✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع: «نهضت تنباکو»
روز یکشنبه، ١۴٠١/٠٢/١٨
✍️ مناسبت روز: ١٨ اردیبهشت، سالروز صدور فتوای تاریخی تحریم توتون و تنباكو، از جانب میرزای شیرازی (ره) مرجع عظیمالشأن جهان تشیع و پرچمدار علم و عمل، و بزرگمرد سیاست و دیانت است؛
پیام کوتاهی که بدین شرح بود: «بسم الله الرحمن الرحیم؛ الیوم استعمال تنباکو و توتون بِأَیِ نحوٍ کان (به هر صورتی که باشد)، در حُکم محاربه با امام زمان (صلوات اللّه علیه) است».
در این فتوای تاریخی دو نکته بسیار مهم وجود داشت که حاکی از تيزبينی و دقت بسيار بالای ميرزای شیرازی (ره) دارد، یکی استفاده از قيد «بِأَیِ نحوٍ کان» که سبب تسری حُكم، به حُرمت هرگونه استفاده و بهرهی مستقيم و غير مستقيم از توتون و تنباكو میشد و علاوه بر خريد و فروش، حتی حمل و نقل، و نگهداری از توتون و تنباكو را هم شامل میگردید؛
و نکته دوم، به کار بردن عبارت «در حُكم محاربه با امام زمان (عج)» به جای لفظ «حرام»، در متن فتوای ميرزای بزرگ شيرازی بود که با توجه به ميزان محبوبيت و احترام ویژه امام زمان (عج) در ميان شيعيان، استفاده از اين لفظ خاص، حامل پيام بزرگی بود تا راه فرار بر همه شیعیان، حتی آنهایی که بعضاً دچار لغزش و فعل حرام هم میشدند، بسته شود؛
اين فتوای تاریخی تا آنجا پيش رفت كه کسبه و بازاریان و مردم متدین ایران، در قیامی هماهنگ و یكپارچه، تمامی تنباکوها و توتونها را آتش زدند و حتی زنان درباری هم قليانها را جمعآوری کرده و شکستند!
البته ميرزای شيرازی (ره) به همین فتوا بسنده نکرد و جهت ايجاد فشار بيشتر به ناصرالدين شاه، وی را به صدور «حكم جهاد» در صورت عدم لغو قرارداد تنباکو با شرکت انگلیسی، تهديد نمود و شاه قاجار نیز که چارهای دیگر نداشت، مجبور به لغو امتیاز تنباکو گردید و این پیروزی، اقتدار و نقش روحانیت در ایران و نفوذ مرجعیت شیعه را نمایان ساخت؛
البته با دقت در «نهضت تنباکو» چند عامل مهم در پیروزی ملت ایران، قابل ذکر است که به بخشی از این عوامل اشاره مینمائیم:
1️⃣ «اسلامی بودن نهضت»
بیشک مهمترین عامل پیروزی نهضت تنباکو، ماهیت اسلامی آن بود؛ زیرا تنها عامل و انگیزهای که میتوانست تودههای مختلف مردم ایران را با آن وسعت به حرکت درآورد و آنها را به ایثار و فداکاری و از مال و جان گذشتگی وادار نماید، اعتقادات دینی و مذهبی مردم بود؛
2️⃣ «جایگاه مرجعیت در مکتب تشیع و اطاعتپذیری مردم از روحانیت»
مراجع به عنوان نواب عام امام زمان (عج) در دوران غیبت، و روحانیت به عنوان ادامهدهندگان راه ائمه معصومین (ع) همواره مورد پذیرش و احترام ویژه توده مردم مسلمان ایران بودهاند و همین موضوع، باعث تبعیت مطق مردم و پیروزی قیام شد؛
3️⃣ «عمومی بودن نهضت و نقش ویژه زنان در پیروزی آن»
حضور در صحنه و ادامه نهضت تنباکو متعلق به گروه خاصی از مردم نبود؛ بلکه همه طبقات و اقشار مردم در آن نقش داشتند؛ مخصوصاً زنان ایرانی برای اولینبار با نمایش قهرمانانه و شورانگیز، حضور خود را در تاریخ مبارزاتی ایران به اثبات رسانده و تأثیر فراوانی در قیام جوانان و مردان قهرمان ایران زمین داشتند؛ چنانچه امام راحل (ره) فرمودند: «زنان نیمی از جامعه و مربی نیم دیگر جامعه هستند»؛
4️⃣ «اتحاد و ایثار و از خودگذشتگی مردم»
یکی دیگر از عوامل پیروزی نهضت تنباکو، اتحاد ملت مسلمان ایران و ایثار و از خودگذشتگی آنها در تمام مراحل نهضت، از اطاعتپذیری مطلق آنها از ولایت فقیه گرفته، تا به آتش کشیدن اموال و داراییهای خود (توتونها و تنباکوهای شخصی و شکستن وسایل استعمال دخانیات)، و ایستادن در برابر نیروهای سلطنتی در کوچه و خیابان بود؛
✍️ در پایان باید بدانیم که «نهضت تنباکو» آخرین نهضتی نبود که ملت مسلمان ایران با تبعیت از فرمان و حکم مرجعیت، و با رهبری روحانیت در برابر استکبار داخلی و خارجی ایستاده و به پیروزی رسیدند، چنانچه وقایعی بزرگی همچون «نهضت مشروطه»، «نهضت ملی کردن صنعت نفت»، و بالاخره «نهضت بزرگ انقلاب اسلامی» در سال ١٣۵٧ از دیگر نمونههای برجسته اتحاد و پیروزی ملت مسلمان ایران بر اساس اطاعت از مقام معظم ولایت فقیه و مرجعیت است.
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «اعلام حکم میرزای بزرگ شیرازی (ره) درتحریم توتون و تنباکو (١٢٧٠ ش)»
موضوع: «نهضت تنباکو»
روز یکشنبه، ١۴٠١/٠٢/١٨
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ دوشنبه - ١٩ اردیبهشت ١۴٠١
🌙 الإثنين، ٠٧ شوال ١۴۴٣
🌲م Monday 09 May 2022
👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام
🕋 اذکار روز:
- یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه)
- سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه)
- یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال
❇️ وقایع مهم روز:
☀️ روز بزرگداشت شیخ کلینی (ره)
☀️ روز اسناد ملی و میراث مکتوب
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
موضوع: #احکام_پوشش
❓اگر زن با پوشش کامل و با کت و دامن در معرض دید نامحرم قرار بگیرد، اشکال دارد؟
✅ در حجاب و پوشش واجب، لباس معیّنی شرط نیست، و هر لباسی که تمامی بدن زن (به جز صورت و دستها تا مچ که استثناء شده) را بپوشاند، و توجه نامحرم را جلب نکند، کفایت میکند؛ هرچند پوشیدن چادر به عنوان حجاب برتر اسلامی بهتر است.
❓آیا پوشیدن دستکش توری برای خانمها زینت محسوب میشود؟
✅ در صورتی که موجب جلب توجه نامحرم گردد، و عرفاً زینت محسوب شود، جایز نیست.
❓پوشیدن جوراب نازک و بدن نما برای خانمها در بیرون از منزل و در حضور نامحرمان چه حکمی دارد؟
✅ پوشیدن بدن از نامحرمان بر زن واجب است؛ و چنین جورابهایی برای حجاب شرعی واجب کفایت نمیکند.
📚منبع: https://farsi.khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع: «احیاگر مذهب شیعه»
روز دوشنبه، ١۴٠١/٠٢/١٩
✍️ مناسبت روز: ١٩ اردیبهشت، روز بزرگداشت «ابوجعفر محمدبن یعقوب كلینی رازی» معروف به «شیخ كلینی» بزرگترین محدث و فقیه شیعه در قرن چهارم هجری است که دارای القابی همچون «ثقه الاسلام»، «شیخ مشایخ شیعه»، و «رئیس محدثان علمای امامیه» است؛ لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این دانشمند عالیقدر جهان تشیع آغاز مینمائیم؛
شیخ کلینی (ره) در روزگار حسّاس و دشواری زیسته؛ ولادت او، در حوالی سال ۲۶۰ هجری اتفاق افتاده است که سال وفات امام حسن عسکری (ع) است و حیات وی، کاملاً منطبق بر دوره غیبت صُغراست که از پیچیدهترین و حساسترین برههها در تاریخ تشیع است؛ او بیست سال پایانی عمر خویش را، در بغداد به سرآورد که محل سکونت نواب خاص و وکلای ناحیه مقدسه بود و به واسطه آنها میتوانسته با حضرت ولیعصر (عج) ارتباط داشته و پاسخ سؤالات و نکات خود را از محضر امام زمان دریافت نماید، لذا این ویژگیها در حیات شیخ کلینی در خورِ توجّه است و به همین دلیل آثار ایشان نیز از ارزش بسیار والایی نزد اهل علم برخوردار میباشد؛
وی مشهورترین عالِم عصر خود به شمار میرفت كه در میان همهی مسلمانان از احترام و منزلت بسیار والایی برخوردار بوده است؛ و به دلیل صداقت در گفتار و كردار، و علم و فضیلت بسیار او، هم شیعه و هم اهل سنت در مشکلات دینی به او روی میآوردند و به همین سبب او اولین کسی بود که به لقب «ثقةالاسلام» یعنی «فرد مورد اعتماد اسلام» شهرت یافت؛
شیخ مشایخ شیعه در آن عصر، رئیس شیعه و از موثّقترين و استوارترين عالمان در نقل حديث بوده، و كتاب شريف «كافى» را در مدّت بيست سال تلاش خستگیناپذیر، تأليف نمود كه يكى از «کتب اربعه» شيعه و حاوی ١۶۶ هزار و ١٩٩ حديث است؛
او نخستين عالم و دانشمند بزرگى است كه به جمعآوری و تنظيم بسيارى از كتابهايى كه در عصر معصومين (ع) نوشته شده بود، پرداخت و با قلم توانا و موشكاف و پرمغز خود در آن برههی حساس تاریخی توانست بسيارى از پردههاى اوهام را کنار زده و عقايد حقه شيعه را آنچنان كه باید به عموم مسلمانان معرفى نمايد، تا همگان بدانند عقيده شيعه در اصول و فروع مستقيماً از قرآن کریم و مكتب وحى، و سنّت رسول اكرم (ص) و اهلبیت عصمت و طهارت (ع) گرفته شده است، لذا برخی از بزرگان، کلینی را «احیاگر مذهب شیعه» دانستهاند؛
شیخ كلینی علاوه بر برتری علمی در عصر خود، در عدالت، تقوی و فضیلت نیز شهره بوده، لذا عالمان زیادی به منظور یادگیری علوم ناب اسلامی در مکتب درس او تلمذ نمودهاند؛
محدث گرانقدر عالم تشیع كه سراسر عمر پربار خویش را در راه تحصیل، تدریس، تألیف، تصنیف و ترویج مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) سپری نمود، سرانجام در سال ٣١٩ هجری شمسی به دیار باقی شتافت و پیروان راستین اسلام را سوگوار كوچ عالم نامی علم حدیث كرد؛ پیكر مطهر این دانشمند فرزانه در ناحیه شرقی نهر دجله، كنار پل قدیم بغداد به خاك سپرده شد که هماکنون زیارتگاه و محل عبادت شیعیان در عراق است؛
✍️ و کلام آخر اینکه؛ گرچه بیش از هزار سال از رحلت مرحوم کلینی میگذرد و آن فقیه و محدث بزرگ دیگر در میان ما نیست؛ ولی به قول فرمایش امام علی(ع)، این بزرگان در درون روح وجان ما هستند و شیعه هیچگاه زحمات و خدمات ارزشمند آنها را فراموش نمیکند؛ چنانچه رهبر فرزانه انقلاب در پیام خود به کنگره بینالمللی بزرگداشت ثقةالاسلام شیخ کلینی (ره) فرمودند: «به نظر این جانب، تجلیل از کلینی، تجلیل از علم، تجلیل از دین و تجلیل از تشیع است...»
یادش گرامی، نامش جاودان و راهش همواره پررهرو باد.
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «روز بزرگداشت ثقةالاسلام شیخ کلینی (ره)»
موضوع: «احیاگر مذهب شیعه»
روز دوشنبه، ١۴٠١/٠٢/١٩
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ سهشنبه - ٢٠ اردیبهشت ١۴٠١
🌙 الثلاثاء، ٠٨ شوال ١۴۴٣
🌲م Tuesday 10 May 2022
👈 امروز متعلق است به امام سجاد، امام باقر و امام صادق عليهم السلام
🕋 اذکار روز:
- یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (١٠٠ مرتبه)
- یا الله یا رحمان (١٠٠٠ مرتبه)
- یا قابض (٩٠٣ مرتبه) برای حاجت
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 تخريب قبور ائمه بقيع توسط وهابيون جنایتکار (١٣۴۴ ق)
☀️ سالروز شهادت فرمانده گردان مالکاشتر، شهید احمد بابایی (١٣۶١ ش)
☀️ آزادسازی منطقه شلمچه توسط رزمندگان اسلام (١٣۶١ ش)
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
موضوع: #احکام_پوشش
❓استفادهی بانوان از سرمه و لاک ناخن در بیرون از منزل چه حکمی دارد؟ و اگر بانوان سرمه را نه برای زینت بلکه به خاطر فوایدی که دارد استفاده کنند ، در این صورت باز هم در مقابل نامحرم باید آن را بپوشانند؟
✅ فی نفسه مانعی ندارد، ولی اگر عرفاً زینت محسوب شود، باید از نگاه نامحرم پوشانده شود. (و تشخیص موضوع و تشخیص این که زینت است یا نه، بر عهده شخص مکلف است)
❓آیا هر نوع انگشتری (طلا، عقیق، بدلیجات و...)، ساعت و عینک طبّی زیبا برای زنان زینت محسوب می شود، و باید از نامحرم بپوشانند؟
✅ تشخیص این گونه امور به عهده عرف میباشد؛ و اگر عرفاً زینت محسوب شود، برای زنان لازم است از نگاه نامحرم بپوشانند.
💠 تذکر: در مسئله پوشش وجه و کفین نیز اگر زینت داشته باشند، باید از نامحرم پوشانده شوند، و در این مسئله، فرقی بین نامحرمها نیست، چه فامیل نزدیک باشد و چه غریبه، در نتیجه خانمها باید در مجالس و میهمانیهای فامیلی و غیره، وجه و کفین زینت شدهی خود را از نامحرم بپوشانند و یا از زینتکردن آنها پرهیز کنند.
📚منبع: https://farsi.khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع: «جنایت وهابیت در بقیع (١)»
روز سهشنبه، ١۴٠١/٠٢/٢٠
✍️ مناسبت روز: امروز هشتم ماه شوال و سالروز تخریب حرم اهلبیت عصمت و طهارت (ع) در قبرستان بقیع به دست وهابیون جنایتکار است که ضمن عرض تسلیت، سخن امروز را به این جنایت بزرگ اختصاص میدهیم؛
«بقیع» منطقهای وسیع و دارای انواع درختان در مدینه بوده، که آن را «جَنةالبقیع» نیز نامیدهاند؛ پیامبر اکرم (ص) با دفن یار وفادار خود، عثمان بن مظعون (ره) و همچنین فرزند عزیزشان ابراهیم (ع) در بقیع، به این قبرستان برای دفن مسلمانان، رسمیت دادند و از آن پس، مردم به ویژه صحابه، به بقیع، توجه ویژه داشتند. [تاریخ و آثار اسلامی مکه و مدینه، ص ۲۷۹]
در روایت آمده که «رسول خدا ﷺ هر شب به بقیع میرفتند و به مدفونین آنجا، سلام داده و برای آنان از خداوند آمرزش میطلبیدند» (صحیح مسلم، ج٢، ص۶۶٩)
مورخین آوردهاند که از عصر رسول خدا (ص) قبایل عرب برای احترام و حفظ قبور بزرگان خود، بنا و بقعهای بر روی قبور آنها میساختند و هیچگاه پیامبر خدا در سیره گفتاری و عملی خود، هیچگونه منعی در این زمینه ننمودند! [تاریخ حرم ائمه بقیع، ص ۶۲-۶۶]
✍️ گنبد و بارگاه حرم ائمه بقیع (ع) در اواخر قرن پنجم ساخته شده بود و از استحکام بسیار بالایی برخوردار بوده، بهگونهای که به مدت هشتصد سال، برافراشته بوده است. [همان، ص ۹۰]
همچنین در طول سالهای متمادی، سه ضریح در حرم ائمه بقیع (ع) نصب شده که آخرین ضریح بهدست هنرمندان اصفهانی از جنس فولاد برای قبور ائمه بقیع به صورتی ظریف و زیبا ساخته و در قسمتهای بالای آن اَسماء الهی با آب طلا و خط بسیار زیبا ترسیم شده بود! [همان،ص۱۰۶]
مورخین آوردهاند نخستین فرد ملعونی که به تخریب قبر اولین مسلمان مدفون در بقیع یعنی «عثمان بن مظعون (ره)» اقدام کرده و نام خود را بهعنوان اولین تخریبکننده قبور شریف بقیع در تاریخ ثبت نموده، «مروان بن حکم» است! [تاریخ و آثار اسلامی مکه و مدینه، ص۲۸۲]
فرقه ضاله وهابیت نیز با پیروی از بنیامیه، بار نخست در سال ۱۲۲٠ قمری، بخشی از قبور و بناهای بقیع را ویران کردند! اما توسط نیروهای عثمانی، از سرزمین حجاز، اخراج شدند؛
آنها بعد از چند سال، بار دیگر در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ قمری، با اتکاء به فتوای ۱۵ تن از مفتیان افراطی، مبنی بر ممنوعیت ساختن بنا بر روی قبور و لزوم تخریب آنها، به بقیع حمله کردند و اینبار تمامی بناهای بقیع، از جمله بارگاه ملکوتی امام حسن، امام سجاد، امام باقر و امام صادق (علیهمالسلام) را کاملاً ویران نمودند؛ [تخریب و بازسازی بقیع به روایت اسناد، ص ۴۲]
علامه محسن امین (ره) در مقدمه «کَشْفُ الاِرْتیاب» مینویسد: «وهابیون پس از تخریب قبور ائمه (ع) و بزرگان مسلمین، این مکان مقدس را محل استراحت چهار پایان و ریختن کثافات و سرگین آنها و انواع جسارتهای دیگر قرار دادند!»
همچنین «مستر ریتر» جهانگرد غربی که ویرانی بقیع را شخصاً مشاهده کرده، در خاطرات خود نوشته: «چون وارد بقیع شدم، آنجا را همانند شهری دیدم که زلزله شدیدی در آن به وقوع پیوسته و آن را به ویرانهای مبدّل ساخته و به جز قطعات سنگ و کلوخ به هم ریخته و خاکها و زبالههای روی هم انباشته، چیز دیگری دیده نمیشد... البته این ویرانیها با اراده انسانهایی به وجود آمده بود که خود را پیرو پیامبری میدانستند که همه آن گنبدها و بارگاههای زیبا، نشانه قبور فرزندان و یاران آن پیامبر الهی بود که با خاک یکسان شده بودند!» [تاریخ حرم ائمه بقیع، ص ۱۱۰]
✍️ خبر هتک حرمت حرم ائمه (ع) و مقابر نامآوران تاریخ صدر اسلام در بقیع، موجی از نگرانی و نفرت را در بین مسلمانان جهان به وجود آورد، و مراجع، علماء و حوزههای علمیه در ایران، مجالس بزرگی تشکیل دادند و با ارسال نامه و مخابره تلگراف، انزجار خود را از این عمل ننگین اعلام و خواستار برخورد قاطع با عوامل تخریب بقیع شده و بر حفظ و حراست اماکن باقیمانده به خصوص مقبره پیامبر گرامی اسلام (ص) تأکید ورزیدند؛
مجلس شورای ملی ایران نیز با حضور مؤثر آیتالله مدرس (ره)، این جنایت را محکوم و روز هشتم شوال را تعطیل عمومی اعلام نمود؛ همچنین کمیسیونی با عنوان «کمیسیون دفاع از حرمین شریفین» تشکیل داد؛
✍️ و بالاخره امروز پس از گذشت حدود یک قرن، هنوز این درد و غم و اندوه بیپایان، بر قلب عاشقان خاندان عصمت و طهارت، سنگینی میکند و ساختن حرمی بزرگ و باشکوه برای اهلبیت علیهم السلام در بقیع، آرزو و آرمان شیعیان جهان است!
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «سالروز تخریب حرم اهلبیت (ع) در قبرستان بقیع»
موضوع: «جنایت وهابیت در بقیع (١)»
روز سهشنبه، ١۴٠١/٠٢/٢٠
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ چهارشنبه - ٢١ اردیبهشت ١۴٠١
🌙 الأربعاء، ٠٩ شوال ١۴۴٣
🌲م Wednesday 11 May 2022
👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، جواد الائمه، امام هادی (علیهمالسلام)
- 🕋 اذکار روز:
- یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه)
- حسبی الله و نعم الوکیل (١٠٠٠ بار)
- یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت
❇️ وقایع مهم روز:
☀️ سالروز شهادت فرمانده گردان عمار یاسر، شهید علیاصغر بشکیده (١٣۶١ش)
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
موضوع: #احکام_پوشش
❓حکم پوشیدن ساپورت و شلوار لی یا شلوار جین و روسری و کفش رنگی و مانتوی کوتاه در زیر چادر چیست؟
✅ برای پوشش اسلامی شرایطی ذکر شده، ازجمله اینکه برجستگیهای بدن مشخص نباشد؛ اما در مورد ساپورت، اینگونه است که تمام هندسهی بدن مشخص است! بنابراین حجاب کاملی نیست! اما نسبت به نوعهای رنگی شلوار جین و لی، اگر زیر چادر باشد و پیدا نباشد، حکم خاصی ندارد و به فرض اینکه پیدا هم باشد اگر بهقدری چسبان نباشد که هندسهی بدن مشخص باشد - یعنی یک مقداری گشاد باشد که برجستگی های بدن مشخص نباشند - و اینکه رنگش بهگونهای نباشد که فرد انگشتنما شود و بهاصطلاح لباس شهرت نباشد، اشکالی ندارد.
📚منبع: https://farsi.khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع: «وهابیت و تخریب بقیع (٢)»
روز چهارشنبه، ١۴٠١/٠٢/٢١
✍️ مناسبت روز: دیروز «هشتم شوال» سالروز تخریب حرم ائمه بقیع (ع) که در «روزبرگ شیعه» به تاریخچه کوتاهی از این مکان مقدس و چگونگی تخریب آن بدست وهابیون جنایتکار پرداختیم و انشاالله در سخن امروز به پیدایش این فرقه انحرافی و عقائد ضالّه آنها، میپردازیم؛
در روز گذشته عرض شد که در اثر جهل و عقاید انحرافی این فرقهی بدعتگذار و وحشی، از حرم ائمه بقیع که بیش از هشتصد سال با گنبد و بارگاه نورانی و سر به فلک کشیده و با ضریح فولادین زیبایش همچون ماه شب چهارده در بقیع میدرخشید و محل عبادت و نیایش مسلمانان، و نزول رحمت الهی و برکات آسمانی بود، دیگر اثری باقی نمانده است؛
این فرقهی جنایتکار با کنار گذاشتن تمام مذاهب اسلامی و کشیدن شمشیرِ تکفیر به روی همهی مسلمانان، و ملحق کردن جوامع اسلامی به جمع کفار و مشرکین، تمام تلاش خود را در مبارزه با مظاهر و عقاید اسلامی همچون «زیارت، توسل و شفاعت» بهکار برده و به مبارزه با مسلمانان، اعم از شیعه و سُنی پرداختهاند!
آنها طلب «شفاعت» از انبیاء و اولیای الهی را شرک میدانند! و معتقدند که طلب شفاعت، از پیامبر خدا (ص)، عبادت غیرخدا محسوب شده و مصداق شرک است!
وهابیون، «توسل» را نیز در ذیل مبحث شفاعت، مطرح و آن را نیز بدعت و شرک تلقی کردهاند؛ و هرگونه استغاثه به پیامبران و اولیای الهی را، مُنافی با توحید و از مصادیق شرک و کفر میدانند!
آنها «زیارت قبور و ایجاد بَنا بر مراقد» را نیز مظهر شرک و بتپرستی دانسته و به شدت با آن مبارزه میکنند؛ و به تصور خود اگر گنبدها، تخریب و دیوارهای مراقد برداشته شوند، مردم از دایره شرک و کفر، بیرون میآیند و در مسیر پرستش خداوند یکتا قرار میگیرند!!!
پیروان جاهل، متعصب، بیمنطق و خشن این فرقه تکفیری، بر اساس عقائد باطل خود، خون پیروان اهلبیت عصمت و طهارت (ع) را مباح دانسته و تخریب حرم مطهر پیشوایان دین را بر خود واجب شرعی میدانند!
✍️ وهابیون، بدعتگذاری در دین را از پیشوای بزرگ خود و بنیانگذار بدعت در اسلام، «معاویة بن ابوسفیان» به ارث بردهاند! همان کسی که پیامبراعظم (ص) درباره او فرمودند: «لتَتَخِذَنَّ یا مُعاوِیه اَلبِدعَهُ سُنَّهً وَالقُبحُ حَسناً أکلُکَ کثیرٌ و ظُلمُکَ عَظِیمٌ»، «ای معاویه، تو بدعت را به جای سنّت، و زشت را به جای زیبا قرار میدهی و همچنین خوردن تو زیاد، و ظلم تو بزرگ خواهد بود!» [بحارالأنوار، ج ۳۳، ص ۲۱۷؛ شرح نهج البلاغه ابن أبی الحدید، ج ۴، ص٧٩ ]
لذا بیشک ریشههای انحرافی وهابیت را باید نشأت گرفته از افکار و عقاید «بنیامیه»، «خوارج» و کلام «اشعری» دانست که وجه مشترک همهی آنها، «بدعتگذاری در دین» است! چنانچه امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْکَامٌ تُبْتَدَعُ - یُخَالَفُ فِیهَا کِتَابُ اللَّهِ - وَ یَتَوَلَّی عَلَیْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَی غَیْرِ دِینِ اللَّه»: «همانا آغاز پدید آمدن فتنهها، هواپرستی و بدعتگذاری در احکام آسمانی است، بدعتهایی که قرآن، با آن مخالف است و گروهی «با انحرافات یاد شده» بر دیگران سلطه و ولایت مییابند که بر خلاف دین خدا هستند». [نهجالبلاغه، خطبه ۵۰]
✍️ اما نطفه، و منشأ ظهور و بروز این جریان انحرافی به زمان «احمد بن حنبل» رئیس مذهب حنابله در قرن هشتم هجری بر میگردد؛ که فردی به نام «احمد بن تیمیه» (۶۶۱-۷۲۸ق) بر اساس عمل به ظواهر قرآن و احادیث نبوی، افکاری شیطانی را بهطور گسترده مطرح کرد و زیارت قبور، را ممنوع! و بوسیدن و مسح مزارات، را حرام، و مایه شرک و کفر دانست! پس از او نیز «ابن قیّم جوزی» راه استاد خود را ادامه داد؛ هرچند که علمای تمامی مذاهب اسلامی برای مقابله با این افکار انحرافی و تکفیری، کوشش فراوان کردند و بارها ابنتیمیه را زندانی و طرد نمودند، اما متأسفانه این افکار شیطانی بعد از چهار قرن، دوباره توسط «محمد بن عبدالوهاب نجدی» احیاء گردید و با پیمان شوم بین او و «محمد بن سعود» بنیانگذار دولت نخست آل سعود، «فرقهی ضاله وهابیت» به صورت رسمی، متولد شد!
✍️ که انشاالله به شرط حیات و توفیق الهی در روزبرگ فردا در مورد این فرقه جنایتکار و عقاید تکفیری آنها بیشتر با شما سخن خواهیم گفت...
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «ایام تخریب حرم اهلبیت (ع) در قبرستان بقیع»
موضوع: «وهابیت و تخریب بقیع (٢)»
روز چهارشنبه، ١۴٠١/٠٢/٢١
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ پنجشنبه - ٢٢ اردیبهشت ١۴٠١
🌙 الخمیس، ١٠ شوال ١۴۴٣
🌲م Thursday 12 May 2022
👈 امروز متعلق است به امام حسن عسکری (علیه السلام)
🕋 اذکار روز:
-لااِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین(١٠٠بار)
- یا غفور یا رحیم (١۰٠٠ مرتبه)
- یا رزاق (٣٠٨ مرتبه) برای وسعت رزق
❇️ وقایع مهم روز:
☀️ سالروز شهادت فرمانده عملیات سپاه غرب کشور، شهید محسن حاجی بابا (١٣۶١ش)
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
موضوع: #احکام_پوشش
❓آیا پوشاندن مچ و روی «پا» از نگاه نامحرم برای خانمها واجب است یا خیر؟ و حکم پوشش پا، برای خانمها در هنگام نماز در صورتی که نامحرم در آنجا نباشد چیست؟
✅ خانمها در مقابل نامحرم باید پاها را بپوشانند؛ تنها دو موضع برای پوشش خانمها در حضور نامحرم استثناء شده است: «گردی صورت و دستها تا مچ» البته به شرط اینکه آرایش و زیوری که جلب توجه کند و چشمگیر باشد نداشته باشند؛
⬅️ اما در نماز سه موضع استثناء شده که پوشاندن آنها واجب نیست: «گردی صورت» به مقداری که در وضو شسته میشود، «دستها تا مچ» و «پاها تا مچ»، به شرط اینکه نامحرمی او را نبیند».
❓آیا پوشیدن جوراب نازک برای خانمها بهطوریکه پا در مقابل نامحرم مشخص باشد جایز است؟
✅ از جمله شرایط پوشش شرعی این است که بدننما و نازک نباشد که پوست بدن پیدا باشد! بنابراین پا باید از نگاه نامحرم پوشانده شود، لذا اگر خانمی جوراب نازک بپوشد که پای او دیده شود، حجابش کامل نیست و جوراب باید در حدی باشد که پا پیدا نباشد.
📚منبع: https://farsi.khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع: «وهابیت و تخریب بقیع (٣)»
روز پنجشنبه، ١۴٠١/٠٢/٢٢
✍️ مناسبت روز: در ماه شوال و ایام تخریب حرم ائمه بقیع (ع) به دست وهابیون جنایتکار قرار داریم و در دو روز گذشته به همین مناسبت، به گوشهای از تاریخچه بقیع و همچنین چگونگی ایجاد فرقه انحرافی وهابیت و عقاید تکفیری آنها پرداختیم و در روزبرگ امروز نیز انشاالله این مبحث را ادامه میدهیم؛
عرض کردیم که «ابنتیمیه» نظریهپرداز اصلی این تفکرِ تکفیری در قرن هشتم هجری قمری بود و پس از او، شاگرد مشهورش «ابن قیّم جوزی» نقش انحرافی او را به عهده گرفت و هرچند علمای وقت اسلام، به مبارزه با این عقاید شیطانی برخاسته و آنها را از دایره دین خارج دانسته و طرد نمودند، اما متأسفانه افکار منحرف این دو فرد بدعتگذار بعد از چهار قرن، مجدداً توسط «محمد بن عبدالوهاب نجدی» احیاء گردید و با پیمان شومی که بین این انسان شیطانصفت با «محمد بن سعود» بنیانگذار دولت نخست آل سعود، بسته شد، «فرقه منحوس وهابیت» رسماً متولد گردید و رهبری دینی آن بهعهده «محمد بن عبدالوهاب» و زمام حکومت در دست «محمد بن سعود» قرار گرفت! [فرقهای برای تفرقه،ص۳۹]
✍️ از زمان پیدایش این فرقه منحرف تا به امروز میتوان حکومت وهابیون را به سه دوره تقسیم کرد که در این مجال کوتاه به گوشهای از جنایات وهابیت در هر دوره اشاره مینمائیم:
1️⃣ تأسیس اولین دولت وهابی:
این دوره از سال ۱۱۶۰ه-ق، به مدت هفتاد و پنج سال به طول انجامید و از جنایات آنها در این دوران میتوان به حمله عبدالعزیز بن محمد بن سعود در سال ۱۲۱۶ق به کربلای معلی اشاره کرد که بعد از قتل عام مسلمانان، ضریح مطهر امام حسین(ع) را شکسته و بقعه حضرت را تخریب نمود! [فرقهای برای تفرقه، ص ۷۱]
آنها یکسال بعد، یعنی در سال ۱۲۱۷ ق، پس از تصرف مکه، بسیاری از آثار و مظاهر اسلامی را تخریب نمودند و همین عمل را با قبور مدینه به ویژه در بقیع انجام دادند و در مدت سه روز، بخش اعظمی از آثار اسلامی در این منطقه را با خاک یکسان نمودند!
همچنین عبداللَّه بن سعود، آخرین پادشاه وهابی در این دوره، بار دیگر با لشکری به کربلا هجوم برد و هزاران نفر از مسلمانان را سر بُرید و سپس حرم مطهر را غارت و برای دومین بار بارگاه ملکوتی امام حسین(ع) را ویران نمود! [همان، ص ۸۷]
اما بالاخره بساط اولین دولت جنایتکار وهابی در سال ۱۲۳۱ق، با حمله امیر مصر «محمدعلی پاشا»، به حجاز برچیده شد و «عبداللَّه بن سعود» دستگیر و در قاهره به دار آویخته شد! [همان، ص ۹۰]
2️⃣ آغاز دوره دوم فرمانروایی وهابیون:
هشتاد سال بعد از پایان دوره اول، حکومت دوم وهابیون با همکاری مؤثر «سِر پِرسی کاکس» و دولت مکار انگلستان و با رهبری «عبدالعزیز بن عبدالرحمان بن فیصل» معروف به ابن سعود (پایه گذار و نخستین پادشاه کشور عربستان سعودی)، آغاز شد. [دانشنامه جهان اسلام، ج۲، ص۳۰-۳۸]
از جنایات مهم وهابیت در این دوره، تخریب مابقی آثار اسلامی در مکه و مدینه، به ویژه حرم مطهر ائمه بقیع (ع) در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ ه-ق، بود! [فرقه ای برای تفرقه، ص ۱۱۰]
و بالاخره «ابن سعود» در جمادیالاولی سال ۱۳۵۲ق، پس از بهدستآوردن قدرت لازم، با پیمانی محرمانه با انگلیس، و حمایت همهجانبه استکبار، با تغییر نام سرزمین حجاز، حکومت وهابی عربستان سعودی رسماً شکل گرفت؛
3️⃣ وهابیت در عصر حاضر:
دوره معاصر را میتوان سومین دوره قدرتنمایی وهابیت و در رأس آنها عربستان سعودی دانست که انشاالله به شرط حیات و توفيق الهی در روزبرگ فردا به وضعیت وهابیت در دوران معاصر و جنایات آنها خواهیم پرداخت...
https://eitaa.com/ROOZBARG