eitaa logo
اندیشه های قرآنی
625 دنبال‌کننده
103 عکس
206 ویدیو
46 فایل
﷽ُ بخوان قرآن که دل آرام گیرد آیدی جهت ارتباط @Golyari
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽ 📝 📝 💠 بشارت خروج ماه صفر! 💠 🏻اللَّهُمَّ أَنْطِقْنِي بِالْهُدَى، وَ أَلْهِمْنِي التَّقْوَى، وَ وَفِّقْنِي لِلَّتِي هِيَ أَزْكَى، وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا هُوَ أَرْضَى🏻 🌹سلام علیکم و رحمت الله🌹   🔹 سالیانی‌ست در روزهای پایانی ماه صفر، پیام‌هایی با این مضمون دست به دست میشه که پیامبر فرمودند «هرکس به من بشارت خروج از ماه صفر رو بدهد، بهشت بر او واجب می‌شود»! ❓اما آیا واقعا چنین موضوعی صحت دارد؟ و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله چنین فرمایشی داشتند؟ 👈🏻با رجوع به منابع اسلامی می‌بینیم -همانطور که بسیاری از بزرگان و علما هم بارها تذکر داده‌اند- چنین مطلبی به هیچ وجه وجود نداشته و کاملا ساختگی می‌باشد! 🔅 اما حقیقت ماجرا چیست؟! در صفحهٔ ۲۰۵ کتاب معانی الاخبار، مشابه این حدیث نقل شده، که من برای رعایت اختصار از نشر متن عربی حدیث خودداری می‌کنم و فقط ترجمه‌اش رو می‌گذارم، و بعدش چند نکتهٔ مهم عرض خواهم کرد ان‌شاءالله: 🌀 ابن عبّاس گوید: روزى پیغمبر صلى الله علیه و آله به چند تن از اصحابشان که در مسجد قُبا در خدمت وى بودند فرمود: 👈 نخستین شخصى که اکنون بر شما وارد شود مردى از اهل بهشت است. چون این سخن را از آن بزرگوار شنیدند، گروهى از ایشان برخاسته و بیرون رفتند، و هر یک از آنان قصد داشت که سریع‌تر مراجعت نماید تا خود نخستین واردشونده باشد و در نتیجه بهشتى گردد! پیغمبر صلى الله علیه و آله به نیّت آنان پى بُرد، و به باقیمانده اصحابش که نزد وى بودند فرمود: بزودى چند تن بر شما وارد می‌شوند که از جهت زودتر رسیدن در حال سبقت از یک دیگرند! 👈 پس هر کدام از آنان که مرا به خروج «ماه آذار» مژده دهد اهل بهشت است. سپس آنان که بیرون رفته بودند بازگشتند و أبوذر نیز همراهشان بود، آنگاه پیغمبر صلى الله علیه و آله به ایشان فرمود: ما اکنون در کدام یک از ماههاى رومى هستیم؟ 👈 أبوذر گفت: یا رسول الله، آذار به پایان رسیده است. 👈 (اینجا رو خیلی دقت کنید) پیغمبر صلى الله علیه و آله فرمود: اى اباذر، من مى‌دانستم، ولیکن دوست داشتم قوم من بفهمند که تو مردى از اهل بهشت می‌باشى، و چگونه چنان نباشد، حال آنکه پس از من بدلیل علاقه‌ات به اهل بیتم تو را از حرم من دور گردانند، و تنها زندگى خواهى نمود، و تنها خواهى مُرد، و قومى که عهده‌دار مراسم کفن و دفنت بشوند بسبب تو سعادتمند گردند و در بهشت جاودانى که به پرهیزگاران نوید داده شده همراه من خواهند بود». 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💠 چند نکته: 🔹اولا می‌بینید که اصلا اسمی از ماه صفر نیامده! و ربطی به ماه صفر ندارد! بلکه در خصوص ماه آذار (که یکی از ماه های رومی است) می باشد... 🔹 ثانیا این کار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله -همانطور که خودشان فرمودند- حکمتی داشته؛ به این جهت بوده که مقام والای اباذر را به اصحاب معرفی کنند، و بیان کنند او اهل بهشت است... وگرنه عقلانی نیست بهشت، برای دادن یک خبر ساده و بدیهی بر کسی واجب شود! 👈🏻 گذشته از اینکه این حدیث هیچ ربطی به ماه صفر ندارد، به اصطلاح طلبگی، این حدیث ، "قَضیَّةٌ فی واقِعَةٍ" هست؛ یعنی فقط مختص همان واقعه و همان شخص هست و نمی‌شود به سائر ایام و سائر اشخاص تعمیم داد. 🔵 یک مثال ساده برای تبیین بهتر موضوع: فرض کنید من یک شخص رو به مدیریت مجموعه ای منصوب کردم؛ خودم می‌دانم کیست، و می‌دانم که امروز لباس سبز پوشیده؛ اما افراد مجموعه نمی‌دانند چه کسیست... برای معرفی او، به افراد مجموعه می‌گویم هر کسی با لباس سبز وارد شد، رییس شماست... حالا سوال؟ میشه گفت از فردا، هر کسی با لباس سبز بیاد، رییس میشه؟! قطعا خیر... من از قبل می‌دونستم کی هست، و فقط برای معرفیش اینجور گفتم! وگرنه این موضوع، قابل تعمیم به دیگران  نیست 👈🏻 لطفا هر مقدار که در توان دارید این متن رو منتشر کنید تا به نوبهٔ خودتون در پیشگیری از این بدعت غلط سهیم باشید👉🏻 🏻ملتمس دعای عاقبت بخیری🏻 🏻 یا علی علیه السلام ✋🏻 https://eitaa.com/Qurankareem
📗✏دستورات قرآنی ⏪خداوند از ما چه میخواهد؟ 👈نعمت خدا 💠نعمت های خدا را یاد آورید 💠نعمتهای خدا غیر قابل شمارش است 💠نعمتهای خدا غیر قابل تغییرند 💠همه نعمتها از خداست 💠نعمت های خدا را انکار نکنید 👌با مطالعه در قرآن کریم همه مطالب را می توانید بیابید https://eitaa.com/Qurankareem
❓⭕️نتیجه کدام بوده: یا سواد؟ 📝 خوب است لحظات مان را ثبت کنیم که وقتی بیست ساله‌ایم اعتقاداتمان و رعایت احکام و در ما چطور است؟ اگر چند سال دیگر گذشت و دیدیم آن دیگر نیست و آن حالات روحی و اخلاق و باور و ارتباط با نیست، جا دارد که انسان بترسد ... ⚠️ جا دارد بترسیم که نکند این اتفاق در حال رخ دادن است که به تعبیر قرآن در سوره حدید: «فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ»، زمان بر آن‌ها گذشت و دل‌هایشان سخت شد. 🔺 اگر قبل از دانشگاه رفتن عقایدی داشتیم و بعد از ‌پایان دانشگاه، در ما از بین رفته، آن چه یاد گرفته‌ایم علم نبوده، بوده! سواد هم یعنی سیاهی ... https://eitaa.com/Qurankareem
تلنگر اﮔﺮ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ "ﻏﯿﺒﺖ" ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ، ﺑﺎﻧﮑﻬﺎ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺧﻮﺩﮐﺎﺭ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺣﺴﺎﺑﻤﺎﻥ ﺑرداشته ﻭ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻏﯿﺒﺖ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ، ﻭﺍﺭﯾﺰ ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﺪﻭﻥ ﺷﮏ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺣﻔﻆ ﺍﻣﻮﺍﻟﻤﺎﻥ ﺳﺎﮐﺖ ﻣﯽﺷﻮﯾﻢ. طبق روایات متعدد این اتفاق نسبت به حسنات و اعمال صالح ما می‌افتد! ﺁﯾﺎ ﺍﯾﻦ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻓﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎﯼ ﻓﺎﻧﯽ ﺍﺯ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﯼ ﺑﺎﻗﯽ ﺑﺎ ﺍﺭﺯﺵﺗﺮ ﻭ ﻋﺰﯾﺰﺗﺮﻧﺪ؟ https://eitaa.com/Qurankareem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی استاد قرائتی در مجلس خواستگاری، پیچ و مهره‌های پدر زن رو باز میکنه😂 https://eitaa.com/Qurankareem
طنز جبهه . . . . توی سنگر هر کس مسئول کاری بود . یک بار خمپاره ای آمد و خورد کنار سنگر به خودمان که آمدیم ، دیدیم رسول پای راستش را با چفیه بسته است. نمیتوانست درست راه برود . از آن به بعد کارهای رسول را هم بقیه بچه ها انجام دادند .. ******* کم کم بچه ها به رسول شک کردند ، یک شب چفیه را از پای راستش باز کردند و بستند به پای چپش . صبح بلند شد ، راه افتاد ، پای چپش لنگید ! سنگر از خنده بچه ها رفت روی هوا !! تا میخورد زدنش و مجبورش کردن تا یه هفته کارای سنگر رو انجام بده . خیلی شوخ بود ، همیشه به بچه ها روحیه می داد ، اصلا بدون رسول خوش نمی گذشت .. شهید رسول خالقی شوخ طبعی از سیره ی شهدا بود... *بچه هاي رزمنده مراسم دعاي توسل گرفته بودند.معمولا در سنگر ها برق نبود و بچه ها با فانوس  سنگر رو روشن ميکردند. موقع دعا خوندن فيتيله چراغ ها رو پايين مي کشيدند که يه تاريکي ايجاد بشه.دعا که شروع شد يکي از رزمنده ها بلند شد.يه شيشه عطر داشت که با اون به رزمنده ها عطر ميپاشوند.خلاصه کف دست همه يا نوک انگشتشون عطر مي ريخت و مي رفت. موقع خوندن دعا همه جا معطر شده بود.دعا که تموم شد ديدن سرو صورت و لباس همه شون سياه شده.وقتي جويا شدن معلوم شد رزمنده تو شيشه عطرش جوهر خودنويس ريخته بود.چون تاريک بود بچه ها فقط بوي عطر رو استشمام مي کردند و سياهي رو نميديدند.بچه ها حسابي ميزننش و براش جشن پتو ميگيرن.وقتي که بالاخره آروم ميشن ميگه حالا بياين يه کم براتون صحبت کنم.ميگه حکايت اين عطر سياه مثل حکايت دنيا ميمونه.ديدين چه طوري با دست خودتون صورتتونو سياه کردين؟ دنيا هم تاريکه .نورش کمه.تباهي و زشتي زياد داره.شياطين هم گناه ها و سياهي ها رو با يه عطري خوشبو ميکنن.ما خيال ميکنيم داريم عطر ميزنيم غافل از اين که صورت و دلمون رو سياه ميکنيم.وقتي ميفهميم چه کرديم که قيامت ميشه و چراغا روشن... https://eitaa.com/Qurankareem
"من دارم مي روم كه تو چادرت را در نياوري!" بيمارستان از مجروحين جنگي پر شده بود و حال يكيشان خيلي بدتر از بقيه بود. رگ هايش پاره پاره شده بود و خونريزي شديدي داشت. وقتي كه دكتر جراح اين مجروح را ديد، به من گفت كه بياورمش داخل اتاق عمل، من آن زمان چادر به سر داشتم. دكتر اشاره كرد كه چادرم را در بياورم تا راحت تر بتوانم مجروح را جابه جا كنم. مجروح كه چند دقيقه اي بود به هوش آمده بود، به سختي گوشه چادرم را گرفت و بريده بريده و سخت گفت: من دارم مي روم كه تو چادرت را در نياوري! ما براي اين چادر داريم ميرويم... چادرم در مشتش بود كه شهيد شد... از آن به بعد در بدترين و سخت ترين شرايط هم چادرم را كنار نگذاشتم ... (خاطره ای از سرکار خانم فاطمه سادات موسوی، پرستار و جانباز دوران دفاع مقدس)      https://eitaa.com/Qurankareem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥انتقاد بسیار تند استاد محمد شجاعی از اژه ای ،مجلس و دولت به خاطر وضعیت بی حجابی در جامعه اسلامی و کم کاری مسئولین . آقای رئیسی آقای اژه ای آقای قالیباف جواب را چه میخواهید بدهید ؟؟ https://eitaa.com/Qurankareem
در مــــعرفت‌مهدوی ✓مطالب امام‌زمانی ! عضـــویت در تلنگـــــــر مـــهدوی 👇 @emamana
‌. . اگر ظهورت وجود تار من است، خدا کند که بمیرم، چرا نمیایی؟! 😭💔 . . https://eitaa.com/Qurankareem
🔹 چند وقت پیش از آیت الله بهجت رحمةالله علیه پرسیدم: چطور می شود علیه السلام را درک کرد؟ 🔹گفتند: زیاد قرآن بخوانید و به قرآن زیاد نگاه کنید. از وقتی این حرف را زدند، قرآن خواندن روزانه‌ام ترک نشده بود. 🔹 اما امروز خیلی دلم گرفت، با خود گفتم: در این مدت، چرا نباید یک حس نزدیکی به امام زمان علیه السلام داشته باشم⁉️ 🔹 بعد از جلسه، بدون اینکه حرفی بزنم، آقا برگشتند و به من گفتند:«چشم آدم باید مواظب باشد. اگر کسی می‌خواهد آقا امام زمان علیه السلام را ببیند، باید مواظب چشمش باشد که گناه نکند». 🔹سرم را پایین انداختم. حساب و کتاب چشم‌هایم خیلی وقت بود که از دستم در رفته بود. 🔸در خانه اگر کس است، ص ۴۳ https://eitaa.com/Qurankareem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیشنهاد میکنم حتما این کلیپ رو ببینید. ❤️ هزینه ای که یک دختر یهودی برای خدا میده 🌻یه کلیپ پر از نکات تربیتی و متحول کننده صدبار هم ببینی کمه تکراریش هم خالی از لطف نیست آدمی با کلمه به کلمه اش عشق می کنه یه بار عمیق ببینیم👍👍👍👍👍👍👌👌👌 https://eitaa.com/Qurankareem
سلام تو چه زمانه ای از تاریخ قرار گرفتیما😍😳 قراره کمک بدیم با مال مون به آزاد سازی قدس اصلا هزار تومن مهم اینکه قراره مصداق یجاهدون باموالهم بشیم اونم برای آزاد سازی قدس شریف🥺✊🏻 امروز روزیه که باید دست ولی مقتدر خدا رو پرکنیم دفاع از اسلام و فلسطین پول لازم داره توی سایت آقا قسمت وجوهات https://www.leader.ir/fa/monies توی عنوان کمک ها رو انتخاب کنید و زیر عنوان کمک به جبهه مقاومت رو انتخاب کنید هرچقدر توان دارید پول بریزید،شده هزارتومن امروز باید سطل آبو بریزیم روی اسرائیل ساده نگذرید از ماجرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر کس این کلیپ را ببیند👆👆 والله از اسرائیل متنفر خواهد شد در این کلیپ عقاید کثیفِ یهود را از زبان خود خبیث‌شان می‌بینید @Akhondehamrah110 کانال‌رسمی محمدتقی حسین‌زاده http://eitaa.com/joinchat/1266352130C040283159a ✅ یاعلی‌علیه‌السلام‌
هر کس این کلیپ را ببیند👆👆 می‌فهمد که چقدر یهودیان صهیون عقاید کثیفی دارند که اینقدر پلید هستن پس ارسال کنید برای همه بویژه برای غافلینی که میگن اسرائیل مقصر نیست و....😭 این کلیپ بهترین کلیپ برای جهاد تبیین است که واجب است همه ببینن پس یه یاعلی بگید و برای همه ارسال کنید
هر کس یه جو عقل توی وجودش باشه هرگز از این بی‌وجودها حمایت نمی‌کنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️زود قضاوت نكنيد و خداوند را غافل مپنداريد. «لاتحسبنّ» - مهلت دادن به ستمگران، نشانه‌ى غفلت خداوند يا رضايت پروردگار از آنان نيست. «و لا تحسبنّ اللَّه غافلا» - سنّت خداوند بر مهلت دادن است. «انّما يؤخرهم» بنابراين در برابر ظالم، نه ساكت شويد و نه مأيوس، به وظيفه خود عمل كنيد كه خداوند در كمين آنهاست! ♨️خداوند قطعا سزای ظالمان را چه در دنیا و چه در اخرت خواهد داد، به عاقبت ظالمین تاریخ نگاهی بیاندازید! 📖سوره ابراهیم آیه ۴۲ https://eitaa.com/Qurankareem
34.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 لات محل؛ خیلی مَرده... من فقط یه دونه غذا می خواستم ... دکتر راست نژاد و روایت کرامت امام مهربانی ها حضرت رضا علیه آلاف التحیه و الثناء https://eitaa.com/Qurankareem
ترجمه قرآنی که مورد توجه رهبری نظام قرار گرفت :: وبگاه اطلاع‌رسانی استاد کوشا http://kooshaa.ir/post/204 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره ترجمه قرآن حجت‌الاسلام والمسلمین کوشا نوشتند: «ترجمه بسیار خوبى است. سلام و تشکر مرا به مترجم ابلاغ کنید. من در این ماه مبارک رمضان، تلاوت قرآنم را بر اساس این ترجمه قرار داده‌ام. هم ترجمه و هم پانوشت‌ها خیلى خوب است.» اندیشه‌های قرآنی https://eitaa.com/Qurankareem  https://eitaa.com/Qurankareem
. شب یلدایم اگر با تو سپر شد یلداست یا اگر این شب من با تو سحر شد یلداست ما که عمری زده ایم دم زِ فراق تو اگر بعد از این شامِ سیَه خَتمِ سفر شد یلداست ما که خود چِله نشین تو شدیم آقاجان این شب چِله اگر از تو خبر شد یلداست شب نشینی و کنار دِگران خوب ولی با تو و عشقِ تو گر جمله به سر شد یلداست ای خدایِ کرم و جود و مُحبت مهدی(عج) از کرم، بر من اگر از تو نظر شد یلداست همچنان آلِ علی در خطر تهدیدند آن دَمی که زِ شما دفع خطر شد یلداست چون شهیدان تو ای شَهدِ شهادت نوشان سینه ام گر به دفاع از تو سپر شد یلداست حرف آخر اگر این چشم من ای صاحبِ اشک امشبی بَهرِ غَمِ جَدّ تو تَر شد یلداست . https://eitaa.com/Qurankareem
سخنی در معنا و تفسیر «کبد» :: وبگاه اطلاع‌رسانی استاد کوشا http://kooshaa.ir/post/62 «کبد» در آیۀ «لَقَد خَلَقنا الإنسانَ فی کَبَدٍ» (بلد، 4)، به معنی «کمال اعتدال و استواری» است. هرچند طبق معمول «کبد» را در آیۀ «لَقَد خَلَقنا الإنسانَ فی کَبَدٍ» (بلد، 4)، به معنی «رنج و سختی» گرفته‌اند ،اما در معنای «تعادل و استقامت» یا «کمال اعتدال و استواری» نیز به کار رفته است. عرب گوید: «الشمس فی کبد السماء؛ آفتاب در میانۀ آسمان است» (لسان العرب). بنابراین «به راستی انسان را در تعادل و استقامت آفریدیم»، می‌تواند معنای دیگر و حتی راجح آن باشد. و آیات «لقد خلقنا الإنسان فی أحسن تقویم» (تین، 4) و «فتبارک الله احسن الخالقین» (مؤمنون، 14) می‌تواند مؤیّد این معنا باشد. کبد در واقع همان حالت وسط و میانه است که سبب تعادل و استقامت می‌شود. کبد در بدن انسان و حیوان هم چون در میانۀ بدن است، کبد نامیده‌اند. علاوه بر این، انسان را در رنج آفریدن، چه پیام خاصی در آیه می‌تواند داشته باشد؟! مگر اینکه با تکلّف به توجیه آن بپردازیم! از سوی دیگر نگاه قرآن به قضایا بیشتر از دریچۀ مثبت است تا منفی! آیا خدا در قرآن فقط می‌خواهد وضعیت اسفبار دردها و رنج‌های انسان را به رخ بندگانش بکشد؟! اینکه بر خود بندگان پوشیده نیست و خوش‌بینی و نگاه خوش‌بینانه‌ای را هم به پیشگاه قدس او ایجاد نمی‌کند! از دوستان می‌خواهم در این‌باره به تحقیق پردازند و به آنچه در اغلب تفسیرها آمده است، بسنده نکنند که قرآن کریم همگان را دعوت به «تدبّر» و «تعقل» و «تفکر» کرده است. «اَفَلا یَتَدَبّرُونَ القرآنَ اَم عَلی قلوبٍ اقفالها؛ آیا در قرآن، نیک درنمی‌اندیشند؟ مگر بر دل‌ها[ی آنان] قفل‌های [ویژه]اش زده‌اند»؟! (محمد، 24) 1. در تفسیر «جامع البیان فی تفسیر آی القرآن» (ج10، ص8643، چاپ دارالسلام، قاهره مصر، معروف به تفسیر طبری) از محمدبن‌جریر طبری، از ابن عباس نقل کرده است که «فی کبد» ای فی نَصَب یعنی انسان را در راست‌قامتی و استواری و افراشتگی آفریدیم. و در تعبیر دیگر «فی انتصاب» که همان راست‌قامتی و استواری است. و باز از گروهی از صحابه و تابعین نقل کرده است که «کبد» را «معتدلاً بالقامه، و معتدلاً فی القامة» دانسته‌اند. همچنین از گروه دیگری از تابعین نقل کرده که «کبد» را به معنی «قائماً» یعنی ایستا و استوار دانسته‌اند. 2. تفسیر ابن عطیة معروف به المحرّر الوجیز (چاپ دار ابن حزم یک جلدی، بیروت، ص1979) همان قول ابن عباس را به عنوان یک قول از چند قول نقل کرده است. 3. در تفسیر «روح المعانی» از سید محمود آلوسی بغدادی، (چاپ دار احیاءالتراث العربی بیروت، ج 29-30) گوید: و عن ابن عباس و عبدالله بن شداد و ابی صالح و الضحاک و مجاهد أنهم قالوا ای خلقنا منتصِبَ القامة واقفاً و لم نجعله مُنکَباً علی وجهه، که اینان کبد را به معنی راست‌قامت و استوار و بدون واژگونی و کجی دانسته‌اند. این اقوال با آیۀ «لقد خلقنا الإنسان فی أحسن تقویم» کاملاً سازگار است. دیگر مفسران نیز کم و بیش همین معنا را از سه منبع مذکور نقل کرده‌اند. بنابراین ترجمۀ «لَقَد خَلَقنَا الاِنسانَ فی کبدٍ» چنین خواهد بود: «به راستی انسان را در کمال اعتدال و استواری آفریدیم». اما بیشتر مفسران، کبد را به معنی رنج و سختی گرفته‌اند. البته برخی نیز آن را به معنی «نیرومندی و اوج گرفتن» گرفته اند و آن را اشاره به مشرکان و اعیان و اشراف نیرومند و مقتدر مکه دانست‌اند که مال را در راه باطل مصرف می‌کرده‌اند و مکرر قدرت و نیرومندی خود را به رخ این و آن می‌کشیده‌اند لذا در آیۀ بعد می‌فرماید: «اَیَحسَبُ اَن لَم یَرَهُ اَحَدٌ؛ آیا گمان می‌کند که کسی او را ندیده است؟! در حالی که خدا حاضر و ناظر بر احوال آنان است.» استاد محمدعلی کوشا https://eitaa.com/Qurankareem https://eitaa.com/Qurankareem