✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِل»
روز سهشنبه ١۴٠٣/٠١/٠٧
✍️ مناسبت روز: امروز پانزدهمین روز از ماه بهار قرآن و سالروز میلاد باسعادت امام حسن مجتبی (ع) است لذا ضمن عرض تبریک و تهنیت، امروز نیز به تبیین یکی دیگر از آیات قرآن با بهرهگیری از کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» که بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان درسال ١٣۵٣ تهیه شده، میپردازیم؛
✅ جزء ١۵، سوره إسراء، آیه ٨١
«وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ ۚ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا»
«و (به امت) بگو که حق آمد و باطل نابود شد، که باطل لایق محو و نابودی ابدی است»
مفسرین در شأن نزول اين آيه، ظهور اسلام و ورود آن به مدينه و همچنین فتح مكّه و شكستن بتها را آوردهاند كه در همهى آنها باطل شكست خورده و حق پیروز گردیده است؛ اما مسلماً این آيه استمرار دارد و داراى مفهوم گستردهتری است و فناى همهی باطلها و بقاى حق را نويد مىدهد.
این آیه اثبات میکند که بقاى حقّ و نابودى باطلها پندارى و تصادفى نیست! بلکه يك سنّت و قانون الهى است، هر چند پيروان حقّ كم و طرفداران باطل زياد باشند؛ چرا كه حقّ همچون آب، ثابت و ماندگار است، اما باطل مانند كف روی آب، ناپايدار و فانى است: «فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ» (رعد/١٧)
✍️ استاد قرائتی در تفسیر نور در ذیل این آیه به چند نکته مهم اشاره کرده، ازجمله اینکه:
١. پيامبران الهی علاوه بر معرفی حق و باطل به مردم، وظیفه دارند که با قاطعيّت، پيروزى نهايى حقّ بر باطل را نیز به مردم اعلام کنند؛
٢. عاقبت، باطل رفتنى و نابود شدنى است، چرا که در این آیه، «زَهَقَ» فعل ماضى و نشانه قطعى بودن است.
٣. از قدرت پوشالی و جلوهها و مانورهاى باطل نبايد هراسيد چون دوامى ندارد: «كانَ زَهُوقاً»
۴. مؤمنین بايد بدانند که برای از بین بردن باطل باید ابتدا حق را بشناسند و سپس محکم پای حق بایستند و در برابر تمام سختیها و مشکلات، صبر پیشه کنند! چنانچه در حدیثی از امام باقر (ع) آمده: «چون هنگام رحلت پدرم على بن الحسين (ع) فرا رسيد، آن حضرت، مرا در آغوش گرفته و فرمودند: فرزندم! من به تو همان سفارشى را مىكنم كه پدرم در هنگام فرا رسيدن شهادتش به من كرد و فرمود كه پدر او نيز به وى همان سفارش را كرده است: «یا بُنَيَّ، اِصبِرْ عَلىَ الْحَقِّ وإنْ كانَ مُرّا»: فرزندم! صبر کن در راه حق، هرچند که تلخی و مصائب داشته باشد. (بحارالأنوار، ج۵٢، ص١٨۴) و بر همین اساس در تاريخ مشاهده میکنیم که پیامبران الهی و اهلبیت عصمت و طهارت بیشترین مصائب و سختیها را در مسیر راه حق تحمل نمودهاند!
https://eitaa.com/ROOZBARG
ادامه دارد 👇
✅ ادامه #روزبرگ_شیعه 👇
✍️ اما یک سؤال مهم در اینجا مطرح میشود که آیا وعده الهی در آیه «جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِل» در دنیا محقق گردیده و آیا انبیاء و اولیای الهی در این مسیر موفق بودهاند؟ و تلاشها، جهادها، غربتها، و هجرتهای آنان به ثمر رسیده است؟
چنانچه وقتی به نتیجه ظاهری تلاش آن بزرگواران در طول تاریخ نظر میکنیم در ظاهر چیز دیگری را مشاهده میکنیم! مثلاً حضرت نوح (ع) طبق آیات و روایات پس از ۹۵۰ سال مجاهدت و دعوت مردم به توحید تنها توانستند حدود هشتاد نفر را موحد نمایند! (عللالشرائع، ج۱، ص۳۰) و یا پیروان حضرت صالح (ع) در قوم ثمود با وجود اینکه آن حضرت، ۱۲۰ سال آنها را به توحید دعوت نمودند، تنها پنج نفر ذکر شدهاند! (مجمعالبیان، ج ۷، ص۳۹۲) و یا طبق روایات، حضرت عیسی (ع) پس از آنهمه تلاش و مجاهدت در بین پیروانشان فقط توانستند دوازده نفر را به عنوان حواریون و اصحاب خود انتخاب کنند!
و در روایتی از امام صادق (ع) در مورد پیروان پیامبر اسلام نیز آمده که بعد از زحمات طاقتفرسای آن حضرت، متأسفانه پس از رحلت ایشان، همه امت مگر سه نفر (سلمان، مقداد و ابوذر غفاری) مرتد شدند و به جز این سه نفر هیچ کس امیر مؤمنان و راه حق را یاری نکرد: «ارْتَدَ النَّاسُ عَلَى أَعْقَابِهِمْ كَفَّارًا إِلَّا ثَلَاثَاً سَلْمَانُ وَ الْمِقْدَادُ وَ أَبُو ذَرِ الْغِفَارِيُّ...» (الاختصاص شیخ مفید، ص۴)
❓حالا با توجه به آنچه گذشت، چگونه میتوان گفت که پیامبران الهی در به ثمر رساندن راه حق در تاریخ، موفق بودهاند؟!
✅ برای پاسخ به این سؤالات نیاز به بیان چند نکته داریم:
1️⃣ نکته اول اینکه خداوند در آیه ۸۱ سوره مبارکه اسراء میفرماید زمانی که «جَاءَ الْحَقُّ» رخ میدهد، «زَهَقَ الْبَاطِلُ» را به دنبال دارد لذا شکست در تلاش پیامبران از حضرت آدم تا حضرت خاتم
اصلاً معنا ندارد؛ چون هرکجا مردم از پیامبران الهی و راه حق تبعیت و حمایت کرده و در این مسیر صبر و پایداری کردهاند و «جَاءَ الْحَقُّ» محقق گردیده، قطعاً «زَهَقَ الْبَاطِلُ» نیز محقق شده و طاغوتها شکست خورده و نابود شدهاند.
2️⃣ نکته دوم در پاسخ به این سؤال که آیا انبیاء الهی در انجام مأموریت خود موفق بودهاند و توانستهاند وعده الهی را محقق کنند؟ این است که ابتدا باید بدانیم که هدف انبیای الهی در هدفگذاری پروردگار عالم در جهان خلقت چه بوده است تا بشود بررسی کرد که آنها در انجام این وظیفه موفق عمل کردهاند؟ یا شکست خوردهاند؟
اگر همه آیات و روایات درباره بعثت انبیاء را در نظر بگیریم، میتوانیم در یک جمله خلاصه کرده و بگوییم: هدف انبیای الهی ابلاغ حق و برنامه کامل برای تأمین نیازهای فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... بر اساس حق در زندگی دنیوی و اخروی انسان بوده است که همهی انبیای الهی در طول تاریخ دست به دست هم داده و این برنامه کامل را به همه بشریت ابلاغ کردهاند لذا باید این مأموریت را به صورت جمعی و از حضرت آدم تا حضرت خاتم بررسی کرد؛ دقیقاً همانند یک دوی امدادی، بر این اساس هر پیامبری هرچند که در این بین مورد بی مهری و یا ظلم قرار شده و به شهادت رسیده باشد اما این مأموریت و رسالت مهم را به دست پیامبر بعدی سپرده لذا با نگاه کلّی و مجموعی به مأموریت انبیاء ثابت میشود که حاصل کار آنها، قطعاً ثمربخش بوده، چنانچه امروز شاهدیم که پیام حق به همه مردم جهان رسیده است؛ حالا اگر کسی تبعیت ننموده و در مسیر ضلالت قرار گرفته، مشکل از خود اوست و به نتیجه بخشی مأموریت انبیاء الهی ارتباطی ندارد! چنانچه اگر کسی پشت به خورشید کرده و خودش را از نور و گرمای آفتاب محروم کند، مشکل از خورشید نیست!
✍️ بنابر آنچه گذشت باید بدانیم که امروز نیز اگر ما در راه حق و انقلاب اسلامی پایدار باشیم و در مبارزه با طاغوت و استکبار جهانی و صهیونیست دست از تلاش نکشیدیم و با تحریم ها و فشارهای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی، سست نشده و جهاد نمائيم، قطعاً پیروز خواهیم شد و وعده الهی «جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ» محقق خواهد گشت.
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ چهارشنبه ٠٨ فروردین ١۴٠٣
🌙 الأربعاء ١۶ رمضان ١۴۴۵
🌲 مارس 2024 Wednesday 27
👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی (علیهمالسلام)
🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده میشود:
- یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه)
- حسبی الله و نعم الوکیل ( ١٠٠٠ بار)
- یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 هفته كمك به محرومان و مستضعفان (١۵ تا ٢١ رمضان)
🤲 اعمال روز:
🔹 روزه گرفتن واجب است؛
🔹 در شب هفدهم ماه رمضان، دو رکعت نماز وارد شده که در رکعت اول بعد از حمد هر سوره میخواهد بخواند و در رکعت دوم بعد از حمد، صد مرتبه سوره توحید را قرائت کند و پس از سلام نماز، صد مرتبه «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» بگوید.
🔻دعای روز شانزدهم ماه رمضان:
«اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ، و جَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ، و أوِنی فیهِ بِرَحْمَتِکَ الی دارِ القَرارِ، بالهِیّتَکِ یا إلَهَ العالَمین»
«خدایا توفیقم ده در این روز به سازش کردن نیکان، و دورم دار در آن از رفاقت با بدان، و جایم ده در آن با مهرت به سوی خانه آرامش، به خدایی خودت ای معبـود جهانیان»
💠 حدیث روز:
💎 امام باقر(ع): «بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلی خَمْسٍ:عَلَی الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الْحَجِّ وَ الصَّوْمِ وَ الْوِلَایَةِ»
«اسلام بر پنج چیز استوار و بنا شده است: نماز، زکات، حج، روزه و ولایت»
📚 فروع کافی، ج ۴ ص۶٢
┈┈•✾🌸✾•┈┈
https://eitaa.com/ROOZBARG
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «#گلبرگ_احکام»
مناسبت: «#ماه_مبارک_رمضان»
موضوع: «#احکام_روزه_مسافر»
✅ اگر سفر شخصی در ماه مبارک رمضان از شرایط زیر برخوردار باشد از نظر شرعی، آن شخص مسافر محسوب شده و احکام مسافر بر اعمال او جاری میگردد، از جمله اینکه نماز او شکسته و افطار روزه بر وی واجب میشود:
1️⃣ مجموع مسافت رفت و برگشت او کمتر از ۸ فرسخ یعنی حدود ۴۵ کیلومتر نباشد، به عبارت دیگر فاصله مبدأ و مقصد او، حداقل باید ۲٢ و نیم کیلومتر باشد؛
2️⃣ قبل از اینکه سفر شروع شود، قصد پیمودن حداقل ۸ فرسخ را داشته باشد؛
3️⃣ قبل از خارج شدن از «حد ترخص» از تصمیم پیمودن ۸ فرسخ پشیمان نشود؛
4️⃣ سفر او در اثناء پیمودن مسافت شرعی، با رسیدن به وطن یا مکانی که قصد اقامت ده روزه در آنجا دارد، قطع نشود؛
5️⃣ سفر او، مشکلات شرعی از جمله قصد برای انجام کار حرام را دارا نباشد؛
6️⃣ زندگی فرد به صورت کلی در سفر نباشد مثل: عشایر و ...؛
7️⃣ شغل فرد، سفر کردن نباشد مثل: رانندگان بین شهری و...؛
8️⃣ مسافر حد ترخص را رد کرده باشد، یعنی از وطن یا جایی که قصد اقامت ده روز یا بیشتر را دارد به اندازهای دور شود که صدای اذان آن شهر و دیار را نشنود و دیوارهای آن شهر را نبیند.
📚 طبق نظر مشهور مراجع عظام تقلید
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#دشمن_شناسی»
✍️ مناسبت روز: در ماه رمضان، ماه بهار قرآن قرار داریم، لذا امروز نیز به تبیین یکی دیگر از آیات نورانی قرآن با بهرهگیری از کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» که بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان درسال ١٣۵٣ تهیه شده، میپردازیم؛
✅ جزء ١۶، سوره طه، آیات ٢۴ الی ٢٨
«اذْهَبْ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَىٰ؛ قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي، وَ يَسِّرْ لِي أَمْرِي، وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِي، يَفْقَهُوا قَوْلِي»
در این آیات خداوند به یکی از مهمترین مأموريتهای أنبياء الهی که مبارزه با طاغوتهاست، اشاره نموده و به حضرت موسی (ع) دستور فرموده: «اذْهَبْ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَىٰ»: «به سوى فرعون حركت كن كه او طغيان و سرکشی كرده است!»؛ در ادامه حضرت موسی (ع) برای انجام اين مأموریت بزرگ چند درخواست از خداوند نموده: «قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي»: «پروردگارا! سينهام را برايم گشاده گردان (و بر صبر و استقامت روحی من بيفزا)؛ «وَ يَسِّرْ لِي أَمْرِي»: «و كارم را برايم آسان فرما»؛ «وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِي»: «و گره از زبانم باز نما» (تا بتوانم به خوبی پیام تو را ابلاغ نمایم)؛ «يَفْقَهُوا قَوْلِي»: «تا (آنها) سخنان مرا (خوب) بفهمند».
✍️ مبحث امروز را با روایتی از ابنمسعود آغاز میکنیم که میگوید: روزی پیامبر خدا در کنار کعبه نماز میخواندند، و گروهی از کفار قریش در کنار کعبه نشسته بودند؛ یکی از آنها گفت: آیا به این ریاکار نگاه نمیکنید؟ و سپس شکمبه شتری را آورد و وقتی پیامبر (ص) به سجده رفتند، آن را میان شانههای حضرت گذاشت! رسول خدا وقتی با این اتفاق بیادبانه مواجه شدند، همانطور در حالت سجده باقی ماندند و با خدای خود راز و نیاز میکردند و کفار قریش نیز حضرت را مسخره کرده و چنان میخندیدند که از فرط خنده روی یکدیگر میافتادند! خبر به حضرت زهرا (س) رسید و ایشان خودشان را سریعاً به پدر رسانده و شکمبه را برداشتند؛ پیامبر پس از نماز، دست به دعا برداشته و سه بار فرمودند: «بار خدایا! سزای این کار قریش را به تو وامیگذارم!» و سپس از تک تک آنها نام برده و فرمودند: «خدایا! آنها را هلاک کن!» ابن مسعود میگوید: به خدا سوگند که همه آنها را در روز «بدر» دیدم که هلاک شده بودند. (صحیح مسلم، ج۳، ص۱۴۱۸-۱۴۲۰)
در روزهای گذشته عرض کردیم که اولین مفهوم دینی که پیامبران به بندگان خداوند متعال ابلاغ کردهاند، مفهوم غنی توحید و پرستش خداوند و دوری و بیزاری از طاغوتهاست؛ لذا بدیهی است که از زمان حضرت آدم (ع)، دشمنی طاغوتها با جوامع توحیدی و پیامبران الهی آغاز و تا امروز ادامه دارد؛ چنانچه کفار قریش که پیامبر اسلام را تا قبل از بعثت، «محمد امین» مینامیدند، پس از ابلاغ دستور خداوند توسط آن حضرت، به دشمنی با رسول خدا پرداخته و در این راه از هیچ کاری فروگذار ننمودند!
❓حالا سؤال مهم اینجاست که با توجه به اینکه پیامبران الهی، راه سعادت و خوشبختی را برای همه بشریت به ارمغان آوردهاند، چرا و چه کسانی با آنها دشمنی کرده و به مبارزه پرداختهاند؟
✍️ برای پاسخ به این سؤال باید دقت کنیم که ابلاغ برنامه عملی و کاربردی برای رسیدن بشر به سعادت دنیوی و اخروی توسط پیامبران الهی، منافع چه کسانی را به خطر میاندازد؟! چنانچه در جامعه توحیدی، اختلاف طبقاتی، زورگویی و قلدری، حکومت ظلم و ظالم، بردگی، جهل و نادانی، تفاوت بین مستکبر و مستضعف، آقازادگی و بالاخره مفتخوری و مالاندوزی و سلطهگری، ممنوع است! لذا بدیهی است، افرادی که از این راهها به جاه و مقام و ثروت و منزلت رسیدهاند، با چنین جامعهای و پیامآور و هادی آن دشمنی نمایند!
✅ خداوند در قرآن کریم به چهار گروه از این دشمنان اشاره نموده است:
1️⃣ گروه اول: «طاغوتها و استکبار و حُکام مستبد» هستند که در برابر خداوند و توحید، طغیان کردهاند و خداوند دستور مبارزه با آنها را صادر نموده است: «إِذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى»
دشمنی این گروه، کاملاً منطقی است چراکه حکمرانی و خدایی آنها به خطر افتاده! لذا تمام هم و غم خود را برای نابودی حق و جوامع توحیدی به کار برده و میبرند!
مصداق تاریخی این گروه، «نمرودها و فرعونها»؛ و در جامعه جهانی امروز «آمریکا و انگلیس» هستند و بدیهی است که این گروه هرگز دست از دشمنی با جوامع توحیدی برخواهند داشت!
https://eitaa.com/ROOZBARG
ادامه دارد 👇
✅ ادامه #روزبرگ_شیعه 👇
2️⃣ گروه دوم از دشمنان انبیاء و جوامع توحیدی، «مُترفین» هستند؛ آنها ثروتاندوزانی هستند که با اختلاف طبقاتی زندهاند و رگ حیاتشان، وابسته به ایجاد بیعدالتی اقتصادی در جامعه طاغوتی است و زندگیشان همواره بر گُرده فقرا استوار است!
بدیهی است که این گروه نیز با نظام توحیدی و پیامآوران آن، که از حقوق ضعفا و محرومان و ستمدیدگان دفاع کرده و با اشرافیگری و مالاندوزی حرام مبارزه میکنند، دشمن هستند؛ چراکه با همهی هستی و مال و ثروت خود را در خطر میبینند!
از بزرگترین مُترفین تاریخ، میتوان به «قارون»؛ و در زمان حاضر به صهیونیستهای اسرائیلی اشاره کرد؛ کسانی که بر اساس تعالیم کتاب «تَلمود»، بقایشان در ثروتاندوزی و بیعدالتی اقتصادی و اجتماعی است! آنها معتقدند: دزدی از غیریهودی جایز میباشد و اموال دیگران مانند شن و ماسه دریاست و هرکس زودتر بر آن دست گذاشت، او مالک است! (سِفر پیدایش، اصحاح ۳)
3️⃣ گروه سوم که قرآن آنها را دشمن پیامبران الهی و جوامع توحیدی دانسته، «اَحبار و رُهبان» هستند؛
دانشمندان و علمایی که آقایی و هستیشان به جهل و نادانی مردم بسته است و تا وقتی میتوانند در مسند قدرت باقی بماننـد و بـر مـردم حکومت کنند که مردم، غرق در خرافات و پندارهای جاهلی باشند!
بدیهی است که این گروه نیز با جامعه توحیدی و پیامآور آن، دشمنی دیرینه دارند؛ چراکه در جامعه توحیدی، مردم هوشیار و آگاه شده و خلافت و آقایی هیچ بدعتگذاری را نمیپذیرند!
نمونه تاریخی این گروه، «بنیامیه»؛ و در جهان معاصر، «وهابیت» هستند که انگلیسیها برای نابودی اسلام، این فرقه را در بین اهلسنت و «بهائیت» را در بین شیعه راهاندازی کردند تا از طریق احراف در دین و دانشمندان و علمای دینی، جوامع توحیدی را نابود کنند که البته نتیجه خسارتبار این گروه را امروزه در عملکرد فرقههایی همانند «داعش» مشاهده مینمائیم.
4️⃣ گروه چهارم، «مَلَأ» یا سران و رؤسا و مسئولینی هستند که با آمدن پیامبران الهی و ایجاد جوامع توحیدی، جایگاه خود را در خطر دیده و به مخالفت و دشمنی با آنها میپردازند؛
نمونه بارز مخالفت «مَلَأ» با پیامبران الهی، مخالفت سران قریش با حضرت رسول (ص) بود که در اول بحث، به نمونهای از آن اشاره نمودیم؛
امروز نیز در بسیاری از عرصهها، این گروه را مشاهده میکنیم، چنانچه آن رئیس فلان اداره دولتی، فلان شهرداری، فلان بانک و فلان نهاد حکومتی که از طریق میز قدرتش و لابیها و اهرمهای غیر قانونی به ثروت و قدرت رسیده و برای خودش تشریفات و تشکیلات راه انداخته، قطعاً با جامعه توحیدی و پیامآور آن مخالف است! چراکه او را از آقایی به زیر خواهد کشید!
✍️ در پایان باید بدانیم تا ما دست از عقاید حقه و توحید و نبوت خود برنداریم، قطعاً دشمنان دست از سر ما بر نخواهند داشت! لذا برای مقابله با آنها، ابتدا میبایست دشمنان را در تمام عرصهها شناسایی کرده و سپس برای مقابله با آنها تدبیر نمائیم؛ لذا «دشمنشناسی» برای حفظ جامعه توحیدی، ضروری و حیاتی است.
همچنین طبق آیه مورد بحث، برای مبارزه با این دشمنان و دفع دشمنی آنها، باید از خداوند قادر متعال کمک بگیریم؛ زیرا فقط اوست که میتواند در این راه سخت و دشوار، ما را یاری کرده و مشکلات را برای ما آسان گرداند! چنانچه حضرت موسی (ع) از خداوند درخواست نمودند: «رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِى، وَيَسَرْلِي أَمْرِى، وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِسَانِي، يَفْقَهُوا قَوْلِي».
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ جمعه ١٠ فروردین ١۴٠٣
🌙 الجمعة ١٨ رمضان ١۴۴۵
🌲 مارس 2024 Friday 29
✍️ امروز متعلق است به امام زمان (عج)
- 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده میشوند:
- اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍ (١٠٠ مرتبه)
- یا ذاالجلالوالاکرام (١٠٠٠ مرتبه)
- یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن
❇️ وقایع مهم روز::
🌙 اولین شب قدر
🌙 شب ضربت خوردن امیرالمؤمنین(ع)
🌙 هفته كمك به محرومان و مستضعفان
☀️ سالروز رحلت حضرت آیتاللَّه العظمی سیدحسین طباطبایی بروجردی زعیم حوزه علمیه قم (١٣۴٠ش)
🤲 اعمال روز:
🔹 روزه گرفتن واجب است؛
🔹 در شب نوزدهم ماه رمضان، پنجاه رکعت نماز وارد شده که در هر رکعت یک بار سوره حمد و پنجاه بار سوره زلزال قرائت میشود؛
🔹 ضمناً برای اعمال روز جمعه و شب قدر به کتاب شریف مفاتیحالجنان مراجعه نمایید.
🔻دعای روز هجدهم ماه رمضان:
«اللّهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ، و نوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ، و خُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ، بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین»
«خدایا آگاهم نما در ماه رمضان برای برکات سحرهایش؛ و روشن کن در آن دلم را به پرتو انوارش؛ و بکار به همه اعضایم به پیروی آثارش، به نور خودت ای روشنی بخش دلهای حقشناسان»
💠 حدیث روز:
💎 رسول اکرم (ص): «مَن أحیی لَیلَةَ القَدرِ حُوِّلَ عَنهُ العَذابُ إلَی السَّنَةِ القابِلَة»
«هر کس شب قدر را احیا بدارد، تا سال آینده عذاب از او برداشته میشود»
📚 اقبالَالأعمال، ج١، ص٣۴۵
┈┈•✾🌸✾•┈┈
https://eitaa.com/ROOZBARG
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «#گلبرگ_احکام»
مناسبت: «#شب_نوزدهم_ماه_رمضان»
موضوع: «#اعمال_شب_قدر»
✍️ در کتاب شریف «مفاتیح الجنان» درباره اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، چنین آمده است:
1️⃣ «غسل کردن»؛
2️⃣ خواندن «دو رکعت نماز» که در هر رکعت پس از سوره «حمد»، هفت مرتبه «توحید» و پس از فراغت از نماز، هفتاد مرتبه «أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ» بگوید؛
3️⃣ برگزاری مراسم قرآن به سر؛
4️⃣ «زیارت امام حسین (ع) در شب قدر»
5️⃣ «احياء شب قدر تا صبح»؛
6️⃣ خواندن «صد رکعت نماز» که بهتر آن است که در هر رکعت پس از سوره «حمد»، ١٠ مرتبه «توحید» بخواند.
7️⃣ این دعا را بخواند: «اللّٰهُمَّ إِنِّى أَمْسَیْتُ لَكَ عَبْداً داخِراً لَاأَمْلِكُ لِنَفْسِى نَفْعاً وَلاضَرّاً...».
8️⃣ خواندن دعای «جوشنکبیر»؛
9️⃣ گفتن صد مرتبه «أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ رَبِّی وَأَتُوبُ إِلَیْهِ» و صد مرتبه «اللّٰهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ»
🔟 بهترین اعمال در شب قدر، درخواست آمرزش و دعا برای حوایج دنیا و آخرت خود و پدر و مادر و خویشان و برادران و خواهران مؤمن است، چه آنان که زندهاند و چه آنان که از دنیا رفتهاند و خواندن اذکار و صلوات بر محمّد و آل محمّد (ص) به هر اندازه که بتواند.
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا»
✍️ مناسبت روز: در هجدهمین روز از ماه مبارک رمضان، ماه بهار قرآن قرار داریم، لذا امروز نیز به تبیین یکی دیگر از آیات نورانی قرآن با بهرهگیری از کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» که بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان درسال ١٣۵٣ تهیه شده، میپردازیم؛
✅ جزء ١٨، سوره نور، آیه ۵١
«إِنَّمَا كَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَنْ يَقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»
«این است و جز این نیست که مؤمنان کسانی هستند که چون دعوت میشوند تا خدا و رسول بینشان داوری و حکم کند، (از دل و جان) میگویند که شنیدیم و اطاعت میکنیم؛ آنها به حقیقت، رستگاران عالم هستند» (و در دنیا و آخرت به سعادت میرسند).
واژه «إِنَّما» در ابتدای این آیه برای حصر است، یعنی مؤمنان واقعی تنها یک گفتمان دارند که آن پذیرش حكم خدا و رسول خداست بدون چون و چراست: «إِنَّما كانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ» و البته آنچه مهم است، شنيدن تنها نیست، بلکه باید بعد از شنیدن و فهمیدن، از آن حکم، اطاعت و پیروی کرده و به آن عمل كنند: «سَمِعْنا وَ أَطَعْنا».
✍️ در روایات آمده است: در سالی، مردم مدینه گرفتار خشکسالی و گرسنگی و افزایش نرخ اجناس شده بودند، که یکی از اصحاب به نام «دِحْيَه» با کاروانی از شام در روز جمعه و هنگامی که پیامبر اکرم (ص) در حال ایراد خطبههای نماز جمعه بودند، به مدینه رسید و برای مردم مواد غذایی آورد؛ طبق رسم آن زمان برای اعلام ورود کاروان به شهر، جارچیان طبل زدند و در این هنگام مسلمانان خطبه نماز جمعه را رها کرده و برای تأمین نیازهای خود به سوی بازار شتافتند! و تنها دوازده مرد و یک زن در مسجد باقی ماندند که آیه نازل شد و به مسلمانان دستور داد که از فرامین رسول خدا بدون چون و چرا، پیروی کنند تا سعادتمند شوند» (البرهان، ج ۴، ص۷۷)
البته این رفتارهای بیادبانه و نافرمانی اعراب از پیامبر، یکی و دوتا نبوده و متأسفانه یکی از چالشهای رسول خدا در دوران حکومت، همین موضوع بوده و با کمال تأسف علیرغم نزول آیات متعدد الهی و تذکرات شدید خداوند، تا هنگام رحلت رسول مکرم اسلام نیز ادامه داشت که سرپیچی از همراهی با لشکر اسامه، و بیادبی و تهمت زشت و ناروا به رسول خدا از جانب یکی از صحابه در ماجرای حدیث قرطاس و زدن اتهام هذیانگویی به حضرت ختمی مرتبت و البته مخالفت با دستور صریح رسولالله در رابطه با جانشینی امیرالمؤمنین (ع) و غصب خلافت پس از رحلت رسول خدا، حکایت از وجود یک طرز فکر و جریان ریشه دار نفاق دارد؛ به همین دلیل یکی از راهبردهای مهم قرآن برای مقابله با این جریان فتنهگر، تعریف نسبتگیری صحیح با رسول مکرم اسلام است، چنانچه خدای متعال برای تحقق این مهم، دستورات زیادی را در قرآن صادر نموده و از مؤمنین خواسته که هرگز از رسول خدا جلو نزنند: «لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَي اللَّهِ وَرَسُولِهِ» (حجرات/١) و مکرراً از ایشان خواسته که از پیامبر خدا همچون خداوند، اطاعت محض داشته باشند: «أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُوْلِي الْأَمْرِ مِنكُم» (نساء/۵۹) و این موضوع را با مضامین مختلف در دهها آیه از قرآن تکرار نموده که از جمله این آیات، آیه مورد بحث امروز ما است که خداوند میفرماید: هنگامی که مؤمنین به سوی خدا و رسول دعوت شوند تا بر اساس دستورات خدا و رسول حرکت کنند، در بین مؤمنین واقعی فقط یک گفتمان حاکم است و آن گفتمان، «سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا» است یعنی فقط میگویند: شنیدیم و اطاعت میکنیم!
خداوند در پایان این آیه هم میفرماید: «وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» یعنی کسی که زمام خود را به دست خدا و رسول خدا بسپارد و ایشان را حاکم و داور قرار دهد، بدون شک در دنیا و آخرت پیروز و سعادتمند خواهد شد.
https://eitaa.com/ROOZBARG
ادامه دارد 👇