eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
840 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
726 ویدیو
366 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
❖﷽❖ إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا به‌يقين كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‌اند، به‌زودى خداوند رحمان محبّتى براى آنان [در دل‌ها] قرار مى‌دهد! (مریم/ ۹۶) ✨✨✨✨✨✨ 📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِی‌بَصِیرٍ عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) قُلْتُ قَوْلُهُ إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا قَالَ وَلَایَهًُْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ هِیَ الْوُدُّ الَّذِی قَالَ اللَّهُ تَعَالَی قُلْتُ قَوْلُهُ فَإِنَّما یَسَّرْناهُ بِلِسانِکَ لِتُبَشِّرَ بِهِ الْمُتَّقِینَ وَ تُنْذِرَ بِهِ قَوْماً لُدًّا قَالَ إِنَّمَا یَسَّرَهُ اللَّهُ عَلَی لِسَانِهِ حِینَ أَقَامَ أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) عَلَماً فَبَشَّرَ بِهِ الْمُؤْمِنِینَ وَ أَنْذَرَ بِهِ الْکَافِرِینَ وَ هُمُ الَّذِینَ ذَکَرَهُمُ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ لُدّاً أَیْ کُفَّارا. 📝امام صادق (- ابوبصیر گوید: از امام صادق (در مورد آیه: إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا پرسیدم که چیست؟ ایشان فرمود: ❣ «ولایت امیرالمؤمنین (همان مودّت و دوستی است که خداوند تبارک‌وتعالی فرموده است». گفتم: «عبارت: فَإِنَّمَا یَسَّرْنَاهُ بِلِسَانِکَ لِتُبَشِّرَ بِهِ الْمُتَّقِینَ وَتُنذِرَ بِهِ قَوْمًا لُّدًّا، به چه معناست»؟ ایشان فرمود: ❣«همانا خداوند ولایت امیرالمؤمنین (را بر زبان پیامبر (آسان نمود و آن زمانی بود که ایشان را به مانند علمی بر افراشت و با او مؤمنان را بشارت داد و کافران را ترساند و ایشان (کافران) کسانی هستند که خداوند از آنان در کتاب خویش باعنوان دشمنان سرسخت، یعنی کافران، یاد کرده است». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۱۵۴ الکافی، ج۱، ص۴۳۱/ البرهان کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ أُولئِكَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ مِنْ ذُرِّيَّةِ آدَمَ وَ مِمَّنْ حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ وَ مِنْ ذُرِّيَّةِ إِبْراهيمَ وَ إِسْرائيلَ وَ مِمَّنْ هَدَيْنا وَ اجْتَبَيْنا إِذا تُتْلى عَلَيْهِمْ آياتُ الرَّحْمنِ خَرُّوا سُجَّداً وَ بُكِيًّا آن‌ها پيامبرانى بودند از فرزندان آدم، و از كسانى كه با نوح [بركشتى] سوار كرديم، و از دودمان ابراهيم و يعقوب، و از كسانى كه هدايت كرديم و برگزيديم، كسانى‌كه خداوند مشمول نعمتشان قرار داده بود، هنگامى‌كه آيات خداوند رحمان بر آنان خوانده مى‌شد به خاك مى‌افتادند، در‌حالى‌كه سجده مى‌كردند و گريان بودند. (مریم/ ۵۸) ✨✨✨✨✨✨ 📜الکاظم (علیه السلام)- عَنْ عِیسَی‌بْنِ‌دَاوُدَ النَّجَّار عَنْ أَبِی‌الْحَسَنِ‌مُوسَی‌بْنِ‌جَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عزّوجلّ أُولئِکَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ مِنْ ذُرِّیَّةِ آدَمَ وَ مِمَّنْ حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ وَ مِنْ ذُرِّیَّةِ إِبْراهِیمَ وَ إِسْرائِیلَ وَ مِمَّنْ هَدَیْنا وَ اجْتَبَیْنا إِذا تُتْلی عَلَیْهِمْ آیاتُ الرَّحْمنِ خَرُّوا سُجَّداً وَ بُکِیًّا قَالَ نَحْنُ ذُرِّیَّهًُْ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) وَ نَحْنُ الْمَحْمُولُونَ مَعَ نُوح (علیه السلام) وَ نَحْنُ صَفْوَهًُْ اللَّهِ وَ أَمَّا قَوْلُهُ وَ مِمَّنْ هَدَیْنا وَ اجْتَبَیْنا فَهُمْ وَ اللَّهِ شِیعَتُنَا الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ لِمَوَدَّتِنَا وَ اجْتَبَاهُمْ لِدِینِنَا فَحَیُّوا عَلَیْهِ وَ مَاتُوا عَلَیْهِ وَصَفَهُمُ اللَّهُ بِالْعِبَادَهًِْ وَ الْخُشُوعِ وَ رِقَّهًِْ الْقَلْبِ فَقَالَ إِذا تُتْلی عَلَیْهِمْ آیاتُ الرَّحْمنِ خَرُّوا سُجَّداً وَ بُکِیًّا ثُمَّ قَالَ عزّوجلّ فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا وَ هُوَ جَبَلٌ مِنْ صُفْرٍ یَدُورُ فِی وَسَطِ جَهَنَّمَ. 📝امام کاظم (- عیسی‌بن‌داود نجّار گوید: از امام کاظم (در مورد آیه: أُولئِکَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ مِنْ ذُرِّیَّةِ آدَمَ وَ مِمَّنْ حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ وَ مِنْ ذُرِّیَّةِ إِبْراهِیمَ وَ إِسْرائِیلَ وَ مِمَّنْ هَدَیْنا وَ اجْتَبَیْنا إِذا تُتْلی عَلَیْهِمْ آیاتُ الرَّحْمنِ خَرُّوا سُجَّداً وَ بُکِیًّا پرسیدم. ایشان فرمود: 🌠«ما نسل ابراهیم (و کسانی هستیم که به همراه نوح (بر روی کشتی سوار شدیم و ما برگزیدگان خداوندیم. 🌠 امّا منظور از عبارت: وَمِمَّنْ هَدَیْنَا وَ اجْتَبَیْنَا ایشان - به خدا قسم - شیعیان مایند که خداوند آنان را به محبّت ما هدایت نمود و آنان را برای دین ما برگزید و با آن زندگی کردند و با آن مردند و خداوند آنان را با عبادت و خشوع و رقّت قلب توصیف نموده است». سپس فرمود: «إِذَا تُتْلَی عَلَیْهِمْ آیَاتُ الرَّحْمَن خَرُّوا سُجَّدًا وَبُکِیًّا سپس خداوند فرموده است: فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا؛ و آن کوهی از مس زرد است که در جهنّم می‌چرخد». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۱۰۸ بحار الأنوار، ج۲۳، ص۲۲۳/ تأویل الآیات الظاهرهًْ؛ ص۲۹۸/ البرهان کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 💠فراز هفدهم الْحَمْدُ لِلَّهِ‌ الَّذِي مِنْ‌ خَشْيَتِهِ‌ تَرْعُدُ السَّمَاءُ وَ سكّان‌ها وَ تَرْجُفُ‌ الْأَرْضُ‌ وَ عُمَّارُهَا وَ تَمُوجُ‌ الْبِحَارُ وَ مَنْ‌ يَسْبَحُ‌ فِي غَمَرَاتِهَا ستايش خدايى را كه آسمان و ساكنانش از خشيت او به صدا مى‌آيند، و زمين و ساكنانش به لرزه مى‌افتند، و درياها و موجوداتى كه در آن‌ها شنا مى‌كنند به تلاطم درمى‌آيند. 🕊🌤🕊🌤🕊🌤 🔰نكته‌ها 💎 هرگاه انسان در برابر شخصيتى بزرگ قرار بگيرد، هيبت و شوكت او باعث مى‌شود به انسان حالى دست دهد كه به آن «خشيت» مى‌گويند و اين با حالت خوف و ترسى كه ناشى از كيفر و عذاب است، تفاوت دارد. بروز خشيت از عظمت الهى در موجودات گوناگون، مطلبى است كه در منابع گوناگون اسلامى به روشنى بيان شده است. به عنوان نمونه، قرآن كريم در مورد برخى از سنگ‌ها مى‌فرمايد: ✨(... وَ إِنَّ‌ مِنْها لَما يَهْبِطُ‍‌ مِنْ‌ خَشْيَةِ‌اللّهِ‌؛ بعضى از سنگ‌ها از خشيت الهى فرو مى‌افتند). از اين رو مى‌توان چنين نتيجه گرفت كه اين بخش از دعاى شريف افتتاح بر اين مطلب دلالت دارد كه تمام هستى از نوعى هوشمندى برخوردار است كه اين هوشمندى سبب مى‌شود نسبت به عظمت آفريدگار خشيت داشته باشد؛ همان‌طور كه جلوه‌هاى ديگر اين هوشمندى در تسبيح‌گويى هستى براى خداوند بروز مى‌كند و اين مطلبى است كه در آيات شريف قرآن كريم نيز مورد تصريح قرار گرفته است. 📝پيام‌ها وقتى آسمان‌ها و زمين و درياها و موجودات آن‌ها به مقامى رسيده‌اند كه با درك عظمت خداى متعال، منفعل شده و خشيت آن‌ها آشكار گشته، چه زشت است انسانى كه خود را اشرف مخلوقات مى‌داند، نه تنها به خشيت نرسد، بلكه بر خداى بزرگ جرأت پيدا كرده و او را نافرمانى كند. 🔅(... مِنْ‌ خَشْيَتِهِ‌ تَرْعُدُ السَّمَاءُ وَ سكّان‌ها...) 📚شرح دعای شریف افتتاح حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى @qoranvamamhoosein
❖﷽❖ 💠فراز هجدهم الْحَمْدُ لِلّه الَّذِي هَدانا لهذا وَ ما كُنّا لِنَهْتَدِيَ‌ لَوْ لا أَنْ‌ هَدانَا الله ستايش مخصوص خداوندى است كه ما را به اين [همه نعمت] رهنمون شده و اگر خدا ما را هدايت نكرده بود، ما هدايت نمى‌يافتيم. 🕊🌤🕊🌤🕊🌤 🔰نكته‌ها 🌠 اين بخش از دعاى شريف، برگرفته از آيه ٤٣ سوره مباركه اعراف است. وقتى مؤمنان وارد بهشت مى‌شوند و از نعمت‌هاى الهى بهرمند مى‌گردند، چنين مى‌گويند: ✨ «الحمد لله الذى هدانا...». ❇️پيام‌ها ❣١. تمام نعمت‌ها را از جانب خداى مهربان بدانيم. 🔅(الْحَمْدُ لِلّه الَّذِي هَدانا لهذا) ❣٢. اگر هدايت الهى شامل حال ما نمى‌شد، ما نيز همانند بسيارى از انسان‌ها در مسير گمراهى قرار مى‌گرفتيم. 🔅 (وَ ما كُنّا لِنَهْتَدِيَ‌ لَوْ لا أَنْ‌ هَدانَاالله) 📚شرح دعای شریف افتتاح حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى @qoranvamamhoosein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
17.mp3
5.56M
📖 🎤 استاد ماجد الزامل - ماهر المعیقلی
❖﷽❖ آیه وَ هُدُوا إِلَى الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَ هُدُوا إِلى صِراطِ الْحَميدِ و به سوى سخنان پاكيزه هدايت مى شوند و به راهِ خداوند شايسته‌ی ستايش، راهنمايى مى‌گردند. (حج/ ۲۴) ✨✨✨✨✨✨ 📜الباقر (علیه السلام)- عَنْ ضُرَیْسٍ الْکُنَاسِیِّ قَال: سَأَلْتُ أَبَاجَعْفَرٍ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ وَ هُدُوا إِلَی الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَ هُدُوا إِلی صِراطِ الْحَمِیدِ؛ فَقَالَ هُوَ وَ اللَّهِ هَذَا الْأَمْرُ الَّذِی أَنْتُمْ عَلَیْهِ. 📝امام باقر (- ضریس کناسی گوید: «از امام باقر (درباره‌ی این سخن خداوند [که فرموده است:] وَهُدُوا إِلَی الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَهُدُوا إِلَی صِرَاطِ الْحَمِیدِ؛ پرسیدم». حضرت فرمود: «به خدا قسم! مقصود، همین امر ولایت است که شما (شیعیان) به آن اعتقاد دارید. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۶۱۶ بحارا لأنوار، ج۶۵، ص۹۲ 📜علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- قَولُهُ وَ هُدُوا إِلَی الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ قَالَ التَّوحِیدُ و الإِخلَاصُ وَ هُدُوا إِلی صِراطِ الْحَمِیدِ قَالَ إلَی الوِلَایَهًِْ. 📝علیّ‌بن‌ابراهیم (- وَهُدُوا إِلَی الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ؛ یعنی [به] توحید و اخلاص [هدایت می‌شوند]، وَهُدُوا إِلَی صِرَاطِ الْحَمِیدِ؛ یعنی به ولایت [رهنمون می‌شوند]. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۶۱۶ القمی، ج۲، ص۸۳/ البرهان 📜علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- إِلی صِراطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ وَ الصِّرَاطُ الطَّرِیقُ الْوَاضِحُ وَ إِمَامَهًُْ الْأَئِمَّهًْ (. 📝علیّ‌بن‌ابراهیم (- به‌سوی راه خداوند توانا و ستوده [هدایت کنی]. (ابراهیم/۱) ❣مقصود از صراط، راه روشن و پیشوایی ائمّه است.) 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۶۱۶ بحارا لأنوار، ج۹، ص۲۱۷ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَيْنا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ إيتاءَ الزَّكاةِ وَ كانُوا لَنا عابِدينَ و آنان را پيشوايانى قرار داديم كه به فرمان ما، [مردم را] هدايت مى‌كردند و انجام كارهاى نيك و برپاداشتن نماز و اداى زكات را به آن‌ها‌‌ وحى كرديم و تنها ما را عبادت مى‌كردند. (انبیاء/ ۷۳) ✨✨✨✨✨✨ 📜الباقر (علیه السلام)- عَنْ أَبِی‌حَمْزَهًْ عَنْ أَبِی‌جَعْفَرٍ (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ تَعَالَی وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا قَالَ أَبُوجَعْفَرٍ (علیه السلام) یَعْنِی الْأَئِمَّهًَْ (مِنْ وُلْدِ فَاطِمَهًَْ (سلام الله علیها) یُوحَی إِلَیْهِمْ بِالرَّوْحِ فِی صُدُورِهِمْ. ❤️امام باقر (- و َجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا؛ منظور از آن امامانی است که از نسل فاطمه (می‌باشند و خداوند با دمیدن روح در سینه‌هایشان به آنان وحی می‌کند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۴۵۶ بحارا لأنوار، ج۲۴، ص۱۵۸/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۲۲/ البرهان کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ فَكَأَيِّنْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْناها وَ هِيَ ظالِمَةٌ فَهِيَ خاوِيَةٌ عَلى عُرُوشِها وَ بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ وَ قَصْرٍ مَشيدٍ چه بسيار اهل شهرها و آبادي هايى كه آن‌ها را نابود و هلاك كرديم درحالى كه ستمكار بودند و ديوارهاى آن بر روى سقف هايش فروريخت! و چه بسيار چاه پرآب و قصرهاى محكم و مرتفع كه بى‌صاحب ماند! (حج/ ۴۵) ✨✨✨✨✨✨ 📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- فَالْقَصْرُ؛ مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) وَ الْبِئْرُ الْمُعَطَّلَةُ؛ وَلَایَتِی عَطَّلُوهَا وَ جَحَدُوهَا وَ مَنْ لَمْ یُقِرَّ بِوَلَایَتِی لَمْ یَنْفَعْهُ الْإِقْرَارُ بِنُبُوَّهًِْ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) إِلَّا أَنَّهُمَا مَقْرُونَانِ وَ ذَلِکَ أَنَّ النَّبِیَّ (صلی الله علیه و آله) نَبِیٌّ مُرْسَلٌ وَ هُوَ إِمَامُ الْخَلْقِ وَ عَلِیٌّ (علیه السلام) مِنْ بَعْدِهِ إِمَامُ الْخَلْقِ وَ وَصِیُّ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) کَمَا قَالَ لَهُ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَهًِْ هَارُونَ (علیه السلام) مِنْ مُوسَی (علیه السلام) إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِیَّ بَعْدِی وَ أَوَّلُنَا مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) وَ أَوْسَطُنَا مُحَمَّدٌ (علیه السلام) وَ آخِرُنَا مُحَمَّدٌ (علیه السلام) فَمَنِ اسْتَکْمَلَ مَعْرِفَتِی فَهُوَ عَلَی الدِّینِ الْقَیِّم. 📝امام علی (- ...خداوند تعالی در جایی دیگر از کتابش درباره‌ی نبوّت حضرت محمد (و ولایت من فرموده: وَ بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ وَ قَصْرٍ مَشِیدٍ؛ 🌠منظور از «قصر» حضرت محمد 🌠 (و منظور از «بئر معطّله» ولایت‌من است که دیگران، آن را رها کرده و انکارش نمودند؛ هرکس به ولایت من اعتراف نداشته‌باشد اعتراف به نبوّت حضرت محمد (سودی برایش نخواهد داشت، این‌دو با هم قرین و همراهند؛ زیرا رسول‌خدا (پیامبری فرستاده شده و پیشوای مردم است و پس از او، علی (پیشوای مردم و جانشین حضرت محمد (است؛ چنانکه پیامبر (به او فرمود: «تو نسبت به من، همچون هارون (نسبت به موسی (هستی، جز اینکه بعد از من پیامبری نخواهد بود». [نامِ] اوّلین نفر از ما (چهارده‌معصوم) محمد (، [نامِ] نفر میانه‌ی ما محمد (امام‌باقر () و [نامِ] آخرین فرد از ما نیز محمّد (حضرت مهدی) است؛ هرکس به‌طور کامل، مرا بشناسد او بر دین پایدار و استوار است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۶۹۲ بحارا لأنوار، ج۲۶، ص۳ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ 💠فراز نوزدهم الْحَمْدُ لِلَّهِ‌ الَّذِي يَخْلُقُ‌ وَ لَمْ‌ يُخْلَقْ‌ وَ يَرْزُقُ‌ وَ لَا يُرْزَقُ‌ وَ يُطْعِمُ‌ وَ لَا يُطْعَمُ‌ وَ يُمِيتُ‌ الْأَحْيَاءَ وَ يُحْيِ‌ الْمَوْتى وَ هُوَ حَيٌّ‌ لَا يَمُوتُ‌ بِيَدِهِ‌ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ ستايش مخصوص خدايى است كه خالق همه چيز است، در حالى كه خودش مخلوق نيست. روزى دهنده است، درحالى كه كسى به او روزى نمى‌رساند. موجودات را غذا مى‌دهد، درحالى كه خودش را كسى غذا نمى‌دهد. زندگان را مى‌ميراند و مردگان را زندگى مى‌بخشد، درحالى كهخودش زنده‌اى است كه نمى‌ميرد، و او بر همه چيز توانا است. 🌤🕊🌤🕊🌤🕊 🔰نكته‌ها 💎 حمد الهى بر پايه خالقيت خداى متعال، يكى از نكاتى است كه در قرآن كريم نيز مورد توجه قرار گرفته است. براى مثال، در ابتداى سوره انعام چنين آمده است: ✨(الْحَمْدُ لِلّهِ‌ الَّذِي خَلَقَ‌ السَّماواتِ‌ وَ الْأَرْضَ‌...) پس ما نيز از آن غافل نشويم. 🔅 ( الْحَمْدُ لِلَّهِ‌ الَّذِي يَخْلُقُ‌) 💎 ذات مقدس خداى متعال كه واجب الوجود است، نه در اصل پيدايش، محتاج ديگرى است و نه در ادامه و استمرارِ وجود. 🔅( الْحَمْدُ لِلَّهِ‌ الَّذِي يَخْلُقُ‌ وَ لَمْ‌ يُخْلَقْ‌ وَ يَرْزُقُ‌ وَ لَا يُرْزَقُ‌...) 💎 بر اساس آيات قرآن كريم، در خلقت و آفرينش آسمان‌ها و زمين، نشانه‌هايى براى انسان‌هاى مؤمن است كه درك اين نشانه‌ها ايشان را به حمد و ستايش الهى وا مى‌دارد. 🔅 ( الْحَمْدُ لِلَّهِ‌ الَّذِي يَخْلُقُ‌) 💎 يادآورى نعمتِ‌ آفريده شدن و نعمت بهره‌مندى از رزق و روزى الهى، از جمله دستورات قرآن كريم است كه در اين بخش از دعاى افتتاح مورد توجه قرار گرفته و خداى متعال به خاطر آن‌ها سپاس‌گزارى مى‌شود. 🔅 ( الْحَمْدُ لِلَّهِ‌ الَّذِي يَخْلُقُ‌ وَ لَمْ‌ يُخْلَقْ‌ وَ يَرْزُقُ‌ وَ لَا يُرْزَقُ‌) 💎 معناى حيات درباره ذات پروردگار با ديگران فرق مى‌كند. اين صفت، مانند ساير صفات الهى، از ذات او جدايى ناپذير است و فنا در آن راه ندارد. قرآن كريم دراين باره مى‌فرمايد: ✨(وَ تَوَكَّلْ‌ عَلَى الْحَيِّ‌ الَّذِي لا يَمُوتُ‌). 🌺صفت «حيات» براى بخشى از مخلوقات به كار مى‌رود كه داراى نمو، تغذيه، توليد مثل، جذب و دفع و احياناً حس و حركت باشند؛ ولى در مورد خداوند حيات به معنى وسيع و واقعى كلمه، عبارت است از «علم» و «قدرت». بنابراين وجودى كه داراى علم و قدرت بى‌پايان است، حيات كامل دارد. از اين رو، مراد از حيات خداوند، مجموعه علم و قدرت اوست. 🔺نمو، حركت، تغذيه و توليد مثل از آثار موجوداتى است كه ناقص و محدودند و داراى كمبودهايى هستند كه بايد به وسيله تغذيه، توليد مثل و حركت، آن را جبران كنند؛ اما آن كس كه كمبودى ندارد، اين امور هم درباره او مطرح نيست. از اين رو، خداوند در حيات خويش، نيازمند تغذيه، توليد مثل، جذب و دفع - كه لازمه حيات موجوداتى هم‌چون انسان و حيوان و گياه است - نمى‌باشد. به همين سبب در دعاى جوشن كبير چنين مى‌گوييم: 🔅 «يا حى الذى ليس كمثله حى». 💎 بخش پايانى اين فراز 🔅(بِيَدِهِ‌ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ قَدِير) برگرفته از قسمت پايانى آيه ٢٦ سوره مباركه آل‌عمران است كه مى‌فرمايد: ✨(قُلِ‌ اللّهُمَّ‌مالِكَ‌ الْمُلْكِ‌ تُؤْتِي الْمُلْكَ‌ مَنْ‌ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ‌ الْمُلْكَ‌ مِمَّنْ‌ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ‌ تَشاءُ وَ تُذِلُّ‌ مَنْ‌ تَشاءُ بِيَدِكَ‌ الْخَيْرُ إِنَّكَ‌ عَلى‌ كُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ؛ بگو: بارالها! مالك حكومت‌ها تويى. به هر كس بخواهى، حكومت مى‌بخشى و از هر كس بخواهى، حكومت را مى‌گيرى. هر كس را بخواهى، عزت مى‌دهى و هر كه را بخواهى خوار مى‌كنى. تمام خوبى‌ها به دست توست و تو بر هر چيزى قادرى). 💎 «خير» به معناى چيزى است كه به سبب برخوردارى از خوبى‌ها و برترى‌ها، مورد درخواست و رغبت باشد. با توجه به اين معنى، مى‌توان چنين استنباط‍‌ كرد كه هر عرصه‌اى از عرصه‌هاى زندگى، به تناسب خود، مقتضى خيرى است. به عنوان مثال وقتى از جانب خداى متعال، وعده دست‌يابى به خير در پرتو رعايت برخى از مسائل اقتصادى بيان مى‌شود، هيچ منافاتى ندارد كه در جا و عرصه‌اى ديگر، دست يابى به خير، منوط‍‌ به رعايت برخى ديگر از مسائل باشد. ولى به طور كلى، آن‌چه مسلم است اين است كه رسيدن به خير در تمام مناسبات، مستلزم رعايت دستورهاى الهى است؛ چرا كه بر اساس آيه ١٠٧ سوره يونس، شرط‍‌ رسيدن به خير، تعلق گرفتن اراده و مشيت خداى متعال بر آن است: ✨(... إِنْ‌ يُرِدْكَ‌ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ‌ يُصِيبُ‌ بِهِ‌ مَنْ‌ يَشاءُ مِنْ‌ عِبادِهِ‌ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ‌؛ اگر خداوند، اراده خيرى براى تو كند، هيچ كس مانعفضل او نخواهد شد. آن را به هر كس از بندگانش بخواهد مى‌رساند و او غفور و رحيم است). ادامه مطلب👇👇
✴️از سوى ديگر در آيه ٥٩ سوره نساء، رسيدن به خير در سايه اطاعت از خداى متعال و پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم و صاحبان امر عليهم السلام بيان شده است: ✨(يا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا أَطِيعُوا اللّهَ‌ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ‌ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ‌ فَإِنْ‌ تَنازَعْتُمْ‌ فِي شَيْ‌ءٍ فَرُدُّوهُ‌ إِلَى اللّهِ‌ وَ الرَّسُولِ‌ إِنْ‌ كُنْتُمْ‌ تُؤْمِنُونَ‌ بِاللّهِ‌ وَ الْيَوْمِ‌ الْآخِرِ ذلِكَ‌ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ‌ تَأْوِيلاً؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! خدا را اطاعت كنيد و نيز پيامبر خدا و اولو الأمر (اوصياى پيامبر) را اطاعت نماييد و اگر به خدا و روز رستاخيز ايمان داريد، هرگاه در چيزى نزاع داشتيد، آن را به خدا و پيامبر بازگردانيد [و از آن‌ها داورى بطلبيد]. اين [كار] براى شما بهتر، و عاقبت و پايانش نيكوتر است). 🌺با كنار هم قرار دادن اين دو آيه نورانى، اين مطلب به دست مى‌آيد كه اراده و مشيت خداوند در عطا كردن خير، به كسانى تعلق مى‌گيرد كه در راستاى اطاعت از او و اوليايش قدم بر مى‌دارند. ❣البته روشن است كه اگر كسى يا جامعه‌اى اين شرط‍‌ اساسى در رسيدن به خير را در همه شئون زندگى رعايت كند، يعنى همه مناسبات زندگى خويش را در دايره اطاعت از خداى متعال و اولياى او قرار دهد، گامى استوار براى رسيدن به «خير نهايى» برداشته كه بر اساس آيه ٨٦ سوره هود، تحت عنوان «بَقِيَّتُ‌ اللّهِ‌» معرفى شده است: ✨(بَقِيَّتُ‌ اللّهِ‌ خَيْرٌ لَكُمْ‌ إِنْ‌ كُنْتُمْ‌ مُؤْمِنِينَ‌). 💎 نگاهى گذرا به منابع اسلامى، اين مطلب را روشن مى‌كند كه برخى درتشخيص خير يا ارزيابى آن، ملاك‌هاى اشتباهى دارند كه آشنايى با برخى از آن‌ها، براى دورى از خودفريبى مناسب است: 💢الف) بخل: ✨(وَ لا يَحْسَبَنَّ‌ الَّذِينَ‌ يَبْخَلُونَ‌ بِما آتاهُمُ‌ اللّهُ‌ مِنْ‌ فَضْلِهِ‌ هُوَ خَيْراً لَهُمْ‌ بَلْ‌ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ‌ سَيُطَوَّقُونَ‌ ما بَخِلُوا بِهِ‌ يَوْمَ‌ الْقِيامَةِ‌؛ كسانى كه بخل مى‌ورزند و آنچه را خدا از فضل خويش به آنان داده انفاق نمى‌كنند، گمان نكنند اين كار به سود آن‌ها است؛ بلكه براى آن‌ها شر است. به زودى در روز قيامت، آن‌چه را نسبت به آن بخل ورزيده‌اند، همانند طوقى به گردنشان مى‌افكنند). 💢ب) ويژگى‌هاى نژادى: ✨(قالَ‌ ما مَنَعَكَ‌ أَلاّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ‌ قالَ‌ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ‌ خَلَقْتَنِي مِنْ‌ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ‌ مِنْ‌ طِينٍ‌؛ [خداوند به شيطان] فرمود: در آن هنگام كه به تو فرمان دادم، چه چيز تو را مانع شد كه سجده كنى‌؟ گفت: من از او بهترم؛ مرا از آتش آفريده‌اى و او را از گِل). 💢ج) عذاب نشدن پس از كردار بد: ✨(وَ لا يَحْسَبَنَّ‌ الَّذِينَ‌ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلِي لَهُمْ‌ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ‌ إِنَّما نُمْلِي لَهُمْ‌ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ‌ عَذابٌ‌ مُهِينٌ‌؛ آن‌ها كه كافر شدند [و راه طغيان پيش گرفتند] تصور نكنند اگر به آنان مهلت مى‌دهيم، به سودشان است! ما به آنان مهلت مى‌دهيم، فقط‍‌ براى اين‌كه بر گناهان خود بيفزايند و براى آن‌ها، عذاب خواركننده‌اى [آماده شده] است). 💢د) اموال و اولاد در دنيا: ✨(أَ يَحْسَبُونَ‌ أَنَّما نُمِدُّهُمْ‌ بِهِ‌ مِنْ‌ مالٍ‌ وَ بَنِينَ‌ ✨ نُسارِعُ‌لَهُمْ‌ فِي الْخَيْراتِ‌ بَلْ‌ لا يَشْعُرُونَ‌؛ آيا آن‌ها گمان مى‌كنند اموال و فرزندانى كه به عنوان كمك به آنان مى‌دهيم، براى اين است كه درهاى خير را با شتاب به روى آن‌ها بگشاييم‌؟! [چنين نيست] بلكه آن‌ها نمى‌فهمند). 💎 «قدير» صيغه مبالغه در داشتن قدرت است. راغب در مفردات نوشته است:» وقتى قدير به عنوان صفت براى خداى متعال آورده مى‌شود، منظور، نفى كردن عجز و ناتوانى از ذات مقدس او است». ✨ (وَ هُوَ عَلى كُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ) 📝پيام‌ها ❇️١. براى رسيدن به رزق و حيات حقيقى بايد سراغ سرچشمه‌اى زوال ناپذير رفت. 🔅 (يَرْزُقُ‌ وَ لَا يُرْزَقُ‌... يُمِيتُ‌ الْأَحْيَاءَ وَ يُحْيِ‌ الْمَوْتى) ❇️٢. شايد خيلى چيزها در نگاه ظاهرى ما خير تلقى شوند، ولى در واقع، نه تنها خيرى براى انسان ندارند، بلكه بى‌ضرر هم نيستند. پس چه بهتر كه براى به دست آوردن خيرِ حقيقى به درگاه خدا متعال برويم كه خير در دست قدرت اوست. 🔅 ( بِيَدِهِ‌ الْخَيْرُ) ❇️٣. در جمله «بيده الخير»، «الخير» مبتداى مؤخر و «بيده» خبر مقدم است و پيشى گرفتن خبر بر مبتدا دلالت بر حصر دارد. 🔺افزون بر اين‌كه «ال» در «الخير» براى استغراق است و تمامى خيرها را شامل مى‌شود. بر اين اساس بايد گفت: تمامى خيرها فقط‍‌ در اختيار خداست و جستجو كردن آن در جاى ديگر اشتباه است. 📚شرح دعای شریف افتتاح حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin