❖﷽❖
#شرح_دعای_افتتاح
💠 فراز اول
اللَّهُمَّ إِنِّي أَفْتَتِحُ الثَّنَاءَ بِحَمْدِكَ وَ أَنْتَ مُسَدِّدٌ لِلصَّوَابِ بِمَنِّكَ
وَ أَيْقَنْتُ أَنَّكَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ فِي مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ
وَ أَشَدُّ الْمُعَاقِبِينَ فِي مَوْضِعِ النَّكَالِ وَ النَّقِمَةِ
وَ أَعْظَمُ الْمُتَجَبِّرِينَ فِي مَوْضِعِ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْعَظَمَةِ
خداوندا! ستايش تو را با ويژگىهاى زيبايت آغاز مىكنم، و تو آن كسى هستى كه كارهاى دور از انحراف را از سرِ احسانت پايدار و استوار مىكنى،
و يقين دارم كه تو در جايگاه چشمپوشى و گذشت، رحمكنندهترين رحمكنندگان هستى
و در جايگاه مجازات و مؤاخذه، سختگيرترين مجازات كنندگانى
و در جايگاه بزرگمنشى و عظمت، بزرگترين بزرگانى.
🕊🌤🕊🌤🕊
💎نكتهها
💫 «صواب» كارى است كه بر مسير حقيقى خود و مطابق با حقيقت واقع شده و به انحراف و خطا كشيده نشده باشد.
«مُسَدِّد» يعنى كسى كه به چيزى استوارى و پايدارى مىدهد.
خداوند متعال، پايدار كننده چيزى است كه مطابق با حق باشد؛ نه چيزى كه باطلِ محض و يا مخلوطى از حق و باطل است.
( أَنْتَ مُسَدِّدٌ لِلصَّوَابِ بِمَنِّكَ)
💫 او كسى است كه در جايگاه بخشش و رحمت، مهربانترين است؛ پس خود را در معرض عفو و رحمت الهى قرار دهيم.
( أَيْقَنْتُ أَنَّكَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ فِي مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ)
💫او كسى است كه در جايگاه مؤاخذه و روىگردانى، به سختى مجازات مىكند؛ پس خود را از مواضع عذاب دور كنيم.
( وَ أَشَدُّ الْمُعَاقِبِينَ فِي مَوْضِعِ النَّكَالِ وَ النَّقِمَةِ)
💫 او كسى است كه در جايگاه نمايان شدن عظمت، بزرگترين قدرتنما است:
«أَعْظَمُ الْمُتَجَبِّرِينَ فِي مَوْضِعِ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْعَظَمَةِ».
🌸قرآن كريم نيز بزرگى و كبريا را در تمام آسمانها و زمين، مختص خداوند مىداند:
✨(وَ لَهُ الْكِبْرِياءُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ...؛ بزرگوارى در آسمانها و زمين خاص اوست).
💫 در علم عقايد، صفات خداى متعال در يك تقسيم بندى به دو دسته تقسيم مىشوند: صفات ذاتى و صفات فعلى.
💢صفات ذات، صفاتى هستند كه براى به وجود آمدن آنها، وجود داشتن ذات، كافى است.
💢صفات فعلِ حق تعالى، صفاتى هستند كه با فرض وجود مخلوقات، به وجود مىآيند
و البته بر محور حكمت خداى متعال به گردش در مىآيند و در غير جايگاه خود نمايان نمىشوند.
🌠«رحمت» و «نقمت» نيز از اين دسته صفات هستند و همان طور كه در اين فراز از دعاى افتتاح مورد اشاره قرار گرفته، خداى متعال فقط در موضع عفو و رحمت به عنوان «ارحم الراحمين» معرفى شده و اگر به عنوان «اشدّ المعاقبين» نيز معرفى گشته، فقط در جايگاهى است كه شدّت عقاب لازم باشد. ( فِي مَوْضِعِ النَّكَالِ وَ النَّقِمَة)
از اين رو نمىتوان از ذات مقدس خداى متعال، در جايگاه عذاب، توقع عفو و رحمت داشت؛ مگر در مواردى كه زمينه نزول رحمت فراهم باشد.
زيرا خداى متعال «ارحم الراحمين» است، اما نه در همه جا و نمىتوان مرتكب گناه شد و زمينه نزول نقمت و عذاب را فراهم آورد و براى فريب وجدان خويش، خدا را «ارحم الراحمين» دانست.
ادامه مطلب👇👇
🔖پيامها
❣١. بياموزيم كه ثناى الهى را با حمد او آغاز كنيم.
( اللَّهُمَّ إِنِّي أَفْتَتِحُ الثَّنَاءَ بِحَمْدِكَ)
❣٢. اگر مىخواهيم كارهايمان پايدار باشند، بايد شرطِ پايدارى را فراهم كنيم، و شرط پايدار شدن كارها از جانب خداى حكيم، دورى آنها از انحراف و خطا است.
( وَ أَنْتَ مُسَدِّدٌ لِلصَّوَابِ بِمَنِّكَ)
❣٣. اگر كارهاى ما مشمول پايدارى شدند، آن را نعمتى از جانب خداى مهربان بدانيم، نه از خودمان. (... بِمَنِّكَ)
❣٤. با يقين به درگاه خداى مهربان وارد شويم.
( أَيْقَنْتُ أَنَّكَ...)
❣٥. براى مناجات با پروردگار حكيم، ابتدا غفلت را از خود دور كنيم و با بيان ويژگىهاى او، به خود يادآور شويم كه مقابل چه كسى قرار گرفتهايم.
(... أَيْقَنْتُ أَنَّكَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ...)
❣٦. كمال در اين است كه هر چيزى در جاى خود قرار بگيرد و هر صفتى به وقت خود، ظهور و بروز پيدا كند.
(... أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ فِي مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَشَدُّ الْمُعَاقِبِينَ فِي مَوْضِعِ النَّكَالِ وَ النَّقِمَةِ)
❣٧. جامع اضداد بودن نشانه كمال است. بياموزيم كه هم اهل بخشش و رحمت باشيم و هم اهل مجازات و سختگيرى.
(... أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ فِي مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَشَدُّ الْمُعَاقِبِينَ فِي مَوْضِعِ النَّكَالِ وَ النَّقِمَةِ)
📚شرح دعای شریف افتتاح
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
هدایت شده از کانال امین الله : ویژه تلاوت ، ادعیه و زیارات معصومین
4_5843770431793793162.pdf
5.39M
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_دشمنان_اهل_بیت_ع
لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللهِ فقد استَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى لاَ انْفِصامَ لَها وَ أللهُ سَميعٌ عَليمٌ
اکراهى در قبول دین، نیست. [زیرا] راه درست از راه انحرافى، روشن شدهاست. بنابراین، کسى که به طاغوت (بت و شیطان، و هر موجود طغیانگر) کافر شود و به خدا ایمانآورد، به محکمترین دستگیره چنگ زده است، که گسستن براى آن نیست. و خداوند، شنوا و داناست.
(بقره/ ۲۵۶)
✨✨✨✨✨✨✨
📜الباقر (علیه السلام)- عُرْوَهًُْ اللَّهِ الْوُثْقَی التَّوْحِیدُ.
📝امام باقر (علیه السلام)- عُرْوَةِ الْوُثْقی همان توحید است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۳۰۴ بحارالأنوار، ج۳، ص۲۷۹/ نورالثقلین
📜الرّضا (علیه السلام)- عَنْ مُحَمَّدِبْنِمُوسَی الرَّازِیِّ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: ذَکَرَ الرِّضَا (علیه السلام) یَوْماً الْقُرْآنَ فَعَظَّمَ الْحُجَّهًَْ فِیهِ وَ الْآیَهًَْ الْمُعْجِزَهًَْ فِی نَظْمِهِ فَقَالَ: هُوَ حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِینُ وَ عُرْوَتُهُ الْوُثْقَی.
📝امام رضا (علیه السلام)- محمّدبنموسی از پدرش نقل میکند: امام رضا (علیه السلام) روزی از اوصاف قرآن یاد کرد و استوار و بزرگبودن حجّتها و دلایل آن را بیان نمود و از معجزهآمیزبودن نظم آن سخن میگفت و فرمود: «قرآن ریسمان استوار و دستاویز محکم (عُرْوَةِ الْوُثْقی) پروردگار است».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۳۰۴ بحارالأنوار، ج۱۷، ص۲۱۰/ نورالثقلین
📜الرّضا (علیه السلام)- قَوْلُهُ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقی یَعْنِی الْوَلَایَهًَْ لَا انْفِصامَ لَها أَیْ حَبْلٌ لَا انْقِطَاعَ لَهُ یعنی أمیر المؤمنین و الأئمهًْ بعده .
📝امام رضا (علیه السلام)- این سخن خدا: فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقی یعنی ولایت. [ولایت] ریسمانی است که قطع نمیشود و مراد [از آن] امیرالمؤمنین (علیه السلام) و امامان (علیهم السلام) پس از او هستند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۳۰۴ القمی، ج۱، ص۸۴/ بحارالأنوار، ج۸۹، ص۲۶۳؛ فیه: «یعنی امیر المؤمنین ... بعده» محذوفٌ
📜الرّضا (علیه السلام)- الطَّاغُوت ... هُمُ الَّذِینَ غَصَبُوا آلَ مُحَمَّدٍ (حَقَّهُمْ.
📝امام رضا (علیه السلام)- طَّاغُوتِ همان کسانی هستند که حق خاندان محمّد (صلی الله علیه و آله) را غصب کردند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۳۰۲ القمی، ج۱، ص۸۴/ بحارالأنوار، ج۸۹، ص۲۶۳/ بحارالأنوار، ج۶۴، ص۲۱
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ
و بعضى مىگویند: «پروردگارا! به ما در دنیا «نیکى» عطا کن؛ و در آخرت نیز «نیکى» مرحمت فرما؛ و ما را از عذاب دوزخ نگاه دار».
(بقره/ ۲۰۱)
✨✨✨✨✨✨✨
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- الْحَسَنَهًُْ مَوَدَّتُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ السَّیِّئَهًُْ عَدَاوَتُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ .
♥️امام علی (علیه السلام)- «حسنه»، دوستی ما خانواده
⚠️و «سیّئه»، عداوت با ما اهلبیت (علیهم السلام) است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۹۰ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۴۱
📜الصّادق (علیه السلام)- رِضْوَانُ اللَّهِ وَ الْجَنَّهًُْ فِی الْآخِرَهًِْ.
🌺امام صادق (علیه السلام)- [«حسنه» در آخرت دو چیز است]؛ خوشنودی خدا و بهشت در آخرت.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۹۰ الکافی، ج۵، ص۷۱/ البرهان/ فقه القرآن، ج۲، ص۲۲/ من لایحضره الفقیه، ج۳، ص۱۵۶/ وسایل الشیعه، ج۱۷، ص۹/ نورالثقلین
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#شرح_دعای_افتتاح
💠فراز دوم
اللَّهُمَّ أَذِنْتَ لِي فِي دُعَائِكَ وَ مَسْأَلَتِكَ
فَاسْمَعْ يَا سَمِيعُ مِدْحَتِي
وَ أَجِبْ يَا رَحِيمُ دَعْوَتِي
وَ أَقِلْ يَا غَفُورُ عَثْرَتِي
خدايا! تو خود پيش از اين به من رخصت دادهاى كه بخوانمت و از تو درخواست كنم؛
پس ستايشم را بشنو، اى شنوا!
و پاسخ سخنم را بده، اى مهربان!
و لغزشم را ناديده بگير، اى آمرزنده!
🕊🌤🕊🌤🕊🌤
📝نكتهها
🌠«اِذن» به معنى اجازه و رخصتى است كه قبل از انجام كار صادر مىشود.
بنابراين اگر مىتوانيم دست به درگاه الهى بلند كنيم، به سبب آن است كه رخصتش پيش از آن، از طرف خداوند مهربان صادر شده است.
تا كه از جانب معشوق نباشد كِشِشى كوششِ عاشق بيچاره به جايى نرسد
🔅( اللَّهُمَّ أَذِنْتَ لِي فِي دُعَائِكَ وَ مَسْأَلَتِكَ)
🌠 همان طور كه اقتضاى «سميع» بودن خداى متعال، شنيدنِ مدح بندگان است، ( فَاسْمَعْ يَا سَمِيعُ مِدْحَتِي)،
لازمه رحمت او پاسخ دادن به دعاى آنها ( وَ أَجِبْ يَا رَحِيمُ دَعْوَتِي)
و مقتضاى آمرزنده بودن او، ناديده گرفتنِ لغزشهاى بندگان است. ( وَ أَقِلْ يَا غَفُورُ عَثْرَتِي)
🌠 در رابطه انسان و خدا، هم «خواندن» و «صدا زدنِ» خداى متعال مهم است و هم «خواستن» از او.
قرآن كريم، از جانب خداى مهربان، هم به ما دستور داده تا پروردگار خويش را بخوانيم:
✨(وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي)،
و هم ما را فراخوانده تا از او بخواهيم:
✨(... وَ سْئَلُوا اللّهَ مِنْ فَضْلِهِ).
خداوند كريم به ما در مقابل «خواندن» وعده «پاسخ» داده:
✨(وَ قالَ رَبُّكُمُاُدْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ)،
و در مقابل «خواستن»، «عطا كردن» را قطعى دانسته است:
✨(وَ آتاكُمْ مِنْ كُلِّ ما سَأَلْتُمُوهُ).
ولى آنچه در اين ميان مهم است، چگونه خواندن و چگونه خواستن و چه خواستن است؛ كه اهل بيت عليهم السلام در ادعيه سفارش شده، آن را به ما آموزش دادهاند.
💎 از خدا بياموزيم! با آنكه او بزرگترين و كاملترين است، آغاز ارتباطگيرى از جانب اوست.
🔅( اللَّهُمَّ أَذِنْتَ لِي فِي دُعَائِكَ...)
📚شرح دعای شریف افتتاح
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#شرح_دعای_افتتاح
💠فراز چهارم
الْحَمْدُ لله الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لَا وَلَداً وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ كَبِّرْهُ تَكْبِيراً
ستايش مخصوص خداوندى است كه نه همسر و فرزندى براى خود گرفته، و نه در حاكميت، شريكى براى اوست، و نه به سبب ضعف و ذلّت، (حامى و) ياورى دارد؛ و او را به طور شايسته بزرگ بشمار!
🔰نكتهها
🌠 اين فراز، مضمون آيه شريفه ١١١ سوره مباركه إسراء است:
✨(وَ قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ كَبِّرْهُ تَكْبِيراً).
با اين تفاوت كه در اين آيه، موضوع همسر نداشتنِ خداوند مطرح نشده؛ هرچند اين موضوع در آيه ١٠١ سوره شريف انعام ، و آيه ٣ سوره نورانى جن مورد توجه قرار گرفته و بيان شده است.
🌠امامان معصوم عليهم السلام با پيروى از قرآن كريم، خداوند متعال را با اعتقاد به توحيد و بىنيازى او حمد مىكنند.
🔅(الْحَمْدُ لله الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْصَاحِبَةً وَ لَا وَلَداً وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ...)
🌠 اقتضاى بزرگداشت خداوند، منزه دانستن او از هر نوع شريك و همتا است.
🔅(الْحَمْدُ لله الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً... وَ كَبِّرْهُ تَكْبِيراً)
❇️پيامها
💢١. بزرگى و كبريايى مخصوص خداوند است؛ پس او را بهطور ويژهاى بايد بزرگ داشت.
✨(... كَبِّرْهُ تَكْبِيراً)
💢٢. الف و لام در «الحمد» اشاره به اين نكته دارد كه مراد از «حمد»، تمام حمد و جنس ستايش است؛
براين اساس «الْحَمْدُ لِلَّهِ» يعنى همه ستايشها براى اوست.(الْحَمْدُ لِلّهِ)
📚شرح دعای شریف افتتاح
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Page006.mp3
872.1K
#ترتیل صفحه ی " 6 "
سوره ی بقره
جزء یکم
#تلاوت
کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
قرآن و امام حسین ع
#ترتیل صفحه ی " 6 " سوره ی بقره جزء یکم #تلاوت کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇 تلگرام @qoranvamamh
#تفسیر_کوتاه
#سوره_بقره
#صفحه_6
#آیه_35
✨ «35» وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَ كُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونا مِنَ الظَّالِمِينَ
👈 و گفتيم: اى آدم! تو و همسرت در اين باغ سكونت گزين و از (هر كجاى) آن هر چه مىخواهيد به فراوانى و گوارايى بخوريد، امّا به اين درخت نزديك نشويد كه از ستمگران خواهيد شد.
#پیام_ها
1⃣ در شيوهى تربيت، هرگاه خواستيد كسى را از كار يا چيزى باز داريد، ابتدا راههاى صحيح، باز گذاشته شود و سپس مورد نهى اعلام شود. ابتدا فرمود:
«كُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما» سپس فرمود: «لا تَقْرَبا»
2⃣ نزديك شدن به گناه همان و افتادن در دامن گناه همان. «لا تَقْرَبا ... فَتَكُونا»
3⃣ تخلّف از راهنمايىهاى الهى، ظلم به خويشتن است. «فَتَكُونا مِنَ الظَّالِمِينَ» آدم و همسرش نيز براى توبه گفتند: «ظَلَمْنا أَنْفُسَنا» البتّه با توجّه به عصمت انبيا مراد از ظلم در اين قبيل موارد، ترك اولى است.
📚 تفسیر نور
کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin