❖﷽❖
#شرح_دعای_افتتاح
💠فراز شانزدهم
الْحَمْدُ لِلَّهِ قَاصِمِ الْجَبَّارِينَ مُبِيرِ الظَّالِمِينَ مُدْرِكِ الْهَارِبِينَ نَكَالِ الظَّالِمِينَ صَرِيخِ الْمُسْتَصْرِخِينَ مَوْضِعِ حَاجَاتِ الطَّالِبِينَ مُعْتَمَدِ الْمُؤْمِنِينَ
سپاس خدايى را كه شكننده زورگويان، ضرر زننده (هلاك كننده) ستمگران، دريابنده فراريان، عذاب كننده ستمگران و فريادرسِ دادخواهان است. او خدايى است كه محل اصلى حاجت نيازمندان و تكيهگاه اهل ايمان است.
🕊🌤🕊🌤🕊🌤
🔰نكتهها
💢 «قاصم» اسم فاعل از واژه «قصم» و به معنى كسى است كه چيز محكمى را طورى بشكند كه از هم جدا شده و دو تكّه گردد.
💢 «جبّار» صيغه مبالغه از واژه «جبر» است و هنگامى كه به عنوان صفت براى خداى متعال مطرح شود، دلالت بر ظهورِ عظمت و نفوذ قدرتِ خداونددر تمام هستى دارد؛
ولى اگر درباره انسانها به كار رود، به معناى كسى است كه على رغم ناتوانى و نقص، ادعاى برترى داشته و نه تنها نظر كسى را نمىپذيرد، بلكه نظر خويش را بر ديگران تحميل مىكند و حقوق آنها را زير پا مىنهد.
🔍خداوند، ستمگرانى را كه بر ديگران غلبه ظاهرى دارند، از بين مىبرد و بايد خدا را بر اين نعمت شكر گفت.
🔅 ( وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ قَاصِمِ الْجَبَّارِينَ)
💢 چه كسانى در زمره جبابره قرار دارند؟ پاسخ اين پرسش در گفتگوى عمر بن يزيد با امام صادق عليه السلام روشن شده است. روايت از اين قرار است:
🔅« قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام: إِنَّنِي آكُلُ الطَّعَامَ الطَّيِّبَ وَ أَشَمُّ الرِّيحَ الطَّيِّبَةَ وَ أَرْكَبُ الدَّابَّةَ الْفَارِهَةَ وَ يَتْبَعُنِي الْغُلَامُ فَتَرَى فِي هَذَا شَيْئاً مِنَ التَّجَبُّرِ فَلَا أَفْعَلَهُ؟ فَأَطْرَقَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام ثُمَّ قَالَ: إِنَّمَا الْجَبَّارُ الْمَلْعُونُ مَنْ غَمَصَ النَّاسَ وَ جَهِلَ الْحَقَّ. قَالَ عُمَرُ فَقُلْتُ: أَمَّا الْحَقُّ فَلَا أَجْهَلُهُ وَ الْغَمْصُ لَا أَدْرِي مَا هُوَ؟ قَالَ: مَنْ حَقَّرَ النَّاسَ وَ تَجَبَّرَ عَلَيْهِمْ فَذَلِكَ الْجَبَّار؛
🌠عمر بن يزيد نقل مىكند كه به امام صادق عليه السلام عرض كردم: من غذاى نيكو مىخورم و بوى خوش استفاده مىكنم و بر مركب با نشاط و قوى سوار مىشوم و غلامم پشت سرم روانه مىشود. آيا به نظر شما در اين كار من، نوعى از ويژگى جباران وجود دارد كه آن را ترك كنم؟
🕯امام پس از اندكى سكوت فرمودند: به درستى، آن جبّارى از رحمت خداوند دور است كه نسبت به مردم، غمص داشته باشد و در رابطه با حق جاهل باشد.
❓به حضرت عرض كردم: من نسبت به حق جاهل نيستم، ولى نمىدانم منظور از غمص چيست؟
⚡️ حضرت فرمود: مراد كسى است كه مردم را تحقير، و با بزرگى با آنها رفتار كند».
ادامه مطلب👇👇
💢 «مبير» اسم فاعل از واژه «بور» است.١ اين واژه در كتابهاى لغت شناسى به «هلاك كننده» ترجمه شده،
ولى برخى از صاحب نظران بور را خسران شديدى دانستهاند كه رو به نابودى است.
در اين صورت، مبير به معناى ضرر زننده خواهد بود.
🔅 ( مُبِيرِ الظَّالِمِين)
💢 «مُدرِك» اسم فاعل باب إفعال از واژه «درك» و به معناى كسى است كه به چيزى مىرسد و آن را در مىيابد.
💢 «هارب» اسم فاعل از واژه «هرب» مىباشد و به معناى فرار كننده و گريزنده است.
خداى مهربان در پى كسانى است كه از او فرارىاند و بالاخره آنها را درمىيابد.
🔅( مُدْرِكِ الْهَارِبِين)
💢 «نَكال» عذابى است كه اثر آن باقى و ظاهر باشد تا ديگران ببينند و عبرت بگيرند.
🔅( نَكَالِ الظَّالِمِينَ)
💢 «صريخ» در لغت به معناى فريادرس و كمكرسان است.
خداوند، فريادرسِ فريادكنندگان است.
🔅( صَرِيخِ الْمُسْتَصْرِخِين)
💢 «معتمَد» از «عمد» گرفته شده و به معنى تكيهگاه است.
تكيهگاه اهل ايمان، خداى متعال است، نه غير او.
🔅 ( مُعْتَمَدِ الْمُؤْمِنِين)
📝پيامها
🌠١. نعمتهاى خداى مهربان را همه جانبه بنگريم. شكسته شدن قدرت جبارانى كه روزگارى بر گُرده مردم سوار بودند و آنها را از پيروى حق باز مىداشتند، نعمت بزرگى است كه نبايد از آن غافل شد.
🔅 ( وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ قَاصِمِ الْجَبَّارِين)
🌠٢. سعى كنيم كه در زمره زورگويان قرار نگيريم تا اراده الهى بر شكستن ما تعلق نگيرد.
🔅( قَاصِمِ الْجَبَّارِين)
🌠٣. شايد اهل ظلم و ستم، در دنيا سود مادى را از آن خود كنند، ولى آنچه يقينى است اين است كه زيانكنندگان حقيقى آنها هستند.
🔅( مُبِيرِ الظَّالِمِين)
٤. خدا مهربانى را در حق ما تمام كرده است. ما بارها فريب شيطان را خوردهايم و از درگاه پربركت الهى گريختهايم؛ ولى او ما را از منجلاب بدىها رهايى داده است. پس شكر نعمت را فراموش نكنيم.
🔅 ( الْحَمْدُلِلَّهِ... مُدْرِكِ الْهَارِبِين)
🌠٥. سرگذشت پيشينيان را مروركنيم و از آنها عبرت بگيريم.
🔅 ( نَكَالِ الظَّالِمِينَ)
🌠٦. واكنش ما بايد در قبال انسانها و نوعِ رفتارشان متفاوت باشد. خداى متعال در برابر بعضى از هنجارشكنان، عذابكننده و نابودكننده است
🔅 ( قَاصِمِ الْجَبَّارِينَ مُبِيرِ الظَّالِمِينَ... نَكَالِ الظَّالِمِينَ)
و در قبال برخى ديگر، دريابنده و پذيرايى كننده.
🔅( مُدْرِكِ الْهَارِبِينَ)
🌠٧. در سختىها خدا را با تمام وجود بخوانيم.
🔅( صَرِيخِ الْمُسْتَصْرِخِينَ)
🌠٨. در خواندن خدا و خواستن از او، حُجب و حيا معنى ندارد.
🔅(صَرِيخِ الْمُسْتَصْرِخِينَ)
🌠٩. حاجت خود را به هر جايى غير از درگاه الهى ببريم و به هر كه غير او بگوييم، راه را اشتباه رفتهايم.
🔅 ( مَوْضِعِ حَاجَاتِ الطَّالِبِينَ)
🌠١٠. نشانه ايمان حقيقى اين است كه در همه امور به خداى متعال تكيه كنيم.
🔅( مُعْتَمَدِ الْمُؤْمِنِينَ)
📚شرح دعای شریف افتتاح
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
4_5886709483299669942.pdf
5.45M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
16.mp3
6.95M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
Gamede16.mp3
5.91M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
6285574_166.mp3
3.94M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
Quran_-_Joze_16.mp3
7M
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا
بهيقين كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام دادهاند، بهزودى خداوند رحمان محبّتى براى آنان [در دلها] قرار مىدهد!
(مریم/ ۹۶)
✨✨✨✨✨✨
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِیبَصِیرٍ عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) قُلْتُ قَوْلُهُ إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا قَالَ وَلَایَهًُْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ هِیَ الْوُدُّ الَّذِی قَالَ اللَّهُ تَعَالَی قُلْتُ قَوْلُهُ فَإِنَّما یَسَّرْناهُ بِلِسانِکَ لِتُبَشِّرَ بِهِ الْمُتَّقِینَ وَ تُنْذِرَ بِهِ قَوْماً لُدًّا قَالَ إِنَّمَا یَسَّرَهُ اللَّهُ عَلَی لِسَانِهِ حِینَ أَقَامَ أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) عَلَماً فَبَشَّرَ بِهِ الْمُؤْمِنِینَ وَ أَنْذَرَ بِهِ الْکَافِرِینَ وَ هُمُ الَّذِینَ ذَکَرَهُمُ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ لُدّاً أَیْ کُفَّارا.
📝امام صادق (- ابوبصیر گوید: از امام صادق (در مورد آیه: إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا پرسیدم که چیست؟ ایشان فرمود:
❣ «ولایت امیرالمؤمنین (همان مودّت و دوستی است که خداوند تبارکوتعالی فرموده است».
گفتم: «عبارت: فَإِنَّمَا یَسَّرْنَاهُ بِلِسَانِکَ لِتُبَشِّرَ بِهِ الْمُتَّقِینَ وَتُنذِرَ بِهِ قَوْمًا لُّدًّا، به چه معناست»؟ ایشان فرمود:
❣«همانا خداوند ولایت امیرالمؤمنین (را بر زبان پیامبر (آسان نمود و آن زمانی بود که ایشان را به مانند علمی بر افراشت و با او مؤمنان را بشارت داد و کافران را ترساند و ایشان (کافران) کسانی هستند که خداوند از آنان در کتاب خویش باعنوان دشمنان سرسخت، یعنی کافران، یاد کرده است».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۱۵۴ الکافی، ج۱، ص۴۳۱/ البرهان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#شیعیان
أُولئِكَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ مِنْ ذُرِّيَّةِ آدَمَ وَ مِمَّنْ حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ وَ مِنْ ذُرِّيَّةِ إِبْراهيمَ وَ إِسْرائيلَ وَ مِمَّنْ هَدَيْنا وَ اجْتَبَيْنا إِذا تُتْلى عَلَيْهِمْ آياتُ الرَّحْمنِ خَرُّوا سُجَّداً وَ بُكِيًّا
آنها پيامبرانى بودند از فرزندان آدم، و از كسانى كه با نوح [بركشتى] سوار كرديم، و از دودمان ابراهيم و يعقوب، و از كسانى كه هدايت كرديم و برگزيديم، كسانىكه خداوند مشمول نعمتشان قرار داده بود، هنگامىكه آيات خداوند رحمان بر آنان خوانده مىشد به خاك مىافتادند، درحالىكه سجده مىكردند و گريان بودند.
(مریم/ ۵۸)
✨✨✨✨✨✨
📜الکاظم (علیه السلام)- عَنْ عِیسَیبْنِدَاوُدَ النَّجَّار عَنْ أَبِیالْحَسَنِمُوسَیبْنِجَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عزّوجلّ أُولئِکَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ مِنْ ذُرِّیَّةِ آدَمَ وَ مِمَّنْ حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ وَ مِنْ ذُرِّیَّةِ إِبْراهِیمَ وَ إِسْرائِیلَ وَ مِمَّنْ هَدَیْنا وَ اجْتَبَیْنا إِذا تُتْلی عَلَیْهِمْ آیاتُ الرَّحْمنِ خَرُّوا سُجَّداً وَ بُکِیًّا قَالَ نَحْنُ ذُرِّیَّهًُْ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) وَ نَحْنُ الْمَحْمُولُونَ مَعَ نُوح (علیه السلام) وَ نَحْنُ صَفْوَهًُْ اللَّهِ وَ أَمَّا قَوْلُهُ وَ مِمَّنْ هَدَیْنا وَ اجْتَبَیْنا فَهُمْ وَ اللَّهِ شِیعَتُنَا الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ لِمَوَدَّتِنَا وَ اجْتَبَاهُمْ لِدِینِنَا فَحَیُّوا عَلَیْهِ وَ مَاتُوا عَلَیْهِ وَصَفَهُمُ اللَّهُ بِالْعِبَادَهًِْ وَ الْخُشُوعِ وَ رِقَّهًِْ الْقَلْبِ فَقَالَ إِذا تُتْلی عَلَیْهِمْ آیاتُ الرَّحْمنِ خَرُّوا سُجَّداً وَ بُکِیًّا ثُمَّ قَالَ عزّوجلّ فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا وَ هُوَ جَبَلٌ مِنْ صُفْرٍ یَدُورُ فِی وَسَطِ جَهَنَّمَ.
📝امام کاظم (- عیسیبنداود نجّار گوید: از امام کاظم (در مورد آیه: أُولئِکَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ مِنْ ذُرِّیَّةِ آدَمَ وَ مِمَّنْ حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ وَ مِنْ ذُرِّیَّةِ إِبْراهِیمَ وَ إِسْرائِیلَ وَ مِمَّنْ هَدَیْنا وَ اجْتَبَیْنا إِذا تُتْلی عَلَیْهِمْ آیاتُ الرَّحْمنِ خَرُّوا سُجَّداً وَ بُکِیًّا پرسیدم. ایشان فرمود:
🌠«ما نسل ابراهیم (و کسانی هستیم که به همراه نوح (بر روی کشتی سوار شدیم و ما برگزیدگان خداوندیم.
🌠 امّا منظور از عبارت: وَمِمَّنْ هَدَیْنَا وَ اجْتَبَیْنَا ایشان - به خدا قسم - شیعیان مایند که خداوند آنان را به محبّت ما هدایت نمود و آنان را برای دین ما برگزید و با آن زندگی کردند و با آن مردند و خداوند آنان را با عبادت و خشوع و رقّت قلب توصیف نموده است». سپس فرمود: «إِذَا تُتْلَی عَلَیْهِمْ آیَاتُ الرَّحْمَن خَرُّوا سُجَّدًا وَبُکِیًّا
سپس خداوند فرموده است: فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا؛ و آن کوهی از مس زرد است که در جهنّم میچرخد».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۱۰۸ بحار الأنوار، ج۲۳، ص۲۲۳/ تأویل الآیات الظاهرهًْ؛ ص۲۹۸/ البرهان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#شرح_دعای_افتتاح
💠فراز هفدهم
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي مِنْ خَشْيَتِهِ تَرْعُدُ السَّمَاءُ وَ سكّانها وَ تَرْجُفُ الْأَرْضُ وَ عُمَّارُهَا وَ تَمُوجُ الْبِحَارُ وَ مَنْ يَسْبَحُ فِي غَمَرَاتِهَا
ستايش خدايى را كه آسمان و ساكنانش از خشيت او به صدا مىآيند، و زمين و ساكنانش به لرزه مىافتند، و درياها و موجوداتى كه در آنها شنا مىكنند به تلاطم درمىآيند.
🕊🌤🕊🌤🕊🌤
🔰نكتهها
💎 هرگاه انسان در برابر شخصيتى بزرگ قرار بگيرد، هيبت و شوكت او باعث مىشود به انسان حالى دست دهد كه به آن «خشيت» مىگويند و اين با حالت خوف و ترسى كه ناشى از كيفر و عذاب است، تفاوت دارد.
بروز خشيت از عظمت الهى در موجودات گوناگون، مطلبى است كه در منابع گوناگون اسلامى به روشنى بيان شده است.
به عنوان نمونه، قرآن كريم در مورد برخى از سنگها مىفرمايد:
✨(... وَ إِنَّ مِنْها لَما يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِاللّهِ؛
بعضى از سنگها از خشيت الهى فرو مىافتند).
از اين رو مىتوان چنين نتيجه گرفت كه اين بخش از دعاى شريف افتتاح بر اين مطلب دلالت دارد كه تمام هستى از نوعى هوشمندى برخوردار است كه اين هوشمندى سبب مىشود نسبت به عظمت آفريدگار خشيت داشته باشد؛ همانطور كه جلوههاى ديگر اين هوشمندى در تسبيحگويى هستى براى خداوند بروز مىكند و اين مطلبى است كه در آيات شريف قرآن كريم نيز مورد تصريح قرار گرفته است.
📝پيامها
وقتى آسمانها و زمين و درياها و موجودات آنها به مقامى رسيدهاند كه با درك عظمت خداى متعال، منفعل شده و خشيت آنها آشكار گشته، چه زشت است انسانى كه خود را اشرف مخلوقات مىداند، نه تنها به خشيت نرسد، بلكه بر خداى بزرگ جرأت پيدا كرده و او را نافرمانى كند.
🔅(... مِنْ خَشْيَتِهِ تَرْعُدُ السَّمَاءُ وَ سكّانها...)
📚شرح دعای شریف افتتاح
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
@qoranvamamhoosein
❖﷽❖
#شرح_دعای_افتتاح
💠فراز هجدهم
الْحَمْدُ لِلّه الَّذِي هَدانا لهذا وَ ما كُنّا لِنَهْتَدِيَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا الله
ستايش مخصوص خداوندى است كه ما را به اين [همه نعمت] رهنمون شده و اگر خدا ما را هدايت نكرده بود، ما هدايت نمىيافتيم.
🕊🌤🕊🌤🕊🌤
🔰نكتهها
🌠 اين بخش از دعاى شريف، برگرفته از آيه ٤٣ سوره مباركه اعراف است. وقتى مؤمنان وارد بهشت مىشوند و از نعمتهاى الهى بهرمند مىگردند، چنين مىگويند:
✨ «الحمد لله الذى هدانا...».
❇️پيامها
❣١. تمام نعمتها را از جانب خداى مهربان بدانيم.
🔅(الْحَمْدُ لِلّه الَّذِي هَدانا لهذا)
❣٢. اگر هدايت الهى شامل حال ما نمىشد، ما نيز همانند بسيارى از انسانها در مسير گمراهى قرار مىگرفتيم.
🔅 (وَ ما كُنّا لِنَهْتَدِيَ لَوْ لا أَنْ هَدانَاالله)
📚شرح دعای شریف افتتاح
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
@qoranvamamhoosein
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
آیه وَ هُدُوا إِلَى الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَ هُدُوا إِلى صِراطِ الْحَميدِ
و به سوى سخنان پاكيزه هدايت مى شوند و به راهِ خداوند شايستهی ستايش، راهنمايى مىگردند.
(حج/ ۲۴)
✨✨✨✨✨✨
📜الباقر (علیه السلام)- عَنْ ضُرَیْسٍ الْکُنَاسِیِّ قَال: سَأَلْتُ أَبَاجَعْفَرٍ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ وَ هُدُوا إِلَی الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَ هُدُوا إِلی صِراطِ الْحَمِیدِ؛ فَقَالَ هُوَ وَ اللَّهِ هَذَا الْأَمْرُ الَّذِی أَنْتُمْ عَلَیْهِ.
📝امام باقر (- ضریس کناسی گوید: «از امام باقر (دربارهی این سخن خداوند [که فرموده است:] وَهُدُوا إِلَی الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَهُدُوا إِلَی صِرَاطِ الْحَمِیدِ؛ پرسیدم». حضرت فرمود: «به خدا قسم! مقصود، همین امر ولایت است که شما (شیعیان) به آن اعتقاد دارید.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۶۱۶ بحارا لأنوار، ج۶۵، ص۹۲
📜علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- قَولُهُ وَ هُدُوا إِلَی الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ قَالَ التَّوحِیدُ و الإِخلَاصُ وَ هُدُوا إِلی صِراطِ الْحَمِیدِ قَالَ إلَی الوِلَایَهًِْ.
📝علیّبنابراهیم (- وَهُدُوا إِلَی الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ؛ یعنی [به] توحید و اخلاص [هدایت میشوند]، وَهُدُوا إِلَی صِرَاطِ الْحَمِیدِ؛ یعنی به ولایت [رهنمون میشوند].
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۶۱۶ القمی، ج۲، ص۸۳/ البرهان
📜علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- إِلی صِراطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ وَ الصِّرَاطُ الطَّرِیقُ الْوَاضِحُ وَ إِمَامَهًُْ الْأَئِمَّهًْ (.
📝علیّبنابراهیم (- بهسوی راه خداوند توانا و ستوده [هدایت کنی]. (ابراهیم/۱)
❣مقصود از صراط، راه روشن و پیشوایی ائمّه است.)
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۶۱۶ بحارا لأنوار، ج۹، ص۲۱۷
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَيْنا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ إيتاءَ الزَّكاةِ وَ كانُوا لَنا عابِدينَ
و آنان را پيشوايانى قرار داديم كه به فرمان ما، [مردم را] هدايت مىكردند و انجام كارهاى نيك و برپاداشتن نماز و اداى زكات را به آنها وحى كرديم و تنها ما را عبادت مىكردند.
(انبیاء/ ۷۳)
✨✨✨✨✨✨
📜الباقر (علیه السلام)- عَنْ أَبِیحَمْزَهًْ عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ تَعَالَی وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا قَالَ أَبُوجَعْفَرٍ (علیه السلام) یَعْنِی الْأَئِمَّهًَْ (مِنْ وُلْدِ فَاطِمَهًَْ (سلام الله علیها) یُوحَی إِلَیْهِمْ بِالرَّوْحِ فِی صُدُورِهِمْ.
❤️امام باقر (- و َجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا؛ منظور از آن امامانی است که از نسل فاطمه (میباشند و خداوند با دمیدن روح در سینههایشان به آنان وحی میکند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۴۵۶ بحارا لأنوار، ج۲۴، ص۱۵۸/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۲۲/ البرهان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin