eitaa logo
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
2.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
250 ویدیو
77 فایل
پژوهشگاه فضای مجازی _ پردیس قم ارتباط با ادمین : @QomCsri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارش اختتامیه جشنواره حل مسائل کلیدی 🎙سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حمید ملکی، قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
🔷 جوابیه دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی در خصوص نقد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ✅ ‌دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی در تاریخ 25 اسفند 1400، توصیه‌نامه‌ای خطاب به مجلس شورای اسلامی و مقرره‌نویسان فضای مجازی منتشر نمود که از جانب مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، مورد توجه و نقد قرار گرفت. لذا این دفتر، بدین‌وسیله ضمن تشکر فراوان از نقد این توصیه‌نامه، جهت تلاش برای مفتوح ماندن باب گفتگو و تعامل نظری در این عرصه، چند نکته کلی که احساس می‌شود منشاء نقدهای مطرح شده بود را بیان می‌دارد. 🔻متن توصیه نامه: http://b2n.ir/d57942 🔸نقد مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی https://eitaa.com/IRC_of_parliran/12 💡 متن جوابیه: b2n.ir/d66661 ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
1️⃣ تاکید بر اصل قانون گذاری ❇️ بی‌شک هر جامعه‌ای نیازمند قانون است و بی‌قانونی و یا عدم التزام به قانون، در هیچ جامعه‌ای پذیرفته نیست. جمهوری اسلامی ایران نیز همواره بر اهمیت قانون و قانون‌گذاری در عرصه‌های مختلف تأکید داشته است، آنچنان که مقام معظم رهبری قانون را نرم‌افزار اداره کشور و اهمیت کشور را به تنظیم قوانین آن می‌داند. ✅ لذا ضمن تشکر از ورود جدی مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای قانون‌گذار و تنظیم‌گر، به عرصه تقنین در حوزه فضای مجازی، دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی، توصیه‌نامه‌ای را تقدیم نموده است. 🔹توصیه‌نامه به مجلس شورای اسلامی و مقرره‌گذاران فضای مجازی http://b2n.ir/d57942 💠 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
2️⃣ کمرنگ شدن مرزهای جغرافیایی ❇️ از مهمترین ویژگی‌های ماهیتی فضای مجازی که التفات به آن، تغییرات مبنایی و بنایی قابل توجهی را در عرصه قانون‌گذاری ایجاد می‌کند، «کم‌رنگ شدن مرزهای جغرافیایی» است. شاید کمتر آینده‌پژوهی‌ فضای مجازی را بتوان یافت که انطباق مرزهای سایبری بر مرزهای جغرافیایی را در عصر فضای مجازی و عصر فناوری‌های همگرا امکان‌پذیر توصیف کند. کمرنگ شدن مرزهای جغرافیایی حکومت‌های متکی بر جغرافیا را تهدید می‌کند ⭕️ کمرنگ شدن مرزها، از سویی پیام‌آور تهدیدی بزرگ از قبیل پیاده‌سازی حکمرانی یکپارچه نظام استکباری و اضمحلال حکومت‌ها و حکمرانی‌های متکی بر جغرافیاست که تمهیدات لازم برای خنثی‌سازی این‌گونه تهدیدات را ضروری می‌نماید و از سوی دیگر فرصتی بزرگ برای بسط تمدنی انقلاب اسلامی و توسعه جبهه حق بر علیه باطل به سراسر جهان است. ❇️ توضیح آنکه جامعه‌ی مسلمانان جهان، با وجود نیازهای اختصاصی متناسب با سبک زندگی اسلامی در عرصه‌های مختلف از جمله اقتصاد، فرهنگ و ارتباطات، آموزش، بهداشت و... در فضای مجازی از نظرها مغفول مانده است و همچون زمین پهناورِ حاصل‌خیز و قابل زراعتی‌است که هیچ کشور و یا نهادی آن‌چنان که باید از آن استفاده نکرده است. ✅ این فرصت را می‌توان یکی از بهترین و تاریخی‌ترین فرصت‌های پیش‌روی جمهوری اسلامی ایران در جهت تمدن‌سازی و بسط تفکر انقلاب اسلامی دانست. فرصتی که تنها در عرصه اقتصادی، بازار چند تریلیون دلاری (تنها در حوزه‌های غذای حلال، پوشاک حلال، سفر حلال، لوازم آرایش، دارو و رسانه حلال) در سال را در اختیار دارد. 🔹توصیه‌نامه به مجلس شورای اسلامی و مقرره‌گذاران فضای مجازی http://b2n.ir/d57942 💠 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
3️⃣ استفاده از فرصت کمرنگ شدن مرزهای جغرافیایی برای بسط حکمرانی ⭕️ محدود کردن مفهوم استقلال در فضای مجازی به ایجاد فضای مجازی مستقل در داخل مرزهای جغرافیایی، ترجمه زیبنده و بایسته‌ای نیست و می‌توان از آن به عنوان آدرس غلط پیش‌روی مقرره‌نویسان و قانون‌گذاران یاد کرد؛ ✅بلکه استقلال در فضای مجازی به معنای ایجاد حکمرانی فضای مجازی در گستره جهانی مستقل از حمکرانی استکباری است که طبیعتا حکمرانی در هر چهار لایه سخت‌افزار، نرم‌افزار، محتوا و کاربر را شامل می‌شود. البته پرواضح است که دستیابی به این امر، مستلزم قوت و قدرت برتر درونی از جمله تحقق شبکه ملی اطلاعات است. ✳️ بدیهی است در مواجهه با فضای مجازی رفتار حاکمیت از جمله در حوزه قانون و مقررات، متاثر از این نگاه و ناظر به هدف مهمی همچون تحقق حکمرانی اسلامیِ فضای مجازی، دستخوش تغییرات اساسی خواهد شد. 🔹توصیه‌نامه به مجلس شورای اسلامی و مقرره‌گذاران فضای مجازی http://b2n.ir/d57942 💠 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
🔹حجت الاسلام والمسلمین رفیعی: مسموم کردن ذهن جوانان در فضای مجازی راه صحیحی نیست. ادیان و مذاهب در کشور ما احترام دارند اما در فضای مجازی و با درست کردن کلیپ و محتوای دروغ نباید ذهن جوانان را خراب و مسموم کرد، اگر خود را برحق می دانید گفت و گو کنید. ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
✳️ راه‌اندازی اپلیکیشن کتابخانه دیجیتالی اسلام وب 🔻معاونت ارشاد دینی وزارت اوقاف و شئون اسلامی قطر همزمان با برپایی نمایشگاه کتاب ماه رمضان در دوحه از برنامه کاربردی کتابخانه دیجیتالی اسلام وب رونمایی کرد. 🔹آقای مال الله الجابر، مدیر بخش دعوت و ارشاد دینی در این مراسم اظهار داشت: راه اندازی این اپلیکیشن یکی از برنامه های شبکه اسلامی وزارت اوقاف و امور اسلامی در جهت گسترش علم و دانش است. 🔸وی خاطر نشان کرد: اهداف زیادی برای راه اندازی اپلیکیشن کتابخانه وب اسلام در نظر گرفته شده است که مهم‌ترین آن دسترسی علاقه‌مندان به کتاب‌های مرجع در زمینه‌های مختلف مانند عقاید، عبادات، معاملات، آداب و است. 📌اپلیکیشن کتابخانه اسلام وب دارای بیش از 700 هزار صفحه، 30 هزار عنوان موضوعی، 2 میلیون لینک موضوعی و بیش از 400 هزار حدیث است. ✍️ شایان ذکر است که اسلام وب در طول سالیان گذشته اپلیکیشن های الکترونیکی بسیاری را راه اندازی کرده است که از مهمترین آنها می توان به اپلیکیشن تفسیر، بیوگرافی و تاریخ اشاره کرد. 🌐 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
▪️سالروز وفات ام المومنین، همسر رسول اکرم، حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها تسلیت باد. ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارش اختتامیه جشنواره حل مسائل کلیدی 🎙سخنرانی دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی 💡مشاهده فایل کامل در کانال آپارات دفتر مطالعات اسلامی: https://aparat.com/v/XZU2J ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
4️⃣ نسبت قوانین پیش‌برنده و قوانین محدود ساز ⭕️ در عرصه داخلی، قانون‌گذاری‌های مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای تقنینی به شیوه فعلی، نه‌تنها فضای پیش‌برنده‌ای را برای کنش‌گران این عرصه ایجاد نکرده و مسیر ناهموار مواجهه فعال در فضای مجازی را هموار نمی‌سازد، بلکه محدودسازی، کاهش قدرت عمل، افزایش ریسک و در نتیجه خروج ظرفیت‌های انسانی و اجرایی بخش خصوصی از کشور را به دنبال دارد. ❎ به‌ویژه در شرایط ناعادلانه‌ی رقابتی که فعالیت مسئولانه سکو(پلتفرم)‌های داخلی در مقابل فعالیت آزادانه و غیرمسئولانه سکو‌های مشابه خارجی، توان کسب سهم کافی از بازار داخلی را نیز از این شرکت‌ها می‌گیرد، چه‌رسد به بازار بین‌المللی. ✳️ این درحالی‌است که شرایط کنونی و چشم‌انداز آینده کشور در عصر فضای مجازی، ایجاب می‌کند نظام قانونی کشور در خصوص فضای مجازی به‌گونه‌ای باشد که نه‌تنها شرکت‌ها و نخبگان کشور را بر فعالیت‌ در داخل کشور مجاب و پرانگیزه ‌سازد، بلکه بستری امن و مساعد برای فعالیت فرا‌مرزی را ایجاد کند و همچنین شرکت‌ها، سکوها و حتی کاربران و کنش‌گران خارجی را در قلمرو خود وارد ساخته و به تبعیت از قوانین و سیاست‌های جمهوری اسلامی وادارد. ⭕️ علاوه بر آن شیوه‌های سنتی تقنین اعم از تعیین چارچوب‌های رفتاری، الزام سازمان‌ها و نهادهای تحت‌الامر و عموم مردم به رعایت آن، تعیین مجازات‌های مالی و فیزیکی برای متخلفان، ایجاد شرایط نظارت و بررسی‌ عملکرد و احقاق حقوق توسط مراجع قضایی، همه و همه اگرچه متناسب با ظرفیت‌های داخلی ضروری است، لیکن کافی نبوده و در حکمرانی جهانی فضای مجازی کارآمدی چندانی نخواهند داشت؛ چنان‌که تهاجم دشمن در فضای مجازی نیز، نه از طریق اعمال حاکمیت سنتی، بلکه از طریق بسط حکمرانی تحقق یافته است. 🔹توصیه‌نامه به مجلس شورای اسلامی و مقرره‌گذاران فضای مجازی http://b2n.ir/d57942 💠 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
5️⃣ نقش‌آفرینی موثر در مجامع جهانی و سازمان‌های بین‌المللی 🔸با توجه به آنکه دستورات اسلامی مطابق با عقل، فطرت و نیازهای انسانی است، کمتر مفهومی از مفاهیم اسلامی است که جوامع جهانی خواستار آن نبوده و اقبال عمومی به همراه نداشته باشد. ✅ چنانکه حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام فرمودند: «فَإِنَّ النّاس لَو عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا»؛ اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را بدانند از ما تبعیت می‌کنند. 🔸لذا ج.ا.ایران می‌تواند با اتکا به منطق اسلام و ویژگی‌های مشترک انسانی، در جهت تامین مصالح عامه، به خوبی در مجامع بین‌المللی ایفاء نقش کند و قوانین جهانی را به سمت مبانی و ارزش‌های اخلاقی-اسلامی سوق دهد. 🔺اما چالش مهم آن‌است که گاهی مسائل پیچیده سیاسی و منافع اقتصادی، دیگر کشورها را علیرغم اذعان به حقانیت قوانین پیشنهادی، به تقابل با آن و طرفداری از باطل، وادار می‌سازد. از این‌روست که باید اذعان کرد، نقش‌آفرینی در جوامع و نهاد‌های بین‌المللی نیازمند قدرت است. 🔸پرواضح است که هر چه در مسیر دستیابی به حکمرانی اسلامی فضای مجازی پیشرفت حاصل گردد و ضمن تقویت زیرساختی، سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوایی، سهم کشور از بازار جهانی افزون شود، قدرت دیپلماسی ایران افزایش خواهد یافت. 🔹توصیه‌نامه به مجلس شورای اسلامی و مقرره‌گذاران فضای مجازی http://b2n.ir/d57942 💠 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
6️⃣ تشکیل شرکت‌های فراملیتی (کنسرسیوم‌های جهانی) مقرره‌گذاری با محوریت ج.ا.ایران 🔺قانون‌گذاران و مقرره‌نویسان فضای مجازی در صورتی که با نگاه جهانی و ناظر به پیاده‌سازی حکمرانی فضای مجازی به مقرره‌گذاری بپردازند، به تفاوت‌های اساسی رویکردی خواهند رسید. ✅ چراکه با لحاظ اقتضائات رویکرد فعال جهانی همچون شرایط و فرهنگ عموم مردم جهان، تقنین و شیوه‌های نظارتی و مجازات و دادرسی، کاملا دگرگون خواهد شد. 🔺در این حکمرانی، مشارکت‌دهی دیگر کشورها و حتی شرکت‌های مرتبط، در تدوین قوانین و تنظیم‌گری فضای مجازی تحت گفتمان اسلامی، ضروری ‌است. 🔹توصیه‌نامه به مجلس شورای اسلامی و مقرره‌گذاران فضای مجازی http://b2n.ir/d57942 💠 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
🔸آیت الله اعرافی،مدیر حوزه های علمیه: 🔹امروز دشمنان از طریق تولید مستمر معلومات غلط در فضای مجازی و غیر آن در صدد یک جنگ شناختی هستند. ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
7️⃣ تاکید بر تحقق اهداف تقنینی از طریق خلاقیت‌ در ساختارهای فضای مجازی و اولویت‌بخشی به تنظیم‌گری خدمات‌محور به‌جای قانون‌گذاری حاکمیتی ⭕️ به طور کلی ساختارها در بسیاری از مواقع، قدرت پیش‌برنده‌تری نسبت به قواعد و قوانین دارند و از همین‌روست که در تجزیه و تحلیل فضای مجازی موجود، رد پای سیاست‌ها و اهداف برخواسته از تفکرات لیبرالی، ماتریالیستی و آنارشیستی را در ساختارهای فضای مجازی (از فناوری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و سکو‌ها گرفته تا برنامک‌ها و خدمات محتوایی خرد)، به وضوح می‌توان مشاهده کرد. ✅ از سوی دیگر، نگاه به اسلام به عنوان یک نظام فکری، حیثیت ساختارسازِ بسیاری از دستورات اسلامی را روشن می‌سازد. این ویژگی، گزینه‌ی تازه‌ای را پیش روی دغدغه‌مندان قانون‌مداری در فضای مجازی می‌گذارد که اهداف تقنینی و تنظیم‌گرانه را از طریق تنظیم استانداردها، تعهدات (لایسنس)، پروتکل‌ها و خلاقیت در بازطراحی ساختارهای فضای مجازی در چارچوب نظام فکری اسلام دنبال می‌کند. 🔹توصیه‌نامه به مجلس شورای اسلامی و مقرره‌گذاران فضای مجازی http://b2n.ir/d57942 💠 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
🔻برای گسترش اسلام از فضای مجازی استفاده کنید 🔰حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار فرمانده سپاه استان قم: 🔹مسائل فرهنگی در شرایط فعلی دارای اهمیت زیادی است و اگر اقدام مؤثری نشود در آینده بدتر هم خواهد شد. 🔹مسئله فضای مجازی، حجاب، مواد مخدر و دیگر مسائل فرهنگی باید با برنامه ریزی کامل بررسی و اصلاح گردد. 🔹بایستی از تمام ابزارها و وسایل، خصوصا از وسایل رسانه‌ای و ارتباطی استفاده کرد تا از طریق فضای مجازی اسلام را گسترش داد. ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
8️⃣ رویکردها و خلاهای قانونی ✅ با توجه به مقدمات ذکر شده در توصیه نامه و با تاکید بر لزوم بازنگری در ساختارها و فرآیندهای مجلس‎‌ شورای اسلامی و دیگر مراکز تنظیم‌گر، متناسب با تامین خلاها و پویایی تقنینی در عرصه فضای مجازی، رویکردها و خلاءهای قانونی حائز اولویت در این عرصه به شرح ذیل پیشنهاد می‌گردد: 🔺رویکردها 1. اولویت‌بخشی به رویکرد ایجابی، تسهیل‌گر و فراملی در قانون‌نگاری در راستای تحقق اهداف تمدنی انقلاب اسلامی 2. تاکید بر بهره‌گیری و تعامل با ذی‌ربطان و متخصصان حوزه‌های مختلف در تدوین قوانین فضای مجازی 3. روزآمدی و پویایی قوانین فضای مجازی متناظر با سرعت تحولات این فضا 4. توجه مسئولیت و خطاب‌ قوانین به حاکمیت و نهادهای مسئول در نظام، بیش و پیش از عموم مردم (کاربران) و فعالان (خدمات‌دهندگان) این عرصه 5. تقویت ارتباطات با نهادها و مراکز بین‌المللی سیاست‌گذار، تقنینی و حقوقی به‌منظور مشارکت فعال در تنظیم‌گری فضای مجازی 6. توجه به ظرفیت‌های مردمی و ایجاد فضای مشارکت عمومی به ویژه جامعه مسلمین جهان، در سطوح مختلف حکمرانی فضای مجازی 7. اولویت بخشی به تنظیم‌گری خدمات محور 🔹توصیه‌نامه به مجلس شورای اسلامی و مقرره‌گذاران فضای مجازی http://b2n.ir/d57942 💠 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
🔻نرم افزارهای روایی شیعه را از هر انحصاری خارج کنید 🔰آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه: 🔹نرم افزار های روایی شیعه را از هر انحصاری خارج کنید؛ روایات شیعه که در مجامع روایی است را به نسخه های دیجیتال تبدیل کرده و از قید انحصار خارج کنیم و سپس روایات را در قالب نسخه های موبایلی ارائه دهیم و در این کار روایات عامه نیز به تناسب ذکر شود. ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
9️⃣ ✅ موضوعات تقنینی حائز اولویت 1. طرح پشتیبانی و رفع موانع تولید محصولات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوایی فضای مجازی 2. طرح حمایت از توسعه برون‌مرزی تولیدات بومی فضای مجازی 3. طرح کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در تولید سخت‌افزارهای حیاتی کشور 4. طرح حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فاوا 5. طرح تسهیل صدور مجوز در ارائه محصولات و خدمات فضای مجازی 6. طرح حمایت از تشکیل کنسرسیوم‌های بین‌المللی مدیریت فضای مجازی ذیل گفتمان اسلامی 7. طرح تدوین استانداردهای ایرانی-اسلامی زیرساخت‌ها، سکو‌ها و محصولات مجازی 8. طرح تقویت امنیت زیرساخت‌های سخت‌افزاری-نرم‌افزاری در برابر حملات سایبری 9. طرح تامین زیرساخت‌ها و فناوری‌های لازم به منظور میزبانی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در کشور 10. طرح حمایت از مراکز علمی در جهت توسعه علم و فناوری در طراز کشورهای پیشرو 11. طرح تقویت ساختارهای تولیدمحتوای درآمدزا (توجه به قوانین مالکیت محتوا) 12. طرح تقویت و توسعه فعالیت‌های مردمی در کنش‌گری فضای مجازی، از جمله تولید محتوا، تواصی عمومی و... 🔹توصیه‌نامه به مجلس شورای اسلامی و مقرره‌گذاران فضای مجازی http://b2n.ir/d57942 💠 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
🔴 آیت‌الله فاضل لنکرانی: امروز حضور طلاب در فضای مجازی واجب است 🔹انسان باید در میدان دفاع از دین حضور داشته باشد. 🔹مخاطب اول کلام رهبری در ما طلبه‌ها هستیم ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
🔴 رئیس «مرکز عربی پژوهش‌های فضای مجازی» در مصر: 🔷 آمریکا بیشترین سود را از هرج و مرج کنونی در استفاده از داده‌های شخصی میلیون‌ها کاربر می‌برد ✅ دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی، در گفت‌وگویی اختصاصی با دکتر عادل عبد الصادق، رئیس «مرکز عربی پژوهش‌های فضای مجازی» در مصر، آخرین نظرات این پژوهشگر را درباره مسائل مختلف فضای مجازی جویا شد. 💡 مشروح گفتگو: b2n.ir/d55248 ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
علت آب و خاک و باران و آفتاب و نسیم، بودن توست. انتهای سخاوت دنیا، ابتدای کریم بودن توست. 🌸میلاد مظهر کرم، جود و بخشش، امام حسن مجتبی (علیه السلام) مبارک🌸 ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
🔰هدف جهاد تبیین، مقابله با محاصره تبلیغاتی و جنگ شناختی دشمن از طریق بصیرت افزایی است. 🔻آیت الله سعیدی، تولیت آستان کریمه اهلبیت سلام الله علیها: 🔹تمرکز دشمن بر وارونه نمایی واقعیت‌های مرتبط با ایران است که در مقابله با این حرکت، جهاد تبیین یک فریضه بزرگ ملی است و سربازان این عرصه، تمام نیرو‌های مؤمن و انقلابی هستند که باید مانند راویان جبهه‌های نبرد به روایت‌گری درستی از مسائل کشور با رعایت اولویت‌ها بپردازند. 🔹خط، شیوه کار، موضوعات و اولویت‌های جهاد تبیین را باید از رهبر عزیز و حکیم انقلاب اخذ کرد که نخبگان و رسانه‌های انقلابی در این مسأله نقش مهمی دارند. 🔹 باید دانست همانطور که رهبر انقلاب اعتقاد دارند باید نیروها در این جهاد تبیین، نقش هجومی داشته باشند؛ نه دفاعی. ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠عنوان کتاب: الاحكام الفقهية للتعاملات الالكترونية احکام فقهی تجارت الکترونیک ✍️ نویسنده: عبدالرحمان بن عبدالله السند 📌تحصیلات: دکتری فقه مقارن، استاد دانشگاه محمد بن سعود عربستان 📆 سال انتشار: نشر دارالوراق، 2004 🗒 تعداد صفحات: 468 1️⃣ (بخش نخست) 🔰این کتاب در قالب یک مقدمه و سه بخش اصلی نگاشته شده است: (1) مالکیت معنوی و فکری در فضای سایبری؛ (2) اجرای عقود بر بستر فناوری‌های نوین؛ (3) بررسی جرائم مرتبط با شبکه اطلاعات. 📌نویسنده در مقدمه این کتاب به تاریخچه، اهمیت و رسالت‌های شبکه اینترنت می‌پردازد. هدف نویسنده از نگارش این کتاب، بررسی فقهی تجارت الکترونیک و مسائل مرتبط با آن است. 🔹 در بخش نخست، پژوهشگر به مالکیت معنوی و فکری اشخاص اشاره دارد و در ادامه به ذکر احکام به‌کارگیری اینترنت و بهره‌گیری از نرم‌افزارهای رایانه‌ای را همت می‌گمارد. 🔻نگارنده در بخش دوم، نگارنده به اجرای عقود بر بستر فناوری‌های نوین اشاره دارد. 🔸در فصل اول این بخش تعریفی از تجارت الکترونیک را ارائه می‌دهد و اقسام مختلف آن را برحسب تفاوت در خریدار و فروشنده بیان می‌دارد. او تجارت اینترنتی را جزئی از تجارت الکترونیک می‌داند. ارکان عقد شامل صیغه، کالای مورد معامله و عاقدان می‌شود که هر سه مورد آن در تجارت الکترونیک لحاظ شده، پس این تجارت جایز است. 🌐 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔹آیت الله کعبی: باید از ظرفیت روحانیون و علما در جهاد تبیین و نظرات آنها در حل مشکلات کشور برای امید آفرینی میان مردم در مقابله با جنگ روانی و ترکیبی دشمن استفاده کرد. ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi