eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
863 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
747 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ وَ آمِنُوا بِما أَنْزَلْتُ مُصَدِّقاً لِما مَعَكُمْ وَ لا تَكُونُوا أَوَّلَ كافِرٍ بِهِ وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتي ثَمَناً قَليلاً وَ إِيَّايَ فَاتَّقُونِ و به آنچه نازل كرده‌ام ايمان بياوريد؛ كه نشانه‌ها‌ى آن با آنچه در كتاب شماست، مطابقت دارد؛ و نخستين كافر به آن نباشيد؛ و آيات مرا به بهاى ناچيزى نفروشيد؛ و تنها از [مخالفتِ] من بپرهيزيد! و به آنچه نازل کرده‌ام ایمان بیاورید (بقره/ ۴۱) ✨✨✨✨✨ 📜العسکری (علیه السلام)- قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لِلْیَهُودِ: وَ آمِنُوا أَیُّهَا الْیَهُودُ بِما أَنْزَلْتُ عَلَی مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) مِنْ ذِکْرِ نُبُوَّتِهِ وَ أَنْبَاءِ إِمَامَهًِْ أَخِیهِ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ عِتْرَتِهِ الطَّاهِرِینَ (علیهم السلام). 📝امام عسکری (علیه السلام)- خدای عزّوجلّ یهود را خطاب قرارداده و فرمود: «ای یهودیان! به آنچه بر محمّد (نازل کردم، که ذکر و یادآوری نبوّت او و اخباری از امامت برادرش علی (علیه السلام) و خاندان (علیهم السلام) اوست، ایمان بیاورید». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۹۸ بحارالأنوار، ج۹، ص۱۷۸/ 📜العسکری (علیه السلام)- وَ لا تَکُونُوا أَوَّلَ کافِرٍ بِهِ یَعْنِی عَلِیّاً (علیه السلام). 📝امام عسکری (علیه السلام)- از جمله اوّلین کسانی که به او کفر می‌ورزند، نباشید؛ منظور به علی (علیه السلام) است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۳۰۰ بحارالأنوار، ج۳۶، ص۹۷/ العیاشی، ج ۱، ص۴۲ 📜العسکری (علیه السلام)- وَ لا تَشْتَرُوا بِآیاتِی الْمُنَزَّلَهًِْ بِنُبُوَّهًِْ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ إِمَامَهًِْ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ الطَّیِّبِینَ مِنْ عِتْرَتِهِ ثَمَناً قَلِیلًا بِأَنْ تَجْحَدُوا نُبُوَّهًَْ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) وَ إِمَامَهًَْ الْإِمَامِ (علیه السلام) تَعْتَاضُوا مِنْهَا عَرَضَ الدُّنْیَا فَإِنَّ ذَلِکَ وَ إِنْ کَثُرَ فَإِلَی نَفَادٍ أَوْ خَسَارٍ وَ بَوَارٍ. 📝امام عسکری (علیه السلام)- [منظور خدا آن است که] آیات مرا که درباره‌ی نبوّت محمّد (امامت علی (علیه السلام) و فرزندان پاک و طاهرش نازل کردم، به بهای بی‌ارزش دنیا نفروشید به طوری‌که منکر نبوّت پیامبر (و امامت امام (علیه السلام) شوید تا بوسلیه‌ی آن دنیای بی‌ارزش را به دست آورده باشید که هر چقدر زیاد هم باشد، فانی زیانبار، و نابودشدنی است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۳۰۰ بحارالأنوار، ج۹، ص۱۷۸ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! چرا سخنى مى‌گوييد كه عمل نمى‌كنيد؟! كَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ نزد خدا بسيار موجب خشم است كه سخنى بگوييد كه عمل نمى‌كنيد (صف/ 2,3) ✨✨✨✨✨✨✨ 📜العسکری (علیه السلام)- یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ مُخَاطَبَهًٌْ لِأَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) الَّذِینَ وَعَدُوهُ أَنْ یَنْصُرُوهُ وَ لَا یُخَالِفُوا أَمْرَهُ وَ لَا یَنْقُضُوا عَهْدَهُ فِی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام)، فَعَلِمَ اللَّهُ أَنَّهُمْ لَا یَفُونَ بِمَا یَقُولُونَ، فَقَالَ لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللهِ ... وَ قَدْ سَمَّاهُمُ اللَّهُ مُؤْمِنِینَ بِإِقْرَارِهِمْ وَ إِنْ لَمْ یَصْدُقُوا. 🌺امام عسکری (علیه السلام)- یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ؛ این آیه یاران رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را مورد خطاب قرار می‌دهد که به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) وعده دادند که او را یاری می‌کنند و با دستور او مخالفت نمی‌کنند و عهد خود را درباره‌ی امیرالمؤمنین (علیه السلام) نمی‌شکنند. خداوند می‌دانست که آنان به آنچه می‌گویند، وفا نمی‌کنند. پس فرمود: لمَ تَقُولونَ مَا لا تَفْعَلونَ * کَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللهِ أَن تَقُولوا مَا لا تَفْعَلونَ خداوند آنان را به اعتراف و اقرار خودشان، مؤمنین نامید، اگرچه راست نگفته اند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۲۱۲ بحارالأنوار، ج۳۱، ص۵۸۲ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللهِ ثُمَّ يُنْكِرُونَها وَ أَكْثَرُهُمُ الْكافِرُونَ آن‌ها نعمت خدا را می شناسند؛ سپس آن را انکار مى کنند و اکثرشان کافرند. (نحل/ ۸۳) ✨✨✨✨✨✨ 📜السَّجاد (علیه السلام)- لَمَّا نَزَلَتْ إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ اجْتَمَعَ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فِی مَسْجِدِ الْمَدِینَهًِْ فَقَالَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ مَا تَقُولُونَ فِی هَذِهِ الْآیَهًِْ فَقَالَ بَعْضُهُمْ إِنْ کَفَرْنَا بِهَذِهِ الْآیَهًِْ نَکْفُرُ بِسَائِرِهَا وَ إِنْ آمَنَّا فَإِنَّ هَذَا ذُلٌّ حِینَ یُسَلِّطُ عَلَیْنَا ابْنَ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) فَقَالُوا قَدْ عَلِمْنَا أَنَّ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) صَادِقٌ فِیمَا یَقُولُ وَ لَکِنَّا نَتَوَلَّاهُ وَ لَا نُطِیعُ عَلِیّاً (علیه السلام) فِیمَا أَمَرَنَا قَالَ فَنَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَهًُْ یَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللهِ ثُمَّ یُنْکِرُونَها یَعْرِفُونَ یَعْنِی وَلَایَهًَْ عَلِیِّ‌بْنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) وَ أَکْثَرُهُمُ الْکَافِرُونَ بِالْوَلَایَهًِْ. 📝امام سجّاد (علیه السلام)- وقتی آیه: سرپرست و ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‌اند همان‌ها که نماز را برپا می‌دارند، و در حال رکوع، زکات می‌دهند. (مائده/۵۵) نازل شد، گروهی از یاران پیامبر (صلی الله علیه و آله) در مسجد مدینه جمع شدند و به یکدیگر گفتند: «درباره‌ی این آیه چه می‌اندیشید»؟ گفتند: «اگر این آیه را انکار کنیم، به کل قرآن کافر می‌شویم و اگر به آن ایمان بیاوریم و آن را بپذیریم باید آن هنگام که علیّ بن ابی‌طالب (علیه السلام) بر ما مسلّط شد از او اطاعت کنیم. می‌دانیم که محمّد (صلی الله علیه و آله) هرچه می‌گوید راست و حقیق-ت است؛ ما از او اطاع-ت می‌کنیم، امّا امر او درباره‌ی علی (علیه السلام) را نمی‌پذیریم. سپس این آیه نازل شد: یَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللهِ ثُمَّ یُنکِرُونَهَا؛ منظور ولایت علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) است. وَ أَکْثَرُهُمُ الْکَافِرُونَ یعنی ولایت را انکار می‌کنند». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۶۹۶ الکافی، ج۱، ص۴۲۷/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۶۳ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَىٰ شَهِدْنَا أَن تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَٰذَا غَافِلِينَ ﻭ [ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺁﺭ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺍﺯ ﺻﻠﺐ ﺑﻨﻲ ﺁﺩم ﻧﺴﻠﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻭﺭﺩ ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ [ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻳﺶ ] ﺑﺮ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﮔﻮﺍﻩ ﮔﺮﻓﺖ [ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ] ﺁﻳﺎ ﻣﻦ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺴﺘﻢ ؟ [ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻭﺍﺑﺴﺘﮕﻲ ﻭﺟﻮﺩﺷﺎﻥ ﻭ ﻭﺟﻮﺩ ﻫﻤﻪ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻱ ﻭ ﺭﺑﻮﺑﻴّﺖ ﺣﻖ ] ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺁﺭﻱ ، ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺩﺍﺩﻳﻢ . [ ﭘﺲ ﺍﻗﺮﺍﺭ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﮔﺮﻓﺘﻴﻢ ] ﺗﺎ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻧﮕﻮﻳﻴﺪ : ﻣﺎ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ [ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻭ ﺭﻭﺷﻦ ] ﺑﻲ ﺧﺒﺮ ﺑﻮﺩﻳﻢ . (اعراف/١٧٢) ✨✨✨✨✨✨ 📜الباقر (علیه السلام)- عَنْ جَابِرِ‌بْنِ‌یَزِیدَ الْجُعْفِیِّ قَالَ: قَالَ أبُو جَعْفَرٍ (علیه السلام) یَا جَابِرُ کَانَ اللَّهُ وَ لَا شَیْءَ غَیْرَهُ وَ لَا مَعْلُومَ وَ لَا مَجْهُولَ فَأَوَّلُ مَا ابْتَدَأَ مِنْ خَلْقٍ خَلَقَهُ أَنْ خَلَقَ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) وَ خَلَقَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ مَعَهُ مِنْ نُورِهِ وَ عَظَمَتِهِ فَأَوْقَفَنَا أَظِلَّهًًْ خَضْرَاءَ بَیْنَ یَدَیْهِ حَیْثُ لَا سَمَاءَ وَ لَا أَرْضَ وَ لَا مَکَانَ وَ لَا لَیْلَ وَ لَا نَهَارَ وَ لَا شَمْسَ وَ لَا قَمَر ... فَلَمَّا أَرَادَ اللَّهُ إِخْرَاجَ ذُرِّیَّهًِْ آدَمَ (علیه السلام) لِأَخْذِ الْمِیثَاقِ سَلَکَ ذَلِکَ النُّورَ فِیهِ ثُمَّ أَخْرَجَ ذُرِّیَّتَهُ مِنْ صُلْبِهِ یُلَبُّونَ فَسَبَّحْنَاهُ فَسَبَّحُوا بِتَسْبِیحِنَا وَ لَوْ لَا ذَلِکَ لَا دَرَوْا کَیْفَ یُسَبِّحُونَ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ ثُمَّ تَرَاءَی لَهُمْ بِأَخْذِ الْمِیثَاقِ مِنْهُمْ لَهُ بِالرُّبُوبِیَّهًِْ وَ کُنَّا أَوَّلَ مَنْ قَالَ بَلی عِنْدَ قَوْلِهِ أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ ثُمَّ أَخَذَ الْمِیثَاقَ مِنْهُمْ بِالنُّبُوَّهًِْ لِمُحَمَّد (صلی الله علیه و آله) وَ لِعَلِیٍّ (علیه السلام) بِالْوَلَایَهًِْ فَأَقَرَّ مَنْ أَقَرَّ وَ جَحَدَ مَنْ جَحَد. 🌠امام باقر (- جابربن‌یزید جعفی گوید: امام باقر (فرمود: ای جابر! خدا بود و هیچ چیزی غیر از او نبود، نه معلوم و نه مجهول. اوّلین موجودی که آفرید محمّد (بود و ما اهل بیت را به همراه ایشان و از نور خود و از عظمتش آفرید و به صورت سایه‌ای سبز در مقابل خود نگاه داشت. در آن هنگام نه آسمان و زمین و نه شب و روز و نه خورشید و ماه، هیچ کدام وجود نداشتند ... وقتی خداوند خواست ذریّه آدم (را برای گرفتن پیمان خارج کند، آن نور را در آن راه داد. آنگاه ذریّه او را از نهادش خارج کرد درحالی‌که لبّیک می گفتند. ما خدا را تسبیح کردیم و آن ها به تسبیح ما تسبیح نمودند و اگر نه نمی دانستند چگونه تسبیح کنند. آن گاه خداوند عزّوجلّ برای گرفتن پیمان ربوبیّت خود را به آن ها ارائه نمود. ما اوّلین کسانی بودیم که وقتی فرمود: «آیا پروردگار شما نیستم»؟ آری گفتیم. سپس برای محمّد (به نبوّت و برای علی (به ولایت پیمان گرفت و هرکه خواست اقرار کرد و هرکه خواست انکار نمود». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۴۰۰ بحار الأنوار، ج۲۵، ص۲۰ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذابٍ به همين سبب پرورگارت تازيانه عذاب را بر آنان نواخت (فجر/ ۱۳) ✨✨✨✨ 📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَنْ سَلْمَانَ الْفَارِسِیِّ (رحمة الله علیه)عَنِ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) فِی کَلَامٍ ذَکَرَهُ فِی عَلِی‌ثُمَّ قَالَ یَا عَلِیُّ إِنَّکَ لِسَانُ اللَّهِ الَّذِی یَنْطِقُ مِنْهُ وَ إِنَّکَ لِبَاسُ اللَّهِ الَّذِی یَنْتَقِمُ بِهِ وَ إِنَّکَ لَسَوْطُ عَذَابِ اللَّهِ الَّذِی یَنْتَصِرُ بِهِ وَ إِنَّکَ لَبَطْشَهًُْ اللَّهِ الَّتِی قَالَ اللَّهُ ✨وَ لَقَدْ أَنْذَرَهُمْ بَطْشَتَنا فَتَمارَوْا بِالنُّذُرِ وَ إِنَّکَ إِیعَادُ اللَّهِ فَمَنْ أَکْرَمُ عَلَی اللَّهِ مِنْکَ وَ إِنَّکَ وَ اللَّهِ لَقَدْ خَلَقَکَ اللَّهُ بِقُدْرَتِه. 📝پیامبر (صلی الله علیه و آله)- در حدیثی آمده است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) به علی (علیه السلام) فرمود: 🔅«تو زبان خدا هستی که با آن سخن می‌گوید 🔅و غضب او که با آن انتقام می گیرد. 🔅 تو شلّاق عذاب خداوند هستی که با آن پیروز می شود 🔅 و تو انتقام خدا هستی که درباره‌ی آن می فرماید: او آن‌ها را از مجازات ما بیم داد، ولی بر آن‌ها اصرار بر مجادله و القای شکّ داشتند!. (قمر/۳۶) 🔅 و تو همان وعده‌ی خدا هستی. 🔅 پس چه کسی نزد خداوند گرامی‌تر از توست 🔅و به خدا سوگند! خداوند تو را با قدرت خویش آفرید». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۹۴ فرات الکوفی، ص۴۵۵/ بحرالعرفان، ج۱۵، ص۲۳۱ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ وَحَسِبُوا أَلَّا تَكُونَ فِتْنَةٌ فَعَمُوا وَصَمُّوا ثُمَّ تَابَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ ثُمَّ عَمُوا وَصَمُّوا كَثِيرٌ مِّنْهُمْ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ ﻭﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﻭ ﻣﺠﺎﺯﺍﺗﻲ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ; ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ [ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﻥ ﻭﺍﻗﻌﻴﺎﺕ ] ﻛﻮﺭ ﻭ [ ﺍﺯ ﺷﻨﻴﺪﻥ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﻭ ﻣﻌﺎﺭﻑ ] ﻛﺮ ﺷﺪﻧﺪ ، ﺳﭙﺲ [ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﻭ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﺮﺩﻥ ]ﺧﺪﺍ ﺗﻮﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ . ﺑﺎﺯ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻮﺭ ﻭ ﻛﺮ ﺷﺪﻧﺪ ! ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ، ﺑﻴﻨﺎﺳﺖ . 🔅ایه (٧١) سوره مائده ✨✨✨✨✨✨✨✨✨ 📜239/محمّد بن يحيى عن أحمد بن محمّد بن عيسى عن الحسين بن سعيد عن محمّد بن الحصين عن خالد بن يزيد القمّيّ‌ عن بعض أصحابه عن أبي عبد اللّه عليه السّلام في قول اللّه عزّ و جلّ‌: وَ حَسِبُوا أَلاّ تَكُونَ‌ فِتْنَةٌ‌ قال:حيث كان النّبيّ‌ صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بين أظهرهم فَعَمُوا وَ صَمُّوا حيث قبض رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ثُمَّ‌ تابَ‌ اللّهُ‌ عَلَيْهِمْ‌ حيث قام أمير المؤمنين عليه السّلام قال: ثُمَّ‌ عَمُوا وَ صَمُّوا إلى السّاعة. 📝امام صادق عليه السّلام در ارتباط‍‌ با آيه ٧١ سوره مائده فرمود:وقتى كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم زنده و در ميان آنها بود«خيال مى‌كردند آزمايشى در ميان نيست»و وقتى كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم از دنيا رفت«كور و كر شدند»(گمراه و مرتد شدند)و وقتى كه امير المؤمنين عليه السّلام قيام نمود و حكومت ظاهرى را به دست گرفت«خداوند توبه آنان را پذيرفت»«سپس كور و كر شدند»گمراه شدند و تا هم‌اكنون نيز كور و كر هستند. 📚الروضة من الکافی، صفحه 428 محمد بن یعقوب کلینی کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مفاتیح جیبی متن و صوت دعای غرفه در کانال امین الله👇👇👇👇👇 @ZiarateAminAllah1 ایتا https://eitaa.com/joinchat/2395013167Cdd29461dd7
❖﷽❖ 📜عن الفضل بن شاذان، قال: سمعت الرّضا عليه السّلام يقول: لمّا أمر اللّه عزّ و جلّ‌ ابراهيم أن يذبح مكان ابنه اسماعيل الكبش الّذى أنزله عليه، تمنّى ابراهيم أن يكون قد ذبح ابنه اسماعيل بيده و أنّه لم يؤمر بذبح الكبش مكانه ليرجع [ليوجع] إلى قلبه ما يرجع [يوجع] الى قلب الوالد الّذى يذبح أعزّ ولده عليه بيده فيستحقّ‌ بذلك أرفع درجات أهل الثّواب على المصائب، فأوحى اللّه عزّ و جلّ‌ اليه: يا ابراهيم من أحبّ‌ خلقى اليك‌؟ فقال: يا ربّ‌ ما خلقت خلقا هو أحبّ‌ الىّ‌ من حبيبك محمّد صلّى اللّه عليه و آله فأوحى اللّه تعالى اليه: أفهو أحبّ‌ اليك أم نفسك‌؟ قال: بل هو أحبّ‌ إلىّ‌ من نفسى، قال: فولده أحبّ‌ اليك أم ولدك‌؟ قال: بل ولده. قال: فذبح ولده ظلما على أيدى أعدائه أوجع لقلبك أو ذبح ولدك بيدك فى طاعتى‌؟ قال: يا ربّ‌ بل ذبح ولده ظلما على أيدى أعدائه أوجع لقلبى. قال: يا ابراهيم فإنّ‌ طائفة تزعم أنّها من أمّة محمّد ستقتل الحسين ابنه من بعده ظلما و عدوانا كما يذبح الكبش. و يستوجبون بذلك سخطى. فجزع ابراهيم لذلك و توجّع قلبه و أقبل يبكى، فأوحى اللّه عزّ و جلّ‌ إليه: يا ابراهيم قد فديت جزعك على ابنك إسماعيل لو ذبحته بيدك بجزعك على الحسين و قتله. و أوجبت لك أرفع درجات أهل الثّواب على المصائب و ذلك قول اللّه عزّ و جلّ‌ : 💫 وَ فَدَيْناهُ‌ بِذِبْحٍ‌ عَظِيمٍ‌ . (صافات/107) 📝از فضل بن شاذان نقل است كه:«از امام رضا عليه السّلام شنيدم كه مى‌گفت:«وقتى خداى عز و جل، ابراهيم را فرمود، به‌جاى ذبح پسرش، اسماعيل، گوسفندى را كه برايش فرستاده بود، ذبح كند، ابراهيم آرزو كرد كه اى كاش، پسرش، اسماعيل را به دست خود ذبح مى‌كرد و به او دستور داده نمى‌شد كه به جاى او گوسفند قربانى كند، تا دلش، مثل پدرى كه عزيزترين فرزندش را به دست خود، سر ببرد، داغدار گردد، تا با اين كار، مستحقّ‌ فراترين درجات اهل ثواب، در برابر مصائب باشد. خداى عزيز و جليل به او وحى كرد: اى ابراهيم، دوست‌داشتنى‌ترين آفريده‌ام پيش تو كيست‌؟ گفت: پروردگارا هيچ‌يك از آفريده‌گانت، پيش من محبوب‌تر از حبيب تو، محمّد صلّى اللّه عليه و آله نيست. خداى متعال به او وحى كرد: آيا او براى تو محبوب‌تر است يا خودت‌؟ گفت: بلكه او براى من از خودم محبوب‌تر است. خدا گفت: فرزند او برايت محبوب‌تر است يا فرزند خودت‌؟ گفت: فرزند او. خدا گفت: سربريده‌شدن فرزند او از سر ستم، آن هم به دست دشمنانش، براى دل تو دردناك‌تر است يا سر بريدن فرزند خودت، به دست خودت، در اطاعت از من‌؟ گفت: بار پروردگارا، سربريده‌شدن فرزند او، از سر ستم، به دست دشمنانش، براى دل من دردناك‌تر است. خدا گفت: اى ابراهيم، طائفه‌اى كه مى‌پندارند از امت محمّدند، پس از او پسرش، حسين، را از سر ستم و عداوت مى‌كشند، آن‌گونه كه گوسفند را سر مى‌برند و با اين كار مستوجب خشم من مى‌گردند. 💗ابراهيم به خاطر آن اندوهناك شد و دلش به درد آمد و شروع به گريستن كرد. خداى عزيز و جليل به او وحى كرد: اى ابراهيم، اندوه و دلسوزى تو براى حسين و كشته شدن او را، به جاى اندوهى كه در صورت سر بريدن پسرت، با دست خودت، داشتى، از تو پذيرفتم و براى تو فراترين درجات اهل ثواب بر مصائب را لازم ساختم. ✅امام رضا عليه السّلام در نهايت مى‌گويد: و در همين‌باره است سخن خداى عزيز و جليل كه در قرآن گويد:«و او (حضرت اسماعيل) را در ازاى قربانى بزرگى (امام حسين عليه السّلام) باز رهانيديم.» 📕مقتل الحسين (ع) به روايت شيخ صدوق (قده)، صفحه 221 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜١٩-محمّد بن يحيى عن محمّد بن الحسين عن عليّ‌ بن النّعمان عن ابن مسكان عن محمّد بن مسلم عن أبي جعفر عليه السّلام في قوله عزّ و جلّ‌: ✨ ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ‌ أَيْدِي النّاسِ‌ قال:ذاك و اللّه حين قالت الأنصار: «منّا أمير و منكم أمير». 📝امام باقر عليه السّلام در تأويل:«به جهت آنچه مردم انجام دادند در خشكى و دريا فساد آشكار شد»(روم/٤١) ✴️فرمودند:به خدا سوگند آشكار شدن فساد روزى بود كه انصار گفتند:از ما(انصار)يك رئيس و از شما(مهاجران)يك رئيس باشد(اشاره به جريان سقيفه است كه ابو بكر رياست امت را به دست گرفت). 📚الروضة من الکافی، صفحه 161 محمدبن یعقوب کلینی کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜[٦٨٨]١-محمّد بن يحيى،عن أحمد بن أبي زاهر،عن عليّ‌ بن إسماعيل، عن صفوان بن يحيى،عن عاصم بن حميد،عن أبي إسحاق النّحويّ‌ قال: دخلت على أبي عبد اللّه عليه السّلام فسمعته يقول:إنّ‌ اللّه عزّ و جلّ‌ أدّب نبيّه على محبّته فقال: وَ إِنَّكَ‌ لَعَلى‌ خُلُقٍ‌ عَظِيمٍ‌ ثمّ‌ فوّض إليه فقال عزّ و جلّ‌: وَ ما آتاكُمُ‌ الرَّسُولُ‌ فَخُذُوهُ‌ وَ ما نَهاكُمْ‌ عَنْهُ‌ فَانْتَهُوا و قال عزّ و جلّ‌: مَنْ‌ يُطِعِ‌ الرَّسُولَ‌ فَقَدْ أَطاعَ‌ اللّهَ‌ [قال:]ثمّ‌ قال:و إنّ‌ نبيّ‌ اللّه فوّض إلى عليّ‌ و ائتمنه فسلّمتم و جحد النّاس فو اللّه لنحبّكم أن تقولوا إذا قلنا و أن تصمتوا إذا صمتنا و نحن فيما بينكم و بين اللّه عزّ و جلّ‌،ما جعل اللّه لأحد خيرا في خلاف أمرنا. 📝ابو اسحاق نحوى گفته است:به نزد حضرت صادق عليه السّلام رفتم و شنيدم كه مى‌فرمايد: 🕯همانا خداى عزّتمند پيامبرش را بر محبّت خودش ادب آموخت و فرمود(و تو اخلاق بزرگ و برجسته‌اى دارى.)[قلم(٦٨):٤] ✴️سپس آن گرامى به او تفويض كرد و فرمود(و آنچه را رسول خدا برايتان آورده برگيريد و از آنچه بازداشته بپرهيزيد.)[حشر(٥٩):٧] ✅و فرمود:(هركس از اين رسول اطاعت كند،از خداوند اطاعت كرده است.)[نساء(٤):٨٠] او گويد:سپس حضرت فرمود:و همانا پيامبر خدا به على[عليه السّلام]تفويض كرده،او را امين قرار داد.آن‌گاه شما پذيرفتيد و مردم انكار كردند. و به خدا سوگند ما شما را چنان دوست داريم كه وقتى گفتيم بگوييد و وقتى ساكت شديم،ساكت شويد. و ما در ميان شما و خداوند عزّتمند هستيم كه خداوند براى كسى در مخالفت با امر ما خيرى قرار نداده است. 📘 اصول کافی -جلد 1، صفحه 569 @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ 📜[١١٠٦]٢٥-عليّ‌ بن إبراهيم،عن أحمد بن محمّد البرقيّ‌،عن أبيه،عن محمّد بن سنان،عن عمّار بن مروان،عن منخّل،عن جابر،عن أبي جعفر عليه السّلام قال: نزل جبرئيل عليه السّلام بهذه الآية على محمّد صلّى اللّه عليه و اله و سلّم هكذا: ✨بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ‌ أَنْفُسَهُمْ‌ أَنْ‌ يَكْفُرُوا بِما أَنْزَلَ‌ اللّهُ‌ (في عليّ‌) بَغْياً. 📝جابر از حضرت باقر عليه السّلام روايت كرده كه فرمودند:جبرئيل اين آيه را چنين بر محمّد-درود خدا بر او و بر خاندانش-نازل كرد: ✴️آنان به بهاى بدى خودشان را فروختند تا به آنچه خداوند(دربارۀ على)نازل كرد به ستم منكر شوند. [بقره(٢):٩٠] 📘اصول کافی - جلد2، صفحه 321 @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜[١١٤٥]٦٤-أحمد،عن عبد العظيم،عن محمّد بن الفضيل،عن أبي حمزة، عن أبي جعفر عليه السّلام قال: نزل جبرئيل بهذه الآية هكذا: فَأَبى‌ أَكْثَرُ النّاسِ‌ (بولاية عليّ‌) إِلاّ كُفُوراً قال و نزل جبرئيل عليه السّلام بهذه الآية هكذا: وَ قُلِ‌ الْحَقُّ‌ مِنْ‌ رَبِّكُمْ‌ (في ولاية عليّ‌) فَمَنْ‌ شاءَ فَلْيُؤْمِنْ‌ وَ مَنْ‌ شاءَ فَلْيَكْفُرْ إِنّا أَعْتَدْنا لِلظّالِمِينَ‌ (آل محمّد) ناراً. 📝ابو حمزه از حضرت باقر عليه السّلام روايت كرده كه فرمودند:جبرئيل اين آيه را چنين نازل كرد: امّا بيشتر مردم(نسبت به ولايت على)جز كفران نخواستند.[اسرا(١٧):٨٩] ✴️و فرمود:اين آيه را چنين نازل كرد:و بگو اين حقّ‌ از سوى پروردگارتان است(دربارۀ ولايت على)هركه خواهد ايمان آورد و هركس خواهد كفر ورزد.ما براى ستمكاران(به خاندان محمّد)آتشى آماده كرده‌ايم.[كهف (١٨):٢٩] 📘 اصول کافی -جلد 2، صفحه 339 @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜[١١٧١]٩٠-محمّد بن يحيى،عن سلمة بن الخطّاب،عن الحسن بن عبد الرّحمن،عن عليّ‌ بن أبي حمزة،عن أبي بصير،عن أبي عبد اللّه عليه السّلام في قول اللّه عزّ و جلّ‌: ،قال:و سألته عن قول اللّه: ✨ لِتُنْذِرَ قَوْماً ما أُنْذِرَ آباؤُهُمْ‌ فَهُمْ‌ غافِلُونَ‌ قال لتنذر القوم الّذين أنت فيهم كما أنذر آباؤهم فهم غافلون عن اللّه و عن رسوله و عن وعيده لَقَدْ حَقَّ‌ الْقَوْلُ‌ عَلى‌ أَكْثَرِهِمْ‌ (ممّن لا يقرّون بولاية أمير المؤمنين عليه السّلام و الأئمّة من بعده) فَهُمْ‌ لا يُؤْمِنُونَ‌ بإمامة أمير المؤمنين و الأوصياء من بعده،فلمّا لم يقرّوا كانت عقوبتهم ما ذكر اللّه ✨ إِنّا جَعَلْنا فِي أَعْناقِهِمْ‌ أَغْلالاً فَهِيَ‌ إِلَى الْأَذْقانِ‌ فَهُمْ‌ مُقْمَحُونَ‌ في نار جهنّم،ثمّ‌ قال: وَ جَعَلْنا مِنْ‌ بَيْنِ‌ أَيْدِيهِمْ‌ سَدًّا وَ مِنْ‌ خَلْفِهِمْ‌ سَدًّا فَأَغْشَيْناهُمْ‌ فَهُمْ‌ لا يُبْصِرُونَ‌ عقوبة منه لهم حيث أنكروا ولاية أمير المؤمنين عليه السّلام و الأئمّة من بعده هذا في الدّنيا و في الآخرة في نار جهنّم مقمحون،ثمّ‌ قال:يا محمّد! ✨وَ سَواءٌ عَلَيْهِمْ‌ أَ أَنْذَرْتَهُمْ‌ أَمْ‌ لَمْ‌ تُنْذِرْهُمْ‌ لا يُؤْمِنُونَ‌ باللّه و بولاية عليّ‌ و من بعده،ثمّ‌ قال: ✨إِنَّما تُنْذِرُ مَنِ‌ اتَّبَعَ‌ الذِّكْرَ (يعني أمير المؤمنين عليه السّلام) وَ خَشِيَ‌ الرَّحْمنَ‌ بِالْغَيْبِ‌ فَبَشِّرْهُ‌ (يا محمّد) بِمَغْفِرَةٍ‌ وَ أَجْرٍ كَرِيمٍ‌. 📝[١١٧١]٩٠-ابو بصير از حضرت صادق عليه السّلام دربارۀ اين سخن خداوند عزّتمند: 🌠تا مردمى را بيم دهى كه پدرانشان بيم داده نشدند و خودشان غافلند.[يس(٣٦):٦] ⚠️فرمودند:تا مردمى را كه در ميانشان هستى بيم دهى چنان‌كه پدرانشان بيم داده شدند ولى آنان از خدا و رسولش و تهديد او غافلند. 🌠آن فرمان دربارۀ بيشترشان(از كسانى كه به ولايت امير مؤمنان عليه السّلام و امامان پس از او اقرار نمى‌كنند.)ثابت شده،براى همين ايمان نمى‌آورند[يس(٣٦):٧] 🕯به امامت امير مؤمنان و اوصياى پس از او[ايمان نمى‌آورند.]و چون اقرار نكردند، كيفرشان آن مى‌شود كه خدا فرمود:بر گردن‌هاشان غل و زنجيرى مى‌گذاريم كه تا چانه‌هاشان مى‌رسد و سرهاشان بى‌حركت مى‌ماند.[يس(٣٦):٨]در آتش دوزخ. 🌠سپس فرمود:و در برابرشان و پشت سرشان سدّى قرار مى‌دهيم و مى‌پوشانيمشان تا جايى را نبينند.[يس(٣٦):٩]كيفرى از او براى آنان. ⚠️چنان‌كه آنان ولايت امير مؤمنان عليه السّلام و امامان پس از او را انكار كردند.اين در دنيا است.و در آخرت در آتش دوزخ(با غل و زنجيرى كه بر گردنشان است)سرهاشان بى‌حركت مى‌ماند. 🌠سپس فرمود:اى محمّد!و براى آنان برابر است كه بيمشان بدهى يا بيمشان ندهى. آنان ايمان نمى‌آورند.[يس(٣٦):١٠] ✅به خدا و به ولايت على و كسانى كه پس از اويند[ايمان نمى‌آورند.سپس فرمود:تو تنها،كسى را بيم مى‌دهى كه از ذكر پيروى كرده است(يعنى امير مؤمنان عليه السّلام)و از آن مهربان در نهان ترسيده است.پس اى محمّد!او را به آمرزش و پاداشى گران بشارت بده.[يس(٣٦):١١] 📚 اصول کافی -جلد 2، صفحه 357 @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜[١١٥٧]٧٦-عليّ‌ بن إبراهيم،عن أبيه،عن الحكم بن بهلول،عن رجل،عن أبي عبد اللّه عليه السّلام في قوله تعالى: ✨وَ لَقَدْ أُوحِيَ‌ إِلَيْكَ‌ وَ إِلَى الَّذِينَ‌ مِنْ‌ قَبْلِكَ‌ لَئِنْ‌ أَشْرَكْتَ‌ لَيَحْبَطَنَّ‌ عَمَلُكَ‌ قال: يعني إن أشركت في الولاية غيره ✨بَلِ‌ اللّهَ‌ فَاعْبُدْ وَ كُنْ‌ مِنَ‌ الشّاكِرِينَ‌ يعني بل اللّه فاعبد بالطّاعة و كن من الشّاكرين أن عضدتك بأخيك و ابن عمّك. 📝مردى از حضرت صادق عليه السّلام دربارۀ اين آيه‌به تو و همۀ پيامبران پيشين وحى شده كه اگر شرك بورزى عملت تباه مى‌شود.[زمر(٣٩):٦٥]روايت كرده كه فرمودند:مقصود اين است كه اگر در ولايت جز او را شريك بگيرى. 🌠بلكه تنها خداوند را بندگى كرده و از شاكران باش.[زمر(٣٩):٦٦]يعنى بلكه تنها خداوند را به وسيلۀ اطاعت بندگى كرده،از اين‌كه به وسيلۀ برادر و پسر عمويت يارى‌ات كردم از شاكران باش. 📚 اصول کافی - جلد2، صفحه 345 @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ وَ يَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلى يَدَيْهِ يَقُولُ يا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبيلاً روزى كه ستمكار دستان خود را [از شدّت حسرت] به دندان مى‌گزد و مى‌گويد: «اى كاش با رسول [خدا] راهى برگزيده بودم»! (فرقان/ ۲۷) ✨✨✨✨✨✨ 📜الصّادق ( عَن حَمَّادِ بْنِ حَرِیزٍ عَن أَبِی‌عَبْدِاللَّهِ (أَنَّهُ قَالَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ یا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا یَعْنِی عَلِیَّ‌بْنَ‌أَبِی‌طَالِبٍ (. 📝امام صادق ( حمادبن‌حریز از امام صادق (روایت کرده که ایشان در مورد آیه: یَا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلا فرمود: «منظور از این آیه، امام علیّ‌بن‌ابی‌طالب (است». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۴۰۲ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۱۷/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۶۹ 📜علی‌بن‌إبراهیم ( انْظُرْ کَیْفَ ضَرَبُوا لَکَ الْأَمْثالَ فَضَلُّوا فَلا یَسْتَطِیعُونَ سَبِیلًا قَالَ إِلَی وَلَایَهًْ عَلِیٍّ (وَ عَلِیٌّ (هُوَ السَّبِیلُ یا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا. 📝علیّ‌ّبن‌ابراهیم ( انْظُرْ کَیْفَ ضَرَبُوا لَکَ الْأَمْثالَ فَضَلُّوا فَلا یَسْتَطِیعُونَ سَبِیلًا یعنی راه به ولایت علی (نبرده‌اند. و مراد از سَبِیلًا در آیه: یا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا علی (است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۴۰۲ بحارالأنوار، ج۳۵، ص۳۶۳ 📜الباقر ( یَقُولُ یَا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ عَلِیّاً (. 📝امام باقر ( یَقُولُ یَا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ؛ یعنی [ای کاش] در کنار پیامبر (علی (را نیز قبول می‌کردم. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۴۰۲ بحارالأنوار، ج۳۵، ص۳۶۳ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 🔰خصوصیات امام 📜[٥٢٠]١-عبد العزيز مسلم گفت:ما در مرو با امام رضا عليه السّلام بوديم.روز جمعه‌اى در آغاز ورودمان، به[مسجد]جامع رفتيم.آن‌گاه آنان در موضوع امامت داخل شده از اختلاف بسيار مردم در آن گفتند.من به نزد سرورم عليه السّلام رفته ايشان را از گفتگوى مردم در آن موضوع آگاه كردم.ايشان لبخند زد و فرمود:اى عبد العزيز [مسلم]اين مردم نفهميدند و آرايشان رنگارنگ شد. خداوند بزرگ جان پيامبرش را نگرفت تا دين او را كامل كرد و قرآن را نازل.كه بيان هرچيزى در آن است.حلال و حرام و حدود و احكام و همۀ آنچه مردم به آن نيازمندند را به صورتى كامل در آن روشن كرد و فرمود: ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ‌ مِنْ‌ شَيْ‌ءٍ؛ ما در اين كتاب هيچ‌چيزى را فرونگذارديم.)[انعام(٦):٣٨] ❇️و در حجّة الوداع كه در پايان عمر پيامبر بود چنين نازل كرد: اَلْيَوْمَ‌ أَكْمَلْتُ‌ لَكُمْ‌ دِينَكُمْ‌ وَ أَتْمَمْتُ‌ عَلَيْكُمْ‌ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ‌ لَكُمُ‌ الْإِسْلامَ‌ دِيناً؛ امروز دين شما را كامل كرده و نعمتم را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آيين شما پذيرفتم.)[مائده(٥):٣]و موضوع امامت،كمال دين است. و آن حضرت درنگذشت تا براى امّتش نشانه‌هاى دينشان را بيان كرد و راه را برايشان آشكار ساخت.بر طريق حقّ‌ قرارشان داد و على عليه السّلام را به عنوان پرچم[برافراشته اسلام]و امام[امّت]برايشان گمارد.و چيزى كه امّت به آن نيازمند باشند باقى نگذاشت جز اين‌كه بيانش كرد. پس آن‌كه گمان كرد خداوند عزّتمند دينش را كامل نكرده،كتاب خدا را رد كرده است و هركه كتاب خدا را رد كند،كافر است. آيا آنان منزلت و جايگاه امامت امّت را مى‌شناسند كه انتخابشان در آن روا باشد؟ 💎امامت گرامى‌تر و بزرگ‌تر و بلندتر و محكم‌تر و ژرف‌تر از آن است كه مردم با عقل هاشان به آن برسند،يا با آرايشان به آن دست يابند يا امامى براى خودشان انتخاب كنند. امامت مقامى است كه خداوند شكوهمند در مرتبۀ سوم پس از نبوّت و خلّت به ابراهيم خليل داد.و فضيلتى است كه او را با آن شرافت داده و نامش را بلند كرد.و فرمود:«إنّي جاعلك للنّاس إماما؛[من تو را پيشواى مردم قرار دادم.)»و خليل شادمان از آن گفت:(و من ذرّيتى؛و از دودمانم.)كه خداوند والا فرمود: «لا يَنالُ‌ عَهْدِي الظّالِمِينَ‌؛ پيمان من به ستمكاران نمى‌رسد.)پس اين آيه امامت هر ستمكارى را تا روز رستاخيز باطل كرده و به برگزيدگان،اختصاص داد.سپس خداوند فرازمند او را اكرام كرده و برگزيدگان و پاكان را در دودمان او نهاد و فرمود: وَ وَهَبْنا لَهُ‌ إِسْحاقَ‌ وَ يَعْقُوبَ‌ نافِلَةً‌ وَ كُلاًّ جَعَلْنا صالِحِينَ‌* وَ جَعَلْناهُمْ‌ أَئِمَّةً‌ يَهْدُونَ‌ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَيْنا إِلَيْهِمْ‌ فِعْلَ‌ الْخَيْراتِ‌ وَ إِقامَ‌ الصَّلاةِ‌ وَ إِيتاءَ الزَّكاةِ‌ وَ كانُوا لَنا عابِدِينَ‌؛ و اسحاق،و علاوه بر او، يعقوب را به وى بخشيديم و همۀ آن‌ها را از صالحان قرار داديم*و آن‌ها را پيشوايانى قرار داديم كه به فرمان ما هدايت مى‌كردند و انجام كارهاى نيك و برپا داشتن نماز و اداى زكات را به آن‌ها وحى كرديم.و آن‌ها فقط‍‌ ما را عبادت مى‌كردند.)[انبياء(٢١):٧٢-٧٣] و پيوسته در دودمان او بود.يكى از ديگرى به ارث مى‌برد.قرن به قرن. 🌠تا خداوند والا آن را ميراث پيامبر گرامى قرار داد و فرمود: إِنَّ‌ أَوْلَى النّاسِ‌ بِإِبْراهِيمَ‌ لَلَّذِينَ‌ اتَّبَعُوهُ‌ وَ هذَا النَّبِيُّ‌ وَ الَّذِينَ‌ آمَنُوا وَ اللّهُ‌ وَلِيُّ‌ الْمُؤْمِنِينَ‌؛ سزاوارترين مردم به ابراهيم كسانى هستند كه از او پيروى كردند.و اين پيامبر و كسانى كه ايمان آوردند.و خداوند سرپرست مؤمنان است.)[آل عمران(٣):٦٨]و آن مخصوص او بود.آن‌گاه به فرمان خداوند فرازمند بنابر رسمى كه خود واجب كرده بود،آن را به على عليه السّلام واگذار كرد.پس برگزيدگانى كه خداوند علم و ايمان به آنان داد،در دودمان او قرار گرفتند.چنان‌كه فرمود: وَ قالَ‌ الَّذِينَ‌ أُوتُوا الْعِلْمَ‌ وَ الْإِيمانَ‌ لَقَدْ لَبِثْتُمْ‌ فِي كِتابِ‌ اللّهِ‌ إِلى‌ يَوْمِ‌ الْبَعْثِ‌ و كسانى كه به آنان علم و ايمان داده شده مى‌گويند:شما به فرمان خدا تا روز رستاخيز درنگ كرديد.)[روم(٣٠):٥٦]و آن،تا روز رستاخيز،اختصاصا در فرزندان على عليه السّلام است؛زيرا پس از محمّد پيامبرى نيست.پس اين جاهلان چگونه انتخاب مى‌كنند؟ 💠امامت منزلت پيامبران و ارث اوصيا است.امامت جانشينى خداوند و رسول است.و مقام امير مؤمنان عليه السّلام و ميراث حسن و حسين عليهما السّلام است. 💠امامت،ملاك دين و قوام مسلمين و صلاح دنيا و عزّت مؤمنان است. امامت، اساس محكم و شاخۀ بلند اسلام است. با امام،نماز و زكات و روزه و حجّ‌ و جهاد كامل مى‌شوند.غنيمت و صدقه بسيار مى‌گردد و حدود و احكام اجرا مى‌شود و مرزها و نواحى مصون
مى‌ماند. 💠 امام حلال خداوند را حلال كرده و حرامش را حرام مى‌كند.حدودش را به اجرا مى‌گذارد و از دينش حفاظت مى‌نمايد.و با حكمت و موعظۀ نيكو برهانى رسا به طريق پروردگارش مى‌خواند. 💠امام،همچون آفتاب درخشانى است كه با نورش همۀ عالم را فرامى‌گيرد، در حالى كه خود در آسمان است و دست‌ها و چشم‌ها به آن نمى‌رسند. 💠امام،ماه تابان و چراغ فروزان و نور گسترده و ستارۀ راهنما در تاريكى‌هاى شب و گذرگاه سرزمين‌ها و بيابان‌ها و گرداب درياها است. 💠امام آب گوارايى براى تشنگى و راهنمايى براى حقّ‌ و رهايى‌بخش از نابودى است. 💠امام آتش بر بلندا است گرمابخش كسى كه با آن گرم مى‌شود و نشانه‌اى در تاريكى پرتگاه‌هاست كه هركس از آن جدا شود نابود گردد. 💠امام،ابرى بارنده و بارانى شتابنده،آفتابى فروزنده و آسمانى سايه‌سار، زمينى گسترده و چشمه‌اى جوشان و نهر و بوستان است. 💠امام همدمى مهربان و پدرى دلسوز و برادرى از پارۀ تن و مادرى سرشار از محبّت به كودك و پناه بندگان،در گرفتارى‌هاى كمرشكن است. 💠امام،امين خداوند در آفريدگان و حجّتش بر بندگان و جانشينش در بلا و دعوتگر به او و نگهبان حرام‌هاى او است. 💠امام،پاك از گناهان و دور از عيب‌ها، مخصوص به علم و نشان‌شده به بردبارى و قوام دين و عزّت مسلمانان و خشم منافقان و هلاكت كافران است. 💠امام يگانۀ روزگار خويش است كه كسى به پاى او نرسد و هيچ عالمى با او برابرى نكند.نه جايگزينى دارد و نه مانند و نظيرى. به تمام فضيلت‌ها مخصوص است،بى‌آن‌كه به جستجويش برود و آن را به دست آورد.بلكه امتيازى از سوى احسانگر بخشنده است. پس چه كسى به شناخت امام دست مى‌يابد يا مى‌تواند او را انتخاب كند؟ هيهات و هيهات!كه دل‌ها گمراه شدند و عقل‌ها سرگردان.انديشه‌ها حيران شدند و ديدگان خسته.بزرگان،حقير شدند و حكيمان آشفته.انديشمندان عاجز شدند و سخنوران درمانده.عاقلان نادان شدند و شاعران وامانده.اديبان ناتوان و سخندانان خسته از اين‌كه شأن و فضيلتى از او را به وصف آورند.و آنان به عجز و كوتاهى اقرار كردند.چگونه همۀ جوانب او يا حقيقتش به وصف درآيد يا چيزى از شأنش فهميده شود يا جانشينى برايش يافت شود و نيازها را همچون او برآورد. هرگز،چگونه و از كجا؟در حالى كه او از دسترس خواستاران و وصف واصفان در جايگاه ستاره‌گان است.پس انتخاب بشر كجا و او كجا؟و عقل كجا؟كجا همانند او يافت شود؟آيا مى‌پنداريد كه جز در خاندان رسول خدا محمّد صلّى اللّه عليه و آله يافت مى‌شود؟ به خدا سوگند كه خويشتن‌شان خود آن‌ها را تكذيب كند.اباطيل،آنان را پراكنده نمايد پس به گردنه‌اى خطرناك و لغزنده گام نهادند كه آن‌ها را به حضيض مى‌اندازد.خواستند عقل‌هاى سرگردان بى‌حاصل و ناقص و آراى گمراه‌كننده را جايگزين امام كنند و از آن جز دورى نيندوختند.[خدا بكشدشان،چگونه دروغ مى‌گويند]به راه دشوارى رفتند و دروغ گفتند.به سختى گمراه شدند و به پريشانى افتادند؛زيرا آگاهانه امام را رها كردند. وَ زَيَّنَ‌ لَهُمُ‌ الشَّيْطانُ‌ أَعْمالَهُمْ‌ فَصَدَّهُمْ‌ عَنِ‌ السَّبِيلِ‌ وَ كانُوا مُسْتَبْصِرِينَ‌؛ «شيطان اعمالشان را در نظرشان بياراست و با اين‌كه آگاه بودند،ايشان را از راه خدا بازداشت.)[عنكبوت(٢٩)-٣٨] براى انتخاب خودشان از انتخاب خدا و رسول خدا و خاندان او روى گرداندند با اين‌كه قرآن به آنان مى‌گويد:(پروردگار تو هر چه بخواهد مى‌آفريند و انتخاب به دست آن‌ها نيست.خداوند منزّه و برتر است از شريك‌هايى كه براى او قرار مى‌دهند.[قصص(٢٨)-٦٨]و خداوند گرامى فرمود: (هيچ مرد و زن باايمانى در كارى كه خدا و رسولش حكم كنند از خود اختيارى ندارد.) [احزاب(٣٣)-٣٦]و فرمود:(چه شده‌؟چگونه داورى مى‌كنيد؟مگر كتابى داريد كه در آن مى‌خوانيد؟و هرچه بخواهيد در آن مى‌يابيد.يا با ما پيمانى بسته‌ايد كه تا روز رستاخيز مى‌ماند؟كه به هرچه حكم كنيد حق با شما باشد.از آنان بپرس كدامشان آن را تضمين مى‌كند.يا شريكانى دارند؟اگر راست مى‌گويند شريكان خود را بياورند.)[قلم(٦٨): ٣٦ تا ٤١]و آن گرامى فرمود:(آيا در قرآن نمى‌انديشند يا قفل‌هايى بر دلشان است.) [محمّد ص(٤٧):٢٤](يا خداوند بر دل‌هاشان مهر زده است كه نمى‌فهمند.) [تفسير آيۀ ٨٧ سورۀ توبه(٩)]يا(گفتند:شنيديم امّا نمى‌شنوند.بدترين جنبندگان در نزد خدا كر و لال‌هايى هستند كه نمى‌انديشند.اگر خدا خيرى در آن‌ها سراغ داشت شنوايشان مى‌كرد و اگر شنوايشان مى‌كرد باز سرپيچى كرده و روى مى‌گرداندند.)[انفال (٨):٢١ تا ٢٣]يا(گفتند:شنيديم امّا مخالفت كرديم.)[بقره(٢):٩٣] 💠بلكه امامت (احسان خدا است كه به هركس بخواهد مى‌دهد.و خداوند صاحب احسان بزرگ است.) [جمعه(٦٢):٤] آنان را با انتخاب امام چه كار؟
💠امام عالمى بى‌جهالت،نگاهبانى بى‌هراس و معدن قداست و پاكى و اطاعت و پارسايى و علم و عبادت است. 💠به دعوت رسول گرامى مخصوص بوده و از فرزندان آن مطهّرۀ بتول است. نه در نسب او جاى سرزنشى است و نه صاحب منزلتى به پاى او مى‌رسد. در شرافت از قريش،در بلندمرتبگى از هاشم و در طايفه از رسول گرامى و در رضاى خداوند بزرگ است. شرافت اشراف و شاخه‌اى از عبد مناف،اصل علم، عقل كامل،تواناى به پيشوايى،داناى به سياست،واجب الاطاعه،به‌پادارندۀ امر خدا،اندرزگوى بندگان خدا و نگهبان دين خدا است. 💠همانا خداوند به پيامبران و امامان-درودهاى خداوند بر آنان-توفيق مى‌دهد و از گنجينۀ علم و حكمتش به آنان عطا مى‌كند.چيزى كه به ديگران نمى‌دهد.تا علمشان بالاتر از علم اهل روزگار شود.چنان‌كه آن والا فرمود:(آيا آن‌كه به حقّ‌ هدايت مى‌كند براى پيروى سزاوارتر است يا كسى كه هدايت نمى‌كند و خود هدايت مى‌شود؟شما را چه شده‌؟چگونه داورى مى‌كنيد؟)[يونس(١٠):٣٥]و آن‌جا كه فرمود:(و آن‌كه به او حكمت داده شود به خير فراوانى دست يافته است.)[بقره(٢):٢٦٩]و سخنش دربارۀ طالوت: (گفت خداوند او را بر شما برگزيده و به دانش و قدرتش افزوده است.خداوند ملك خويش را به هركس بخواهد مى‌بخشد.و خداوند گشايشگرى دانا است.)[بقره(٢): ٢٤٧]و آن‌جا كه به پيامبرش فرمود:(و كتاب و حكمت را بر تو نازل كرد و آنچه را نمى‌دانستى به تو آموخت و احسان خداوند به تو بزرگ است.)[برگرفته از نساء(٤): ١١٣]و دربارۀ ائمّه كه از خاندان و عترت و نسل پيامبرش-سلام خدا بر آنان- هستند،فرمود:(يا به آنان كه خدا از كرمش بهره‌مندشان كرده است حسد مى‌ورزند؟ما به خاندان ابراهيم كتاب و حكمت داديم و حكومت بزرگى در اختيارشان نهاديم.كه كسانى از آن‌ها به آن ايمان آورده و كسانى راه بر آن بستند و آتش فروزان دوزخ به قدر كافى هست.)[نساء(٤):٥٤ و ٥٥] 💠و به راستى وقتى خداوند گرامى بنده‌اى را براى امور بندگانش انتخاب كرد،سينه‌اش را براى آن گشايش داده و در قلبش، چشمه‌هاى حكمت را به وديعه مى‌گذارد.و علم را به او الهام مى‌كند تا پس از آن از پاسخ پرسشى بازنماند و دربارۀ آن نظر درست را گم نكند. 💠او معصوم،يارى شده و صاحب خير استوارى است كه از گناهان و لغزش‌ها و بدى ايمن است.خداوند آن را به او اختصاص داده تا حجّت رسايش بر بندگان و شاهدش بر آفريدگان باشد. 💠و اين احسان خداوند است كه به هركه بخواهد مى‌دهد و خداوند است كه صاحب احسان بزرگ است. آيا آنان بر چنين كارى توانا هستند كه او را انتخاب كنند؟يا منتخب آنان داراى اين صفات هست كه او را مقدّم مى‌كنند؟گذشتند -به خانۀ خدا سوگند-از حقّ‌ درگذشته و كتاب خدا را به پشت سر انداختند. گويا كه نمى‌دانند در حالى كه هدايت و شفا در كتاب خدا است.به كتاب خدا عمل نكرده و از هوس‌هاشان پيروى كردند.آن‌گاه خداوند آنان را نكوهيد و دشمنشان داشت و هلاكشان كرده و فرمود:(و آيا گمراه‌تر از كسى كه پيروى هواى نفس خويش كرده و هيچ هدايت الهى را نپذيرفته،پيدا مى‌شود؟به راستى خداوند مردم ستمكار را هدايت نمى‌كند.)[قصص(٢٨):٥٠]و فرمود:(كه مرگ بر آنان و نابود باد اعمالشان.)[محمّد ص(٤٧):٨]و فرمود:نزد خدا و نزد كسانى كه ايمان آورده‌اند از جهت ناپسندى بزرگ است.خداوند اين‌گونه بر دل هر متكبّر بى‌رحمى مهر مى‌زند. [مؤمن(غافر ٤٠):٣٥]و درود و سلام فراوان خداوند بر محمّد و خاندان او. 📚اصول کافی - جلد1، صفحه 437 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin