💡نکته تجویدی:
ادغام و انواع آن در قرائت عاصم – قسمت سوم
🔷 ادغام کبیر:
مدغم و مدغمفیه هر دو متحرک باشند، مانند «قیلَ لَهم» که میشود «قیـلَّهم» - «بِنورِ رَبِّها» که میشود «بِنورَّبِّها» – «سَیَقولُ لَک» که میشود «سَیَقولّـک».
👈 در روایت حفص، قاری فقط به مواردی که ادغام کبیر در رسمالخط لحاظ شده عمل میکند و لازم نیست که از جانب خود ادغام کبیر اجرا کند.
🔸 مثلا عبارت «لاتأمَنّـا» در سوره مبارکه یوسف که در اصل «لاتأمَنُـنا» بوده یا «تأمُرونّی» در سوره زمر که در اصل «تأمُرونَنی» بوده است.
☝️ توجه:
این موارد بر اساس قواعد صرفی زبان و ادبیات عرب اتفاق میافتد و به تجوید مربوط نمیباشد. هرچند میدانیم بسیاری از نکات تجویدی بر پایه قواعد صرفی است و اصولا علم صرف را باید مادر علم تجوید به حساب آورد.
🔷 ادغام صغیر:
مدغم ساکن و مدغم فیه متحرک است. مانند «مَنْ یَقول» - «إنْ نَعفُ» - «قُلْ رَّبِّ».
🔸 این نوع از ادغام سه گونه است: متماثلین (مثلین) – متجانسین - متقاربین
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡 نکتهای در علم قرائات
وجوه کلی در اختلاف قرائات – قسمت دوم
🔸 مورد دوم: اختلاف به لحاظ وجوه اعراب
1⃣ اختلاف در حرکات و إعراب کلمه بدون تغییر در صورت و معنا
2⃣ اختلاف در إعراب و حرکات با حفظ صورت ولی تغییر در معنا
🔹 نمونهها:
🌿 بدون تغییر معنا 👈 «قَالَ يَا قَوْمِ هَؤُلاء بَنَاتِى هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ» (هود – 78) که «أَطْهَرَ» نیز قرائت شده است.
🌿 بدون تغییر معنا 👈 «وَيَضِيق صَدْرِي» (شعراء – 13) که هم به رفع قاف (يضيقُ) و هم به نصب آن (يضيقَ) قرائت شده است.
🌿 با تغییر معنا 👈 «کَفلَها زکریّا» (آلعمران – 37) که به تشديد «فاء» (کَفَّلَها) و نصب «زکريّا» به عنوان مفعول دوم قرائت شده است. یعنی «کفالت او را به زکریا سپرد».
همچنین به تخفيف «فاء» (وَكَفَلَهَا) و رفع «زکريّا» به عنوان فاعل نیز قرائت شده است. یعنی «زکریا کفالت او را پذیرفت».
🔹دانشمندان چنين مواردى را در صورت موافقت با قواعد عربی، مقبول و مجاز براى قرائت میدانند.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
ادغام و انواع آن در قرائت عاصم – قسمت چهارم
🔹 بر اساس مدغم ساکن و مدغم فیه متحرک، ادغامات به چند دسته تقسیم میشوند:
🔸ادغام متماثلین: دو حرف مثل هم در یکدیگر ادغام میشوند، مانند ادغام دو حرف «میم» در عبارت «ربِّهم مَّرجِعُهم» یا ادغام دو حرف «باء» در عبارت «اِذهَب بِّکتابی».
🔸ادغام متجانسین: دو حرف همجنس در یکدیگر ادغام میشوند، منظور از همجنس همان دو حرف هم مخرج است که در صفات متفاوت هستند. مانند ادغام «دال» در «تاء» در عبارت «قد تَبَیَّن = قَتَّـبَیَّن» یا «طاء» در «تاء» در عبارت «اَحَطتُ = اَحَتُّ» که البته این مثال از نوع ادغام ناقص است و بعدا تشریح خواهد شد.
🔸ادغام متقاربین: دو حرف که هم مخرج نیستند ولی مخرج آنها نزدیک یکدیگر است ادغام میشوند. مانند «لام» در «راء» در عبارت «قُل رَبِّ = قُرَّبِّ» و ادغام «قاف» در «کاف» در عبارت «اَلَم نخلُقکُم = اَلَم نخلُکُّم».
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی
۩ سوره مبارکه انفطار آیات ۱۴ تا ۱۹ و ابتدای سوره مبارکه فجر – قسمت نخست
🗯تحلیل:
در نخستین فراز استاد جنس بیات را اجرا میکند که از لحاظ ردیف لحنی در واقع همان «بیات نوا» است، زیرا بیشترین تاکید بر روی درجه چهارم مقام قرار دارد (نت شاهد).
🔹 سپس بیات ادامه پیدا میکند و فراز بعدی به مقام «شوری» ختم میشود که در کلمه «بغائبین» جنس حجاز به خوبی نمایان است. استاد در انتهای فراز بر روی درجه سوم بیات توقف میکند.
🔹 در ادامه استاد بعد از این که در فراز «و ما ادریک ...» فضا را به خوبی آماده نمود، از آیه «ثم ما ادریک» جنس حجاز (جنس فرع در مقام شوری) را تبدیل به بیات نموده، قرار تلاوت را یک جنس (۲.۵ پرده) بالا میبرد و مجددا بیات را ادامه میدهد.
🔹 در فراز آخر این قطعه، استاد مقام رست را به گونهای خاص و شگفت انگیز اجرا میکند ...
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉آموزش لحن - جلسه سوم - قسمت سوم
🔹 ادامه تمرین و تکرار جنس های بدون ربع پرده:
👈 نهاوند، عجم
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
ادغام و انواع آن در قرائت عاصم – قسمت پنجم
🔷 چند نکته در باب ادغام متقاربین:
🔸 در ادغام حروف یرملون، به جز حرف «نون» بقیه جزو ادغام متقارب هستند. مانند: «مِن لَّدُنکَ».
🔸 در ادغام «الـ» تعریف در حروف شمسی به جز حرف «لام» بقیه جزو ادغام متقارب محسوب میشود. مانند: «الرَّحمن».
🔸 در قرائت عاصم، ادغام متقارب در حروف حلقی انجام نمیشود. مانند: «فَاصْفَحْ عَنهُم».
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی
۩ سوره مبارکه انفطار آیات 14 تا 19 و ابتدای سوره مبارکه فجر – قسمت دوم
🗯تحلیل:
... در نخستین فراز این قطعه، استاد مقام رست را به گونهای خاص و شگفت انگیز اجرا می کند. ایشان بعد از اجرای بیات به یک باره و در یک نفس، ضمن انتقال به مقام رست در درجه چهارم، اقدام به اجرای نغمه «کردان» (اوج رست) می کند.
🔹 در دو فراز بعدی، مقام زیبای سوزناک به طور کامل اجرا می شود که در میانه آن و از عبارت «... نفس لنفس ...» به مقام «نواثر» منتقل می شود.
🔹 دو فراز بعدی نیز حجاز است. حجازی که یک جنس از نواثر پایین تر قرار دارد، یعنی در واقع در جایگاه جنس فرع در مقام نواثر.
🔹 آخرین فراز نیز در همان پرده و در بیات اجرا شده است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉مقطع زیبا با صدای استاد شعبان عبدالعزیز صیاد
۩ سوره مبارکه یونس آیات ۸۴ تا ۸۸
🗯تحلیل:
مقطعی است بسیار زیبا و روحنواز با تنغیم فوقالعاده دلنشین و هیجانانگیز مرحوم صیاد.
🔹 این قطعه در مقامهای بیات و رست اجرا شده است. انتقال بیات به رست که در بازگشت از ابتدای فراز «و قال موسی یا قوم ...» اتفاق میافتد، نوعی انتقال مخصوص به استاد صیاد است که دیوان اساسی را یک درجه پایین میآورد.
🔹 البته این انتقال عینا همان «بیات - رست درجه هفتم» است که با کاربردی متفاوت توسط برخی از اساتید و به خصوص مرحوم صیاد استفاده شده است.
🔹 همچنین در فراز «ربنا لا تجعلنا ...» ترکیب نواثر و رست اجرا شده است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
ادغام و انواع آن در قرائت عاصم – قسمت ششم
🔷 ادغام تام - ادغام ناقص
🔸 ادغام تام:
مدغم به طور کامل در مدغم فیه ادغام میشود و هیچ اثری از آن باقی نمیماند. مانند: «قدتَّبَیَّن».
🔸 ادغام ناقص: مدغم در مدغم فیه ادغام میشود، ولی یکی از صفات مدغم باقی میماند. مانند: «بَسَطتَّ» و «اَحَطتُّ».
👈 پدیده ادغام را میتوان نوعی «تنازع بقاء» تعبیر کرد که در آن، معمولا ضعیف در قوی ادغام میشود و اثری از آن به جا نمیماند. حال اگر قوی در ضعیف ادغام شود، ممکن است اثری از خود به جای بگذارد.
🔹 براین اساس، ادغام از لحاظ «بقاء اثر مدغم» به دو نوع «تامّ» و «ناقص» تقسیم میشود.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉آموزش لحن - جلسه سوم - قسمت پایانی
🔹 ادامه تمرین و تکرار جنس های بدون ربع پرده:
👈 نکریز (نواثر) و اثرکرد
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
ادغام و انواع آن در قرائت عاصم – قسمت هفتم
موارد ادغام ناقص:
🔸ادغام ناقص «ط» در «ت»:
در این ادغام از حرف «ط» صفات استعلاء و اطباق ابقاء می شود.
🔸ادغام ناقص «ق» در «ک»:
در این ادغام صفت استعلاء حرف «ق» ابقاء می شود.
🔸ادغام ناقص «ن» در «و» و «ی»:
در این ادغام صفت غنه «ن» ساکن باقی میماند. بنابراین حاصل ادغام یک «و» یا «ی» مشدّد همراه با غنه است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉مقطع زیبا و خاطرهانگیز با صدای استاد سعید مسلم
۩ سوره مبارکه نوح آیات ۱۵ تا ۲۴
🗯تحلیل:
این قطعه با مقام بیات شروع میشود و پس از اجرای مقام شوری به رست در درجه هفتم منتقل میشود.
🔹 مرحوم سعید مسلم سپس به روش استاد مصطفی اسماعیل مقام راستنیریز را اجرا نموده و به همین وسیله مجددا وارد بیات میشود (اکتاوی).
👈 نکته قابل توجه در این مقطع، تنغیم فوقالعاده زیبا و دلربا در عین استفاده از الحان ساده است و این نکتهای است بسیار راهگشا که همیشه اجرای الحان پیچیده و ممتنع، لزوما دلیلی بر دلنشینی و گوشنوازی تلاوت نیست.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
ادغام و انواع آن در قرائت عاصم – قسمت هشتم
❓ چرا در رسمالخط «عثمان طه» برخی از ادغامها علامت تشدید دارند و برخی ندارند؟
👈 (مِن ورَائِهِم، مِن لَّدُنکَ، اَحَطتُ، غَفُورٌ رَّحِیم، ...)
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکته ای در وقف و ابتدا:
🔹 تحلیل عبارات «بَلَی» در قرآن، به نقل از استاد رحمانی:
🔸 این عبارت معادل فارسی کلمه «چرا»ی غیر سوالی میباشد که در پاسخ به سوال منفی گفته میشود. مانند آیه ۱۷۲ سوره اعراف که میفرماید:
🌿 أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى
🔸 که اگر به معنای «نعم» باشد، معنای جمله خراب میشود: آیا من پروردگار شما نیستم؟ بله نیستید!
✔️ اما این طور درست است که بگوییم: چرا، پروردگار ما هستید.
🔸 در اکثر مواضع «بلی» جای ابتدا است:
🌿 وَقَالُوا لَن يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَن كَانَ هُودًا أَوْ نَصَارَىٰ ۗ تِلْكَ أَمَانِيُّهُمْ ۗ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﴿بقره - ١١١﴾ بَلَىٰ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّـهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِندَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿١١٢﴾
🔸 در آیات فوق اگر قاری از آیه ۱۱۱ تا اواسط آیه ۱۱۲ یک نفس بخواند ولو اینکه وقفش درست باشد از او نمره کم میشود زیرا محل مناسب برای وقف، یعنی عبارت «بلی» در ابتدا آیه ۱۱۲ را رها کرده و اصطلاحا مرتکب عدول یا ترک اولی شده و به جای وقف در موضع قوی در موضع ضعیف وقف کرده است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@quranyasingroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉آموزش لحن - جلسه چهارم - قسمت نخست
آموزش جنسهای دارای فاصله 1 و نیم پرده:
اثرکرد، نکریز و نواثر
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – کلیات - قسمت نخست
🔹 پس از این که اختلاف در قرائتها بسیار گردید (به دلایلی که پیش از این گفته شد و شرح آن در کتب تاریخ قرآن موجود است) گروهی در پی تنظیم، دستهبندی و قاعدهمند نمودن آنها برآمدند و کتبی در این زمینه نگاشته شد... .
🔹 در قرن چهارم «ابن مجاهد» مطالعات وسیع و دقیقی در این زمینه انجام داد و از میان انبوه قرائتهای موجود، قرائات معتبر را در ۷ عدد منحصر نمود (قرّاء سبعه). دلیل این کار و شیوه انتخاب قاریان در کتب علوم قرآنی موجود است.
🔹 بعدها توسط محققین، ۳ قرائت دیگر نیز به این مجموعه افزوده و تعداد قرائات مقبول و معتبر به ۱۰ رسید (قرّاء عشره).
🔹 بنابراین از آنجا که برای هر یک از قرّاء، دو نفر از راویان به عنوان راوی معتبرتر پذیرفته و ثبت شده است، تعداد روایات مورد اعتماد به عدد ۲۰ میرسد ... .
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉تلاوت کوتاه و زیبا با صدای استاد محمد حکیم عمران
۩ سوره مبارکه اعراف آیات ۱۴۴ تا ۱۴۷
🗯تحلیل:
نکته مهم در این تلاوت کوتاه، استفاده استاد از ۴ انتقال است که در تمامی آنها پرده قرار را جابجا نموده است.
🔹 در نخستین انتقال که مرحوم عمران از شوری به بیات منتقل میشود، گام تلاوت را یک جنس (۲ و نیم پرده) بالاتر میبرد.
🔹 سپس با استفاده از حسینی عشیران یک بار دیگر ۳ درجه بالا میرود.
🔹 اما در سومین انتقال که فوق العاده کمیاب و البته تکنیکی و عالمانه بوده است، بیات را به سگاه تبدیل کرده، قرار را به اندازه ۲ درجه پایین میآورد.
🔹 آخرین بار نیز با انتقال به رست، تلاوت ۲ درجه دیگر نزول یافته، با همین مقام به فرود ختم میشود.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
ادغام و انواع آن در قرائت عاصم – قسمت نهم
ادغام واجب، ممتنع و جائز:
🔸ادغام واجب: ادغامی که همه قراء بر آن اجماع دارند.
مانند: ادغام مثلین یا ادغام یرملون.
🔸ادغام ممتنع: ادغامی که متخصصان قرائت در عدم انجام آن اجماع دارند.
مانند: ادغام متباعدین
🔸ادغام جائز: ادغامی که قراء بر سر آن اختلاف دارند.
مانند: یلهث ذلک – ارکب معنا. که عاصم به روایت حفص هر دو را به ادغام خوانده ولی نافع به روایت ورش هر دو را اظهار نموده است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡 نکتهای در وقف و ابتدا:
وقف بر «نَعَم»
🔹 در قرآن کریم چهار مورد كلمه «نَعَم» آمده که عبارت است از:
🌿 وَنَادَى أَصْحَابُ الْجَنَّةِ أَصْحَابَ النَّارِ أَنْ قَدْ وَجَدْنَا مَا وَعَدَنَا رَبُّنَا حَقًّا فَهَلْ وَجَدْتُمْ مَا وَعَدَ رَبُّكُمْ حَقًّا قَالُوا نَعَمْ فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ ﴿اعراف - ۴۴﴾
🌿 وَجَاءَ السَّحَرَةُ فِرْعَوْنَ قَالُوا إِنَّ لَنَا لَأَجْرًا إِنْ كُنَّا نَحْنُ الْغَالِبِينَ ﴿اعراف -۱۱۳﴾ قَالَ نَعَمْ وَإِنَّكُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ ﴿۱۱۴﴾
🌿 فَلَمَّا جَاءَ السَّحَرَةُ قَالُوا لِفِرْعَوْنَ أَءِنَّ لَنَا لَأَجْراً إِن كُنَّا نَحْنُ الْغَالِبِينَ﴿شعراء - ۴۱﴾ قَالَ نَعَمْ وَإِنَّكُمْ إِذاً لَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ ﴿۴۲﴾
🌿 أَإِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَابًا وَعِظَامًا أَإِنَّا لَمَبْعُوثُونَ﴿صافات -۱۶﴾ أَوَآبَاؤُنَا الْأَوَّلُونَ﴿۱۷﴾ قُلْ نَعَمْ وَأَنْتُمْ دَاخِرُونَ ﴿۱۸﴾
🔸 به عقیده اساتید فن، وقف بر «نَعَم» در مورد اول «کافی» و ابتدا به مابعد جایز است، زیرا به ماقبل وابسته نمیباشد.
🔸 اما در ۳ مورد دیگر، «نَعَم» و مابعدش مقول قول هستند و بنابراین دارای ارتباط معنایی بوده، وقف بر «نَعَم» در آنها «حَسن» است و ابتدا به مابعد نیز جایز نمیباشد.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉آموزش لحن - جلسه چهارم - قسمت دوم
🔹 توضیحاتی پیرامون اصطلاحات جنس، مقام، منفصل، متصل، فاصل طنینی
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
🔉 تلاوت ترتیل آیاتی از جزء یکم توسط قاری نوجوان «امیرحسین فرجی»
📖 سوره مبارکه بقره آیات ۲۵ تا ۲۸
🌿 وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۖ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا ۙ قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ ۖ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا ۖ وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ ۖ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿٢٥﴾
🌿 إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا ۚ فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًا ۘ يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا ۚ وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ ﴿٢٦﴾
🌿 الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ﴿٢٧﴾
🌿 كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَكُنْتُمْ أَمْوَاتًا فَأَحْيَاكُمْ ۖ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ﴿٢٨﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
🔉 تلاوت ترتیل آیاتی از جزء دوم توسط حافظ کل قرآن کریم «سیدعلی بابازاده»
📖 سوره مبارکه بقره آیات ۱۸۳ تا ۱۸۶
🌿 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴿١٨٣﴾
🌿 أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ ۚ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۚ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ ۖ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ ۚ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿١٨٤﴾
🌿 شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿١٨٥﴾
🌿 وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ ﴿١٨٦﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
📖 آموزش قرائات – کلیات – قسمت دوم:
🔸 ... در حال حاضر از میان ۲۰ روایت مشهور -که بدانها اشاره شد- قرائت عاصم به روایت حفص از محبوبیت و مشهوریت بیشتری برخوردار است و پس از آن میتوان روایت «ورش از نافع» و «خلف از حمزه» را محبوبترین و پرکاربردترین روایات دانست و این مسئله در تلاوت قراء مشهور جهان اسلام نیز مشهود است.
🔸 در جمهوری اسلامی ایران نیز تمامی مصاحف به روایت «حفص از عاصم» طبع میگردد و آموزش قاریان و حافظان و قرآنآموزان نیز بر اساس همین روایت صورت میپذیرد.
❓ اما اگر قاری قرآن علاقه دارد به روشی غیر از حفص تلاوت کند، باید چه مواردی را بیاموزد؟ ...
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
کلیدهای اساسی برای داشتن لهجه عربی در قرائت قرآن به نقل از استاد موسوی بلده:
🔹 سه کلید طلایی: حرکت، حرف، حجم
🔸 اولین کلید: «حرکات» که شامل فتحه، ضمه و کسره است و باید به عربی فصیح ادا شود.
🔸 دومین کلید: «حروف» قرآن که باید به همان شکل عربی (بر اساس قواعد تجویدی) تلفظ شود.
🔸 سومین کلید: «حجم» که در علم تجوید به آن تفخیم و ترقیق میگویند و تابع احکام تجویدی است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉خلاصه تلاوت آموزشی در مقامات بیات، شوری، سگاه و چهارگاه
۩ سوره مبارکه اعراف - آیات ابتدایی
🗯تحلیل:
ویژگی خاص این تلاوت عبارت است از بهکارگیری چندین مقام مختلف در مدت زمان کوتاه که البته به دلیل اجرای صحیح و مناسب انتقالات، شنونده را دچار سردرگمی و احساس تشتت نمیشود.
🔹 نخستین فراز در مقام بیات اجرا شده است.
🔹 در دومین فراز مقام شوری تا عبارت «بَأسُنا اِلّا» شنیده میشود و پس از آن و در کلمات پایانی فراز به سگاه منتقل میگردد. در این انتقال، مقام سگاه روی درجه دوم شوری قرار گرفته، یعنی سگاه یک درجه بالاتر از بیات.
🔹 در فراز بعد «فَلَنَسئَلَنَّ ...» مجددا بیات آغاز میشود که روی درجه سوم سگاه قرار دارد و به این ترتیب نسبت به بیات قبلی 3 درجه بالاتر است.
🔹 در فراز بعدی مقام حسینی اجرا شده که عبارت است از جنس رست متصل با بیات.
🔹 سپس قرائت به چهارگاه منتقل میشود ...
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup