#نشست_علمی
✅کرسی علمی ترویجی «اعتبارسنجی داده های رجالی امامیه در منابع غیر رجالی غیرشیعی»
🔻برگزارکننده: دانشکده الهیات دانشگاه تهران
✔️ ارائه دهنده: دکتر حمید باقری
✔️ ناقد: دکتر شادی نفیسی
📅زمان: ۱۳ بهمن ماه
👈لینک شرکت در جلسه:
https://vroom.ut.ac.ir/maaref5
#انجمن_علمی_دانشکده_علوم_قرانی_اصفهان
@QuranAnjoman_ESF
#حدیث_روز
امیرالمؤمنین عليه السلام:
💠من لا يَعقِل يَهُن، ومَن يَهُن لا يُوَقَّر
هر كه انديشه نكند، سَبُك شود و هر كه سبك گشت، مورد احترام قرار نگيرد
📚غررالحكم حدیث7927
#انجمن_علمی_دانشکده_علوم_قرانی_اصفهان
@QuranAnjoman_ESF
🌠☫﷽☫🌠
مالک را گفتند :
چگونه است که تو هیچوقت،
حتی در مه آلودترین ایام هم،
راه را "گم" نمیکنی؟
مالک پاسخ داد:
در غبار فتنهها،
چشم به "انگشت اشاره" علی دارم....
در طلوع #دهه_فجر و #ایران_قوی جای #حاج_قاسم خالی🥀
@QuranAnjoman_ESF
#انجمن_علمی_دانشکده_علوم_قرانی_اصفهان
هیچ حرکت دسته جمعی ،
که کفار را عصبانی کند ،
صورت نمی گیرد ...
مگر اینکه
برای آن پاداشِ عمل صالح ،
ثبت می شود..
( سوره توبه آیه ۱۲۰ )
🌹به نیابت از شهــدا🌹
#دهه_فجر
#ماه_رجب
#بیست_ودوم_بهمن_سالروز_پیروزی_انقلاب_اسلامی_مبارک_باد
@QuranAnjoman_ESF
#انجمن_علمی_دانشکده_علوم_قرانی_اصفهان
🔰چهل و سه سال از انقلاب گذشت و کسانی که می اندیشیدند این انقلاب دوام و قوام نخواهد داشت اکنون می بینند که از چهل سالگی هم فراتر رفته ایم و همچنان انقلابی هستیم. اما شاید این را شنیده اید که ملت ما با گذشت 4 دهه از انقلاب، انقلابی تر شده است؛ اما چرا انقلابی تر از سال 57شده ایم؟
🔰حضرت امام فرمودند : مردم ایران در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عصر رسول الله و کوفه و عراق در عهد امیرالمومنین وحسین بن علی است.
🔰امام تعارف نداشتند. فقیه عارف نیز اهل اغراق نیست. حرف ذوقی و شطحیات نیز نمی گوید. حقیقی می دیدند که فرمودند :"با جرات مدعی ام... ملتی مثل ملت ایران در تاریخ ثبت نشده است."
اما چه دیدند که اینگونه گفتند؟!
🔰پاسخ این است که انقلاب57 برآمده از یک انقلاب درونی بود. اول یک انقلاب در درون مردم رقم خورد و بعد انقلاب درونی مردم بود که انقلاب سیاسی 57 را رقم زد.
🔰اما در زمان امیرالمومنین مردم با ایشان بیعت کردند چون از ظلم و ستم گریزان بودند اما همین مردم که سالها طعم عدالت را نچشیده بودند، تاب عدالت علی را نداشتند.
و اما ایران :
مردم ایران ابتدا قیام درونی کردند. عزت نفس یافتند و احساس کرامت درونی پیدا کردند.
و اما مردم زمان حال :
مردم امروز ما از بهمن 57 انقلابی ترند.
انقلابی گری چیست؟
🔰مردم در بهمن 57 برای تحقق آرمان ها قیام کردند. اما خواستن یک مرحله است و ایستادن و چهل سال برایش هزینه دادن بسیار فراتر. مردم آنچه را در بهمن 57 تاسیس کردند امروز تثبیت کردند. تثبیت به مراتب فراتر از تاسیس است.
🔰انقلابی گری را باید در نسبت مقاومت و ایستادگی دید. نباید در شاخص های ظاهری متوقف شد. رشد معنویت را باید در میزان مقاومت مردم مقابل هجمه های اهریمنی دید. این شاخصی است که اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد و عده ای ظاهرگرا، معنویت و انقلابی گری را ایستا و نقطه ای ارزیابی می کنند.
🔰تحلیل نقطه ای یعنی مقایسه امروز با سال 57 بدون اینکه شرایط جامعه تحلیل شود. اساسا تقوای جامعه را باید در حرکت تحلیل کرد. مثل شناگری که خلاف جریان آب حرکت می کند. برای اینکه تقوا را تحلیل کنیم باید شرایط و هجمه دشمن رو در نظر گرفت.
🔰 امروز مردم به مراتب انقلابی ترند چون تحول درونی سال 57 را با مقاومت و ایستادگی حفظ کردند و توسعه دادند و در جان شان تثبیت کردند. این قدرت دیگر شکستنی نیست. این دارایی را نباید دست کم گرفت.
#انجمن_علمی_دانشکده_علوم_قرانی_اصفهان
@QuranAnjoman_ESF
#حدیث_روز
امام على عليه السلام:
💠ما رَأيتُ ظالِما أشْبَهَ بمَظلومٍ مِن الحاسِدِ: نَفَسٌ دائمٌ، و قَلبٌ هائمٌ، و حُزنٌ لازمٌ
ستمگرى چون حسود نديدم، كه به ستمديده شبيه تر باشد: جانى سرگردان دارد و دلى بيقرار و اندوهى پيوسته
ميزان الحكمه جلد3 صفحه 102
#انجمن_علمی_دانشکده_علوم_قرانی_اصفهان
@QuranAnjoman_ESF
38.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #فیلم | #شور | حیدر چه گوهری دارد
#حضرت_زینب سلام الله علیها
____
📆 پنجشنبه ١۵ مهر ماه ١۴٠٠
🔻مراسم شهادت امام رضا علیه السلام
♦️هیئت فدائیان حسین(ع)
🔹کربلایی سید رضا نریمانی
📍آستان مقدس شاه میرحمزه علیه السلام اصفهان
#انجمن_علمی_دانشکده_علوم_قرانی_اصفهان
@QuranAnjoman_ESF
#وفات_حضرت_زینب سلام الله علیها🖤؛
[روز عاشورا هراسان بود دشمن تا شنید
بعد عباسِ علی پرچم به دوش زینب است!!!]
#انجمن_علمی_دانشکده_علوم_قرانی_اصفهان
@QuranAnjoman_ESF
♨️ سوال: با توجه به بازگشت حضرت زینب (سلام الله علیها) از شام به مدینه، چرا قبر ایشان در شام است؟
✍️ پاسخ:
✅ چگونگی رحلت و محل دفن بدن مطهر حضرت زینب (س) روشن نیست. در مورد محل دفن پیکر مطهر آن حضرت سه قول وجود دارد:
🔸 ۱ـ قبر حضرت در محلی به نام «راویه» در یک فرسخی دمشق میباشد، که الان به نام زینبیه معروف است. اینان بر این عقیدهاند که چون در مدینه قحطی و تنگدستی شدیدی به وجود آمد و عبدالله جعفر (شوهر حضرت زینب) هرچه داشت، به دیگران بذل و بخشش کرد و دیگر چیزی برای کمک و احسان به دیگران نداشت، ناراحت و در رنج بود که همراه زینب از مدینه به شام رفت و در آن جا درگذشت.(۱)
🔸 ۲ـ حضرت زینب در قاهره، پایتخت مصر، مدفون است. بقعه و بارگاه مجلّلی در همان جا به نام حضرت موجود است. اینان بر این باورند که چون حضرت زینب در مدینه مردم را علیه حکومت بنی امیه تحریک میکرد، یزید دستور داد که او را از مدینه تبعید نمایند. حضرت مصر را انتخاب کرد. حاکم مدینه او را همراه عدّه دیگری از زنان بنی هاشم به مصر فرستاد. وی همان جا از دنیا رفت. (۲)
🔸 ۳ـ حضرت در قبرستان بقیع در مدینه مدفون است. اینان معتقدند که حضرت پس از ورود به مدینه از شام، همراه اهل بیت در همان جا زندگی کرد. در سال ۶۲ در مدینه درگذشت.(۳) محققانی چون سید محسن امین (نویسنده اعیان الشیعه) و محلاتی (نویسنده ریاحین الشریعه) و علامه بیرجندی (نویسنده کبریت احمر) همین دیدگاه اخیر را پذیرفتهاند اما قبری که در شام است و معروف میباشد که متعلق به زینب کبری، دختر علی است، متعلق به ام کلثوم، همسر مسلم بن عقیل است که بعد از شهادت حضرت مسلم، با عبدالله جعفر ازدواج کرد یا مربوط به ام کلثوم صغرى یا یکی از زنان اهل بیت است که کنیه او ام کلثوم میباشد.(۴) اما کسی که در مصر است، زینب دختر یحیى (۵) نوه امام سجاد است، یا دختر حسن بن زید، از نوههای امام مجتبى (۶).
✍️ دکتر سید جعفر شهیدی، مینویسد:
🔹 «پایان زندگانی شیر زن کربلا روشن نیست. مسلّم است که زینب (س) پس از بازگشت از شام، مدتی دراز زنده نبود، چنان که مشهور است سال شصت و دوم از هجرت به جوار حق رفته است. در کجا؟ مدینه؟ دمشق؟ قاهره؟ هر یک از نویسندگان سیره برای درستی رأی خود، دلیلی و یا دلیلهایی آورده است... این زیارتگاهها (شام و مصر) از مصادیق بیوتی است که نام خدا در آن ها به بزرگی یاد میشود و دوستداران اهل بیت یا خلوص نیّت فراوان، مراتب ارادت خود را به کسی که آن مزار به نام اوست، بیان میدارند و با پیغمبر خود و خانواده او تجدید عهد میکنند.» (۷)
👈 تفاوتی ندارد که سرانجام سفر زینب (س) عقیله بنی هاشم، به دمشق بوده یا مصر. تفاوتی ندارد که خورشید کجا غروب کرده است. آنچه اهمیت دارد، شعاع آن آفتاب روشنی بخش است که در طول زمان غروب نمیکند.به او سلام میفرستیم.
📚 پینوشتها:
۱. وسیلة الدارین، ص ۴۳۳؛ سید ابراهیم موسوی زنجانی، ریاحین الشریعه، ذبیح الله محلاتی، تهران، اسلامیه، ج ۳، ص ۳۷.
۲. ریاحین الشریعه، ج ۳، ص ۳۴.
۳. اعیان الشیعه، سید محسن امین، بیروت، دار التعارف للمطبوعات، ۱۴۱۸ ه ق، چاپ پنجم، تحقیق سید حسن امین، ج ۱۱، ص ۶۳.
۴. اعیان الشیعه، ج ۱۱، ص ۵۸.
۵. همان، ص ۶۷.
۶. ریاحین الشریعه، ج ۳، ص۳۴ - ۳۶.
۷. زندگانی حضرت فاطمه(ع)، ص ۲۶۲.
🌐 منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🆔 @balagh_ir♨️ سوال: با توجه به بازگشت حضرت زینب (سلام الله علیها) از شام به مدینه، چرا قبر ایشان در شام است؟
✍️ پاسخ:
✅ چگونگی رحلت و محل دفن بدن مطهر حضرت زینب (س) روشن نیست. در مورد محل دفن پیکر مطهر آن حضرت سه قول وجود دارد:
🔸 ۱ـ قبر حضرت در محلی به نام «راویه» در یک فرسخی دمشق میباشد، که الان به نام زینبیه معروف است. اینان بر این عقیدهاند که چون در مدینه قحطی و تنگدستی شدیدی به وجود آمد و عبدالله جعفر (شوهر حضرت زینب) هرچه داشت، به دیگران بذل و بخشش کرد و دیگر چیزی برای کمک و احسان به دیگران نداشت، ناراحت و در رنج بود که همراه زینب از مدینه به شام رفت و در آن جا درگذشت.(۱)
🔸 ۲ـ حضرت زینب در قاهره، پایتخت مصر، مدفون است. بقعه و بارگاه مجلّلی در همان جا به نام حضرت موجود است. اینان بر این باورند که چون حضرت زینب در مدینه مردم را علیه حکومت بنی امیه تحریک میکرد، یزید دستور داد که او را از مدینه تبعید نمایند. حضرت مصر را انتخاب کرد. حاکم مدینه او را همراه عدّه دیگری از زنان بنی هاشم به مصر فرستاد. وی همان جا از دنیا رفت. (۲)
🔸 ۳ـ حضرت در قبرستان بقیع در مدینه مدفون است. اینان معتقدند که حضرت پس از ورود به مدینه از شام، همراه اهل بیت در همان جا زندگی کرد. در سال ۶۲ در مدینه درگذشت.(۳) محققانی چون سید محسن امین (نویسنده اعیان الشیعه) و محلاتی (نویسنده ریاحین الشریعه) و علامه بیرجندی (نویسنده کبریت احمر) همین دیدگاه اخیر را پذیرفتهاند اما قبری که در شا
م است و معروف میباشد که متعلق به زینب کبری، دختر علی است، متعلق به ام کلثوم، همسر مسلم بن عقیل است که بعد از شهادت حضرت مسلم، با عبدالله جعفر ازدواج کرد یا مربوط به ام کلثوم صغرى یا یکی از زنان اهل بیت است که کنیه او ام کلثوم میباشد.(۴) اما کسی که در مصر است، زینب دختر یحیى (۵) نوه امام سجاد است، یا دختر حسن بن زید، از نوههای امام مجتبى (۶).
✍️ دکتر سید جعفر شهیدی، مینویسد:
🔹 «پایان زندگانی شیر زن کربلا روشن نیست. مسلّم است که زینب (س) پس از بازگشت از شام، مدتی دراز زنده نبود، چنان که مشهور است سال شصت و دوم از هجرت به جوار حق رفته است. در کجا؟ مدینه؟ دمشق؟ قاهره؟ هر یک از نویسندگان سیره برای درستی رأی خود، دلیلی و یا دلیلهایی آورده است... این زیارتگاهها (شام و مصر) از مصادیق بیوتی است که نام خدا در آن ها به بزرگی یاد میشود و دوستداران اهل بیت یا خلوص نیّت فراوان، مراتب ارادت خود را به کسی که آن مزار به نام اوست، بیان میدارند و با پیغمبر خود و خانواده او تجدید عهد میکنند.» (۷)
👈 تفاوتی ندارد که سرانجام سفر زینب (س) عقیله بنی هاشم، به دمشق بوده یا مصر. تفاوتی ندارد که خورشید کجا غروب کرده است. آنچه اهمیت دارد، شعاع آن آفتاب روشنی بخش است که در طول زمان غروب نمیکند.به او سلام میفرستیم.
📚 پینوشتها:
۱. وسیلة الدارین، ص ۴۳۳؛ سید ابراهیم موسوی زنجانی، ریاحین الشریعه، ذبیح الله محلاتی، تهران، اسلامیه، ج ۳، ص ۳۷.
۲. ریاحین الشریعه، ج ۳، ص ۳۴.
۳. اعیان الشیعه، سید محسن امین، بیروت، دار التعارف للمطبوعات، ۱۴۱۸ ه ق، چاپ پنجم، تحقیق سید حسن امین، ج ۱۱، ص ۶۳.
۴. اعیان الشیعه، ج ۱۱، ص ۵۸.
۵. همان، ص ۶۷.
۶. ریاحین الشریعه، ج ۳، ص۳۴ - ۳۶.
۷. زندگانی حضرت فاطمه(ع)، ص ۲۶۲.
🌐 منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#انجمن_علمی_دانشکده_علوم_قرانی_اصفهان
@QuranAnjoman_ESF
#وبینار
✅مبانی روش شناختی گفتگو میان علوم دینی و علوم تجربی
🔴برگزار کننده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان
✔️با سخنرانی: دکتر احمد پاکتچی؛ دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
📆سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۳ الی ۱۵
👈لینک ورود:
https://oc.kmu.ac.ir/webinar1/
#روش_شناسی
#علوم_تجربی
#پزشکی
#انجمن_علمی_دانشکده_علوم_قرانی_اصفهان
@QuranAnjoman_ESF
سلسله نشستهای گفتمانساری"جهان امروز"
❇️ با عنوان: اوکراین در لب پرتگاه
⚡️آیا اتفاقات اخیر تنش بین دو کشور همسایه است یا یک تحول در سطح جهان
✅ با حضور: آقای مهدی خورسندی (محقق و پژوهشگر اقتصاد سیاسی ، کارشناس مسائل اوراسیا و چین )
🗓 ⏱ زمان: جمعه ۶ بهمن ماه ساعت ۱۸
🌐 پخش زنده در:
پیج اینستاگرامی نسل ما به نشانی
@naslle_ma
#نسل_ما
#بین_الملل
#معاونت_گفتمانسازی_مطالبهگری
#ناحیه_بسبج_دانشجویی_استان_اصفهان
@QuranAnjoman_ESF