eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
558 دنبال‌کننده
44 عکس
136 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
عبدالباسط مریم.mp3
977.6K
🔉قطعه زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد - قسمت نخست ۩ سوره مبارکه مریم - خلاصه تلاوت آیات ۲ تا ۱۰ 🗯تحلیل: استاد سوره را مانند تمامی تلاوتها با بیات می‌آغازد. 🔹 از فراز دوم فضا را آماده ورود به مقام جدید نموده، از فراز سوم با شروع از عبارت «و کانت امراتی» مقام «حسینی عشیران» برای مستمع آشکار می‌شود. 👈 «حسینی عشیران» عبارتست از دو جنس بیات به صورت متصل، بنابراین از خانواده بیات است و تنها درجه پنجم آن با مقام بیات اصلی ربع پرده تفاوت دارد. 🔹 این مقام، ترکیبی استثنایی و متفاوت در اختیار قاری قرار می‌دهد: انتقال از بیات به بیات! 🔸 یعنی با وجود این که قاری به مقام حسینی عشیران منتقل شده، اما قصد ندارد همین مقام را ادامه دهد. بلکه اکنون بیاتی را ادامه خواهد داد که در جنس دوم قرار دارد و در نتیجه عملا مقام تغییر نمی کند و مستمع فقط برای لحظاتی حسینی عشیران را می شنود. فقط قرار تلاوت به اندازه یک جنس یعنی ۲ و نیم پرده بالا می رود! 🔷 این انتقال مخصوص استاد عبدالباسط است لکن توسط برخی دیگر از اساتید از جمله راغب مصطفی غلوش (با روشی متفاوت) نیز به کار رفته است... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه آموزش صوت و لحن 3-2.mp3
3.05M
🔉آموزش لحن - جلسه سوم - قسمت دوم 🔹 تمرین و تکرار جنس های بدون ربع پرده: کرد، حجاز، صبازمرم ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
مصطفی فجربلد 1.mp3
902.5K
🔉خلاصه تلاوت زیبا با صدای استاد مصطفی اسماعیل - قسمت نخست ۩ سور مبارکه فجر، بلد و حاقه 🗯تحلیل: ❓ نحوه انتقال استاد از مقام بیات به رست را تحلیل کنید. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
عبدالباسط مریم.mp3
977.6K
🔉 قطعه زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد - قسمت دوم ۩ سوره مبارکه مریم - خلاصه تلاوت آیات ۲ تا ۱۰ 🗯تحلیل: ... بنابراین فراز سوم اگرچه در «بیات دوگاه» قرائت شده اما از بیات آغازین یک دانگ بالاتر است. 🔹 استاد در فراز چهارم (یا زکریا) مجددا وارد «حسینی عشیران» می‌شود و این بار نیز با همین ترفند بیات را ۲ و نیم پرده دیگر بالا می برد. 🔹 فراز ششم مجددا آماده سازی برای حسینی عشیران که در فراز هفتم (بغلام اسمه) آشکار می‌شود. 🔹 در فراز بعدی «بیات نوا» بسیار زیبا (قال رب اجعل لی ءایه) تلاوت شده است. اکنون شما بگویید: ❓ این بیات با بیات «اعوذ بالله» چند درجه فاصله دارد و چقدر از آن بالاتر است؟ ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
مصطفی فجربلد 2.mp3
1.74M
🔉خلاصه تلاوت زیبا با صدای استاد مصطفی اسماعیل - قسمت دوم ۩ سور مبارکه فجر، بلد و حاقه 🗯تحلیل: ❓ انتقالات استاد را در این تلاوت تحلیل کنید. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡 نکته‌ای در وقف و ابتدا: ❓ وقف و ابتدا در آیه ۱۱۶ سوره بقره چگونه است؟ 🌿 وَقَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا ۗ سُبْحَانَهُ ۖ بَلْ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ كُلٌّ لَهُ قَانِتُونَ 🔸 در نحوه وقف و ابتدا در عبارت «وَقَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا سُبْحَانَهُ» برای وصل «ولدا» به «سُبْحَانَهُ» یا وقف آن دو نظر وجود دارد. 🔹 «سجاوندی» معتقد است چون جمله قبل از «سُبْحَانَهُ» کفرآمیز است باید بلافاصله «سبحانه» بعد از «ولدا» خوانده شود و وقف صحیح نیست، زیرا که باید خدا را بلافاصله تنزیه کرد. 🔹 اما نظر دوم که صحیح‎تر به نظر می‎رسد این است که «ولدا» به «سبحانه» وصل نشود، زیرا این شبهه ایجاد می‌شود که عبارت «سبحانه» نیز از کافران صادر شده است. 🔹 البته در مورد این آیه یک نظر دیگر نیز می‎توان داشت و آن این که در صورت وصل عبارت «ولداً سبحانه» بیم آن می‎رود که «سبحانه» صفت «ولداً» به نظر برسد: «گفتند: خداوند فرزندی گرفته که پاک و منزه است!» و این یعنی فساد معنا و مؤید لزوم وقف بر «ولداً». ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉خلاصه تلاوت زیبا با صدای استاد مصطفی اسماعیل - قسمت نخست ۩ سور مبارکه فجر، بلد و حاقه 🗯تحلیل: ❓ نح
🔉خلاصه تلاوت زیبا با صدای استاد مصطفی اسماعیل ۩ سور مبارکه فجر، بلد و حاقه 🗯تحلیل: استاد پس از اجرای فراز «شوری» وارد مقام «رست» در درجه هفتم می‌شود و مانند همیشه برای دقایقی با اشاره به مقام «راست نیریز» فضا را برای ورود به «بیات» در دیوان اساسی (اصطلاحا بیات اکتاوی) آماده می‌کند. 🔹 اما ناگهان و از فراز «و جیء یومئذ بجهنم» قرار تلاوت را تغییر می‌دهد. حال سوال اینجاست: چقدر، چگونه و چرا؟ 🔹 استاد مصطفی اسماعیل در تمامی تلاوتها پس از ورود به رست، فضایی را ایجاد می‌کند که مستمع علاوه بر درک رست درجه هفتم، بیات اکتاوی و رست درجه چهارم را نیز حس می‌کند. اما این بار در فراز «و جیء یومئذ بجهنم» به رستی وارد می‌شود که از درجه هفتم دوتا پایینتر و طبعا از درجه چهارم یکی بالاتر است و می‌شود: «رست درجه پنجم»! 👈 دلیلش هم این است که استاد متوجه شده گام کمی بالاست و او نخواهد توانست نت دوبل اکتاو (جواب الجواب) را بخواند. 🔷 حالا قرار تلاوت یک و نیم پرده پایین آمده و استاد اگر مثل همیشه بیات اکتاوی (یکی بالاتر از رست) را بخواند، گام سرجایش میفتد. اما او اینگونه نمیکند. بلکه رست را ادامه می دهد و فرازهایی فوق العاده دراوج ارائه می‌کند. 🔸 اما اکنون استاد متوجه شده که گام کمی پایین است و بالاتر از این هم می‌تواند بخواند (چون وارد بیات نشده و رست درجه پنجم را ادامه داده پس عملا قرار را ۲ و نیم پرده پایین آورده است). 👌 بنابراین استاد تصمیم دیگری می‌گیرد و ... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉خلاصه تلاوت زیبا با صدای استاد مصطفی اسماعیل - قسمت دوم ۩ سور مبارکه فجر، بلد و حاقه 🗯تحلیل: ❓ انت
🔉خلاصه تلاوت زیبا با صدای استاد مصطفی اسماعیل ۩ سور مبارکه فجر، بلد و حاقه 🗯تحلیل: ... بنابراین استاد تصمیم دیگری می‌گیرد و با توجه به پایین بودن قرار، از آیات میانی سوره مبارکه «بلد» وارد مقام «سگاه» می‌شود. 🔹 استاد «سگاه» را روی درجه سوم «رست» اجرا می‌کند و بنابراین همانگونه که در تحلیلهای پیشین توضیح داده شد، قرار تلاوت را حدود ۲ پرده (دقیقا ۱ و سه چهارم) بالا می‌برد. 🔹 استاد مصطفی اسماعیل مقداری از سوره «بلد» را در «سگاه» و «عراق» تلاوت می‌کند ولی گویا نمی‌تواند به درجه جواب الجواب برسد! 🔹 حالا اما استاد دقیقا فهمیده باید چه کند! او چند مقام را در چند پرده مختلف امتحان کرده و در تمامی آنها به زیبایی هنرنمایی نموده و با این که هیچکدام از آنها در گام کاملا مناسبی قرار نداشته اما او مرتکب هیچ خطا و ناهمگونی در صوت یا لحن نشده و حالا بعد از گذشت یک سوم از تلاوت، پرده دقیق و درست را یافته است! 👌 این است ارزش کار استاد مصطفی رحمه الله. 🔹 استاد سپس از «ایحسب ان لن ...» کم کم به رست باز می‌گردد. در همان پرده‌ای که کمی پایین بود. حالا استاد به راحتی با انتقال به بیات که یک درجه بالاتر از رست قرار دارد گام مناسب را انتخاب و تلاوت را در همان پرده ادامه می‌دهد. همان پرده همیشگی که هم می‌تواند نت دوبل اکتاو را اجرا کند و هم نت قرار. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: ادغام و انواع آن در قرائت عاصم – قسمت سوم 🔷 ادغام کبیر: مدغم و مدغم‎فیه هر دو متحرک باشند، مانند «قیلَ لَهم» که می‌شود «قیـلَّهم» - «بِنورِ رَبِّها» که می‎شود «بِنورَّبِّها» – «سَیَقولُ لَک» که می‌شود «سَیَقولّـک». 👈 در روایت حفص، قاری فقط به مواردی که ادغام کبیر در رسم‎الخط لحاظ شده عمل می‎کند و لازم نیست که از جانب خود ادغام کبیر اجرا کند. 🔸 مثلا عبارت «لاتأمَنّـا» در سوره مبارکه یوسف که در اصل «لاتأمَنُـنا» بوده یا «تأمُرونّی» در سوره زمر که در اصل «تأمُرونَنی» بوده است. ☝️ توجه: این موارد بر اساس قواعد صرفی زبان و ادبیات عرب اتفاق می‌افتد و به تجوید مربوط نمی‎باشد. هرچند می‎دانیم بسیاری از نکات تجویدی بر پایه قواعد صرفی است و اصولا علم صرف را باید مادر علم تجوید به حساب آورد. 🔷 ادغام صغیر: مدغم ساکن و مدغم فیه متحرک است. مانند «مَنْ یَقول» - «إنْ نَعفُ» - «قُلْ رَّبِّ». 🔸 این نوع از ادغام سه گونه است: متماثلین (مثلین) – متجانسین - متقاربین ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته ای در علم قرائات وجوه کلی در اختلاف قرائات – قسمت نخست برخی از محققان علوم قرآني موارد اختلاف
💡 نکته‌ای در علم قرائات وجوه کلی در اختلاف قرائات – قسمت دوم 🔸 مورد دوم: اختلاف به لحاظ وجوه اعراب 1⃣ اختلاف در حرکات و إعراب کلمه بدون تغییر در صورت و معنا 2⃣ اختلاف در إعراب و حرکات با حفظ صورت ولی تغییر در معنا 🔹 نمونه‌ها: 🌿 بدون تغییر معنا 👈 «قَالَ يَا قَوْمِ هَؤُلاء بَنَاتِى هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ» (هود – 78) که «أَطْهَرَ» نیز قرائت شده است. 🌿 بدون تغییر معنا 👈 «وَيَضِيق صَدْرِي» (شعراء – 13) که هم به رفع قاف (يضيقُ) و هم به نصب آن (يضيقَ) قرائت شده است. 🌿 با تغییر معنا 👈 «کَفلَها زکریّا» (آل‌عمران – 37) که به تشديد «فاء» (کَفَّلَها) و نصب «زکريّا» به عنوان مفعول دوم قرائت شده است. یعنی «کفالت او را به زکریا سپرد». همچنین به تخفيف «فاء» (وَكَفَلَهَا) و رفع «زکريّا» به عنوان فاعل نیز قرائت شده است. یعنی «زکریا کفالت او را پذیرفت». 🔹دانشمندان چنين مواردى را در صورت موافقت با قواعد عربی، مقبول و مجاز براى قرائت می‌دانند. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: ادغام و انواع آن در قرائت عاصم – قسمت چهارم 🔹 بر اساس مدغم ساکن و مدغم فیه متحرک، ادغامات به چند دسته تقسیم می‌شوند: 🔸ادغام متماثلین: دو حرف مثل هم در یکدیگر ادغام می‌شوند، مانند ادغام دو حرف «میم» در عبارت «ربِّهم مَّرجِعُهم» یا ادغام دو حرف «باء» در عبارت «اِذهَب بِّکتابی». 🔸ادغام متجانسین: دو حرف همجنس در یکدیگر ادغام می‌شوند، منظور از همجنس همان دو حرف هم مخرج است که در صفات متفاوت هستند. مانند ادغام «دال» در «تاء» در عبارت «قد تَبَیَّن = قَتَّـبَیَّن» یا «طاء» در «تاء» در عبارت «اَحَطتُ = اَحَتُّ» که البته این مثال از نوع ادغام ناقص است و بعدا تشریح خواهد شد. 🔸ادغام متقاربین: دو حرف که هم مخرج نیستند ولی مخرج آنها نزدیک یکدیگر است ادغام می‌شوند. مانند «لام» در «راء» در عبارت «قُل رَبِّ = قُرَّبِّ» و ادغام «قاف» در «کاف» در عبارت «اَلَم نخلُقکُم = اَلَم نخلُکُّم». ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
منشاوی انفطار 1.mp3
724.4K
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی ۩ سوره مبارکه انفطار آیات ۱۴ تا ۱۹ و ابتدای سوره مبارکه فجر – قسمت نخست 🗯تحلیل: در نخستین فراز استاد جنس بیات را اجرا می‌کند که از لحاظ ردیف لحنی در واقع همان «بیات نوا» است، زیرا بیشترین تاکید بر روی درجه چهارم مقام قرار دارد (نت شاهد). 🔹 سپس بیات ادامه پیدا می‌کند و فراز بعدی به مقام «شوری» ختم می‌شود که در کلمه «بغائبین» جنس حجاز به خوبی نمایان است. استاد در انتهای فراز بر روی درجه سوم بیات توقف می‌کند. 🔹 در ادامه استاد بعد از این که در فراز «و ما ادریک ...» فضا را به خوبی آماده نمود، از آیه «ثم ما ادریک» جنس حجاز (جنس فرع در مقام شوری) را تبدیل به بیات نموده، قرار تلاوت را یک جنس (۲.۵ پرده) بالا می‌برد و مجددا بیات را ادامه می‌دهد. 🔹 در فراز آخر این قطعه، استاد مقام رست را به گونه‌ای خاص و شگفت انگیز اجرا می‌کند ... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه آموزش صوت و لحن 3-3.mp3
2.15M
🔉آموزش لحن - جلسه سوم - قسمت سوم 🔹 ادامه تمرین و تکرار جنس های بدون ربع پرده: 👈 نهاوند، عجم ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: ادغام و انواع آن در قرائت عاصم – قسمت پنجم 🔷 چند نکته در باب ادغام متقاربین: 🔸 در ادغام حروف یرملون، به جز حرف «نون» بقیه جزو ادغام متقارب هستند. مانند: «مِن لَّدُنکَ». 🔸 در ادغام «الـ» تعریف در حروف شمسی به جز حرف «لام» بقیه جزو ادغام متقارب محسوب می‌شود. مانند: «الرَّحمن». 🔸 در قرائت عاصم، ادغام متقارب در حروف حلقی انجام نمی‌شود. مانند: «فَاصْفَحْ عَنهُم». ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
منشاوی انفطار 2.mp3
653.9K
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی ۩ سوره مبارکه انفطار آیات 14 تا 19 و ابتدای سوره مبارکه فجر – قسمت دوم 🗯تحلیل: ... در نخستین فراز این قطعه، استاد مقام رست را به گونه‌ای خاص و شگفت انگیز اجرا می کند. ایشان بعد از اجرای بیات به یک باره و در یک نفس، ضمن انتقال به مقام رست در درجه چهارم، اقدام به اجرای نغمه «کردان» (اوج رست) می کند. 🔹 در دو فراز بعدی، مقام زیبای سوزناک به طور کامل اجرا می شود که در میانه آن و از عبارت «... نفس لنفس ...» به مقام «نواثر» منتقل می شود. 🔹 دو فراز بعدی نیز حجاز است. حجازی که یک جنس از نواثر پایین تر قرار دارد، یعنی در واقع در جایگاه جنس فرع در مقام نواثر. 🔹 آخرین فراز نیز در همان پرده و در بیات اجرا شده است. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
صیاد یونس.mp3
1.03M
🔉مقطع زیبا با صدای استاد شعبان عبدالعزیز صیاد ۩ سوره مبارکه یونس آیات ۸۴ تا ۸۸ 🗯تحلیل: مقطعی است بسیار زیبا و روح‎نواز با تنغیم فوق‎العاده دلنشین و هیجان‎انگیز مرحوم صیاد. 🔹 این قطعه در مقام‎های بیات و رست اجرا شده است. انتقال بیات به رست که در بازگشت از ابتدای فراز «و قال موسی یا قوم ...» اتفاق می‎افتد، نوعی انتقال مخصوص به استاد صیاد است که دیوان اساسی را یک درجه پایین می‎آورد. 🔹 البته این انتقال عینا همان «بیات - رست درجه هفتم» است که با کاربردی متفاوت توسط برخی از اساتید و به خصوص مرحوم صیاد استفاده شده است. 🔹 همچنین در فراز «ربنا لا تجعلنا ...» ترکیب نواثر و رست اجرا شده است. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: ادغام و انواع آن در قرائت عاصم – قسمت ششم 🔷 ادغام تام - ادغام ناقص 🔸 ادغام تام: مدغم به طور کامل در مدغم فیه ادغام می‎شود و هیچ اثری از آن باقی نمی‎ماند. مانند: «قدتَّبَیَّن». 🔸 ادغام ناقص: مدغم در مدغم فیه ادغام می‎شود، ولی یکی از صفات مدغم باقی می‎ماند. مانند: «بَسَطتَّ» و «اَحَطتُّ». 👈 پدیده ادغام را می‌توان نوعی «تنازع بقاء» تعبیر کرد که در آن، معمولا ضعیف در قوی ادغام می‎شود و اثری از آن به جا نمی‎ماند. حال اگر قوی در ضعیف ادغام شود، ممکن است اثری از خود به جای بگذارد. 🔹 براین اساس، ادغام از لحاظ «بقاء اثر مدغم» به دو نوع «تامّ» و «ناقص» تقسیم می‎شود. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه آموزش صوت و لحن 3-4.mp3
1.21M
🔉آموزش لحن - جلسه سوم - قسمت پایانی 🔹 ادامه تمرین و تکرار جنس های بدون ربع پرده: 👈 نکریز (نواثر) و اثرکرد ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: ادغام و انواع آن در قرائت عاصم – قسمت هفتم موارد ادغام ناقص: 🔸ادغام ناقص «ط» در «ت»: در این ادغام از حرف «ط» صفات استعلاء و اطباق ابقاء می شود. 🔸ادغام ناقص «ق» در «ک»: در این ادغام صفت استعلاء حرف «ق» ابقاء می شود. 🔸ادغام ناقص «ن» در «و» و «ی»: در این ادغام صفت غنه «ن» ساکن باقی می‎ماند. بنابراین حاصل ادغام یک «و» یا «ی» مشدّد همراه با غنه است. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
سعید مسلم نوح.mp3
1.15M
🔉مقطع زیبا و خاطره‎انگیز با صدای استاد سعید مسلم ۩ سوره مبارکه نوح آیات ۱۵ تا ۲۴ 🗯تحلیل: این قطعه با مقام بیات شروع می‎شود و پس از اجرای مقام شوری به رست در درجه هفتم منتقل می‎شود. 🔹 مرحوم سعید مسلم سپس به روش استاد مصطفی اسماعیل مقام راست‎نیریز را اجرا نموده و به همین وسیله مجددا وارد بیات می‎شود (اکتاوی). 👈 نکته قابل توجه در این مقطع، تنغیم فوق‎العاده زیبا و دلربا در عین استفاده از الحان ساده است و این نکته‎ای است بسیار راهگشا که همیشه اجرای الحان پیچیده و ممتنع، لزوما دلیلی بر دلنشینی و گوش‎نوازی تلاوت نیست. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: ادغام و انواع آن در قرائت عاصم – قسمت هشتم ❓ چرا در رسم‎الخط «عثمان طه» برخی از ادغام‎ها علامت تشدید دارند و برخی ندارند؟ 👈 (مِن ورَائِهِم، مِن لَّدُنکَ، اَحَطتُ، غَفُورٌ رَّحِیم، ...) ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته ای در وقف و ابتدا: 🔹 تحلیل عبارات «بَلَی» در قرآن، به نقل از استاد رحمانی: 🔸 این عبارت معادل فارسی کلمه «چرا»ی غیر سوالی می‌باشد که در پاسخ به سوال منفی گفته می‌شود. مانند آیه ۱۷۲ سوره اعراف که می‌فرماید: 🌿 أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى 🔸 که اگر به معنای «نعم» باشد، معنای جمله خراب می‌شود: آیا من پروردگار شما نیستم؟ بله نیستید! ✔️ اما این طور درست است که بگوییم: چرا، پروردگار ما هستید. 🔸 در اکثر مواضع «بلی» جای ابتدا است: 🌿 وَقَالُوا لَن يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَن كَانَ هُودًا أَوْ نَصَارَىٰ ۗ تِلْكَ أَمَانِيُّهُمْ ۗ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﴿بقره - ١١١﴾ بَلَىٰ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّـهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِندَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿١١٢﴾ 🔸 در آیات فوق اگر قاری از آیه ۱۱۱ تا اواسط آیه ۱۱۲ یک نفس بخواند ولو اینکه وقفش درست باشد از او نمره کم می‌شود زیرا محل مناسب برای وقف، یعنی عبارت «بلی» در ابتدا آیه ۱۱۲ را رها کرده و اصطلاحا مرتکب عدول یا ترک اولی شده و به جای وقف در موضع قوی در موضع ضعیف وقف کرده است. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @quranyasingroup
جلسه آموزش صوت و لحن 4 - 1.mp3
2.03M
🔉آموزش لحن - جلسه چهارم - قسمت نخست آموزش جنس‎های دارای فاصله 1 و نیم پرده: اثرکرد، نکریز و نواثر ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – کلیات - قسمت نخست 🔹 پس از این که اختلاف در قرائتها بسیار گردید (به دلایلی که پیش از این گفته شد و شرح آن در کتب تاریخ قرآن موجود است) گروهی در پی تنظیم، دسته‎بندی و قاعده‎مند نمودن آنها برآمدند و کتبی در این زمینه نگاشته شد... . 🔹 در قرن چهارم «ابن مجاهد» مطالعات وسیع و دقیقی در این زمینه انجام داد و از میان انبوه قرائتهای موجود، قرائات معتبر را در ۷ عدد منحصر نمود (قرّاء سبعه). دلیل این کار و شیوه انتخاب قاریان در کتب علوم قرآنی موجود است. 🔹 بعدها توسط محققین، ۳ قرائت دیگر نیز به این مجموعه افزوده و تعداد قرائات مقبول و معتبر به ۱۰ رسید (قرّاء عشره). 🔹 بنابراین از آنجا که برای هر یک از قرّاء، دو نفر از راویان به عنوان راوی معتبرتر پذیرفته و ثبت شده است، تعداد روایات مورد اعتماد به عدد ۲۰ می‎رسد ... . ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
محمدحکیم عمران اعراف کوتاه.mp3
1.13M
🔉تلاوت کوتاه و زیبا با صدای استاد محمد حکیم عمران ۩ سوره مبارکه اعراف آیات ۱۴۴ تا ۱۴۷ 🗯تحلیل: نکته مهم در این تلاوت کوتاه، استفاده استاد از ۴ انتقال است که در تمامی آنها پرده قرار را جابجا نموده است. 🔹 در نخستین انتقال که مرحوم عمران از شوری به بیات منتقل می‎شود، گام تلاوت را یک جنس (۲ و نیم پرده) بالاتر می‎برد. 🔹 سپس با استفاده از حسینی عشیران یک بار دیگر ۳ درجه بالا می‎رود. 🔹 اما در سومین انتقال که فوق العاده کمیاب و البته تکنیکی و عالمانه بوده است، بیات را به سگاه تبدیل کرده، قرار را به اندازه ۲ درجه پایین می‎آورد. 🔹 آخرین بار نیز با انتقال به رست، تلاوت ۲ درجه دیگر نزول یافته، با همین مقام به فرود ختم می‎شود. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup