153_Page.MP3
948.3K
#ترتیل #صفحه_153 سوره مبارکه
#اعراف
#سوره_7
#جزء_8
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
صفحه 153
گفتند: خدایا، ما بر خویش ستم کردیم و اگر تو ما را نبخشی و به ما رحمت و رأفت نفرمایی سخت از زیانکاران خواهیم بود. (۲۳) خدا گفت: (از بهشت) فرود آیید که برخی با برخی دیگر مخالف و دشمنید، و زمین تا هنگامی معین (یعنی وقت مرگ و قیامت) جایگاه شماست. (۲۴) خدا گفت: در این زمین زندگانی کنید و در آن بمیرید و هم از آن باز برانگیخته گردید. (۲۵) ای فرزندان آدم، محققا ما لباسی که ستر عورات شما کند و جامههایی که به آن تن را بیارایید برای شما فرستادیم، و لباس تقوا نیکوترین جامه است. این سخنان همه از آیات خداست (که به بندگان فرستادیم) شاید خدا را یاد آرند. (۲۶) ای فرزندان آدم، مبادا شیطان شما را فریب دهد چنان که پدر و مادر شما را از بهشت بیرون کرد، در حالی که جامه از تن آنان بر میکند تا قبایح آنان را در نظرشان پدیدار کند، همانا آن شیطان و بستگانش شما را میبینند از جایی که شما آنها را نمیبینید. ما نوع شیطان را دوستدار و سرپرست کسانی قرار دادهایم که ایمان نمیآورند. (۲۷) و چون کار زشتی کنند گویند: ما پدران خود را بدین کار یافتهایم و خدا ما را به آن امر نموده. بگو: هرگز خدا امر به اعمال زشت نکند. آیا چیزی را که نمیدانید به خدا نسبت میدهید؟! (۲۸) بگو: پروردگار من شما را به عدل و درستی امر کرده (نه به اعمال زشت)، و (نیز فرموده که) در هر عبادت روی به حضرت او آرید و خدا را از سر اخلاص در دین بخوانید چنانکه شما را در اول بیافرید دیگر بار (در محشر) به سویش باز آیید. (۲۹) گروهی را (به طاعت خود) رهنورد هدایت کرد، و گروهی (به پیروی شیطان) گمراهی بر آنان حتمی شد، چون خدا را گذارده و شیطانها را به دوستی اختیار کردند و گمان میکنند که به راه راست هدایت یافتهاند. (۳۰)
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
📜 حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُوسَى رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يَحْيَى بْنِ زَكَرِيَّا الْقَطَّانُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْعَبَّاسِ بْنِ بَسَّامٍ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي السَّرِيِّ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ يُونُسَ عَنْ سَعْدِ بْنِ طَرِيفٍ الْكِنَانِيِّ عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَا عَلِيُّ أَ تَدْرِي مَا مَعْنَى لَيْلَةِ الْقَدْرِ فَقُلْتُ لاَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَدَّرَ فِيهَا مَا هُوَ كَائِنٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَكَانَ فِيمَا قَدَّرَ عَزَّ وَ جَلَّ وَلاَيَتُكَ وَ وَلاَيَةُ اَلْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِكَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ .
📝أصبغ بن نباته از حضرت علىّ بن ابى طالب عليه السّلام روايت نموده كه پيغمبر خدا (صلّى الله عليه و آله)، بمن فرمود: يا علىّ آيا مىدانى معنى شب قدر چيست؟ عرض كردم: نه يا رسول اللّه!
پيغمبر صلى اللّه عليه و آله فرمود: خداوند تبارك و تعالى در آن شب به تقدير و سرنوشتى كه در روز قيامت خواهد بود، قضا و حكم، و اندازهگيرى نموده،
🌺 و در آنچه خداى عزّ و جلّ فرمان داد ولايت تو بود، و نيز ولايت امامان از نژاد تو، تا روز قيامت.
📚 معانی الأخبار - 2
باب352/حدیث1
ابن بابویه
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
📜 حَدَّثَنَا أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُبَيْدِ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ صَالِحِ بْنِ عُقْبَةَ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ:
ذُكِرَ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ قَالَ مَا أَبْيَنَ فَضْلَهَا عَلَى السُّوَرِ قَالَ قُلْتُ وَ أَيُّ شَيْءٍ فَضْلُهَا قَالَ نَزَلَتْ وَلاَيَةُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِيهَا قُلْتُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ الَّتِي نَرْتَجِيهَا فِي شَهْرِ رَمَضَانَ قَالَ نَعَمْ هِيَ لَيْلَةٌ قُدِّرَتْ فِيهَا السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ قُدِّرَتْ وَلاَيَةُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِيهَا .
📝مفضّل بن عمر گويد: در محضر امام صادق عليه السّلام از آيۀ مباركۀ «إِنّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» (بدرستى كه ما آن (قرآن) را در شب قدر فرو فرستاديم - قدر ١:٩٧) سخن بميان آمد،
🕯فرمود: چقدر برترى آن بر سورههاى ديگر آشكار است!
گويد: عرضه داشتم: برترى آن چه مىباشد؟
🌠 فرمود: در آن شب ولايت امير المؤمنين عليه السّلام نازل شده،
گفتم: در شب قدرى كه ما آن را در ماه رمضان اميد داريم؟
🕊 فرمود: آرى شبى كه در آن شب آسمانها و زمين اندازهگيرى شده، و ولايت امير المؤمنين عليه السّلام در آن تقدير و معيّن شده است.
📚معانی الأخبار - جلد2
باب352/حدیث 2
ابن بابویه
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
📜[١١٧٢]٩١-عليّ بن محمّد،عن بعض أصحابنا،عن ابن محبوب،عن محمّد بن الفضيل،عن أبي الحسن الماضي عليه السّلام قال:
سألته عن قول اللّه عزّ و جلّ:
✨قلت: وَ اصْبِرْ عَلى ما يَقُولُونَ
قال:يقولون فيك:
✨ وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمِيلاً وَ ذَرْنِي (يا محمّد) وَ الْمُكَذِّبِينَ (بوصيّك) أُولِي النَّعْمَةِ وَ مَهِّلْهُمْ قَلِيلاً قلت:إنّ هذا تنزيل؟قال:نعم.
✨قلت: لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ ؟قال:يستيقنون أنّ اللّه و رسوله و وصيّه حقّ،
✨قلت: وَ يَزْدادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيماناً ؟قال:و يزدادون بولاية الوصيّ إيمانا،
✨قلت: وَ لا يَرْتابَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ وَ الْمُؤْمِنُونَ ؟ قال:بولاية عليّ عليه السّلام قلت:ما هذا الارتياب؟قال:يعني بذلك أهل الكتاب و المؤمنين الّذين ذكر اللّه فقال:و لا يرتابون في الولاية،
✨قلت: وَ ما هِيَ إِلاّ ذِكْرى لِلْبَشَرِ ؟قال:نعم ولاية عليّ عليه السّلام،
✨قلت: إِنَّها لَإِحْدَى الْكُبَرِ ؟قال:
الولاية،
✨قلت: لِمَنْ شاءَ مِنْكُمْ أَنْ يَتَقَدَّمَ أَوْ يَتَأَخَّرَ ؟قال:من تقدّم إلى ولايتنا أخّر عن سقر و من تأخّر عنّا تقدّم إلى سقر إِلاّ أَصْحابَ الْيَمِينِ ؟قال:هم و اللّه شيعتنا،
✨قلت: لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ ؟قال:إنّا لم نتولّ وصيّ محمّد و الأوصياء من بعده و لا يصلّون عليهم،
✨قلت: فَما لَهُمْ عَنِ التَّذْكِرَةِ مُعْرِضِينَ ؟قال:عن الولاية معرضين،
✨قلت: كَلاّ إِنَّها تَذْكِرَةٌ ؟قال:الولاية.
📝محمّد فضيل گويد:از حضرت ابو الحسن ماضى[امام كاظم]عليه السّلام دربارۀ اين سخن خداوند عزّتمند پرسيدم:
❓من اين آيه را خواندم:و در برابر آنچه مىگويند شكيبا باش. [مزّمل(٧٣):١٠]
🌠فرمود:[آنچه]دربارۀ تو مىگويند.
و به طرزى شايسته از آنان دورى كن و(اى محمّد)تكذيبگران صاحبنعمت(وصىات)را به من واگذار و اندكى مهلتشان ده.[مزّمل(٧٣):١٠ و ١١]
گفتم:اين آيه است.فرمود:بله.
❓من اين آيه را خواندم:تا اهل كتاب يقين كنند.[مدّثر(٧٤):٣١]
🔅فرمود:يقين كنند كه خداوند و فرستادهاش و وصى او حقّند.
❓گفتم:و بر ايمان مؤمنان بيفزايد.[مدّثر(٧٤):٣١]
✅فرمود:با ولايت وصى بر ايمانشان بيفزايد.
❓گفتم:و اهل كتاب و مؤمنان ترديد نكنند.[مدّثر(٧٤):٣١]
💠فرمود:به ولايت على[ترديد نكنند].
من عرض كردم:اين ترديد چيست؟فرمود:مقصود از آن اهل كتاب و مؤمنانى هستند كه خداوند ياد كرده و فرموده است:و در ولايت ترديد نمىكنند.
❓من خواندم:و اين جز تذكّرى براى بشر نيست.[مدّثر(٧٤):٣١]
♥️فرمود:بله ولايت على عليه السّلام است.
❓من خواندم:كه آن يكى از مسائل بزرگ است.[مدّثر(٧٤):٣٥]
✴️فرمود:ولايت است.
❓من خواندم:براى هر كس از شما كه خواهد جلو رود يا عقب بماند.[مدّثر(٧٤):٣٧]
❇️فرمود:كسى كه به سوى ولايت ما پيش آيد،از دوزخ عقب افتد و آنكه از ما عقب افتد به سوى دوزخ پيش مىرود.
❓مگر اصحاب يمين.[مدّثر(٧٤):٣٩]
💗فرمودند:به خدا سوگند آنان شيعيان ما هستند.
❓من خواندماز نمازگزاران نبوديم.[مدّثر(٧٤):٤٣]
♻️فرمودند:ولايت وصى محمّد[درود خدا بر او و بر خاندانش]و اوصياى پس از او را نپذيرفتيم.و بر آنها درود نمىفرستادند.
❓من خواندم:چرا آنان از تذكّر روىگردان هستند؟ [مدّثر(٧٤):٤٩]
💢فرمودند:از ولايت روىگرداناند.
❓من خواندم:چنين نيست،اين يك تذكّر است.[مدّثر(٧٤):٥٤]
💟فرمودند:ولايت است.
📚 اصول کافی - جلد2، صفحه 363
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
⁉️ فطرت الله چیست
💟فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا
✅فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا
لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ
ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ
وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ
ﭘﺲ [ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﻲ ﭘﺎﻳﻪ ﺑﻮﺩﻥ ﺷﺮﻙ ] ﺣﻖ ﮔﺮﺍﻳﺎﻧﻪ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﻭﺟﻮﺩﺕ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻳﻦ ﺩﻳﻦ [ ﺗﻮﺣﻴﺪﻱ ] ﺭﻭﻱ ﺁﻭﺭ ،
[ ﭘﺎﻱ ﺑﻨﺪ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺑﺮ ]ﺳﺮﺷﺖ ﺧﺪﺍ ﻛﻪ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺳﺮﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﺑﺎﺵ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺧﺪﺍ ﻫﻴﭽﮕﻮﻧﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻭ ﺗﺒﺪﻳﻠﻲ ﻧﻴﺴﺖ ;
ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﻳﻦ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ;
ﻭﻟﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﺮﺩم ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ [ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﺻﻴﻞ ] ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ .
💫ایه (٣٠) سوره روم
✨✨✨✨✨✨✨✨
✴️ در كافى به سند خود از حسين بن نعيم صحاف، از امام صادق (عليه السلام) روايت كرده كه در حديثى گفت امام فرمود:
⬅️ خداى عز و جل همه مردم را بر فطرتى خلق كرد كه خلقتش طبق آن فطرت بوده، نه ايمان به شريعتى داشته اند، و نه كفرى و انكارى، تا آنكه خداى عز و جل رسولانى بر انگيخت، تا بندگان را به سوى ايمان به او دعوت كنند، و آن وقت بود كه بعضى ايمان آورده و خدا هدايتشان كرد، و بعضى ديگر را هدايت نكرد .
💠و درالدر المنثور است كه : ابن مردويه، از حماد بن عمرو الصفار، روايت كرده كه گفت : از قتاده پرسيدم معناى (فطره الله التى فطر الناس عليها) چيست ؟ گفت : انس بن مالك برايم حديث كرد كه رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود:
🖌منظور از فطرتى كه خدا مردم را بر آن فطرت آفريده دين خدا است.
📜و نيز در همان كتاب آمده كه بخارى، مسلم، ابن منذر، ابن ابى حاتم و ابن مردويه، از ابى هريره روايت كرده اند كه گفت رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود:
💎 هيچ مولودى به دنيا نمى آيد مگر بر فطرت، و اين پدر و مادر كودك هستند كه او را يهودى و نصرانى و مجوسى مى كنند، همچنان كه بچه هر حيوانى كامل است، آيا هيچ در آنها نقص مى بينيد؟ سپس ابو هريره گفت : اگر خواستيد در اين باره بخوانيد: (فطره الله التى فطر الناس عليها...).
📍مؤلف: اين روايت را از مالك و ابى داوود، و ابن مردو يه، از ابى هريره از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) آورده، اما با اين عبارت كه :
📝هر مولودى بر فطرت متولد مى شود، بعد پدر و مادرش او را يهودى يا نصرانى مى كند
📌اين روايت را كافى نيز به سند خود از زراره از ابى جعفر (عليه السلام) در ضمن حديثى نقل كرده كه فرمود: رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود: هر مولودى بر فطرت متولد مى شود، يعنى بر اين معرفت كه آفريدگارش خدا است....
🌴و در كافى به سند خود از ابى بصير از امام صادق (عليه السلام) روايت كرده كه در ذيل جمله : (فاقم وجهك للدين حنيفا) فرمود: دين حنيف، ولايت است .
🔅و در تفسير قمى به سند خود از هيثم رمانى، از حضرت رضا (عليه السلام) از پدرش، از جدش، از پدرش محمد بن على (عليهمالسلام) روايت كرده كه در ذيل آيه (فطره الله التى فطر الناس عليها) فرمود: آن فطرت عبارت است از لا اله الا الله محمد رسول الله على امير المومنين ولى الله، و توحيد تا اينجا است.
🔖مولف : اين معنا در بصائر الدرجات از امام صادق (عليه السلام) و در كتاب توحيد از عبدالرحمان مولاى امام ابى جعفر (عليه السلام) از آن جناب روايت شده.
♥️و معناى اينكه : فرمود فطرت عبارت است از اين سه شهادت، اين است كه : هر انسانى مفطور است بر اعتراف به خدا، و به اينكه شريك ندارد، زيرا با وجدان خود در مى يابد كه به اسبابى احتياج دارد كه آن اسباب نيز سبب مى خواهند، و اين همان توحيد است و نيز مفطور به اعتراف بر نبوت نيز هست، زيرا به وجدان خود احساس مى كند كه ناقص است، و اين نقص او را نيازمند به دينى كرده كه تكميلش كند، و اين همان نبوت است، و نيز مفطور به ولايت و اعتراف به آن نيز هست، براى اينكه به وجدان خود احساس مى كند كه اگر بخواهد عمل خود را بر طبق دين تنظيم كند، جز در سايه سرپرستى و ولايت خدا نمى تواند، و فاتح اين ولايت در اسلام همان على بن ابى طالب (عليه السلام) است، البته معناى گفتار ما اين نيست كه انسانها حتى انسانهاى اولى به فطرتشان متدين به اين سه شهادت بوده اند.
📚برگرفته از تفسیر المیزان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#احادیث_ولایی
📜در حديث معتبر از حضرت امام محمّد تقى عليه السّلام منقول است كه:
💎پيوسته حق تعالى متفرّد بود در يگانگى خود و به غير او احدى نبود،
پس خلق كرد محمّد و على و فاطمه را، و بعد از هزار دهر و روزگار جميع چيزها را آفريد،
💗پس ايشان را گواه گرفت بر آفريدن آنها،و اطاعت ايشان را بر ساير مخلوقات واجب گردانيد،
و امور خلق را به ايشان گذاشت،و ايشان هيچ كار نمىخواهند و اراده نمىنمايند مگر به مشيّت الهى.
📘جلاء العیون، صفحه 37
علامه محمدباقرمجلسی
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#احادیث_ولایی
📜در كمال الدين از صقر بن ابى دلف روايت كرده كه گفت: از حضرت امام محمد تقى عليه السّلام شنيدم كه ميفرمود:
امام بعد از من نامش على است. امر او امر من و گفتۀ او گفتۀ من و پيروى او پيروى من است و امام بعد از او فرزندش حسن است.
امر و گفته و پيروى او، امر و گفته و پيروى پدرش ميباشد.
سپس حضرت ساكت شدند.
عرض كردم: يا ابن رسول اللّه! امام بعد از حسن كيست؟
حضرت سخت گريست سپس فرمود: بعد از حسن، فرزندش قائم بحق و منتظر است.
❓گفتم چرا او را قائم ميگويند؟ فرمود:
💎زيرا بعد از آنكه نامش از خاطرهها فراموش شود و اكثر معتقدين بامامتش از دين خدا برگردند، قيام ميكند
❓ عرض كردم: چرا او را منتظر ميگويند؟
فرمود: لِأَنَّ لَهُ غَيْبَةٌ تَكْثِرُ ايّامُها وَ يَطُولُ امَدُها فَيَنْتَظِرُ خُرُوجَهُ الْمُخْلِصُونَ وَ يُنْكِرُهُ الْمُرْتابُونُ وَ يَسْتَهْزِئُ بِذِكْرِهالْجاحدُونَ وَ يُكْثِرُ فِيها الْوَقّاتُونَ وَ يَهْلِكُ فِيهِ الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ يَنْجُو فِيهِ الْمُسْلِمُونَ.
🕊يعنى: زيرا وى براى مدتى طولانى غيبت مينمايد و علاقمندان منتظر ظهورش خواهند بود، و آنها كه ترديد دارند انكار ميكنند و مخالفين، آن را بباد مسخره ميگيرند!
كسانى كه وقت ظهور را تعيين ميكنند بسيار و آنان كه در اين باره شتاب مينمايند بهلاكت ميرسند و آنها كه در مقام تسليم هستند رستگار ميشوند.
📕مهدی موعود، صفحه 230
علامه محمدباقر مجلسی
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
154_Page.MP3
998.8K
#ترتیل #صفحه_154 سوره مبارکه
#اعراف
#سوره_7
#جزء_8
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
صفحه 154
ای فرزندان آدم، زیورهای خود را در مقام هر عبادت به خود برگیرید و بخورید و بیاشامید و اسراف مکنید، که خدا مسرفان را دوست نمیدارد. (۳۱) بگو: چه کسی زینتهای خدا را که برای بندگان خود آفریده حرام کرده و از صرف رزق حلال و پاکیزه منع کرده؟ بگو: این نعمتها در دنیا برای اهل ایمان است و خالص اینها (یعنی لذات کامل بدون الم، و نیکوتر از اینها) در آخرت برای آنان خواهد بود. ما آیات خود را برای اهل دانش چنین مفصل و روشن بیان میکنیم. (۳۲) بگو که خدای من هر گونه اعمال زشت را چه در آشکار و چه در نهان و گناهکاری و ظلم به ناحق و شرک به خدا را که بر آن شرک هیچ دلیلی نفرستاده است و این که چیزی را که نمیدانید به خدا نسبت دهید، همه را حرام کرده است. (۳۳) و هر قومی را دورهای و اجل معینی است که چون اجلشان فرا رسد لحظهای پس و پیش نخواهند شد. (۳۴) ای فرزندان آدم، چون پیغمبرانی از جنس شما بیایند و آیات مرا بر شما بخوانند، پس هر که تقوا پیشه کرد و به کار شایسته شتافت هیچ ترس و اندوهی بر آنها نخواهد بود. (۳۵) و آنان که آیات ما را تکذیب کرده و از سرکشی و تکبر سر بر آن فرود نیاوردند آنها اهل دوزخند و در آن جاوید (معذب) خواهند بود. (۳۶) پس کیست ستمکارتر از آن کس که بر خدای دروغ بندد یا آیات او را تکذیب کند؟ آنان از کتاب (قضا و قدر الهی یا از نامه اعمال) به بهره خویش خواهند رسید، تا هنگامی که فرستادگان ما (ملک الموت و فرشتگان قبض روح) بر آنان فرا رسند که قبض روح آنان کنند به آنان گویند: چه شدند آنهایی که به جای خدا به ربوبیت میخواندید (مانند بتان جمادی و غیر جمادی و هواهای نفسانی)؟ پاسخ دهند که آنها همه از نظر ما ناپدید و نابود شدند. و آنها بر زیان خویش گواهی دهند که کافر بودهاند. (۳۷)