🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
🔉 تلاوت ترتیل آیاتی از جزء هشتم به روایت ورش از نافع
📖 سوره مبارکه انعام آیات ۱۱۱ تا ۱۱۸
🌿 وَلَوْ أَنَّنَا نَزَّلْنَا إِلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةَ وَكَلَّمَهُمُ الْمَوْتَىٰ وَحَشَرْنَا عَلَيْهِمْ كُلَّ شَيْءٍ قُبُلًا مَا كَانُوا لِيُؤْمِنُوا إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ يَجْهَلُونَ ﴿١١١﴾
و مسلماً اگر ما فرشتگان را به سوی آنان نازل میکردیم و مردگان با آنان سخن میگفتند و همه چیز را گروه گروه در برابرشان گرد می آوردیم، باز هم ایمان نمیآوردند مگر آنکه خدا بخواهد، ولی بیشترشان نادانی و جهالت میورزند.
🌿 وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا ۚ وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ ۖ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ ﴿١١٢﴾
و اینگونه برای هر پیامبری دشمنانی از شیاطین انس و جن قرار دادیم که برای فریب مردم همواره گفتاری باطل ولی به ظاهر آراسته و دلپسند به یکدیگر القاء می کنند و اگر پروردگارت میخواست چنین نمی کردند، پس آنان و آنچه را به دروغ به هم میبافند واگذار.
🌿 وَلِتَصْغَىٰ إِلَيْهِ أَفْئِدَةُ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَلِيَرْضَوْهُ وَلِيَقْتَرِفُوا مَا هُمْ مُقْتَرِفُونَ ﴿١١٣﴾
و [برای آزمایش بندگان از این القا مانع نشدیم] تا دلهای کسانی که به آخرت ایمان ندارند به آن القائات متمایل شود و آن را بپسندد و وهر عمل زشتی را که بخواهند نهایتاً انجام دهند.
🌿 أَفَغَيْرَ اللَّهِ أَبْتَغِي حَكَمًا وَهُوَ الَّذِي أَنْزَلَ إِلَيْكُمُ الْكِتَابَ مُفَصَّلًا ۚ وَالَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ ۖ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ ﴿١١٤﴾
آیا جز خدا حاکم و داوری بطلبم؟! در حالی که اوست که این کتاب آسمانی را که به تفصیل بیان شده به سوی شما نازل کرد و اهل کتاب میدانند که این کتاب از سوی پروردگارت به درستی و راستی نازل شده. پس از تردیدکنندگان مباش.
🌿 وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدْقًا وَعَدْلًا ۚ لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ ۚ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ﴿١١٥﴾
و سخن پروردگارت از روی راستی و عدل کامل شد، سخنان او را تغییر دهندهای نیست و او شنوا و داناست.
🌿 وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۚ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ ﴿١١٦﴾
اگر از بیشتر مردم روی زمین پیروی کنی تو را از راه خدا گمراه میکنند. آنان فقط از گمان و پندار پیروی میکنند و تنها به حدس و تخمین تکیه میزنند.
🌿 إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ مَنْ يَضِلُّ عَنْ سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ ﴿١١٧﴾
یقیناً پروردگارت به کسی که از راه او گمراه میشود و نیز به راه یافتگان داناتر است.
🌿 فَكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ إِنْ كُنْتُمْ بِآيَاتِهِ مُؤْمِنِينَ ﴿١١٨﴾
پس اگر به آیات خدا ایمان دارید، از آنچه که [وقت ذبح شدن] نام خدا بر او برده شده بخورید.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
🔉 تلاوت ترتیل آیاتی از جزء هشتم به روایت ورش از نافع
📖 سوره مبارکه انعام آیات ۱۱۱ تا ۱۱۸
🗯 تحلیل:
▪️ ابدال همزه مفرده: لِيُومِنُوا، لایُومِنُون، مُومِنین
▪️ ترقیق راء: بِالْآخِرَةِ، اَفَغَیرَ، ذُکِرَ
▪️ تفخیم لام: مُفَصَّلاً
▪️ نقل و حذف: لَوْ أَنَّنَا، شَيَاطِينَ الْإِنْسِ، بِالْآخِرَةِ، تُطِعْ أَكْثَرَ، فِي الْأَرْضِ
▪️ صله میم جمع: بَعضُهُم اِلَی، إن هُم إلّا
▪️ تقلیل: الْمَوْتَىٰ، لِتَصغَی
▪️ مد بدل: بِالْآخِرَةِ، آتَيْنَاهُم، بِآيَاتِهِ
▪️ مد لین: شَیءٍ
▪️ فرش الحروف: قِبَلاً، نَبیءٍ، مُنزَلٌ، کَلِماتُ
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
ملاك و معيار وقف
🔸 دربـاره ايـن كـه چه چيزى مىتواند به عنوان ملاك وقف مطرح باشد به طور كلى سه نظريه به شرح زير قابل طرح است:
🔹 قـطـع نـفـس: عدهاى بر اين عقيدهاند كه در هر جاى قرآن مىتوان وقف كرد. بنابراين قارى مـىتـوانـد بـا خيال راحت به قرائت بپردازد و هرجا كه نفسش قطع شد بدون توجه به اين كه در رأس آيـه اسـت يـا در وسط آيه، جمله تمام است يا ناتمام، معنادار است يا بىمعنا، بر آن وقف كند. این گروه، تـقـسـيـم وقـف بـه تـام، كـافى و ... را بیمورد میدانند.
🔹 اتـمـام آيـه: از سـخنان بعضى از علماى علم قرائت برمىآيد كه وقف را تنها بر رئوس آيات جايز مـىدانستند. آنها گفتهاند: اصولا فواصل آيات براى آن است كه بر آنها وقف شود، تا بين كلمات آخر دو آيه تقابل ايجاد شود.
🔹 اتمام معنا: برخی نیز بر اين اعتقادند كه وقف و كمال و نقصان آن منوط به اتمام يا عدم اتمام معناست، چه در راس آيه باشد و چه در اواسط آيه.
❓شما کدام نظریه را میپسندید؟
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
📖 آموزش قرائات – کلیات – قسمت چهارم
🔹برای یادگیری هر یک از روایات چهاردهگانه یا بیستگانه، باید اصول هر قرائت را به روایت مورد نظر بیاموزیم و با تمرین و ممارست بر فروع آن نیز مسلط شویم.
🔹انشاءالله به زودی آموزش دومین روایت مشهور و متداول یعنی «ورش از نافع» را آغاز خواهیم کرد.
🔸نکته: در کشور ما که قرائت «عاصم» به روایت «حفص» متداول است و قرآنآموزان بر مبنای همین روایت آموزش میبینند و بر آن مسلط میشوند، میتوان به این شیوه عمل نمود که با محور قرار دادن روایت «حفص از عاصم» اصول «ورش» را یکبهیک بیاموزیم و در مقایسه با آنچه از «حفص» میدانیم اختلافات موجود را برای خود نهادینه کنیم.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
🔉 تلاوت ترتیل آیاتی از جزء نهم با صوت استاد «مصطفی قاسمی»
📖 سوره مبارکه انفال آیات ۲ تا ۱۱
🌿 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ ﴿٢﴾
مؤمنان فقط کسانی هستند که چون یاد خدا شود، دل هایشان ترسان میشود، وهنگامی که آیات او بر آنان خوانده شود بر ایمانشان میافزاید و بر پروردگارشان توکل کنند.
🌿 الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ ﴿٣﴾
هم آنان که نماز را برپا میدارند و ازآنچه به آنان روزی دادهایم انفاق می کنند.
🌿 أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا ۚ لَهُمْ دَرَجَاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ ﴿٤﴾
مؤمنان واقعی و حقیقی فقط آنانند، برای ایشان نزد پروردگارشان درجاتی بالا و آمرزش و رزق نیکو و فراوانی است.
🌿 كَمَا أَخْرَجَكَ رَبُّكَ مِنْ بَيْتِكَ بِالْحَقِّ وَإِنَّ فَرِيقًا مِنَ الْمُؤْمِنِينَ لَكَارِهُونَ ﴿٥﴾
همانگونه که پروردگارت تو را به درستی و راستی از خانهات [به سوی جنگ بدر] بیرون آورد و گروهی ازمؤمنان [از رفتن به جنگ] ناخشنود بودند [همان گونه گروهی از آنان از کیفیتِ تقسیمِ غنایم جنگی ناخشنودند].
🌿 يُجَادِلُونَكَ فِي الْحَقِّ بَعْدَمَا تَبَيَّنَ كَأَنَّمَا يُسَاقُونَ إِلَى الْمَوْتِ وَهُمْ يَنْظُرُونَ ﴿٦﴾
پس از آنکه حق روشن شد با تو در این حقّ مجادله و ستیزه میکنند گویا به سوی مرگ رانده میشوند و آن را با چشم خود میبینند!
🌿 وَإِذْ يَعِدُكُمُ اللَّهُ إِحْدَى الطَّائِفَتَيْنِ أَنَّهَا لَكُمْ وَتَوَدُّونَ أَنَّ غَيْرَ ذَاتِ الشَّوْكَةِ تَكُونُ لَكُمْ وَيُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَيَقْطَعَ دَابِرَ الْكَافِرِينَ ﴿٧﴾
و هنگامی که خدا پیروزی بر یکی ازدو گروه [سپاه دشمن یا کاروان تجارتی قریش] را به شما وعده داد و شما دوست داشتید بر کاروان تجارتی قریش دست یابید، ولی خدا میخواست پیروزی در میدان جنگ را با فرمان نافذی [که دایر بر پیروزی مؤمنان و شکست دشمنان جاری ساخته بود] تحقّق دهد و ریشه کافران را قطع کند.
🌿 لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ ﴿٨﴾
تا حق را ثابت وباطل را نابود سازد، هرچند مجرمان خوش نداشته باشند.
🌿 إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ أَنِّي مُمِدُّكُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُرْدِفِينَ ﴿٩﴾
هنگامی که [در حال مشاهده دشمنِ تا دندان مسلح با دعا و زاری] ازپروردگارتان یاری خواستید و او درخواست شما را اجابت کرد که من مسلماً شما را با هزار فرشته که پیدرپی نازل میشوند، یاری می دهم.
🌿 وَمَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلَّا بُشْرَىٰ وَلِتَطْمَئِنَّ بِهِ قُلُوبُكُمْ ۚ وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿١٠﴾
و خدا آن [وعده یاری] را فقط مژده و نویدی برای شما قرار داد و نیز برای آنکه دلهایتان به سبب آن آرامش یابد و گرنه پیروزی فقط از سوی خداست. زیرا خدا توانای شکستناپذیر و حکیم است.
🌿 إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِنْهُ وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَيُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ وَلِيَرْبِطَ عَلَىٰ قُلُوبِكُمْ وَيُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ ﴿١١﴾
هنگامی که به سبب امنیت و آرامشی که ازسوی خدا یافتید، خواب سبکی را به همه شما مسلط کرد و برایتان آبی از آسمان نازل کرد تا شما را به وسیله آن پاک کند و وسوسه شیطان را از شما برطرف نماید و دلهایتان را استحکام دهد و گامهایتان را به آن استوار و پا برجا کند.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
🔉 تلاوت ترتیل آیاتی از جزء نهم با صوت استاد «مصطفی قاسمی»
📖 سوره مبارکه انفال آیات ۲ تا ۱۱
🗯 تحلیل:
▪️ شروع مقطع در مقام کرد
▪️ اشاره به «لامی» در آیه ۴ عبارت «عند ربهم و مغفره ...»
▪️ اشاره به «صبازمزم» در آیه ۶ عبارت «یساقون الی الموت»
▪️ انتقال به حجاز از «اذ تستغیثون»
▪️ اشاره فوقالعاده زیبا به جنس رست در جایگاه جنس فرع حجاز در عبارت «من السماء ماءً» و بازگشت از «لیطهّرکم»
👈 مقام لامی عبارت است از «کرد - کرد متصل» که در قطعه فوق تا درجه پنجم اجرا شده است.
👈 مقام حجاز به دو صورت «حجاز - رست متصل» و «حجاز - نهاوند متصل» کاربرد دارد. مورد نخست همان حجاز اصیل عربی است که در قطعه فوق لحظهای به آن اشاره شد.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
🔉 تلاوت ترتیل آیاتی از جزء دهم با صدای قاری ارجمند «سیدعلی بابازاده»
📖 سوره مبارکه توبه آیات ۶۳ تا ۶۸
🌿 أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ يُحَادِدِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدًا فِيهَا ۚ ذَٰلِكَ الْخِزْيُ الْعَظِيمُ ﴿٦٣﴾
آیا ندانستند که هرکس با خدا و رسولش دشمنی و مخالفت کند مسلماً آتش دوزخ برای اوست که در آن جاودانه است؛ این [همان] رسوایی بزرگ است.
🌿 يَحْذَرُ الْمُنَافِقُونَ أَنْ تُنَزَّلَ عَلَيْهِمْ سُورَةٌ تُنَبِّئُهُمْ بِمَا فِي قُلُوبِهِمْ ۚ قُلِ اسْتَهْزِئُوا إِنَّ اللَّهَ مُخْرِجٌ مَا تَحْذَرُونَ ﴿٦٤﴾
منافقان از اینکه سورهای بر ضدشان نازل شود که آنان را از اسراری در دلهایشان وجود دارد آگاه نماید اظهار ترس و نگرانی میکنند. بگو: مسخره کنید، خدا آنچه را از آن بیمناک و نگرانید آشکار خواهد کرد.
🌿 وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ ۚ قُلْ أَبِاللَّهِ وَآيَاتِهِ وَرَسُولِهِ كُنْتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ ﴿٦٥﴾
و اگر از آنان بازخواست کنی قاطعانه می گویند: فقط شوخی و بازی کردیم! بگو: آیا خدا و آیات او و پیامبرش را مسخره میکردید؟!
🌿 لَا تَعْتَذِرُوا قَدْ كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ ۚ إِنْ نَعْفُ عَنْ طَائِفَةٍ مِنْكُمْ نُعَذِّبْ طَائِفَةً بِأَنَّهُمْ كَانُوا مُجْرِمِينَ ﴿٦٦﴾
عذرخواهی نکنید که یقیناً شما پس از ایمانتان کافر شدید. اگر از گروهی از شما [که تابع و دنبالهرو بودید] درگذریم، گروه دیگر را [که سردمداران برنامههای منافقانه بودند] به سبب آنکه همواره دست به جرم و خطا میزدند قطعاً عذاب می کنیم.
🌿 الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ ۚ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ ۗ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ ﴿٦٧﴾
مردان و زنان منافق همانند و مشابه یکدیگرند. به کار بد فرمان میدهند و از کار نیک باز میدارند و از انفاق در راه خدا امساک میورزند. خدا را فراموش کردند و خدا هم آنان را [از لطف و رحمت خود] محروم کرد. یقیناً منافقانند که فاسقند.
🌿 وَعَدَ اللَّهُ الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْكُفَّارَ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ هِيَ حَسْبُهُمْ ۚ وَلَعَنَهُمُ اللَّهُ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُقِيمٌ ﴿٦٨﴾
خدا آتش دوزخ را به مردان و زنان منافق و کافران وعده داده، در آن جاودانهاند، همان برای آنان بس است و خدا لعنتشان کرده و برای آنان عذابی پایدار مهیاست.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
احکام «هاء» آخر کلمات – قسمت دوم
دو نکته مهم:
🔹اصل در حرکت «هاء» ضمیر، ضمه است لکن در صورتی که ماقبلش «کسره» یا «یاء» مدی باشد به کسره خوانده میشود. تحت شرائطی «هاء» ضمیر به «سکون» نیز خوانده شده است.
🔹«هاء» ضمير به دو صورت خوانده مىشود: با صله (اشباع) و بدون صله.
شرايط اشباع «هاء» ضمير:
🔸اگر ماقبل آن داراى حركت (صدای کوتاه) باشد، «هاء» ضمير با صله خوانده مىشود، یعنی اگر «هاء» داراى ضمّه باشد با صله واوى و اگر كسره داشته باشد با صله يايى: إنَّهُ - فَلَهُ - رَسولُهُ - لِحُكْمِهِ - دُونِهِ.
شرايط عدم اشباع «هاء» ضمير:
🔸هرگاه ماقبل آن «ساكن» یا حرف مدی باشد، «هاء» بدون اشباع خوانده مىشود: اِلَيْهِ – مِنْهُ – تَرضاهُ – فیهِ.
نکته:
🔸بر اساس قواعد مربوط به حروف ناخوانا، هرگاه «هاء» ضمیر پیش از همزه وصل قرار بگیرد در هر صورت بدون اشباع خوانده میشود.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
اعراف بیات سه4گاه.mp3
855.6K
🔉خلاصه تلاوت آموزشی در مقامات بیات، شوری، سگاه و چهارگاه
۩ سوره مبارکه اعراف - آیات ابتدایی - قسمت دوم
🗯ادامه تحلیل:
🔹 ... سپس از آیه «و الوَزنُ یَومَئذٍ ...» قرائت به چهارگاه منتقل میشود.
👈 چهارگاه عبارت است از جنس عجم که در بالای آن جنس راست به صورت منفصل قرار گرفته و در هنگام فرودها و قفلات (در زیر قرار مقام) به آن اشاره و حالت خاص چهارگاه پدیدار میشود.
🔹 در این فراز در عبارت «... هُمُ المفلحون» و در فراز بعدی در عبارت «... فاولئک الذین خسروا انفسهم ...» جنس رست به خوبی شنیده میشود.
🔹 همچنین در موسیقی مقامی، مقام چهارگاه روی درجه سوم مقام رست (امّالنغمات) قرار دارد.
⬅️ میدانیم درجات نخست تا چهارم
امالنغمات عبارت است قرار مقامهای رست (یکاه)، بیات (دوگاه)، سگاه و چهارگاه.
⬅️ بدین ترتیب ارتباط بین سگاه و چهارگاه و بیات و رست پیدا میشود و در فراز آخر نیز انتقال از چهارگاه به بیات با توجه به همین ارتباط صورت گرفته و قرار تلاوت را ۲ درجه پایین میآورد.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
احکام «هاء» آخر کلمات – قسمت سوم
🔹موارد استثناء در حرکت «هاء» ضمیر در روایت حفص از عاصم:
🔸«هاء» ضمیر همیشه متحرک است اما در ۲ مورد به سکون قرائت شده است: «اَرْجِهْ» در آیه «قالُوا اَرْجِهْ وَ اَخاهُ» (اعراف، ۱۱۱ و شعراء، ۳۶) و «اَلْقِهْ» در آیه «فَاَلْقِهْ الَيْهِمْ» (نمل، ۲۸).
🔸«هاء» ضمیر در دو عبارت «اَنْسَانِيهُ» از موضع «وَ مَا اَنْسَانِيهُ اِلَّا الشَّيْطَانُ اَنْ اَذْكُرَهُ» (كهف، ۶۳) و «عَلَيْهُ» از موضع «وَ مَنْ اَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ» (فتح، ۱۰) بر خلاف معمول به جای کسره به ضمه قرائت میشود.
🔸عبارت «فيهِ» در آیه «يَخْلُدْ فِيهِ مُهَاناً» (فرقان، ۶۸) در قرائت عاصم به روايت حفص با اشباع و صله يايى خوانده شده است.
🔸عبارت «يَرْضَهُ» در «وَ اِنْ تَشْكُرُوا يَرْضَهُ لَكُمْ» (زمر، ۷) بايد بدون اشباع تلاوت شود. زيرا در اصل «يَرْضَاهُ» بوده و «الف» بر اثر جزم افتاده است. بنابراین چون قبل از عمل نمودن حرف شرط «اِنْ» باید بدون اشباع خوانده مىشد، بعد از حذف «الف» نيز بدون اشباع خوانده شده تا نشان دهنده اصل خود باشد.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
🔉 تلاوت ترتیل آیاتی از جزء یازدهم با صدای قاری ارجمند «ابوالفضل حسینعلی»
📖 سوره مبارکه یونس آیات ۱ تا ۴
🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🌿 الر ۚ تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْحَكِيمِ ﴿١﴾
الف، لام، راء. این آیات کتاب محکم و استوار است.
🌿 أَكَانَ لِلنَّاسِ عَجَبًا أَنْ أَوْحَيْنَا إِلَىٰ رَجُلٍ مِنْهُمْ أَنْ أَنْذِرِ النَّاسَ وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَ رَبِّهِمْ ۗ قَالَ الْكَافِرُونَ إِنَّ هَٰذَا لَسَاحِرٌ مُبِينٌ ﴿٢﴾
آیا برای مردم شگفتآور است که بر مردی از خودشان وحی فرستادیم که مردم را بیم ده و به کسانی که ایمان آوردهاند مژده ده که آنان را نزد پروردگارشان سابقهای نیک است. کافران گفتند: همانا این مرد، جادوگری آشکار است!!
🌿 إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ ۖ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ ۖ مَا مِنْ شَفِيعٍ إِلَّا مِنْ بَعْدِ إِذْنِهِ ۚ ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ ۚ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ ﴿٣﴾
یقیناً پروردگارتان خدای یکتاست که آسمانها و زمین را در شش روز پدید آورد، آنگاه بر تخت فرمانروایی و حکومت بر آفرینش چیره شد، همواره کار جهان را تدبیر میکند. هیچ واسطهای نیست، مگر پس از اذن او. این است خدا، پروردگار شما، پس او را بپرستید؛ آیا متذکّر نمیشوید؟
🌿 إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا ۖ وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا ۚ إِنَّهُ يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ لِيَجْزِيَ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ بِالْقِسْطِ ۚ وَالَّذِينَ كَفَرُوا لَهُمْ شَرَابٌ مِنْ حَمِيمٍ وَعَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْفُرُونَ ﴿٤﴾
بازگشت همه شما فقط به سوی اوست. [خدا شما را وعده داد] وعدهای حق و ثابت. بیتردید اوست که جهان آفرینش را میآفریند، سپس آن را بازمیگرداند تا کسانی را که ایمان آوردهاند و کارهای شایسته انجام دادهاند به عدالت و انصاف پاداش دهد و برای کسانی که کافر شدند به کیفر کفری که همواره میورزیدند، شربتی از آب بسیار جوشان و عذابی دردناک است.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
🔉 تلاوت ترتیل آیاتی از جزء یازدهم با صدای استاد «مجید آهنگری»
📖 سوره مبارکه توبه آیات ۱۱۲ تا ۱۱۵
🌿 التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ ﴿١١٢﴾
توبه کنندگان، عبادت کنندگان، سپاس گزاران، روزه داران، رکوع کنندگان، سجده کنندگان، فرماندهندگان به معروف و بازدارندگان از منکر و پاسداران حدود و مقرّرات خدا. و مؤمنان را مژده ده.
مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا أُولِي قُرْبَىٰ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ ﴿١١٣﴾
پیامبر و اهل ایمان را نسزد که برای مشرکان پس از آنکه روشن شد که آنان اهل دوزخند، درخواست آمرزش کنند، هر چند از خویشان باشند.
وَمَا كَانَ اسْتِغْفَارُ إِبْرَاهِيمَ لِأَبِيهِ إِلَّا عَنْ مَوْعِدَةٍ وَعَدَهَا إِيَّاهُ فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِلَّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ ۚ إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لَأَوَّاهٌ حَلِيمٌ ﴿١١٤﴾
و آمرزشخواهی ابراهیم برای پدرش جز به سبب وعدهای که به او داده بود، نبود [که اگر از بت پرستی خودداری کند، برای او آمرزش بخواهد] پس چون برای او روشن شد که وی دشمن خداست از او بیزاری جست. یقیناً ابراهیم بسیار مهربان و بردبار بود.
وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِلَّ قَوْمًا بَعْدَ إِذْ هَدَاهُمْ حَتَّىٰ يُبَيِّنَ لَهُمْ مَا يَتَّقُونَ ۚ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿١١٥﴾
و خدا بر آن نیست که قومی را پس از آنکه هدایت کرد، گمراه سازد، مگر آنکه اموری را که باید از آن بپرهیزند برای آنان بیان کند. مسلماً خدا به همه چیز داناست.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
🔉 تلاوت ترتیل آیاتی از جزء دوازدهم
📖 سوره مبارکه یوسف آیات 1 تا 6
🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🌿 الر ۚ تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ﴿١﴾
الف، لام، راء. این است آیات کتاب روشنگر.
🌿 إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ﴿٢﴾
ما آن را قرآنی به زبان عربی نازل کردیم تا شما تعقّل کنید.
🌿 نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَٰذَا الْقُرْآنَ وَإِنْ كُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ ﴿٣﴾
ما بهترین داستان را با وحی کردن این قرآن بر تو میخوانیم و تو یقیناً پیش از آن از بیخبران [نسبت به این بهترین داستان] بودی.
🌿 إِذْ قَالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يَا أَبَتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَبًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِينَ ﴿٤﴾
[یاد کن] آنگاه که یوسف به پدرش گفت: پدرم! من در خواب دیدم یازده ستاره و خورشید و ماه برایم سجده کردند!
🌿 قَالَ يَا بُنَيَّ لَا تَقْصُصْ رُؤْيَاكَ عَلَىٰ إِخْوَتِكَ فَيَكِيدُوا لَكَ كَيْدًا ۖ إِنَّ الشَّيْطَانَ لِلْإِنْسَانِ عَدُوٌّ مُبِينٌ ﴿٥﴾
[پدر] گفت: ای پسرک من! خواب خود را برای برادرانت مگو که نقشهای خطرناک بر ضد تو به کار میبندند، بدون شک شیطان برای انسان دشمنی آشکار است.
🌿 وَكَذَٰلِكَ يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَيُعَلِّمُكَ مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ وَيُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ يَعْقُوبَ كَمَا أَتَمَّهَا عَلَىٰ أَبَوَيْكَ مِنْ قَبْلُ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ ۚ إِنَّ رَبَّكَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ﴿٦﴾
و اینچنین پروردگارت تو را برمیگزیند و از تفسیر خواب ها به تو میآموزد، و نعمتش را بر تو و بر آلیعقوب تمام میکند، چنانکه پیش از این بر پدرانت ابراهیم و اسحاق تمام کرد. یقیناً پروردگارت دانا و حکیم است.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
📖 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت نخست
☑️ میدانیم هر قرائت دارای اصولی است که آن را از سایر قرائات متمایز میکند و برای فراگرفتن قرائت باید ابتدا اصول آن را آموخت.
⬅️ در این مبحث به آموزش اصول قرائت نافع به روایت ورش خواهیم پرداخت.
🔸بسمله:
🔹در ابتدای تمامی سور به جز «توبه» ذکر بسمله را لازم دانسته است.
🔹در وصل دو سوره ذکر بسمله در روایت ورش از نافع ۳ وجه دارد:
1️⃣وصل با ذکر بسمله
2️⃣وصل بدون بسمله و همراه با سکت
3️⃣وصل بدون بسمله
نکته:
🔹در وصل بین سور مدّثّر و قیامه، انفطار و مطفّفین، فجر و بلد و همچنین عصر و همزه، وجه سوم ساقط است.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
🔉 تلاوت ترتیل آیاتی از جزء سیزدهم با صدای قاری ارجمند «محمد دارابی»
📖 سوره مبارکه رعد آیات ۱۹ تا ۲۹
🌿 أَفَمَنْ يَعْلَمُ أَنَّمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ كَمَنْ هُوَ أَعْمَىٰ ۚ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ ﴿١٩﴾
آیا کسی که میداند آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده حق است، مانند کسی است که [از نظر باطن] نابیناست؟! فقط خردمندان متذکّر میشوند.
🌿 الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَلَا يَنْقُضُونَ الْمِيثَاقَ ﴿٢٠﴾
همان کسانی که به عهد خدا وفا میکنند و پیمان را نمیشکنند.
🌿 وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَيَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ ﴿٢١﴾
و آنچه را خدا به پیوند آن فرمان داده پیوند میدهند و از پروردگارشان همواره در هراسند و از حساب سخت و دشوار بیم دارند.
🌿 وَالَّذِينَ صَبَرُوا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ ﴿٢٢﴾
و برای به دست آوردن خشنودی پروردگارشان شکیبایی ورزیدند و نماز را بر پا داشتند و بخشی از آنچه را روزی آنان کردیم در نهان و آشکار انفاق نمودند و همواره با نیکی زشتی و پلیدی را دفع میکنند، اینانند که فرجام نیک آن سرا ویژه آنان است.
🌿 جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا وَمَنْ صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ ۖ وَالْمَلَائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بَابٍ ﴿٢٣﴾
بهشتهای جاویدی که آنان و پدران و همسران و فرزندان شایسته و درستکارشان در آن وارد میشوند و فرشتگان از هر دری بر آنان درآیند.
🌿 سَلَامٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ ۚ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ ﴿٢٤﴾
که سلام بر شما به پاس استقامت و صبرتان، پس نیکوست فرجام این سرای.
🌿 وَالَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ ۙ أُولَٰئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ ﴿٢٥﴾
و کسانی که عهد خدا را پس از استوار کردنش میشکنند و پیوندهایی را که خدا به برقراری آن فرمان داده میگسلند و در زمین فساد میکنند، لعنت و فرجام بد و دشوار آن سرا برای آنان است.
🌿 اللَّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ وَيَقْدِرُ ۚ وَفَرِحُوا بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا مَتَاعٌ ﴿٢٦﴾
خدا روزی را برای هر کس که بخواهد وسعت میدهد و برای هر کس که بخواهد، تنگ میگیرد. و به زندگی زودگذر دنیا شادمان شدند، در حالی که زندگی دنیا در برابر آخرت جز متاعی اندک و ناچیز نیست.
🌿 وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ ۗ قُلْ إِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ أَنَابَ ﴿٢٧﴾
کافران میگویند: چرا معجزهای از سوی پروردگارش بر او نازل نشده؟ بگو: مسلماً خدا هر کس را بخواهد گمراه میکند و هر کس را که به سوی او بازگردد، هدایت مینماید.
🌿 الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ﴿٢٨﴾
کسانی که ایمان آوردند و دلهایشان به یاد خدا آرام میگیرد. آگاه باشید! دلها فقط به یاد خدا آرام میگیرد.
🌿 الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَىٰ لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ ﴿٢٩﴾
کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند، برای آنان زندگی خوش و با سعادت و بازگشتی نیک است.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته ای در وقف و ابتدا
وقف معانقه - قسمت نخست
🔹 وقف «معانقه» -که به آن «مراقبه» نیز گفته میشود- از اقسام وقف اختیاری و عبارتست از دو وقفی که در نزدیکی هم قرار میگیرند و از نظر معنوی به هم مربوط هستند.
علامت:
🔸 علامت وقف معانقه سه نقطه به صورت مثلث است که در بالای هر دو موضع قرار میگیرد.
نکات مهم در مورد وقف معانقه:
🔸 این دو وقف گاه در یک آیه قرار دارند، مانند نمونه ۱، و گاه در دو آیه، همانند نمونه ۲.
🔸 در صورت وقف بر موضع نخست، وصل موضع دوم واجب است.
🔸 در صورت وصل موضع نخست، وقف بر موضع دوم مجاز است. بنابراین میتوان هر دو موضع را نیز به وصل قرائت نمود.
🔸 در صورت وقف بر موضع دوم، ابتدا از موضع نخست مجاز نمیباشد.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
شعشاعی دهر.mp3
298.5K
🔉مقطع زیبا با صدای استاد عبدالفتاح شعشاعی
۩ سوره مبارکه دهر آیه ۱۳
🗯تحلیل:
این مقطع درمقام بیات اجرا شده و شاهکار استاد در فراز سوم و جایی است که ایشان سگاه را با بیات ترکیب مینماید.
🔹 استاد در این ترکیب ساده، خلاقانه و منحصر به فرد، با هوش بالای موسیقایی خود جای مناسب را برای اجرای ثلاثی سگاه در مقام بیات پیدا و استفاده میکند.
🔹 با توجه به این که میتوان در مقام حسینی (اوج بیات) جنس رست را به راحتی به صورت جنس فرع متصل با بیات اجرا نمود و از طرفی روی درجه سوم رست، سگاه را قرار داد، بنابراین بهترین نقطه برای آغاز سگاه در دل مقام بیات، درجه سوم از جنس دوم یا همان درجه ششم مقام است، که استاد نیز با هوشمندی به همین ترتیب به سگاه اشاره و مجددا مقام را با بیات ختم مینماید.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup