eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
840 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
726 ویدیو
366 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روضه ی غلام ترک اسلم غلام امام سجاد غلامی که دو ارباب داشت ✅خده علی خده 📜قال [محمد بن أبي‏طالب]: ثم خرج غلام ترکي کان للحسين عليه‏السلام، و کان قارئا للقرآن، فجعل يقاتل، و يرتجز، و يقول: البحر من طعني و ضربي يصطلي و الجو من سهمي و نبلي يمتلي‏ اذ حسامي في يميني ينجلي ينشق قلب الحاسد المبجل فقتل جماعة، ثم سقط صريعا، فجاءه الحسين عليه‏السلام، فبکي، و وضع خده علي خده، ففتح عينه فرأي الحسين عليه‏السلام، فتبسم، ثم صار الي ربه رضي الله عنه. 📚المجلسي،البحار،30/45 مساوي عنه:البحراني، العوالم، 273/17؛ البهبهاني، الدمعة الساکبة، 310/4؛ الدربندي، أسرار الشهادة، /298؛ مثله القمي، نفس المهموم، /294؛ الأمين، لواعج الأشجان، /167 📜چون اکثر اصحاب آن حضرت شهيد شدند، آن حضرت غلام ترکي داشت در نهايت صلاح و سداد و قاري قرآن بود. از خدمت حضرت مرخص شد و خود را بر صف سپاه مخالفان زد و بسياري از آن سياه رويان را بر خاک هلاک افکند و آخر به تيغ ظلم و عدوان بر زمين افتاد. چون حضرت بر سر او آمد، بر او گريست و روي مبارک خود را بر روي آن سعادتمند گذاشت. او چشم گشود و نظر بر روي نوراني آن امام عالميان افکند. تبسمي کرد و مرغ روحش به رياض جنان پرواز نمود. 📚مجلسي، جلاء العيون، /673 📜ان صاحب هذه النسخة - أعني شهاب الدين العاملي - قد ذکر: [...] و في رواية: أنه کان للحسين غلام ترکي، و کان قارئا للقرآن، فبرز، و هو يقول: اليوم أسقيکم بکأس الحنظل بصارم ذي شفرة لم يفلل‏ في حومة الميدان عند القسطل أنودکم عن الحسين بن علي‏ ثم حمل علي القوم، فقاتل حتي قتل جماعة، و سقط صريعا، فجاءه الحسين عليه‏السلام، و وضع خده علي خده، فبکي، ففتح الغلام عينيه، فرأي الحسين عليه‏السلام، فتبسم، ثم صار الي ربه. [ 📚الدربندي، أسرار الشهادة، /287 📝و ديگر حسين عليه‏السلام را غلام ترکي بود. در بحر اللئالي مسطور است که: آن غلام را سيدالشهدا عليه‏السلام ابتياع نمود و به فرزند خود زين العابدين عليه‏السلام هبه فرمود. در کتاب روضة الاحباب مرقوم است که: چون غلام در طلب رخصت جهاد به حضرت امام عليه‏السلام آمد، آن حضرت فرمود: «از سيد سجاد رخصت جهاد بخواه.» پس غلام ترکي از زين العابدين اجازت يافت و اهل حرم را وداع گفت و بشتافت و اين رجز خواند: البحر من طعني و ضربي يصطلي و الجو من سهمي و نبلي يمتلي‏ اذ حسامي في يميني ينجلي ينشق قلب الحاسد المبخل (از ضربت شمشير و نيزه‏ي من، دريا آتش مي‏گيرد و هوا از تيرهاي من پر مي‏شود. هنگامي که شمشير در دست من برهنه شود، دل مرد بخيل (به دادن جان) و بدخواه مي‏شکافد.) آن گاه تيغ بکشيد و حمله افکند و هفتاد کس را طعمه‏ي تير و تيغ ساخت. سيد سجاد عليه‏السلام چون دانست غلام او در کار حرب و ضرب است، خواست مبارزت او را نگران گردد. بفرمود تا شادروان خيمه را بر زدند. غلام ترک پس از رنجي بزرگ و کارزاري عظيم، ديگر باره به حضرت زين العابدين عليه‏السلام آمد و آن حضرت را وداع گفت و باز به ميدان شتافت. در اين کرت از زحمت و کوشش و شدت عطش و کثرت جراحت به خاک افتاد. سيدالشهدا عليه‏السلام، چون عقاب دمان بر سر او حاضر شد و از اسب فرود آمد و بر او بگريست و چهره‏ي مبارک را بر گونه‏ي او گذاشت. غلام ترکي را هنوز از حشاشه‏ي جان چيزي در تن بود، چشم بگشود و سيدالشهدا را در کنار خود ديد، به روي آن حضرت تبسمي کرد و درگذشت؛ (رضوان الله عليه) 📚سپهر، ناسخ التواريخ سيدالشهداء عليه‏السلام، 306 - 305/2 کانال قران و امام حسین ع در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
در روایتی سلمان از رسول گرامی اسلام(ص) نقل می‌کند پیامبر(ص) به من گفت: ای سلمان، خداوند مرا از برگزیده نورش خلق کرد و مرا خواند پس او را اجابت کردم. و از نور من، علی را خلق کرد و او را صدا زد و او(علی) او را اطاعت کرد و از نور علی، فاطمه را خلق کرد ...فَقَالَ: یَا سَلْمَانُ، خَلَقَنِی اللَّهُ مِنْ صَفْوَةِ نُورِهِ، وَ دَعَانِی فَأَطَعْتُهُ، وَ خَلَقَ مِنْ نُورِی عَلِیّاً، وَ دَعَاهُ فَأَطَاعَهُ، وَ خَلَقَ مِنْ نُورِ عَلِیٍّ فَاطِمَةَ، وَ دَعَاهَا فَأَطَاعَتْهُ، وَ خَلَقَ مِنِّی وَ مِنْ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَةَ: الْحَسَنَ، وَ دَعَاهُ فَأَطَاعَهُ، وَ خَلَقَ مِنِّی وَ مِنْ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَةَ: الْحُسَیْنَ، فَدَعَاهُ فَأَطَاعَهُ.» پیامبر(ص) همین طور تا به امام حسین(ع) ادامه دادند و بعد فرمود: «سپس ما را به پنج اسم از اسمای خودش نامید: پس خداوند محمود است و من محمد؛ و خداوند علی است و این هم علی؛ خداوند فاطر است و این هم فاطمه؛ خداوند ذوالاحسان است و این حسن و خداوند محسن است و این هم حسین است؛ ثُمَّ سَمَّانَا بِخَمْسَةِ أَسْمَاءٍ مِنْ أَسْمَائِهِ، فَاللَّهُ الْمَحْمُودُ وَ أَنَا مُحَمَّدٌ، وَ اللَّهُ الْعَلِیُّ وَ هَذَا عَلِیٌّ، وَ اللَّهُ الْفَاطِرُ وَ هَذِهِ فَاطِمَةُ، وَ اللَّهُ ذو الْإِحْسَانِ وَ هَذَا الْحَسَنُ، وَ اللَّهُ الْمُحْسِنُ وَ هَذَا الْحُسَیْنُ.» پیامبر(ص) در ادامه به سلمان فرمود: «سپس خداوند از ما و از نور حسین، 9 ائمه را خلق کرد؛ پس آن‌ها را خواند و اطاعت شد. در آن هنگام ساختمان آسمان و گسترش زمین و وجود هوا و ملک و انسان صورت نگرفته و ما انوارى بودیم که پروردگار متعال را تسبیح و تقدیس کرده، و فرمان او را شنیده و پیروى می‌کردیم؛ ثُمَّ خَلَقَ مِنَّا وَ مِنْ نُورِ الْحُسَیْنِ: تِسْعَةَ أَئِمَّةٍ، فَدَعَاهُمْ فَأَطَاعُوهُ، قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ سَمَاءً مَبْنِیَّةً، وَ أَرْضاً مَدْحِیَّةً، وَ لَا مَلَکاً وَ لَا بَشَراً، وَ کُنَّانُوراًنُسَبِّحُ‏اللَّهَ‏، وَ نَسْمَعُ لَهُ وَ نُطِیعُ.» 📚 (دلائل الإمامة (ط - الحدیثة)، ص448؛ مصباح الشریعة، ص64) کانال قران و امام حسین ع در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
هدایت شده از کانال امین الله : ویژه تلاوت ، ادعیه و زیارات معصومین
4_5940784538895517040.pdf
1.82M
🌺  متن کامل دعای عرفه امام حسین (ع) تلگرام @ZiarateAminAllah1 ایتا https://eitaa.com/joinchat/2395013167Cdd29461dd7
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
با سلام خدمت دوستان عزیز احادیث در ارتباط با حج را در کانال قران و امام حسین ع با زدن هشتگ در کانال قرآن و امام حسین (ع) مشاهده بفرمایید 👇👇👇 http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ كهيعص (مریم/ ۱) ✨✨✨✨✨✨ 📜المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)- سَأَلَ سَعْدبْنُ‌عَبْدِ‌اللَّهِ الْقَائِمَ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) عَنْ تَأْوِیلِ کهیعص قَالَ (علیه السلام) هَذِهِ الْحُرُوفُ مِنْ أَنْبَاءِ الْغَیْبِ أَطْلَعَ اللَّهُ عَلَیْهَا عَبْدَهُ زَکَرِیَّا (علیه السلام) ثُمَّ قَصَّهَا عَلَی مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ ذَلِکَ أَنَّ زَکَرِیَّا (علیه السلام) سَأَلَ رَبَّهُ أَنْ یُعَلِّمَهُ أَسْمَاءَ الْخَمْسَهًِْ فَأَهْبَطَ عَلَیْهِ جَبْرَئِیلَ (علیه السلام) فَعَلَّمَهُ إِیَّاهَا فَکَانَ زَکَرِیَّا (علیه السلام) إِذَا ذَکَرَ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیّاً (علیه السلام) وَ فَاطِمَهًَْ (سلام الله علیها) وَ الْحَسَنَ (علیه السلام) سُرِّیَ عَنْهُ هَمُّهُ وَ انْجَلَی کَرْبُهُ وَ إِذَا ذَکَرَ اسْمَ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) خَنَقَتْهُ الْعَبْرَهًُْ وَ وَقَعَتْ عَلَیْهِ الْبُهْرَهًُْ فَقَالَ (علیه السلام) ذَاتَ یَوْمٍ إِلَهِی مَا بَالِی إِذْ ذَکَرْتُ أَرْبَعَهًًْ مِنْهُمْ تَسَلَّیْتُ بِأَسْمَائِهِمْ مِنْ هُمُومِی وَ إِذَا ذَکَرْتُ الْحُسَیْنَ (علیه السلام) تَدْمَعُ عَیْنِی وَ تَثُورُ زَفْرَتِی فَأَنْبَأَهُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی عَنْ قِصَّتِهِ فَقَالَ کهیعص فَالْکَافُ اسْمُ کَرْبَلَاءَ وَ الْهَاءُ هَلَاکُ الْعِتْرَهًِْ وَ الْیَاءُ یَزِیدُ وَ هُوَ ظَالِمُ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) وَ الْعَیْنُ عَطَشُهُ وَ الصَّادُ صَبْرُهُ فَلَمَّا سَمِعَ ذَلِکَ زَکَرِیَّا (علیه السلام) لَمْ یُفَارِقْ مَسْجِدَهُ ثَلَاثَهًَْ أَیَّامٍ وَ مَنَعَ فِیهِنَّ النَّاسَ مِنْ الدُّخُولِ عَلَیْهِ وَ أَقْبَلَ عَلَی الْبُکَاءِ وَ النَّحِیبِ وَ کَانَ یُرْثِیهِ إِلَهِی أَ‌تُفْجِعُ خَیْرَ جَمِیعِ خَلْقِکَ بِوَلَدِهِ إِلَهِی أ تُنْزِلُ بَلْوَی هَذِهِ الرَّزِیَّهًِْ بِفِنَائِهِ إِلَهِی أَ‌تُلْبِسُ عَلِیّاً (علیه السلام) وَ فَاطِمَهًَْ (سلام الله علیها) ثِیَابَ هَذِهِ الْمُصِیبَهًِْ إِلَهِی أَ تَحُلُّ کُرْبَهًَْ هَذِهِ الْمُصِیبَهًِْ بِسَاحَتِهَا ثُمَّ کَانَ یَقُولُ إِلَهِی ارْزُقْنِی وَلَداً تَقَرُّ بِهِ عَیْنِی عَلَی الْکِبَرِ فَإِذَا رَزَقْتَنِیهِ فَافْتِنِّی بِحُبِّهِ ثُمَّ افْجَعْنِی بِهِ کَمَا تَفْجَعُ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) حَبِیبَکَ بِوَلَدِهِ فَرَزَقَهُ اللَّهُ یَحْیَی وَ فَجَعَهُ بِهِ وکَانَ حَمْلُ یَحْیَی (علیه السلام) سِتَّهًَْ أَشْهُرٍ وَ حَمْلُ الْحُسَیْنِ (علیه السلام).
📝امام مهدی ( سعدبن‌عبداللَّه روایت می‌کند: «به حضرت قائم آل محمّد (گفتم: تأویل کهیعص چیست»؟ فرمود: «این حروف از اخبار غیبی می‌باشند که خدای علیم بنده‌ی خود حضرت زکریّا را از آن‌ها آگاه نمود و سپس داستان آن را برای حضرت محمّد (شرح داد. جریان این قضیه بدین شرح است که حضرت زکریّا (از خدا خواست که نام‌های مبارک پنج تن آل‌عبا را به او یاد دهد. جبرئیل به زمین هبوط کرد و آن‌ها را به حضرت زکریّا (تعلیم داد. هر وقت حضرت زکریّا نام‌های مبارک: محمّد، علی، زهرا، و حسن (را می‌برد غم و اندوه وی برطرف می‌شد، ولی هرگاه نام مبارک حسین (را می‌برد گریه راه گلوی او را می‌گرفت و نفس وی بشماره می‌افتاد! تا اینکه یک روز حضرت زکریّا (گفت: «بار خدایا! برای چیست که هر وقت من نام آن چهار نفر را می‌برم غم و اندوه من برطرف می‌شود، ولی موقعی که نام حسین (را می‌برم چشمانم اشکبار و نفسم به شماره می‌افتد»!؟ خدای علیم داستان شهادت امام حسین (را برای زکریّا شرح داد و فرمود: «کهیعص؛ "ک" اشاره به کربلای امام حسین (است. "ه" اشاره به شهادت عترت پاک می‌باشد. "ی" اشاره به نام یزید است که در حقّ حسین (ظلم کرد، "ع" اشاره به عطش حسین (و "ص" اشاره به صبر آن بزرگوار است. هنگامی‌که حضرت زکریّا (این جریان را شنید مدّت سه روز از مسجد خویش خارج نشد و در آن مدّت اجازه‌ی ورود به احدی نداد. آنگاه مشغول گریه‌وزاری شد، وی برای امام حسین (مرثیه می‌خواند و می‌گفت: «پروردگارا! آیا بهترین خلق خود یعنی حضرت محمّد (را دچار مصیبت فرزندش می‌کنی؟ بار خدایا! آیا چنین بلایی را بر در خانه‌ی آن حضرت پیاده خواهی کرد؟ پروردگارا! آیا لباس چنین مصیبتی را به علی و زهرا (می‌پوشانی! بار خدایا! آیا چنین مصیبتی را نصیب آنان خواهی کرد»؟ سپس حضرت زکریّا دعاء کرد و گفت: «پروردگارا! پسری به من عطا کن که در این زمان پیری، چشم من به وی روشن شود، موقعی‌که این پسر را به من عطا کردی مرا شیفته‌ی محبّت وی بگردان، سپس مرا دچار مصیبت او بکن همچنان‌که حضرت محمّد (حبیب خود را دچار مصیبت فرزند خواهی کرد! آنگاه خدا حضرت یحیی (را به زکریّا عطا کرد و او را دچار مصیبت وی نمود». مدّت حمل حضرت یحیی (شش ماه بود و مدّت حمل امام حسین (نیز شش ماه بود. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۱۰ بحار الأنوار، ج۱۴، ص۱۷۸/ الاحتجاج؛ ج۲، ص۴۶۳ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
برای مشاهده بیش از 250 آیه از آیات قرآن مجید در شأن امیرالمومنین(ع) در کانال قران و امام حسین ع این هشتگ را بزنید👇👇 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
📜خرج علینا رسول الله(ص)فی احدی صلاتی العشی: الظهر او العصر و هو حامل احد ابنیه الحسن او الحسین فتقدم رسول الله(ص)فوضعه عند قدمه الیمنی فسجد رسول الله(ص) سجدة اطالها قال ابی: فرفعت راسی من بین الناس فاذا رسول الله(ص)ساجد و اذا الغلام راکب علی ظهره فعدت فسجدت فلما انصرف رسول الله(ص)قال الناس: یا رسول الله لقد سجدت فی صلاتک هذه سجدة ما کنت تسجدها، افشی ء امرت به او کان یوحی الیک؟قال: کل ذلک لم یکن و لکن ابنی ارتحلنی فکرهت ان اعجله حتی یقضی حاجته 📚«مستدرک، جلد 3، صفحه 165» 📝رسول خدا صلی الله علیه و آله در هنگام یکی از دو نماز ظهر یا عصر به نزد ما آمد و یکی از دو فرزندش حسن و حسین علیهما را به همراه خود داشت، پس آن حضرت در جلوی صفوف ایستاد و آن دو کودک را نزد پای راست خود گذارد، سپس به سجده رفت و سجده را طولانی کرد. راوی گوید: پدرم گفت: من از میان مردم سرم را از سجده بلند کردم و دیدم که رسول خدا(ص)در سجده است و آن کودک بر پشت آن حضرت سوار شده، من به حال سجده برگشتم و چون نماز آن حضرت تمام شد مردم عرض کردند: ای رسول خدا(ص)در این نمازی که امروز خواندی سجده ای طولانی داشتی که در نمازهای دیگر نداشتی، آیا دستوری به شما در این باره رسیده بود یا وحی بر شما نازل گردید؟ فرمود: هیچ یک از اینها نبود، بلکه پسرم بر پشت من سوار شده بود و نخواستم او را ناراحت کنم تا هر کاری که می خواهد انجام دهد. کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
4.02M
🌹🌿توضیحات درباره کتاب مذبوح فرات 🌹🌿چگونگی دریافت کتاب با تخفیف ویژه کانال ضامن اشک 🌹🌿ارسال کتاب بوسیله پست درب منزل
815.9K
🌹🌿توضیحات درباره کتاب مذبوح فرات 🌹🌿تخفیف ویژه برای کتاب بیش از یک جلد 🌹🌿ارسال به مجمع الذاکرین ها در سراسر کشور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜جابر جعفى گويد: امام پنجم حضرت باقر عليه السلام فرمود: پس از آنكه (در سال سى و نه آتش جنگ با مارقين (خوارج) به سردمدارى ذو الثّديّة و گروهى از خوارج در نهروان كه ناحيه وسيعى بين واسط‍‌ و بغداد بود فرو نشست) أمير المؤمنين علىّ‌ بن ابى طالب عليه السلام به شهر كوفه بازگشت در اين هنگام به اوگزارش دادند كه معاويه با گستاخى و بى‌شرمى به دشنام دادن و لعن وى پرداخته و خنجر بيداد او رشتۀ زندگانى دوستان على عليه السلام را بريده است، حضرت به سخنرانى پرداخت و خطبه‌اى ايراد كرد. پس از حمد و ثناى الهى و نثار درود بر پيامبر گرامى صلّى اللّه عليه و آله و بيان شمّه‌اى از نعمتهايى كه خداوند بر پيغمبر و او عليهما السلام ارزانى داشت، چنين فرمود: ❇️اگر اين آيه در قرآن مجيد نبود كه خداوند مى‌فرمايد: «وَ أَمّا بِنِعْمَةِ‌ رَبِّكَ‌ فَحَدِّثْ‌» (و اما نعمت پروردگارت را بازگو كن - الضحى ١١:٩٣) افتخاراتى را كه خدا نصيب من نموده و مقامهائى را كه به من داده است بيان نمى‌كردم، ولى به جهت اين گفتۀ الهى سخن را آغاز مى‌كنم (ابتدا دست بدعا برداشت و گفت:) پروردگارا تو را بر نعمتهاى بى‌شمارت و فضل بى‌كران و از ياد نرفتنيت سپاسگزارم، و سپس رو به حضار نمود و فرمود: اى مردم: من در مرحله‌اى هستم كه احساس مى‌كنم آفتاب عمرم بر لب بام زندگى رسيده، و پيك اجل بمن نزديك گرديده است، گمان مى‌كنم با آنكه هنوز در ميان شما هستم شأن و مقام مرا از ياد برده‌ايد، من اين جهان را بدرود مى‌گويم و هر آنچه را كه پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله از خويش بيادگار گذاشت براى شما باقى مى‌گذارم: قرآن و دودمانم كه عترت و فرزندان خاتم پيامبران، سيّد و سالار پاك تباران و آقاى برگزيدگان، پيغمبر برگزيدۀ خدا صلّى اللّه عليه و آله - هستند (آنان كه مردم را به قرآن فراخوانده هدايت مى‌كنند). 🌠اى مردم، شايد پس از اين ديگر نشنويد كه گوينده‌اى گفتار مرا در بارۀ خود بگويد مگر آنكه سخن نادرست و ناروا گفته باشد، اكنون توجّه كنيد، افتخارات مرا بشنويد، من برادر و پسر عموى پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله و شمشير خشم و كيفر اويم، من آن سرباز رشيد و دلاورى هستم كه هر گاه روباه صفتان از اطراف پيغمبر مى‌گريختند و او را تنها مى‌گذاشتند يك تنه ميدان گستردۀ جنگ را در اختيار مى‌گرفتم و با پنجۀ پولادينم كه قبضۀ شمشير را مى‌فشرد، سر ماجراجويان و بدخواهان او را در فضا پرتاب مى‌كردم و با استقامتم بلا گردان و ستون پيروزى او بودم. و هر گاه كه مردم دستخوش عواطف مى‌شدند و تيرگى نفاق و فساد و جهالت از هر سوى چون ابرهاى متراكم برمى‌خاست و سنگ تفرقه بر بام مسلمين مى‌باريد، و مى‌رفت كه نظام اجتماع از هم بگسلد، من نيروى سخت كوش پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله بودم، و قهر پروردگار بصورت من در برابرشان جلوه‌گر بود، و چون سنگ آسياب جهنم روى سر زالوصفتان و گردنكشان در گردش بودم، و با شمشير شرربارم كه هر كس طعمۀ آن مى‌شد بلافاصله در جهنّم سقوط‍‌ مى‌كرد، چون دندانه‌هاى آسياب جهنم استخوان آنها را خرد مى‌كردم، و پسران و دخترانشان را به عزاى آنها مى‌نشاندم، آرى من آن كسى هستم كه همچون شيرى زنجير گسيخته، خود را بر صف دشمن مى‌زدم، و جان آنان را مى‌گرفتم، ☄و منم عذاب شديد خداوند كه در وقت مقرّر از تبهكاران فروگذاشته نخواهد شد ✨(اشاره فرموده به آيۀ شريفۀ «وَ لا يُرَدُّ بَأْسُهُ‌ عَنِ‌ الْقَوْمِ‌ الْمُجْرِمِينَ‌» - انعام ١٤٧:٦). منم آنكه در مقابل هيچ قهرمانى زانوى عجز بزمين نزدم بلكه با ستيز با آنان پشتشان را به خاك هلاكت ماليدم و با يورشهاى برق آسا بر جنگاوران، آنها را از مركب حيات به زير انداختم، و هر كس را كه به خداى رحمان كفر مى‌ورزيد به ديار عدم فرستادم.
✅ و منم داماد بهترين مردم، و منم سرور جانشينان پيامبران و قائم مقام برترين پيامبران، منم دروازه شهر علم، و گنجينه‌دار دانش پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و وارث او، منم همسر بتول (عذرا) كه گرامى‌ترين زنان جهان است حضرت فاطمه آن بانوى پرهيزگار برگزيدۀ پاك سرشت نيكوكار، هدايت شده و هدايتگر دخترى كه حبيب خدا حضرت محمّد صلّى اللّه عليه و آله او را دوست مى‌داشت، و بهترين دختران و دودمان او، و ريحانۀ (گل خوشبوى) او بود، و دو نوۀ پيغمبر بهترين نواده‌گان، هر دو فرزند منند كه شايسته ترين فرزندانند، آيا كسى هست كه آنچه را گفتم قبول نداشته باشد؟ ✴️ كجايند مسلمانانى كه در آغاز پيرو أديان گذشته بودند تا بشما بگويند كه در انجيل (أصلى) نام من «اليا»،. و در تورات «بريء» و در زبور «أرىّ‌» و در زبان مردم هندوستان «كبكر» و نزد روميان «بطرسيا» و نزد پارسى نژادان «جبتر» (جبير يا جنتر نسخۀ بدل) و نزد تركها «بثير» نزد زنگباريان (نام مملكتى است در آفريقا) «حيتر» و نزد دانشمندان يهود «بويء» و نزد حبشى‌ها (طايفه‌اى از سياه پوستان آفريقا) «بثريك» و نزد مادرم «حيدره» و نزد دايه‌ام«ميمون» و نزد عرب «علىّ‌» و نزد ارمنيها (منسوب به ارمنستان) «فريق» و نزد پدرم «ظهير» مى‌باشد. اينها نامهاى من در كتب آسمانى و نزد أقوام و ملل است، 💎ولى بايد بدانيد كه در قرآن مجيد هم نامهايى مخصوص من است و بشما هشدار مى‌دهم تا مبادا از راه خيره‌سرى آنها را ناديده بگيريد و از راه دين خود دور افتاده و گمراه گرديد (اينك اين شما و اين آيات قرآن) خداوند - عزّ و جلّ‌ - مى‌فرمايد: «إِنَّ‌ اللّهَ‌ مَعَ‌ الصّابِرِينَ‌». 🔖مصحّح محترم متن عربى گويد: «گرچه در نسخه چنين است ولى در قرآن آيه‌اى به اين لفظ‍‌ نيست و شايد اين جمله برداشتى از قرآن باشد». مترجم گويد: در قرآن مجيد «وَ كُونُوا مَعَ‌ الصّادِقِينَ‌» است و شايد آيۀ ١٥٣ سورۀ بقره «إِنَّ‌ اللّهَ‌ مَعَ‌ الصّابِرِينَ‌» باشد. و صادقين از اشتباهات نسخه برداران باشد چنان كه يكى از القاب آن حضرت صابر (مناقب ج ٢٨٤:٣) و ديگرى صادق است.
🌠و منم «مؤذّن» در دنيا و آخرت كه خدا فرموده است: ✨«فَأَذَّنَ‌ مُؤَذِّنٌ‌ بَيْنَهُمْ‌ أَنْ‌ لَعْنَةُ‌ اللّهِ‌ عَلَى الظّالِمِينَ‌» پس مناديى در ميان بهشتيان و دوزخيان فرياد برآورد كه لعنت خداى بر ظالمين باد - اعراف ٤٢:٧). 🌠و منم آن منادى، و در جاى ديگر مرا «أذان» ناميده است: ✨ «وَ أَذانٌ‌ مِنَ‌ اللّهِ‌ وَ رَسُولِهِ‌» (اين آگاه ساختنى است از جانب خدا و پيامبرش - توبه ٣:٩) كه آن «اذان» من مى‌باشم. 🌠و منم «محسن» در قول خداوند - عزّ و جلّ‌ - ✨«إِنَّ‌ اللّهَ‌ لَمَعَ‌ الْمُحْسِنِينَ‌» (بى‌ترديد خداوند همواره يار نيكوكاران است - عنكبوت ٦٩:٢٩) 🌠و منم (دارندۀقلب) آن كس كه خدا فرموده است: ✨«إِنَّ‌ فِي ذلِكَ‌ لَذِكْرى‌ لِمَنْ‌ كانَ‌ لَهُ‌ قَلْبٌ‌» (در نابودى امم پيشين پند و تذكرى است براى آنكه داراى قلب و هوشيارى است - ق - ٣٦:٥٠). 🌠و منم «ذاكر» در فرمودۀ خداوند: ✨«اَلَّذِينَ‌ يَذْكُرُونَ‌ اللّهَ‌ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‌ جُنُوبِهِمْ‌». (آنان كه در حال ايستاده و نشسته و خفتن ذكر خدا را از ياد نمى‌برند - آل عمران ١٩٠:٣). 🌠و ما هستيم «اصحاب اعراف» من و عمويم (حمزه) و برادرم (جعفر طيّار) و پسر عمويم (حضرت محمد (صلّى الله عليه و آله)). به خداى شكافندۀ دانه و هسته گياه، سوگند كه آتش جهنّم دوست ما را فرانمى‌گيرد، و دشمن كينه‌توز ما به بهشت وارد نميگردد چنان كه خدا فرموده است: ✨«وَ عَلَى الْأَعْرافِ‌ رِجالٌ‌ يَعْرِفُونَ‌ كُلاًّ بِسِيماهُمْ‌» (و بر اعراف مقام بلندى است ميان بهشت و جهنم) مردانى هستند كه همگى را به سيمايشان ميشناسند - اعراف ٤٤:٧). 🌠و منم «صهر» در فرمودۀ پروردگار ✨«وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ‌ مِنَ‌ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ‌ نَسَباً وَ صِهْراً» (و اوست كسى كه از آب (نطفه) بشر را آفريد و بين آنان خويشى و بستگى و ازدواج قرار داد - فرقان ٥٤:٢). (شرح: صهر به معنى داماد است و از امير المؤمنين روايت است: «نسب» آنست كه نكاح با او حرام باشد و «صهر» آنست كه مناكحه با آن حلال باشد. مثل دختر عمو و دختر دائى - منهج الصادقين ج ٦: ص ٣٩٢ تا ص ٤١٠ - بطور مفصّلجريان ازدواج حضرت علىّ‌ و حضرت فاطمه را بيان كرده است). 🌠و منم «اذن واعيه» در فرموده خداى عزّ و جلّ‌: ✨«وَ تَعِيَها أُذُنٌ‌ واعِيَةٌ‌» (و لكن گوش شنواى هوشمندان اين پند را تواند پذيرفت - الحاقه ١٢:٦٩) 🌠 و منم «سلم» در قول خداى عزّ و جلّ‌: ✨ «وَ رَجُلاً سَلَماً لِرَجُلٍ‌» (و مردى كه تسليم امر يك نفر است - زمر ٣٠:٣٩) ❣ و مهدى اين امّت يكى از فرزندان من است، 🌠آگاه باشيد كه من معيار آزمودن و تصفيۀ شمايم، بودن كينۀ من در دل نشانۀ دورويى و نفاق، قرار داده شده است. (ابن الحديد نوشته است: «و قد اتّفقت الاخبار الصحيحة الّتى لا ريب فيها عند المحدّثين؛ على انّ‌ النّبى صلّى اللّه عليه و آله قال: لا يبغضك الاّ منافق، و لا يحبك الاّ مؤمن. - شرح نهج ٨٣:٤ مترجم) و خداوند مؤمنين را به دوستى من آزمايش ميكند. 🌠 پيغمبر «امّى» در بارۀ شناخت و نگهدارى حقّ‌ و حرمت من چنين فرموده است: «يقينا تو را دوست نمى‌دارد مگر مؤمن، و دشمن نمى‌دارد مگر منافق». 🌠منم كه در دنيا و آخرت پرچمدار پيامبر خدايم! همان كس كه درفش پيروزى اسلام را بر بلندترين قلّه دژهاى دشمن به اهتزاز در آوردم، و پيغمبر پيشرو من بود، همان گونه كه من پيشرو پيروانم به آن سراى هستم تا وسيلۀ فرونشاندن عطششان را فراهم سازيم، بخدا سوگند دوستان من تشنگى نخواهند كشيد و ترسى به دل ندارند، زيرا من سرپرست مؤمنينم، و سرپرست من خداست، دوستداران مرا همين بس كه دوست مى‌دارند آنچه را خدا دوست دارد، و كينه‌ورزانمرا همان بس كه با كسى دشمنى مى‌ورزند كه خدا او را دوست دارد. ⚡️آگاه باشيد! گزارش رسيده است كه معاويه به من ناسزا گفته و لعنم كرده است، پروردگارا او را درهم‌كوب و لعنت خود را بر آن كس كه سزاوار لعن است فرود آور، آمين يا ربّ‌ العالمين (اى پروردگار جهانيان اين را بپذير) اى پروردگار اسماعيل و مبعوث‌كنندۀ ابراهيم! چون بى‌ترديد تو ستوده و بزرگوارى. و از منبر فرود آمد، و ديگر بر آن بالا نرفت تا روزى كه ابن ملجم - خدا او را لعنت كند - وى را به شهادت رساند. 📚معانی الأخبار - جلد1، صفحه 140 باب28/حدیث9 ابن بابویه کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 حدثني محمد بن جعفر الرزاز عن محمد بن الحسين عن محمد بن إسماعيل عن حنان قال قال أبو عبد الله ع زوروا الحسين ع و لا تجفوه فإنه سيد شباب أهل الجنة من الخلق و سيد الشهداء 📝محمّد بن جعفر رزّاز، از محمّد بن الحسين، از محمّد بن اسماعيل، از حنان نقل كرده كه وى گفت: حضرت ابو عبد اللَّه عليه السّلام فرمودند: حضرت امام حسين عليه السّلام را زيارت كرده و به آن جناب جفاء نكنيد زيرا آن وجود مبارك سرور جوانان بهشت و آقا و سيّد الشّهداءمى‏باشند. 📚كامل الزيارات- باب سى و هفتم ترجمه ذهنى تهرانى، ص: 357 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَ إِذْ قُلْنا لَكَ إِنَّ رَبَّكَ أَحاطَ بِالنّاسِ وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي أَرَيْناكَ إِلّا فِتْنَةً لِلنّاسِ وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ وَ نُخَوِّفُهُمْ فَما يَزِيدُ هُمْ إِلّا طُغْياناً كَبِيراً [به يادآور] زمانى را كه به تو گفتيم: «پروردگارت احاطه [و آگاهى كامل] به مردم دارد و رؤيايى را كه به تو نشان ‌‌داديم و درخت نفرين‌ شده را كه در قرآن ذكر كرده‌ايم، فقط براى آزمايش مردم بود. و ما آن‌ها را بيم ‌مى‌دهيم؛ امّا ‌جز طغيان شديد، چيزى بر آن‌ها نمى‌افزايد! سوره اسراء، آیه ۶۰ ✨✨✨ 📜الحسن ( إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (رُفِعَ لَهُ مُلْکُ بَنِی أُمَیَّهًَْ، فَنَظَرَ إِلَیْهِمْ یَعْلُونَ مِنْبَرَهُ وَاحِداً فَوَاحِداً فَشَقَّ ذَلِکَ عَلَیْهِ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَی فِی ذَلِکَ قُرْآناً، قَالَ لَهُ: وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْیَا الَّتِی أَرَیْناکَ إِلَّا فِتْنَةً لِلنَّاسِ وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِی الْقُرْآنِ وَ سَمِعْتُ عَلِیّاً أَبِی (یَقُولُ: سَیَلِی أَمْرَ هَذِهِ الْأُمَّهًِْ رَجُلٌ وَاسِعُ الْبُلْعُومِ کَبِیرُ الْبَطْنِ. فَسَأَلْتُهُ مَنْ هُوَ؟ فَقَالَ: مُعَاوِیَهًُْ، وَ قَالَ لِی: إِنَّ الْقُرْآنَ قَدْ نَطَقَ بِمُلْکِ بَنِی أُمَیَّهًَْ وَ مُدَّتِهِمْ، قَالَ تَعَالَی: لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ قَالَ: أَبِی: هَذِهِ مُلْکُ بَنِی أُمَیَّهًَْ. 📝امام حسن (علیه السلام)- حکومت بنی‌امیّه به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نشان داده شد و حضرت (علیه السلام) آن‌ها را مشاهده نمود که یکی پس از دیگری از منبر او بالا می‌روند، این مسأله بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) گران آمد، لذا خداوند دراین‌رابطه آیه‌ای بر حضرت (علیه السلام) نازل کرده و خطاب به او فرمود: «وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْیَا الَّتِی أَرَیْناکَ إِلَّا فِتْنَةً لِلنَّاسِ وَ الشَّجَرَةَ الْملْعُونَةَ فِی الْقُرْآنِ». و از پدرم علی (علیه السلام) شنیدم که می‌فرمود: «به‌زودی مرد پُرخور و شکم‌گُنده‌ای حکومت این مردم را عهده‎دار خواهد شد». از پدرم پرسیدم: «او کیست»؟ فرمود: «او معاویه است». و [همچنین] به من فرمود: «قرآن از حکومت بنی‌امیّه و مقدار آن سخن گفته آنجا که خداوند فرموده است: شب قدر بهتر از هزار ماه است!. (قدر/۳)». پدرم فرمود: «این هزار ماه، حکومت بنی‌امیّه است». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۲۲۲  شرح نهج البلاغهًْ، ج۱۶، ص۱۶ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَٱلسَّـٰبِقُونَ ٱلسَّـٰبِقُونَ و (سومین گروه) پیشگامان پیشگامند، أُوْلَـٰٓئِكَ ٱلۡمُقَرَّبُونَ آنها مقرّبانند! سوره مبارکه واقعه آیه ۱۱ و۱۲ ✨✨✨✨ 📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عن الحسن‌بْنِ‌علیعنْ أَبِیهِ (صلی الله علیه و آله) فِی قَوْلِهِ عَزَّوَجَلَّ وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولئِکَ الْمُقَرَّبُونَ قَالَ إِنِّی أَسْبَقُ السَّابِقِینَ إِلَی اللَّهِ وَ إِلَی رَسُولِهِ وَ أَقْرَبُ الْمُقَرَّبِینَ إِلَی اللَّهِ وَ إِلَی رَسُولِهِ (صلی الله علیه و آله). 📝امام علی (علیه السلام)- حسن‌بن‎علی (علیه السلام) از پدر بزرگوارش درباره‌ی آیه: السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولئِکَ الْمقرّبونَ نقل می‌کند که فرمود: «من جلوتر از تمام سبقت‌گیرندگان به‌سوی خدا و پیامبرم و من مقرّب‌ترین مقرّبان خدا و پیامبر (صلی الله علیه و آله) هستم». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۴۶۰  بحارالأنوار، ج۲۴، ص۸/ کتاب سلیم بن قیس، ص۹۳۶ 📜الرّضا (علیه السلام)- إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی یَقُولُ وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولئِکَ الْمُقَرَّبُونَ الْعَارِفُ لِلْإِمَامَهًِْ حِینَ یَظْهَرُ الْإِمَامُ. 📝امام رضا (علیه السلام)- السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولئِکَ الْمقرّبونَ این‌ها کسانی هستند که عارف به مقام امامت هستند موقعی که آشکار می‌شود. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۴۶۴ بحارالأنوار، ج۴۸، ص۲۷۴/ رجال الکشی، ص۶۱۴ 📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- أَنَا عَبْدُ اللَّهِ وَ أَخُو رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ أَنَا الصِّدِّیقُ الْأَکْبَرُ لَا یَقُولُهَا بَعْدِی إِلَّا کَذَّابٌ مُفْتَرٍ صَلَّیْتُ قَبْلَ النَّاسِ سَبْعَ سِنِینَ. 📝امام علی (علیه السلام)- من بنده‌ی خدا و برادر رسول خدایم و من صدّیق اکبرم، هرکه بعد از من چنین ادّعایی کند، کذّاب است من هفت سال قبل از سایر مردم نماز خواندم. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۴۶۲ العمدهًْ، ص۲۲۱ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَىٰ كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ و مردم را دعوت عمومی به حج کن؛ تا پیاده و سواره بر مرکبهای لاغر از هر راه دوری بسوی تو بیایند... (سوره مبارکه حج آیه ۲۷) ✨✨✨✨ 📜الصّادقین (علیها السلام)- إِنَّ اللَّهَ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ أَمَرَ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) بِبِنَاءِ الْکَعْبَهًِْ وَ أَنْ یَرْفَعَ قَوَاعِدَهَا وَ یُرِیَ النَّاسَ مَنَاسِکَهُمْ فَبَنَی إِبْرَاهِیمُ وَ إِسْمَاعِیلُ الْبَیْتَ کُلَّ یَوْمٍ سَافاً حَتَّی انْتَهَی إِلَی مَوْضِعِ الْحَجَرِ الْأَسْوَدِ قَالَ أَبُوجَعْفَرٍ (علیه السلام) فَنَادَی أَبُوقُبَیْسٍ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) إِنَّ لَکَ عِنْدِی وَدِیعَهًًْ فَأَعْطَاهُ الْحَجَرَ فَوَضَعَهُ مَوْضِعَهُ ثُمَّ إِنَّ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) أَذَّنَ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ فَقَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی إِبْرَاهِیمُ خَلِیلُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تَحُجُّوا هَذَا الْبَیْتَ فَحُجُّوهُ فَأَجَابَهُ مَنْ یَحُجُّ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهًِْ وَ کَانَ أَوَّلُ مَنْ أَجَابَهُ مِنْ أَهْلِ الْیَمَن. 📝امام باقر (و امام صادق ( عقبهًْ بن بشیر، از امام محمد باقر (یا امام صادق (روایت کرد که فرمود: خداوند عزّوجلّ به ابراهیم (امر فرمود تا کعبه را بنا نهد و ستون‌های آن را برافرازد و مناسک آن‌ها را به مردم نشان دهد. ابراهیم و اسماعیل (هر روز، یک بخش از دیوار را بنا نهادند تا اینکه به محل قرار دادن حجرالأسود رسیدند. امام باقر (فرمود: آن گاه کوه ابو قُبیس، ابراهیم (را مخاطب قرار داده و گفت: ودیعتی از تو، نزد من است. پس به ابراهیم (حجر الأسود را داد و او آن را در مکانش قرار داد. سپس ابراهیم (مردم را به حج فراخواند. پس فرمود: ای مردم! من ابراهیم خلیل الله هستم و خداوند شما را فرمان می‌دهد که به حج این خانه بیایید، پس مردم به حج رفتند و هر کسی که تا روز قیامت، به حج رود، امر او را اجابت نموده است و اوّلین کسانی که این فرمان را اجابت نمودند، مردمی از اهل یمن بودند». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۶۳۰/ الکافی، ج۴، ص۲۰۵ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein