eitaa logo
خانه قرآن نورالهدایه
3.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
737 ویدیو
30 فایل
خانه قرآن و عترت نورالهدایه زیر نظر سازمان دارالقرآن کریم کشور ارتباط با مدیر : @Enteghame_sakht
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸🔶 و تِلْکَ الْأَيَّامُ نُداوِلُها بَيْنَ النَّاسِ قسمتی از آیه 140 سوره آل عمران 💠 ترجمه: و ما این روزها[یِ پیروزی و ناکامی] را [به عنوان امتحان] در میان مردم می گردانیم . کانال با قرآن خوشبخت شوید ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
⭕️⭕️⭕️ ⭕️⭕️ ⭕️ جزء 9️⃣1️⃣ 🔻🔻🔻
😪افسوس‌های بی فایده😪 وَ یَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلیَ‌ یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنیِ اتخَّذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا(27)یَاوَیْلَتا‌ لَیْتَنِی لَمْ أَتخَّذْ فُلَانًا خَلِیلًا(28)لَّقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِی(29- فرقان) 👇👇👇 🔰 روزی که ظالم دست خود را از روی حسرت به دندان می‌گزد و می‌گوید: ای کاش همراه با فرستاده او برای خود، راه باریکه‌ای به سوی هدایت دست و پا می‌کردم. ای و ای، کاش من فلانی را [که سبب بدبختی من شد] به دوستی نمی‌گرفتم؛ چون او مرا از قرآنی که برایم آمد گمراه کرد. 👌 ظاهراً مراد از«ظالم» هر کسی است که با هدایت فرستاده الهی به راه راست نمی‌رود؛ هر چند که آیه در مورد ستمگران این امت و رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل شده است.(1) 🌺 در قیامت صحنه‌های عجیبی رخ می‌دهد که بخشی از آن حسرت‌های بی فایده ایست که ظالمان نسبت به عمل کرد غلط خود در گذشته می‌خورند؛ ندامت‌هایی که دیگر هیچ سودی به حال آن‌ها ندارد. آیات مورد بحث به دو مورد از این حسرت خوردن‌ها اشاره دارد. 🌸 اگر دستور دین را بی محلی کردیم و در پی برآوردن خواهش دل برآمدیم شک نکنیم که بت پرستیده‌ایم؛ نشان به آن نشان که در دل یا به زبان می‌گوییم: «چون دلم می‌خواهد» نه «چون خدا می‌خواهد» 👌حسرت اول بعد از آن است که می‌بینند تنها راه نجات و سعادت راهی بود که فرستادگان الهی به مردم ارائه کردند و خود در آن راه پیش‌قدم شده و مردم را به آن دعوت کردند؛ ولی این‌ها به جای تبعیت و همراهی با رسولان حق، آن‌ها و راهشان را مسخره کردند و از گام نهادن در آن به شدت خودداری کردند. 👌حسرت دوم نسبت به دوستانی است که در دنیا برگزیدند دوستانی که به ظاهر دوست بودند اما در واقع دشمنان خطرناکی بودند که باعث گمراهی و بدبختی آن‌ها شدند و با آنکه دین و راهکار هدایت و سعادت در دسترس این‌ها قرار داشت اما آن به ظاهر دوستان آن‌ها را از پیروی دین منع کرده و به گناه و بازی‌های دنیایی مشغول کردند. ➖از این آیه به خوبی می‌توان به نقش و میزان تأثیر دوست در سعادت و شقاوت انسان پی برد؛ نقش و تأثیری که با تحقیق و تجربه ثابت شده و غیرقابل انکار است. کانال با قرآن خوشبخت شوید ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
😨بتی که پرستش آن بین ما رواج دارد😨 أَ رَءَیْتَ مَنِ اتخَّذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ (فرقان- 43) 👇👇👇 ➖ آیا دیدی کسی را که معبود خود را هوای نفس خویش برگزیده؟ 💕 «هوی» به معنای میل نفس به سوی خواسته‌های خودش است؛ ⭐️ بدون اینکه آن تمایلات را با عقل خود سنجیده و هماهنگ کرده باشد و مراد از «معبود گرفتن هوای نفس»؛ اطاعت و پیروی کردن آن است؛ بدون اینکه توجهی به دستورات خداوند متعال داشته باشد.(2) ✍️ آیه شریفه درباره کسانی سخن می‌گوید که در کنار آن خدای یکتا، خدای دیگری هم دارند که برخی اوقات و یا همیشه از دستورات او پیروی می‌کنند. آن خدای دیگر یا بت نتراشیده‌ای که پیروان زیادی هم دارد همان بت نفس ماست. ⭐️ هر جا که فرمان یا همان خواست دل با حکمی از احکام الهی در ستیز شد همان جا می‌توان فهمید که ما خداپرستیم یا مطیع بت نفسیم. ⭐️ اگر دستور دین را بی محلی کردیم و در پی برآوردن خواهش دل برآمدیم شک نکنیم که بت پرستیده‌ایم؛ 🌸 نشان به آن نشان که در دل یا به زبان می‌گوییم: «چون دلم می‌خواهد» نه «چون خدا می‌خواهد» 💚 مؤمنین انفاقی عادلانه و دور از هر گونه اسراف و سخت‌گیری دارند؛ نه آن چنان بذل و بخشش می‌کنند که زن و فرزندشان گرسنه بمانند و نه آن چنان سخت‌ می‌گیرند که دیگران از مواهب آن‌ها بهره نگیرند کانال با قرآن خوشبخت شوید ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خانه قرآن نورالهدایه
⭕️⭕️⭕️ ⭕️⭕️ ⭕️ #نکات_کلیدی جزء 9️⃣1️⃣ 🔻🔻🔻
💌 ؟ 💌 وَ الَّذِینَ إِذَا أَنفَقُواْ لَمْ یُسْرِفُواْ وَ لَمْ یَقْترُُواْ وَ کَانَ بَینْ‌َ ذَالِکَ قَوَامًا(67- فرقان) 🔻🔻🔻 🔴 مؤمنین که بندگان خداوند رحمانند وقتی انفاق می‌کنند، نه اهل زیاده‌روی هستند و نه بخل می‌ورزند؛ 🔵 بلکه بین این دو راه اعتدال را بر می‌گزینند. ⚫️ این آیه شریفه به یکی از ویژگی‌های مؤمنین که اعتدال‌ و دوری از هر گونه افراط و تفریط در کارها به خصوص در مسأله است اشاره می‌کند. ⚪️ در این فراز قرآن کریم اصل انفاق کردن را به عنوان یکی از وظایف و برنامه‌های قطعی مؤمنین، مسلّم گرفته و تنها مقدار پرداخت آن را به شکل توصیفی بیان می‌کند که: ☑️ مؤمنین انفاقی عادلانه و دور از هر گونه اسراف و سخت‌گیری دارند؛ نه آن چنان بذل و بخشش می‌کنند که زن و فرزندشان گرسنه بمانند و نه آن چنان سخت‌ می‌گیرند که دیگران از مواهب آن‌ها بهره نگیرند.(3)❌ ─━━⊱✨⊰๑🕊๑⊱✨⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱✨⊰๑🕊๑⊱✨⊰━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خانه قرآن نورالهدایه
⭕️⭕️⭕️ ⭕️⭕️ ⭕️ #نکات_کلیدی جزء 9️⃣1️⃣ 🔻🔻🔻
🔥 ☀️ مَن تَابَ وَ ءَامَنَ وَ عَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُوْلَئکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَ کاَنَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا(70- فرقان) 👇👇👇 🔰 آنان که توبه کنند و ایمان آورند و کار شایسته انجام دهند، که خدا بدی‌هایشان را به خوبی‌ها تبدیل می‌کند و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. 💜 این آیه بشارتی است شگفت به کسانی که گناه کرده‌اند و از گذشته خود پشیمانند. 💜 در این فراز سخن از عفو بخشش نیست بلکه گامی فراتر و لطفی بیشتر به چشم می‌خورد و آن تبدیل گناهان به حسنات است. 💜 اگر گنه‌کاری واقعاً از کرده خود پشیمان شد و در عقیده و عمل خود بازنگری کرد و راه جبران و صلاح را پیش گرفت خداوند به او وعده داده که گناهانش را تبدیل به حسنات خواهد کرد. ___ 💙 خلاصه نظر علامه طباطبایی(ره) در چگونگی تبدیل سیئات به حسنات گناه آن اثری است که با ارتکاب نهی خدا در نفس ایجاد شده و در آن باقی می‌ماند. 💚 و نیز تا ذات کسی شقی و یا آمیخته به شقاوت نباشد، هرگز مرتکب عمل زشت و گناه نمی‌شود و گناه و اعمال زشت از آثار شقاوت و خباثت ذات آدمی است. ❤️ حال اگر چنین ذاتی با توبه؛ ایمان و عمل صالح تبدیل به ذاتی طیب و طاهر و خالی از خباثت شد؛ 🧡 لازمه این تبدیل این است که آثاری هم که در سابق داشت به نام گناه، با مغفرت و رحمت خدا مبدل به آثاری شود که با نفس پاک و طیب متناسب باشد و آن این است که عنوان گناه از آن برداشته شود و عنوان حسنه و ثواب به خود بگیرد.(5) ─━━⊱✨⊰๑🕊๑⊱✨⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱✨⊰๑🕊๑⊱✨⊰━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خانه قرآن نورالهدایه
⭕️⭕️⭕️ ⭕️⭕️ ⭕️ #نکات_کلیدی جزء 9️⃣1️⃣ 🔻🔻🔻
😧 ؛ اما خدا همه را کرد 🤐 وَ لَا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَیَأْخُذَکُمْ عَذَابُ یَوْمٍ عَظِیمٍ(156) فَعَقَرُوهَا فَأَصْبَحُواْ نَادِمِینَ(157) فَأَخَذَهُمُ الْعَذَابُ إِنَّ فیِ ذَالِکَ لاََیَةً وَ مَا کاَنَ أَکْثرَُهُم مُّؤْمِنِینَ(158) 👇🏻👇🏻👇🏻 ✍️ پیامبرشان حضرت صالح ع به آن‌ها گفت این کاری به این شتر نداشته باشید❌ که اگر آسیبی به او رساندید گرفتار عذابی سخت خواهید شد. ✅ ✍️ اما آن‌ها گوش نکرده ❌ و آن شتر را کشتند🔪 و بعد که عذاب قطعی را دیدند پشیمان شدند که سودی به حالشان نداشت⚔️ و عذاب آن‌ها را فراگرفت.🔥🔥 ⚡️ نکته قابل توجه در این آیه این است که قاتل آن شتر فقط نفر بود؛☝️ اما همان‌طور که ملاحظه می‌کنید خداوند متعال نفرمود «فعقرها احد منهم؛ یکی از آن‌ها شتر را کشت»؛ بلکه فرمود « فَعَقَرُوهَا » همه او را کشتند🖐 و بعد هم نفرمود فقط آن یک نفر عذاب شد بلکه فرمود همه آن‌ها به عذاب الهی گرفتار شدند .✋ 🤔 حال سوال این است که چرا خداوند گناه یک نفر را به همه نسبت داد و همه را گرفتار عذاب کرد؟🤔 این سوال را امیرالمؤمنین علیه‌السلام داده‌اند آن حضرت می‌فرماید: 🔰🔰🔰 ✍️ أیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا یَجْمَعُ النَّاسَ الرِّضَا وَ السُّخْطُ وَ إِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاحِدٌ فَعَمَّهُمُ اللَّهُ بِالْعَذَابِ لَمَّا عَمُّوهُ بِالرِّضَا(6) ؛ ❤️ ای مردم، جز این نیست که خشنودی و خشم است که مردم را بر محوری جمع می‌کند. ❤️ همانا ناقه ثمود را یک نفر پی کرد و کشت؛ ❤️ امّا عذاب خداوند همه را گرفت چون همگان به آن گناه دادند. 🔹پی نوشت ها : (1) ر.ک به المیزان ج15 ص203(2) المیزان ج15 ص223(3) نمونه 15 ص152 (4) الکافی ج4 ص54(5) المیزان ج15 ص 243(6) نهج‌البلاغه خطبه 201 امید پیشگربخش قرآن تبیان ─━━⊱✨⊰๑🕊๑⊱✨⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱✨⊰๑🕊๑⊱✨⊰━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻او آمده تا سلاحت را از زمین بردارد حاج قاسم.... مردی دیگر هم به میدان آمده...