eitaa logo
کانال قرآن و اهلبیت علیهم السلام
729 دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1.1هزار ویدیو
19 فایل
ارتباط باما. نـوكــــري كردنِ اين قـوم مرا بالا بُرد با گـداييِّ حسيـن مَنسَب شاهي دارم به حسين بن علي پشت و پناهم گرم است اي خـدا شكر، عجب پشت و پناهي دارم. @Behruz313
مشاهده در ایتا
دانلود
‏حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بِکُلِّ لَیلَةٍ قَامَ إِلَی الصَّلَاةِ أَجرَ لَیلَةِ القَدرِ به ازای (همه شب هایی از دهه اول ذی الحجه) که فرد به نماز خواندن قیام کند ، پاداش شب قدر اعطا می شود مستدرک الوسائل @Quranahlebayt
نماز و . 🛑قسمت اول: در دهه اول ذيحجه ،اقامه دو ركعت نماز در بين نماز مغرب و عشا جهت مشاركت در ثواب حجاج توصيه شده است كه در ان پس از سوره توحيد ،ايه 142 سوره اعراف قرائت ميشود. وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَقَالَ مُوسَى لأخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ (١٤٢) و با موسى سى شبه وعده كرديم و آن را به ده شب ديگر كامل كرديم، و وعده پروردگارش چهل شب تمام شد موسى به برادر خويش هارون گفت :ميان قوم من جانشين من باش و به اصلاح كارشان پرداز و طريقه مفسدين را پيروى مكن به همين مناسبت مروري براين ايه و موسي خواهيم داشت: ⭕️"جنبه و جریان میقات بن عمران دو جنبه دارد: ↩️یک جنبه درونی ↩️و یک جنبه بیرونی. ⏪جنبه درونی این است که بر حضرت موسی در این چه میگذشت؟ ⏪و جنبه بیرونی این است که در غیبت حضرت موسی در میان مردم چه اتفاقی افتاد؟ یعنی ماجرای ی سامری. قرآن کریم اهتمام دارد که هردو جنبه را بیان کند؛ هم آن معنویتی که برای حضرت موسی بود و آثار آن و هم آن اتفاقاتی که در میان مردم رخ داد. ✏️تفسیر این ماجرا را خداوند در سورة مبارکة اعراف از آیه ۱۴۲ تا ۱۵۴ بیان فرموده است. 👈دعوتی سی روزه بود و مجدداً ده روز افزایش پیدا کرد و حضرت موسی، برادرش را مأموریت داد تا در میان مردم بماند و امور را اصلاح کند؛ این پرده اول. ⭕️اما پرده دوم؛ 🔸و لَمََّا جَاءَ مُوسَى لِمِیقَاتِنَا وَ كَلََّمَهُ رَبَُّهُ قَالَ رَبَِّ أَرِنِی أَنْظُرْ إِلَیْكَ وقتی موسی در آن میقات حضور پیدا کرد و خدا با او سخن گفت و کلیم اهلل شد، از خدا درخواست رؤیت کرد که میخواهم تو را ببینم. 👈خطاب آمد که امکان ندارد؛ قَالَ لَنْ تَرَانِی وَلَكِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرََّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِی فَلَمََّا تَجَلََّى رَبَُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًَّا وَخَرََّ مُوسَى صَعِقًا . اینها اتفاقاتی است که در آن خلوت پیش آمد و خدا برای ما گزارش میکند، ولی چه لزومی دارد که خدا خلوت حضرت موسی را برای ما گزارش کند؟ همین کافی بود که خداوند بفرماید: ما او را آوردیم و عبادتی کرد و خلوتی داشت و بعد هم تورات را در اختیار او قرار دادیم. بیان این جزئیات چرا؟ 👈وقتی انسان این ماجرا را مرور میکند، سؤالاتی برایش مطرح میشود: ❓سؤال اول این است که این وعدة برای میقات، در چه مقطعی از زندگی حضرت موسی اتفاق افتاده است؟ ❓سؤال دوم اینکه بین این وعده و میقات با اخذ تورات و نزول تورات چه رابطه ای وجود دارد؟ ❓سؤال سوم اینکه چرا ابتدا وعده سی شب و سپس ده شب افزوده میشود؟ ❓و سؤال چهارم که مهمتر از همه این سؤالا ت است در مورد درخواست برای است و اینکه رؤیت چیست و این پاسخ منفی خداوند در مقابل چه درخواست حضرت موسی بود؟ ↩️اینها مطالبی است که باید در این دهه مورد قرار بگیرد و سفارش به آن نماز با تلاوت این آیه به خصوص نیز ظاهراً برای زنده کردن این سوژه است. باید هر سال حتی مسلمانان - نه یهودیان - موضوع حضرت موسی و اتفاقات درونی و اتفاقات بیرونی آن و ... را مورد تأمل قرار دهند." 🎙استاد سروش محلاتي ادامه دارد @Quranahlebayt
‍   ‌   ‌   ‌ هنگام اذان به افق تهران اللهم عجّل لولیک الفرج  «إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما» اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُمْ وَ الْعَنْ اَعْدٰاءَهُم ْاْجمَعین با التماس دعای فرج و پیروزی رزمندگان مدافع اسلام و حریم اهل بیت (ع) کانال مذهبی قرآن و اهلبیت علیهم السلام @Quranahlebayt
❤ سـاعت عاشقی ❤ ساعت هشت به وقت امام هشتم صلوات خاصه امام رضا علیه السلام اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اوْليائِكَ خدایا رحمت فرست بر علی بن موسی الرضا امام با تقوا و پاک و حجت تو بر هر که روی زمین است و هر که زیر خاک، رحمت بسیار و تمام با برکت و پیوسته و پیاپی و دنبال هم چنان بهترین رحمتی که بر یکی از اولیائت فرستادی. التماس دعا🙏 @Quranahlebayt
💠 ضیافت محبوب 🔸 «در كوی او شكسته‌ دلی می‌ خرند و بس»! درست است كه هر كس به سرزمین مكّه و وحی بار یابد جزء مهمانان خداست؛ امّا مهمان خدا دو قسم است: 1️⃣ یك قسم مهمان است كه خدا با او تعامل دارد یعنی هم او را به مهمانی می ‌پذیرد و هم مهمانی او را می ‌پذیرد. 2️⃣ و برخی‌ها مهمانانی هستند كه تعامل بین آن‌ها و خدا نیست. 🔸 ذات اقدس الهی ـ چه به خلیل خود و چه به حبیب خود(علیهما آلاف التحیة و الثناء) ـ فرمود: ﴿وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلی‏ كُلِّ ضامِرٍ یأْتینَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ﴾؛ چرا این ها را دعوت بكن؟ 👈 برای اینكه این ها مهمانان ویژه من هستند (یک) و میزبانان مخصوص من هستند (دو)؛ من مهمان اینها خواهم بود. 🔸 اگر گفته شد حاجی و معتمر، «ضِیف‌ الرَّحمن» هستند، ذات اقدس الهی فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُم‏»؛ آن انسان دل‌ شكسته ‌ای كه ﴿رِجالاً﴾ آمده، ﴿وَ عَلی‏ كُلِّ ضامِرٍ﴾ آمده، آن انسان ـ تهی دست ـ دل شكسته میزبان من است و من مهمانی او را می ‌پذیرم. 🔸 حاجی و معمتر اگر حالت ضعف و فقر خود را در نظر گرفت گفت من بنده مسکینِ مستکینِ مستجیر هستم، می‌ تواند با خدا داد و ستد كند و تعامل متقابلی باشد که هم مهمان خدا بشود و هم میزبان الهی! 🔸 گرچه در هر دو حال مهمانِ خداست؛ آن وقت كه مهمان خداست, مهمان خداست و آن وقت هم كه میزبان خداست, مهمان خداست، زیرا این ضیافت را از ذات اقدس الهی گرفته است؛ «اللهم مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْك‏». 📚 پیام حج @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیت الله مظاهری حفظه الله: 🔹 کسی كه خوانده است،‌ در دنيا در کار خود موفّق می‌شود و در قيامت، نورانيّت و درخشندگی خيره‌‌كننده‌ای پيدا می‌كند. او در صف محشر جلو می‌رود تا به صف انبياء می‌رسد و آنجا مقام محمود است،‌ در چنان موقعيّتی اهل محشر به او غبطه می‌خورند. نماز شب، نعمتی است از جانب خدای سبحان که عزّت‌ و ابهّت نمازگزار را نزد مردم افزایش می‌دهد. برخی تصوّر می‌کنند نعم‌ الهی منحصر در مادّیات است، در صورتی که از نعمت‌های اصلی و مهمِّ خداوند که محبوب اولیای الهی است، می‌توان به‌ کسب توفیق نماز شب اشاره کرد. 🔸 پيامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: دو رکعت نماز در شب پیش من از دنیا و آنچه در آن است محبوتر است. 📚 وسائل الشّيعة، ج۸، ص۱۵۶ ‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌🌤‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌اللّٰهُمَــ ؏َجِـلْ لِوَلیــِـــڪَ الـْفَرَّجْ 🌤 @Quranahlebayt
🍁تقصیر ماست اینکه بیابان نشین شدی محروم مانده ایم ز درک حضور یار...  🍁ما از چه نیستیم شب و روز یاد تو؟! وقتی که هست أفضل أعمال انتظار... تعجیل در فرج مولایمان صلوات 🌙 @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣ 📖 السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا جَامِعَ الْکَلِمَةِ عَلَی التَّقْوَی...✋ 🌱 سلام بر شادی جمعیت قلبهای ما در سایه‌ی دستهای مبارک تو. سلام بر آن لحظه ای که پراکندگی های هوا و هوس را به نگاهی آرام می کنی. 📚 صحیفه مهدیه،زیارت حضرت صاحب الامر در سرداب مقدس، ص610. امـام‌ زمانـم✨! نامـت‌‌ که می‌آید آرام‌‌ میـشوم گویی‌ جـز‌ تـو‌ هیـچ‌ نیسـت‌ مـرا سوگـند‌ به‌ نامـت‌‌ که‌ تو‌ آرام‌ منی.. ❣❣ 🔅السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاىَ سَلامَ مُخْلِصٍ لَكَ فِى الْوَِلايَةِ...✋ 🌱سلام بر تو ای مولایم، سلام بر تو از سوی قلبی، که جز تو در آن راه ندارد! 🌱بپذیر سلام کسی را که قلبش، خانه محبت توست و چشمهایش مشتاق دیدار تو... 💚 ❣الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِ‌لوَلــیِّڪَ‌اَلْفــَرَجْ‌بحق‌ حضࢪٺ‌زینب‌ڪبرۍ‌سلام‌الله‌علیها‌🕊❣ «» «» @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آن روز که پدر ز پسر می‌کند فرار.. مارا ولای شاه نجف میدهد قرار تقدیر‌ نه!عنایت مولا به کار ماست چرخیده زیر پای علی چرخ روزگار گر صدهزار بار به دنیا قدم نهم من روی می‌کنم به نجف صدهزار بار گفتند مرگ لحظه ی تشریف حیدر است مردند عاشقان وصالش به اختیار نان جوین سفره اش آنقدر خشک بود که لب نمی‌زدند فقیران روزگار هرکس به یک طریق در ایوان او خوش است یک عده بین سجده و یک عده می گسار با گوشه ی عباش به آتش اشاره کرد ناگاه بر خلیل گلستان شد آشکار وقت سرشتن گِل ما ذات کـردگار فرمود: بوتراب! تراب از نجف بیار انگورهای روی ضریحش برای خلق مستی ما ز نام علی گشت پایدار تولیت حریم علی دست فاطمه است گر پرده را خدا بزند لحظه ای کنار : قبله‌ی ما علی و قبله نما نیز علیست حرمِ ما نجف وکعبه‌ی ما نیز علیست سلام عليكم و رحمة الله، صبحتون بخير، روزتون معطر بنام . @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه السلام خطاب به فرمودند: چگونه است حال تو وقتی ولد الزنای بنی امیه تو را بطلبد و امر کند از من بیزاری بجویی؟ میثم گفت: بخدا سوگند که از تو بیزار نخواهم شد. حضرت فرمودند: تورا خواهد کشت و بر دار خواهد کشید و حربه به تو خواهند زد و از خون دهانت محاسنت خضاب خواهد شد... میثم عرض کرد که، صبر خواهم کرد و در راه خدا اینها کم است و سهل است. حضرت فرمودند: ای میثم تو در آخرت با من خواهی بود و در درجه ی من.... @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗓 6⃣ 1⃣ روز تا عیدالله الاکبر، عید بزرگ غدیر باقی مانده است.. اَلا اِنَّهُ یَسِمُ كُلَّ ذى فَضْلٍ بِفَضْلِهِ، وَ كُلَّ ذى جَهْلٍ بِجَهْلِهِ.اَلا اِنَّهُ خِیَرَةُ اللَّهِ وَ مُخْتارُهُ.اَلا اِنَّهُ وارِثُ كُلِّ عِلْمٍ وَ الْمُحیطُ بِكُلِّ فَهْمٍ. هشدار! 📚فرازی از بخش هشتم خطابه غدیر «» «» @Quranahlebayt
يك شنبه: يا ذَالجَلال وَالاكرام (۱۰۰مرتبه) بِسمِ الله الرَّحمَن الرَّحِیم قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ بگو: آن مرگى كه از آن مى‌گريزيد شما را درخواهد يافت و سپس نزد آن داناى نهان و آشكارا برگردانده مى‌شويد تا به كارهايى كه كرده‌ايد آگاهتان سازد (۸ الجمعه) صَبَاح الخَیروَالنُّوروَالعَاقِبَه لِلمُتَّقِین قَالَ الامیرالمُومنِین الامَام على عَليه السَّلام عَجِبتُ لمَن يَرى أنّهُ يُنقَصُ كلَّ يَومٍ في نفسِهِ و عُمرِهِ و هُو لا يَتَأهَّبُ للمَوتِ! در شگفتم از كسى كه مى بيند هر روز از جان و عمر او كاسته مى شود و با اين حال براى مرگ آماده نمى شود! (غررالحكم ،حدیث۶۲۵۳) دعاءخیردرحق خواهران وبرادران ایمانی رافراموش نفرمایید @Quranahlebayt
🌸«...وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يجَْعَل لَّهُ مخَْرَجًا وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَايحَْتَسِبُ...»؛ (سوره طلاق/2-3) . 💫.و هر كس تقواى الهى پيشه كند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى‌كند و او را از جايى كه گمان ندارد روزى مى‌دهد... @Quranahlebayt
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ اَعْدائُهُمْ اَجْمَعینْ 🔴 طوری زندگی کنیم که روز قیامت شرمنده نباشیم «إِذْ یتَلَقَّی الْمُتَلَقِّیانِ عَنِ الْیمِینِ وَ عَنِ الشِّمَالِ قَعِیدٌ - ما یلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَیهِ رَقیبٌ عَتیدٌ» (به خاطر بیاورید) هنگامی را که دو فرشته راست و چپ که ملازم انسانند اعمال او را دریافت می دارند، انسان هیچ سخنی را بر زبان نمی آورد مگر این که همان دم، فرشته ای مراقب و آماده برای انجام مأموریت (و ضبط آن) است.» (ق/۱۷و۱۸) ❌ تعبیر «قَعِید» کنایه از آن است که دو فرشته همواره با انسانند و مراقب او هستند، نه آن که دو فرشته در سمت راست و چپ انسان نشسته باشند «رقیب» به معنای مراقب و ناظر، و «عتید» به معنای آماده به خدمت است. ❌ آبروریزی قیامت، عذاب دردناکی است، گناهکاران در آن جا از شرم خواهند سوخت. ❌ فرض کنید مرتکب گناهی شده‌اید که هیچکس نمی‌داند، از فاش شدن آن خجالت می‌کشید، حالا انتخاب کنید: الف: کسی بیاید و این گناه شما را در بین دوستان و خانواده افشا کند و شما را رسوا و آبرویتان را ببرد. ب: در خلوتی که هیچ کس نباشد و نفهمد، صد ضربه شلاق بخورید. قطع به یقین همه گزینه دوم را انتخاب می‌کنند، چون طاقت شرمندگی در بین خانواده و آشنایان را ندارند. حالا تجسم کنید شرمندگی روز قیامت چگونه خواهد بود، اصلاً با این دنیا قابل قیاس نیست. ❌ حضرت امام جعفرصادق علیه السلام فرموده است: اگر در حساب قیامت هیچ هول و هراسی جز شرم عرضه شدن اعمال به پیشگاه حضرت حق، و رسوائی بالا رفتن پرده از روی امور مخفی نبود، جا داشت که انسان از کوه پائین نیاید و در آبادی و شهری مسکن نگیرد، و چیزی نخورد و نیاشامد و نخوابد مگر به وقت اضطرار و ناچاری. 🔸 الآن تا در این دنیا هستیم دوری از گناه خیلی راحت‌تر است از اینکه روز قیامت در مقابل خداوند و خلائق شرمنده باشیم. وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى ✍️ حبیب‌الله یوسفی @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟡 (اعتقادى، معنوى): 🔸وَ [قَدْ] سُئِلَ عَنِ الْإِيمَانِ، فَقَالَ (علیه السلام): الْإِيمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ، وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ، وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ. (از ايمان پرسيدند) و درود خدا بر او، فرمود: ايمان، بر شناخت با قلب، اقرار با زبان، و عمل با اعضاء و جوارح استوار است. ، تنها نیست. وقتی کسی به خدای جهان و آخرت و نبوّت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و سایر اعتقادات دینی باور داشت و با زبان هم به آنها اقرار کرد و به آنها عمل کرد، «مؤمن واقعی» است. البته ممکن است کسی به زبان، اعتراف کند، امّا در دل قبول نداشته باشد، این همان «نفاق» است. در قرآن هم اشاره شده است که کسانی این گونه اند: 🔸«یقولونَ باَلسِنَتِهِم ما لیسَ فِی قُلوبِهِم»(۱). به زبانهایشان می گویند، آنچه را که در دلهایشان نیست. 👈از همه ی اینها گذشته، واقعی انسان در « » آشکار می شود. 📌همچنان که اگر کسی به سوزندگی آتش عقیده داشته باشد، دست در آتش نمی کند، آنان هم که به خدا و قیامت و حساب و کتاب ایمان داشته باشند، «اطاعتِ فرمان» می کنند و از معصیت خدا، که عذاب آخرت را در پی دارد، می پرهیزند. 📌پس برای آن که «حیات ایمانی» داشته باشیم هم باید بر افزود، هم معتقدات را پیوسته یاد کرد، و هم بر طبق ایمان و عقیده عمل کرد. 🖋استاد جواد محدثي @Quranahlebayt
‍   ‌   ‌   ‌ هنگام اذان به افق تهران اللهم عجّل لولیک الفرج  «إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما» اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُمْ وَ الْعَنْ اَعْدٰاءَهُم ْاْجمَعین با التماس دعای فرج و پیروزی رزمندگان مدافع اسلام و حریم اهل بیت (ع) کانال مذهبی قرآن و اهلبیت علیهم السلام @Quranahlebayt
- دعا کنید برای ظهور او - او که بیاید دردها و غم‌های عالم می‌رود - دعا کنید برای همه آنهایی که یک درد گوشه قلبشان پنهانی جا خوش کرده - دعا کنید برای ناگفته هایی که کسی جز خدا محرمش نیست، - دعا کنید برای دلهای شکسته، - دعا کنید برای طاقت های کم شده، -:دعا کنید برای تمام مریض هایی که روی تخت بیمارستان افتاده اند... - دعا کنید برای کسانی که مشکلات خسته شان کرده، - دعا کنید برای مردم مظلوم فلسطین، یمن... - دعا کنید برای مستضعفان و دردمندان عالم - برای درمان همه دردها یک راه علاج وجود دارد : "آمدن امام زمان علیه‌السلام" دعای فرج بخوانید: الهی عظم البلاء... ‌‌‌‌┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ❣الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِ‌لوَلــیِّڪَ‌اَلْفــَرَجْ‌بحق‌ حضࢪٺ‌زینب‌ڪبرۍ‌سلام‌الله‌علیها‌🕊❣ «» «» @Quranahlebayt
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تمرینات رفتاری برای رفع سجایای ناپسند🔸 هر کس در جهت عکس سجیۀ ناپسند خودش عمل کند. مثلاً یکی سجیّه‌‌اش اینست که دفاع از حق نکند، یا وقتی به حق اهانتی شد، تبرّز و مقابله نکند و واکنشی نشان ندهد. این فرد باید خلاف نفس عمل کند. باید تمرین کند که موضع بگیرد و از خدا و اسلام دفاع کند تا مبادا در اصول مسامحه شود. امّا یکی در جزئیات هم موضع می‌گیرد. قبلی، حتّی در کلّیات بی‌تفاوت بود، اما این یکی در جزئیات هم برخورد می‌کند. این باید سعی کند موضع نگیرد. @Quranahlebayt
نماز  و . 🛑قسمت دوم : ، پش از نکته ی اول این است که این مربوط به چه دورهای است؟ ↩️ از خود قرآن کریم استفاده میشود که این بعد از و فرعونیان است. وقتی دورة مبارزه به پایان رسید و بنی اسرائیل نجات پیدا کردند، ⭕️ آنوقت مسئلة دعوت و و تورات و شریعت و امثال آن مطرح شد.  👈بعضی از مثل استاد معظّم آیت الله حسن زاده آملی نسبت به این موضوعات معموالً تأویل درونی دارند و به تعبیر خودشان »تفسیر أنفسی« میکنند و از این تقدم و تأخر این دو جریان، به این ترتیب استفاده میکنند که هرکه میخواهد اشراقات الهی و الهامات ربّانی شامل حالش شود و خداوند با او سخن بگوید و چیزی بدست آورد، اول باید خود را نابود کند، یعنی فرعون نفس خودش را به قتل برساند. تا آن فرعون زنده است چیزی گیر انسان نمیآید ، مقدمه دریافت ↩️مطلب دوم این بود که موسی بن عمران میخواهد تورات را بگیرد، بسیار خب؛ این برنامه ها، مقدمات و این تمهیدات که سی روز بیا یا سی شب بیا و بعد ده شب اضافه شود، دیگر چه لزومی دارد؟ پیامبر الهی است و میخواهد برنامهای را از طریق وحی دریافت کند، این مقدمات چه ضرورتی دارد؟ این موضوع به حضرت موسی هم اختصاص ندارد. این آیات نخستین سورة مزمل، خیلی هشداردهنده است که خدا به پیامبر میفرماید: 🔸یَا أَیَُّهَا الْمُزََّمَِّلُ قُمِ اللََّیْلَ إِلََّا قَلِیلًا ، باید شب زنده داری داشته باشی. خدا خیلی هم صریح با پیغمبر خودش صحبت میکند و حد و حدودش را هم مشخص میکند، یعنی به پیغمبر محول نمیکند که مقداری شب زنده داری کن، نه! نصف یا کمی کمتر یا بیشتر از شب را باید برخیزی؛ 🔸 نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلیالً أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتیال . 🔸 و بعد؛ إنََّا سَنُلْقِی عَلَیْكَ قَوْلًا ثَقِیلًا ، ما میخواهیم قول ثقیل و سخن سنگینی در اختیار تو قرار دهیم. قول ثقیل به یک بزرگ احتیاج دارد و بار سنگین توسط کسیکه ظرفیت بالایی داشته باشد قابل تحمل است ↩️اینجا هم از آیات شریفة مربوط به بن عمران، همین نکته استفاده میشود که موسی باید بیاید و این برنامه این خلوت شبانه و این ریاضت را داشته باشد و بعد خطاب میشود: 🔸یا مُوسَى إِنَِّی اصْطَفَیْتُكَ عَلَى النََّاسِ بِرِسَالَاتِی وَ بِكَلَامِی فَخُذْ مَا آتَیْتُكَ وَ كُنْ مِنَ الشَّاكِرین 📌اگر چیزی گیر کسی میآید، مفت و مجانی نیست، راهش را هم خداوند بیان کرده است؛ شب زنده داری و . 🖋علامه طباطبایی میفرماید معمولا وعده، قرار و دعوت برحسب »روز« است .مثل اینکه چند روز کجا بودیم و چند روز کی دعوت کرد و...(، اما اینجا تعبیر »شب« است. بعد هم: 🔸وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَةً. 👈 به هر حال؛ تأکید روی است، چون این برنامه ، اگرچه شب و روز با هم بود، یعنی چهل شبانه روز بود، اما آن قسمت اصلی مربوط به شب بود و روز هم در میقات میماند تا شب فرا برسد و مناجات شبانه داشته باشد 🌴.میدانیم که پیغمبر اکرم قبل از نبوّت هم چنین را در غار داشتند و افزایش ↩️نکتة سوم این تغییر از سی شب به چهل شب است. در سورة بقره مجموع مطرح شده است، 🔻ولی در سورة اعراف آمده که وعده سی شب بود و بعد خداوند ده شب اضافه کرد. خب، خدا از اول خدا چهل شب دعوت میکرد، مسئلة این تکمیل و پیوست زدن چیست؟ برای ما که همیشه در حال استدراک هستیم، طبیعی است، اما خدا چطور؟ این هم برای علماء و مفسران معمایی شده است که قضیه چیست؟ ↩️احتمال دارد که سی شب اعلام شد )با اینکه چهل شبه بود. به خاطر آزمایشی که باید برای بنی اسرائیل اتفاق میافتاد، چون تأثیر برای آنها بود و گفتند که تخلف صورت گرفته و زمینه ی برای آن انحراف پیدا شد، چون انتظارشان سی روز بود و اگر چهل روز انتظار میکشیدند، آن حادثه ی سامری معلوم نبود اتفاق بیافتد. پس این تغییر و افزایش، زمینة بنی اسرائیل بود. ↩️احتمال دیگری که بعضی از بزرگان مطرح کرده اند و در بعضی از آثار استاد مطهری هم هست 🔻 این است که خدا سی شبه داشت، بر این اساس که با سی شب آمادگی الزم برای تحقق پیدا میکند، ولی بعداً مثل اینکه آن نصاب الزم هنوز اتفاق نیافتاده و مجدداً برای اینکه آمادگی کامل پیدا شود،خداوند فرمود که ده روز اضافه کند. . ↩️احتمالات دیگری هم ممکن است وجود داشته باشد، ولی به هر حال این موضوعی که خدا بیان نکرده و از خود آیة شریفة قرآن نیز نمیتوان استنباط و استظهار کرد. فقط از این آیه میشود فهمید که گاهی، تغییراتی در قرارهای خدا وجود دارد، لذا ائمه گاهی به این آیه برای امکان موضوع »بداء« استدلال کرده اند 🎙استاد سروش محلاتي @Quranahlebayt