eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
918 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
787 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
Baghare_29L.mp3
4.15M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۱۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Baghare_30L.mp3
3.69M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 مفسر: علامه جوادی آملی کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ 📜[٢٢٣٢]١-عليّ‌ بن إبراهيم،عن أبيه،عن ابن أبي عمير عن هشام بن سالم و غيره،عن أبي عبد اللّه عليه السّلام في قول اللّه عزّ و جلّ‌: ✨ أُولئِكَ‌ يُؤْتَوْنَ‌ أَجْرَهُمْ‌ مَرَّتَيْنِ‌ بِما صَبَرُوا (قال بما صبروا على التّقيّة) وَ يَدْرَؤُنَ‌ بِالْحَسَنَةِ‌ السَّيِّئَةَ‌ قال: الحسنة التّقيّة و السّيّئة الإذاعة. 📝هشام سالم و جز او دربارۀ اين آيه(آنان براى شكيبايى‌شان دو بار پاداش داده مى‌شوند.)(فرمودند:به شكيبى كه بر تقيّه كردند.)(و با نيكى،بدى را از بين مى‌برند.)[قصص(٢٨):٥٤]روايت كرده‌اند كه حضرت صادق عليه السّلام فرمودند: نيكى،تقيّه و بدى،فاش‌كردن است. 📚 اصول کافی -جلد 3، صفحه 481 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ 📜[٢٢٣٩]٨-عنه،عن أحمد بن محمّد،عن الحسن بن عليّ‌،عن درست الواسطيّ‌ قال: قال أبو عبد اللّه عليه السّلام:ما بلغت تقيّة أحد تقيّة أصحاب الكهف إن كانوا ليشهدون الأعياد و يشدّون الزّنانير فأعطاهم اللّه أجرهم مرّتين. 📝درست واسطى روايت كرده كه حضرت صادق عليه السّلام فرمودند: 🕯تقيّۀ هيچ‌كس به تقيّۀ اصحاب كهف نرسيده است.كه آنان در اعياد آنان حاضر شده، زنّار مى‌بستند.و براى همين خدا دو بار به آنان پاداش داد. 📚 اصول کافی -جلد 3، صفحه 485 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜[٢٢٣٩]٨-عنه،عن أحمد بن محمّد،عن الحسن بن عليّ‌،عن درست الواسطيّ‌ قال: قال أبو عبد اللّه عليه السّلام:ما بلغت تقيّة أحد تقيّة أصحاب الكهف إن كانوا ليشهدون الأعياد و يشدّون الزّنانير فأعطاهم اللّه أجرهم مرّتين. 📝درست واسطى روايت كرده كه حضرت صادق عليه السّلام فرمودند: 🕯تقيّۀ هيچ‌كس به تقيّۀ اصحاب كهف نرسيده است.كه آنان در اعياد آنان حاضر شده، زنّار مى‌بستند.و براى همين خدا دو بار به آنان پاداش داد. 📚 اصول کافی -جلد 3، صفحه 485 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ 📜[٢٢٤١]١٠-عليّ‌ بن إبراهيم،عن هارون بن مسلم،عن مسعدة بن صدقة قال: قيل لأبي عبد اللّه عليه السّلام:إنّ‌ النّاس يروون أنّ‌ عليّا عليه السّلام قال على منبر الكوفة: أيّها النّاس إنّكم ستدعون إلى سبّي فسبّوني،ثمّ‌ تدعون إلى البراءة منّي فلا تبرّءوا منّي،فقال:ما أكثر ما يكذب النّاس على عليّ‌ عليه السّلام،ثمّ‌ قال:إنّما قال: إنّكم ستدعون إلى سبّي فسبّوني،ثمّ‌ ستدعون إلى البراءة منّي و إنّي لعلى دين محمّد،و لم يقل:لا تبرّءوا منّي،فقال له السّائل:أرأيت إن اختار القتل دون البراءة فقال:و اللّه ما ذلك عليه و ما له إلاّ ما مضى عليه عمّار بن ياسر حيث أكرهه أهل مكّة و قلبه مطمئنّ‌ بالإيمان،فأنزل اللّه عزّ و جلّ‌ فيه ✨إِلاّ مَنْ‌ أُكْرِهَ‌ وَ قَلْبُهُ‌ مُطْمَئِنٌّ‌ بِالْإِيمانِ‌ فقال له النّبيّ‌ صلّى اللّه عليه و اله و سلّم عندها:يا عمّار إن عادوا فعد فقد أنزل اللّه عزّ و جلّ‌ عذرك و أمرك أن تعود إن عادوا. 📝مسعدۀ صدقه روايت كرده كه به حضرت صادق عليه السّلام گفتند:مردم روايت مى‌كنند كه على عليه السّلام بر منبر كوفه فرموده است:اى مردم شما را به دشنام‌دادن به من خواهند خواند،پس مرا دشنام دهيد.سپس شما را به بيزارى جستن از من خواهند خواند،ولى از من بيزارى مجوييد.حضرت فرمودند:مردم چه بسيار بر على عليه السّلام دروغ مى‌بندند.سپس فرمودند:همانا او فرمود:شما به دشنام‌دادن به من فراخوانده مى‌شويد،پس به من دشنام گوييد سپس به بيزارى جستن از من فرا خوانده مى‌شويد درحالى‌كه من بر دين محمّد[درود خدا بر او و بر خاندانش] هستم.و نفرمود:از من بيزارى مجوييد.كسى از آن حضرت پرسيد:دربارۀ كسى كه كشته شدن را در برابر بيزارى جستن برمى‌گزيند،بفرماييد.فرمودند:به خدا سوگند،اين تكليف بر او نيست.بر او جز آنچه عمّار ياسر كرد،واجب نيست، آن‌جا كه اهل مكّه او را مجبور كردند.كه دلش به ايمان استوار بود.و خداوند عزّتمند دربارۀ او نازل كرد:(جز كسى كه مجبور شده،ولى دلش به ايمان استوار است.) [نحل(١٦):١٠٦]و پيامبر گرامى در اين‌باره به او فرمودند:اى عمّار اگر آزارت را دوباره كردند،تو هم دوباره از من بازگرد كه خداوند شكوهمند دربارۀ عذر تو آيه فرستاده،تو را امر كرده است كه چون به آزارت بازگشتند،تو نيز بازگردى. 📚 اصول کافی - جلد3، صفحه 487 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Baghare_31L.mp3
4.5M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 مفسر: علامه جوادی آملی کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Baghare_32L.mp3
3.73M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 مفسر: علامه جوادی آملی کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ 📜[١٦٨٤]٣-عليّ‌ بن إبراهيم،عن أبيه و عليّ‌ بن محمّد القاسانيّ‌ جميعا،عن القاسم بن محمّد الأصبهانيّ‌،عن سليمان بن داود المنقريّ‌،عن حفص بن غياث قال: قال أبو عبد اللّه عليه السّلام:يا حفص إنّ‌ من صبر صبر قليلا،و إنّ‌ من جزع جزع قليلا،ثمّ‌ قال:عليك بالصّبر في جميع أمورك،فإنّ‌ اللّه عزّ و جلّ‌ بعث محمّدا صلّى اللّه عليه و اله و سلّم فأمره بالصّبر و الرّفق،فقال: ✨ وَ اصْبِرْ عَلى‌ ما يَقُولُونَ‌ وَ اهْجُرْهُمْ‌ هَجْراً جَمِيلاً وَ ذَرْنِي وَ الْمُكَذِّبِينَ‌ أُولِي النَّعْمَةِ‌ و قال تبارك و تعالى: ✨ اِدْفَعْ‌ بِالَّتِي هِيَ‌ أَحْسَنُ‌ [السّيّئة] فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ‌ وَ بَيْنَهُ‌ عَداوَةٌ‌ كَأَنَّهُ‌ وَلِيٌّ‌ حَمِيمٌ‌ وَ ما يُلَقّاها إِلاَّ الَّذِينَ‌ صَبَرُوا وَ ما يُلَقّاها إِلاّ ذُو حَظٍّ‍‌ عَظِيمٍ‌ فصبر رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و سلّم حتّى نالوه بالعظائم و رموه بها،فضاق صدره فأنزل اللّه عزّ و جلّ‌ عليه ✨وَ لَقَدْ نَعْلَمُ‌ أَنَّكَ‌ يَضِيقُ‌ صَدْرُكَ‌ بِما يَقُولُونَ‌ فَسَبِّحْ‌ بِحَمْدِ رَبِّكَ‌ وَ كُنْ‌ مِنَ‌ السّاجِدِينَ‌ ثمّ‌ كذّبوه و رموه،فحزن لذلك،فأنزل اللّه عزّ و جلّ‌ ✨ قَدْ نَعْلَمُ‌ إِنَّهُ‌ لَيَحْزُنُكَ‌ الَّذِي يَقُولُونَ‌ فَإِنَّهُمْ‌ لا يُكَذِّبُونَكَ‌ وَ لكِنَّ‌ الظّالِمِينَ‌ بِآياتِ‌ اللّهِ‌ يَجْحَدُونَ‌ وَ لَقَدْ كُذِّبَتْ‌ رُسُلٌ‌ مِنْ‌ قَبْلِكَ‌ فَصَبَرُوا عَلى‌ ما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتّى أَتاهُمْ‌ نَصْرُنا فألزم النّبيّ‌ صلّى اللّه عليه و اله و سلّم نفسه الصّبر،فتعدّوا فذكر اللّه تبارك و تعالى و كذّبوه،فقال:قد صبرت في نفسي و أهلي و عرضي و لا صبر لي على ذكر إلهي،فأنزل اللّه عزّ و جلّ‌: ✨وَ لَقَدْ خَلَقْنَا السَّماواتِ‌ وَ الْأَرْضَ‌ وَ ما بَيْنَهُما فِي سِتَّةِ‌ أَيّامٍ‌ وَ ما مَسَّنا مِنْ‌ لُغُوبٍ‌ فَاصْبِرْ عَلى‌ ما يَقُولُونَ‌ فصبر النّبيّ‌ صلّى اللّه عليه و اله و سلّم في جميع أحواله ثمّ‌ بشّر في عترته بالأئمّة و وصفوا بالصّبر،فقال جلّ‌ ثناؤه: ✨ وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ‌ أَئِمَّةً‌ يَهْدُونَ‌ بِأَمْرِنا لَمّا صَبَرُوا وَ كانُوا بِآياتِنا يُوقِنُونَ‌ فعند ذلك قال صلّى اللّه عليه و اله و سلّم:الصّبر من الإيمان كالرّأس من الجسد،فشكر اللّه عزّ و جلّ‌ ذلك له،فأنزل اللّه عزّ و جلّ‌: ✨وَ تَمَّتْ‌ كَلِمَتُ‌ رَبِّكَ‌ الْحُسْنى‌ عَلى‌ بَنِي إِسْرائِيلَ‌ بِما صَبَرُوا وَ دَمَّرْنا ما كانَ‌ يَصْنَعُ‌ فِرْعَوْنُ‌ وَ قَوْمُهُ‌ وَ ما كانُوا يَعْرِشُونَ‌ فقال صلّى اللّه عليه و اله و سلّم:إنّه بشرى و انتقام، فأباح اللّه عزّ و جلّ‌ له قتال المشركين فأنزل[اللّه]: ✨فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكِينَ‌ حَيْثُ‌ وَجَدْتُمُوهُمْ‌ وَ خُذُوهُمْ‌ وَ احْصُرُوهُمْ‌ وَ اقْعُدُوا لَهُمْ‌ كُلَّ‌ مَرْصَدٍ وَ اقْتُلُوهُمْ‌ حَيْثُ‌ ثَقِفْتُمُوهُمْ‌ فقتلهم اللّه على يدي رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و سلّم و أحبّائه و جعل له ثواب صبره مع ما ادّخر له في الآخرة،فمن صبر و احتسب لم يخرج من الدّنيا حتّى يقرّ[اللّه]له عينه في أعدائه،مع ما يدّخر له في الآخرة. ادامه مطلب(ترجمه)👇👇
📝[١٦٨٤]٣-حفص غياث گفته است:حضرت صادق عليه السّلام فرمودند:اى حفص همانا هركس شكيبايى كند،اندكى را شكيبايى كرده و هركس بى‌تابى كند،اندكى را بى‌تابى كرده است.سپس فرمود:تو را به شكيبايى در همۀ كارهايت سفارش مى‌كنم. كه خداوند عزّتمند ، محمّد-درود خدا بر او و بر خاندانش-را برانگيخته،او را به شكيبايى و نرمى فرمان داده،فرمود:(و به آنچه مى‌گويند شكيبايى كرده،به شايستگى از آنان دورى گزين.و مرا با تكذيب‌گران صاحب نعمت واگذار.)[مزمّل(٧٣):١٠ و ١١] و فرمود:(و بدى را با آنچه نيكوتر است پاسخ ده تا كسى كه ميان تو و او دشمنى است همچون دوستى صميمى گردد.و كسى جز كسانى كه شكيبايى مى‌كنند اين را به‌دست نمى‌آورد.و كسى جز صاحبان آن بهرۀ بزرگ اين را به‌دست نمى‌آورد.)[فصّلت(٤١): ٣٤ و ٣٥]و رسول خدا-درود خدا بر او و بر خاندانش-شكيبايى كرد تا او را به امور جانكاهى نسبت دادند[يعنى به دروغ‌گويى و جنون]پس دلتنگ شد و خداى عزّتمند چنين بر او نازل كرد:(و ما مى‌دانيم كه از آنچه مى‌گويند دلتنگ مى‌كردى.پس به سپاس از پروردگارت تسبيح بگو و از سجده‌كنندگان باش.)[حجر(١٥):٩٧ و ٩٨] سپس او را دروغ‌گو خوانده،متّهمش كردند.و او از اين جهت غمگين شد.پس خداوند شكوهمند چنين نازل كرد:(ما مى‌دانيم كه آنچه مى‌گويند تو را غمگين مى‌كند.امّا آن‌ها تو را تكذيب نمى‌كنند بلكه ستمكارانى هستند كه آيات خدا را انكار مى‌كنند.پيامبران پيش از تو تكذيب شدند و در برابر تكذيب شكيبايى كردند و آزار ديدند تا يارى‌مان به ايشان رسيد.)[انعام(٦):٣٣ و ٣٤]پس پيامبر گرامى شكيبايى را بر خود واجب كرد تا از حدّ گذشتند و خدا را نام برده،تكذيبش كردند.و او فرمود: من دربارۀ خودم و خانواده و آبرويم شكيبايى كردم ولى دربارۀ نام پروردگارم شكيبايى نمى‌كنم. پس خداوند عزّتمند چنين نازل كرد:(و ما آسمان‌ها و زمين و آنچه را در آن‌ها است در شش روز آفريديم و خسته نشديم.پس به آنچه مى‌گويند شكيبايى كن.)[ق(٥٠):٣٨ و ٣٩]پس پيامبر گرامى در همۀ اموال شكيبايى كرد و آن‌گاه به امامان خاندانش بشارت داده شد و آنان هم به شكيبايى وصف شدند و خداوند بزرگ ستايش فرمود:(و از آنان امامانى قرار داديم كه چون شكيبا بودند و به آيه‌هاى ما يقين داشتند،به فرمان ما هدايت مى‌كردند.)[سجده(٣٢):٢٤]و در اين هنگام بود كه آن حضرت فرمود:شكيبايى نسبت به ايمان همچون سر نسبت به تن است.و خداوند عزّتمند او را ستود و چنين نازل كرد:(و سخن نيكوى پروردگارت دربارۀ بنى اسرائيل به سبب شكيبايى‌شان انجام گرفت و ما آنچه فرعون و مردمش ساختند و آنچه را برافراشتند،در هم كوبيديم.)[اعراف(٧):١٣٧]و پيامبر فرمود:اين مژده و انتقام است.و آن‌گاه خداوند شكوهمند جنگ با مشركان را به او اجازه داده،چنين نازل کرد:(هركجا مشركان را يافتيد،بكشيد و سر راهشان كمين كنيد و دستگيرشان كنيد.) [توبه(٩):٥](و آنان را بكشيد هركجا كه يافتيد.)[بقره(٢):١٩١]پس خداوند آنان را به دست رسول خدا-درود خدا بر او و بر خاندانش-و دوستدارانش كشت و پاداش شكيبايى‌اش را به همراه آنچه براى او در آخرت قرار داده،ذخيره كرد. پس كسى كه شكيبايى كرده،از خداوند پاداش خواهد،از دنيا نمى‌رود مگر اين‌كه[خداوند]چشمش را در مقابله با دشمنانش روشن مى‌كند و اين جز آن است كه در آخرت برايش ذخيره كرده است. 📚 اصول کافی - 3، صفحه 202 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin