🔅 فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَ لَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ ﴿۱۴﴾ رَفِيعُ الدَّرَجَاتِ ذُو الْعَرْشِ يُلْقِي الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ عَلَىٰ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ لِيُنْذِرَ يَوْمَ التَّلَاقِ ﴿۱۵﴾ يَوْمَ هُمْ بَارِزُونَ ۖ لَا يَخْفَىٰ عَلَى اللَّهِ مِنْهُمْ شَيْءٌ ۚ لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ ۖ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ ﴿۱۶﴾
🔸 پس خدا را بخوانید در حالی که دین را برای او خالص کرده باشید هر چند کافران نخواهند. ﴿۱۴﴾ که او دارای شئون و مراتب رفیع و صاحب عرش (عظیم) است، روح (همان فرشته جان بخش) را از امر خود بر هر که از بندگانش بخواهد میفرستد تا خلق را از روز ملاقات (ثواب و عقاب) بترساند. ﴿۱۵﴾ آن روزی که همه خلق پدیدار شوند (و نیک و بدشان آشکار گردد) که هیچ کرده آنها بر خدا پنهان نباشد. در آن روز سلطنت عالم با کیست؟ با خدای یکتای بس قاهر منتقم است. ﴿۱۶﴾
💭 سوره: غافر
🆔 https://eitaa.com/Quran_tafsir_gheraat🕊🤍
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
💎آیه۲۶
"إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَن يَضْرِبَ مَثَلًا مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًا يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ "
⛓بحث: #هدایت و #اضلال_الهی
📨 اضلال و هدایت نسبت به خداوند بر دو قسم است:
یکی ابتدایی و دیگری پاداشی و کیفری.(اضلال ابتدایی نداریم و پاداشی است ولی هدایت ابتدایی و پاداشی داریم)
📢 #هدایت_ابتدایی از اوصاف کمالی حق است که با تعبیرهایی مانند:
« إنّا هدیناه السّبیل »،
« وهدیناه النّجدیْن »
و « هدًی للنّاس »
از آن یاد شده است و بر دو گونه است: یکی #تشریعی که به معنای «ارائه طریق» است و نصیب همه انسانها می شود و دیگری #تکوینی که شامل همه موجودات اعم از انسان و غیرانسان است؛ چون خداوند همه را از راه فطرت یا غریزه یا میل به کمالهای شایسته آنها راهنمایی کرده است:
« ربّنا الّذی أعطی کلّ شی ءٍ خلقه ثمّ هدی ».
https://eitaa.com/Quran_tafsir_gheraat
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
💎آیه۲۶
"إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَن يَضْرِبَ مَثَلًا مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًا يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ "
⛓بحث: #هدایت و #اضلال_الهی
💞 غیر از هدایت عمومی ابتدایی، خدای سبحان هدایتی ویژه به نام #هدایت_پاداشی برای مکلّفان دارد که به معنای «ایصال به مطلوب» و تسدید و تأیید است و نصیب کسانی می شود که با حسن اختیار خود بر اثر هدایت ابتدایی خداوند، حق را پذیرفته و به آن عمل کرده باشند؛ کسی که طبق هدایت تشریعی به معارف الهی ایمان آورد و به احکام عمل کند خدای سبحان به او #توفیقی می دهد تا بقیه راه را به آسانی طی کند و این توفیق، نتیجه عمل اوست.
💝 از این رو خداوند می فرماید:
« فأمّا من أعطی واتّقی٭ وصدّق بالحسنی٭ فسنیسّره للیسری »؛ کسی که اهل عطا و تقوا و تصدیق باشد او را برای عبادت و درستکاری آسان می کنیم، تا به #آسانی بتواند راههای تکامل را طی کند و این همان هدایت پاداشی است.
https://eitaa.com/Quran_tafsir_gheraat
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات
سلسله جلسات شرح نهج البلاغه
شرح خطبه ۱۸۶ بخش ۳
استاد دکتر رضا سعیدی
🗓 پنجشنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۳
ساعت ۲۱
🔅آدرس :
تقاطع والاییان و سی متری اول، هیات قمر بنی هاشم ، پلاک 83
🔅... فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ ﴿۲۰۰﴾ وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ﴿۲۰۱﴾ أُولَٰئِكَ لَهُمْ نَصِيبٌ مِمَّا كَسَبُوا ۚ وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ ﴿۲۰۲﴾
🔸 بعضی مردم (کوتاه نظر از خدا تمنّای متاع دنیوی تنها کنند و) گویند: پروردگارا، ما را از نعمتهای دنیا بهرهمند ساز؛ و آنان را از نعمت آخرت نصیبی نیست. ﴿۲۰۰﴾ و بعضی دیگر گویند: خدایا ما را از نعمتهای دنیا و آخرت هر دو بهرهمند گردان و از عذاب آتش دوزخ نگاه دار. ﴿۲۰۱﴾ هر یک از این دو فرقه از نتیجه اعمال خود بهرهمند خواهند گشت و خدا به حساب همه زود رسیدگی کند. ﴿۲۰۲﴾
💭 سوره: بقره
🆔 https://eitaa.com/Quran_tafsir_gheraat 🕊🤍
حکیمانه بودن رحمت و رأفت الهی
آیت الله العظمی جوادی آملی:
ذات اقدس الهی حكيمانه كار ميكند و كار او جز حكمت نيست و در عين حال كه ما را به توسل دعوت كرده است فرمود
«وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الوَسِيلَةَ»
به ما هشدار داد كه اين توسل برای آن است كه شما را با مجاری حكمت آشنا بكند وگرنه با دعا و توسل شما بخواهيد ـ معاذاللهـ كاری غير حكيمانه بكند اين شدنی نيست
اين هم از دعاهای نورانی امام سجاد (سلام الله عليه) است در صحيفه سجاديه كه
«يا من لا تبدل حكمته الوسائل»
ای خدايی كه ما هر توسلی بجوئيم كاری را انجام بدهيم وسيله بياوريم برای اينكه تو كاری بر خلاف حكمت بكنی نميكنی،
ما با توسل دعا عرض نيايش و مانند آن بايد از شما خير بخواهيم حالا خيرمان نميدانيم چيست
ادب دعا هم اين نيست كه انسان به خدا پيشنهاد بدهد،
ادب دعا همان خير خواستن است، ميگوييم خدايا اگر خير ما در اين است اين حاجت ما با مصلحت همراه است بدهيد.
اگر اين نشد از راه ديگر ترميم ميكند.
درس تفسیر سوره توبه جلسه ۱۵۴
https://eitaa.com/Quran_tafsir_gheraat