🔰 «#گلبرگ_احکام»
مناسبت: «ماه مبارک رمضان»
موضوع: «#احکام_روزه»
✅ کسی که کفاره (عمدی) بر او واجب شده، لازم نیست که آن را فوراً بدهد، ولی نباید آن را به قدری تأخیر بیندازد که کوتاهی در ادای واجب شمرده شود!
✅ در کفارهی روزه، بین قضا و کفاره، ترتیب واجب نیست؛
✅ کسی که برای کفارهی عمدی روزه، میخواهد به شصت فقیر غذا دهد، میتوان به یکی از دو روش زیر عمل کند:
۱. با غذای آماده، آنان را سیر کند؛
۲. به هر نفر به اندازهی ۷۵۰ گرم (یک مد) گندم یا آرد یا نان یا برنج یا امثال آن بدهد.
👈 اگر فرد به شصت فقیر دسترسی دارد، نمیتواند سهم دو نفر یا بیشتر را به یک نفر بدهد، بلکه لازم است به تمام شصت نفر به اندازهی سهم یک غذا بدهد! البته میتواند به عدد افراد خانوادهی شخص فقیر، مقدار سهم آنان را به او واگذار کند و او آن را مصرف آنان نماید؛ چراکه در فقیر، تفاوتی میان بچه و بزرگ و زن و مرد نیست.
📚 احکام آموزشی امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با«مسابقه بزرگ مجازی والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس، همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
«#مسابقه_بزرگ_مجازی_والعصر»
با ۵٩ جایزه نفیس به عدد ابجد نام مبارک حضرت مهدی (عج)
محتوای مسابقه: ٣٠ آیه از «آیات المهدی» که هر روز در ماه مبارک رمضان به صورت متنی، صوتی و تصویری به حضور شما گرامیان تقدیم میگردد.
ضمناً سؤالات مسابقه در روزهای پایانی ماه، در همین کانال اعلام خواهد شد.
https://eitaa.com/ROOZBARG
➡️ @bonyadmahdaviatesf
36.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جلسه بیستم و هشتم «#آیات_المهدی»
کارشناس: استاد نیلی پور
«ویژه ماه مبارک رمضان»
✅ با«مسابقه بزرگ مجازی والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس، همراه شوید...👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
➡️ @bonyadmahdaviatesf
4_5816782407788923252.mp3
7.26M
جلسه بیستم و هشتم «#آیات_المهدی»
کارشناس: استاد نیلی پور
«ویژه ماه مبارک رمضان»
✅ با«مسابقه بزرگ مجازی والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس، همراه شوید...👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
➡️ @bonyadmahdaviatesf
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
💠« #روزبرگ_شیعه »💠
موضوع امروز: «آیات المهدی ٢٨»
روز سهشنبه، ١۴٠٠/٠٢/٢۱
✍️ مناسبت روز: امروز بیست و هشتمین روز از ماه مبارک رمضان است و انشاالله یکی دیگر از «آیات المهدی» را تقدیم شما مینمائیم:
«وَأُخْرَي تُحِبُّونَهَا نَصْرٌ مِّنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِيبٌ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ»: «و [موهبت] ديگرى كه آن را دوست داريد [به شما مىبخشد،] و آن يارىِ خداوند و پيروزى نزديك، است و [ای پیامبر] مؤمنان را [به اين پيروزى بزرگ] بشارت ده!» (صف/١٣)
خداوند در این آیه، اهل ایمان را به پاداش، نصرت الهی و پیروزی نزدیک، بشارت میدهد؛ که مفسرین بر اساس روایات تفسیری، این آیه را از «آيات المهدی» دانستهاند، چنانچه علیّبنابراهیم (ره) میگوید: «وَ أُخْری تُحِبُّونَها نَصْرٌ مِنَ اللهِ وَ فَتْحٌ قَرِیبٌ یعنی فتح قائم آل محمّد (ص) در دنیا» (بحارالأنوار، ج۵۱، ص۴۹؛ تفسیرقمی، ج۲، ص۳۶۶)
👈 در روایت دیگری نیز امام رضا (ع) اصحاب خویش را به دعای برای حضرت حجت (عج) فرا خواندند و اینگونه دعا فرمودند: «خدایا او را قیامکنندهای که مورد انتظار است، و امامی که بهوسیلهٔ او یاری طلب میشود، قرار ده، و تأییدش نما به نصرت با عزّت و پیروزی نزدیک...»: «... اَللّٰهُمَّ اجْعَلْهُ الْقٰائِمَ الْمُنْتَظَرَ وَ الْإِمٰامَ الَّذیٖ بِهِ تَنْتَصِرُ وَ أَیِّدْهُ بِنَصْرٍ عَزِیزٍ وَ فَتْحٍ قَریٖبٍ...» (جمال الاسبوع، ص ۵۱۲)
✍️ و اما چند نکته درباره آیه فوقالذکر:
1️⃣ تمام پاداش ها در آخرت نيست، بلکه بخشى از آنها نیز در دنيا داده میشوند: «واُخرى تحبّونها...»
2️⃣ پيروزى را همیشه باید از خدا بدانيم، نه از تجهيزات و تجربه و تخصص خودمان: «نصرٌ من اللّه»
3️⃣ یکی از القاب امام زمان (عج) لقب «منصور» است، چراکه حضرت از طرف خداوند نصرت داده و قطعاً به پیروزی کامل خواهند رسید!
4️⃣ پیروزی امام زمان (ع) لزوماً با ابزار جنگی و خونریزی نیست، زیرا حضرت از نصرت الهی بهرهمندند و میتوانند از راههای مختلف از جمله از راه تسلیم قلوب و حقپذیری مردم به پیروزی نهایی دست یابند!
5️⃣ ظهور و قیام حضرت مهدی (عج) و بشارت به نصرت الهی و فتح قريب آن حضرت، باعث اميد به آيندهای روشن، و وسيلهى دلگرمى رزمندگان اسلام است: «نصرٌ، فتح»
6️⃣ رزمندگان اسلام به يكى از دو نيكى مى رسند! یا شهيد شده و وارد بهشت میشوند! (يدخلكم جنّات...كه در آيه قبل آمده) و یا به یاری خداوند به پيروز میرسند: «نصر من اللّه و فتح قريب»، پس در هر دو صورت پیروزند!
7️⃣ در این سوره خداوند پس از آیه « نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَرِيبٌ » میفرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا أَنْصَارَ اللَّهِ» یعنی نصرت الهی وعده داده شده به امام زمان (عج) به کمک و مجاهدت اهل ایمان صورت میپذیرد؛ لذا ما نیز میتوانیم با تلاش و کوشش و برخورداری از نصرت الهی از یاری کنندگان حضرت باشیم!
✅ با«مسابقه بزرگ مجازی والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس، همراه شوید👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
#والعصر
♦️اطلاعیه شرکت در آزمون مسابقه بزرگ والعصر(شرح آیات المهدی عج)
به اطلاع عزیزان همراه می رساند:
1️⃣ برای شرکت در مسابقه، روی کلمه والعصر بزنید:🔻
👈👈👈 والعصر 👉👉👉
2️⃣ برای پاسخ گویی به سؤالات می توانید از متن و صوت «آیات المهدی» استفاده کنید:
📚 متن محتوای مسابقه
🎧 صوت جلسات دوره
3️⃣ عزیزانی که به ۱۴ سؤال از ۳۰ سؤال مسابقه پاسخ صحیح بدهند در قرعه کشی شرکت داده می شوند.
4️⃣ مهلت شرکت در مسابقه تا روز جمعه ۱۴۰۰/۲/٣١ می باشد.
🎁 در پایان به عدد ابجد حضرت مهدی (عج) به ۵۹ نفر از عزیزان شرکت کننده هدایای نفیسی اهداء خواهد شد.
https://eitaa.com/ROOZBARG
@bonyadmahdaviatesf
🗓️ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ چهارشنبه - ٢٢ اردیبهشت ١۴٠٠
🌙 الأربعاء، 29 رمضان 1442
Wednesday 12 May 2021🌲
👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، جواد الائمه، امام هادی (علیهمالسلام)
🕋 اذکار روز:
- یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه)
- حسبی الله و نعم الوکیل (١٠٠٠ بار)
- یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان
🔹 شب عید سعید فطر
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
🔰 «#گلبرگ_احکام»
مناسبت: «شب عيد سعيد فطر»
موضوع: «#احکام_عید_فطر»
❓آیا کسی که مرجع تقلید دیگری دارد در ثبوت اول ماه می تواند به مقام معظم رهبری رجوع کند؟ راههای ثبوت اول ماه چیست؟
✅ پاسخ: اصل ثبوت رؤیت هلال ماه، تقلیدی نیست، بلکه اگر شخص از گفته و اعلام نظر یک مرجع تقلید، اطمینان به رؤیت ماه پیدا کند، باید ترتیب اثر دهد؛
👈 در هر صورت، اول ماه به پنج چیز ثابت می شود:
1⃣ آنکه خود انسان ماه را ببیند؛
2⃣ عده ای که از گفته آنان اطمینان پیدا می شود بگویند ماه را دیده ایم و همچنین است هر چیزی که به واسطه آن اطمینان پیدا شود؛
3⃣ دو مرد عادل بگویند که ماه را دیدهایم؛
4⃣ سی روز از اول ماه بگذرد؛
5️⃣ حاکم شرع حکم کند که اول ماه است.
❓مقدار فطره چقدر است؟
✅ پاسخ: شخص مسلمان بايد برای خودش و كسانی كه نان خور او محسوب میشوند، برای هر نفر سه كيلو از خوراك مردم (مانند گندم، جو، خرما، كشمش، برنج، ذرت و يا مانند اينها) و يا پول يكی از آنها را به مستحق بدهد.
❓زكات فطره را بايد از قوت متعارف داد، يا قوت شرعی؟
✅ پاسخ: اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اينها داده شود، كفايت میكند و منحصر به قوت غالب نيست.
❓زمان كنار گذاشتن فطره و پرداخت آن چه موقع است؟
✅ پاسخ: بعد از اثبات حلول ماه شوال میتواند آن را کنار بگذارد اگر نماز عيد فطر میخواند، بنابر احتياط واجب بايد پيش از نماز پرداخت كند يا كنار بگذارد و اگر نماز عيد نمیخواند، تا ظهر روز عيد فطر مهلت دارد.
❓اگر شخص فطره را كنار بگذارد، میتواند از آن استفاده كند و بعد به جای آن مال ديگری بگذارد؟
✅ پاسخ: خير، بايد همان را كه كنار گذاشته، برای فطره بدهد.
❓کارت به کارت کردن زکات فطره برای فقیر، امکانپذیر است؟
✅ پاسخ: اشکالی ندارد، اما اگر زکات فطره را جدا کرده باشد، تعویض آن جایز نیست و اگر در شهرش، فقیر وجود دارد، پس از جدا کردن فطریه، انتقال آن به شهر دیگر هم بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
❓آيا جايز است پيش از ماه رمضان، زکات فطره را به فقير داد؟
✅ پاسخ: خير، كفايت نمیكند؛ ولی میتواند آن را به عنوان قرض به او بدهد و در روز عيد فطر، طلب خود را بابت فطره حساب كند.
❓آيا جايز است زكات فطره را به عنوان هديه، به خويشاوندان آبرومند و مستحق داد؟
✅ بله، میتواند به عنوان هديه بدهد و لازم نيست به او بگويد زكات فطره است؛ ولى بايد در نيت قصد زكات كند.
❓كسى كه سيد نيست، میتواند فطریه را به سيد بدهد؟
✅ پاسخ: خير، جايز نيست.
❓آيا جايز است زكات فطره را در امور فرهنگى و مذهبى كه باعث نشر معارف دين میشود، صرف كرد؟
✅ پاسخ: صرف زكات فطره در راه نشر معارف دين اشكال ندارد؛ ولى بهتر است آن را به فقير بدهند.
📚 منبع: leader.ir
✅ با«مسابقه بزرگ مجازی والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس، همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
37.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جلسه بیستم و نهم «#آیات_المهدی»
کارشناس: استاد نیلی پور
«ویژه ماه مبارک رمضان»
✅ با«مسابقه بزرگ مجازی والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس، همراه شوید...👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
➡️ @bonyadmahdaviatesf
4_5816782407788923253.mp3
7.5M
جلسه بیستم و نهم «#آیات_المهدی»
کارشناس: استاد نیلی پور
«ویژه ماه مبارک رمضان»
✅ با«مسابقه بزرگ مجازی والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس، همراه شوید...👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
➡️ @bonyadmahdaviatesf
#والعصر
♦️اطلاعیه شرکت در آزمون مسابقه بزرگ والعصر(شرح آیات المهدی عج)
به اطلاع عزیزان همراه می رساند:
1️⃣ برای شرکت در مسابقه، روی کلمه والعصر بزنید:🔻
👈👈👈 والعصر 👉👉👉
2️⃣ برای پاسخ گویی به سؤالات می توانید از متن و صوت «آیات المهدی» استفاده کنید:
📚 متن محتوای مسابقه
🎧 صوت جلسات دوره
3️⃣ عزیزانی که به ۱۴ سؤال از ۳۰ سؤال مسابقه پاسخ صحیح بدهند در قرعه کشی شرکت داده می شوند.
4️⃣ مهلت شرکت در مسابقه تا روز جمعه ۱۴۰۰/۲/٣١ می باشد.
🎁 در پایان به عدد ابجد حضرت مهدی (عج) به ۵۹ نفر از عزیزان شرکت کننده هدایای نفیسی اهداء خواهد شد.
https://eitaa.com/ROOZBARG
@bonyadmahdaviatesf
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
💠« #روزبرگ_شیعه »💠
موضوع امروز: «آیات المهدی ٢٩»
روز چهارشنبه، ١۴٠٠/٠٢/٢٢
✍️ مناسبت روز: امروز بیست ونهمین و به احتمال زیاد آخرین روز از ماه مبارک رمضان است، لذا انشاالله آخرین مبحث در «آیات المهدی»، تقدیم حضور شما گرامیان میگردد:
«قُلْ أَرَأَیتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُکمْ غَوْراً فَمَنْ یأْتیکمْ بِماءٍ مَعین»: «بگو (به من خبر دهید) اگر آبهای (سرزمین) شما در زمین فرو رود، چه کسی میتواند آب جاری و گوارا در دسترس شما قرار دهد؟!» (ملک/٣٠)
مفسرین این آیه را از «آیات المهدی» دانستهاند؛ چراکه در روایات «ماء مَعین» به حضرت حجت (عج) تفسیر شده است! چنانچه در روایت آمده: «عمار یاسر (ره) در جنگ احد، خود را به حضرت رسول(ص) رساند و از مجاهدتهای بیمانند حضرت علی(ع) گفت! حضرت فرمودند: آری، او از من است و من از اویم، و او جانشین من است... و تمامی ائمه از نسل اویند که مهدی امت من از جملهٔ آنان است! عمار پرسید: مهدی کیست؟ حضرت فرمودند: ...او نهمین فرزند حسین(ع) است که غایب خواهد شد و این قول خداست که میفرماید: «قُلْ أَ رَأَیتُمْ إِنْ أَصْبَحَ...» و غیبتی طولانی خواهد داشت، بهگونهای که عدهای از (ولایت) او باز میگردند و عدهای ثابتقدم میمانند... او همنام و شبیهترین افراد به من است!»: «... قَالَ یَا عَمَّارُ، إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَوَتَعَالَی عَهِدَ إِلَیَّ أَنَّهُ یُخْرِجُ مِنْ صُلْبِ الْحُسَیْنِ أَئِمَّهًًْ تِسْعَهًًْ وَ التَّاسِعُ مِنْ وُلْدِهِ یَغِیبُ عَنْهُمْ وَ ذَلِکَ قَوْلُهُ عَزَّوَجَلَّ قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ...» (بحارالأنوار، ج۳۳، ص۱۸/ کفایه الأثر، ص۱۲۰/ البرهان)
👈 امام محمد باقر(ع) نیز به این آیه اشاره کرده و فرمودند: «این آیه دربارهی امام غائب (نازل شده) و معنای آیه این است که بگو بیندیشید اگر امامتان غایب شد به گونهای که ندانید او کجاست! پس چه کسی امامی ظاهری برایتان خواهد آورد که اخبار آسمانها و زمین، و حلال و حرام خداوند را برای شما بیان کند!»: «...هَذِهِ نَزَلَتْ فِی الْقَائِمِ (عج) یَقُولُ إِنْ أَصْبَحَ إِمَامُکُمْ غَائِباً عَنْکُمْ لَا تَدْرُونَ أَیْنَ هُوَ فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِإِمَامٍ ظَاهِرٍ...» (کمال الدین، ج۱، ص۳۲۵/ نورالثقلین)
👈 همچنین امام کاظم (ع)، با ذکر این آیه فرمودند: «زمانیکه امام شما غایب شود، کیست [غیر خدا] که برای شما امام جدید آورد؟ [و امام غایب شما را ظاهر کند تا از آب جاری و گوارا بهرهمند شوید!]»: «...إِذَا غَابَ عَنْکُمْ إِمَامُکُمْ فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِإِمَامٍ جَدِیدٍ» (الکافی، ج۱، ص۳۳۹/ کمال الدین، ج۲، ص۳۵۱/ نورالثقلین/ البرهان)
✍️ و اما چند نکته درباره آیه فوقالذکر:
1️⃣ تفسیر این آیه دربارهٔ نعمت بیبدیل آب است که اگر همه چیز داشته باشیم؛ اما خداوند نعمت آب را از ما بگیرد، دیگر امکان حیات نخواهیم داشت!
2️⃣ همانطور که گذشت، روایات زیادی، از معنای عمیقتر این آیه، پرده برمیدارد و آن این است که اگر روزی امام زمانتان، غایب شود، چه خواهید کرد؟! این هشدار از آغاز به امت اسلام داده شد، اما متأسفانه به آن توجهی نشد!
3️⃣ معنای این سؤال که «اگر امامتان غایب شد، چه خواهید کرد؟» این است که با غیبت امام، بشریت دچار خسران و ضرر جبرانناپذیری خواهد شد، گرچه امامِ غایب نیز همانند خورشید پشت ابر، دارای آثار و برکات برای همهٔ هستی است، اما با وجود این، بخش زیادی از فواید امام به ظهور او وابسته است! چنانچه در دعای ندبه میخوانیم:« مَتَى نَنْتَقِعُ مِنْ عَذْبِ مَائِكَ فَقَدْ طَالَ الصَّدَى؛ کی شود که از چشمه آب زلال ظهور تو بهرهمند شویم که عطش طولانی شد!»
4️⃣ یکی از القاب زیبای امام زمان(عج)، «ماء معین» است که از همین آیهٔ شریفه گرفته شده است و تشبیه امام به آب، بیانگر نکات ظریف و عمیقی است از جمله اینکه:
👈 همانگونه که نیاز به آب همیشگی و همگانی است، هیچکس نمیتواند خود را از امام بینیاز بداند!
👈 غفلت و دوری از امام، موجب مرگ انسانی ما میشود، همانطور که دوری از آب، مرگ جسمی ما را به دنبال خواهد داشت!
👈 همانگونه که آب، پاک و پاک کننده است، امام نیز پاک و معصوم هستند و ارتباط با ایشان، سبب پاکی انسان میشود، چنانچه در زیارت جامعه نیز میخوانیم: «و طهارة لانفسنا»
🔹 البته در پایان باید بدانیم همانطور که تنها زمینهای حاصلخیز از آب بهره میبرد و شورهزار را بهرهای از آب نیست، تنها دلهای پاک از وجود امام برای رشد وکمال فیض میبرند! لذا برای بهرهبرداری حداکثری از امام زمان (عج)، باید زمین وجودمان را آماده کنیم!
✅ شما هم میتوانید برنده ۵٩ جایزه نفیس «مسابقه بزرگ مجازی والعصر» باشید👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
🖼 همهچیز درباره فطریه
تذکر: حکم زکات فطره در مورد «سادات» این است که سید نمی تواند از غیر سید زکات فطره بگیرد! ولی سادات می تواند زکات فطره خود را به سید یا غیر سید بپردازند.
https://eitaa.com/ROOZBARG
🗓️ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ پنجشنبه - ٢٣ اردیبهشت ١۴٠٠
🌙 الخميس، 01 شوال 1442
Thursday 13 May 2021🌲
👈 امروز متعلق است به امام حسن عسکری (ع)
🕋 اذکار روز:
-لااِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین(١٠٠بار)
- یا غفور یا رحیم (١۰٠٠ مرتبه)
- یا رزاق (٣٠٨ مرتبه) برای وسعت رزق
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 عید سعید فطر
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
🔰 «#گلبرگ_احکام»
مناسبت: «عيد سعيد فطر»
موضوع: «#احکام_عید_فطر»
❓در سال گذشته فطریه ی ماه رمضان را به علت نداشتن پول پرداخت نکردم، تکلیف شرعی من چیست؟
✅ پاسخ: اگر فقیر بودهاید، تکلیفی ندارید؛ و در غیر این صورت، احتیاط واجب آن است که بدون این که نیت ادا و قضا کنید، فطریه را بپردازید.
❓اگر در نماز عید فطر، خطبهها را قبل از نماز بخوانند (زیرا بعد از نماز مردم پراکنده میشوند)، آیا نماز باطل میشود؟
✅ پاسخ: جایز نیست خطبههای نماز عید قبل از نماز خوانده شود؛ هرچند ترک خطبهها در زمان غیبت جایز است.
📚 منبع: leader.ir
✅ با«مسابقه بزرگ مجازی والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس، همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
💠« #روزبرگ_شیعه »💠
موضوع امروز: «عيد سعيد فطر»
روز پنجشنبه، ١۴٠٠/٠٢/٢٣
✍️ مناسبت روز: امروز، روز اول ماه شوال و روز عید سعید فطر از مهمترین اعیاد مسلمانان است و در تمامی کشورهای اسلامی تعطیل رسمی است؛ در این روز، روزه حرام است و مسلمانان نماز عید برگزار میکنند و پرداخت زکات فطره بر آنها واجب میشود.
«عید فطر» از شادمانه ترین اعیاد مسلمانان است، چراکه بعد از یکماه عبادت و بندگی، به شکرانه این توفیق بزرگ الهی، این عید را جشن میگیرند؛ چنانچه امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «عید فطر، عيد كسى است كه خداوند، روزه او را پذيرفته و عبادتش را قبول كرده است...» (نهج البلاغة، حكمت٤٢٨)
اما در برخی از سالها مانند امسال، این شادی عیدانه، با اضطرابی برای بعضی از مؤمنین همراه میگردد، چون رؤیت هلال اول ماه و اثبات روز عید برای شخص آنها میسر نمیشود! و نظر مراجع عظام تقلید نیز درباره روز عید متفاوت میگردد!
❓لذا این سؤال مهم برای مؤمنین مطرح میگردد که اگر قوانین و احکام فقهی در این مسئله، مشترک است، پس چرا در نظر فقها و مراجع، وحدت رویه وجود ندارد و یک روز واحد را عید فطر، اعلام نمیکنند؟
✅ در پاسخ به این سؤال، باید توجه داشت که اختلافی که بعضاً در مورد تعیین روز عید فطر پدید می آید، دو منشأ می تواند داشته باشد:
1️⃣ «اختلاف در مبنای فقهی»: به این معنی که برخی از مراجع در تعیین اوّل ماه، معتقد به «اتحاد افق» هستند، لذا رؤیت هلال در دوردستها را نیز قبول میکنند ولی مراجع دیگری، «اختلاف افق» را قبول دارند، لذا رؤیت هلال در دوردست را قبول نمیکنند!
👈 و یا مرجعی تنها «رؤیت ماه از طریق چشم غیر مسلح» را مِلاک میداند اما مرجع دیگر، یقین به حلول ماه از هر طریقی ولو با چشم مسلح را کافی میداند!
👈 بنابراین ثبوت رؤیت هلال برای یک مرجع تقلید، دلیل آن نیست که برای مرجع دیگری نیز ثابت شده باشد، چرا که چه بسا، همانطور که گذشت، فتاوای آن دو در مورد ثبوت هلال، متفاوت باشد!
2️⃣ «اختلاف در شهادت بَیّنه»: همه مراجع، اتفاق نظر دارند که شهادت دو مرد عادل، برای ثبوت هلال، کافی است اما باید توجه داشت که:
👈 اولاً: با عنایت به اختلاف مبنای فقهی که بیان شد، معتبر بودن شهادت دو بَیّنه عادل نزد یک مرجع، به آن معنا نیست که لزوماً شهادت آن دوفرد، نزد مرجع دیگر نیز معتبر باشد! زیرا ممکن است مثلاً آن دو نفر، ماه را با تلسکوپ دیده باشند در حالی که مرجعی، دیدن با چشم مسلح را، برای ثبوت ماه، کافی نمیداند!
👈 ثانیاً: عدالت افراد برای پذیرش قولشان شرط است، لذا عدالت هر یک از دو بَیّنه، باید برای مرجعی که می خواهد به حرف آنها اتکاء کند، ثابت شده باشد!
بنابراین در مواردی که در تعيين روز عید فطر، اختلاف پیش می آید! این اختلاف براساسِ سلیقه و انگیزههای شخصی نیست، بلکه کاملاً ریشه در مبانی و مسائل فقهی دارد!
✍️ ضمناً باید بدانیم که این اختلاف و بعضاً اشتباه در اول و آخر ماه، چیز عجیب و جدیدی نیست و در طول تاریخ و حتی در عهد حضرات معصومین علیهم السلام، نیز رخ داده است که به یک نمونه از آن، اشاره می نماییم:
👈 شیخ طوسى(ره) در تهذیب نقل کرده است که در دوران حکومت امیرالمؤمنین (ع)، مردم پس از بیست و هشت روز روزه، هلال عید فطر را مشاهده کردند!
پس حضرت علی(ع) به مُنادى، دستور دادند که به مردم اعلام کند که ماه رمضان حداقل ٢٩ روز است و مسلمانان باید یک روز بعد از عید فطر، روزه قضا بگیرند! (یعنی از ابتدای ماه یک روز اشتباه شده است!) «تهذیب الاحکام، ج ۴، ص ١۵٨، ح ۴۴۴؛ الوافى، ج ١١، ص ١٣٢».
✍️ لذا اختلاف در روز عید، امری کاملاً طبیعی است و ریشه فقهی دارد! ولی متأسفانه در جامعه فعلی ما، برخی افراد بیاطلاع و یا مغرض، مسأله اختلاف در تعیین روز عید فطر را بسیار بزرگ جلوه میدهند! در حالی که همانطور که گذشت این مسأله نیز همانند بقیه اختلاف فتاوا در سایر مسائل جزئی عبادات است! چنانچه مثلاً اختلاف نظر مراجع در مقدار مسافت شرعی، نه موجب اختلاف مسلمانان و نه هتک دین، شده است! لذا در مسأله عید فطر نیز مسأله به همین سادگی و سهولت است!
💠 البته در پایان نکته ای که بسیار مهم است و مؤمنین باید بدانند، این است که در این موضوع، وظیفه هر فرد، عمل به تکلیف شخصی است، بنابراین اگر فردی شخصاً رؤیت هلال نماید یا مرجع تقلید او، حکم به عید فطر کرد، باید روزه خود را باز کند و بداند که کاملاً به وظیفه شرعی خود عمل کرده است! همچنین که اگر در همان روز، فرد دیگری خودش ماه را رؤیت نکرده و مرجع او نیز حُکم کند که روز آخر ماه رمضان است، باید روزه بگیرد، و او نیز به وظیفه شرعی خود عمل کرده است!
✅ با«مسابقه بزرگ والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس، همراه شوید👇
https://eitaa.com/ROOZBARG