eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
839 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
726 ویدیو
364 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸برخیز که موکب رضا آمده است 🎊سلطان سریر ارتضا آمده است 🌸ای تشنه ی آب چشمه ی رحمت حق 🎉سرچشمه ی رحمت خدا آمده است #میلاد_امام_رضا_علیه_السلام_مبارک🌸🎊🌸
32 - Hashemi Nedjad.mp3
1.49M
🔖 رجب حمامی 🔖 بیماری که مریضی برص داشت ♦️عنایت خاص حضرت #امام_رضا علیه السلام 🔶هر کس گره توی کارش هست کجا باید بره ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
29 - Hashemi Nedjad.mp3
1.13M
🔖 دلیل ولایت #امیرالمومنین چیست ؟ 🔖 🔶پرسش از مامون علیه العنه و پاسخ #امام_رضا علیه السلام #استاد_هاشمی_نژاد ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
28 - Hashemi Nedjad.mp3
1.81M
🔖 پیرزن با معرفت و با تقوا 🔖 عنایت #امام_رضا علیه السلام ♦️داستان پیرزن نیشابوری #استاد_هاشمی_نژاد پسنده / کرامت امام رضا علیه السلام ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ ﺁﻳﺎ ﻧﺪﺍﻧﺴﺘﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﺜﻠﻲ ﺯﺩﻩ ﺍﺳﺖ ؟ ﻛﻠﻤﻪ ﭘﺎﻙ [ ﻛﻪ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺑﻪ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﺍﺳﺖ ] ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺩﺭﺧﺖ ﭘﺎﻙ ﺍﺳﺖ ، ﺭﻳﺸﻪ ﺍﺵ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﻭ ﭘﺎﺑﺮﺟﺎ ﻭ ﺷﺎﺧﻪ ﺍﺵ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(٢٤) تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ ﻣﻴﻮﻩ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ . ﻭ ﺧﺪﺍ ﻣَﺜَﻞ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩم ﻣﻰ ﺯﻧﺪ ﺗﺎ ﻣﺘﺬﻛّﺮ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺷﻮﻧﺪ .(٢٥)ابراهیم ✨✨✨✨✨✨✨ 📜[١١٦١]٨٠-عدّة من أصحابنا،عن أحمد بن محمّد،عن عليّ‌ بن سيف،عن أبيه،عن عمرو بن حريث قال: سألت أبا عبد اللّه عليه السّلام عن قول اللّه: كَشَجَرَةٍ‌ طَيِّبَةٍ‌ أَصْلُها ثابِتٌ‌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ قال:فقال:رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و سلّم أصلها و أمير المؤمنين عليه السّلام فرعها و الأئمّة من ذرّيّتهما أغصانها و علم الأئمّة ثمرتها و شيعتهم المؤمنون ورقها،هل فيها فضل‌؟قال:قلت:لا و اللّه،قال:و اللّه إنّ‌ المؤمن ليولد فتورق ورقة فيها و إنّ‌ المؤمن ليموت فتسقط‍‌ ورقة منها. 📝عمرو حريث گفته است:از حضرت صادق عليه السّلام دربارۀ اين سخن خداوند فرازمند پرسيدم:مانند درخت پاكى كه ريشه‌اش استوار است و تنه‌اش در آسمان.[ابراهيم(١٤):٢٤]او گويد:حضرت فرمودند: ✨رسول خدا-درود خدا بر او و بر خاندانش-ريشۀ آن ✨و امير مؤمنان عليه السّلام تنه‌اش ✨ و ائمّه از فرزندان ايشان شاخه‌هاى آن هستند. ✨و علم امامان ميوۀ آن است ✨و شيعه‌هاى باايمانشان برگ‌هاى آن، آيا در آن چيز ديگرى است‌؟او گويد من عرض كردم:نه به خدا سوگند.فرمودند:به خدا سوگند!مؤمن كه به دنيا مى‌آيد برگى در آن پديدار مى‌شود و مؤمن كه مى‌ميرد،برگى از آن مى‌افتد. 📚 اصول کافی -جلد 2، صفحه 348 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#متن #صفحه_135 سوره مبارکه #انعام #سوره_6 #جزء_7 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
135_Page.MP3
1.02M
#ترتیل #صفحه_135 سوره مبارکه #انعام #سوره_6 #جزء_7 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#ترجمه #صفحه_135 سوره مبارکه #انعام #سوره_6 #جزء_7 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#تفسیر #صفحه_135 سوره مبارکه #انعام #سوره_6 #جزء_7 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
صفحه 135 -و اوست خدایی که چون شب (به خواب می‌روید) جان شما را برمی‌گیرد (و نزد خود می‌برد) و کردار شما را در روز می‌داند، و پس از آن (خواب) شما را بر می‌انگیزد تا اجلی که در قضا و قدر او معین است به پایان رسد، سپس (هنگام مرگ) به سوی او باز می‌گردید آن گاه به نتیجه آنچه کرده‌اید شما را آگاه گرداند. (۶۰) و اوست خدایی که قهر و اقتدارش مافوق بندگان است و فرشتگانی را به نگهبانی بر شما می‌فرستد، تا آن گاه که هنگام مرگ یکی از شما فرا رسد رسولان ما او را می‌میرانند و در قبض روح شما هیچ کوتاهی نخواهند کرد. (۶۱) سپس به سوی خدای عالم که به حقیقت مولای بندگان است بازگردانده می‌شوند. آگاه باشید حکم (خلق) با خداست و او زودترین حسابرسان است. (۶۲) بگو: آن کیست که شما را از تاریکی‌های بیابان و دریا نجات می‌دهد گاهی که او را به تضرع و زاری و از باطن قلب می‌خوانید که اگر ما را از این مهلکه نجات داد پیوسته شکرگزار او خواهیم بود؟ (۶۳) بگو: خداست که شما را از آن تاریکی‌ها نجات می‌دهد و از هر اندوهی می‌رهاند، باز هم به او شرک می‌آورید. (۶۴) بگو: او تواناست که بر شما عذابی از آسمان یا زمین فرستد یا شما را به اختلاف کلمه و پراکندگی درافکند و بعضی را به عذاب بعضی گرفتار کند بنگر چگونه ما آیات خود را به طرق مختلف بیان می‌کنیم، شاید مردم چیزی بفهمند. (۶۵) و قوم تو آن را تکذیب کردند در صورتی که حق محض همان بود. بگو: من نگهبان شما نیستم. (۶۶) برای هر خبری وقت معینی است و به زودی آگاه می‌شوید. (۶۷) و چون گروهی را دیدی که برای خرده گیری و طعن زدن در آیات ما گفتگو می‌کنند از آنان دوری گزین تا در سخنی دیگر وارد شوند، و چنانچه شیطان البته فراموشت ساخت بعد از آنکه متذکّر (کلام خدا) شدی دیگر با گروه ستمکاران مجالست مکن. (۶۸)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱موج کرم به اوج تلاطم رسیده است 🌱ناز و نماز و شوق و تبسم رسیده است 🌱داوود عاشقی به ترنم رسیده است 🌱کعبه کجاست قبله هشتم رسیده است 🌹میلاد امام رضا علیه السلام مبارک باد
🌸 امام رضا عليه السلام: 🍃هر كه غم و نگرانى مؤمنى را بزدايد، خداوند در روز قيامت گره غم از دل او بگشايد 📚 ميزان الحكمه جلد ۵ صفحه۲۸۰
اخلاق امام رضا علیه السلام 🌕 از ابراهیم بن عباس صولی نقل شده، که گفته است: 🌸 من ابوالحسن الرضا (علیه السلام) را هرگز ندیدم در سخن گفتن، با کسی درشتی کنند. 🌼 من ابوالحسن الرضا (علیه السلام) را هرگز ندیدم سخن کسی را پیش از فراغ از آن، قطع کند. 🌸 هرگز درخواست کسی را، که قادر به انجام دادن آن بود، رد نفرمودند. 🌼 هرگز پاهای خود را، جلوی همنشین، دراز نمی‌کردند. 🌸 هرگز در برابر همنشین تکیه نمی‌کردند. 🌼 هرگز او را ندیدم، که غلامان و بردگان خود را بد گویند. 🌸 هرگز او را ندیدم، که آب دهان بیندازند. 🌼 هرگز او را ندیدم، که قهقهه بزند، بلکه خنده‌اش تبسم بود. 🌸 تا آنجاکه می‌گوید: هر که بگوید در فضلیت، کسی را مانند او دیده، از او باور نکنید. 📚 المکتبة الاسلامیه، محمدباقر مجلسی، ص ۹۱-۹۰ / کشف الغمه، ج۳، ص ۱۵۷-۱۵۶.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺ماجرای شفا گرفتن یک دختر بچه در حرم امام رضا (علیه السلام) ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜حَدَّثَنِي أَبِي رَحِمَهُ‌ اللَّهُ‌ عَنْ‌ سَعْدِ بْنِ‌ عَبْدِ اللَّهِ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنِي عَلِيُّ‌ بْنُ‌ إِبْرَاهِيمَ‌ الْجَعْفَرِيُّ‌ عَنْ‌ حَمْدَانَ‌ الدسواي [اَلدَّسْتُوَائِيِّ‌] قَالَ‌ : دَخَلْتُ‌ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ فَقُلْتُ‌ مَا لِمَنْ‌ زَارَ أَبَاكَ‌ بِطُوسَ‌ فَقَالَ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ مَنْ‌ زَارَ قَبْرَ أَبِي بِطُوسَ‌ غَفَرَ اللَّهُ‌ لَهُ‌ مَا تَقَدَّمَ‌ مِنْ‌ ذَنْبِهِ‌ وَ مَا تَأَخَّرَ قَالَ‌ حَمْدَانُ‌ فَلَقِيتُ‌ بَعْدَ ذَلِكَ‌ أَيُّوبَ‌ بْنَ‌ نُوحِ‌ بْنِ‌ دَرَّاجٍ‌ فَقُلْتُ‌ لَهُ‌ يَا أَبَا الْحُسَيْنِ‌ إِنِّي سَمِعْتُ‌ مَوْلاَيَ‌ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ يَقُولُ‌ مَنْ‌ زَارَ قَبْرَ أَبِي بِطُوسَ‌ غَفَرَ اللَّهُ‌ لَهُ‌ مَا تَقَدَّمَ‌ مِنْ‌ ذَنْبِهِ‌ وَ مَا تَأَخَّرَ فَقَالَ‌ أَيُّوبُ‌ وَ أَزِيدُكَ‌ فِيهِ‌ قُلْتُ‌ نَعَمْ‌ قَالَ‌ سَمِعْتُهُ‌ يَقُولُ‌ ذَلِكَ‌ يَعْنِي أَبَا جَعْفَرٍ وَ أَنَّهُ‌ إِذَا كَانَ‌ يَوْمُ‌ الْقِيَامَةِ‌ نُصِبَ‌ لَهُ‌ مِنْبَرٌ بِحِذَاءِ مِنْبَرِ رَسُولِ‌ اللَّهِ‌ صَلَّى اللَّهُ‌ عَلَيْهِ‌ وَ آلِهِ‌ حَتَّى يَفْرُغَ‌ النَّاسُ‌ مِنَ‌ الْحِسَابِ‌ [حَتَّى يَفْرُغَ‌ اللَّهُ‌ مِنْ‌ حِسَابِ‌ الْخَلاَئِقِ‌] . 📝پدرم رحمة اللّه عليه، از سعد بن عبد اللّه نقل كرده كه وى گفت: على بن ابراهيم الجعفرى، از حمدان ديوانى نقل نموده كه وى گفت: داخل شدم بر حضرت ابو جعفر ثانى عليه السّلام و محضرش عرض كردم: اجر كسى كه پدر شما را در طوس زيارت كند چيست‌؟ 🌺حضرت فرمودند: كسى كه قبر پدرم را در طوس زيارت كند خداوند گناهان گذشته و اینده اش را بيامرزد. حمدان مى‌گويد: پس از آن با ايّوب بن نوح بن درّاج ملاقات كردم و به او گفتم: اى ابا حسين من از مولاى خود حضرت ابا جعفر عليه السّلام شنيدم كه مى‌فرمود: كسى كه قبر پدرم را در طوس زيارت كند خداوند گناهان گذشته و اینده اش را مى‌آمرزد. ايّوب گفت: مى‌خواهى اضافه‌تر از اين را برايت بگويم‌؟ گفتم: آرى. ايّوب گفت: شنيدم از آن حضرت كه اين فقره را مى‌فرمودند و اضافه كرده و مى‌گفتند: 💎هنگامى كه روز قيامت شود منبرى براى او (زائر پدرم) در مقابل منبر رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نصب مى‌شود تا مردم از حساب فارغ شوند. 📗کامل الزیارات، صفحه 917 باب 101/ حدیث 3 ابن قولویه http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قسمت اول ﴿ سورة الکوثر - سورة 108 -   تعداد آیات ٣ ﴾  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ ﴿٣﴾ 🍁ترجمه آيات سوره در تفسیرالمیزان🍁 🔹به نام اللّه كه به نيك و بد بخشنده، و به نيكان مهربان است. محققا ما به تو خير كثير (فاطمه عليها السلام) داديم1⃣ پس به شكرانه اش براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى كن2⃣ و بدان که محققا شماتت گوی و دشمن تو ابتر و بلا عقب است.3⃣ 🍁بيان آيات سوره کوثر در تفسیر المیزان🍁 ✅در اين سوره بر رسول خدا (ص) نهاده به اينكه به آن جناب داده كه آن جناب را دلخوش سازد و بفهماند كه آن كس كه به وى مى زند كه اولاد ندارد و اجاق كور است، خودش اجاق كور است ✅ اين سوره سوره قرآن است. ✅ روايات در اينكه آيا اين سوره در مكه نازل شده و يا در مدينه است وظاهرش اين است كه در نازل شده است. 🍁بیان آیه 1⃣ سوره کوثر🍁 إنا أعطيناكَ الكوثر1⃣ 🔹در البيان مى گويد: كلمه () بر وزن (فوعل) به معناى چيزى است كه شأنش آن است كه كثير باشد، و كوثر به معناى است. ولى در تفسير كوثر و اينكه كوثر چيست عجيب كرده اند. 🍁🍁🍁🍁🍁 ⬅️ گفته اند: خير كثير است. و بعضى ديگرى كرده اند كه فهرست وار از نظر خواننده مى گذرد: 1⃣ نهرى است در بهشت. 2⃣حوض خاص رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) در بهشت و يا در محشر است. 3⃣اولاد رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) است. 4⃣ اصحاب و پيروان آن جناب تا روز قيامت است. 5⃣علماى امت او است. 6⃣قرآن و فضائل بسيار آن. 7⃣مقام نبوت است. 8⃣تيسير قرآن و تخفيف شرايع و احكام است. 9⃣ اسلام است. 0⃣1⃣ توحيد است. 1⃣1⃣ علم و حكمت است. 2⃣1⃣ فضائل رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم)است. 3⃣1⃣ مقام محمود است. 4⃣1⃣ نور قلب شريف رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) است. 🍁🍁🍁🍁🍁 و از اين قبيل ديگر كه به طورى كه از از مفسرين نقل شده بالغ بر قول است. 🍁بیان آیه 1⃣ سوره کوثر🍁 ⬅️صاحبان قول اول استدلال كرده اند به روايات، و اما اقوال دليلى ندارند به جز و بى دليل حرف زدن، و به هر حال اينكه در فرمود:  (ان شانئك هو الابتر).  با در نظر گرفتن اينكه كلمه () در ظاهر به معناى است، و نيز با در نظر گرفتن اينكه جمله مذكور از باب است، چنين به دست مى آيد كه منظور از كوثر، و تنها اى است كه خداى تعالى به آن جناب داشته، (و بركتى است كه در نسل آن جناب قرار داده )، و يا مراد خير كثير است و هم كثرت ذريه، چيزى كه هست كثرت ذريه يكى از خير كثير است، و اگر مراد مساله ذريه به و يابه طور نبود، آوردن كلمه (إن) در جمله (ان شانئك هو الابتر)  اى نداشت، زيرا كلمه (إن) علاوه بر ، را هم مى رساند و معنا بفرمايد ما به تو داديم، چون كه تو اجاق كور است و يا بى خبر است. 🍁🍁🍁🍁🍁 و روايات هم زياد رسيده كه سوره مورد بحث در پاسخ كسى نازل شده كه رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) را به اجاق كورى زد و اين زخم زبان هنگامى بود كه و دو فرزندان رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) از رفتند، پس با اين بيان روشن شد كه سخن آن كه گفته:  (منظور اين زخم زبان از كلمه () بريدگى از يا انقطاع از بوده و خداى تعالى در گفتارش فرموده او خودش از هر چيز است) سخن  است. 🍁🍁🍁🍁🍁 و چون جمله (انا اعطيناك الکوثر) در مقام منت نهادن بود، با متكلم مع الغير () آمد كه بر  دلالت مى كند، و چون منظور از آن ساختن رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) بود مطلب را با واژه كه ظاهر در است بيان داشت و فرمود: ما به تو عطا كرديم.
قسمت دوم 🍁 بیان آیه 2⃣ و 3⃣سوره کوثر🍁 فصل لربك و انحر2⃣ 🔹از ظاهر و ظاهر اينكه حرف (فاء) بر سر اين جمله در آمده، استفاده مى شود كه امر به و نحر شتر، كه متفرع بر جمله (انا اعطيناك الكوثر) شده، از باب شكر است، و چنين معنا مى دهد، حال كه ما بر تو منت نهاديم و خير كثيرت داديم اين نعمت بزرگ را با و نحر شكرگزارى كن. 🍁🍁🍁🍁🍁 و مراد از () بنا بر رواياتى كه از طرق و از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) و از على (عليه السلام) رسيده، و نيز رواياتى كه شيعه از امام و ساير ائمه اهل بيت (عليهم السلم) روايت كرده، بلند كردن به طرف در هنگام گفتن براى نماز است. 🍁🍁🍁🍁🍁 ولى گفته اند: معنايش اين است كه نماز بخوان، و شتر هم كن، (چون كلمه به معناى سر بريدن شتر به آن نحو است، همچنان كه كلمه به معناى سر بريدن ساير حيوانات است). 🍁🍁🍁🍁🍁 بعضى ديگر گفته اند: معنايش اين است كه براى پروردگارت بخوان، و وقتى سر از بر مى دارى به طور كامل بايست. بعضى ديگر معانى ديگرى هم ذكر كرده اند. 🍁🍁🍁🍁🍁 ان شانئك هو الابتر3⃣ ⬅️كلمه (شانى ء) به معناى ، و كلمه (ابتر) به معناى اجاق كور است، و اين كسى كه  چنين زخم زبانى به آن جناب زده بود بوده. بعضى گفته اند: مراد از منقطع از ، و يا منقطع از است، كه خواننده توجه فرمود اين قول با روايات نمى سازد. 🍁بحث روايتى سوره کوثر🍁 🔹در است كه ابن جرير و حاكم از طريق ابى بشر از سعيد بن جبير از عباس روايت كرده اند كه گفت: كوثر آن است كه خداى تعالى به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) داد. مى گويد: به بن جبير گفتم از مردم معتقدند كه كوثر نام در بهشت است. سعيد گفت نهرى هم كه در بهشت است يكى از خيرهايى است كه خداى تعالى به آن جناب ارزانى داشته. 🍁🍁🍁🍁🍁 رواياتى درباره اينكه از () در (فصلّ لربّك و انحر)  كردن دستها در موقع است. در همان كتاب آمده كه ، حاكم، ابن مردويه، و بيهقى در كتاب خود، از بن ابیطالب روايت كرده اند كه فرموده وقتى اين سوره بر رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) نازل شد، از پرسيد: اين () كه خداى عزوجل مرا بدان فرموده چيست؟ گفت: منظور، نحيرة نيست، بلكه خداى تعالى مأمورت كرده وقتى مى خواهى نماز ببندى دستهايت را كنى، هم در تكبيره الاحرام و هم در هنگام رفتن و هم در موقع سر از ركوع برداشتن، كه اين نماز ما و نماز فرشتگانى است كه در آسمان هستند، و براى هر چيزى است، و زينت نماز دست بلند كردن در هر است. 🍁🍁🍁🍁🍁 ورسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) فرمود: دست بلند كردن يكى از و است كه خداى تعالى (در كفار) فرموده: «فما استكانوا لربهم و ما يتضرعون». ترجمه: (براى پروردگار خود نه استكانت دارند و نه تضرع و زارى). 🍁🍁🍁🍁🍁 : اين روايت را مجمع البيان از از اصبغ بن نباته از آن جناب نقل كرده، سپس گفته و اين روايت را در خود آورده اند. و نيز گفته همه طاهره از آن جناب نقل كرده اند، كه معناى بلند نمودن دست تا گودى زير گلو در هنگام است.
قسمت سوم 🍁بحث روایتی سوره کوثر🍁 ⬅️ : در بعضى از تواريخ آمده كه شماتت كننده بن مغيره بوده. و در بعضى ديگر آمده كه بوده. و در بعضى ديگر آمده كه بن ابى معيط بوده. و در بعضى آمده كه بن اشرف بوده، ولى معتبر است كه مى گفت عاصى بن وائل بوده است. 🍁🍁🍁🍁🍁 آن، روايتى است كه مرحوم آن را در از حسن بن على (ع) نقل كرده كه آن جناب در حديثى كه روى سخنش در آن با بن العاصى است، فرموده: تو در بسترى متولد شدى (يعنى هم با عاصى بن وائل مى شده و هم با ديگران)، و وقتى متولد شدى عده اى از بر سر تو كردند، بن حرب گفت اين پسر از من است. وليد بن مغيره گفت: از است. عثمان بن حارث و نضر بن حارث بن كلده، و عاصى بن وائل هر يك ادعا كردند كه از من است، تا آنكه از ميان همه آنان تر و بى حسب و نسب تر و تر و ستمكارتر و زناكارترشان بن وائل زورش بر سايرين چربيد و تو را به خود ساخت. 🍁🍁🍁🍁🍁 و نيز اين تو بودى كه براى بر شمردن افتخاراتت به ايستادى، و گفتى اين منم. كه (ص) را زخم زبان مى زنم، و عاصى بن وائل گفت: محمد مردى است، يعنى اولاد ندارد، اگر از دنيا برود نامش از روزگار محو مى شود، و خداى تعالى در پاسخش فرمود: (ان شانئك هو الابتر) تا آخر حديث. 🍁🍁🍁🍁🍁 و در تفسير در ذيل آيه (انا اعطيناك الكوثر) آمده كه كوثر است در بهشت، كه خدا آن را به محمد (صلى اللّه عليه و آله و سلم) داده، تا عوض از پسرش باشد. 🍁🍁🍁🍁🍁 : اين روايت علاوه بر اينكه است، يعنى سندش نشده، و علاوه بر اينكه است، يعنى تنها در آن آمده كه: (فرمود) و نكرده كه كدام يك از فرموده، با ساير روايات  است، و تفسير كوثر به نهرى در بهشت ندارد كه كوثر به معناى باشد، چون همانطور كه در خبر ابن جبير گذشت نهر بهشتى هم از خير كثير است. 🍁بحث روایتی سوره کوثر🍁 ⬅️ در كتاب است كه ابن مردويه از روايت كرده كه در تفسير آيه (فصل لربك و انحر) گفته: خداى تعالى به رسول گراميش فرستاد كه وقتى نماز را مى گويى را تا برابر - گودى زير گلويت - بلند كن، اين است معناى نحر. 🍁🍁🍁🍁🍁 و در در ذيل آيه از عمر بن يزيد روايت كرده كه گفت: من از امام (ع) شنيدم كه در تفسير آيه (فصل لربك و انحر) مى فرمود: اين نحر عبارت است از كردن دستهايت  تا صورت. 🍁🍁🍁🍁🍁 آنگاه مى گويد: بن سنان هم اين حديث را از آن جناب نقل كرده، و نيز به آن را از آن جناب روايت كرده است. 🍁🍁🍁🍁🍁 در است كه و از طريق از ابى صالح از ابن عباس روايت كرده اند كه گفت: فرزند رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) ، سپس ، و آنگاه ، و پس از او ، و آنگاه و در آخر بود، قاسم از رفت و اولين كس از فرزندان آن جناب بود كه در از دنيا رفت، و بعد از او از دنيا رفت، و سهمى گفت: نسل او شد، پس او و بى عقب است، در خداى تعالى اين آيه را فرستاد كه خود عاصى بن وائل ابتر و بدون عقب است. 🍁🍁🍁🍁🍁 و در كتاب است كه بن بكار و ابن عساكر، از بن محمد از پدرش روايت كرده اند كه فرمود: پسر رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) در مكه از دنيا رفت و بعد از جنازه آن جناب رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) به بن وائل و عمرو برخورد، عاصى وقتى رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) را از دور ديد گفت: الان به او مى زنم، همين كه آن جناب شد، گفت: چه خوب شد كه كور شد، در پاسخ او اين آيه نازل شد: (ان شانئك هو الابتر).