
💢 اینترنت و فناوری؛ چالش‌های جدید پیش روی مبلغان دینی 🔹دکتر محمد الدوینی، معاون دانشگاه الازهر، اظهار داشت واقعیتی که ما در آن زندگی می کنیم چالش های بزرگی را در ارتباط با تنوع منابع کسب علم ایجاد کرده است.اینترنت معلمان، علما، متفکران، شیوخ و مفتی‌های جدیدی را به وجود آورده است. 🔸به‌همین دلیل بر علمای اسلامی لازم است که سرمایه‌گذاری مناسبی را در جهت ترسیم تصویر صحیح و جامع از اسلام برای مخاطبان انجام دهند. 📌ایشان خواستار انجام مطالعات و تحقیقات بیشتر با هدف آشکارسازی چالش‌ها و موانع مربوط به روش‌های آموزشی در الازهر و آسیب‌شناسی تبلیغ اسلام در عصر حاضر، و چگونگی رفع آسیب‌های آن شد. 🔻وی خاطر نشان کرد: مبلغان دینی با آشنایی و بکارگیری ابزارها و روش های جدید متناسب با مقتضای جوامع و مخاطبان خود می توانند به مقابله با آسیب‌های اخلاقی نوظهور در جوامع اسلامی بروند. 🌐 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
15.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گزارش اختتامیه جشنواره حل مسائل کلیدی 🎙سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حمید ملکی، قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
🔷 جوابیه دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی در خصوص نقد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ✅ ‌دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی در تاریخ 25 اسفند 1400، توصیه‌نامه‌ای خطاب به مجلس شورای اسلامی و مقرره‌نویسان فضای مجازی منتشر نمود که از جانب مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، مورد توجه و نقد قرار گرفت. لذا این دفتر، بدین‌وسیله ضمن تشکر فراوان از نقد این توصیه‌نامه، جهت تلاش برای مفتوح ماندن باب گفتگو و تعامل نظری در این عرصه، چند نکته کلی که احساس می‌شود منشاء نقدهای مطرح شده بود را بیان می‌دارد. 🔻متن توصیه نامه: http://b2n.ir/d57942 🔸نقد مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی https://eitaa.com/IRC_of_parliran/12 💡 متن جوابیه: b2n.ir/d66661 ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
1️⃣ تاکید بر اصل قانون گذاری ❇️ بی‌شک هر جامعه‌ای نیازمند قانون است و بی‌قانونی و یا عدم التزام به قانون، در هیچ جامعه‌ای پذیرفته نیست. جمهوری اسلامی ایران نیز همواره بر اهمیت قانون و قانون‌گذاری در عرصه‌های مختلف تأکید داشته است، آنچنان که مقام معظم رهبری قانون را نرم‌افزار اداره کشور و اهمیت کشور را به تنظیم قوانین آن می‌داند. ✅ لذا ضمن تشکر از ورود جدی مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای قانون‌گذار و تنظیم‌گر، به عرصه تقنین در حوزه فضای مجازی، دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی، توصیه‌نامه‌ای را تقدیم نموده است. 🔹توصیه‌نامه به مجلس شورای اسلامی و مقرره‌گذاران فضای مجازی http://b2n.ir/d57942 💠 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
2️⃣ کمرنگ شدن مرزهای جغرافیایی ❇️ از مهمترین ویژگی‌های ماهیتی فضای مجازی که التفات به آن، تغییرات مبنایی و بنایی قابل توجهی را در عرصه قانون‌گذاری ایجاد می‌کند، «کم‌رنگ شدن مرزهای جغرافیایی» است. شاید کمتر آینده‌پژوهی‌ فضای مجازی را بتوان یافت که انطباق مرزهای سایبری بر مرزهای جغرافیایی را در عصر فضای مجازی و عصر فناوری‌های همگرا امکان‌پذیر توصیف کند. کمرنگ شدن مرزهای جغرافیایی حکومت‌های متکی بر جغرافیا را تهدید می‌کند ⭕️ کمرنگ شدن مرزها، از سویی پیام‌آور تهدیدی بزرگ از قبیل پیاده‌سازی حکمرانی یکپارچه نظام استکباری و اضمحلال حکومت‌ها و حکمرانی‌های متکی بر جغرافیاست که تمهیدات لازم برای خنثی‌سازی این‌گونه تهدیدات را ضروری می‌نماید و از سوی دیگر فرصتی بزرگ برای بسط تمدنی انقلاب اسلامی و توسعه جبهه حق بر علیه باطل به سراسر جهان است. ❇️ توضیح آنکه جامعه‌ی مسلمانان جهان، با وجود نیازهای اختصاصی متناسب با سبک زندگی اسلامی در عرصه‌های مختلف از جمله اقتصاد، فرهنگ و ارتباطات، آموزش، بهداشت و... در فضای مجازی از نظرها مغفول مانده است و همچون زمین پهناورِ حاصل‌خیز و قابل زراعتی‌است که هیچ کشور و یا نهادی آن‌چنان که باید از آن استفاده نکرده است. ✅ این فرصت را می‌توان یکی از بهترین و تاریخی‌ترین فرصت‌های پیش‌روی جمهوری اسلامی ایران در جهت تمدن‌سازی و بسط تفکر انقلاب اسلامی دانست. فرصتی که تنها در عرصه اقتصادی، بازار چند تریلیون دلاری (تنها در حوزه‌های غذای حلال، پوشاک حلال، سفر حلال، لوازم آرایش، دارو و رسانه حلال) در سال را در اختیار دارد. 🔹توصیه‌نامه به مجلس شورای اسلامی و مقرره‌گذاران فضای مجازی http://b2n.ir/d57942 💠 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
3️⃣ استفاده از فرصت کمرنگ شدن مرزهای جغرافیایی برای بسط حکمرانی ⭕️ محدود کردن مفهوم استقلال در فضای مجازی به ایجاد فضای مجازی مستقل در داخل مرزهای جغرافیایی، ترجمه زیبنده و بایسته‌ای نیست و می‌توان از آن به عنوان آدرس غلط پیش‌روی مقرره‌نویسان و قانون‌گذاران یاد کرد؛ ✅بلکه استقلال در فضای مجازی به معنای ایجاد حکمرانی فضای مجازی در گستره جهانی مستقل از حمکرانی استکباری است که طبیعتا حکمرانی در هر چهار لایه سخت‌افزار، نرم‌افزار، محتوا و کاربر را شامل می‌شود. البته پرواضح است که دستیابی به این امر، مستلزم قوت و قدرت برتر درونی از جمله تحقق شبکه ملی اطلاعات است. ✳️ بدیهی است در مواجهه با فضای مجازی رفتار حاکمیت از جمله در حوزه قانون و مقررات، متاثر از این نگاه و ناظر به هدف مهمی همچون تحقق حکمرانی اسلامیِ فضای مجازی، دستخوش تغییرات اساسی خواهد شد. 🔹توصیه‌نامه به مجلس شورای اسلامی و مقرره‌گذاران فضای مجازی http://b2n.ir/d57942 💠 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
🔹حجت الاسلام والمسلمین رفیعی: مسموم کردن ذهن جوانان در فضای مجازی راه صحیحی نیست. ادیان و مذاهب در کشور ما احترام دارند اما در فضای مجازی و با درست کردن کلیپ و محتوای دروغ نباید ذهن جوانان را خراب و مسموم کرد، اگر خود را برحق می دانید گفت و گو کنید. ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
✳️ راه‌اندازی اپلیکیشن کتابخانه دیجیتالی اسلام وب 🔻معاونت ارشاد دینی وزارت اوقاف و شئون اسلامی قطر همزمان با برپایی نمایشگاه کتاب ماه رمضان در دوحه از برنامه کاربردی کتابخانه دیجیتالی اسلام وب رونمایی کرد. 🔹آقای مال الله الجابر، مدیر بخش دعوت و ارشاد دینی در این مراسم اظهار داشت: راه اندازی این اپلیکیشن یکی از برنامه های شبکه اسلامی وزارت اوقاف و امور اسلامی در جهت گسترش علم و دانش است. 🔸وی خاطر نشان کرد: اهداف زیادی برای راه اندازی اپلیکیشن کتابخانه وب اسلام در نظر گرفته شده است که مهم‌ترین آن دسترسی علاقه‌مندان به کتاب‌های مرجع در زمینه‌های مختلف مانند عقاید، عبادات، معاملات، آداب و است. 📌اپلیکیشن کتابخانه اسلام وب دارای بیش از 700 هزار صفحه، 30 هزار عنوان موضوعی، 2 میلیون لینک موضوعی و بیش از 400 هزار حدیث است. ✍️ شایان ذکر است که اسلام وب در طول سالیان گذشته اپلیکیشن های الکترونیکی بسیاری را راه اندازی کرده است که از مهمترین آنها می توان به اپلیکیشن تفسیر، بیوگرافی و تاریخ اشاره کرد. 🌐 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
▪️سالروز وفات ام المومنین، همسر رسول اکرم، حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها تسلیت باد. ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
15.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گزارش اختتامیه جشنواره حل مسائل کلیدی 🎙سخنرانی دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی 💡مشاهده فایل کامل در کانال آپارات دفتر مطالعات اسلامی: https://aparat.com/v/XZU2J ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
4️⃣ نسبت قوانین پیش‌برنده و قوانین محدود ساز ⭕️ در عرصه داخلی، قانون‌گذاری‌های مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای تقنینی به شیوه فعلی، نه‌تنها فضای پیش‌برنده‌ای را برای کنش‌گران این عرصه ایجاد نکرده و مسیر ناهموار مواجهه فعال در فضای مجازی را هموار نمی‌سازد، بلکه محدودسازی، کاهش قدرت عمل، افزایش ریسک و در نتیجه خروج ظرفیت‌های انسانی و اجرایی بخش خصوصی از کشور را به دنبال دارد. ❎ به‌ویژه در شرایط ناعادلانه‌ی رقابتی که فعالیت مسئولانه سکو(پلتفرم)‌های داخلی در مقابل فعالیت آزادانه و غیرمسئولانه سکو‌های مشابه خارجی، توان کسب سهم کافی از بازار داخلی را نیز از این شرکت‌ها می‌گیرد، چه‌رسد به بازار بین‌المللی. ✳️ این درحالی‌است که شرایط کنونی و چشم‌انداز آینده کشور در عصر فضای مجازی، ایجاب می‌کند نظام قانونی کشور در خصوص فضای مجازی به‌گونه‌ای باشد که نه‌تنها شرکت‌ها و نخبگان کشور را بر فعالیت‌ در داخل کشور مجاب و پرانگیزه ‌سازد، بلکه بستری امن و مساعد برای فعالیت فرا‌مرزی را ایجاد کند و همچنین شرکت‌ها، سکوها و حتی کاربران و کنش‌گران خارجی را در قلمرو خود وارد ساخته و به تبعیت از قوانین و سیاست‌های جمهوری اسلامی وادارد. ⭕️ علاوه بر آن شیوه‌های سنتی تقنین اعم از تعیین چارچوب‌های رفتاری، الزام سازمان‌ها و نهادهای تحت‌الامر و عموم مردم به رعایت آن، تعیین مجازات‌های مالی و فیزیکی برای متخلفان، ایجاد شرایط نظارت و بررسی‌ عملکرد و احقاق حقوق توسط مراجع قضایی، همه و همه اگرچه متناسب با ظرفیت‌های داخلی ضروری است، لیکن کافی نبوده و در حکمرانی جهانی فضای مجازی کارآمدی چندانی نخواهند داشت؛ چنان‌که تهاجم دشمن در فضای مجازی نیز، نه از طریق اعمال حاکمیت سنتی، بلکه از طریق بسط حکمرانی تحقق یافته است. 🔹توصیه‌نامه به مجلس شورای اسلامی و مقرره‌گذاران فضای مجازی http://b2n.ir/d57942 💠 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi