فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا ماهد / ای گسترش دهنده
وَالْأَرْضَ فَرَشْنَاهَا فَنِعْمَ الْمَاهِدُونَ( ذاریات /48)
ما زمین را گستراندیم و چه خوب گسترش دهنده ای هستیم .
خدا زمـيـن را گـسـتـرده است و مـسطحش كرده تا ما بتوانيم روى آن قرار گيريم، و در آن سـاكـن شويم، پس خدا چه خوب گسترنده اى است . البته بايد دانست كه اين مسطح كردن زمين باكروى بودن آن منافات ندارد. درحقیقت تعبیر «فنعم الماهدون»، انسان را به این حقیقت توجه می دهد که در تدبیر بهینه خداوند، بیندیشد و نمود این تدبیر عالی را در گستردگی سطح زمین و آرامش آن، بررسی کند . از طرف دیگرگستردگی صفحه زمین و «مهد» بودن آن برای بشر، بیانگر هماهنگی نظام طبیعت بانیاز بشر به آسایش است.
یا ماهد!
محبّت و مهر خویش را در همه¬ی وجود ما گسترشِ دائمی ده. و زمین گسترده ات را عرصه گاه بندگی ما ساز.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا مبتلی/ ای خدایی که بندگان را آزمایش می کنی
أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ (آیه 2 سوره عنکبوت)
آیا مردم گمان می کنند همین که گفتند: ایمان آوردیم به حال خود رها می شوند و موردآزمایش قرار نمی گیرند؟
کسانی که چنین تصوری می کنند، شدیداً در اشتباهند . چون از نام های نیک و زیبای خداوند"مُبتلی" است، یعنی از یک طرف آزمایش کننده به ترس، گرسنگی، زیان مالی، جانی ، کاهش محصولات و از طرف مقابل با دادن ثروت، مقام، قدرت و...
مطمئناً موفقیّت با کسانی است که دراین آزمایش ها، شکیبایی ورزیده و بی تابی نکنند . و از خدای مُبتلی کمک و یاری بخواهند.
فَأَمَّا الْإِنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ
اما انسان ، هنگامى كه پروردگارش او را بيازمايد و او را مورد اكرام قرار دهد و نعمتش بخشد ،
فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ (آیه 15 و16 سوره فجر)
مىگويد : پروردگارم [چون شايسته و سزاوار بودم] مرا گرامى داشت ، ولى چون او را بيازمايد ، و در اين آزمايش رزق را بر او تنگ گيرد گويد : پروردگارم مرا خوار و زبون كرد.
نور ذکرِ "مُبتلی" و "یا ارحم الرّاحمین" بی تابی انسان را در آزمایش های الهی به آرامش و امیّد به گذارا بودن بلاها و امتحانات الهی ، مبدّل می سازد.
صادق آل محمّد علیه السلام فرمودند :
خدایا مرا در آزمایش ها ثابت قدم نگهدار .
امام علی علیه السلام می فرمایند :
البلا للظالم ادب بلا برای ظالم ادب است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا مبین / ای آشکار و روشن
أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِينُ (آیه 25 سوره نور)
همانا خداوند حقیقت آشکار و روشن است .
مبین آشکار کننده آثار قدرت خدا است و تمام مخلوقات آثار قدرت او هستند.
توجه داشته باشیم که بدون لطف لحظه به لحظه ی خدای مبین همه چیز پنهان شده و در تاریکی مطلق فرو می رود.
وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ( آیه 12 سوره یس)
و همه چيز را در كتابى روشن [كه اصل همه كتابهاست و آن لوح محفوظ است] برشمردهايم .
( اگر کسی حق تو را ضایع کرده جهت احقاق حق خود ذکر « یا مبین» را بخوان.)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا متعال / ای بلند مرتبه و ای تعالی دهنده بندگان
عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ الْكَبِيرُ الْمُتَعَالِ (آیه 9 سوره رعد)
دانای نهان و آشکار و بزرگ و بلند مرتبه است .
"متعال" نام نیک برازنده خداوند است که علم و کمال و قدرت و حکمتش از همه بالاتر است و احاطه و تسلّط کامل بر همه چیز و همه کس و کل عالم وجود دارد.
فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ (116 / مومنون)
پس بلند مرتبه است آن خدایی که فرمانروای حق است ،هیچ خدایی جز او نیست ، و او پروردگار عرش کریم است .
ذکر "یا متعال" ضمن نورانی ساختن دلِ ذاکرِ مومن ، زمینه ساز رشد و تعالی او در اجرای فرامین الهی می گردد و از غل و غش و کینه وکدورت دورش می دارد.
یا متعال! هر راهی که به تو منتهی نشود ، تیره و تاریک است .و هر دل که به لطافت حضور تو مزّین نیست ، از هرچه خوبی و لطف است خالی است. ما را رهرو جادّه ای فرما که نسیم عنایت تو هماره در آن می وزد و لطافت بی همانند تو در دل رهروانش اشتیاق بی پایان می افشاند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا متولی الصالحین / ای یار و یاور شایستگان
إِنَّ وَلِيِّيَ اللَّهُ الَّذِي نَزَّلَ الْكِتَاب وَهُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحِينَ (آیه196 سوره اعراف)
بی تردید سرپرست من خداوندی است که این کتاب را نازل کرده و او شایستگان را سرپرستی می کند.
خداوند ولی ، متولی وبر عهده دارنده امور جهان و تصرّف کننده در آن است ودر عین حال دوست ،یاور و عهده دار کار مومنان صالح ،متولی نعمت و متولی دین (68/آل عمران)متولی آرزوها وتمایلات (البلد الامین ص 272)متولی خیر ها ونیکی ها (دعای جوشن کبیر)متولی هدایت مؤمنان از ظلمت به سوی نور است (257/بقره)
البته خداوند درجهان اولیایی دارد و از طرف او این سرپرستی را به انجام می رساند.
إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَ هُمْ رَاكِعُونَ (آیه 55 سوره مائده)
سرپرست و دوست شما فقط خدا و رسول اوست وهمچنین مؤمنانى [مانند على بن ابى طالب] كه همواره نماز را برپا مىدارند و در حالى كه در ركوعند [به تهيدستان] زكات مىدهند.
پنج صفت از صالحین را در آیه 114 سوره ی آل عمران بخوانیم .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یامجیب/ ای اجابت کننده إِنَّ رَبِّي قَرِيبٌ مُجِيبٌ ( آیه 61 سوره هود) همانا خدا به همه نزدیک است و دعای خلق را می شنود و اجابت می کند . هر کس این ذکر را مرتب بگوید ، خداوند دعای او را می پذیرد و به آرامش می رساند. به شرط آن که مشکل دردمندی را حل کند. همچنین اگر در آخر دعا و حاجت خود از خدا این ذکر" یاسریعُ " "یا مجیبُ" را بخواند دعایش مستجاب می شود. ان شاءالله
این دعای زیبای حضرت یونس (ع) می¬باشد، آن را در قنوت بخوانید.
یا مجیب !
اجابت خویش را به نیازها و دعاهای من نزدیک ساز.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا مُجیِر/ ای پناه دهنده
سُبْحانَکَ یا اَللّهُ تَعالَیْتَ یا رَحْمنُ اَجِرْنا مِنَ النّارِ یا مُجیرُ (فراز اول دعای مجیر)
منزّهى اى خدا ، برترى تو اى بخشنده پناه ده ما را از آتش، اى پناه دهنده.
ذکر"یامجیر" همراه دیگر اسماء الحسنی در ایّام البیض ماه مبارک رمضان (سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم) در قالبِ دعای مجیر این امید را در دلِ مومنان روزه¬دار و توبه-کننده ایجاد می¬کند که خدای پناه¬دهنده¬ی بندگان، گناهان¬شان را بخشیده و آنان را می آمرزد.
با ذکر "یا مجیر" و "یا شافی" در صورت مراجعه به پزشک و استفاده از درمان و دارو می¬توان انرژی مثبتی برای شفای بیمار ایجاد کرد. ضمناً هنگامی که مرتّب این ذکر را بگوییم یار و یاور مستمند و یتیم می¬شویم.
یامجیر!درگرداب سهمگین وخروشنده و وساوسِ شیاطین مختلف و رنگارنگ، ما غریقان را در کشتی نجات مهر خویش پناه ده و از غرق شدن بِرَهان.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا مُحبُّ التَّوابین / ای دوستدار توبه کنندگان
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابينَ (آیه¬ی 222 سوره¬ی بقره)
یقیناً خداوند توبه¬کنندگان را دوست دارد
چون پشیمانی و ندامت آنان را از انجام گناهان می¬پذیرد و رحمت خاص خود را شامل آنها نموده و:
1- صدقات آنها را می¬پذیرد. (آیه¬ی 104 سوره¬ی توبه)
2- خود توفیق توبه عطایشان می¬کند. (آیه¬ی 118 سوره¬ی توبه)
(توبه یعنی بازگشت به فرمان خدا، که همواره امری پسندیده و کاری زیباست.) جالب است که نام مبارک "توّاب" به معنای توبه¬پذیر، 8 بار در آیات الهی آمده است که 7 مورد آن در کنار نام نیکو و زیبای "رحیم" است. إِنَّ اللّه یُحِبُّ التَّوابیِن
یقیناً خداوند توبه¬کنندگان را دوست دارد
یا محبّ التّوابین!
مرا به توبه¬ی خالص توفیق ده و توبه¬ام را بپذیر.
ای دوستدار توبه کنندگان.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا محبّ الصابرین / ای دوستدار صبرکنندگان إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرينَ (آیه¬ی 153 سوره¬ی بقره) یقیناً خدا با صابران است. به دلیل آن¬ که:
1- صبرپیشگان به وسیله¬ی صبر و نماز از خدا کمک می¬گیرند. (آیه¬ 153/ بقره)
2- در آزمایش¬های الهی شکیبا هستند. (آیه¬ 155 سوره¬ی بقره)
3- در سختی¬ها پایدارند. (آیه¬ 177 سوره¬ی بقره)
4- ایمان دارند و از خدا آمرزش می¬طلبند (آیات 16 و 17 سوره¬ی آل¬عمران)
5- ازهررنجی که درراه خدا ببینند ،سست نمی شوند. (آیه¬ 164 سوره¬ی آل¬عمران) 6- بر مصیبت¬ها شکیبایی می¬نمایند. (آیه¬ 35 سوره¬ی حج) برای صبور و پرحوصله شدن:
1- بعد از هر نماز به سجده میرویم و می¬گوییم: "یا صبور"
2- سوره¬ی والعصر را مرتب بخوانید.
3- دو آیه¬ی آخر سوره¬ی نحل را روزی یک بار بخوانیم یا محبّ الصابرین! ای دوستدار صبرپیشگان! بی¬تابی ما را ببخش و ایمانی عطا کن که صبر و شکیبایی ستاره¬ی درخشان آن باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا محبّ المتوکلین / ای دوستدار توکل کنندگان
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَکِّلينَ (آیه¬ی 159 سوره¬ی آل¬عمران) قطعاً خدا توکل کنندگان را دوست دارد.
چون:
1- همیشه خدا را در نظر دارند و بر او توکل می¬کنند. (آیه¬ی 159سوره ی آل¬عمران)
2- خدا را برای خود کافی می¬دانند (شرک نمی¬ورزند) (آیه¬ی 38 سوره¬ی زمر)
و خدا نیز به راه خود هدایت¬شان می¬فرماید. (آیه¬ی 12 سوره¬ی ابراهیم)
ذکر "یا محبّ¬المتوکلین" اولاً در برآوردن حاجات انسان به همراه تلاش مؤثر است، ثانیاً رفع خطر می¬نماید.
یا محبّ المتوکلین! ایمان به کارسازی و چاره¬سازی تو، پلّه¬¬ی فرا دستی است از نردبان تکامل. برای پیمودن آن، خود را به تو می¬سپاریم. وکالت ما را بپذیر ! ای بهترین وکیل در همه¬ی هستی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا محبّ المحسنین /ای دوستدار نیکوکاران
وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ (آیه¬ی 93 سوره¬ی مائده) و خدا نیکوکاران را دوست دارد.
چون: 1- تقوا پیشه¬اند و از انجام گناه پرهیز می¬کنند. 2- مؤمن واقعی¬اند. 3- کارهای شایسته و صالح انجام می¬دهند. 4- خشم خود را فرو می¬برند. 5- خطای دیگران را می¬بخشند و چشم¬پوشی می¬کنند. 6- و نیکوکاری خداپسندانه پیشه می¬نمایند.
خداوند نیز هیچ¬گاه اجرشان را ضایع ننموده است. (آیه¬ی 120 سوره توبه)
و هدایت و رحمتش را شامل آنان فرموده (آیه¬ی 3 سوره¬ی لقمان)
و با ایشان همیشه همراه است. (آیه¬ی 69 سوره¬ی عنکبوت).
پیام اصلی همه ی ادیان و پیامبران الهی انجام کار نیکو است .
آیا فطرت انسان پیامی جز این دارد؟
یا محب¬المحسنین!
ای دوستدار نیکان و نیکوکاران!
ما را نیز از زمره¬ی این خوبان به شمار آور.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یامحبّ المطّهّرین / ای دوستدار پاکیزگان
وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرينَ (آیه¬ی 108 سوره¬ی توبه)
و خداوند کسانی را که خواهان پاکی¬اند دوست دارد.
زیرا:
1- تقوا پیشه¬اند و از انجام گناهان پرهیز می¬کنند. (آیه 108 سوره¬ی توبه)
2- پاکی و طهارت ظاهری و جسمی را نیز رعایت می¬کنند.
(آیه¬ی 222 سوره¬ی بقره، آیه¬ی 6 سوره¬ی مائده، آیه¬ی 4 سوره¬ی مدّثر)
3- از کفر و عصیان مطهر و پاکیزه¬اند. (آیه¬ی 55 سوره¬ی آل¬عمران)
4- رعایت حُجب و حیا و عفاف و حدّ و حدود محرم و نامحرم را می¬نمایند.
(آیه¬ی 53 سوره¬ی احزاب)
5- از مالشان صدقه می¬دهند. (آیه¬ی 103 سوره¬ی توبه)
ذکر "یا محبّ المطّهّرین" و تکرار مستمر آن، انگیزه¬ی انسان را تقویّت نموده و قلب او را در زدودن ناپاکی¬ها و سیاهی¬ها آماده می¬سازد
یا محبّ المطّهّرین!
تو دوستدار پاکان و پاکیزگانی و ما محب و دوستدار تو، ما را نیز از هر آنچه بدی است پاک و مطّهر گردان.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا مُحِبَّ المُقسِطین / ای دوستدار دادگران و عدالت¬خواهان
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطينَ (آیه¬ی 42 سوره¬ی مائده) زیرا خدا عدالت پیشگان را دوست دارد.
چون مقسطین: به هنگام قضاوت و حکم کردن به انصاف داوری می¬کنند.
(آیه¬ی 42 سوره¬ی مائده)
1- و کتاب خدا را ملاک قضاوت خود قرار می¬دهند. (آیه¬ی 43 سوره¬ی مائده)
2- به دنبال اصلاح امور و برقراری صلح هستند. (آیه¬ی 9 سوره¬ی حجرات)
3- به عدل و داد حکم می¬رانند. (آیه¬ی 9 سوره¬ی حجرات)
4- تقوا پیشه¬اند و خدا را همیشه در نظر دارند. (آیه¬ی 10 سوره¬ی حجرات)
5- در حق دیگران نیکی می¬کنند. (آیه¬ی 8 سوره¬ی ممتحنه)
6- در حق یتیمان عدل و انصاف را رعایت می¬نمایند. (آیه¬ی 127 سوره¬ی نساء)
7- و حق پیمانه و میزان و وزن را به انصاف ادا می¬کنند.
(آیه¬ی 152 سوره¬ی انعام)
ذکر" یا محب المقسطین" عدالت¬گری و رعایت انصاف را به انسان یادآور می¬شود. یا محب المقسطین! دست ما را در وادی انصاف و عدالت، در دستان خود گیر و از لغزیدن آن جلوگیری کن.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا مُذِّل / ای به خواری کشاننده ستمگران وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ (آیه 26 سوره عمران )
]خدایا[ تو به هرکه بخواهی ذلّت و خواری می دهی.
و این خواست خدا هنگامی محقق می شود که مجموع نا فرمانی های فرد یا افرادی از اوامر الهی به حدّی رسیده باشد که مستحق ذلّت و خواری باشند.
پاسداری به من می گفت: در عملیاتی گرفتار شدم و در محاصره ای وحشتناک اسیر گردیدم. ذکر"یا مُذِّل" را مرتّب گفتم، در حالی که دستهایم بسته شده بود. نذر کردم بحقِ این ذکر مبارک درصدی از حقوقم را برای مستمندان و یتیمان قرار دهم و هر روز حد اقل چند آیه از قرآن تلاوت کنم .همچنین روزی 14 صلوات بر محمّدصلی الله علیه وآله بفرستم . ناگهان اتفاق عجیبی افتاد و نام زیبای "یا مُذِّل" ونذرها معجزه کرد و گلوله ی توپی همراه با ترکش های حساب شده درمیان ما منفجرشد وتمام دشمنان در این واقعه ی شگفت انگیز کشته شدند و من و بقیه دوستان بواسطه ی مدد الهی نجات یافتیم.
یا مُذِّل!
خواری و ذلیل شدن همیشه با وسوسه های شیطان همراه است. مارا اسیر شیطان مپسند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا معافی / ای عافیت¬بخش و ای عفوکننده و ای درگذرنده از خطا وگناهان بندگان
و خدا معافی است اگر از گناهان¬مان توبه کنیم (آیه ی 25 سوره¬ی شوری)
خدای معافی همیشه به دنبال بهانه¬ای برای بخشش است.
ثُمَّ عَفَوْنا عَنْکُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ (آیه¬ی 52 سوره¬ی بقره)
پس از آن ما شما را عفو کردیم تا مگر سپاسگزاری کنید .
و سپاسگزاری و شاکربودن ما به عمل است.
چگونه؟
با گذشت از بدی دیگران.
إِنْ تُبْدُوا خَيْراً أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ کانَ عَفُوًّا قَديراً
¬(149 سوره¬ی نساء) اگر نیکى را عیان کنید یا نهان دارید، یا از بدى [دیگران] در گذرید، البته خداوند [نیز] بخشایندهى تواناست. چرا که عفو و گذشت از خطای دیگران از تقوای الهی نشـأت می¬گیرد. وَ أَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوى وَ لا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَکُمْ (آیه¬ی 237 سوره¬ی بقره)
وگذشت و بخشش شما به پرهیزکاری نزدیک تر است. و فزون بخشی و نیکوکاری را در میان خودتان فراموش نکنید.
اگر این عفووبخشش با کمک و مساعدت و انفاق هم همراه شود، کاری خدایی است و پاداش ویژه¬ خداوند را در پی خواهد داشت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا محصی/ ای خدای دانا و ای شمارنده و آگاه به تعداد هر چیز
کسی که مرتب این ذکر را بگوید دچار فراموشی نمی شود.
ذکر مبارک "یا محصی" حساب صالحان مومن را در قیامت آسان می کند.
فراموشی و آلزایمر با این ذکر دور می شود.
یا محصی !
بی یاد تو خود نیز خود را فراموش خواهیم کرد . ما را دریاب!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا محیط / ای فراگیرنده
وَ کانَ اللَّهُ بِکُلِّ شَيْءٍ مُحيطاً (آیه¬ی 126 سوره¬ی نساء) و خدا همواره بر هر چیزی احاطه دارد.
جالب است که این احاطه و اشراف در هر سطح و هر معناست. وَ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحاطَ بِکُلِّ شَيْءٍ عِلْماً (آیه¬ی 12 سوره¬ی طلاق)
و (بدانید) یقیناً علم خدا به همه چیز احاطه دارد. محیط به کسی گفته می شود که برتمام ممکنات ( یعنی موجودات) احاطه دارد. اگر کسی طلب علم دارد و توانایی فوق العاده برای پیدا کردن یادگیری می خواهد هر روز ذکر «یا محیط» را بخواند.
یا محیط! ای آن کس که بر ملکوت آسمان و زمین احاطه داری و هیچ چیز از دایره¬ی دانش و توانایی¬ات بیرون نیست. محبت دائمی خود را بر قلب ما نیز محیط گردان.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا محیی / ای زنده کننده
فَانظُرْ إِلَى آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ ذَلِكَ لَمُحْيِي الْمَوْتَى وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (آیه50 سوره روم) پس با تأمل به آثار رحمت خدا بنگر كه چگونه زمين را پس از مردگىاش زنده مىكند، بىترديداين [خداى قدرتمند] زندهكننده مردگان است و او بر هر كارى تواناست.
کسی که مرتّب این ذکر را بگوید ، حافظه و ادراک او قوی می گردد و از سرگردانی در افکار نجات پیدا می کند. گفتن "یا محیی" انسان را در برابر بلا و امتحانات محکم و مقاوم می سازد و در برابر رنج و سختی شدید آرامش را نصیب او می سازد و نور معرفت و فضل و رحمت را در دل وی ایجاد و جایگزین می کند.
لا اِلهَ اِلاّ هُوَ یُحیی وَ یُمیت
هیچ خدایی جز او نیست که او زنده می کند و او می میراند .
اگر کسی می خواهد عالِم گردد ، به مدت چهل روز بر اسم « یا محیی» مداومت کند.
یا محیی !
دل ما را به عشق و محبت و شوق وصال خویش همیشه زنده بدار.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا مختار / ای صاحب اراده و اختیار
خدای قادر به واسطه آن که در انجام هر فعل و ترک آن مجبور نیست ، مختارِ آگاهی است که صاحب اراده و اختیار کامل بوده و این قدرت و اختیار از صفات کمال اوست .
تکرار ذکر"یامختار" گوشزد این نکته به مؤمنِ ذاکر است که خداوند متعال علی رغم تسلط مطلقش بر بندگان، مانع اختیار و آزادی آنان (در چار چوب مشخص شده) نمی باشد و کسی نمی تواند ادعا کند من کارهایم را از روی اجبار انجام می دهم و مسئول اعمال خود نیستم.
اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ
خدايا ! اى مالك همه موجودات !
تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ
به هر كه خواهى حكومت مىدهى،
وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ
و از هر كه خواهى حكومت را مىستانى،
وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ
و هر كه را خواهى عزّت مىبخشى،
وَ تُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ
و هر كه را خواهى خوار و بىمقدار مىكنى،
بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
هرخيرى به دست توست، يقيناً تو بر هر كارى توانايى.
( آیه 26 سوره آل عمران)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا مرتاح / ای خشنود کننده و شادی آفرین
خداوند مرتاح به واسطه غلبه و سبقت رحمتش بر غضبش باعث شادی و نشاط بندگان می شود.
وَإِنَّا إِذَا أَذَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنَّا رَحْمَةً فَرِحَ بِهَا (آیه 48 سوره شوری)
و براستی ما چون به انسان رحمتی از خود بچشانیم ، بدان شاد ]و سرمست[ می گردد.
و مومنین شاد می شوند به این که می دانند:
لِلَّهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَمِنْ بَعْدُ وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ (آیه 3 سوره روم) امر، امرخداست چه قبل ]ازپیروزی[ و چه ]بعد از آن[ و در آن روز مومنان شاد می شوند.
قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَٰلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ
(آیه 58 سوره یونس)
بگو : [اين موعظه و شفا و هدايت و رحمت] به فضل و رحمت خداست ، پس بايد مؤمنان به آن شاد شوند كه آن از همه ثروتى كه جمع مىكنند بهتر است . و شهدا نیز به آنچه خدا از فضلش عطایشان کرده است شاد و با نشاطند.
(170/ آل عمران)
نور ذکرِ "یا مُرتاح" دل مؤمن را روشن و زمینه های شادی و خشنودی را در سایه عمل به دستورات الهی فراهم می آورد .
کسی که خدا را با نام های "یا فتاح "و "یانفاح" و "یا مُرتاح " صدا بزند، همیشه شاد و خندان خواهد بود.
یا مُرتاح!
همه شادی و نشاط حقیقی و ماندگار در نزد توست . دل غم زده ی گن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا مصلح الاعمال / ای نیکو گرداننده و درست کننده ی کردارها و رفتارها
خدا اصلاح کننده و نیکو گرداننده اعمال بندگانی است که به اندازه وسع و توانشان در راه او تلاش می کنند.
*و البته این لطف خدا شامل حال مفسدان نخواهد شد.
إِنَّ اللَّهَ لَا يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ (آیه 81 سوره یونس)
یقیناً خدا عمل فساد کنندگان را اصلاح نمی کند.
وکسانی که توبه کرده و جبران مافات کنند،خدای مصلح الاعمال نیز حالشان را نیکو می گرداند. ( آیه 89 سوره آل عمران )
و مومنان نیز که برادر یکدیگرند باید بین خود را اصلاح نمایند تا خدا مصلح الاعمال شان گردد. ( آیه10 سوره حجرات)
یا مصلح الاعمال! اعمال نیک ما اندک است و معاصی مان بی شمار، امّا نیّت مان خیر است و مدالِ بندگی تو افتخارمان،
ای اصلاح کننده! حال و عمل و نتیجه کردارمان را نیکو و شایسته گردان.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا مطهِّر / پاک و پاک کننده
مطهِّر از نام های زیبای خداست . خدایی که نعمت پاکی را به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و اله و سلم و خاندان پاکش عطا کرده است.
إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا
(آیه 33 سوره احزاب)
جز اين نيست كه همواره خدا مىخواهد هرگونه پليدى را از شما اهل بيت [محمّد ، على ، فاطمه ، حسن و حسين عليهمالسلام] برطرف نمايد ، و شما را چنان كه شايسته است [از همه گناهان و معاصى] پاك و پاكيزه نگه دارد.
بقیه مؤمنان صالح نیز به میزان شایستگی های اکتسابی شان، از این تطهیر بهره مند می شوند.
خداوند آب را برای تطهیر جسم ما و زکات رابرای تطهیر مال ما و قصاص را برای تطهیر جامعه ی ما و دین را برای تطهیر روح و جان ما قرارداده است . اگر ما دین را درست نفهمیده ایم مقصر کسی جز خودمان کیست؟
یامطهِّر! تو به قدس خویش پاک و پیراسته از هر آفتی ، ما را نیز از آفت وساوس شیطانی و گناهان انسانی پاک و مطهِّر گردان .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا معز / ای عزّت دهنده
وَتُعِزُّ مَن تَشَاء (آیه 26 سوره آل عمران)
]ای کسی که[آن که را بخواهد] با توجه به شایستگی ها[ عزّت و بزرگی می بخشد.
شایستگی بدست نمی آید مگر:
1- ظلم نکند. (آیه25 / آل عمران) ، 2- در عظمت خلقت تفکّر کند. (آیه 27 / آل عمران)، 3- با کافران دوستی نکند. (آیه 28 / آل عمران)
کسی که مرتّب بگوید :"یا مُعِزّ" و "یا عزیز" ، خدای کریم او را عزیز می دارد و عزّت می بخشد ؛ به شرط آن که کسی را تحقیر نکند و کوچک نشمارد .
ضمناً بیان این ذکر باعث ذلّت و خواری ظالمان و ستمگران شده و از ذلیل و خوار شدن مظلومان مانع می شود و نجات دهنده آنان است.
یا مُعِزّ ! اگر عزیز تو شویم، در بین مردم نیز عزیز می گردیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا معطی / ای عطا کننده و بخشنده
رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَىٰ كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ (آیه 50 سوره طه)
پروردگار ما کسی است که آفرینش هر چیز ی را به او عطا کرده وسپس هدایتش نموده است.
او کسی است که از روی مهر و محبّت، عمل اندک را پاداش بسیار می دهد. او هم به کسی که از وی درخواست کند عطا می کند و هم به کسی که خدای خود را نشناسد و درخواست نکند. (از دعاهای ماه مبارک رجب)
ذکر"یا معطی"توجه انسان را به عطا کننده حقیقی (خدا)، جلب کرده و زمینه برآوردن حوائج رادرسایه کاروتلاش وطلب رزق حلال را فراهم می آورد.
یا معطی! ای عطا کننده بی منّت! دستان گشاده ما را از درگهت خالی باز مگردان و رغبت و امیدمان را نا امید مساز ، ازخویش مرانمان که ما را جز تو نه پناهی است و نه رجائی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا معید/ ای بازگشت دهنده ، ای برگرداننده همه چیز به اصل خویش
"معید" یعنی خالق زندگی ؛ یعنی کسی که رستاخیز به امر اوست و مخلوقات را به زندگی باز می گرداند. خداوند خلق را می آفریندو سپس به سوی خود بر می گرداند . چنان چه می فرماید :
مِنْهَا خَلَقْنَاكُمْ وَفِيهَا نُعِيدُكُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْ تَارةً أُخْرَى ٰ( آیه55 سوره طه)
ما شما را از خاک آفریدیم و به همان خاک بر می گردانیم و بار دیگر شما را از آن خارج می سازیم.
چنین ذکری نجات بخش انسان ازافسردگی است و سلامت مسافر در راه تا رسیدن به مقصد تضمین می کند.
یا معید !
ما گمشده ی جستجوگر توئیم ، به صراط خویش بازمان گردان.