جلسه تخصصی قرائت
🔉خلاصه تلاوت زیبا با صدای استاد مصطفی اسماعیل - قسمت دوم ۩ سور مبارکه فجر، بلد و حاقه 🗯تحلیل: ❓ انت
🔉خلاصه تلاوت زیبا با صدای استاد مصطفی اسماعیل
۩ سور مبارکه فجر، بلد و حاقه
🗯تحلیل:
... بنابراین استاد تصمیم دیگری میگیرد و با توجه به پایین بودن قرار، از آیات میانی سوره مبارکه «بلد» وارد مقام «سگاه» میشود.
🔹 استاد «سگاه» را روی درجه سوم «رست» اجرا میکند و بنابراین همانگونه که در تحلیلهای پیشین توضیح داده شد، قرار تلاوت را حدود ۲ پرده (دقیقا ۱ و سه چهارم) بالا میبرد.
🔹 استاد مصطفی اسماعیل مقداری از سوره «بلد» را در «سگاه» و «عراق» تلاوت میکند ولی گویا نمیتواند به درجه جواب الجواب برسد!
🔹 حالا اما استاد دقیقا فهمیده باید چه کند! او چند مقام را در چند پرده مختلف امتحان کرده و در تمامی آنها به زیبایی هنرنمایی نموده و با این که هیچکدام از آنها در گام کاملا مناسبی قرار نداشته اما او مرتکب هیچ خطا و ناهمگونی در صوت یا لحن نشده و حالا بعد از گذشت یک سوم از تلاوت، پرده دقیق و درست را یافته است!
👌 این است ارزش کار استاد مصطفی رحمه الله.
🔹 استاد سپس از «ایحسب ان لن ...» کم کم به رست باز میگردد. در همان پردهای که کمی پایین بود. حالا استاد به راحتی با انتقال به بیات که یک درجه بالاتر از رست قرار دارد گام مناسب را انتخاب و تلاوت را در همان پرده ادامه میدهد. همان پرده همیشگی که هم میتواند نت دوبل اکتاو را اجرا کند و هم نت قرار.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
ادغام و انواع آن در قرائت عاصم – قسمت سوم
🔷 ادغام کبیر:
مدغم و مدغمفیه هر دو متحرک باشند، مانند «قیلَ لَهم» که میشود «قیـلَّهم» - «بِنورِ رَبِّها» که میشود «بِنورَّبِّها» – «سَیَقولُ لَک» که میشود «سَیَقولّـک».
👈 در روایت حفص، قاری فقط به مواردی که ادغام کبیر در رسمالخط لحاظ شده عمل میکند و لازم نیست که از جانب خود ادغام کبیر اجرا کند.
🔸 مثلا عبارت «لاتأمَنّـا» در سوره مبارکه یوسف که در اصل «لاتأمَنُـنا» بوده یا «تأمُرونّی» در سوره زمر که در اصل «تأمُرونَنی» بوده است.
☝️ توجه:
این موارد بر اساس قواعد صرفی زبان و ادبیات عرب اتفاق میافتد و به تجوید مربوط نمیباشد. هرچند میدانیم بسیاری از نکات تجویدی بر پایه قواعد صرفی است و اصولا علم صرف را باید مادر علم تجوید به حساب آورد.
🔷 ادغام صغیر:
مدغم ساکن و مدغم فیه متحرک است. مانند «مَنْ یَقول» - «إنْ نَعفُ» - «قُلْ رَّبِّ».
🔸 این نوع از ادغام سه گونه است: متماثلین (مثلین) – متجانسین - متقاربین
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته ای در علم قرائات وجوه کلی در اختلاف قرائات – قسمت نخست برخی از محققان علوم قرآني موارد اختلاف
💡 نکتهای در علم قرائات
وجوه کلی در اختلاف قرائات – قسمت دوم
🔸 مورد دوم: اختلاف به لحاظ وجوه اعراب
1⃣ اختلاف در حرکات و إعراب کلمه بدون تغییر در صورت و معنا
2⃣ اختلاف در إعراب و حرکات با حفظ صورت ولی تغییر در معنا
🔹 نمونهها:
🌿 بدون تغییر معنا 👈 «قَالَ يَا قَوْمِ هَؤُلاء بَنَاتِى هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ» (هود – 78) که «أَطْهَرَ» نیز قرائت شده است.
🌿 بدون تغییر معنا 👈 «وَيَضِيق صَدْرِي» (شعراء – 13) که هم به رفع قاف (يضيقُ) و هم به نصب آن (يضيقَ) قرائت شده است.
🌿 با تغییر معنا 👈 «کَفلَها زکریّا» (آلعمران – 37) که به تشديد «فاء» (کَفَّلَها) و نصب «زکريّا» به عنوان مفعول دوم قرائت شده است. یعنی «کفالت او را به زکریا سپرد».
همچنین به تخفيف «فاء» (وَكَفَلَهَا) و رفع «زکريّا» به عنوان فاعل نیز قرائت شده است. یعنی «زکریا کفالت او را پذیرفت».
🔹دانشمندان چنين مواردى را در صورت موافقت با قواعد عربی، مقبول و مجاز براى قرائت میدانند.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
ادغام و انواع آن در قرائت عاصم – قسمت چهارم
🔹 بر اساس مدغم ساکن و مدغم فیه متحرک، ادغامات به چند دسته تقسیم میشوند:
🔸ادغام متماثلین: دو حرف مثل هم در یکدیگر ادغام میشوند، مانند ادغام دو حرف «میم» در عبارت «ربِّهم مَّرجِعُهم» یا ادغام دو حرف «باء» در عبارت «اِذهَب بِّکتابی».
🔸ادغام متجانسین: دو حرف همجنس در یکدیگر ادغام میشوند، منظور از همجنس همان دو حرف هم مخرج است که در صفات متفاوت هستند. مانند ادغام «دال» در «تاء» در عبارت «قد تَبَیَّن = قَتَّـبَیَّن» یا «طاء» در «تاء» در عبارت «اَحَطتُ = اَحَتُّ» که البته این مثال از نوع ادغام ناقص است و بعدا تشریح خواهد شد.
🔸ادغام متقاربین: دو حرف که هم مخرج نیستند ولی مخرج آنها نزدیک یکدیگر است ادغام میشوند. مانند «لام» در «راء» در عبارت «قُل رَبِّ = قُرَّبِّ» و ادغام «قاف» در «کاف» در عبارت «اَلَم نخلُقکُم = اَلَم نخلُکُّم».
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
منشاوی انفطار 1.mp3
724.4K
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی
۩ سوره مبارکه انفطار آیات ۱۴ تا ۱۹ و ابتدای سوره مبارکه فجر – قسمت نخست
🗯تحلیل:
در نخستین فراز استاد جنس بیات را اجرا میکند که از لحاظ ردیف لحنی در واقع همان «بیات نوا» است، زیرا بیشترین تاکید بر روی درجه چهارم مقام قرار دارد (نت شاهد).
🔹 سپس بیات ادامه پیدا میکند و فراز بعدی به مقام «شوری» ختم میشود که در کلمه «بغائبین» جنس حجاز به خوبی نمایان است. استاد در انتهای فراز بر روی درجه سوم بیات توقف میکند.
🔹 در ادامه استاد بعد از این که در فراز «و ما ادریک ...» فضا را به خوبی آماده نمود، از آیه «ثم ما ادریک» جنس حجاز (جنس فرع در مقام شوری) را تبدیل به بیات نموده، قرار تلاوت را یک جنس (۲.۵ پرده) بالا میبرد و مجددا بیات را ادامه میدهد.
🔹 در فراز آخر این قطعه، استاد مقام رست را به گونهای خاص و شگفت انگیز اجرا میکند ...
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه آموزش صوت و لحن 3-3.mp3
2.15M
🔉آموزش لحن - جلسه سوم - قسمت سوم
🔹 ادامه تمرین و تکرار جنس های بدون ربع پرده:
👈 نهاوند، عجم
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
ادغام و انواع آن در قرائت عاصم – قسمت پنجم
🔷 چند نکته در باب ادغام متقاربین:
🔸 در ادغام حروف یرملون، به جز حرف «نون» بقیه جزو ادغام متقارب هستند. مانند: «مِن لَّدُنکَ».
🔸 در ادغام «الـ» تعریف در حروف شمسی به جز حرف «لام» بقیه جزو ادغام متقارب محسوب میشود. مانند: «الرَّحمن».
🔸 در قرائت عاصم، ادغام متقارب در حروف حلقی انجام نمیشود. مانند: «فَاصْفَحْ عَنهُم».
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
منشاوی انفطار 2.mp3
653.9K
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی
۩ سوره مبارکه انفطار آیات 14 تا 19 و ابتدای سوره مبارکه فجر – قسمت دوم
🗯تحلیل:
... در نخستین فراز این قطعه، استاد مقام رست را به گونهای خاص و شگفت انگیز اجرا می کند. ایشان بعد از اجرای بیات به یک باره و در یک نفس، ضمن انتقال به مقام رست در درجه چهارم، اقدام به اجرای نغمه «کردان» (اوج رست) می کند.
🔹 در دو فراز بعدی، مقام زیبای سوزناک به طور کامل اجرا می شود که در میانه آن و از عبارت «... نفس لنفس ...» به مقام «نواثر» منتقل می شود.
🔹 دو فراز بعدی نیز حجاز است. حجازی که یک جنس از نواثر پایین تر قرار دارد، یعنی در واقع در جایگاه جنس فرع در مقام نواثر.
🔹 آخرین فراز نیز در همان پرده و در بیات اجرا شده است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
صیاد یونس.mp3
1.03M
🔉مقطع زیبا با صدای استاد شعبان عبدالعزیز صیاد
۩ سوره مبارکه یونس آیات ۸۴ تا ۸۸
🗯تحلیل:
مقطعی است بسیار زیبا و روحنواز با تنغیم فوقالعاده دلنشین و هیجانانگیز مرحوم صیاد.
🔹 این قطعه در مقامهای بیات و رست اجرا شده است. انتقال بیات به رست که در بازگشت از ابتدای فراز «و قال موسی یا قوم ...» اتفاق میافتد، نوعی انتقال مخصوص به استاد صیاد است که دیوان اساسی را یک درجه پایین میآورد.
🔹 البته این انتقال عینا همان «بیات - رست درجه هفتم» است که با کاربردی متفاوت توسط برخی از اساتید و به خصوص مرحوم صیاد استفاده شده است.
🔹 همچنین در فراز «ربنا لا تجعلنا ...» ترکیب نواثر و رست اجرا شده است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
ادغام و انواع آن در قرائت عاصم – قسمت ششم
🔷 ادغام تام - ادغام ناقص
🔸 ادغام تام:
مدغم به طور کامل در مدغم فیه ادغام میشود و هیچ اثری از آن باقی نمیماند. مانند: «قدتَّبَیَّن».
🔸 ادغام ناقص: مدغم در مدغم فیه ادغام میشود، ولی یکی از صفات مدغم باقی میماند. مانند: «بَسَطتَّ» و «اَحَطتُّ».
👈 پدیده ادغام را میتوان نوعی «تنازع بقاء» تعبیر کرد که در آن، معمولا ضعیف در قوی ادغام میشود و اثری از آن به جا نمیماند. حال اگر قوی در ضعیف ادغام شود، ممکن است اثری از خود به جای بگذارد.
🔹 براین اساس، ادغام از لحاظ «بقاء اثر مدغم» به دو نوع «تامّ» و «ناقص» تقسیم میشود.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه آموزش صوت و لحن 3-4.mp3
1.21M
🔉آموزش لحن - جلسه سوم - قسمت پایانی
🔹 ادامه تمرین و تکرار جنس های بدون ربع پرده:
👈 نکریز (نواثر) و اثرکرد
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
ادغام و انواع آن در قرائت عاصم – قسمت هفتم
موارد ادغام ناقص:
🔸ادغام ناقص «ط» در «ت»:
در این ادغام از حرف «ط» صفات استعلاء و اطباق ابقاء می شود.
🔸ادغام ناقص «ق» در «ک»:
در این ادغام صفت استعلاء حرف «ق» ابقاء می شود.
🔸ادغام ناقص «ن» در «و» و «ی»:
در این ادغام صفت غنه «ن» ساکن باقی میماند. بنابراین حاصل ادغام یک «و» یا «ی» مشدّد همراه با غنه است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup