eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.7هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «ایام » موضوع: «» ❓کسی که تا ظهر عید، فطریه را پرداخت نکرده و جدا هم نکرده است، تکلیفش چیست؟ ✅ بنابراحتیاط واجب باید بدون نیت ادا و قضا جدا کرده و با قصد قربت بپردازید. ❓فراموش کرده‌ایم زکات فطره بپردازیم، حکم آن چیست؟ ✅ اگر زکات فطره را جدا کرده‌اید همان را بپردازید و اگر جدا نکرده‌اید، بنا بر احتیاط واجب باید بدون نیت ادا و قضا جدا کرده و با قصد قربت بپردازید. ❓آیا برای جنین لازم است فطریه پرداخت شود؟ ✅ فطریه جنین واجب نیست. ❓اگر زن به جهت نیاز شوهر، در تأمین مخارج زندگی کمک کند؛ چه کسی باید زکات فطره آنها را بدهد؟ ✅ اگر زن نان‌خور شوهر محسوب شود، باید شوهر در صورت توانایی زکات فطره خود و همسرش را بدهد و اگر زن نان‌خور شوهر و کس دیگری نباشد، باید خودش زکات فطره‌اش را بدهد. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «رئیس المحدثین» روز پنجشنبه، ١۴٠١/٠٢/١۵ ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم به عنوان روز بزرگداشت شیخ صدوق (ره) ثبت گردیده لذا سخن خود را با سلام و صلوات به روح بلند این عالم عامل آغاز می‌نمائیم؛ ابوجعفر محمد بن علی بن بابْوِیه (ره) که به سبب شدت صداقت و امانتداریش در نقل احادیث اهل بیت (ع) به «شیخ صدوق» (انسان بزرگ و بسیار راستگو) معروف شده، در حدود سال ۳۰۶ هجری قمری در خاندان اهل علم و فقاهت در شهر مقدس قم به دنیا آمد؛ او در سنین کودکی فراگیری دانش دینی را آغاز کرد و در محضر پدر و دیگر اساتید پرورش یافت و پس از آنکه به مرتبه بالایی در علم دست یافت، برای درک محضر حدیث‌شناسان بزرگ آن دوران، سفر‌های علمی خود را آغاز کرد و از محضر بیش از ۲۰۰ تن از دانشمندان بزرگ در این عرصه بهره برد تا جایی که به عنوان «رئیس المحدثین» لقب گرفت؛ شیخ صدوق را باید یکی از بزرگترین احیاگران علوم اهل بیت(ع) در تاریخ شیعه دانست چنانچه شهرت علمیش در آن عصر، همه‌ی علماء و دانشمندان را مجذوب وی نموده، و در مکتب درس او، عالمان نامداری هم‌چون «شیخ مفید»، «حسن بن محمد قمی»، و «سید مرتضی علم الهدی» پرورش‌ یافتند؛ شیخ صدوق (ره) که نزدیک به عصر معصومین می‌زیسته، با جمع‌آوری روایات صحیح اهل بیت (ع) و تألیف بیش از سیصد اثر ارزشمند، خدمات بی‌نظیری را به اسلام و مکتب اهل‌بیت (ع) ارائه نموده است؛ چنانچه کتب عظیمی هم‌چون «أمالی، خِصال، معانی‌الأخبار، فضائل‌الشيعة، عیون اخبار الرّضا(ع)، عِلَلُ الشرايع، و کتاب ارزشمند "مَن لایَحْضُرُهُ الفَقیه" که یکی از ارکان کتب اربعه شیعه و مشتمل بر شش هزار حدیث گرانقدر است، بخش اندکی از آثار ارزشمند این عالم و فقیه بزرگ شیعی است؛ همچنین وی، دائرة المعارف روایی «کَمالُ‌الدّین و تَمامُ‌النّعْمَة» در باب مهدویت و انتظار را (طبق تصریح خودش در مقدمه کتاب) به دستور حضرت ولی‌عصر (عج)، نگاشته است؛ سرانجام این عالم نامدار شیعی، پس از عمری تلاش خستگی‌ناپذیر در راه حفظ و تبیین معارف اسلام ناب محمدی، در سال ٣٨١ قمری در ٧۵ سالگی درگذشت و در شهر ری در نزدیکی مرقد مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ره) به خاک سپرده شد؛ بعد از گذشت حدود ٩٠٠ سال از رحلت این عالم ربانی، واقعه‌ای عجیب و عبرت آموزی به وقوع پیوست که علامه خوانساری (ره) در کتاب ارزشمند «روضات الجنات» به آن اشاره نموده، که در عهد حکومت قاجاریه در ایران، مرقد شریف شیخ صدوق (ره) به دلیل بارندگی‌های زیاد فرو ریخت و رخنه‌ای بزرگ در آن پدیدار شد، چنانچه وقتی مردم، برای تعمیر قبر به آنجا رفتند، ناگهان با بدن شریف ایشان را کاملاً سالم و گویا تازه از حمام آمده بود، روبرو شدند! این ماجرا را ٢٠ نفر از علماء و بزرگان آن دوران از جمله حاج سید محمود مرعشی پدر حضرت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی، مشاهده و تأیید نموده‌اند؛ همچنین مورخین آورده‌اند که وقتی خبر به قصر شاه قاجار رسید؛ فتحعلی شاه شخصاً با جمعی از وزرا و معتمدین به محل مقبره شیخ مراجعه و پس از مشاهدۀ پیکر سالم شیخ صدوق، دستور داد تا گنبد و بارگاهی درخور در آن مکان بنا شود که امروزه این مقبره نورانی‌، زیارتگاه دوست‌داران آل رسول (ص) و محل استجابت دعای مومنان است؛ ✍️ در پایان دانستن این موضوع نیز، خالی از لطف نیست که از زمان آغاز غیبت کبری تا کنون، شصت و یک فقیه اعظم، نیابت عامه حضرت ولی‌عصر (عج) و زعامت شیعیان جهان را به عهده داشته‌اند که از فقیه بزرگ «ابن قولویه (ره)»، آغاز و سپس «شیخ صدوق (ره)» و پس از وی، شاگرد اعظمش «شیخ مفید(ره)» و در ادامه «سید مرتضی(ره)» و «شيخ طوسی(ره)» به ترتیب این مسئولیت را برعهده داشتند، تا بالاخره در قرون اخیر، پس از آیات عظمی «شیخ عبد الکریم حائری یزدی(ره)»، «سید ابوالحسن اصفهانی(ره)»، «سید حسین طباطبایی بروجردی(ره)» و «امام خمینی(ره)»، این مسئولیت‌ بزرگ در زمان حاضر بر عهده فقیه عالیقدر و مرجع عظیم‌الشأن جهان تشیع حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)» است؛ که دعا می‌کنیم دوره زعامت ایشان با ظهور دولت یار و اتمام دوران انتظار همراه گردد! (انشاالله) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ جمعه - ١۶ اردیبهشت ١۴٠١ 🌙 الجمعة، ٠۴ شوال ١۴۴٣ 🌲م Friday 06 May 2022 👈 امروز متعلق است به صاحب العصر و الزمان حضرت مهدی (عج) 🕋 اذکار روز: - اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ (١٠٠ مرتبه) - یا ذاالجلال و الاکرام (١٠٠٠ مرتبه) - یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 جنگ حنین (٨ ق) ☀️ سالروز تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به فرمان امام خمینی (ره) در سال ١٣۵٨ش https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» موضوع : «» ❓آیا کسی که برایش ضرورت ندارد و به دلیل عدم امکان یا ضرر یا مشقت زیاد، هنگام یا ، را برنخواهد داشت، جایز است اقدام به کاشت ناخن کند؟ ✅ در فرض سؤال کاشت ناخن جایز نیست. ❓کسی که بدون ضرورت، ناخن مصنوعی کاشته است، وظیفه‌اش نسبت به وضو یا غسل و نماز چیست؟ ✅ اگر برداشتن ناخن مصنوعی ممکن باشد، وضو یا غسل با آن باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است و چنانچه برداشتن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، باید علاوه بر وضو یا ای، تیمم کند و بعد از برداشتن ناخن، بنا بر احتیاط واجب باید قضای نمازها را نیز بخواند. ❓آیا کسب درآمد از خدمات کاشت ناخن، جایز است؟ ✅ اگر ناخن مصنوعی، قابل برداشتن باشد، کاشتن آن و دریافت دستمزد به خودی خود اشکال ندارد؛ اما اگر برداشتن آن ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، کاشتن ناخن (بدون ضرورت غیر قابل اجتناب) و دریافت دستمزد، جایز نیست. 📚استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «تبلیغ دین، وظیفه‌ای همگانی» روز جمعه، ١۴٠١/٠٢/١۶ ✍️ مناسبت روز: ١۶ اردیبهشت ماه سالروز تأسیس اولین نهاد فرهنگی و تبلیغی انقلاب اسلامی ایران است، که به‌منظور ایفای نقش واسط فعال میان حوزه‌های علمیه و نیازهای دینی مردم و نظام اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ در حوزه علمیه قم تأسیس شد؛ این نهاد حوزوی تبلیغی، ابتدا با عنوان «دائره‌ی تبلیغات امام» و سپس با نام «دفتر تبلیغات امام» و در نهایت با عنوان «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ علمیه‌ قم» زیر نظر «ولی‌فقیه» و با انتصاب مستقیم رئیس و اعضای هیأت امنای آن توسط امامین انقلاب تا به امروز به فعالیت‌های ارزشمند خود در عرصه‌های مختلف دینی و انقلابی همت گمارده است؛ اصلی‌ترین مأموریت این نهاد حوزوی، که رهبر معظم انقلاب آن را به‌عنوان «نماد روشنفکری حوزه» معرفی نموده‌اند، «تبیین و گسترش باور، بینش و ارزش‌های اسلامی و انقلابی، و تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی» است که امروزه با پشتوانه‌ی سترگ ۴٣ ساله، خدمات ارزشمندی را در عرصه‌های: آموزشی"، "پژوهشی"، "فرهنگی و تبلیغی"، و "فضای مجازی، هنر و رسانه" به حوزه‌های علمیه، ملت بزرگ ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی ارائه می‌نماید؛ ✅ «بزرگترین سامانه تبلیغی کشور؛ اولین سامانه تبلیغ تخصصی و اولین مرکز خلاقیت ونوآوری در عرصه فرهنگ و معارف دینی با عنوان اشراق»؛ ✅ «دانشگاه باقرالعلوم (ع) به‌عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور در عرصه علوم انسانی اسلامی و چندین مؤسسه آموزش عالی حوزوی»؛ ✅ «بزرگترین پژوهشگاه کشور در عرصه علوم و فرهنگ اسلامی»؛ ✅ «پرافتخارترین ناشر کشور با عنوان بوستان کتاب»؛ ✅ «بزرگترین سامانه نشریات دینی با انتشار ٢١ نشریه نیمه تخصصی و تخصصی»؛ ✅ و «بزرگترین مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی»، تنها بخشی از ظرفیت‌های ارزشمند این نهاد بی‌بدیل حوزوی است. لذا ضمن عرض تبریک و گرامیداشت سالروز تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، و آرزوی توفیق روزافزون برای همه‌ی دست‌اندرکاران، دانش‌پژوهان، پژوهشگران و مبلغان این نهاد ارزشمند حوزوی، سخن امروز را با موضوع «تبلیغ دین، وظیفه‌ای همگانی» آغاز می‌نمائیم؛ «اسلام» دینی جهان‌شمول و کامل‌ترین و آخرین دین الهی است که مسلماً تمامی ملت‌ها و اقوام در صورت آشنایی با حقایق، دستورات، احکام و آداب این آئین انسان ساز به سعادتمندی و خوشبختی در دنیا و آخرت خواهند رسید؛ بر این اساس، مسأله تبلیغ دین، یکی از مسائل اساسی در حیات اجتماعی بشر است و مخصوص یک دوره نیست! تبلیغی که از آن در قرآن به «بلاغ»، «بیان»، «تبیین» و از این قبیل تعبیر شده و در آیات متعددی مورد اهتمام قرار گرفته است، چنانچه خداوند در آیه ٣٣ سوره فصلت می‌فرماید: «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى‌اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنی‏ مِنَ الْمُسْلِمینَ»: «چه کسى خوش گفتارتر است از آن کس که دعوت به سوى خدا مى‏کند و عمل صالح انجام مى‏دهد و مى‏گوید: من از مسلمانانم»؛ همچنین در آیه ١٠۴ سوره آل‌عمران می‌فرماید: «باید گروهى از شما باشند که (مردم را) به نیکى‌ها دعوت‏ و به خوبى‌ها‌ امر کرده؛ و از بدى‌ها و زشتی‌ها نهى نمایند و به درستی که آنان از رستگارانند». لذا تبلیغ عمومی دین، وظیفه‌ای همگانی است و به قشر خاصی منحصر نمی‌باشد؛ اما خداوند در آیه ١٢٢ سوره توبه در رابطه با تبلیغ تخصصی دین، دستور ویژه‌ای صادر نموده تا عده‌ای از مؤمنان با تحصیل علوم اسلامی، خود را برای انجام این کار بسیار مهم مجهز نمایند: «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ»: «و نباید مؤمنان همگی (در موقع جنگ) بیرون روند؛ پس چرا از هر طایفه‌ای، جمعی برای جنگ و گروهی نزد رسول خدا برای آموختن علم دین مهیا نباشند تا قوم خود را چون به نزدشان بازگشتند بیم دهند، تا شايد آنان (از گناه و طغيان) حذر كنند» لذا بر اساس این آیه، عده‌ای از مردم باید برای تبلیغ دین و ارشاد مؤمنین در حوزه‌های علمیه تربیت شوند و سپس به تبلیغ در این عرصه‌ی خطير همت گمارند؛ ✍️ در پایان بدیهی است که در عصر حاضر، یکی از بهترین و والاترین مصادیق یاری امام زمان (عج)، دفاع از دین و مکتب اهل‌بیت و مقابله با هجوم مخالفان و پاسخگویی به شبهات عدیده آنهاست؛ لذا طبق روایات اسلامی بر تمامی مؤمنین و مؤمنات که ظرفیت و توانایی لازم را دارند، واجب کفایی است که خود را به علمِ دین مجهز نموده و در حد توان در راه تبلیغ دین و مکتب نورانی اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) گام بردارند. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «سالروز تأسیس _تبلیغات_اسلامی حوزه علمیه قم» موضوع: « دین، وظیفه‌ای همگانی» https://eitaa.com/ROOZBARG
☀️ شنبه - ١٧ اردیبهشت ١۴٠١ 🌙 السبت، ٠۵ شوال ١۴۴٣ 🌲م Saturday 07 May 2022 👈امروزمتعلق است‌به پیامبراکرم(ص) 🕋 اذکار روز: - یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ مرتبه) - یا حی یا قیوم (١٠٠٠ مرتبه) - يا غنی (١٠۶٠ مرتبه) برای غنی شدن ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 حرکت سپاه امیرالمؤمنین (ع) به سوی صفین (٣۶ ق) 🌙 ورود مسلم بن عقیل به کوفه (۶٠ ق) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» موضوع : ❓بعضاً دیده می­­‌شود بعضی از فروشگاه­‌ها یا شرکت­‌ها برای جذب مشتری از دختران و زنان کارمند می‌خواهند نوع خاصی از آرایش و پوشش را داشته باشند که حدود شرعی در آن رعایت نمی­‌شود. درآمدی که شرط به دست آمدنش قبول انجام چنین چیزی باشد برای دو طرف کارفرما و کارمند چه حکمی دارد؟ ✅ نه کارمند مجاز است در اینجا دستور کارفرما را اطاعت کند و حجاب شرعی را رعایت نکند و یا در مقابل نامحرم با آرایش ظاهر شود! و نه کارفرما شرعاً مجاز است و چنین حقی دارد که چنین دستوری دهد؛ اگر هم دستور داد، آنها نمی­‌توانند اطاعت کنند و لذا اگر اطاعت کرده و حجاب را رعایت نکردند یا در مقابل نامحرم با آرایش حاضر شدند، کار حرامی مرتکب شده‌اند! اما در مورد درآمدشان، اگر کاری که انجام می­‌دهند و شغلشان خلاف نباشد و کالایی که می­‌فروشند فروش آن کالا، اشکالی نداشته باشد، درآمد و مزدی که می­‌گیرند حلال است! اما اقدام آنها به آرایش کردن یا اجبار کردن کارمندان به آرایش کردن، کار خلافی است و شایسته نیست که انسان درآمدی کسب کند که در طریق آن، فعل حرام مرتکب می‌شود. ❓پوشیدن تی­‌شرت­‌های کوتاه برای پسران و مردان به‌نحوی که بخشی از بدن در معرض دید قرار می­‌گیرد چه حکمی دارد؟ ✅ به‌طورکلی اگر انسان لباسی بپوشد که مثلاً کوتاه است یا قسمتی از بدن پیدا است یا شکل و شمایل خاصی دارد و جلب توجه می­‌کند و ممکن است انگشت‌نما شود و مردم بگویند این چه وضعیت و لباسی است، اگر در آن حد باشد، حرام است. 📚 منبع:  https://farsi.khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «سفیر و شهید حسینی» روز شنبه، ١۴٠١/٠٢/١٧ ✍️ مناسبت روز: امروز پنجمین روز از ماه شوال و سالروز ورود حضرت مسلم ابن عقیل (ع) در سال ۶۰ هجری قمری به کوفه است؛ شخصیت والایی که سفير انقلاب جهانی كربلا و اسوه فداکاری و ایثار و حماسه حسینی است؛ لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این شهید والامقام آغاز می‌نمائیم؛ خاندان با شرافت «بنى‌هاشم»، چهره‌هاى تابناك و شخصيت‏‌هاى بی‌نظیری را به عنوان «الگو و اسوه» به جامعه بشرى تقديم كرده‌اند که بی‌شک یکی از پرفروغ‌ترین آن‌ها حضرت «مسلم بن عقيل (ع)» است، بزرگمردی که با ايمان و بصیرت و شجاعت مثال‌زدنی، نام خود را به‌عنوان «سفیر و شهید عشق حسینی» در تاریخ ثبت نمود؛ حضرت مسلم (ع) در ميان بنى‌هاشم، يكى از رشيدترين و مؤمن‏‌ترين جوانان به شمار می‌رفت، چنانچه علاوه بر افتخار دامادی اميرمؤمنان (ع) و همسری يكى از دختران آن حضرت به نام «رقيه»؛ در دوران خلافت ایشان (ع)، عهده‏ دار برخى مناصب مهم نظامى در سپاه آن حضرت شد و درایت و شجاعت فراوانی از خود نشان داد؛ پس از شهادت حضرت امیر (ع) نیز به عنوان سربازى وفادار، در خدمت امام حسن (ع) و سپس امام حسین (ع) بود که بی‌شک همین وفاداری، شجاعت، دلاورى، كاردانى، ايمان قوى و ثبات قدم مسلم بن عقیل باعث شد تا امام حسين (ع) پس از دریافت هزاران نامه از سوی کوفیان، ایشان را به عنوان سفیر و نماینده ویژه خود برای گرفتن بیعت به کوفه اعزام نمایند؛ (ارشاد، ص ٢٠۴) ✍️ ایشان پس از رسیدن به کوفه در خانه جناب مختار ثقفی (ره) مستقر گردید و کوفیان دسته به دسته برای بیعت، نزد حضرت آمدند تا بالاخره نزدیک به هجده هزار نفر با وی بيعت كردند، لذا طى نامه‏‌اى، اوضاع بسیار مناسب کوفه را به امام حسین (ع) گزارش داد! (مقتل الحسين، ص ١۶۶) اما ناگهان وضع كوفه دگرگون شد و با حضور يكى از پلیدترین چهره‏هاى تاریخ به نام «ابن مرجانه» در امارت كوفه، رعب و وحشت بسیار در میان کوفیان پدیدار گردید؛ به‌گونه‌ای که حضرت مسلم (ع)، مجبور به نقل مکان به منزل «هانى بن عروه» از چهره‏‌هاى سرشناس شيعه در كوفه شدند؛ اما ابن زیاد ملعون، جناب هانى را به دارالاماره احضار و پس از بازخواستى تند و خشن، او را زخمی و به زندان افكند؛ در این زمان، حضرت مسلم، مصمم به قيام و نجات هانی شدند و با حدود چهار هزار نفر از بیعت‌کنندگان، قصر «ابن زياد» را محاصره نمودند؛ ( كامل ابن اثير، ج۴، ص٣٠) اما متأسفانه به علت بی‌بصیرتی و عدم یاری بعضی از خواص و بزرگان کوفه مانند «سلیمان‌بن‌صرد خزائی»، بین عوام نیز تفرقه و دودستگی ایجاد شد! و ابن زیاد مکار نیز از این فرصت نهایت استفاده را برده و با سرازیر کردن بیت‌المال به جیب رؤساى قبايل و چهره‏هاى سرشناس کوفه، و همچنین ايجاد رعب و وحشت در دل زنان، در اندک زمان بر اوضاع مسلط شد و همه‌ی کوفیان بی‌وفا را از گِرد حضرت مسلم پراكنده نمود! به‌گونه‌ای که مورخین آورده‌اند که پس از اقامه نماز مغرب و عشاء حتى يك نفر هم، با ایشان همراه نبود! (بحارالانوار، ج ۴۴، ص ٣۵٠) داستان شرم‌آور غريبى و گم‌شدن مسلم بن عقيل (ع) در کوچه‌های كوفه و پناه بردن ایشان به خانه پیرزنى به نام «طوعه» و جاسوسی فرزند ناخلف وی، و بالاخره جنگ نمایان سفیر حسین (ع) با انبوه سپاه دشمن، و محاصره ‏و دستگیری و شهادت مظلومانه ایشان، ماجراى غم‌انگيزِ تاریخِ بی‌وفاییِ کوفیان است که در صفحات سیاه و تاریک تاریخ به ثبت رسیده است. (ارشاد، ج ٢، ص ۶٢) ✍️ در پایان باید بدانیم که تاریخ همچون آینه‌ای است که با بررسی وقایع و تحولات آن و عملکرد افراد سیاه و سفید و خاکستری در آن، می‌توان عبرت‌های فراوانی به‌دست آورد؛ عبرت‌ها و درس‌هایی که می‌تواند یک ملت را از ذلت به اوج عزت و یا برعکس از عزت به ذلت برساند؛ چنانچه اگر خواص در آن برهه‌ی حساس تاریخی دچار لغزش نمی‌شدند و سفیر و نائب امامشان را در کوفه تنها نمی‌گذاشتند! چه‌بسا که بسیاری از عوام نیز از مسیر حق منحرف نشده و تاریخ کربلا به گونه‌ی دیگری رقم می‌خورد؛ و همچنین نباید فراموش کنیم که تاریخ یعنى من و شما؛ یعنى همین‌هایی که امروز این‌جا هستیم! پس باید نگاه کنیم و ببینیم کسى که مثل ما در این قسمت از تاریخ قرار گرفته بود، آن روز چگونه عمل کرده که به ذلت و یا به عزت رسیده است؛ لذا همواره باید هوشیار باشیم تا ما نیز مثل خواص بی‌بصیرت و عوام جاهل کوفه، نايب امام خود را تنها نگذاریم و از ایشان اطاعت و دفاع نمائیم تا تاريخ کربلا بار دیگر تکرار نگردد! https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «سالروز ورود حضرت مسلم بن عقیل (ع) به کوفه» موضوع: «سفیر و شهید انقلاب حسینی» روز شنبه، ١۴٠١/٠٢/١٧ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ یکشنبه - ١٨ اردیبهشت ١۴٠١ 🌙 الأحد، ٠۶ شوال ١۴۴٣ 🌲م Sunday 08 May 2022 👈 امروز متعلق است به امیرالمؤمنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) 🕋 اذکار روز: - یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (١٠٠ بار) - ایاک نعبد و ایاک نستعین(١٠٠٠ بار) - یا فتاح (۴٨٩ بار) برای فتح ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 توقیع امام عصر به حسین بن روح نوبختی (٣٠۵ ق) ☀️ اعلام حکم «میرزای شیرازی» درتحریم تنباکو (١٢٧٠ ش) 🌲 روز جهانى صليب سرخ و هلال احمر https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» موضوع : ❓چه نوع پوششی از حیث رنگ، جنس و نوع برای خانم‌ها در مقابل نامحرم اشکال دارد؟ ✅ به‌طورکلی اگر لباس به‌گونه‌ای باشد که فرد را در نگاه دیگران، انگشت‌نما نموده و یا جلب توجه نامحرم کند (حتی در کیفیت پوشیدن) پوشیدن آن جایز نیست! ⬅️ به‌طور کلی در پوشش در برابر نامحرم، فقها شرایطی را برای لباس فرموده‌اند: اینکه بدن را به مقدار کامل بپوشاند، نازک نبوده و بدن‌نما نباشد، از نظر حجم، تنگ و چسبان نباشد و طوری باشد که برجستگی‌ها و برآمدگی‌های بدن را بپوشاند و همچنین مُروّج فرهنگ ابتذال و یا فرهنگ دشمنان نباشد، یعنی خودتان استقلال داشته باشید! ❓آیا استفاده از چادر براق و رنگارنگ در برابر نامحرم اشکال دارد؟ ✅ نه، اشکالی ندارد؛ مگر این‌که به‌گونه‌ای باشد که جلب توجه نامحرم کند یا در حدی باشد که فرد انگشت‌نما شود. 📚 منبع:  https://farsi.khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «نهضت تنباکو» روز یکشنبه، ١۴٠١/٠٢/١٨ ✍️ مناسبت روز: ١٨ اردیبهشت، سالروز صدور فتوای تاریخی تحریم توتون و تنباكو، از جانب میرزای شیرازی (ره) مرجع عظیم‌الشأن جهان تشیع و پرچمدار علم و عمل، و بزرگمرد سیاست و دیانت است؛ پیام‌ کوتاهی که بدین شرح بود: «بسم الله الرحمن الرحیم؛ الیوم استعمال تنباکو و توتون بِأَیِ نحوٍ کان (به هر صورتی که باشد)، در حُکم محاربه با امام زمان (صلوات اللّه علیه) است». در این فتوای تاریخی دو نکته بسیار مهم وجود داشت که حاکی از تيزبينی و دقت بسيار بالای ميرزای شیرازی (ره) دارد، یکی استفاده از قيد «بِأَیِ نحوٍ کان» که سبب تسری حُكم، به حُرمت هرگونه استفاده و بهره‌ی مستقيم و غير مستقيم از توتون و تنباكو می‌شد و علاوه بر خريد و فروش، حتی حمل و نقل، و نگهداری از توتون و تنباكو را هم شامل می‌گردید؛ و نکته دوم، به کار بردن عبارت «در حُكم محاربه با امام زمان (عج)» به جای لفظ «حرام»، در متن فتوای ميرزای بزرگ شيرازی بود که با توجه به ميزان محبوبيت و احترام ویژه امام زمان (عج) در ميان شيعيان، استفاده از اين لفظ خاص، حامل پيام بزرگی بود تا راه فرار بر همه شیعیان، حتی آنهایی که بعضاً دچار لغزش و فعل حرام هم می‌شدند، بسته شود؛ اين فتوای تاریخی تا آن‌جا پيش رفت كه کسبه و بازاریان و مردم متدین ایران، در قیامی هماهنگ و یكپارچه، تمامی تنباکوها و توتون‌ها را آتش زدند و حتی زنان درباری هم قليان‌ها را جمع‌آوری کرده و شکستند! البته ميرزای شيرازی (ره) به همین فتوا بسنده نکرد و جهت ايجاد فشار بيشتر به ناصرالدين شاه، وی را به صدور «حكم جهاد» در صورت عدم لغو قرارداد تنباکو با شرکت انگلیسی، تهديد نمود و شاه قاجار نیز که چاره‌ای دیگر نداشت، مجبور به لغو امتیاز تنباکو گردید و این پیروزی، اقتدار و نقش روحانیت در ایران و نفوذ مرجعیت شیعه را نمایان ساخت؛ البته با دقت در «نهضت تنباکو» چند عامل مهم در پیروزی ملت ایران، قابل ذکر است که به بخشی از این عوامل اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ «اسلامی بودن نهضت» بی‌شک مهمترین عامل پیروزی نهضت تنباکو، ماهیت اسلامی آن بود؛ زیرا تنها عامل و انگیزه‌ای که می‌توانست توده‌های مختلف مردم ایران را با آن وسعت به حرکت در‌آورد و آن‌ها را به ایثار و فداکاری و از مال و جان‌ گذشتگی وادار نماید، اعتقادات دینی و مذهبی مردم بود؛ 2️⃣ «جایگاه مرجعیت در مکتب تشیع و اطاعت‌پذیری مردم از روحانیت» مراجع به عنوان نواب عام امام زمان (عج) در دوران غیبت، و روحانیت به عنوان ادامه‌دهندگان راه ائمه معصومین (ع) همواره مورد پذیرش و احترام ویژه توده مردم مسلمان ایران بوده‌اند و همین موضوع، باعث تبعیت مطق مردم و پیروزی قیام شد؛ 3️⃣ «عمومی بودن نهضت و نقش ویژه زنان در پیروزی آن» حضور در صحنه و ادامه نهضت تنباکو متعلق به گروه خاصی از مردم نبود؛ بلکه همه طبقات و اقشار مردم در آن نقش داشتند؛ مخصوصاً زنان ایرانی برای اولین‌بار با نمایش قهرمانانه و شورانگیز، حضور خود را در تاریخ مبارزاتی ایران به اثبات رسانده و تأثیر فراوانی در قیام جوانان و مردان قهرمان ایران زمین داشتند؛ چنانچه امام راحل (ره) فرمودند: «زنان نیمی از جامعه و مربی نیم دیگر جامعه هستند»؛ 4️⃣ «اتحاد و ایثار و از خودگذشتگی مردم» یکی دیگر از عوامل پیروزی نهضت تنباکو، اتحاد ملت مسلمان ایران و ایثار و از خودگذشتگی آنها در تمام مراحل نهضت، از اطاعت‌پذیری مطلق آنها از ولایت فقیه گرفته، تا به آتش کشیدن اموال و دارایی‌های خود (توتون‌ها و تنباکوهای شخصی و شکستن وسایل استعمال دخانیات)، و ایستادن در برابر نیروهای سلطنتی در کوچه و خیابان بود؛ ✍️ در پایان باید بدانیم که «نهضت تنباکو» آخرین نهضتی نبود که ملت مسلمان ایران با تبعیت از فرمان و حکم مرجعیت، و با رهبری روحانیت در برابر استکبار داخلی و خارجی ایستاده و به پیروزی رسیدند، چنانچه وقایعی بزرگی هم‌چون «نهضت مشروطه»، «نهضت ملی کردن صنعت نفت»، و بالاخره «نهضت بزرگ انقلاب اسلامی» در سال ١٣۵٧ از دیگر نمونه‌های برجسته اتحاد و پیروزی ملت مسلمان ایران بر اساس اطاعت از مقام معظم ولایت فقیه و مرجعیت است. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «اعلام حکم میرزای بزرگ شیرازی (ره) درتحریم توتون و تنباکو (١٢٧٠ ش)» موضوع: «نهضت تنباکو» روز یکشنبه، ١۴٠١/٠٢/١٨ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ دوشنبه - ١٩ اردیبهشت ١۴٠١ 🌙 الإثنين، ٠٧ شوال ١۴۴٣ 🌲م Monday 09 May 2022 👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام 🕋 اذکار روز: - یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه) - سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه) - یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ روز بزرگداشت شیخ کلینی (ره) ☀️ روز اسناد ملی و میراث مکتوب https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: ❓اگر زن با پوشش کامل و با کت و دامن در معرض دید نامحرم قرار بگیرد، اشکال دارد؟ ✅ در حجاب و پوشش واجب، لباس معیّنی شرط نیست، و هر لباسی که تمامی بدن زن (به جز صورت و دست‌ها تا مچ که استثناء شده) را بپوشاند، و توجه نامحرم را جلب نکند، کفایت می‌کند؛ هرچند پوشیدن چادر به عنوان حجاب برتر اسلامی بهتر است. ❓آیا پوشیدن دستکش توری برای خانمها زینت محسوب می‌شود؟ ✅ در صورتی که موجب جلب توجه نامحرم گردد، و عرفاً زینت محسوب شود، جایز نیست. ❓پوشیدن جوراب نازک و بدن نما برای خانم‌ها در بیرون از منزل و در حضور نامحرمان چه حکمی دارد؟ ✅ پوشیدن بدن از نامحرمان بر زن واجب است؛ و چنین جوراب‌هایی برای حجاب شرعی واجب کفایت نمی‌کند. 📚منبع:  https://farsi.khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG