1_6894373.mp3
8.18M
#ترتیل #صفحه_7 سوره مبارکه #بقره
#سوره_2
#جزء_1
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#مناجات_امام_زمان_علیه_السلام_جمعه
🔷 السَّلامُ عَلَیْكَ یا بَقِیَّةَ اللَّهِ فى اَرْضِهِ.. 🔷
تا دل من به خداوند توکل دارد
سینه ی سوخته ام نغمه ی بلبل دارد
در همه حال به ما لطف و تفضل دارد
"جمعه ها طبع من احساس تغزل دارد
ناخودآگاه به سمت تو تمایل دارد"
گرچه من ذاکرم و روضه ی تو میخوانم
شاعرم لیک در اوصاف شما میمانم
بیتِ شایسته ی تو نیست دراین دیوانم
"بی تو چندیست که در کار زمین حیرانم
مانده ام بی تو چرا باغچه مان گل دارد "
روز و شب در بدرم آمده ام دنبالت
تا که جویا شدم از باد صبا احوالت
خوانده ام از غزل حضرت حافظ فالت
"شاید این باغچه چندیست به استقبالت
فرش گسترده و در دست گلایل دارد"
بی تو سردیم و گرفتار به هجران سکوت
منعکس کی شود آیینه نورانی روت؟
سر سجاده ببر نام مرا بین قنوت
"یازده پله زمین رفت به سمت ملکوت
یک قدم مانده زمین شوق تکامل دارد"
تا به کی وصل تو را دل شنود از دگران؟
غم هجران تو بر شانه شده بار گران
رد پای تو بجوییم کران تا به کران
"جمکران نقطه امید جهان شد که درآن
هرچه دل سمت خدا دست توسل دارد"
زنده هستیم به امید ظهورت آقا
دلم احساس کند عطر حضورت آقا
نور ده خلوت من را تو به نورت آقا
"هیچ سنگی نشود سنگ صبورت آقا
تکیه بر کعبه بزن ، کعبه تحمل دارد"
حسین جعفری
🌴انتشار همراه با ذکرِ نامِ شاعر و ذکرِ یک صلوات هدیه به
حضرت حجه بن الحسن عج الله تعالی فرجه الشریف
#غایب_حقیقی_ما_هستیم
🔸«حجت خدا» خواه #ظاهر باشد و خواه #غایب، #شاهد است؛
🔸شاهد قائمی که هیچ گاه #قعود ندارد.
🔸بدان که فایده وجود امام، منحصر به جواب دادن سؤال های مردم نیست،
🔸بلکه موجودات و حتی #کمالات موجود به وجود آنها وابسته اند و در حال غیبت افاضه و استفاضه او استمرار دارد،
🔸 همچون #خورشیدی که از پس #ابر ها، نور، گرما و حرارت خود را به موجودات می رساند:
🔹آن شاخ گل ار چه هست پنهان ز چمن
🔹از فیض وجود اوست عالم گلشن
🔹خورشید اگر چه هست در ابر نهان
🔹از نور وی است باز عالم روشن
🔸به علاوه، باید دید آیا #خلیفة الله غایب است یا ما #حاضر نمی باشیم و در #حجابیم و اسم خود را بر سر آن شاهد هر جایی می گذاریم:
🔹یارب به که بتِْوان گفت این نکته که در عالم
🔹رخساره به کس ننمود آن شاهد هر جایی
📔انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه
علامه حسن زاده آملی
السلام علیک یا بقیه الله
w17.mp3
494K
#آموزش_تجوید_و_آواشناسی
#سطح_یک
#درس_هفدهم
#مخارج_حروف
#طا #ظا
#استاد_سید_محسن_موسوی_بلده
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#آموزش_تجوید_و_آواشناسی
#سطح_یک
#درس_هفدهم
#مخارج_حروف
#طا #ظا
#استاد_سید_محسن_موسوی_بلده
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
w18.mp3
789.8K
#آموزش_تجوید_و_آواشناسی
#سطح_یک
#درس_هجدهم
#مخارج_حروف
#ع #غ #و
#استاد_سید_محسن_موسوی_بلده
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#تفسير_قرآن
#تفسیر_سوره_بقره آیه ۲۶
#تفسیر_نور
#حجت_الاسلام_محسن_قرائتی
⬅️ إِنَّ اللّهَ لا یَسْتَحْیِی أَنْ یَضْرِبَ مَثَلاً ما بَعُوضَهً فَما فَوْقَها فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا فَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ أَمَّا الَّذِینَ کَفَرُوا فَیَقُولُونَ ما ذا أَرادَ اللّهُ بِهذا مَثَلاً یُضِلُّ بِهِ کَثِیراً وَ یَهْدِی بِهِ کَثِیراً وَ ما یُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفاسِقِینَ(۲۶)
همانا خداوند از اینکه به پشه ای(یا فروتر)یا بالاتر از آن مثال بزند شرم ندارد، پس آنهایی که ایمان دارند می دانند که آن(مثال)از طرف پروردگارشان به حقّ است،ولی کسانی که کفرورزیدند گویند:خداوند از این مثل چه منظوری داشته است؟ (آری،) خداوند بسیاری را بدان(مثال)گمراه و بسیاری را بدان هدایت می فرماید.(امّا آگاه باشید که)خداوند جز افراد فاسق را بدان گمراه نمی کند.
نکته ها:
* کلمه«بعوض»به معنای پشه ریز است و ریشه ی آن از«بعض»می باشد که به جهت کوچکی جثّه به آن اطلاق شده است.
* مثال های قرآن،برای همه ی مردم است و از هر نوع مثلی نیز در آن آمده است:
«وَ لَقَدْ ضَرَبْنا لِلنّاسِ فِی هذَا الْقُرْآنِ مِنْ کُلِّ مَثَلٍ»
البتّه این مثل ها را نباید ساده انگاشت،زیرا دانشمندان،حقیقت و باطن آن را درک می کنند:
«وَ تِلْکَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ وَ ما یَعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ»
در مثال زدن؛ تذکّر، تفهیم، تعلیم، بیان و پرده برداری از حقایق نهفته است و در کتاب های آسمانیِ پیشین نیز همانند تورات و انجیل و در سخنان رسول اکرم و اهل بیت علیهم السلام فراوان دیده می شود. در تورات بخشی به نام«أمثال سلیمان»وجود دارد.
* بعضی از مخالفان اسلام که از برخورد منطقی و آوردن مثلِ قرآن عاجز ماندند،مثال های قرآن را بهانه قرار داده و می گفتند:شأن خداوند برتر از آن است که به حیواناتی چون مگس یا عنکبوت مثال بزند. و این مثال ها با مقام خداوند سازگار نیست.و بدینوسیله در آیات قرآن تشکیک می کردند. خداوند با نزول این آیه به بهانه گیری های آنان پاسخ می دهد.
سؤال:
آیا خداوند گروهی را با قرآن و مثال های آن گمراه می کند؟
پاسخ:
خداوند کسی را گمراه نمی کند،بلکه هرکس در برابر حقایق قرآن بایستد،خود گمراه می شود و بدین معنی می توان گفت:قرآن،سبب گمراهی او گردید.چنانکه در پایان همین آیه می فرماید:
«وَ ما یُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفاسِقِینَ»
یعنی فسق مردم سبب گمراهی آنان می شود.
راستی مگر می شود خداوند مردم را به ایمان تکلیف کند،ولی خودش آنان را گمراه کند!؟و مگر می شود این همه پیامبر و کتب آسمانی نازل کند،ولی خودش مردم را گمراه کند!؟مگر می شود از ابلیس به خاطر گمراه کردن انتقاد کند،ولی خودش دیگران را گمراه کند!؟
* گرچه در این آیه،هدایت و گمراهی بطور کلّی به خداوند نسبت داده شده است،ولی آیات دیگر،مسئله را باز نموده و می فرماید:
«یَهْدِی إِلَیْهِ مَنْ أَنابَ»
خداوند کسانی را هدایت می کند که به سوی او برود.
و «یَهْدِی بِهِ اللّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ»
کسی که به دنبال کسب رضای او باشد.
و «الَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا»
آنان که در راه او جهاد کنند.و کسانی که با اختیار خود در راه کج حرکت کنند،خداوند آنان را به حال خود رها می کند.
مراد از گمراه کردن خدا نیز همین معناست.چنانکه درباره کافران،ظالمان،فاسقان ومسرفان جمله«لا یهدی»بکار رفته است.
به قول سعدی:
راه است وچاه ودیده بینا وآفتاب
تا آدمی نگاه کند،پیش پای خویش
چندین چراغ دارد وبی راهه می رود
بگذار تا بیفتد وبیند،سزای خویش
پیام ها:
۱- حیا و شرم در مواردی است که کار شرعاً،عقلاً یا عرفاً مذموم باشد.امّا در بیان حقایق،شرم و خجالت پسندیده نیست. «لا یَسْتَحْیِی»
۲- حقایق والا و مهم را می توان با زبان ساده ومثال بیان نمود. «أَنْ یَضْرِبَ مَثَلاً»
۳- مؤمن کلام خدارا باور دارد و مطیع آن است. «فَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ»
۴- مثال های قرآن،وسیله تربیت و رشد است. «فَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ»
۵- مثال های قرآن،حقّ ودر مقام بیان حقایق است. «أَنَّهُ الْحَقُّ»
۶- انسانِ حقیقت جو،از هر نوری راه را می یابد،ولی شخص بهانه گیر و اشکال تراش،به هر چراغی خرده می گیرد. «ما ذا أَرادَ اللّهُ بِهذا مَثَلاً»
۷- کفر و لجاجت،عامل بهانه گیری است. «ما ذا أَرادَ اللّهُ بِهذا مَثَلاً»
۸- فسق،موجب گمراهی ومانع شناخت حقایق است. «وَ ما یُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفاسِقِینَ»
۹- مثال های قرآن،وسیله هدایت یا ضلالت است. «یُضِلُّ بِهِ، یَهْدِی بِهِ»
۱۰- خداوند،پیمان شکن را فاسق و فاسق را گمراه می کند. «وَ ما یُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفاسِقِینَ»
1_6981012.mp3
7.88M
#ترتیل #صفحه_8 سوره مبارکه #بقره
#سوره_2
#جزء_1
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
🔍 معنای دارالسلام و صراط مستقیم :
💟وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَىٰ دَارِ السَّلَامِ
✅وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ
ﻭ ﺧﺪﺍ [ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ] ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻱ ﺳﻠﺎﻣﺖ ﻭ ﺍﻣﻨﻴﺖ [ ﻛﻪ ﺑﻬﺸﺖِ ﻋﻨﺒﺮ ﺳﺮﺷﺖ ﺍﺳﺖ ] ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ
ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻪ ﺭﺍﻫﻲ ﺭﺍﺳﺖ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻰ ﻧﻤﺎﻳﺪ .
💫ایه (٢٥) سوره یونس
✨✨✨✨✨✨✨✨
📜در تفسير برهان از ابن بابويه و او به سند خود از علاء بن عبد الكريم روايت كرده كه گفت : من از امام ابى جعفر (عليه السلام ) شنيدم كه در باره جمله : (و اللّه يدعوا الى دارالسلام ) فرمود:
♥️ سلام همان خداى عزوجل است ، و دار خدا و خانه اى كه براى اوليائش خلق كرده، بهشت است.
🕯 و در همان كتاب از ابن شهر آشوب از على بن عبد اللّه بن عباس از پدرش، و نيز از زيد بن على بن الحسين (عليه السلام ) روايت آورده كه در معناى جمله : (و اللّه يدعوا الى دارالسلام ) فرموده است : يعنى بهشت.
💎و در معناى جمله : (و يهدى من يشاء الى صراط مستقيم ) فرموده : يعنى ولايت على بن ابى طالب (عليه السلام ).
📚برگرفته از تفسیر المیزان
w19.mp3
435.4K
#آموزش_تجوید_و_آواشناسی
#سطح_یک
#درس_نوزدهم
#مقدمه_صفت
#استاد_سید_محسن_موسوی_بلده
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin