eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
838 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
726 ویدیو
364 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
❖﷽❖ أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ آگاه باشيد! [دوستان و] اولياى خدا، نه ترسى بر آن‌هاست و نه اندوهگين مى‌شوند (یونس/ ۶۲) ✨✨✨✨✨✨✨ 📜الصّادق (علیه السلام)- طُوبَی لِشِیعَهًِْ قَائِمِنَا (عجل الله تعالی فرجه الشریف) الْمُنْتَظِرِینَ لِظُهُورِهِ فِی غَیْبَتِهِ وَ الْمُطِیعِینَ لَهُ فِی ظُهُورِهِ أُولَئِکَ أَوْلِیَاءُ اللَّهِ الَّذِینَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُون. 📝امام صادق (علیه السلام)- خوشا به حال شیعیان قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ما! کسانی که در غیبتش منتظر ظهور او هستند و درحال ظهورش نیز فرمانبردار اویند. آنان اولیای خدا هستند که لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ نه خوفی بر آن‌هاست و نه اندوهگین می‌شوند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۵۰۰ نور الثقلین 📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَخْفَی أَرْبَعَهًًْ فِی أَرْبَعَهًٍْ أَخْفَی ... وَ أَخْفَی وَلِیَّهُ فِی عِبَادِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَّ عَبْداً مِنْ عَبِیدِ اللَّهِ فَرُبَّمَا یَکُونُ وَلِیَّهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَمُ. 📝امام علی (علیه السلام)- خداوند تبارک‌وتعالی چهار چیز را در چهار چیز مخفی و پنهان داشته است: اولیاء و دوستان خود را در میان بندگان خود پنهان داشته. پس مبادا بنده‌ای از بندگان خدا را تحقیر کنی که چه بسا او از اولیاء خدا باشد و تو این را ندان! 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۵۰۰ بحار الأنوار، ج۹۰، ص۳۶۳/ نور الثقلین کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ هَلْ يَنْظُرُونَ إِلاَّ تَأْويلَهُ يَوْمَ يَأْتي تَأْويلُهُ يَقُولُ الَّذينَ نَسُوهُ مِنْ قَبْلُ قَدْ جاءَتْ رُسُلُ رَبِّنا بِالْحَقِّ فَهَلْ لَنا مِنْ شُفَعاءَ فَيَشْفَعُوا لَنا أَوْ نُرَدُّ فَنَعْمَلَ غَيْرَ الَّذي كُنَّا نَعْمَلُ قَدْ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ ضَلَّ عَنْهُمْ ما كانُوا يَفْتَرُونَ آيا آن‌ها جز انتظار ظهور آيات [و فرا رسيدن تهديدهاى الهى] را دارند؟! آن روز كه ظهور آن‌ها فرا رسد، [كار از كار گذشته، و پشيمانى سودى ندارد؛ و] كسانى كه قبلاً آن را فراموش كرده بودند مى‌گويند: «فرستادگان پروردگار ما، حق را آوردند؛ آيا [امروز] براى ما شفاعت‌كنندگانى وجود دارند كه براى ما شفاعت كنند، يا [به ما اجازه داده شود به دنيا] بازگرديم، و اعمالى غير از آنچه انجام مى‌داديم، انجام دهيم»؟! [ولى] آن‌ها سرمايه‌ی وجود خود را از دست داده‌اند؛ و معبودهايى را كه به دروغ ساخته بودند، همگى از نظرشان گم مى‌شوند. [نه راه بازگشتى دارند، و نه شفاعت‌كننده‌اى]. (اعراف/ ۵۳) 🌤✨🌤✨🌤 📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- وَ أَمَّا مَا تَأْوِیلُهُ بَعْدَ تَنْزِیلِهِ فَهِیَ الْأُمُورُ الَّتِی أَخْبَرَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ رَسُولَهُ (صلی الله علیه و آله) أَنَّهَا سَتَکُونُ بَعْدَهُ مِثْلُ مَا أَخْبَرَ بِهِ مِنْ أُمُورِ الْقَاسِطِینَ وَ الْمَارِقِینَ وَ الْخَوَارِجِ وَ قَتْلُ عَمَّارٍ جَرَی ذَلِکَ الْمَجْرَی وَ أَخْبَارُ السَّاعَهًِْ وَ الرَّجْعَهًِْ وَ صِفَاتُ الْقِیَامَهًِْ مِثْلُ قَوْلِهِ تَعَالَی هَلْ یَنْظُرُونَ إِلَّا تَأْوِیلَهُ یَوْمَ یَأْتِی تَأْوِیلُهُ. لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمانِها خَیْراً وَ قَوْلِهِ تَعَالَی: یَوْمَ یَأْتِی تَأْوِیلُهُ یَقُولُ الَّذِینَ نَسُوهُ مِنْ قَبْلُ قَدْ جاءَتْ رُسُلُ رَبِّنا بِالْحَقِّ فَهَلْ لَنا مِنْ شُفَعاءَ فَیَشْفَعُوا لَنا أَوْ نُرَدُّ فَنَعْمَلَ غَیْرَ الَّذِی کُنَّا نَعْمَلُ الْآیَهًْ. 📝امام علی ( امّا آیاتی که تحقّق و تأویل آن‌ها پس از نزول آیه‌ی قرآن واقع می‌شود، این‌ها شامل اموری است که خدای عزّوجلّ به رسول خدا (خبر می‌دهد که بعد از او اتّفاق خواهد افتاد، مانند آنچه در مورد قاسطین، مارقین و خوارج و کشته‌شدن عمّار گفته شده است و همچنین اخبار قیامت و و اوصاف قیامت. خدای متعال می‌فرماید: آیا آن‌ها جز انتظار ظهور آیات [و فرا رسیدن تهدیدهای الهی] را دارند؟! آن روز که ظهور آن‌ها فرا رسد. و می‌فرماید: ایمان‌آوردن افرادی که قبلًا ایمان نیاورده‌اند، یا در ایمانشان عمل نیکی انجام نداده‌اند، سودی به حالشان نخواهد داشت! بگو: «[اکنون که شما چنین انتظارات نادرستی دارید]، انتظار بکشید ما هم انتظار [کیفر شما را] می‌کشیم»! (انعام/۱۵۸) و نیز می‌فرماید: هَلْ یَنْظُرُونَ إِلاَّ تَأْوِیلَهُ یَوْمَ یَأْتِی تَأْوِیلُهُ یَقُولُ الَّذِینَ نَسُوهُ مِنْ قَبْلُ قَدْ جاءَتْ رُسُلُ رَبِّنا بِالحَقِّ فَهَلْ لَنا مِنْ شُفَعاءَ فَیَشْفَعُوا لَنا أَوْ نُرَدُّ فَنَعْمَلَ غَیْرَ الَّذِی کُنَّا نَعْمَلُ ... 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۱۶۸ بحار الأنوار، ج۹۰، ص۷۷
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ سَلَّامِ‌بْنِ‌الْمُسْتَنِیرعَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: لَقَدْ تَسَمَّوْا بِاسْمٍ مَا سَمَّی اللَّهُ بِهِ أَحَداً إِلَّا عَلِیَّ‌بْنَ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) وَ مَا جَاءَ تَأْوِیلُهُ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ مَتَی یَجِیءُ تَأْوِیلُهُ قَالَ إِذَا جَاءَتْ جَمَعَ اللَّهُ أَمَامَهُ النَّبِیِّینَ (علیهم السلام) وَ الْمُؤْمِنِینَ حَتَّی یَنْصُرُوهُ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ وَ إِذْ أَخَذَ اللهُ مِیثاقَ النَّبِیِّینَ لَما آتَیْتُکُمْ مِنْ کِتابٍ وَ حِکْمَةٍ إِلَی قَوْلِهِ أَنَا مَعَکُمْ مِنَ الشَّاهِدِینَ فَیَوْمَئِذٍ یَدْفَعُ رَسُولُ‌اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) اللِّوَاءَ إِلَی عَلِیِّ‌بْنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) فَیَکُونُ أَمِیرَ الْخَلَائِقِ کُلِّهِمْ أَجْمَعِینَ یَکُونُ الْخَلَائِقُ کُلُّهُمْ تَحْتَ لِوَائِهِ وَ یَکُونُ هُوَ أَمِیرَهُمْ فَهَذَا تَأْوِیلُهُ. 📝امام صادق ( سلام‌بن‌مستنیر گوید: امام صادق (فرمود: «آن‌ها خود را به نامی که خداوند جز علیّ‌بن‌ابی‌طالب (را بدان موسوم نگردانید خواندند [مقصود لقب امیرالمؤمنین (است] و تأویل [امیرالمؤمنین (] هنوز نیامده است. من عرض کردم: «فدایت شوم! تأویل آن کی خواهد آمد»؟ فرمود: «موقعی‌که تأویل آن نزدیک شد خداوند پیامبران و مؤمنین را در پیش‌روی آن حضرت جمع می‌کند تا از وی یاری نمایند و این است معنی آیه: و [به خاطر بیاورید] هنگامی را که خداوند، از پیامبران [و پیروان آن‌ها]، پیمان مؤکّد گرفت، که هرگاه کتاب و دانش به شما دادم، ... و من نیز با شما از گواهانم». (آل عمران/۸۱) در آن روز خداوند پرچم خود را به علیّ‌بن‌ابی‌طالب (می‌دهد و آن حضرت فرمانده‌ی جهانیان است و جهانیان نیز در زیر پرچم او خواهند بود، و او امیر و فرمانده آنهاست و این است تأویل کلمه‌ی امیرالمؤمنین (. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۱۶۸ بحار الأنوار، ج۵۳، ص۷۰ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜[١٩٠]أبو جعفر محمّد بن جرير الطّبريّ‌،في مسند فاطمة عليها السّلام،قال:أخبرنا أبو المفضّل،قال:حدّثني عليّ‌ بن الحسن المنقريّ‌ الكوفيّ‌،قال:حدّثني أحمد بن زيد الدّهّان،عن مكحول بن إبراهيم،عن رستم بن عبد اللّه بن خالد المخزوميّ‌، عن سليمان الأعمش،عن محمّد بن خلف الطّاهريّ‌ ،عن زاذان،عن سلمان،قال: قال لي رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلم:«إنّ‌ اللّه تبارك و تعالى لم يبعث نبيّا و لا رسولا إلاّ جعل له اثني عشر نقيبا.»فقلت:يا رسول اللّه(صلّى اللّه عليه و آله و سلم)لقد عرفت هذا من أهل الكتابين،فقال«يا سلمان هل علمت من نقبائي و من الاثنا عشر الّذين اختارهم اللّه للأمّة من بعدي‌؟»فقلت:اللّه و رسوله أعلم.فقال: «يا سلمان خلقني اللّه من صفوة نوره و دعاني فأطعته و خلق من نوري عليّا عليه السّلام و دعاه فأطاعه و خلق(منّي و)من نور عليّ‌ فاطمة عليها السّلام فدعاها فأطاعته،و خلق منّي و من عليّ‌ و فاطمة الحسن عليه السّلام فدعاه فأطاعه و خلق منّي و من عليّ‌ و فاطمة الحسين عليه السّلام فدعاه فأطاعه. ثمّ‌ سمّانا بخمسة أسماء من أسمائه،فاللّه المحمود و أنا محمّد،و اللّه العليّ‌ فهذا عليّ‌،و اللّه الفاطر فهذه فاطمة،و اللّه الإحسان و هذا الحسن،و اللّه المحسن و هذا الحسين.ثمّ‌ خلق منّا و من نور الحسين تسعة أئمّة فدعاهم فأطاعوه قبل أن خلق اللّه ١سماء مبنيّة و(لا)أرضا مدحيّة و لا ملكا و لا بشرا (دوننا)[و كنّا]نورا نسبّح اللّه و نسمع له و نطيع.» قال سلمان:فقلت:يا رسول اللّه(صلّى اللّه عليه و آله و سلم)بأبي أنت و أمّي!فما لمن عرف هؤلاء؟فقال:«يا سلمان!من عرفهم حقّ‌ معرفتهم و اقتدى بهم و والى وليّهم و تبرّأ من عدوّهم فهو-و اللّه-منّا،يرد حيث نرد و يسكن حيث نسكن.» فقلت:يا رسول اللّه(صلّى اللّه عليه و آله و سلم)فهل يمكن إيمان بهم بغير معرفة بأسمائهم و أنسابهم‌؟فقال:«لا يا سلمان.» فقلت:يا رسول اللّه فأنى لي بهم و قد عرفت إلى الحسين عليه السّلام‌؟قال: «ثمّ‌ سيّد العابدين عليّ‌ بن الحسين عليه السّلام،ثمّ‌ ابنه محمّد بن عليّ‌ عليه السّلام باقر علم الأوّلين و الآخرين من النّبيّين و المرسلين،ثمّ‌[ابنه]جعفر بن محمّد لسان اللّه الصّادق عليه السّلام،ثمّ‌[ابنه]موسى بن جعفر(عليه السّلام)الكاظم غيظه في(سبيل)اللّه عزّ و جلّ‌، ثمّ‌[ابنه]عليّ‌ بن موسى الرّضا لأمر اللّه(عليه السّلام)،ثمّ‌[ابنه]محمّد بن عليّ‌(عليه السّلام) المختار من خلق اللّه،ثمّ‌[ابنه]عليّ‌ بن محمّد الهادي إلى اللّه،ثمّ‌[ابنه] الحسن بن عليّ‌(عليه السّلام)الصّامت الأمين لسرّ اللّه،ثمّ‌ ابنه محمّد بن الحسن الهادي المهديّ‌ النّاطق القائم بحقّ‌ اللّه(عليه السّلام).» ثمّ‌ قال(صلّى اللّه عليه و آله و سلم):«يا سلمان إنّك مدركه و من كان مثلك و من تولاّه بحقيقة المعرفة.» قال سلمان:فشكرت اللّه كثيرا ثمّ‌ قلت:يا رسول اللّه و إنّي مؤجّل إلى عهده‌؟قال: «يا سلمان اقرأ: ✨ فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ‌ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ‌ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ‌ الدِّيارِ وَ كانَ‌ وَعْداً مَفْعُولاً، ثُمَّ‌ رَدَدْنا لَكُمُ‌ الْكَرَّةَ‌ عَلَيْهِمْ‌ وَ أَمْدَدْناكُمْ‌ بِأَمْوالٍ‌ وَ بَنِينَ‌ وَ جَعَلْناكُمْ‌ أَكْثَرَ نَفِيراً قال سلمان:فاشتدّ بكائي و شوقي،ثمّ‌ قلت:يا رسول اللّه،أ بعهد منك‌؟فقال: «إي و اللّه الّذي أرسل محمّدا بالحقّ‌ منّي و من عليّ‌ و فاطمة و الحسن و الحسين و التّسعة،و كلّ‌ من هو منّا[و معنا]و مضام فينا.إي و اللّه يا سلمان، ليحضرنّ‌ إبليس و جنوده و كلّ‌ من محض الإيمان محضا و محض الكفر محضا، حتّى يؤخذ بالقصاص و الأوتار و لا يظلم ربّك أحدا،و يحقّق تأويل هذه الآية: ✨وَ نُرِيدُ أَنْ‌ نَمُنَّ‌ عَلَى الَّذِينَ‌ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ‌ وَ نَجْعَلَهُمْ‌ أَئِمَّةً‌ وَ نَجْعَلَهُمُ‌ الْوارِثِينَ‌، وَ نُمَكِّنَ‌ لَهُمْ‌ فِي الْأَرْضِ‌ وَ نُرِيَ‌ فِرْعَوْنَ‌ وَ هامانَ‌ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ‌ ما كانُوا يَحْذَرُونَ‌ .» قال سلمان:فقمت من بين يدي رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلم و ما يبالي سلمان متى لقي الموت أو الموت لقيه. ادامه مطلب(ترجمه)👇👇
📝ابو جعفر محمّد بن جرير طبرى در كتاب مسند فاطمه عليها السّلام گويد:ابو المفضّل به ما خبر داد،گفت:علىّ‌ بن الحسين منقرى كوفى حديث‌ام داد،وى گفت:احمد بن زيد دهّان، از مكحول بن ابراهيم،از رستم بن عبد اللّه بن خالد مخزومى،از سليمان اعمش،از محمّد بن خلف طاهرى،از زاذان،از سلمان حديث‌ام داد كه گفت: ✴️رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم به من فرمود:«خداوند-تبارك و تعالى-هيچ پيغمبر و رسولى را مبعوث نفرمود؛مگر اينكه دوازده نقيب برايش قرار داد.» عرض كردم:يا رسول اللّه(صلّى اللّه عليه و آله و سلم)،اين را از اهل دو كتاب دانسته بودم. فرمود:«اى سلمان،آيا دانسته‌اى كه نقباى من كيان‌اند و آن دوازده تنى كه خداوند آنان را براى امّت پس از من برگزيده چه كسانى‌اند؟» عرضه داشتم:خدا و رسولش داناترند. 🌠فرمود:«اى سلمان،خداوند مرا از برگزيده‌ى نورش آفريد و دعوت‌ام كرد.پس او را اطاعت كردم و از نور من على عليه السّلام را آفريد و دعوت‌اش فرمود.پس على او را اطاعت كرد و(از من)و از نور على،فاطمه عليها السّلام را خلق و او را دعوت فرمود كه از او اطاعت كرد و از من و از على و فاطمه،حسن عليه السّلام را آفريد.پس فراخواندش كه دعوت خداوند را پذيرفت و از من و از على و فاطمه،حسين عليه السّلام را آفريد و او را فراخواند كه دعوت او را اطاعت كرد. ❇️سپس ما را به پنج اسم از نام‌هاى خود ناميد:خداوند محمود است و من محمّد و خداوند علىّ‌ است و اين هم علىّ‌ بن ابى طالب و خداوند فاطر است و اين فاطمه و خداوند احسان است و اين حسن و خداوند محسن و اين هم حسين است. 🌠آن‌گاه از ما و از نور حسين،نه امام آفريد و ايشان را دعوت فرمود كه اطاعتش كردند. پيش ازآن‌كه خداوند آسمانى بنا كرده و زمينى گسترانيده باشد و فرشته‌اى يا بشرى را(غير از ما)خلق كند،نورى بوديم و خداى را تسبيح مى‌گفتيم و از او مى‌شنيديم و اطاعت مى‌نموديم.» ❓سلمان گويد:عرضه داشتم:اى رسول خدا(صلّى اللّه عليه و آله و سلم)،پدر و مادرم فدايتان باد! كسى كه ايشان را بشناسد،چه پاداشى خواهد داشت‌؟فرمود: ❣«اى سلمان،هركس آنان را به راستى بشناسد و ايشان را الگوى خود قرار دهد و دوستانشان را دوست بدارد و از دشمنانشان بيزارى جويد،چنين كسى-به خدا سوگند-از ما خواهد بود.هركجا وارد شويم،او نيز وارد خواهد شد و هرجا مسكن كنيم،او هم سكنى يابد.» ❓عرض كردم:اى رسول خدا،آيا مى‌توان بدون شناختن نام‌ها و نسب‌هايشان به آنان ايمان داشت‌؟فرمود:«نه،اى سلمان.»عرضه داشتم:يا رسول اللّه،چگونه به شناخت ايشان دست يابم درحالى‌كه تا حسين عليه السّلام را شناخته‌ام‌؟ 🌺فرمود: «پس از او،سيّد العابدين علىّ‌ بن الحسين(عليه السّلام)است؛سپس پسرش محمّد بن على (عليه السّلام)،شكافنده‌ى علم اوّلين و آخرين از پيغمبران و رسولان؛سپس[پسرش]جعفر بن محمّد(عليه السّلام)،زبان راست‌گوى خداوند؛سپس[پسرش]موسى بن جعفر(عليه السّلام)،آن فرونشانندۀ خشم خود در راه خداوند-عزّ و جلّ‌-؛سپس[پسرش]علىّ‌ بن موسى،آن راضى به امر خدا(عليه السّلام)؛سپس[پسرش]محمّد بن على(عليه السّلام)،آن برگزيده‌ى خلق خداوند؛سپس[پسرش]علىّ‌ بن محمّد،آن هدايت‌كننده به‌سوى خداوند؛سپس حسن بن على(عليه السّلام)،آن صامت امين سرّ خداوند؛سپس پسرش محمّد بن الحسن هادى مهدى(عليه السّلام)،آن بيانگر و به‌پادارندۀ حقّ‌ خدا.» ‼️آن‌گاه(رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم)فرمودند:«اى سلمان،تو او را درك خواهى كرد و هركس مانند تو باشد و نيز هركه با معرفت راستين از او پيروى كند،او را درك خواهد كرد.»
سلمان گويد:پس خداى را(بسيار)شكر كردم. ❓سپس گفتم:يا رسول اللّه،آيا من تا عهد و زمان او خواهم بود؟ ✅فرمود: «اى سلمان،بخوان:(پس چون هنگام(انتقام)اوّل فرارسد،بندگان سخت جنگجوى خويش را بر شما برانگيزيم تا درون خانه‌هايتان را نيز جست‌وجو كنند و اين وعده حتما تحقّق خواهد يافت.سپس بار ديگر شما را بر آن‌ها مسلّط‍‌ گردانيم و به وسيله‌ى مال و فرزند مدد رسانيم و تعدادتان را افزايش دهيم).» سلمان گويد:در اين هنگام،گريه و اشتياقم شدّت يافت. ❓آن‌گاه عرض كردم:يا رسول اللّه،آيا اين جريان در زمان شما خواهد بود؟ فرمود: ♻️«آرى،سوگند به خداوندى كه مرا به حق فرستاد،در روزگار من و على و فاطمه و حسن و حسين و آن نه(معصوم ديگر)و هركسى كه از ماست[و با ما]و در راه ما ستم‌ديده است. 💎آرى،به خدا قسم-اى سلمان-ابليس و لشكريانش گرد آورده مى‌شوند و تمامى آنان كه ايمانشان ناب بوده و نيز همه‌ى كافران خالص آورده شوند تا از يكديگر قصاص كشند و خون‌خواهى كنند و خداوندگار تو بر احدى ظلم نمى‌كند 🔆 و تأويل اين آيه تحقّق مى‌يابد كه:(و مى‌خواهيم بر آنان كه در زمين مستضعف شدند منّت گذاريم و آنان را پيشوايان و وارثان زمين قرار دهيم و ايشان را در زمين مكنت و توان بخشيم و به فرعون و هامان و لشكريانشان آنچه را مى‌ترسيدند نشان دهيم).» 🕯سلمان گويد:پس،از محضر رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم برخاستم؛درحالى‌كه اهمّيّت نمى‌دهم كى به آغوش مرگ روم يا مرگ مرا در كام خود بركشد.» 📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 364 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ وَ يَزيدُ اللهُ الَّذينَ اهْتَدَوْا هُدىً وَ الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَواباً وَ خَيْرٌ مَرَدًّا و كسانى كه پذيراى هدايت شوند، خداوند بر هدايتشان مى‌افزايد؛ و آثار ماندگار شايسته‌اى كه [از انسان] باقى مى‌ماند، ثوابش در پيشگاه پروردگارت بهتر، و عاقبتش نيكوتر است. (مریم/ ۷۶) 🌤✨🌤✨🌤 📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِی‌بَصِیرٍ عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) ... قُلْتُ قَوْلُهُ وَ یَزِیدُ اللهُ الَّذِینَ اهْتَدَوْا هُدیً قَالَ یَزِیدُهُمْ ذَلِکَ الْیَوْمَ هُدًی عَلَی هُدًی بِاتِّبَاعِهِمُ الْقَائِمَ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) حَیْثُ لَا یَجْحَدُونَهُ وَ لَا یُنْکِرُونَه. 📝امام صادق ( ابوبصیر گوید: از امام صادق (در مورد این آیه: وَ یَزِیدُ اللهُ الَّذِینَ اهْتَدَوْا هُدیً پرسیدم. فرمود: «یعنی خداوند در آن روز بر هدایت‌یافتگان به‌واسطه‌ی پیروی از قائم (که منکر او نشده‌اند، می‌افزاید». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۱۳۲ الکافی؛ ج۱، ص۴۳۱/ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۳۳۲/ تأویل الآیات الظاهرهًْ؛ ص۳۰۰ 📜علی‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- وَ یَزِیدُ اللهُ الَّذِینَ اهْتَدَوْا هُدیً رَدٌّ عَلَی مَنْ زَعَمَ أَنَّ الْإِیمَانَ لَا یَزِیدُ وَ لَا یَنْقُص. 📝علیّ‌بن‌ابراهیم ( وَ یَزِیدُ اللهُ الَّذِینَ اهْتَدَوْا هُدیً؛ این آیه‌ی شریفه گفتار کسانی را که معتقد هستند ایمان کم و زیاد نمی‌شود، باطل می‌کند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۱۳۴ بحار الأنوار، ج۶۶، ص۱۷۹ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ لا يَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَكْبَرُ وَ تَتَلَقَّاهُمُ الملائكة هذا يَوْمُكُمُ الَّذي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ وحشتِ بزرگ، آن‌ها را اندوهگين نمى‌كند و فرشتگان به استقبالشان مى‌آيند، [و مى‌گويند] اين همان روزى است كه به شما وعده داده مى‌شد. (انبیاء/ ۱۰۳) 🌤✨🌤✨🌤✨ 📝الصّادق (علیه السلام)- عَنِ الْمُفَضَّلِ‌بْنِ‌عُمَرَ قال: قال (علیه السلام) لَمَّا یُبَایِعه الْحَسَنِیُّ وَ یُبَایِعُهُ سَائِرُ الْعَسْکَرِ الَّذِی مَعَ الْحَسَنِیِّ إِلَّا أَرْبَعِینَ أَلْفاً أَصْحَابُ الْمَصَاحِفِ الْمَعْرُوفُونَ بِالزِّیدِیَّهًِْ فَإِنَّهُمْ یَقُولُونَ مَا هَذَا إِلَّا سِحْرٌ عَظِیمٌ فَیَخْتَلِطُ الْعَسْکَرَانِ فَیُقْبِلُ الْمَهْدِیُّ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) عَلَی الطَّائِفَهًِْ الْمُنْحَرِفَهًِْ فَیَعِظُهُمْ وَ یَدْعُوهُمْ ثَلَاثَهًَْ أَیَّامٍ فَلَا یَزْدَادُونَ إِلَّا طُغْیَاناً وَ کُفْراً فَیَأْمُرُ بِقَتْلِهِمْ فَیُقْتَلُونَ جَمِیعاً ثُمَّ یَثُورُ سَرَایَا عَلَی السُّفْیَانِیِّ إِلَی دِمَشْقَ فَیَأْخُذُونَهُ وَ یَذْبَحُونَهُ عَلَی الصَّخْرَهًِْ ثُمَّ یَظْهَرُ الْحُسَیْنُ (علیه السلام) فِی اثْنَیْ عَشَرَ أَلْفَ صِدِّیقٍ وَ اثْنَیْنِ وَ سَبْعِینَ رَجُلًا أَصْحَابِهِ یَوْمَ کَرْبَلَاءَ فَیَا لَکَ عِنْدَهَا مِنْ کَرَّهًٍْ زَهْرَاءَ (سلام الله علیها) بَیْضَاءَ ثُمَّ یَخْرُجُ الصِّدِّیقُ الْأَکْبَرُ أمیرالمؤمنین علِیُّ‌بْنُ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) وَ یُنْصَبُ لَهُ الْقُبَّهًُْ بِالنَّجَفِ وَ یُقَامُ أَرْکَانُهَا رُکْنٌ بِالنَّجَفِ وَ رُکْنٌ بِهَجَرَ وَ رُکْنٌ بِصَنْعَاءَ وَ رُکْنٌ بِأَرْضِ طَیْبَهًَْ ثُمَّ یَخْرُجُ السَّیِّدُ الْأَکْبَرُ مُحَمَّدٌ رسول الله (صلی الله علیه و آله) لَکَأَنِّی أَنْظُرُ یَا مُفَضَّلُ إِلَیْنَا مَعَاشِرَ الْأَئِمَّهًِْ بَیْنَ یَدَیْ رسول الله (صلی الله علیه و آله) نَشْکُو إِلَیْهِ مَا نَزَلَ بِنَا مِنَ الْأُمَّهًِْ بَعْدَهُ وَ مَا نَالَنَا مِنَ التَّکْذِیبِ وَ الرَّدِّ عَلَیْنَا تَبْتَدِئُ فَاطِمَهًُْ (سلام الله علیها) وَ تَشْکُو مَا نَالَهَا مِنْ أَبِی‌بَکْرٍ وَ عُمَرَ وَ أَخْذِ فَدَکَ مِنْهَا ثُمَّ یَشْکُو إِلَیْهِ أمیرالمؤمنین (علیه السلام) الْمِحَنَ الْعَظِیمَهًَْ الَّتِی امْتُحِنَ بِهَا بَعْدَه ثُمَّ یَقُومُ الْحَسَنُ (علیه السلام) إِلَی جَدِّهِ ص ثُمَّ یَقُومُ الْحُسَیْنُ (علیه السلام) مُخَضَّباً بِدَمِهِ هُوَ وَ جَمِیعُ مَنْ قُتِلَ مَعَهُ فَإِذَا رَآهُ رسول الله (صلی الله علیه و آله) بَکَی وَ بَکَی أَهْلُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ لِبُکَائِهِ وَ تَصْرُخُ فَاطِمَهًُْ (سلام الله علیها) فَتُزَلْزَلُ الْأَرْضُ وَ مَنْ عَلَیْهَا وَ یَقِفُ أمیرالمؤمنین (علیه السلام) وَ الْحَسَنُ (علیه السلام) عَنْ یَمِینِهِ وَ فَاطِمَهًُْ (سلام الله علیها) عَنْ شِمَالِهِ وَ یُقْبِلُ الْحُسَیْنُ (علیه السلام) فَیَضُمُّهُ رسول الله (صلی الله علیه و آله) إِلَی صَدْرِهِ وَ یَقُولُ یَا حُسَیْنُ (علیه السلام) فَدَیْتُکَ قَرَّتْ عَیْنَاکَ وَ عَیْنَایَ فِیکَ وَ عَنْ یَمِینِ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) حَمْزَهًُْ أَسَدُ اللَّهِ (رحمة الله علیه) فِی أَرْضِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ جَعْفَرُ‌بْنُ‌أَبِی‌طَالِبٍ الطَّیَّارُ (رحمة الله علیه) وَ یَأْتِی مُحَسِّنٌ تَحْمِلُهُ خَدِیجَهًُْ بِنْتُ خُوَیْلِدٍ (رحمة الله علیه) وَ فَاطِمَهًُْ بِنْتُ أَسَدٍ (رحمة الله علیه) أُمُّ أمیرالمؤمنین (علیه السلام) وَ هُنَّ صَارِخَاتٌ وَ أُمُّهُ فَاطِمَهًُْ (سلام الله علیها) تَقُولُ هذا یَوْمُکُمُ الَّذِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ الْیَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَها وَ بَیْنَهُ أَمَداً بَعِیداً قَالَ فَبَکَی الصَّادِقُ (علیه السلام) حَتَّی اخْضَلَّتْ لِحْیَتُهُ بِالدُّمُوعِ ثُمَّ قَالَ لَا قَرَّتْ عَیْنٌ لَا تَبْکِی عِنْدَ هَذَا الذِّکْرِ قَالَ وَ بَکَی الْمُفَضَّلُ بُکَاءً طَوِیلا.
📝امام صادق ( مفضّل گوید: امام صادق (فرمود: ... سید حسنی خود و سپس سایر لشکریانش با وی (امام مهدی (بیعت می‌کنند، مگر چهل‌هزار نفر که قرآن‌ها با خود دارند و معروف به زیدیه می‌باشند، که از بیعت‌کردن امتناع می‌ورزند. آن‌ها می‌گویند این کار چیزی جز یک سحر بزرگ نیست و با این حرف دو لشکر به جان هم می‌افتند، مهدی (به‌طرف طایفه‌ی زیدیّه آمده و سه روز آن‌ها را موعظه می‌نماید و دعوت به آرامش و پذیرش خودش می‌کند، ولی آن‌ها بر سرکشی و کیفر خود می‌افزایند مهدی (هم ناچار دستور قتل آن‌ها را صادر نموده همه را از دم شمشیر می‌گذرانند. سپس مهدی (به اصحاب خود می‌گوید: «قرآن‌های آن‌ها را نگیرید بگذارید تا باعث حسرت آن‌ها گردد؛ همان‌طور که آن را تبدیل کرده و تغییر دادند و مطابق آنچه در آن بود عمل نکردند». مفضّل عرض کرد: «آقا! بعداً مهدی (چه می‌کند»؟ فرمود: «لشکری برای دستگیری سفیانی به دمشق می‌فرستد؛ او را گرفته و روی سنگی سر می‌بُرند. آنگاه حسین (با دوازده‌هزار صدّیق و هفتادودو نفری که در کربلا از یاران او بودند و با وی شهید شدند، آشکار می‌شود. ای خوش آن نوری، سپس صدّیق‌اکبر امیرالمؤمنین (علیّ‌بن‌ابی‌طالب (ظهور می‌کند و خیمه‌ای که بر چهار پایه استوار باشد در نجف برای وی بر سر پا می‌کنند. یک پایه‌ی آن در نجف و پایه‌ای در حجر اسماعیل (و پایه‌ای در صفا و پایه‌ای در زمین مدینه است. گویا چراغ‌های آن را می‌بینم که مانند انوار مهر و ماه در آسمان و زمین می‌درخشد. در آن‌موقع باطن هرکس آشکار می‌شود، و زنان شیرده از وحشت، بچّه‌های خود را رها می‌کنند. آنگاه آقای بزرگ؛ محمّد رسول خدا (.... ای مفضّل! گویا می‌بینم که ما ائمه (آن موقع جلوی پیغمبر (جمع شده و به آن حضرت (شکایت می‌کنیم که امّت بعد از وی چه به روز ما آوردند، و می‌گوییم امّت ما را تکذیب کردند... آنگاه فاطمه زهرا (می‌آید و از ظلم اوّلی و دوّمی و غصب فدک ملک خود توسط آن‌ها... سپس امیرالمؤمنین (محنت‌های عظیمی را که بعد از پیغمبر (دید... آنگاه امام حسین (با بدنی آغشته به خون، خود و یارانش که با وی کشته شدند، در جلوی پیغمبر (می‌ایستد. چون پیغمبر او را می‌نگرد زار زار می‌گرید. از گریه‌ی او اهل آسمان و زمین نیز گریه می‌کنند. فاطمه‌ی زهرا (هم ناله‌ی جان‌کاه از دل پر الم برمی‌آورد. از ناله و شیون و گریه و زاری آن حضرت (زمین و اهل زمین متزلزل می‌گردند. سپس امیرالمؤمنین (و امام حسن (در سمت راست پیغمبر (و فاطمه زهرا (در سمت چپ آن حضرت (قرار می‌گیرند. پیغمبر (او را در آغوش می‌گیرد و می‌گوید: «یا حسین (فدایت گردم! دیدگانت روشن باد و دیدگان من هم روشن باشد». سپس حمزه سیّدالشّهداء عموی پیغمبر (در سمت راست آن حضرت (می‌ایستد و در سمت چپ جعفربن‌ابی‌طالب (طیّار () قرار می‌گیرد. ناگاه خدیجه‌ی کبری (و فاطمه دختر اسد (مادر امیرالمؤمنین () محسن (سقط شده‌ی فاطمه زهرا (را به دست گرفته ناله‌کنان به نزد پیغمبر (می‌آیند و مادرش فاطمه (این آیه‌ی قرآن را می‌خواند: روزی که هرکس، آنچه را از کار نیک انجام داده، حاضر می‌بیند و آرزو می‌کند میان او، و آنچه از اعمال بد انجام داده، فاصله‌ی زمانیِ زیادی باشد. (آل عمران/۳۰)». مفضّل گفت: «در این وقت امام صادق (چنان گریست که محاسن مبارکش از سیلاب اشک تر شد»! سپس فرمود: «روشن مباد چشمی که با این گفته نگرید»!! مفضّل هم بسیار گریست. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۵۴۴ بحارا لأنوار، ج۵۳، ص۲۲ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ [سوره‌ى نساء] [آيه‌ى ٤٨] يا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ أُوتُوا الْكِتابَ‌ آمِنُوا بِما نَزَّلْنا مُصَدِّقاً لِما مَعَكُمْ‌ ⬅️ مِنْ‌ قَبْلِ‌ أَنْ‌ نَطْمِسَ‌ وُجُوهاً فَنَرُدَّها عَلى‌ أَدْبارِها (اى كسانى كه بر ايشان كتاب(آسمانى)آمده،به آنچه(بر پيغمبر خاتم)فرستاديم-كه تصديق‌كننده‌ى كتاب‌هاى شماست-ايمان آوريد؛ ‼️پيش ازآن‌كه بر چهره‌هايى خطّ‍‌ بطلان كشيم و آن‌ها را به پشت‌هايشان واژگون گردانيم.) 🌤✨🌤✨🌤✨🌤✨ 📜[٢٩]محمّد بن إبراهيم النّعمانيّ‌،في كتاب الغيبة(قال):حدّثنا محمّد بن يعقوب الكلينيّ‌ أبو جعفر،قال:حدّثني عليّ‌ بن إبراهيم بن هاشم،عن أبيه،قال:و حدّثني محمّد بن(يحيى بن)عمران،قال:حدّثنا أحمد بن محمّد بن عيسى،[قال:]و حدّثني عليّ‌ بن محمّد و غيره،عن سهل بن زياد جميعا،عن الحسن بن محبوب. [قال:]و حدّثنا عبد الواحد بن عبد اللّه الموصليّ‌،عن أبي عليّ‌ أحمد بن محمّد ابن[أبي]ناشر،عن أحمد بن هلال،عن الحسن بن محبوب،قال:حدّثنا عمرو بن أبي المقدام،عن جابر بن يزيد الجعفيّ‌،قال:قال أبو جعفر محمّد بن عليّ‌ الباقر عليه السّلام: «يا جابر الزم الأرض فلا ٥تحرّك يدا و لا رجلا حتّى ترى علامات أذكرها لك إن أدركتها: أوّلها اختلاف(ولد فلان)[بني العبّاس]و ما أراك تدرك ذلك و لكن حدّث به من بعدي،[و]مناد ينادي من السّماء،و يجيئكم الصّوت من ناحية دمشق بالفتح،و تخسف قرية من قرى الشّام تسمّى الجابية،و تسقط‍‌ طائفة من مسجد دمشق الأيمن،و مارقة تمرق من ناحية التّرك فيعقبها هرج الرّوم،و سيقبل إخوان التّرك حتّى ينزلوا الجزيرة،و سيقبل مارقة الرّوم حتّى ينزلوا الرّملة. فتلك السّنة-يا جابر-فيها اختلاف كثير في كلّ‌ أرض من ناحية المغرب، فأوّل أرض تخرب أرض الشّام،ثمّ‌ يختلفون عند ذلك على ثلاث رايات،راية الأصهب،و راية الأبقع،و راية السّفيانيّ‌،فيلتقي السّفيانيّ‌ بالأبقع فيقتتلون، فيقتله السّفيانيّ‌ و من معه ،ثمّ‌ يقتل الأصهب،ثمّ‌ لا يكون له همّة إلاّ الإقبال نحو العراق،و يمرّ جيشه بقرقيسياء فيقتتلون بها،فيقتل من الجبّارين مائة ألف. و يبعث السّفيانيّ‌ جيشا إلى الكوفة و عدّتهم سبعون ألفا فيصيبون من أهل الكوفة قتلا و صلبا و سبيا،فبينما هم كذلك إذ أقبلت رايات من نحو خراسان [و]تطوي المنازل طيّا حثيثا[و]معهم نفر من أصحاب القائم عليه السّلام،و يخرج رجل من موالي أهل الكوفة في ضعفاء فيقتله أمير جيش السّفيانيّ‌ بين الحيرة و الكوفة،و يبعث السّفيانيّ‌ بعثا إلى المدينة فيفرّ المهديّ‌ عليه السّلام منها إلى مكّة،فيبلغ جيش السّفيانيّ‌ بأنّ‌ المهديّ‌ عليه السّلام قد خرج إلى مكّة،فيبعث جيشا على أثره فلا يدرك حتّى يدخل مكّة خائفا يترقّب على سنّة موسى بن عمران عليه السّلام.» قال:«و ينزل جيش السّفيانيّ‌ البيداء فينادي مناد من السّماء:يا بيداء أبيدي القوم!فيخسف بهم فلا يفلت منهم إلاّ ثلاثة نفر يحوّل اللّه وجوههم إلى أقفيتهم و هم من كلب،و فيهم نزلت هذه الآية: يا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ أُوتُوا الْكِتابَ‌ آمِنُوا بِما نَزَّلْنا مُصَدِّقاً لِما مَعَكُمْ‌ مِنْ‌ قَبْلِ‌ أَنْ‌ نَطْمِسَ‌ وُجُوهاً فَنَرُدَّها عَلى‌ أَدْبارِها... الآية.»
قال:«و القائم عليه السّلام يومئذ بمكّة قد أسند ظهره إلى البيت الحرام مستجيرا [به]فينادي:يا أيّها النّاس،إنّا نستنصر اللّه فمن أجابنا من النّاس فإنّا أهل بيت نبيّكم[محمّد]و نحن أولى النّاس باللّه و بمحمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلم،فمن حاجّني في آدم فأنا أولى النّاس بآدم عليه السّلام،و من حاجّني في نوح فأنا أولى النّاس بنوح عليه السّلام،و من حاجّني في إبراهيم فأنا أولى النّاس بإبراهيم عليه السّلام،و من حاجّني في محمّد فأنا أولى النّاس بمحمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلم،و من حاجّني في النّبيّين فأنا أولى النّاس بالنّبيّين. أ ليس اللّه يقول في محكم كتابه: إِنَّ‌ اللّهَ‌ اصْطَفى‌ آدَمَ‌ وَ نُوحاً وَ آلَ‌ إِبْراهِيمَ‌ وَ آلَ‌ عِمْرانَ‌ عَلَى الْعالَمِينَ‌ ذُرِّيَّةً‌ بَعْضُها مِنْ‌ بَعْضٍ‌ وَ اللّهُ‌ سَمِيعٌ‌ عَلِيمٌ‌ ؟فأنا بقيّة من آدم و ذخيرة من نوح و مصطفى من إبراهيم و صفوة من محمّد[صلّى اللّه عليهم أجمعين]. ألا و من حاجّني في كتاب اللّه فأنا أولى النّاس بكتاب اللّه،ألا و من حاجّني في سنّة رسول اللّه فأنا أولى النّاس بسنّة رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلم،فأنشد اللّه من سمع كلامي اليوم لمّا بلّغ الشّاهد منكم الغائب،و أسألكم بحقّ‌ اللّه و حقّ‌ رسوله و[ب‍‌]حقّي فإنّ‌ لي عليكم حقّ‌ القربى من رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلم لمّا أعنتمونا و منعتمونا ممّن يظلمنا،فقد أخفنا و ظلمنا و طردنا من ديارنا و أبنائنا و بغي علينا و دفعنا عن حقّنا،و افترى أهل الباطل علينا،فاللّه اللّه فينا!لا تخذلونا و انصرونا ينصركم اللّه.» قال:«فيجمع اللّه له أصحابه ثلاث مائة و ثلاثة عشر رجلا[و]يجمعهم اللّه له على غير ميعاد قزعا كقزع الخريف،و هي-يا جابر-الآية الّتي ذكرها[اللّه]في كتابه: أَيْنَ‌ ما تَكُونُوا يَأْتِ‌ بِكُمُ‌ اللّهُ‌ جَمِيعاً،إِنَّ‌ اللّهَ‌ عَلى‌ كُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ ،فيبايعونه بين الرّكن و المقام،و معه عهد من رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلم و قد توارث‍‌[ت‍‌]ه الأبناء عن الآباء. و القائم-يا جابر-رجل من ولد الحسين،يصلح اللّه له أمره في ليلة فما أشكل على النّاس من ذلك[يا جابر]فلا يشكل عليهم ولادته من رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلم،و وراثته العلماء عالما بعد عالم،فإن أشكل هذا كلّه عليهم فإنّ‌ الصّوت من السّماء لا يشكل عليهم إذا نودي باسمه و اسم أبيه[و أمّه].» ادامه مطلب(ترجمه)👇👇
📝محمّد بن ابراهيم نعمانى در كتاب غيبت:(گويد:)حديث آورد ما را ابو جعفر محمّد بن يعقوب كلينى گويد:برايم حديث گفت علىّ‌ بن ابراهيم بن هاشم،از پدرش،او گويد:و حديث آورد مرا محمّد بن(يحيى بن)عمران.وى گويد:حديث آورد ما را احمد ابن محمّد بن عيسى،[و گفت:]و حديث‌ام گفت علىّ‌ بن محمّد و غير او،همگى از سهل بن زياد،از حسن بن محبوب. [گفت:]نيز حديثمان گفت عبد الواحد بن عبد اللّه موصلى،از ابو على احمد بن محمّد بن[أبى]ناشر،از احمد بن هلال،از حسن بن محبوب.وى گويد:حديثمان گفت عمرو بن أبى المقدام،از جابر بن يزيد جعفى.او گفت: ✅ حضرت ابو جعفر محمّد بن على باقر عليه السّلام فرمود:«اى جابر، خانه‌نشين باش.پس دست و پايى تكان مده تا نشانه‌هايى را كه برايت ياد مى‌كنم ببينى؛اگر آن‌ها را دريابى. 🔷اوّلين آن‌ها اختلاف(فرزندان فلان)[بنى العبّاس]است و نمى‌بينم كه آن زمان را درك كنى؛ولى اين را پس از من حديث گوى، 🔷[و]منادى‌اى كه از سوى آسمان ندا كند 🔷و بانگ پيروزى از جانب دمشق به شما رسد 🔷و يكى از آباديهاى شام-كه حابيه نام دارد-فرومى‌رود 🔷 و بخشى از سمت راست مسجد دمشق فروريزد 🔷 و گروهى از ترك‌ها شورش كنند 🔷و در پى آن،اوضاع روم آشفته شود 🔷و برادران ترك پيش روند تا اينكه در جزيره فرود آيند 🔷و شورشيان روم پيش‌روى كنند و در رمله منزل گيرند. 🔴اى جابر،آن همان سال است كه اختلاف بسيارى در هر زمين از ناحيه‌ى مغرب پديد خواهد آمد و نخستين سرزمينى كه خراب مى‌شود شام است. 🔶(سپس)در آن هنگام(به سه گروه تقسيم خواهند شد و)زير سه پرچم خواهند رفت: پرچمى سرخ و سفيد و پرچمى سياه و سفيد و پرچم سفيانى . ✴️آن‌گاه سفيانى با پرچم‌دار سياه و سفيد برخورد مى‌كند.آن‌ها با يكديگر نبرد مى‌كنند و او آن پرچم‌دار و تمام همراهانش را به قتل مى‌رساند. 🔺پس از آن،صاحب پرچم سرخ و سفيد را مى‌كشد و ديگر جز اين هدفى نخواهد داشت كه به‌سوى عراق پيش‌روى كند. 🔶لشكريانش از «قرقيسيا»مى‌گذرند كه صدهزار تن از جبّاران در آنجا كشته مى‌شوند. 🔷سفيانى لشكرى به‌سوى كوفه مى‌فرستد كه تعداد آن‌ها ٧٠،٠٠٠ مرد جنگى است. آن‌ها به كشتن و دار زدن و اسير كردن اهل كوفه مى‌پردازند 🔵 و در همين اثنا كه سرگرم اين فجايع‌اند،پرچم‌هايى از ناحيه‌ى خراسان پيش مى‌آيد كه به سرعت منزل‌ها را پشت سر مى‌گذارند. 🕊با ايشان چند تن از اصحاب حضرت قائم عليه السّلام همراهى مى‌كنند ❇️و مردى از موالى اهل كوفه خروج مى‌كند كه فرمانده لشكر سفيانى او را بين حيره و كوفه به قتل مى‌رساند. 💢آن‌گاه سفيانى عدّه‌اى را به مدينه مى‌فرستد. 🔅پس حضرت مهدى عليه السّلام ازآنجا به‌سوى مكّه مى‌شتابد. ✴️به فرمانده لشكر سفيانى خبر مى‌رسد كه حضرت مهدى عليه السّلام از مدينه خارج گرديده است. وى سپاهى در پى آن امام همام روانه مى‌سازد كه به او نمى‌رسد تا اينكه آن حضرت با هراس و هشيارى همچون موسى بن عمران صلوات اللّه عليه به مكّه داخل مى‌شود.» ✅امام باقر عليه السّلام فرمود:«فرمان ده سپاهيان سفيانى در بيابان"بيداء"فرود مى‌آيد. پس منادى‌اى از سوى آسمان بانگ مى‌زند:اى بيداء!اين قوم را نابود كن. زمين"بيداء" آن‌ها را در كام خود فرومى‌كشد و جز سه تن،كسى از آن‌ها جان سالم به در نمى‌برد. ⬅️خداوند صورت‌هاى آن سه را به پشت برمى‌گرداند. آنان از قبيله‌ى كلب‌اند و درباره‌ى آن‌ها اين آيه نازل شده است:(اى كسانى كه كتاب آسمانى به شما داده شده است، به آنچه ما نازل كرديم-كه آنچه را نزد خود شماست تصديق مى‌كند-ايمان آوريد؛پيش ازآن‌كه صورت‌هايى را تغيير دهيم و آن‌ها را به پشت برگردانيم)...
‍ 💎امام عليه السّلام فرمود:«و قائم آن روز در مكّه است.او به بيت اللّه الحرام تكيه مى‌زند و بدان پناهنده مى‌شود و ندا مى‌كند: ♥️اى مردم!ما از خداوند و هركس از مردم كه دعوتمان را اجابت كند يارى مى‌خواهيم.ما خاندان پيغمبر شماييم و سزاوارترين مردم به خداوند و حضرت خاتم انبيا صلّى اللّه عليه و آله و سلم. پس هرآن‌كه درباره‌ى آدم با من گفت‌وگو دارد(بداند كه)من از هركس به آدم عليه السّلام نزديك‌ترم و هرآن‌كه درباره‌ى نوح با من محاجّه كند،من از همه‌ى مردم به نوح عليه السّلام نزديك‌ترم و هركس درباره‌ى ابراهيم با من گفت‌وگو دارد،پس من از همه‌ى مردم به ابراهيم عليه السّلام نزديك‌ترم و هرآن‌كه درباره‌ى پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلم بحث دارد، پس من از همه‌ى مردم بدان حضرت نزديك‌ترم و هركس درباره‌ى پيغمبران با من احتجاج دارد،من از همه‌ى مردم به پيغمبران سزاوارترم. ❣مگر نه اين است كه خداوند در آيات محكم كتاب خويش مى‌فرمايد:(همانا خداوند آدم و نوح و آل ابراهيم و آل عمران را بر جهانيان برترى داد؛ذرّيّه‌اى كه از يكديگر پديد آمده‌اند و خداوند شنوا و داناست)؟ ⬅️من بازمانده‌اى از آدم و ذخيره‌اى از نوح و برگزيده‌اى از ابراهيم و عصاره‌اى از رسول خاتم صلوات اللّه عليهم أجمعين‌ام. 🌺توجّه كنيد!هركس درباره‌ى كتاب خدا با من محاجّه كند،من از همه‌ى مردم به كتاب خداوند نزديك‌ترم. 🕊آگاه باشيد،هركه در مورد سنّت و سيرت رسول خدا با من بحث دارد،من از تمامى مردم به سنّت و سيرت رسول اللّه نزديك‌ترم. ❇️هركس سخنم را امروز شنيد،او را به خدا سوگند مى‌دهم كه حاضرانتان به غايبان برسانند و شما را به حقّ‌ خداوند و حقّ‌ رسول او و به حقّ‌ خود سوگند مى‌دهم-و مرا بر شما حقّ‌ خويشاوندى به رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلم هست-كه ما را يارى دهيد و ظلم‌كنندگان به حقّ‌ ما را از ما دور سازيد كه همانا ما(خاندان پيغمبر)ترسانيده شده‌ايم و بر ما ظلم گرديده است و از شهر و ديار و فرزندانمان آواره گشته‌ايم.به ما تعدّى كرده و از حقّ‌ خويش دورمان داشته‌اند و اهل باطل به ما تهمت زده‌اند.پس خدا را،خدا را درباره‌ى ما!تنها و بى‌ياورمان مگذاريد.يارى‌مان كنيد كه خداوند يارى‌تان كند.» 💎آن حضرت فرمود:«آن‌گاه خداوند ٣١٣ مرد اصحابش را برايش جمع خواهد ساخت كه بى‌قرار قبلى،همچون قطعه‌هاى ابر پاييزى آنان را گرد مى‌آورد و اين است -اى جابر-معنى آيه‌اى كه خداوند مى‌فرمايد:(هركجا باشيد،خداوند همه‌ى شما را جمع خواهد آورد.محقّقا خدا بر هر چيز تواناست) 💞پس در فاصله‌ى ركن و مقام با او بيعت مى‌كنند 🔖 و عهدنامه‌اى از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم با اوست كه فرزندان(پيغمبر)آن را از پدرانشان به ارث برده‌اند. 🔍اى جابر!قائم عليه السّلام مردى از فرزندان حسين است.خداوند كارش را يك‌شبه اصلاح مى‌فرمايد. 🔰پس[اى جابر]هرچه بر مردم مشكل شود،اينكه او از فرزندان رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم و وارث علماست،يكى پس از ديگرى،بر آن‌ها مشكل و مشتبه نشود و اگر همه‌ى اين‌ها بر آنان دشوار گردد، 🕯همانا آن صداى از سوى آسمان برايشان مشتبه نخواهد شد؛آن‌گاه كه وى را به نام خود و نام پدر[و مادر]بانگ زنند.» 📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 128 سید هاشم بن سلیمان بحرانی کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖      وَ ما أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفاءَ وَ يُقيمُوا الصَّلاةَ وَ يُؤْتُوا الزَّكاةَ وَ ذلِكَ دينُ الْقَيِّمَةِ و به آن‌ها دستوري داده نشده بود جز اينكه خدا را بپرستند و دين خود را براي او خالص كنند و به توحيد بازگردند،و نماز را برپا دارند و زكات را بپردازند؛ و اين است دين پايدار. (سوره بینه آیه 5) 🌤✨🌤✨🌤 📜الصّادق (علیه السلام)- وَ ذلِکَ دِینُ الْقَیِّمَةِ قَالَ إِنَّمَا هُوَ وَ ذَلِکَ دِینُ الْقَائِم (عجل الله تعالی فرجه الشریف). 📝امام صادق (علیه السلام)- وَذَلِکَ دِینُ الْقَیِّمَةِ؛ آن همان دین حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۳۰۰ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۷۰/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۸۰۱/ البرهان 📜علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- ذلِکَ دِینُ الْقَیِّمَةِ أَیْ دِیٌن قَیِّم. 📝علی‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- وَ ذلِکَ دِینُ الْقَیِّمَةِ؛ یعنی دینی پایدار. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۳۰۰ القمی، ج۲، ص۴۳۲ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ قالَ فَاخْرُجْ مِنْها فَإِنَّكَ رَجيمٌ فرمود: «از آن [مقامات] خارج شو، كه تو [از درگاه من] رانده شده‌اى! (ص/ ۷۷) 🌤✨🌤✨🌤✨ 📜الهادی (علیه السلام)- عَنْ عَبْدِالْعَظِیمِ‌بْنِ‌عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِیِّ (رحمة الله علیه) قَال سَمِعْتُ أَبَاالْحَسَنِ عَلِیَّ‌بْنَ‌مُحَمَّدٍ الْعَسْکَرِیَّ (علیه السلام) یَقُولُ: مَعْنَی الرَّجِیمِ أَنَّهُ مَرْجُومٌ بِاللَّعْنِ مَطْرُودٌ مِنْ مَوَاضِعِ الْخَیْرِ لَا یَذْکُرُهُ مُؤْمِنٌ إِلَّا لَعَنَهُ وَ إِنَّ فِی عِلْمِ اللَّهِ السَّابِقِ أَنَّهُ إِذَا خَرَجَ الْقَائِمُ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) لَا یَبْقَی مُؤْمِنٌ فِی زَمَانِهِ إِلَّا رَجَمَهُ بِالْحِجَارَهًِْ کَمَا کَانَ قَبْلَ ذَلِکَ مَرْجُوماً بِاللَّعْنِ. 📝امام هادی (علیه السلام)- عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) گوید: از امام هادی (علیه السلام) شنیدم که فرمود: «معنای الرَّجِیم این است که او با لعنت رانده شد و از جایگاه های نیکی دور شد و هیچ مؤمنی از او یاد می‌کند جز اینکه او را لعنت گوید. در دانش پیشین خداوند رقم خورده است که چون حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قیام کند، هیچ مؤمنی در زمان او نخواهد بود جز اینکه شیطان را با سنگ رانده باشد، همان‌گونه که پیش از آن با لعنت رانده شده است». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۱۵۶ بحارالأنوار، ج۶۰، ص۲۴۲/ البرهان کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
هدایت شده از نوای مقتل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞|دعای تحویل سال نو به صورت همخوانی زیبا 🔸نماهنگ"نوروز مهدوی" 🎧همخوانی دعای یا مقلب القلوب و الابصار و اشعار فارسی در مدح حضرت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف🌹 🎉به مناسبت تقارن نوروز با نیمه شعبان 🚧کاری از: 💠گروه تواشیح بین المللی تسنیم💠 https://eitaa.com/joinchat/979107861C7825264ca2
🌻السّلامُ علیک یا ربیعَ الاَنام و نضرة الایّام در حقیقت بهار و باران بهاری در عبارت «السلام علی ربیع الانام » که از زیارت نامه آن حضرت نقل شده، به امام زمان(عج الله تعالی فرجه) ، ربیع انام اطلاق گردیده است.  🌸برای ربیع دو معنا ذكر شده است: 1_یکی به معانی ، بهار است. 2_معنای دیگر آن، باران بهاریست، که زمین را سرشار از نعمت و طراوت می سازد و گلها و گیاهان را زندگی نوین می دهد.  «طریحی » در مجمع البحرین می نویسد: «الربیع: المطر فی الربیع، سمی ربیعا لان اول المطر یکون فیه و به ینبت الربیع. » 🌧یعنی ربیع، بارانی است که در بهار می بارد، این باران را ربیع گفته اند. زیرا آغاز باران ، در فصل بهار می باشد و به سبب آن ، نباتات در این فصل می رویند و سرسبز و خرم می گردند.  🌾در المنجد آمده است: « الحظ من الماء للارض . الربیع: مطرالربیع.» در بهاران ، زمین از باران بهره مند و پر نصیب می گردد. باران بهاری و این حظ و بهره زمین از باران را ربیع گویند. 🎄کلمه (انام) فقط شامل مردم و انسانها نمی شود، بلکه معنای عام و گسترده ای دارد که جن و انس را در بر می گیرد و بالاتر از آن ، به تمام موجودات زمین اطلاق می شود و حتی فراتر از آن ، همه هستی را در عالم امکان و هر پدیده ای را در نظام آفرینش، شامل می گردد. 🐬مجمع البحرین در مفهوم این واژه چنین گفته است: «الانام بفتح الفاء: الجن و الانس و قیل: الانام ما علی وجه الارض من جمیع الخلق » و در المنجد گوید: «انم: الانام و الآنام: الخلق .» 🌹در عبارتی که از زیارت امام عصر(عج) نقل شد، حضرت بقیة الله(ع) «ربیع انام » خوانده شده و وجود گرانقدرش تشبیه گردیده به فصل حیات آفرین بهار و باران ثمربخش بهاری برای موجودات. 🌲آری، این نور ملکوتی و جلوه ایزدی ، همچون بهار، زندگی و نشاط می آفریند و دلهای مرده و قلبهای پژمرده را روح و صفا می بخشد، آنهم نه تنها برای آدمیان و نه فقط در محدوده جن و انس، بلکه در تمام جهان آفرینش! 🌞همانطور كه فصل بهار آغاز تقویم و رویش و رشد و نمو است، وجود گرانقدر ایشان نیز به عنوان یكی از ائمه اطهار(ع) سرفصل خلقت است. چنانكه  در زیارت جامعه كبیره نقل گردیده:(بكم فتح الله ). بحث از مهدویت وانتظار و ظهور  به معنای اتمام تاریخ و سرنوشت انتهایی زمین و زمان نیست بلكه بحث از بهانه آغاز ومبداء خلقت است! 🌼در حدیث زیبای نبوی وارد شده است:( إذا رأیتم الربیع فاكثروا ذكر النشور) هنگامیكه بهار را مشاهده كردید به یاد بعث و برانگیخته شدن از قالب خاكی مرگ بیافتید. آری بهار،بهانه ای برای یادآوری تحول وتكامل و تقرب وخروج از كالبد خاكی و پیوستن به اوج سعادت افلاكی با دستاویز مهدوی است. 🐠هر پدیده ای بخواهد زنده شود و شادابی و طراوات معنوی به دست آورد و بصیرت و کمال حقیقی کسب کند و از نور معرفت و عرفان واقعی بهره مند شود، باید به آستان آن بزرگوار رو آورد ، از چشمه زلال ولایتش سیراب گردد، به درگاه وی توسل جوید و از آن رحمت واسعه الهی، استمداد نماید و فیض گیرد.   🦋لابد مثل همه‌ی این محرّم‌ها و صفرها که به ربیع ختم شدند ، لابد مثل همه‌ی آن اسفندها که با فروردین و اردیبهشت ، عاقبت ‌به ‌خیر شدند ، مثل همه‌ی زمستان‌هایی که با بهار … این خزانِ روزگار هم تمام می‌شود. لابد تو می‌آیی ، عاقبتِ روزگار به تو ختم می‌شود؛ به‌خیر . لابد حالِ روزگارِ خوش می‌شود. خوش به حالِ روزگار.   🌴آخر این قرن ِ زمستانی به سر می‌رسد و سر می‌رسد   آن که باید ... 🍃🌸اللهم عجل لولیک الفرج🌸🍃