فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ چهارشنبه ٢٧ تیر ١۴٠٣
🌙 الأربعاء ١١ #محرم الحرام ١۴۴۶
🌲 جولای 2024 17 Wednesday
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 سالروز رحلت حضرت #آدم (ع)
🌙 اسارت بازماندگان شهدای #كربلا و گذر آنها از قتلگاه (۶١ ق)
🌙 رساندن سر امام #حسین به کوفه توسط خولی (۶١ ق)
🌙 سالروز رحلت#علّامه_حلی (٧٢۶ ق)
🌙 روز تجلیل از #اسرا و #مفقودان
☀️ اعلام پذیرش #قطعنامه ۵٩٨ شورای امنیت از سوی ایران (١٣۶٧ش)
💠 حدیث روز:
💎 امام حسین (ع): «فَمَن أطاعَني كانَ مِنَ المُرشَدينَ، ومَن عَصاني كانَ مِنَ المُهلَكينَ، وكُلُّكُم عاصٍ لِأَمري، غَيرُ مُستَمِعٍ لِقَولي، قَدِ انخَزَلَت عَطِيّاتُكُم مِنَ الحَرامِ، ومُلِئَت بُطونُكُم مِنَ الحَرامِ، فَطَبَعَ اللّهُ عَلى قُلوبِكُم»
💎 «هر كس مرا فرمان بَرَد از رهيافتگان، و هر كس نافرمانى كند از هلاكشدگان است و همه شما از فرمان من سرپيچى مىكنيد و به گفتهام گوش نمىدهيد؛ چراکه عطاياى شما را از حرام پرداختهاند و شکمهایتان از حرام پُر شده است، از اين رو خداوند بر دلهايتان مُهر زده است»
📚 مقتلالحسين خوارزمی، ج٢، ص۶
┈┈•✾🌸✾•┈┈
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز یازدهم #محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓آیا در مجالس عزاداری هروله کردن و گفتن ذکر ائمه بصورت تند و پشت سر هم (شور) جایز است؟
✅ اگر موجب وهن مذهب یا مراسم عزاداری معصومین نباشد فی نفسه اشکال ندارد.
❓نظر حضرت آقا در مورد الفاظی که در عزاداریها و نوحهها استفاده میشود و در شأن یک مسلمان و حتی انسان نیست! و نسبت دادن یکسری الفاظ رکیک به خود است، چه حکمی دارد؟
✅ کلاً در عزاداری، باید نزاکت و سنگینی و وزانت عزاداری حفظ شود... (همچنین) باید از مطالبی که حرام است، مثل کذب و غلو نسبت به ائمه اطهار (ع) پرهیز شود، و نیز باید از مطالبی که دون شأن یک مسلمان است، پرهیز گردد؛
به طر کلی اسلام، پیروان خودش را وزین، سنگین و باوقار میپسندد؛ شما نگاه کنید از جملهی لباسهای حرام، لباس شهرت است و لباس شهرت یعنی لباس سبک، لباسی که در شأن یک مسلمان نیست؛ لباسی که از نظر رنگ، دوخت یا کیفیت پوشیدن یا حتی اِندِراس (پاره پاره شده) به گونهای است که اگر طرف بپوشد در جامعه انگشتنما میشود، و این در شأن یک مسلمان نیست! لذا در تعابیری که در نوحهها خوانده میشود و در مقام اظهار ارادت به معصومین (ع) یا به حضرت اباعبدالله (ع) میباشد، ولی در شأن یک مؤمن نیست که چنین الفاظی به کار ببرد، (میبایست) در عزاداریها از آنها پرهیز شود.
📚منبع: khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#حماسه_حسینی»
مناسبت روز: امروز، روز یازدهم ماه #محرم و سالروز #اسارت و جسارت عظیمی است که نظیر آن را جهان اسلام، هرگز به خود ندیده است؛ در این روز، کسانی به اسارت برده شدند که از خاندان وحی و نبوت و عزیزترین و شریفترین انسانهای هستی بودند؛ لذا هنوز چشم بشریت، پس از هزار و چندصد سال، به واسطه این جنایت بزرگ، وظلمی که بر کودکان و زنان کاروان حسینی رفت، گریان و شرمسار است؛
همچنین این روز با عنوان «روز تجلیل از #اسرا و #مفقودان» نیز به ثبت رسیده، لذا سخن امروز را با سلام و درود به همهی آزادگان و ایثارگران، و خانواده قهرمان آنها آغاز مینمائیم؛
✍️ واقعهی #عاشورا چنان با ریشه و فرهنگ ما گره خورده است که با هجمهی هزار و چندصدسالهی دشمنان نیز همچنان مهمترین حادثه تاریخی جهان به شمار میآید؛ ولی تحلیل و برداشت از این حادثهی بزرگ، کار آسانی نیست! چرا که در عین سادگی و صراحت، پیچیدگیهای فراوانی دارد که ممکن است قضاوت انسان را به افراط و تفریط ختم کند؛ لذا برای رسیدن به درک درست از این حادثهی تاریخی و تأثیرگذار نیاز است تا بررسیهای دقیق و جامعی در این زمینه در اختیار بشر قرار گیرد؛
بیشک یکی از گرانبهاترین آثاری که میتواند مخاطب را به درک و شناخت درستی از عاشورای حسینی برساند، مجموعه کتاب «حماسه حسینی»، اثر استاد شهید مرتضی مطهری (ره) است که در این مجموعه، استاد در رابطه با حادثهی کربلا از واژه «حماسه» استفاده نموده و درباره فلسفه این نامگذاری میگوید: «کلمه "حماسه" علاوه بر معنای شدت حادثه، به معنای صلابت و شجاعت و حمیت است؛ لذا از آنجا که شخصیت حسینبنعلی(ع) صبغه و رنگ حماسی دارد، میبایست در سرگذشت آن حضرت نیز یک چنین احساس حماسی داشته باشیم، نه یک احساس تراژدی و مصیبت و رثا و (خدای نکرده) نفله شدن!!!»
البته در تاریخ، اصولاً شخصیتهای حماسی، جنبه نژادی و قومی دارند؛ یعنی مخصوص یک قوم و نژاد معین و یک آب و خاکند؛ اما در مورد امامحسین(ع) چنین نیست؛ ایشان یک شخصیت حماسی است، اما حماسهی انسانیت و بشریت؛ نه حماسهی قومیت.
سخن، عمل و روح امامحسین(ع)، حماسهای مافوق همهی حماسههاست و علت شناخته نشدن ایشان نیز همین است؛ شخصیت امام از نظر شدت حماسی بودن و علو و ارتفاع جنبهی انسانی بینظیر است ولی ما این حماسه را نشناختهایم..؛
از اینرو کلید شخصیت امامحسین(ع) را باید حماسه و عظمت و شور و صلابت و شدت و ایستادگی و حقپرستی دانست و کلمات و سخنانی هم که از آن حضرت نقل شده، همه حاکی از همین روحیهی صلابت و حماسه الهی و انسانی است...»
شهید مطهری (ره) سپس با تبیین «حماسه حسینی»، حادثه کربلا را از دو جنبه «سیاه و تاریک» و «نورانی و سفید» بررسی نموده و مخاطبین را دعوت مینماید تا به صفحه نورانی واقعه عاشورا نیز توجه نمایند؛
استاد میگوید: «تاریخ کربلا، یک صفحه دیگر هم دارد که شخص اول آن صفحه، دیگر پسر معاویه و جنایتکاران کربلا نیستند؛ در آنجا قهرمان حسین (ع) است! در آن صفحه، دیگر اثری از جنایت نیست؛ تراژدی نیست؛ بلکه همهی آن حماسه و افتخار و نورانیت است؛ تجلی حقیقت و انسانیت است؛ تجلی حقپرستی است؛ اگر آن صفحه را درست نگاه کنیم، آنوقت میفهمیم که بشریت حق دارد به خودش ببالد و آن وقت معلوم میشود که به چه دلیل خداوند به فرشتگان دستور داد که در برابر آدم سجده کنند!
اما وقتی فقط صفحه سیاه کربلا را ببینیم، بشریت سرافکنده شده و خودشان را مصداق آیه ٣٠ سوره بقره میبیند که فرشتگان به خداوند گفتند: «قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ...»: «آیا کسانی در زمین خواهی گماشت که در آن فساد کنند و خونها بریزند و حال آنکه ما همواره، تو را تسبیح و تقدیس میکنیم؟!»
اما خداوند فرشتگان را به دیدن آن صفحه روشن، دعوت میکند و در جواب آنها میفرماید : «...قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ»: «من چیزی (از اسرار بشر) میدانم که شما نمیدانید!» لذا میبایست در حماسه حسینی از آن صفحه روشن هم سخن بگوییم تا بشریت، عظمت آن را درک کرده و به آن افتخار کند؛
✍️ در پایان سخن توجه به این نکته نیز ضروری است که استاد مطهری، هرگز نافی صفحه تاریک کربلا و نقل احساسی آن در مجالس حسینی نبوده و راز بقای حماسه حسینی (ع) را در بهرهگیری از دو بُعد «منطقی و عقلی» و «احساسی» میداند و لذا با تأکید بر توصیه ائمه اطهار (ع) به گریه بر امام حسین (ع)، آن را از حکیمانهترین دستورات و باعث رسوخ نهضت حسینی در اعماق جان مردم دانسته است.
📚 برداشتی ازمجموعه کتاب «حماسه حسینی» اثر استاد مطهری(ره)
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: ایام #اسارت اهلبیت پیامبر خدا
موضوع امروز: «#حماسه_حسینی»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ پنجشنبه ٢٨ تیر ١۴٠٣
🌙 الخمیس ١٢ #محرم الحرام ١۴۴۶
🌲 جولای 2024 18 Thursday
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 ورود اسیران کربلا به کوفه (۶١ ق)
🌙 شهادت حضرت امام زین العابدین علیهالسّلام (٩۵ ق) طبق روایت مشهور
💠 حدیث روز:
💎 امام باقر (ع): لَمّا حَضَرَتْ أبي عليَّ ابنَ الحسينِ عليه السلام الوَفاةُ ضَمَّني إلى صَدْرِهِ ثُمَّ قالَ: أيْ بُنيَّ، اُوصيكَ بِما أوْصاني أبي حِينَ حَضَرَتْهُ الوَفاةُ، وبما ذَكَرَ أنّ أباهُ عليهالسلام أوصاهُ بهِ:«أيْ بُنَيَّ، اصبِرْ على الحقِّ وإنْ كانَ مُرّا»
«چون هنگام رحلت پدرم على بن الحسين عليهالسلام فرا رسيد، مرا در آغوش گرفت و فرمود: فرزندم! من به تو همان سفارشى را مىكنم كه پدرم در هنگام فرا رسيدن رحلتش به من كرد و فرمود كه پدر او نيز به وى همان سفارش را كرده است: «فرزندم! در راه حقّ صبر و ایستادگی کن هرچند تلخ باشد»
📚 اصول كافى، ج٢، ص٩١
┈┈•✾🌸✾•┈┈
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: سالروز #شهادت_امام_سجاد (ع)
موضوع: #احکام_عزاداری
❓افرادی برای #هیئت_عزاداری برنج و گوشت #نذر کردهاند، اگر برنج بیشتر از گوشت باشد آیا میتوان مقدار اضافی برنج را فروخت و گوشت یا وسایل مورد نیاز دیگر را تهیّه کرد؟
✅ #نذورات و #هدایا باید در همان جهتی که #نذر کننده یا هدیه کننده گفته و نیت کرده، مصرف شود؛ البته اگر نذر کننده #صیغه_شرعی نذر نخوانده باشد، میتوان با اجازه او، جنس اهدایی را تعویض یا در محل دیگر مصرف کرد.
❓آیا میشود با پرداخت کفاره، نذری که کردهایم را منحل کنیم؟
✅ عمل به نذر واجب است، و تخلّف از آن جایز نیست؛ و با پرداخت کفارهی نذر منحلّ نمیشود؛ اما در صورت تخلّف، دادن کفاره، واجب است.
📚منبع: khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «نقش امام #سجاد (ع) در تاریخ اسلام»
مناسبت روز: امروز بنا بر روایت مشهور، سالروز شهادت حضرت #سیدالساجدین، امام #زینالعابدین (ع) است، لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت، سخن خود را با حدیثی از امام رضا (ع) در فضیلت آن امام همام آغاز مینمائیم، که فرمودند: «حضرت سجاد (ع)، امام یکتای زمان خویش بودند که احدی (در فضیلت) به ایشان نمیرسد، و هیچ دانشمندی با آن حضرت برابری نمیکند، و بدیل و مثل و مانندی ندارند... و کیست که بتواند به حد شناخت آن حضرت برسد، هرگز، هرگز، چرا که عقل آدمی (از درک و شناخت امام) عاجز است» (اصول کافی، ج١، ص١٩٨)
✍️ بیشک یکی از حضرات معصومین که در دوران بسیار سخت امامت خود، خدمات بینظیری را به اسلام و بشریت ارائه نمودهاند، حضرت سجاد (ع) میباشند، ولی متأسفانه در طول تاریخ، ظلم بزرگی در معرفی شخصیت بینظیر این امام همام صورت گرفته، چنانچه متأسفانه اگر امروز از بسیاری از مردم در رابطه با آن حضرت بپرسیم، ایشان را بهعنوان فردی مریض احوال، منزوی و منفعل که از صبح تا شب فقط در گوشهای نشسته و به گریه و نماز و سجده مشغول بودهاند، تصور مینمایند؛
این در حالی است که با نگاهی به زندگی امام سجاد (ع) و دقت در شخصیّت و ژرفای تفکّرات آن حضرت، به تأثیرگذاری بیبدیل ایشان در تاریخ اسلام پی میبریم، چنانچه آن امام بزرگوار در یکی از بحرانیترین و دشوارترین دورههای تاریخ تشیع، در طول ٣۴ سال امامت، توانستند با رهبری و هدایت مسلمانان، قیام کربلا را به نتیجه رسانده و موانع رشد جامعه اسلامی را از میان برداشته و شیعیان را از یکی از سختترین تنگناهای سیاسی و اجتماعی تاریخ عبور دهند؛
امام سجاد (ع) که به واسطه مشيت الهی و حفظ جان ایشان، در حادثه جانسوز کربلا در بستر بیماری شدید بودند و همهی مصائب عظیم در کربلا و مسیر اسارت را با بهرهگیری از مقام توکل، صبر و رضا، پشت سر گذاشتند، به تدریج در مسیر شام، بهبود یافتند تا جایی که در مجلس امویان با شجاعت بینظیر و سخنان آتشین خود، یزید و یزیدیان را رسوا و قیام عاشورا را پرثمر نمودند؛
امام پس از بازگشت به شهر مدینه با اختناق شدید و سرکوب شیعیان روبرو شدند؛ بهگونهای که حاکمان مستبدّ بنیامیّه و بنی مروان، جوّ سنگینی از وحشت و کُشتار را بر جامعه اسلامی حکمفرما کرده بودند تا جایی که هرکس، حتی بهعنوان مُحب امیرالمؤمنین (ع) شناخته میشد را سَر میبُریدند؛
در این وضعیّت دهشتبار که جرأت هرگونه حرکتی، در سراسر سرزمین پهناور اسلامی از شيعيان سلب شده بود؛ امام سجاد (ع) با آگاهی از شرایط زمان و مکان، و فقدان وجود یاران وفادار و فداکار، و با توجه به قدرت و سیطره حکومت استکبار، و همچنین عِلم به شکست قیامهای مسلّحانه در آن بُرههی سیاه تاریخ، شیوهها و روشهای جدید و مؤثری را برای هدایت و راهبری جامعه و مبارزه با استکبار برگزیدند و با برنامهریزی بسیار متفکرانه و تاکتیکی هوشمندانه و مدیریتی بینظیر، چهار هدف و کار بزرگ را در آن دوران ظلم و اختناق به انجام رساندند:
1️⃣ تبیین و تدوين اندیشه ناب اسلامی و تقویت بنیانهای فكری و اعتقادی مکتب تشیع در قالب «دعا و نیایش»؛
2️⃣ اثبات حقانیت اهلبیت عصمت و طهارت(ع) نسبت به امامت، ولایت و خلافت مسلمین؛
3️⃣ جذب و حفظ شیعیان و ایجاد تشکیلات منسجم برای پیروان مکتب اهلبیت(ع)؛
4️⃣ زنده نگاه داشتن نهضت عاشورای حسینی در جامعه با گریه مداوم بر سیدالشهداء (ع) و یادآوری وقایع عاشورا، و همچنین توصیه به زیارت کربلا، و سجده بر تربت آن حضرت.
✍️ البته در کنار این خدمات بزرگ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، نباید از شخصیت بینظیر فردی و فضائل اخلاقی و عبادی آن امام همام غفلت نمود، خصوصیات بینظیری که دوست و دشمن بر آن اعتراف داشته و دارند و در به ثمر رسیدن اهداف فوقالذکر بسیار مؤثر بودهاند، ولی در این مجال کوتاه، فرصت پرداختن به آنها ممکن نیست؛
هرچند که با مراجعه به کتاب شریف صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد (ع) و احادیث ارزشمند ایشان، میتوان خوشهچین زلال اندیشهی آن امام همام بود؛ که سخن امروز با حدیث گرانقدری از آن حضرت رابطه با «نشانههای شیعه» به پایان میبریم که فرمودند: «شیعیان ما، با سادگی و بیآلایشی در زندگی شناخته میشوند؛ در چهرههای آنان آثار عبادت نمایان است... هنگامی که همه ساکت و خاموشند، آنان در تقدیس و تسبیح خداوندند و آنگاه که همه در خوابند، آنها به نماز و نیایش پروردگار مشغولند، و آن وقت که دیگران در سرور و خوشیهای زودگذر (دنیا) غرق میشوند، آنان در فکر و اندیشههای درخشان و اصیل انسانی به سر میبرند» (بحار الانوار، ج ١۵، ص ١۴٢)
https://eitaa.com/ROOZBARG
🏴 #روضه :
✍️ امروز طبق روایت مشهور، سالروز شهادت چهارمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت است، لذا این روایت را به حضور شما تقدیم مینمائیم:
فردی از اصحاب خدمت حضرت #زینالعابدین (ع) عرض کرد، آقای من در ماجرای کربلا، کجا بیشتر از همه به شما سخت گذشت؟
حضرت نفرمودند روز عاشورا؛ نفرمودند آنوقتی که برادرم علیاکبر (ع) یا علی اصغر (ع) را کشتند؛ نفرمودند آنوقتی که عمویم عباس (ع) را به شهادت رساندند؛ حتی نفرمودند در گودی قتلگاه و وقت شهادت حضرت سیدالشهداء (ع)؛ بلکه سه بار فرمودند: «الشام، الشام، الشام»؛
و در روایت دیگر آمده که امام #سجاد (ع) فرمودند در «شام» هفت مصیبت بر ما وارد شد:
1️⃣ در شام مأموران یزید در حالی که شمشیرهای خود را برهنه و نیزهها را برافراشته بودند بر ما حمله کردند و با کعب نیزه بر زنان و کودکان زده و شادی میکردند؛
2️⃣ سرهای شهدا که بر نیزهها بود را میان زنها و کودکان ما قرار دادند؛ و با سرها بازی میکردند و آنها را به زمین میانداختند و در میان دستها و پاهای اسبها پایمال میکردند؛
3️⃣ از بالای بامها آتش بر سر ما میریختند؛ چنانچه وقتی آتش به عمامه بر من افتاد، دستهایم را به گردنم بسته بودند و نتوانستم آن را خاموش کنم، و عمامه و موها و سرم را سوزاند؛
4️⃣ از طلوع آفتاب تا نزدیک غروب، ما را با ساز و دهل در برابر چشم مردم شام در کوچه و بازار گردش میدادند و میگفتند: بزنید و بکشید اینها را که بر خلیفه خروج کردند و در اسلام هیچ حرمتی ندارند؛
5️⃣ ما را از شتران پیاده کردند و به یک ریسمان بستند و از مقابل خانههای یهود و نصاری عبور دادند و میگفتند: اینها کسانی هستند که پدرانشان، پدران شما را کشتند و خانههای آنان را ویران کردند؛ پس امروز بزنید و تلافی کنید؛ و در این وقت یهودیان و مسیحیان هر چه از خاک و سنگ و چوب داشتند، بر سر و بدن زنان و کودکان ما زدند؛
6️⃣ ما را به بازار بردهفروشها بردند و اراده کردند که خاندان پیامبر (ص) را به جای غلامان و کنیزان بفروشند! ولی خداوند این کار را برای آنها میسر نکرد؛
7️⃣ بعد از آنهمه جسارت و اذیت، ما را در مکانی منزل دادند که سقف نداشت و زنان و کودکان ما، روزها از گرما و شبها از سرما و گرسنگی و تاریکی همواره در سختی و وحشت بودند. (تَذْکِرَةُ الشُّهَداء، ص۴١١)
حرف امام الاسرا، الشام الشام
درکوفه و شام بلا، الشام الشام
گفته علیبنالحسین با شیعیانش
در هر نفس تا انتها، الشام الشام
در کوچههای شام ما آواره بودیم
آتش ز بام خانهها، الشام الشام
ذکر رقیه در خرابه با سکینه
خوردم کتک در روز و شام، الشام الشام
بابِ مرا در قتلگه، چون سر بریدند
آن سر به روی نیزهها، الشام الشام
بزم شراب و طعنه و زخم زبانها
بودند جمع اشقیا، الشام الشام
رأس بریده، ذکر قرآن از لب ماه
پرخون سَر و طشت طلا، الشام الشام
با خیزان لب را هدف بگرفت و میزد
در پیش چشم کودکان، الشام الشام
خواب و خرابه، کودک دلبند مولا
رفته رقيه از جهان، الشام الشام
«و سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: سالروز شهادت حضرت #سیدالساجدین (ع)
موضوع امروز: «نقش امام #سجاد (ع) در تاریخ اسلام»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ جمعه ٢٩ تیر ١۴٠٣
🌙 الجمعة ١٣ #محرم الحرام ١۴۴۶
🌲 جولای 2024 19 Friday
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 تدفين پيكرهای مقدس شهيدان كربلا (۶١ ق)
🌙 حضور اسراى اهلبیت علیهمالسلام در مجلس ابن زیاد ملعون و خطبه آتشین حضرت زینب سلاماللهعلیها (۶١ ق)
🌙 شهادت عبدالله بن عفيف ازدی در کوفه (۶١ ق)
💠 حدیث روز:
💎 پيامبر اکرم (ص): «مَن بَكى عَلى مُصابِ هذِهِ البِنتِ (زَينَبَ بَنتِ عَلِيٍ عليهاالسلام) كانَ كَمَن بَكى عَلى أخَوَيهَا الحَسَنِ و الحُسَينِ (عليهماالسلام)
«هر كس بر مصيبتهاى اين دختر [زينب عليهاالسلام] بگريد، همانند كسى است كه بر برادرانش، حسن و حسين عليهماالسلام گريسته باشد»
📚 وفياتالأئمه، ص۴٣١
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز سیزدهم #محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓باقی مانده اموالی که به عنوان هزینههای مراسم عاشورای امام حسین(ع) جمع آوری میشود، در چه موردی باید خرج شود؟
✅ اگر #نذر شرعی صورت گرفته، تابع نذر است و گرنه میتوان با کسب اجازه از اهدا کنندگان، اموال باقی مانده را در امور خیر دیگر مصرف کرد یا آنها را برای مصرف در #مجالس_عزاداری آینده نگاه داشت.
❓آیا میشود اضافه خرج مراسم فاطمیه را در محرّم و یا بالعکس هزینه کرد؟
✅ اگر نذر خاص نشده باشد، که مثلاً در مراسم فاطمیه مصرف شود، و یا خلاف نظر اهدا کنندگان نباشد، اشکال ندارد.
📚منبع: khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#مَا_رَأَیْتُ_إِلَّا_جَمِیلًا»
مناسبت روز: امروز، سیزدهمین روز از ماه #محرم الحرام است که تاریخ در چنین روزی در سال ۶١ هجری قمری، شاهد رویداد جانسوز و مهمی در دارالاماره کوفه بود؛ چنانچه آوردهاند که عبیدالله بن زیاد ملعون که سرمست از غرور پيروزى بود، براى قدرتنمايى، بر تخت خود نشست و همگان را دعوت نمود و دستور داد، سر امام حسين (ع) را در برابرش قرار دهند و اسرای کربلا را وارد کنند؛ سپس رو به حضرت زينب (س) كرد و گفت: «خدا را سپاس كه شما را رسوا ساخت و نادرستى خبرهاى شما را نشان داد!»
حضرت زينب (س) در پاسخ او فرمودند: «فقط انسان فاسق، رسوا مىشود و انسان فاسد دروغ مىگويد و آن هم ما نيستيم و ديگرى است!»
ابن زياد باز هم مغرورانه گفت: «كار خدا را نسبت به برادر و خاندانت چگونه ديدى؟» و حضرت با صلابت و قدرت بیشتر پاسخ دادند: «من جز زيبايى و نيكى چیزی نديدم! آنها گروهى بودند كه خداوند شهادت را برايشان مقرّر كرد و آنان نيز به آرامگاه خويش شتافتند؛ به زودى خداوند تو و آنان را [در روز قيامت] گرد خواهد آورد و ميان شما داورى خواهد كرد؛ در آن روز خواهی دید که چه كسى پيروز است؟» وسپس فرمودند: «اى پسر مرجانه! مادرت به عزايت بنشيند»
ابن زياد با شنيدن اين سخنان، بسیار خشمگين شد و ابتدا قصد کشتن آن حضرت را نمود، اما بهدلیل نظر برخی از بزرگان مجلس از این تصمیم گذشت و از روی درماندگی گفت: «اين زن، پيوسته موزون و شعرگونه سخن مىگويد؛ پدرش نيز چنین بود» (ارشاد مفيد، ص۴٧٣؛ تاريخ طبرى، ج۴، ص٣۵٠)
✍️ به راستى انسان نمىداند در برابر اين همه شجاعت و قدرت روحى چه بگويد؟ جز اينكه در برابر عظمت اين بانوى بزرگ، زانو به زمين زده و اعتراف كند كه هیچ لفظ و جملهای، قادر به بیان عظمت و شهامت آن حضرت در برابر مرد سفّاك و بىرحمى همچون ابن زیاد ملعون نیست! و تنها میتوان گفت که زینب کبری (ع) فرزند حیدر کرار (ع) و فاطمه زهرا (س) است.
❓اما سؤالی که شاید به ذهن بعضی از عزیزان خطور کرده باشد، این است که مگر نه اینکه حادثه کربلا یک جنایت و یک تراژدی است، یک مصیبت و یک رثاء است؛ جنایتی بزرگ که در آن بین جنایتکاران، مسابقه خیانت و رذالت برقرار است! از بستن آب روی کودکان و زنان بیگناه گرفته تا کشتن بهترین انسانها و تکه تکه کردن جوانان و نوجوانان بیگناه و حتی تیر زدن به گلوی طفل شیرخواره؛ و در ادامه بریدن سرها و اسب تاختن بر بدنهای بیسر، و حمله به خیمههای زنان و کودکان و تاراج آنها، و اسیری و شلاق زدن، و بر شتر بیجهاز سوار کردن آنان و صدها جنایت دیگر... پس چرا حضرت زینب (س) میفرمایند: «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا»؛ مگر در این همه جنایت هولناک، زیبایی هم وجود دارد؟!
✅ در جواب، اولاً باید بدانیم که حضرت زینب (س) این جمله را هنگامی فرمودند که ابن زیاد گفت: «كار خدا را نسبت به برادر و خاندانت چگونه ديدى؟» لذا حضرت با اشاره به «مقدرات الهی» چنین فرمودند که «من جز زیبایی چیزی ندیدم» و بدیهی است که رضای اهلبیت (ع) همواره منطبق بر رضای الهی است، چنانچه امام حسین (ع) پس از آنهمه مصیبت، در گودی قتلگاه و در لحظات آخر فرمودند: «الهی رِضاً بِرِِضِاک»؛
⬅️ ثانیاً ما همیشه از همین بُعد سیاه و خیانت و جنایت به حادثه عاشورا نگاه کردهایم؛ اما همانطور که در سخن دیروز عرض کردیم، «عاشورا» یک چهره دیگر هم دارد و آن چهرهی روشن و درخشان اطاعتپذیری و جان دادن در راه محبوب و معشوق است!
عاشورا ثابت کرد که انسان خاکی میتواند تا عرش اعلی پرواز کند، و تمام هستی و وجود زمینی خود را در راه رضای حضرت دوست قربانی کرده و به جایی برسد که خدا خریدارش شود: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ: خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را خریداری کرده و (در برابرش) بهشت برای آنان است» (توبه/١١١)؛
در این صفحه از کربلا، همانطور که حضرت زینب (ع) فرمودند، همهچیزش زیبایی است، خداپرستی و عشقبازی است؛ شجاعت و شهامت است؛ وفاداری و ایثار و ازخودگذشتگی است؛ ولایتباوری و ولایتیاوری است؛ و در یک کلام، شهادت در راه الهی و ماندگاری است!
لذا حضرت زینب (س) خطاب به یزید ملعون فرمودند: «فَکِد کَیْدک وَاسْعَ سَعْیک و ناصِبْ جُهْدَک فوالله لا تمحُو ذکرنا و لا تُمیتُ وَحْیَنا»: «هرچه نيرنگ دارى به كار بند و نهايت تلاشت را بكن و هر كوششى كه دارى به كار گير؛ امّا به خدا سوگند نمیتوانی ما را بمیرانی و ما را محو کنی و نمیتوانی چراغِ وحى ما را خاموش کنی...» (بحارالأنوار، ج۴۵، ص١٣۵)
✍️ چنانچه بعد از هزاروچندصدسال، هنوز شاهد زنده بودن حماسه حسینی هستیم.
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: روز سیزدهم ماه #محرم الحرام
موضوع امروز: «#مَا_رَأَیْتُ_إِلَّا_جَمِیلًا»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ شنبه ٣٠ تیر ١۴٠٣
🌙 السبت ١۴ #محرم الحرام ١۴۴۶
🌲 جولای 2024 20 Saturday
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 اسارت اهلبیت امام حسین (ع) در زندان کوفه و نوشتن نامه ابن زیاد به یزید (۶١ ق)
☀️ روز بزرگداشت آيةاللَّه كاشانی (ره) و سالروز قيام مردم ایران به رهبری ایشان در سال ١٣٣١ ش
☀️ درگذشت شهادتگونه خطیب شهير شیخ احمد کافی (١٣۵٧ ش)
💠 حدیث روز:
💎 امام رضا (ع): «مَنْ جَلَسَ مَجْلِساً یُحْیى فیهِ اَمْرُنا لَمْ یَمُتْ قَلْبُهُ یَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ»
«هر کس در مجلسى بنشیند که در آن، امر (و سیره ما) احیا مىشود، دلش در روزى که دلها مىمیرند، نمىمیرد»
📚 بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۷۸
┈┈•✾🌸✾•┈┈
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز چهاردهم محرمالحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓برخی هیأتها تا پاسی از شب، مراسم عزاداری را ادامه می دهند به گونهای که موجب قضا شدن نماز صبح عزاداران میگردد؛ آیا عمل مذکور، جایز است؟
✅ بديهی است که نمازِ واجب، مقدّم بر شرکت در مجلس عزاداری اهلبيت (عليهم السلام) است و ترک نماز و قضا کردن آن، به بهانه این مجالس جايز نيست؛ مقتضی است که برنامه های هیأت به گونهای تنظیم شود که مزاحم نماز نباشد.
❓برگزاری مراسم زیارت عاشورا و دهۀ محرم و ایام فاطمیه در ساعت اداری در دستگاههای اجرائی چه حکمی دارد؟
✅ اگر موجب تضییع حقوق مراجعه کنندگان نشود، اشکال ندارد، البته اگر در این زمینه مقرراتی وجود دارد، باید مراعات شود.
📚منبع: khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#واعظ_شهیر»
✍️ مناسبت روز: سیم تیرماه مقارن با سالروز درگذشت شهادتگونه حجت الاسلام والمسلمین احمد #کافی (ره) است لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این شخصیت کم نظیر و عاشق دلباخته حضرت ولی عصر (عج) آغاز مینمائیم:
احمد کافی در سال ١٣١۵ شمسی در مشهد، در خانوادهای مذهبی دیده به جهان گشود؛ و از ده سالگی به تحصیل علوم دینی نزد پدرش پرداخت و سپس در نجف و در ادامه در شهر مقدس قم از محضر علمای بزرگی همچون حضرات آیات خویی، تبریزی، مدنی و راستی کاشانی (ره) بهرهها برد؛
وی در سال ١٣۴٢ شمسی به خاطر درخواستهای مکرر مردم تهران و نیاز شدید آن شهر به تبلیغ دین و روشنگری در برابر رفتارهای فاسد رژیم شاهنشاهی، به پایتخت عزیمت نمود و همزمان با سخنرانیهای مذهبی، در منزل خود نیز جلسات آموزش قرآن و مراسم دعای کمیل و ندبه را تشکیل داد؛
✍️ فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی:
او علاوه بر تبلیغ و تبیین سیره اهلبیت (ع)، خود نیز با الگوگیری از این ساحت مقدس، خدمات فرهنگی و اجتماعی فراوانی را در تهران و سپس در ایلام، محل تبعید خود انجام دارد که در این مجال کوتاه به برخی از آنها اشاره مینمائیم:
1️⃣ ساخت مهدیه تهران:
استقبال گستردهی مردم از جلسات سخنرانی و مراسم دعای کمیل و ندبه مرحوم کافی، باعث شد که ایشان به فکر ساخت مهدیهای برای تهران بیفتد و با فروش منزل خود و کمک چهار تن از بازاریان خوشنام تهران، قطعه زمین چهار هزار متری در خیابان ولیعصر خریداری کرد و ساختمان اولیه مهدیه را احداث نمود که پانزده هزار نفر را در خود جای میداد؛
2️⃣ ساخت درمانگاه:
او همچنین یک واحد درمانی مجهز نیز در مجاورت ساختمان مهدیه بنا نمود، که علاوه بر درمان نيازمندان، داروهایی لازم را نیز به رایگان در اختیار آنها قرار میداد؛
3️⃣ ایجاد صندوق قرضالحسنه و خیریه برای کمک به نیازمندان:
مرحوم کافی با همکاری خیرین و با ایجاد یک صندوق قرضالحسنه و خیریه، به شیوههای گوناگون به خانوادههای بیسرپرست و محروم کمک میکرد و صدها خانواده بی بضاعت را تحت پوشش قرار داده بود؛
لوله کشی آب برای منازل مستمندان، تأمین کفش و لباس و... برای آنها از جمله خدمات ایشان در این زمینه بود، که البته بعدها ساواک به جرم همین کمکها تحت عنوان کمک به خانوادهی خرابکاران و مخالفان حکومت شاهنشاهی، ایشان را دستگیر و زندانی، و سپس به ایلام تبعید نمود؛
4️⃣ خدمات در تبعید:
تأسیس حوزه علمیه، ساخت مسجد و مدرسه، و ساخت حمام در شهرها و روستاهای محروم ایلام از جمله خدمات مرحوم کافی در دوره تبعید است؛
5️⃣ خدمات در عربستان:
این عالم عامل حتی در عربستان سعودی نیز که هر سال برای حج به آنجا میرفت، به فعالیتهای اجتماعی مختلفی پرداخته و مساجد، مدارس و چاههای متعدد آب در مناطق شیعه نشین عربستان ایجاد نمود.
6️⃣ بنیانگذاری ٧٢ مهدیه در کشور:
ایشان همچنین در شهرهای مختلف بنای ٧٢ «مهدیه» را با کمک اهالی و خیرین، پیریزی کرد؛ چنانچه آیتالله مرعشی نجفی (ره) فرمودند: «در تاریخ به یاد ندارم کسی همانند مرحوم کافی، نام حضرت ولیعصر (عج) را اینچنین زنده کرده باشد»؛
✍️ فعالیتهای سیاسی:
مرحوم کافی علاوه بر خدمات عظیم مذهبی، فرهنگی و اجتماعی، فعالیتهای سیاسی مؤثری داشت و در به نتیجه رسیدن انقلاب اسلامی نقش مهمی را ایفا نموده و با شکلدهی جریانهای متکی به مذهب، به منزلهی جاری نمودن خون اصلی در رگهای انقلاب عمل نمود؛
ایشان در زمان اختناق شاهنشاهی همواره از حضرت امام (ره) نام میبرد، چنانچه در یکی از سخنرانیها میگوید: «حضرت آیت اللَّه العظمی خمینی! بزرگ مرجع شیعه! افتخار قرآن! افتخار اسلام! افتخار اهل بیت! افتخار روحانیت! مدافع اسلام و شیعه! با شما هستم آقا! قربانتان بشوم آقا! کنار قبر جدّتان امیرالمؤمنین (ع) بفرمائید آقایمان کی میآید؟!»
البته امام راحل نیز بارها نسبت به جلسات مهدیه اظهار علاقه کرده و ایشان را به ادامه راه تشویق میکردند؛
مرحوم کافی که بارها بهدلیل حمایت از نهضت و نام بردن از حضرت امام (ره) دستگیر شده بود، پس از ترور منصور، نخست وزیر وقت ایران نیز به جرم همدستی با گروه شهید بخارایی، شش ماه زندانی شد، و در حادثه ١۵ خرداد نیز برای چندمین بار دستگیر شد و بالاخره در ۴٢ سالگی در سحرگاه سیمین روز از تیر ماه سال ١٣۵٧ شمسی در اثر یک تصادف مشکوک، در چند کیلومتری مشهد، دفتر زندگی پربرکت شیخ احمد کافی (ره) برای همیشه بسته شد؛ اما مویههای جانگداز او در فراق امام زمان (عج) هنوز در گوش عاشقان آن حضرت، طنین انداز است و هرگز مردم ایران، مرگ طبیعی ایشان را باور نکردند.
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: سالروز درگذشت شهادتگونه حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ احمد #کافی (ره)
موضوع امروز: «#واعظ_شهیر»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ یکشنبه ٣١ تیر ١۴٠٣
🌙 الأحد ١۵ #محرم الحرام ١۴۴۶
🌲 جولای 2024 21 Sunday
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 وقوع غزوه #كُدر (٣ ق)
🌙 وقوع غزوه #خيبر (٧ ق) به روایتی
🌙 حرکت اسرای #کربلا به طرف شام (۶١ ق)
🌲 روز جهانی کاهش اثرات #بلایای_طبیعی
💠حدیث روز💠
💎 امام صادق (ع): «لَا تَمَلُّوا مِنْ قِرَاءَهًِْ إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها فَإِنَّهُ مَنْ کَانَتْ قِرَاءَتُهُ بِهَا فِی نَوَافِلِهِ لَمْ یُصِبْهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ بِزَلْزَلَهًٍْ أَبَداً...»
«از قرائت "إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها" (سورهی زلزال) خسته نشوید، چراکه هرکه این سوره را در نمازهای نافله خود بخواند، خداوند عزّوجلّ هرگز او را دچار زلزله نمیکند...»
📚 الکافی، ج۲، ص۶۲۶
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز پانزدهم محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓آیا میتوان از وسائل تکیه، حسینیّه و هیأت در محل دیگر، اعم از حسینیه و هیأت یا غیر آن استفاده کرد؟
✅ تابع کیفیت وقف و قصد اهداء کنندگان است، لذا اگر برای استفاده در هیأت یا حسینیه خاص وقف یا اهدا شده است، نباید به جای دیگر ببرند.
❓شخصی مِلک خود را برای برپایی مجالس عزاداری سیدالشهداء (ع) در محل، وقف کرده است، ولی در حال حاضر متولّی وقف، توانایی اقامه عزا در محل ذکر شده در وقفنامه را ندارد، آیا جایز است در شهری که در آن اقامت دارد مجالس عزاداری را برگزار کند؟
✅ اگر وقف، مخصوص اقامه مجالس عزاداری در همان مکان باشد، تا زمانی که عمل به وقف هرچند با گرفتن وکيل برای آن، درهمان مکان ممکن باشد، حق ندارد آن مجالس را به جای ديگر انتقال دهد، لذا واجب است فردی را نايب بگيرد تا در آنجا مجالس عزاداری را برپا نماید.
📚منبع: khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#اسلام و #نزول_بلایا»
مناسبت روز: امروز در تقویم به عنوان «روز جهانی کاهش اثرات #بلایای_طبیعی» نامگذاری گردیده؛ لذا سخن خود را به موضوع «عوامل نزول بلایا از نگاه اسلام» اختصاص میدهیم؛
برای بررسی این موضوع ابتدا باید واژه «بلاء» را از نگاه اسلام معنا نمود که با مراجعه به آیات و روایات، متوجه میشویم که «بلاء» و اسباب و عوامل آن به دو معنای کاملاً متفاوت آمده است:
1️⃣ «بلاء» به معنای «عذاب، سختی و گرفتاری» که به سبب اعمال بَدِ انسانها و یا ترک امر به معروف و نهی از منکر، بر آنها نازل میشود.
چنانچه قرآن میفرماید: «وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ...»: «و آنچه از رنج و مصائب به شما میرسد، همه از دست (اعمال زشت) خود شماست...» (شوری، آیه٣٠)؛
همچنین پیامبر اسلام (ص) میفرمایند: «هرگاه شرّ و بدی در زمین آشکار شود، خدای متعال بلاها و سختیها را بر اهل زمین فرو میفرستد» (الفتن، ص۴٣١)
امام رضا (ع) نیز فرمودند: «هر زمان بندگان، گناهان تازهای را ابداع کنند، خداوند نیز بلاهای تازه و ناشناختهای بر آنها مسلط می سازد» (بحار الانوار،ج ٧٠، ص٣۵۴)؛
🔹همچنین چنان که گذشت، بلایا بر برخی از افراد نیز به واسطه ترک امر به معروف و نهی از منکر، و سکوت در برابر ظلم و ستم نازل می شود، که در اصل این افراد نیز به واسطه ترک این فریضه الهی، به صورت غیر مستقیم در گناه دیگران شریک هستند؛
چنانچه امیرمؤمنان (ع) جهت تبیین این مسئله فرمودهاند: «شتر ثمود را فقط یک نفر کُشت، ولی عذاب الهی همه را فرا گرفت، چون همه بدین عمل راضی شدند، (و اعتراض نکردند)» (نهجالبلاغه، ص٣١٩)؛
رسول خدا (ص) نیز فرمودند: «زمانی که امت من، امر به معروف و نهی از منکر را (ترک کنند و) به یکدیگر واگذارند، باید آماده پذیرش بلاء و عذاب الهی باشند» (تهذيب، ج۶، ص١٧٧)؛
همچنین امام سجاد (ع) فرمودند: «گناهانی که سبب فرود آمدن بلاء و مصیبت بر مردم می شود عبارتند از: نرسیدن به فریاد ستمدیدگان و مظلومان و پایمال ساختن امر به معروف و نهی از منکر» (بحار، ج٩٧ ص٩۴)
2️⃣ بلاء به معنای «امتحان و آزمون الهی جهت ارتقاء و پاداش بالاتر» که از نگاه اسلام، هرگاه بلاء به این معنا باشد، اختصاص به خوبان، مؤمنین و افراد نیکوکار دارد، به گونهای که انبیاء و اولیاء الهی، بیشترین بلاها و شدائد را در دنیا تحمل نمودهاند و حتی امیرالمؤمنین(ع) در دعای صباح، از خداوند متعال برای قُرب و نزدیکی بیشتر به درگاه احدیت، طلب درد و بلاء مینمایند؛ در نتیجه این نوع بلاء در واقع، هدیهای الهی برای بالا بردن ظرفیت روحی و درونی انسان و دریافت درجه و پاداش بالاتر است، چنانچه خداوند در قرآن کریم میفرماید: «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرين»: «قطعاً شما را به مقدارى از ترس، گرسنگى، كاهش اموال و نفوس، و كمبود محصولات، امتحان خواهيم كرد و صابران را مژده بده (كه پيروزى و پاداش بزرگ برای آنهاست)» (بقره/١۵۵)
✍️ بنابر آنچه گذشت، نزول یک بلای عمومی بر همه مردم به صورت یکسان نیز کاملاً با عدالت الهی سازگار است، چراکه یک بلاء میتواند برای عدهای از مردم، عذاب و سختی و گرفتاری، و برای عدهای دیگر، امتحان و آزمایش و ارتقاء باشد.
البته ما هر چیزی که به نظرمان ناپسند آید را برای خودمان شرّ و بدی میپنداریم، اما طبق فرموده حضرت حق در قرآن کریم، چه بسا ما چیزهایی را اصلاً خوش نداریم، در صورتی كه خِیرِ ما در آنهاست، و چه بسا چیزهایی را خیر و خوبی میپنداریم در صورتی كه برای ما شرّ و بدی به همراه دارند: «و عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ» (بقره، آیه ٢١۶).
https://eitaa.com/ROOZBARG