eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
839 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
726 ویدیو
366 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
15.mp3
6.37M
📖 🎤 استاد ماجد الزامل - مشاری العفاسی
هدایت شده از نوای مقتل
❤️ هردم بخوان آیات جاری حسن را جود و سخا و بردباری حسن را در زیر قبه که دعاها مستجاب است کن آرزو خدمتگزاری حسن را 💚 نوای مقتل @navayemaqtal ___ نوای مقتل درایتا @Navaymagtal
❖﷽❖ وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصِيراً و بگو: «پروردگارا! مرا [در هر كار] با صداقت وارد كن و با صداقت خارج ساز و از سوى خود، حجّتى يارى‌كننده برايم قرارده». (اسراء/ ۸۰) ✨✨✨✨✨✨ 📜ابن‌عباس (- وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ یَعْنِی مَکَّهًَْ وَ اجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصِیراً قَالَ لَقَدِ اسْتَجَابَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ دُعَاءَهُ وَ أَعْطَاهُ عَلِیَّ‌بْنَ‌أَبِی‌طَالِبٍ (سُلْطَاناً یَنْصُرُهُ عَلَی أَعْدَائِهِ. ❣ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- وَ قُل رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ، یعنی مکّه. وَ اجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا، خداوند دعای پیامبرش را اجابت نمود و علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) را به‌عنوان یاور او قرار داد تا او را علیه دشمنانش یاری دهد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۲۴ بحارالأنوار، ج۴۱، ص۶۱ 📜علی‌بن‌إبراهیم (- وَ اجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصِیراً أَیْ مُعِینا. 📝علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- وَ اجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصِیراً؛ یعنی یاری‌دهنده و کمک. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۲۴ بحارالأنوار، ج۲۱، ص۱۱۴ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ وَ مِنَ الَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً و پاسى از شب را از خواب برخيز و قرآن [و نماز] بخوان. اين يك وظيفه‌ی اضافى براى توست، اميد است پروردگارت تو را به مقامى در خورِ ستايش برساند. (اسراء/ ۷۹) ✨✨✨✨✨✨ 📜أمیرالمؤمنین (- وَ لْیَکُنْ فِی خَاصِّ مَا تُخْلِصُ لِلَّهِ بِهِ دِینَکَ إِقَامَهًُْ فَرَائِضِهِ الَّتِی هِیَ لَهُ خَاصَّهًًْ فَأَعْطِ اللَّهَ مِنْ بَدَنِکَ فِی لَیْلِکَ وَ نَهَارِکَ مَا یَجِبُ فَإِنَّ اللَّهَ جَعَلَ النَّافِلَهًَْ لِنَبِیِّهِ خَاصَّهًًْ دُونَ خَلْق-ِهِ فَقَ-الَ وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَ-سی أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَق-اماً مَحْمُ-وداً فَذَلِکَ أَمْرٌ اخْتَصَّ اللَّهُ بِهِ نَبِیَّهُ (وَ أَکْرَمَهُ بِهِ لَیْسَ لِأَحَدٍ سِوَاهُ وَ هُوَ لِمَنْ سِوَاهُ تَطَوُّعٌ فَإِنَّهُ یَقُولُ وَ مَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَإِنَّ اللهَ شاکِرٌ عَلِیمٌ. 📝امام علی (علیه السلام)- نیکوترین وقت‌ها و بهترین ساعات شب و روزت را برای خود و خدای خود انتخاب کن، هرچند که اگر نیّت درست و رعیّت در آسایش قرار داشته باشد، همه وقت برای خداست. از کارهایی که به خدا اختصاص دارد و باید با اخلاص انجام دهی، انجام واجباتی است که ویژه‌ی پروردگار است، پس در بخشی از شب و روز، وجود خود را به پرستش خدا اختصاص ده. واجباتی که خدا بر تو واجب کرده شب و روز به جا آور؛ زیرا که خدا نافله را بر پیامبرش سوای آفریدگانش واجب کرده و فرموده است: وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسی‌أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً؛ پس این شب‌زنده‌داری امریست که خدا ویژه‌ی پیامبرش قرار داده و او را به این صفت گرامی داشته و این عمل جز برای پیامبر برای دیگری واجب نیست و برای غیر او مستحب است، چراکه خدا می‌فرماید: کسی که فرمان خدا را در انجام کارهای نیک اطاعت کند، خداوند [در برابر عمل او] شکرگزار، و [از افعال وی] آگاه است. (بقره/۱۵۸) 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۰۲ بحارالأنوار، ج۷۴، ص۲۵۹/ تحف العقول، ص۱۴۳ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ وَ الْمِسْكِينَ وَ ابْنَ السَّبِيلِ وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذِيراً و حقّ خويشاوندان‌ را بپرداز و [همچنين حقّ] مستمند و وامانده‌ی در راه را و هرگز اسراف و تبذير مكن. (اسراء/ ۲۶) ✨✨✨✨✨✨ 📜الصّادق (- عَنْ أَبِی‌مَرْیَمَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (یَقُول لَمَّا نَزَلَتِ الْآیَهًُْ وَ آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ أَعْطَی رَسُولُ اللَّهِ (فَاطِمَهًَْ (فَدَکاً. فَقَالَ أَبَانُ‌بْنُ‌تَغْلِبَ رَسُولُ اللَّهِ (أَعْطَاهَا قَالَ: فَغَضِبَ أَبُوجَعْفَرٍ (ثُمَّ قَالَ اللَّهُ أَعْطَاهَا. 📝امام صادق (علیه السلام)- ابو مریم گوید: امام باقر (علیه السلام) فرمود: «هنگامی‌که آیه: وَ آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ نازل گردید رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فدک را به فاطمه (سلام الله علیها) بخشید». ابان‌بن‌تغلب عرض کرد: «رسول خدا (صلی الله علیه و آله) [از طرف خویش] به او بخشید»؟! امام باقر (علیه السلام) خشمگین شده و فرمود: «[بلکه] خداوند به فاطمه (سلام الله علیها) بخشید». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۱۴۴ بحارالأنوار، ج۲۹، ص۱۲۱/ فرات الکوفی، ص۲۳۹ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 💠فراز شانزدهم الْحَمْدُ لِلَّهِ‌ قَاصِمِ‌ الْجَبَّارِينَ‌ مُبِيرِ الظَّالِمِينَ‌ مُدْرِكِ‌ الْهَارِبِينَ‌ نَكَالِ‌ الظَّالِمِينَ‌ صَرِيخِ‌ الْمُسْتَصْرِخِينَ‌ مَوْضِعِ‌ حَاجَاتِ‌ الطَّالِبِينَ‌ مُعْتَمَدِ الْمُؤْمِنِينَ‌ سپاس خدايى را كه شكننده زورگويان، ضرر زننده (هلاك كننده) ستمگران، دريابنده فراريان، عذاب كننده ستمگران و فريادرسِ‌ دادخواهان است. او خدايى است كه محل اصلى حاجت نيازمندان و تكيه‌گاه اهل ايمان است. 🕊🌤🕊🌤🕊🌤 🔰نكته‌ها 💢 «قاصم» اسم فاعل از واژه «قصم» و به معنى كسى است كه چيز محكمى را طورى بشكند كه از هم جدا شده و دو تكّه گردد. 💢 «جبّار» صيغه مبالغه از واژه «جبر» است و هنگامى كه به عنوان صفت براى خداى متعال مطرح شود، دلالت بر ظهورِ عظمت و نفوذ قدرتِ‌ خداونددر تمام هستى دارد؛ ولى اگر درباره انسان‌ها به كار رود، به معناى كسى است كه على رغم ناتوانى و نقص، ادعاى برترى داشته و نه تنها نظر كسى را نمى‌پذيرد، بلكه نظر خويش را بر ديگران تحميل مى‌كند و حقوق آن‌ها را زير پا مى‌نهد. 🔍خداوند، ستمگرانى را كه بر ديگران غلبه ظاهرى دارند، از بين مى‌برد و بايد خدا را بر اين نعمت شكر گفت. 🔅 ( وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ‌ قَاصِمِ‌ الْجَبَّارِينَ‌) 💢 چه كسانى در زمره جبابره قرار دارند؟ پاسخ اين پرسش در گفتگوى عمر بن يزيد با امام صادق عليه السلام روشن شده است. روايت از اين قرار است: 🔅« قَالَ‌ قُلْتُ‌ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ‌ عليه السلام: إِنَّنِي آكُلُ‌ الطَّعَامَ‌ الطَّيِّبَ‌ وَ أَشَمُّ‌ الرِّيحَ‌ الطَّيِّبَةَ‌ وَ أَرْكَبُ‌ الدَّابَّةَ‌ الْفَارِهَةَ‌ وَ يَتْبَعُنِي الْغُلَامُ‌ فَتَرَى فِي هَذَا شَيْئاً مِنَ‌ التَّجَبُّرِ فَلَا أَفْعَلَهُ‌؟ فَأَطْرَقَ‌ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ‌ عليه السلام ثُمَّ‌ قَالَ‌: إِنَّمَا الْجَبَّارُ الْمَلْعُونُ‌ مَنْ‌ غَمَصَ‌ النَّاسَ‌ وَ جَهِلَ‌ الْحَقَّ‌. قَالَ‌ عُمَرُ فَقُلْتُ‌: أَمَّا الْحَقُّ‌ فَلَا أَجْهَلُهُ‌ وَ الْغَمْصُ‌ لَا أَدْرِي مَا هُوَ؟ قَالَ‌: مَنْ‌ حَقَّرَ النَّاسَ‌ وَ تَجَبَّرَ عَلَيْهِمْ‌ فَذَلِكَ‌ الْجَبَّار؛ 🌠عمر بن يزيد نقل مى‌كند كه به امام صادق عليه السلام عرض كردم: من غذاى نيكو مى‌خورم و بوى خوش استفاده مى‌كنم و بر مركب با نشاط‍‌ و قوى سوار مى‌شوم و غلامم پشت سرم روانه مى‌شود. آيا به نظر شما در اين كار من، نوعى از ويژگى جباران وجود دارد كه آن را ترك كنم‌؟ 🕯امام پس از اندكى سكوت فرمودند: به درستى، آن جبّارى از رحمت خداوند دور است كه نسبت به مردم، غمص داشته باشد و در رابطه با حق جاهل باشد. ❓به حضرت عرض كردم: من نسبت به حق جاهل نيستم، ولى نمى‌دانم منظور از غمص چيست‌؟ ⚡️ حضرت فرمود: مراد كسى است كه مردم را تحقير، و با بزرگى با آن‌ها رفتار كند». ادامه مطلب👇👇
💢 «مبير» اسم فاعل از واژه «بور» است.١ اين واژه در كتاب‌هاى لغت شناسى به «هلاك كننده» ترجمه شده، ولى برخى از صاحب نظران بور را خسران شديدى دانسته‌اند كه رو به نابودى است. در اين صورت، مبير به معناى ضرر زننده خواهد بود. 🔅 ( مُبِيرِ الظَّالِمِين) 💢 «مُدرِك» اسم فاعل باب إفعال از واژه «درك» و به معناى كسى است كه به چيزى مى‌رسد و آن را در مى‌يابد. 💢 «هارب» اسم فاعل از واژه «هرب» مى‌باشد و به معناى فرار كننده و گريزنده است. خداى مهربان در پى كسانى است كه از او فرارى‌اند و بالاخره آن‌ها را درمى‌يابد. 🔅( مُدْرِكِ‌ الْهَارِبِين) 💢 «نَكال» عذابى است كه اثر آن باقى و ظاهر باشد تا ديگران ببينند و عبرت بگيرند. 🔅( نَكَالِ‌ الظَّالِمِينَ‌) 💢 «صريخ» در لغت به معناى فريادرس و كمك‌رسان است. خداوند، فريادرسِ‌ فريادكنندگان است. 🔅( صَرِيخِ‌ الْمُسْتَصْرِخِين) 💢 «معتمَد» از «عمد» گرفته شده و به معنى تكيه‌گاه است. تكيه‌گاه اهل ايمان، خداى متعال است، نه غير او. 🔅 ( مُعْتَمَدِ الْمُؤْمِنِين) 📝پيام‌ها 🌠١. نعمت‌هاى خداى مهربان را همه جانبه بنگريم. شكسته شدن قدرت جبارانى كه روزگارى بر گُرده مردم سوار بودند و آن‌ها را از پيروى حق باز مى‌داشتند، نعمت بزرگى است كه نبايد از آن غافل شد. 🔅 ( وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ‌ قَاصِمِ‌ الْجَبَّارِين) 🌠٢. سعى كنيم كه در زمره زورگويان قرار نگيريم تا اراده الهى بر شكستن ما تعلق نگيرد. 🔅( قَاصِمِ‌ الْجَبَّارِين) 🌠٣. شايد اهل ظلم و ستم، در دنيا سود مادى را از آن خود كنند، ولى آن‌چه يقينى است اين است كه زيان‌كنندگان حقيقى آن‌ها هستند. 🔅( مُبِيرِ الظَّالِمِين) ٤. خدا مهربانى را در حق ما تمام كرده است. ما بارها فريب شيطان را خورده‌ايم و از درگاه پربركت الهى گريخته‌ايم؛ ولى او ما را از منجلاب بدى‌ها رهايى داده است. پس شكر نعمت را فراموش نكنيم. 🔅 ( الْحَمْدُلِلَّهِ‌... مُدْرِكِ‌ الْهَارِبِين) 🌠٥. سرگذشت پيشينيان را مروركنيم و از آن‌ها عبرت بگيريم. 🔅 ( نَكَالِ‌ الظَّالِمِينَ‌) 🌠٦. واكنش ما بايد در قبال انسان‌ها و نوعِ‌ رفتارشان متفاوت باشد. خداى متعال در برابر بعضى از هنجارشكنان، عذاب‌كننده و نابودكننده است 🔅 ( قَاصِمِ‌ الْجَبَّارِينَ‌ مُبِيرِ الظَّالِمِينَ‌... نَكَالِ‌ الظَّالِمِينَ‌) و در قبال برخى ديگر، دريابنده و پذيرايى كننده. 🔅( مُدْرِكِ‌ الْهَارِبِينَ‌) 🌠٧. در سختى‌ها خدا را با تمام وجود بخوانيم. 🔅( صَرِيخِ‌ الْمُسْتَصْرِخِينَ‌) 🌠٨. در خواندن خدا و خواستن از او، حُجب و حيا معنى ندارد. 🔅(صَرِيخِ‌ الْمُسْتَصْرِخِينَ‌) 🌠٩. حاجت خود را به هر جايى غير از درگاه الهى ببريم و به هر كه غير او بگوييم، راه را اشتباه رفته‌ايم. 🔅 ( مَوْضِعِ‌ حَاجَاتِ‌ الطَّالِبِينَ‌) 🌠١٠. نشانه ايمان حقيقى اين است كه در همه امور به خداى متعال تكيه كنيم. 🔅( مُعْتَمَدِ الْمُؤْمِنِينَ‌) 📚شرح دعای شریف افتتاح حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
16.mp3
6.95M
📖 🎤 استاد فارس عباد - ادریس ابکر
❖﷽❖ إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا به‌يقين كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‌اند، به‌زودى خداوند رحمان محبّتى براى آنان [در دل‌ها] قرار مى‌دهد! (مریم/ ۹۶) ✨✨✨✨✨✨ 📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِی‌بَصِیرٍ عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) قُلْتُ قَوْلُهُ إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا قَالَ وَلَایَهًُْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ هِیَ الْوُدُّ الَّذِی قَالَ اللَّهُ تَعَالَی قُلْتُ قَوْلُهُ فَإِنَّما یَسَّرْناهُ بِلِسانِکَ لِتُبَشِّرَ بِهِ الْمُتَّقِینَ وَ تُنْذِرَ بِهِ قَوْماً لُدًّا قَالَ إِنَّمَا یَسَّرَهُ اللَّهُ عَلَی لِسَانِهِ حِینَ أَقَامَ أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) عَلَماً فَبَشَّرَ بِهِ الْمُؤْمِنِینَ وَ أَنْذَرَ بِهِ الْکَافِرِینَ وَ هُمُ الَّذِینَ ذَکَرَهُمُ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ لُدّاً أَیْ کُفَّارا. 📝امام صادق (- ابوبصیر گوید: از امام صادق (در مورد آیه: إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا پرسیدم که چیست؟ ایشان فرمود: ❣ «ولایت امیرالمؤمنین (همان مودّت و دوستی است که خداوند تبارک‌وتعالی فرموده است». گفتم: «عبارت: فَإِنَّمَا یَسَّرْنَاهُ بِلِسَانِکَ لِتُبَشِّرَ بِهِ الْمُتَّقِینَ وَتُنذِرَ بِهِ قَوْمًا لُّدًّا، به چه معناست»؟ ایشان فرمود: ❣«همانا خداوند ولایت امیرالمؤمنین (را بر زبان پیامبر (آسان نمود و آن زمانی بود که ایشان را به مانند علمی بر افراشت و با او مؤمنان را بشارت داد و کافران را ترساند و ایشان (کافران) کسانی هستند که خداوند از آنان در کتاب خویش باعنوان دشمنان سرسخت، یعنی کافران، یاد کرده است». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۱۵۴ الکافی، ج۱، ص۴۳۱/ البرهان کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ أُولئِكَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ مِنْ ذُرِّيَّةِ آدَمَ وَ مِمَّنْ حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ وَ مِنْ ذُرِّيَّةِ إِبْراهيمَ وَ إِسْرائيلَ وَ مِمَّنْ هَدَيْنا وَ اجْتَبَيْنا إِذا تُتْلى عَلَيْهِمْ آياتُ الرَّحْمنِ خَرُّوا سُجَّداً وَ بُكِيًّا آن‌ها پيامبرانى بودند از فرزندان آدم، و از كسانى كه با نوح [بركشتى] سوار كرديم، و از دودمان ابراهيم و يعقوب، و از كسانى كه هدايت كرديم و برگزيديم، كسانى‌كه خداوند مشمول نعمتشان قرار داده بود، هنگامى‌كه آيات خداوند رحمان بر آنان خوانده مى‌شد به خاك مى‌افتادند، در‌حالى‌كه سجده مى‌كردند و گريان بودند. (مریم/ ۵۸) ✨✨✨✨✨✨ 📜الکاظم (علیه السلام)- عَنْ عِیسَی‌بْنِ‌دَاوُدَ النَّجَّار عَنْ أَبِی‌الْحَسَنِ‌مُوسَی‌بْنِ‌جَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عزّوجلّ أُولئِکَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ مِنْ ذُرِّیَّةِ آدَمَ وَ مِمَّنْ حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ وَ مِنْ ذُرِّیَّةِ إِبْراهِیمَ وَ إِسْرائِیلَ وَ مِمَّنْ هَدَیْنا وَ اجْتَبَیْنا إِذا تُتْلی عَلَیْهِمْ آیاتُ الرَّحْمنِ خَرُّوا سُجَّداً وَ بُکِیًّا قَالَ نَحْنُ ذُرِّیَّهًُْ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) وَ نَحْنُ الْمَحْمُولُونَ مَعَ نُوح (علیه السلام) وَ نَحْنُ صَفْوَهًُْ اللَّهِ وَ أَمَّا قَوْلُهُ وَ مِمَّنْ هَدَیْنا وَ اجْتَبَیْنا فَهُمْ وَ اللَّهِ شِیعَتُنَا الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ لِمَوَدَّتِنَا وَ اجْتَبَاهُمْ لِدِینِنَا فَحَیُّوا عَلَیْهِ وَ مَاتُوا عَلَیْهِ وَصَفَهُمُ اللَّهُ بِالْعِبَادَهًِْ وَ الْخُشُوعِ وَ رِقَّهًِْ الْقَلْبِ فَقَالَ إِذا تُتْلی عَلَیْهِمْ آیاتُ الرَّحْمنِ خَرُّوا سُجَّداً وَ بُکِیًّا ثُمَّ قَالَ عزّوجلّ فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا وَ هُوَ جَبَلٌ مِنْ صُفْرٍ یَدُورُ فِی وَسَطِ جَهَنَّمَ. 📝امام کاظم (- عیسی‌بن‌داود نجّار گوید: از امام کاظم (در مورد آیه: أُولئِکَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ مِنْ ذُرِّیَّةِ آدَمَ وَ مِمَّنْ حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ وَ مِنْ ذُرِّیَّةِ إِبْراهِیمَ وَ إِسْرائِیلَ وَ مِمَّنْ هَدَیْنا وَ اجْتَبَیْنا إِذا تُتْلی عَلَیْهِمْ آیاتُ الرَّحْمنِ خَرُّوا سُجَّداً وَ بُکِیًّا پرسیدم. ایشان فرمود: 🌠«ما نسل ابراهیم (و کسانی هستیم که به همراه نوح (بر روی کشتی سوار شدیم و ما برگزیدگان خداوندیم. 🌠 امّا منظور از عبارت: وَمِمَّنْ هَدَیْنَا وَ اجْتَبَیْنَا ایشان - به خدا قسم - شیعیان مایند که خداوند آنان را به محبّت ما هدایت نمود و آنان را برای دین ما برگزید و با آن زندگی کردند و با آن مردند و خداوند آنان را با عبادت و خشوع و رقّت قلب توصیف نموده است». سپس فرمود: «إِذَا تُتْلَی عَلَیْهِمْ آیَاتُ الرَّحْمَن خَرُّوا سُجَّدًا وَبُکِیًّا سپس خداوند فرموده است: فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا؛ و آن کوهی از مس زرد است که در جهنّم می‌چرخد». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۱۰۸ بحار الأنوار، ج۲۳، ص۲۲۳/ تأویل الآیات الظاهرهًْ؛ ص۲۹۸/ البرهان کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا