eitaa logo
"انجمن‌علمی‌علوم‌قرآن‌وحدیث"
749 دنبال‌کننده
587 عکس
81 ویدیو
69 فایل
🔸️انجمــن‌ علمی‌-دانشجویی‌🔸 🔹️دانشکدگان فارابی🔹️ 🔹️دانشگاه تهران🔹️ 💠ارتباط با ادمین: 🆔️ @unknown313Soldier1 💠لینک صفحه‌ی اینستاگرام: https://instagram.com/quran_hadith_farabi?igshid=NzZlODBkYWE4Ng== 💠لینک کانال ایتا:👇
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﴿شَـــــب یـــــلدٰا𔘓﴾↡↡ ⇇ چہ شَـــــبے۔۔۔ □پـــُــر نَقـــــش أســـــت و نگــٰـــار، شَـــــبِ ⇠سیـــــب أســـــت و أنــٰـــار۔۔۔ هَـــــمہ أش⇠ خــٰـــاطـــــره و مهمــــٰـانے۔۔۔ شَـــــبِ ⇠حــٰـــافـــــظ خـــــوٰانے۔۔۔ شَـــــبِ یـَــــلدٰا یـــَــعنے: شَـــــبِ بــَـــرفے کِہ ↶زَنـــــد طَعـــــنہ بہ مَـــــستے بهـــٰــار↷ _هَـــــرچہ گُفتـــــم بہ کـــــنٰار ◇◇فـُــــرصّت خـــــوٰانـــــدن ، ╰─┈➤ ﴿ شِعـــــرفَـــــرجَـــــش بیشـــــتَر أســـــت𑁍﴾ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃 تصاویری از آئین نقاره زنی به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران ✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سالروز میلاد خجسته فاطمه زهرا (س) سرور بانوان جهان، عطای خداوند سبحان، کوثر قرآن، همتای امیر مؤمنان و الگوی بی بدیل تمام جهانیان، بر همه زنان عالم مبارک باد💐☺️🌺 https://eitaa.com/QuranHadith_elmi_farabi
هدایت شده از طومار نقد
منزلت فاطمه (س) در نگره فقهی- کلامی ابن تیمیه از سیادت بر زنان تا صیانت از خطا ( بخش اوّل) ✍️ علی راد اشاره: هر چند در نگاه رایج ابن تیمیه حرانی به انکار فضایل اهل بیت ( علیهم السلام) به ویژه امام علی (ع) شهرت دارد و شواهدی نیز بر آن از کتابهای وی وجود دارد لکن بازیابی نگرش ابن تیمیه به شخصیت و مکانت حضرت فاطمه (س) گویای این نکته مهم است که او به طهارت و عصمت آن بانو باورمند است , این یادداشت به تحلیل جستاری از فتوای فقهی ابن تیمیه می پردازد که در آن به حدیثی درباره فاطمه (س) از پیامبر اکرم (ص ) استناد جسته است. متن عبارت ابن تیمیه ابن تیمیه در فرع فقهی لزوم اجرای حدود و حرمت پذیرش شفاعت از بزه کار به دلیل رابطه نسبی و سببی یا جایگاه اجتماعی او به حدیث « لو أن فاطمة بنت محمد سرقت لقطعت يدها » از رسول خدا (ص) استناد جسته و آن را مستند فتوای خود قرار داده است. هر چند بحث ابن تیمیه فقهی است لکن در استناد به این حدیث تعابیری چند در وصف حضرت فاطمه (س) به کار برده است که بیانگر مکانت معنوی و طهارت وجودی آن بانو در اندیشه کلامی ابن تیمیه است. عبارت ابن تیمیه چنین است : « ... فأنكر عليه دخوله فيما حرمه الله وهو الشفاعة في الحدود ثم ضرب المثل بسيدة نساء العالمين - وقد برأها الله من ذلك - فقال : { لو أن فاطمة بنت محمد سرقت لقطعت يدها } » (مجموع فتاوى ابن تيمية , ج 28 , ص 297 ) . 💢 یک. در نگره ابن تیمیه رسول خدا (ص) در داستان عدم پذیرش وساطت اسامه در چشم پوشی از اجرای حد سرقت زنی از قبیله قریش در تبیین اصل منع وحرمت شفاعت در حدود به جایگاه قدسی فاطمه (س) مَثل زد. در مَثل نبوی , منزلت فاطمه (س) مقصود رسول خدا (ص) بود , آن حضرت از این تمثیل قصد داشت به قریش این نکته را تاکید بلیغ نماید که در شریعت اسلام هیچ شخص و شخصیتی مستثنای از اجرای حدود نیست , سنن الهی درباره همه یکسان است. پیامبر (ص) عبارت « لو أن فاطمة بنت محمد سرقت لقطعت يدها » به مثابه مثلی برای تاکید در نفی تاثیر هر گونه رابطه نسبی , سببی , جایگاه و شرافت خاندانی در اجرای حدود الاهی به کار برد. به نظر می رسد این عبارت در ادبیات فقهی به مَثل تبدیل شده است , محتمل است از گونه امثال غیرمقصوده باشد زیرا از سیاق عبارت ابن تیمیه چنین استظهار می شود که رسول الله (ص) ازاین عبارت قصد تمثیل و ضرب المثل نداشت لکن در تحلیل ابن تیمیه عبارت آن حضرت نزد فقیهان به مثابه ضرب المثل در فرع فقهی نفی شفاعت در اجرای حدود الهی رایج شد، این گونه مثل‌های ناخواسته را «امثال غیرمقصوده» یا « عفویه » گویند. حرف « لو» در صدر این عبارت در معنای امتناع و محال به کار رفته است. این معنا از حرف لو به عنوان یکی از ادات شرط به عدم وقوع شرط به نحو قطعی و جزمی دلالت دارد , لو امتناعیه زمانی به کار می رود که گوینده با ملاحظه شرایط و زمینه ها , از عدم تحقق و عدم وقوع متعلق شرط , یقیین و اطمینان کامل دارد , این مهم از تمایزات معنایی دلالت حرف لو امتناع با حروف شرط ان و اذا است که وقوع متعلق آندو محتمل است. نمونه کاربرد حرف لو در معنای امتناع آیه « وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنا بَعْضَ الْأَقاوِيلِ لَأَخَذْنا مِنْهُ بِالْيَمِينِ ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتِينَ» در قرآن کریم است , این آیه بر این مهم دلالت دارد که اساساً امکان ندارد که پیامبر(ص) سخنانی برساخته را به عنوان وحی ابلاغ نماید پس مخاطب نباید چنین فرض و انگاره ای داشته باشد زیرا در تناقض با مقام پیامبری و لوازم آن است. از این رو خطابی بستی , ادیب توانا , فقیه و شارح نامدار صحیح بخاری در بیان نمونه های مشابه کاربرد حرف لو امتناعیه در احادیث رسول اکرم (ص) به حدیث مورد استناد ابن تیمیه نیز اشاره دارد و تصریح می کند که کاربرد حرف لو در این حدیث هر گونه توهم وقوع سرقت را از اساس نفی می کند : « وكقوله لو سرقت فاطمة لقطعتها وهي رضوان الله عليها وسلامه لا يتوهم عليها» (معالم السنن، ج ٤، ص ٣٠١ ). ابن الوزير یمانی مقصود از خطاب این حدیث را خطاب قرار دادن مسلمانان تفسیر کرده و آن را همانند آیه « لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ » دانسته است که به طور قطع مقصود از خطاب آن شخص پیامبر (ص) نیست هر چند که ظاهر مفاد آیه چنین ظهوری دارد (العواصم والقواصم في الذب عن سنة أبي القاسم، ج ٩، ص ٣٨٣).👇👇 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
بسمه تعالی با سلام و احترام ؛ به فضل الهی، انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران به عنوان انجمن برتر برگزیده شده است. به همین مناسبت، فردا در ساعت 10در تالار فرهنگ مراسمی برگزار می گردد. از دانشجویان محترم بویژه دانشجویان رشته علوم قرآن و حدیث برای حضور در این جلسه دعوت به عمل می آید. ✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران ✨ https://eitaa.com/QuranHadith_elmi_farabi
هدایت شده از طومار نقد
💢 نشست علمی: آسیب‌شناسی پژوهش؛ از فقر در مسئله تا بحران در روش 👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی راد؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران 👤 دبیر علمی: دکتر مهدی خوشدونی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام ✅ زمان: چهارشنبه ۵ دیماه ۱۴۰۳ ؛ ساعت ۰۸:۰۰ الی ۱۰:۰۰ ✅ مکان: پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام ؛ سالن شهید طهرانی مقدم. 🖥 پخش برخط: https://www.skyroom.online/ch/isri/neshast •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad Books : https://B2n.ir/r67349 Articles : https://B2n.ir/j95840 Lectures : https://B2n.ir/w50917
💠امام صادق عليه السلام 🔹الشِّتَاءُ رَبِيعُ اَلْمُؤْمِنِ يَطُولُ فِيهِ لَيْلُهُ فَيَسْتَعِينُ بِهِ عَلَى قِيَامِهِ وَ يَقْصُرُ فِيهِ نَهَارُهُ فَيَسْتَعِينُ بِهِ عَلَى صِيَامِهِ 🔸زمستان، بهار مؤمن است؛ شبهايش طولانى است و براى عبادتِ نيمه شب از آن كمك مى گيرد و روزهايش كوتاه است و براى روزه گرفتن از آن مدد مى جويد 📗بحارالأنوار ج80 ص133 https://eitaa.com/QuranHadith_elmi_farabi
هدایت شده از طومار نقد
تحلیل انتقادی صوفی‌انگاری حضرت عیسی با تأکید بر گزاره‌های عهد جدید چکیده : با آغاز مطالعات انتقادی کتاب مقدس در قرن هجدهم میلادی و بحث درباره شخصیت تاریخی حضرت عیسی(ع)، زندگی اجتماعی وی نیز مطمح‌نظر قرار گرفت و به ارائه دو نظریه متفاوت در قالب ایشان انجامید: حضرت عیسی(ع) به مثابه زاهدی اخلاق‌مدار یا مصلحی انقلابی. با توجه به برخی گزاره‌های عهد جدید و بافت سیاسی‌ ـ اجتماعی زمانه حضرت عیسی(ع)، به نظر می‌رسد خوانش زاهدانه جامع و مبتنی بر جملگی گزارش‌ها از زندگی آن حضرت نیست. این پژوهش با تحلیل فرازهایی از عهد جدید، ارائة سیمای صرفاً اخلاقی و متغافل از رخدادهای اجتماعی حضرت عیسی(ع) را نقد می‌کند. سپس بر پایه تحلیل تاریخی دوران شکل‌گیری مسیحیت، زمینه‌های ظهور این دیدگاه را بررسی می‌کند. تحلیل متنی گزاره‌های عهد جدید درباره عملکرد اجتماعی حضرت عیسی(ع) نشان می‌دهد که وی افزون بر اهتمام به مباحث اخلاقی، بر اصلاح جامعه و حاکمیت نیز تأکید داشته و ارائه تصویری صرفاً اخلاقی و متسامح معلول غلبه خوانش اخلاقی و مسامحه‏گرایانه پولس، تضعیف مسیحیان و حمایت امپراتوری روم از آیین‌های اخلاق‌محور و به چالش کشیده شدن انتظار مسیحا پس از تصلیب حضرت عیسی(ع) بوده است. کلمات کلیدی : شخصيت اجتماعي حضرت عيسي(ع) , اخلاق فردگرايانه , پولس , عهد جديد, تحليل انتقادي . لینک دانلود : http://marefateadyan.nashriyat.ir/node/2020853 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad Books : https://B2n.ir/r67349 Articles : https://B2n.ir/j95840 Lectures : https://B2n.ir/w50917