انقلاب کبیر:
✍تحلیل کلانِ بیانیه #گام_دوم انقلاب؛
حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی #میرباقری،
استاد حوزه و مدرس دروس خارج فقه و اصول و از صاحبنظران و اساتید حوزهی #تمدن_پژوهی
👈 قسمت پنجم و ششم
❇️ نگاه غیر انتزاعی به انقلاب
این را هم باید توجه داشته باشیم که این بیانیه با منطق سرپرستی تدوین شده است. یعنی نوع نگاهش به انقلاب اسلامی و مؤلفهها و دستاوردهای آن و نیز آسیبشناسی و راه حلهایی که ارائه میدهد، با یک #منطق_انتزاعی نیست که شاخصهای کلی را مورد توجه قرار بدهد، بلکه واقعاً یک #کل_عینی را و #واقعیت_انقلاب_اسلامی را با مؤلفهها و متغیرهایی شناسایی میکند و وضعیت این متغیرها را ارزیابی میکند و برای عبور از موانع راهحل ارائه میدهد.
🔹این بیانیه انقلاب اسلامی را متناسب با درون و بیرون آن، یعنی در مقیاس با جامعهی جهانی مطالعه میکند، مولفههای درونی و بیرونی را همزمان میبیند و این جریان رو به پیش را میخواهد سرپرستی و مدیریت کند. بر اساس این منطق، صرفاً منطق انتزاعی نیست که از انقلاب اسلامی یک توصیفهای کلی کند، بلکه میخواهد یک کل متغیر در حال حرکت را سرپرستی کند و فراتر از نگاه سیستمی و با نگاه #سرپرستی است. درواقع میخواهد یک کلِ متغیر در حال حرکت را در موازنهی درونی و موازنهی بیرونی، سرپرستی و هدایت کند و به نقطهی مطلوبی برساند که همانا تمدن اسلامی است.
❇️ جلوگیری از خطای محاسباتی
نکتهی قابل تأمل دیگر این است که این بیانیه جلوی #خطاهای_محاسباتی را میگیرد. متأسفانه بسیاری از تحلیلهایی که الان نسبت به انقلاب اسلامی در جبههی #غربگرایان و تحت تأثیر ادبیات و عقلانیت مدرن وجود دارد، به نوعی #تحریف انقلاب اسلامی است و نسبت به انقلاب اسلامی ایجاد یأس میکند. در واقع این یک خطای محاسباتی است که میخواهند انقلاب اسلامی را با شاخصها و آرمانهای غربی بسنجند و طبیعتاً به نظرشان میآید که ما پیشرفت نداشتهایم و بهاصطلاح نگاهشان کاملاً انتقادی و بسیاری اوقات براندازانه است؛ چه آنهایی که تابع منطق #دیالکتیک هستند و چه آنانی که بر اساس منطق #نئولیبرالی فکر میکنند.
🔹 متأسفانه این خطای محاسباتی خیلی وقتها از بدنهی کارشناسیِ لیبرال یا کارشناسی تحت تأثیر اندیشههای سوسیالیستی و مارکسیستی به بعضی از تصمیمگیرانِ در نظام اسلامی هم نفوذ کرده و بر همین اساس است که گاهی خطای در تصمیم دارند. لذا اگر ما این بیانیه را مبنا قرار بدهیم و بر روی آن کار کنیم، میتوانیم جلوی خطای محاسباتی و خطای تصمیمگیری را بگیریم که از آفات انقلاب اسلامی است.
🔻 ادامه دارد....
🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع
🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم
🔶️با ایتا به ما بپیوندید....
🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷
https://eitaa.com/enghelabekabir
🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷
https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x
♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
▼ گزارش روز
❎✴️✅تغییر نگاهی که نیازمند همت است
سردار ایوب سلیمانی، درباره عملکرد پلیس در برخورد با سلبریتیهای بیحجاب و مروج بدحجابی در جامعه گفته است: «در مقابله و برخورد با جرم مشهود در جامعهـ چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی که در معرض دید عموم استـ برای پلیس فرد مهم نیست؛ بلکه فعل مهم است و اینکه فرد مشهور باشد یا مسئول یا مرجع گروهی خاص یا آدمی عادی باشد، هیچ فرقی نمیکند.» واقعیت ماجرا این است که بخش قابل توجهی از ترویج بد پوششی در جامعه را که اکنون شاهد آن هستیم، باید زاییده برخورد متفاوت دستگاهها و نیروهای مسئول، با چهرهها در قیاس با افراد عادی جامعه و همچنین رفتار فرهنگی و رسانهای کشور در مواجهه با سلبریتیها دانست! وقتی رسانه ملی و... سلبریتیهایی را که سبک زندگی و پوشش آنها کاملاً متضاد و مغایر با فرهنگ اسلامی و ایرانی است، قهرمان و افراد موفق جا میزند و مدام آنتن زنده تلویزیون در اختیار این افراد قرار گرفته و ساعتهای پربیننده رسانه ملی به مدح و ثنای این چهرهها میگذرد، مشخص است که پوشش و نوع زندگی این افراد در جامعه و به ویژه برای قشر نوجوان به یک الگو و معیار تبدیل میشود! وقتی الگوهای اینچنینی برای جامعه ساختید و اجازه دادید هر نوع پوشش و سبک زندگی را تبلیغ کند، دیگر نمیتوانید گله کنید که چرا پوشش در سطح جامعه در حال تغییر است! اگر قرار است تلاشها برای ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی بیش از پیش موفق بوده و در زندگی نسلهای جوان و در سطح جامعه خود را نشان دهد، باید این روند معیوب متوقف شود! گفتههای جانشین فرمانده ناجا را میتوان نشانهای از عزم نیروی انتظامی برای این مهم دانست و امیدوار به تغییر این رویه بود. البته نباید فراموش کرد که نهادهای فرهنگی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد، صداوسیما و... که متولی حوزه فرهنگ و هنر هستند، باید در حوزه مأموریتی خود چارچوبهای التزام اهالی هنر به قوانین را شفافتر بیان کرده و با جدیت آن را اجرا کنند.
🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع
🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم
🔶️با ایتا به ما بپیوندید....
🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷
https://eitaa.com/enghelabekabir
🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷
https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x
♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
♦️ گزیدهای از بیانیه #گام_دوم انقلاب ؛
"صحنهی جهانی، امروز شاهد پدیدههایی است که تحقّق یافته یا در #آستانهی_ظهورند: تحرّک جدید نهضت #بیداری_اسلامی بر اساس الگوی مقاومت در برابر سلطهی آمریکا و #صهیونیسم؛ شکست سیاستهای آمریکا در منطقهی غرب آسیا و زمینگیر شدن همکاران خائن آنها در منطقه؛ گسترش حضور قدرتمندانهی سیاسی جمهوری اسلامی در غرب آسیا و بازتاب وسیع آن در سراسر جهان سلطه."
🔻 🔻 🔻
📌آیهای که رهبر انقلاب در پیام #حج بهکار بردند/ پیشبینی مجدد #نابودی_اسرائیل به استناد #قرآن
❇️رهبر معظم انقلاب در پیام حج امسال ضمن محکومیت #معامله_قرن از آیه ٤٢ سوره طور استفاده کردند.
🔹این آیه پس از مکر کفار مبنی بر قتل پیامبر (ص) نازل شد و مدتی پس از نزول آیه همه کفار در جنگ #بدر نابود شدند و طبق پیشبینی قرآن مکر آنها به خودشان بازگشت.
همایش بررسی نقش رسانهها در گام دوم انقلاب در رشت برگزار میشود
🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع
🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم
🔶️با ایتا به ما بپیوندید....
🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷
https://eitaa.com/enghelabekabir
🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷
https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x
♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
✍تحلیل کلانِ بیانیه #گام_دوم انقلاب؛
حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی #میرباقری،
استاد حوزه و مدرس دروس خارج فقه و اصول و از صاحبنظران و اساتید حوزهی #تمدن_پژوهی
👈 قسمت هفتم
❇️ #عصر_انقلاب_اسلامی
🔹در این بیانیه اولاً #مقیاس_خاصی برای ارزیابی انقلاب اسلامی تولید یا بازتولید شده است که بر اساس آن، تولیدِ شاخص برای ارزیابی دستاوردها و آسیبهای انقلاب اسلامی و حرکت پیش روی آن شده است. شما اگر #انقلاب_اسلامی را یک انقلاب ضد استبدادی تعریف کنید که میخواسته نظام استبدادی را به جمهوری تبدیل کند، این یک ظرفیتی دارد و دستاوردهایش را هم باید با همین مقیاس ارزیابی کرد. همچنین اگر فرضاً انقلاب اسلامی دنبال گفتمان #توسعهی_غربی بوده، باید آن را با همین شاخصها ارزیابی کنیم. حال آنکه انقلاب اسلامی صرفاً یک انقلاب ضد استبدادی و ضد استعماری در محدودهی ملی و به دنبال تحقق گفتمان غربی نیست، بلکه به دنبال #تحول_جامعهی_جهانی است. انقلاب اسلامی میخواهد نظم جدید جهانی را تعریف کند.
🔸انقلاب اسلامی #عصر_جدیدی را آغاز کرده که در آن دین و دنیا توأمان تحصیل میشود و این به نظر من، مقایسهی #انقلاب اسلامی با عصر #رنسانس است. در دوران رنسانس از نظر آنها یک عصر جدید است که در جامعهی بشری یک نوزایی اتفاق افتاده و در واقع دین و دنیا از هم جدا شده است. حالا پیروزی انقلاب اسلامی یعنی اینکه اصلاً دوران رنسانس به سر آمده و دوران تمدن غرب به پایان رسیده است؛ نهفقط دوران آمریکا، بلکه دوران کل تمدن مدرن. این که ما میگوییم #آمریکا رو به #افول است، اصلاً آمریکا موضوعیت ندارد، این #تمدن_مدرن است که رو به افول است و دیگر ظرفیت اقناع جامعهی جهانی را ندارد و دوران شعارهای آن به سر آمده است. علتش هم این است که شعارهای آن اگرچه بعضیشان #فطری و بعضیشان هم #ضد_فطرت است، اما همان شعارهای فطری را هم تحریف کردهاند؛ مثل آزادی، مثل برابری، رفاه، پیشرفت، بهداشت، سوادآموزی و آگاهی بشر. بخشی از شعارهای آنها هم کاملاً ضد فطرت است؛ مثل #دینزُدایی از زندگی بشر و نفی قدسیت از حیات بشر که این خلاف فطرت بشر است و همان چیزی است که امام به #گورباچف فرمودند که علت فروپاشی #مارکسیسم، مبارزهی بیدلیل با خداوند است. به همین دلیل، نظام #سرمایهداری نیز در معرض #نابودی است.
🔹در دوران #پسارنسانس، تلاش شده تا از زندگی بشر دینزُدایی شود. نهتنها ادیان تحریفشده، ادیان قدسیِ حقیقی را هم میخواهند از عرصهی حیات بشر نفی کنند وگرنه دینهای تحریفشده را که خودشان بازتولید کردهاند و تحت عنوان احترام عقاید، برای خودشان محترم است. آنچه را که حذف کردهاند، #ادیان_اثرگذار بر فرآیندهای اجتماعی است.
👌بنابراین بیانیه #مقیاس انقلاب اسلامی را فقط در مقیاس #رنسانس میبیند که عصر جدیدی را انقلاب اسلامی آغاز کرده و در واقع آن انسداد تاریخی بعد از رنسانس و این مسیر یکطرفه و کور پیش روی بشریت و این انسداد تاریخی را شکسته است. در واقع این یک انفتاح تاریخی است و یک عصر جدیدی شروع شده به سوی پیشرفتی که در آن، دین و دنیا را توأمان میبیند و بهبود وضعیت معیشت زندگی انسان بر محوریت خدای متعال را طراحی میکند.
🔻 ادامه دارد....
🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع
🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم
🔶️با ایتا به ما بپیوندید....
🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷
https://eitaa.com/enghelabekabir
🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷
https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x
♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
✍تحلیل کلانِ بیانیه #گام_دوم انقلاب؛
حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی #میرباقری،
استاد حوزه و مدرس دروس خارج فقه و اصول و از صاحبنظران و اساتید حوزهی #تمدن_پژوهی
👈 قسمت هشتم
❇️ #پیشرفت_یا_توسعه؟
اگر انقلاب اسلامی در این مقیاس است و ما میخواهیم ارزیابی کنیم، باید شاخصهایی را برای ارزیابی دستاوردهای انقلاب اسلامی در این مقیاس داشته باشیم. شاخصهایی در این بیانیه تولید شده که اگر بخواهیم این شاخصها را تطبیق بدهیم، در هیچ چیز غیر از انقلاب اسلامی قابل تطبیق نیست. لذا اگر ما اشتباهاً خیال کنیم که انقلاب اسلامی دنبال تحقق توسعهی غربی بوده و شاخصهای ارزیابیِ پیشرفت انقلاب اسلامی را صرفاً #شاخصهای_توسعهی_غربی بدانیم، دچار #بنبست میشویم، چون ممکن است کشورهای دیگری در دستیابی به آن شاخصها جلوتر باشند. ولی اگر شاخصهای پیشرفت را بر اساس #انقلاب_اسلامی آن هم در این مقیاس تعریف کنیم، طبیعتاً شاخصهایی منحصر به فرد هستند که خود این شاخصها هم در این بیانیه دیده شده است. مثلاً در این بیانیه گفته شده که دنیای دوقطبیِ قبل از انقلاب اسلامی به دنیای سهقطبی تبدیل شد؛ یعنی به سرمایهداری لیبرال، مارکسیسم و اسلام. سپس با فروپاشی قطب مارکسیسم، به دوقطبی اسلام و لیبرالدموکراسی تبدیل شد.
🔹غربیها و متأسفانه غربگراها تلاش کردهاند این واقعیت را پنهان کنند و بگویند #فروپاشی_مارکسیسم ناشی از جنگ سرد بین دو اردوگاه غرب و شرق بوده، در حالی که قطعاً این طور نیست. نمیخواهم بگویم که آن جنگ هیچ اثری نداشته، ولی قطعاً این طور نیست. این #حرکت_نرم_انقلاب_اسلامی است که مارکسیسم را #فروپاشانیده و لذا نگران فروپاشی #غرب_لیبرال نیز شدهاند و گفتهاند که ما باید پیشدستی کنیم و در آغاز قرن بیستویکم جنگ را آغاز کنیم؛ جنگ و برخورد همهجانبهی تمدنها.
🔸پس یک نکتهی مهم در این بیانیه این است که انقلاب اسلامی آن دوقطبی را تبدیل به سه قطب کرد. به تعبیر دیگر، در ادامهی آن مسیر یکطرفه یک راهی را باز کرد برای حرکت جامعهی جهانی به سمت پیشرفت و سعادت. راه دیگری را به بشر نشان داد در مقابل راهی که بعد از رنسانس نشان داده میشد. در واقع تمامیت #ایدئولوژی_رنسانس را به چالش کشید. انقلاب اسلامی یک حرکت ایدئولوژیک در مقیاس جهانی است که ایدئولوژی مدرن و رفتار برآمده از آن را به چالش کشانیده و دو اردوگاه برآمده از آن را با خطر مواجه کرده است؛ یکی را فروپاشانیده و دومی را در معرض زوال قرار داده است.
🔹با این تحلیل، دیگر بدیلی برای انقلاب اسلامی باقی نمیماند. به هیچ وجه شما نمیتوانید بگویید چین و روسیه بدیل ما هستند، تا چه رسد به کرهی شمالی یا کرهی جنوبی و مالزی و اندونزی. امثال اینها که دیگر اصلاً قابل بحث نیستند. این یک شاخصهای است که پیشرفت ما را با آن در موازنه توضیح میدهند. چالش ما با آمریکا و صهیونیزم یک موقع بر سر سفارت آمریکا و اسرائیل بود، اما الان بر سر این است که ما در مرزهای #اسرائیل هستیم و داریم #آمریکا را از منطقه #بیرون میکنیم.
🔹این مقیاس و شاخصی است که برای ارزیابی پیشرفت به سمت اهداف و در برخورد تمدنها ارائه میدهد و در هیچ کشور دیگری قابل انطباق نیست. یک موقعی ما در وضعیتی از قدرتی بودیم که آنها هوس میکردند با یک هجوم کوچک مثل #طبس براندازی کنند، اما الان نیمی از قدرت #ناتو را آوردهاند در منطقه و بیش از هجده سال است که برای براندازی ما با تمام غربگراها و مرتجعین منطقه هم پیمان شدهاند اما ما در منطقه #مقتدرتر شدهایم و آنها ضعیفتر.
🔻 ادامه دارد...
🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع
🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم
🔶️با ایتا به ما بپیوندید....
🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷
https://eitaa.com/enghelabekabir
🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷
https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x
♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
✍تحلیل کلانِ بیانیه #گام_دوم انقلاب؛
حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی #میرباقری،
استاد حوزه و مدرس دروس خارج فقه و اصول و از صاحبنظران و اساتید حوزهی #تمدن_پژوهی
👈 قسمت نهم
❇️ چهار اقدام اساسی دربارهی بیانیه
لذا بر همین اساس، اولاً باید این بیانیه را #تئوریزه نمود. ثانیاً بر محور آن #نظریهپردازی کرد. ثالثاً باید #راهبردنگاری شود. رابعاً باید #گفتمانسازی شود. البته مقصود از تئوریزهشدنِ این متن آن نیست که خودمان مبانی برای آن درست کنیم.
🔹مستندات فراوانی وجود دارد از مؤلف و از آن طرح کلی اندیشهی اسلامی تا آثار فاخری که در همین سالهای اخیر در دست داریم. ما میتوانیم این بیانیه را تئوریزه کنیم، منتهی این تئوری باید متناسب با بیانیه بازخوانی و بازتولید شود و بتوان بیانیه را با آنها مستند کرد، آن هم در مقیاس ادبیات کاملاً عالمانه و فنی و تخصصی که یک جای آن، ادبیات #اجتهادی است.
❇️ سه خطر مهم؛ خوانش رسمی، تحریف و تقلیل
باید به این نکته توجه کنیم که حتماً دنبال یک خوانش رسمی از این بیانیه نباشیم و این که نباید یک خوانش رسمی از آن بیرون بیاوریم. باید خوانشهای متعدد از زوایای متفاوت، منتهی با این نقطه مختصات شکل بگیرد. اینها متعاضد هم هستند و همدیگر را کمک و تقویت میکنند و در #گفتمانسازی مؤثرند. البته نباید خوانشهایی که بیانیه را تحریف میکنند، مبنا و محور قرار گیرند؛ بلکه باید جلوی آن خوانشها گرفته شود. مقصود از این که جلوی آن خوانشها گرفته شود، این نیست که با جبر اجتماعی جلوی آنها را بگیریم؛ مقصود این است که اگر ما خوانشهای صحیح و در مقیاسِ بیانیه داشته باشیم، به خودی خود جلوی تحریف بیانیه با خوانشهای روشنفکری #غربزده، چه با ادبیاتِ #مارکسیستی و چه با ادبیات #نئولیبرالی را میگیریم. جریان روشنفکری غربزده حتی ممکن است سازوکارهای پیشبینی شده در بیانیه را با ادبیات مدرن خوانش کند. مثلاً وقتی گفته میشود عدالت اجتماعی، آن را میبرند در مباحثی همچون #عدالت_سوسیالیستی یا عدالت مکتب رفاه که این هر دو #غلط است.
🔸این یک سند جدی است و جلوی #تقلیلگرایی در این سند را نیز باید بگیریم. خیلی از خوانشها تقلیلگرایانه هستند. یعنی یک نگاه سطحی به سند دارند و این باعث از دست رفتن جایگاه سند میشود. بیانیه نباید تبدیل به روزمرهگی شود.
❇️ عقبهی فکری بیانیهی #گام_دوم
این بیانیه یک عقبهای دارد که جاریشده و فرآوریشدهی آن در این متن آمده است. یک تفکر، یک نظام اندیشه یا به تعبیری یک نظام فکری است که از تبیینِ توحید، از #توحید_نظری تا #عملی، تا تحلیل نظام آفرینش و حرکت نظام آفرینش به سمت غایت مطلوب الهی و نگاه فلسفهی تاریخی و تحلیل حرکت تاریخ و تکامل تاریخ و نظریهی اجتماعی و نظریهی پیشرفت و بسیاری ریزنظریههای دیگر مثل کرامت انسان، آزادی انسان، عدالت، عدالت اجتماعی را در بر دارد و این سند را پشتیبانی میکنند. کاملاً پیداست که #مؤلف دارای یک خوانش و نگرش خاص به این موضوعات است که میتوان با یک تتبع دقیق، آن مبانی را پیدا، منظم و در مقیاس نظریه و تئوریزه بازخوانی کرد.
ادامه دارد....
🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع
🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم
🔶️با ایتا به ما بپیوندید....
🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷
https://eitaa.com/enghelabekabir
🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷
https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x
♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
👇❎✅کودتای عدن به نفع یا ضرر انصارالله؟
پس از شلکیک موفق انصارالله به پادگان الجلا، درگیری های نهان میان طرفداران منصور هادی و نیروهای شورای انتقالی تحت حمایت امارات، شعله ور شد.
پس از چهار روز درگیری نیروهای جدایی طلب معروف به کمربند امنیتی بر عدن مسلط شدند و وزرای دولت مستعفی منصور هادی به ریاض گریختند.
هر چند عربستان سعودی و بخشی از جامعه بین الملل از منصور هادی حمایت می کردند، ولی در این درگیری ها، طرفداران منصور هادی را پشتیبانی نکردند.
عربستان سعودی با کنار کشیدن تانک ها از جلو قصر معاشیق عملا مسیر را برای کودتاچیان باز کرد.
احمد المیسری وزیر کشور دولت منصور هادی گفته است عربستان سعودی که دوست ما بود با سکوتش سر ما را گوش تا گوش برید.
این پرسش مطرح است که این وضعیت به سود انصارالله است یا خیر؟ پاسخ به این پرسش در بررسی احتمالات زیر نهفته است.
۱. اولین پیامد این درگیری ها ادراک این نکته به یمنی ها است که نباید به طرف های خارجی اعتماد کرد. بنابراین تا حدودی این حوادث باعث شده است عربستان سعودی و امارات پشتوانه مردمی را از دست بدهند.
۲. وجود دو گروه در عدن که با هم مخالف بودند مبارزه را برای انصارالله راحتر کرده بود تا متشکل شدن نیروها که مبارزه نظامی را سخت می کند.
۳.حضور منصور هادی در راس دولت و القای مشروعیت وی از سوی جامعه بین الملل قدرت دیپلماسی بین المللی را از انصارالله گرفته بود. با کنار زده شدن منصور هادی و مشروعیت مردمی نداشتن سایر گروها در جنوب یمن قدرت چانه زنی سیاسی انصارالله افزایش می یابد.
۴. وجود نشانه هایی از تغییر راهبرد امارات از جنگ به صلح و مذاکرات پنهانی امارات با انصارالله و ایران آینده روشنی را برای انصارالله و عدن نشان می دهد.
البخیتی عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن،، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره، پس از در گیری ها گفته است:
"شاهد تحولاتی در یمن هستیم که باید به سود ما یمنی ها باشد. امارات می گوید به صلح بر راه حل نظامی اولویت می دهد. خبرهایی درز کرده است که می شنویم که ممکن است تغییراتی در موضع عربستان ایجاد شود، اما این تغییر رسمی نیست"
🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع
🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم
🔶️با ایتا به ما بپیوندید....
🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷
https://eitaa.com/enghelabekabir
🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷
https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x
♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
#جنگ_تمام_عیار_اقتصادی
🔴 گزارش رویترز از اتاق جنگ
🔻خبرگزاری #رویترز طی گزارشی وزارت خزانه داری آمریکا را اینگونه توصیف می کند: «اتاق جنگ مدرن آمریکا چیزی شبیه به این است: ساعتهای روی دیوار، زمان را در کابل، تهران و بوگوتا (پایتخت کلمبیا) نشان میدهد. افراد پشت میز، بیشترشان جوان هستند. صحبت بر سر اهداف مورد نظر است و در نیمه های شب ، تماس هایی با اروپا انجام میگیرد. اما این اتاق جنگ جدید، نه در وزارت دفاع آمریکا، بلکه در #وزارت_خزانه_داری این کشور است. سلاحهای مورد استفاده نیز نه پهپاد و موشک کروز، بلکه تحریمهای اقتصادی است که با هدفی مشابه و به منظور ضربه زدن به منافع اقتصادی دشمنان آمریکا مورد استفاده قرار میگیرند».
🔹 خوان زاراته (Juan zarate) معاون سابق اداره تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا در کتاب خود تحت عنوان «جنگ خزانهداری» کارشناسان وزارت خانه داری را چریک های کت و شلواری می خواند و می نویسد: «زرادخانه آمریکا شامل هواپیماهای بدون سرنشین، موشکهای تامهاوک و چریکهایی با کت و شلوار خاکستری است. وظیفه این چریکها تبدیل ابزار مالی و اقتصادی به سلاحی قوی، علیه دشمنان آمریکاست
🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع
🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم
🔶️با ایتا به ما بپیوندید....
🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷
https://eitaa.com/enghelabekabir
🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷
https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x
♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
✍تحلیل کلانِ بیانیه #گام_دوم انقلاب؛
حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی #میرباقری،
استاد حوزه و مدرس دروس خارج فقه و اصول و از صاحبنظران و اساتید حوزهی #تمدن_پژوهی
👈 قسمت دهم
❇️ یک سرمایهی اجتماعی به نام #جوانان
این بیانیه یک ضربآهنگی دارد که از یک طرف بر «نظام انقلابی» تکیه میکند و از سوی دیگر نیز بر جوانان و بر رفتار انقلابی. در طول این چهل سالِ انقلاب اسلامی، بهخصوص در دوران رهبری که تأکید کردهاند بر انقلاب فرهنگی و بر تولید علم دینی و الگوی پیشرفت اسلامی، یک نسل نخبهای تربیت شده است که آثار ده سالِ دوران حضرت امام(قدّسسّره) و معنویتی که تولید کردند، در آنها هست، آثار #جنگ_هشتساله هم در آنها هست. یعنی میراثدار آن سرمایههای بزرگ هستند. در عین حال، از عقلانیتی برخوردارند که شرایط جامعهی جهانی را میفهمند، مسائل انقلاب اسلامی را به صورت عمیق درک میکنند. میفهمند که مثلاً اگر میخواهیم به عدالت برسیم، مسألهی ما، علم دینی و الگوی پیشرفت اسلامی است. میفهمند که بدون اینها نمیشود به عدالت اسلامی برسیم. یعنی یک درک عمیق از صورت مسئلهها پیدا شده و یک نسل فاخرِ فرهیختهای تربیت شده که روحیهی انقلابی دارد، سرمایههای گذشته را به میراث برده، یک درک عمیق از شرایط و یک نگاه تخصصی به مسئله دارد. این جوانان صاحب تخصص هم هستند و امیدوارند که بتوانند طراحی و نقشهی روشنی را برای راه پیش رو تبیین کنند. زیرساختهای حرکت این جمع هم فراهم شده و لذا در این دوران، حضرت آقا این نسل را مخاطب قرار میدهند و از آنها میخواهند که این #گام_دوم را به سرانجام برسانند.
🔹رهبری معظم نسل جدید را دارای #ظرفیت برای انجام این کار و زیرساختها را فراهم میبینند. گویی این #آتش_به_اختیار اینجا معنا دارد و بهویژه ایشان، جبههی فرهنگی انقلاب اسلامی را دارای یک ظرفیت برای بازسازی و سازماندهی خودش و پیگیری این آرمانها میدانند و لذا آنها را در این شرایط مخاطب قرار دادهاند و از آنها چنین چیزی را طلب میکنند. واقعاً در دو سه دههی قبل چنین چیزی متصور نبود. لذا در #بیست_سالگی انقلاب اسلامی ایشان یک بیانیهای دارند، اما این حد از تکیه بر جوانان و نسل جوان در آن نیست، به خاطر این که یک چنین سرمایهای در آن دوران تولید نشده بود. الان اما این سرمایهی اجتماعی فراهم آمده و با این سرمایهی اجتماعی میتوان کار را جلو برد.
❇️ #دولتسازی اسلامی توسط جوانان
این بیانیه در واقع تبیین گامِ «دولتسازی و جامعهسازی برای رسیدن به تمدن اسلامی» است و آن را تئوریزه میکند. این هم فقط با نسل جوان پیش نخواهد رفت، بلکه طبیعتاً ساختارهای اجتماعی هم باید تحت تأثیر قرار بگیرد و اصلاح شود و همراهی کند، منتهی چرا نسل جوان مخاطب هستند؟ چون بار اساسی دولتسازی که زیر ساختهای آن ایجاد شده، روی دوش آنها است و اگر آنها اقدام نکنند، ساختارها به ایجاد آن زیرساختهای دولت اسلامی نمیانجامد. رسیدن به دولت اسلامی و تغییر دولت از دولت مدرن به #دولت_اسلامی با تمام مفاهیم خودش، احتیاج به یک زیرساختارهایی دارد که این نسل جوان هم میتوانند و هم میخواهند که آن را ایجاد کنند و ساختارها دنبال چنین کاری نیستند. اگرچه باید در این مسیر همکاری و تعامل کرد و کوشید که آنها متناسب با پیشرفتها تغییر کنند، اما بار را نمیشود روی دوش آنها گذاشت. نکتهی اصلی این است که این نسل #فرهیخته و کارآمد، ظرفیت و انگیزهی این کار و امید به تحقق این اهداف را دارد و خسته و مأیوس نیست. این نسل از دستاوردهای انقلاب اسلامی و از آفرینشهای الهی برای انقلاب اسلامی است و اگر فعال شود، میتوان ساختار را تغییر متناسب داد.
🔸ما واقعاً باید #ساختار دولت را تغییر بدهیم. کما اینکه #غرب هم الان برای دهههای آینده دنبال تغییر دولت است. مفهوم #حاکمیت را اصلاً با گسترش قلمرو مجازی میخواهند تغییر دهند. ما هم باید ساختارهای دولت را از #دولت_مدرن به #دولت_اسلامی تغییر دهیم تا #تمدن_اسلامی درست شود و این نیاز به زیرساختهای جدی دارد که این نسل میتواند آنها را ایجاد کند. نهادهای رسمی خودشان را مسئول ایجاد این زیرساختها نمیدانند. بدون تحقق آن هم دولت اسلامی تحقق پیدا نخواهد کرد. یعنی جوشش انقلاب اسلامی و نظام انقلابی باید آن زیرساختهای تحقق تمدن اسلامی را فراهم کند و این کار نسل جدید است.
🔻 ادامه دارد....
🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع
🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم
🔶️با ایتا به ما بپیوندید....
🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷
https://eitaa.com/enghelabekabir
🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷
https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x
♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
🛎 #پرونده_مشروطه
⚠️رهبر انقلاب: ما هنوز از مشروطیت یک تاریخ کامل و جامع نداریم.
🔰بر مسئلهی #تاریخنگاری_مشروطه اصرار دارم؛ به خصوص برای دانشآموزان و دانشگاهیان
🔹آنچه من بر آن اصرار دارم، مسئلهی تاریخنگاری مشروطه است که از سالها پیش با دوستان متعددی این را درمیان گذاشتهام و بحث کردهام. ما واقعاً احتیاج داریم به یک تاریخ مستندِ قوىِ روشنی از مشروطیت. مشروطیت را باید درست تبیین کنیم، که البته وقتی این تاریخ تبیین شد و در سطوح مختلف آماده شد - چه در سطوح دانشآموزی و دانشگاهی، چه در سطوح تحقیقی - پخش و منتشر خواهد شد.
حقیقت این است که ما هنوز از مشروطیت یک تاریخ کامل جامعی نداریم؛ این در حالی است که نوشتههای مربوط به #مشروطیت از قبیل همان نوشتهی ناظمالاسلام یا بقیهی چیزهایی که از آن زمان نوشته شده، در اختیار مردم است؛ دارند میخوانند و برداشتهایی از قضیهی مشروطیت میکنند که این برداشتها غالباً هم صحیح نیست.
🔍دیدار مسئولان همایش صدمین سالگرد مشروطیت؛ ۱۳۸۵/۰۲/۰۹
🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع
🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم
🔶️با ایتا به ما بپیوندید....
🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷
https://eitaa.com/enghelabekabir
🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷
https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x
♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
♦️ گزیده ای از بیانیه #گام_دوم انقلاب؛
"مجاهدتهای #جوانان در میدانهای سخت از جمله #دفاع_مقدّس، با ذکر و #دعا و روحیهی برادری و #ایثار همراه شد و ماجراهای صدر اسلام را زنده و نمایان در برابر چشم همه نهاد."
🔻 🔻 🔻
💠در این هوا هوس نمیگنجد
🔹رهبر انقلاب: «همانند شهید #بابایی دلها را به هم نزدیک کنید؛ درون را پاک کنید؛ عمل را #خالص کنید؛ برای خدا کار کنید؛ آن وقت خدای متعال برکت خواهد داد. عباس بابایی یک انسان واقعاٌ مؤمن و پرهیزگار و صادق بود.» ۱۳۸۳/۱۰/۲۳
🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع
🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم
🔶️با ایتا به ما بپیوندید....
🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷
https://eitaa.com/enghelabekabir
🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷
https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x
♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
✍تحلیل کلانِ بیانیه #گام_دوم انقلاب؛
حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی #میرباقری،
استاد حوزه و مدرس دروس خارج فقه و اصول و از صاحبنظران و اساتید حوزهی #تمدن_پژوهی
👈 قسمت یازدهم
❇️ معنیِ #اصلاح_خطاهای انقلاب
حتماً حرکت به جلو، منوط به ارزیابی خود و #اصلاح خطاهاست، زیرا ما #معصوم نیستیم. ولیِّ ما #عادل هستند، اما خیلی از افراد دیگر در بدنهی نظام ممکن است عادل هم نباشند. البته عدالتی که میگویم، عدالت در مقیاس راهبریِ نظام و امت است و نه عدالت در مقیاس امام جماعت. خیلی از ارکان نظام، عادل هستند و خیلی از افراد هم ممکن است عادل نباشند. خطا اتفاق میافتد و ما حتماً باید خطای خودمان در اداره را بفهمیم و اصلاح کنیم، منتهی خوانش ما از خطاهایمان نباید با #ادبیات_غرب باشد. به هیچ وجه ما انقلاب اسلامی را با آن الگوها تراز نمیکنیم.
🔹بعضیها که از این فراز در بیانیه خوششان آمده، خیال میکنند ما میخواهیم در بازخوانی، انقلاب اسلامی را با شاخصهای مدرن ارزیابی کنیم و بگوییم ما خطا کردهایم که اصلاً با نظام جهانی درگیر شدهایم و #توبهنامه بنویسیم. در حالی که این نیست. آنهایی که توبهنامه نوشتند، در واقع از مبانی انقلاب اسلامی عدول کردهاند و آرمانهای انقلاب اسلامی را نادیده گرفتهاند و مبتلا به خطای محاسباتی شدهاند. ارزیابی صحیح و فهم خطاهایی که اتفاق افتاده، غیر از دچار شدن به خطای محاسباتی است. اگر خودتان را با الگوهای رقیبتان ارزیابی کنید، دچار خطای محاسباتی میشوید ولذا نه ظرفیت خودتان را میفهمید و نه آرمان خودتان را.
🔸بنابراین ما اگر #آسیبشناسی میکنیم، بر اساس شاخصهای متناسب با انقلاب اسلامی و حرکت به سمت #تمدن_اسلامی است که اگر میخواهیم به سمت تمدن اسلامی برویم، آن عدالت اسلامی باید به چه نقطهای میرسید؟ و چقدر عقب هستیم و چرا عقب هستیم؟
👌اتفاقاً خیلی از #اشتباهات ما در تصمیمگیری و تصمیمسازی بر اساس #عقلانیت_مدرن و علوم انسانی #سکولار بوده است. یعنی وقتی ما آسیبشناسی میکنیم، به این میرسیم که علت عقبماندگی ما در پیشرفتِ به سوی تمدن اسلامی این بوده که الگوهای رقیب را به کار گرفتهایم؛ حالا یا دانسته و از سر اضطرار، یا نادانسته. پس این یک اصل اساسیِ مسلّم است که انسان هم باید در #تهذیب_نفس و حرکت فردی خودش را ارزیابی و عیوبش را رفع کند و هم در تکامل اجتماعی.
🔻 ادامه دارد...
🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع
🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم
🔶️با ایتا به ما بپیوندید....
🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷
https://eitaa.com/enghelabekabir
🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷
https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x
♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا