۱۲ تیر ۱۴۰۰
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: ایام تابستان و جابجایی منزل
موضوع: «#احکام_خریدوفروش»
❓شخصی برای فروش منزل خود به بنگاه معاملات ملکی مراجعه نموده و با کمک بنگاه موفق به یافتن مشتری و تعیین قیمت خانه شده است، ولی مشتری برای فرار از پرداخت حق دلاّلی، معامله را بدون واسطه با خود فروشنده انجام داده است، آیا پرداخت اجرت دلاّل بر عهده مشتری و فروشنده است؟
✅ مجرّد مراجعه به دلاّل موجب استحقاق او برای گرفتن اجرت معامله نمی شود، ولی اگر اقدام به انجام عملی برای هر يک از دو طرف معامله نموده باشد، مستحق گرفتن اجرةالمثل آن عمل از کسی که کار را برای او انجام داده میباشد.
❓همراه دلاّلی برای دیدن منزلی رفتیم که پس از بازدید، از خرید آن منصرف شدیم، سپس با شخص دیگری به دیدن همان منزل رفتیم و بدون اینکه دلاّل توسط فروشنده یا خریدار مطلع شود خانه را معامله کردیم، آیا دلاّل در این رابطه حقّی دارد یا خیر؟
✅ دلاّل حق دارد در برابر راهنمايی و همراهی کردن مشتری برای نشان دادن منزلی که در معرض فروش گذاشته شده، مطالبه اجرت کند، ولی در صورتی که واسطه در انجام معامله نباشد و در اين ارتباط نقشی نداشته باشد، حق مطالبه اجرت در برابر تحقّق معامله بين فروشنده و خريدار را ندارد و اگر در اين زمينه قانون ومقرّراتی وجود داشته باشد بايد مراعات گردد.
📚 اجوبه الاستفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
۱۲ تیر ۱۴۰۰
۱۲ تیر ۱۴۰۰
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «غزوه بنیقریظه و عهدشکنی چندباره یهودیان »
روز یکشنبه، ١۴٠٠/٠۴/١٣
✍️ مناسبت روز: امروز سالروز «غزوه بنیقریظه»، سومین جنگ پیامبر اسلام (ص) با یهودیانِ مدینه است که در سال پنجم هجرت در نتیجه پیمانشکنی یهودیان بنیقریظه، اتفاق افتاد، لذا روزبرگ امروز را با این موضوع آغاز مینماییم؛
بی شک یکی از موارد و نکات اخلاقی که هم عقل آدمی و هم شرع مقدس به آن تأکید کردهاند، وفای به عهد و نقض نکردن پیمان است، که بر همین اساس دین مبین اسلام بر هماهنگی و تعامل با تمام ادیان و عمل به تعهدات و پیمانهایی که بین مسلمانان و ادیان دیگر بسته میشود، تأکید نموده و نقض عهد را از بزرگترین گناهان شمرده است، چنانچه خداوند در قرآن میفرماید: « إِنَّ الَّذِینَ یَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللّهِ وَأَیْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِیلًا أُوْلَئِكَ لاَ خَلاَقَ لَهُمْ فِی الآخِرَةِ وَلاَ یُكَلِّمُهُمُ اللّهُ وَلاَ یَنظُرُ إِلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَلاَ یُزَكِّیهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ [آل عمران ـ ٧٧]
«كسانى كه پیمان خدا و سوگندهاى خود را به بهاى ناچیزى مى فروشند، آنان را در آخرت بهرهای نیست و خداوند در روز قیامت با آنان سخن نمى گوید و به ایشان نمى نگرد و پاكشان نمى گرداند و عذابى دردناك خواهند داشت.»
در روایات نیز بر این موضوع تأکید فراوان گردیده، چنانچه اميرالمؤمنين (ع) در فرمان خود به مالک اشتر فرمودند: «بپرهيز از اينكه وعدهای بدهی و تخلّف كنی... زيرا تخلف از وعده، موجب خشم خدا و مردم خواهد شد!» [ مستدرك الوسائل، ج١١، ص۴٨]
✍️ غزوه بنی قریظه حاصل سومین پیمان شکنی قبایل یهودی مدینه با پیامبر (ص) بود!
پس از پیمانشکنی یهودیان «بنینضیر» و «بنیقینقاع»، قبیله بنی قریظه، تنها تیرۀ یهودی بودند که در مدینه در کنار مسلمانان با صلح و آرامش بسر میبردند و به پیمانی که با پیامبر بسته بودند کاملاً احترام میگذاشتند.
قبلاً میان پیامبر اسلام(ص) و بنیقریظه و دو طایفه دیگر یهود، پیمانی منعقد شده بود که بر اساس آن، تعهد کرده بودند که هرگز علیه پیامبر و یاران وی، قدمی برندارند! با دست و زبان به آنان صدمهای نرسانند! و نیز اسلحه و مرکب در اختیار دشمنان حضرت قرار ندهند! و اگر بر خلاف این رفتار نمودند، پیامبر(ص) با آنان همانند دشمن رفتار نمایند!
اما بالاخره، یهودیان بنیقریظه نیز همانند دو طایفه دیگر، در جریان جنگ احزاب، پیمان خود را شکستند و شهر مدینه را دچار ناامنی کرده و برای ترساندن مسلمانان به خانههای آنان حمله کردند و اگر نبود چارهاندیشی و مراقبت پیامبر(ص) که گروهی را برای استقرار امنیت در شهر، از لشکرگاه به داخل شهر اعزام کردند، چه بسا نقشه شوم بنیقریظه عملی میشد و شهر به دست آنان سقوط کرده و لشکر اسلام شکست میخوردند!
✍️ بعد از شکست و بازگشت دشمنان اسلام در جنگ احزاب، پیامبر(ص) تصمیم به برخورد با یهودیان پیمانشکن گرفتند، لذا مسلمانان را به فرماندهی امیرالمؤمنین (ع) به مقابله با آنها فرستادند و یهودیان بنیقریظه، پس از مدت بیست و پنج روز، محاصره، سرانجام وادار به تسلیم شدند!
بنیقریظه، پس از تسلیم، پیشنهاد دادند که با همان شرایط «بنی نضیر» از اموال و دارایی خود چشم پوشیده و مدینه را ترک کنند! ولی رسول خدا (ص) که قبلاً این لُطف را به «بنی نضیر» کرده بودند ولی آنها خیانت کرده و مسبب جنگ احزاب شده بودند، تمامی پیشنهادات آنها را رد کردند؛ تا اینکه بالاخره به پیشنهاد بنیقریظه، رسول اکرم (ص) حَکَمیّت را به «سعد بن معاذ» واگذار نمودند و او با استناد به احکام کتاب مقدسِ خود آنها یعنی تورات و براساس پیمانشکنی بنیقریظه، حُکم کرد که هر کس علیه پیامبر (ص) تجمع کرده، باید کشته و خانواده او اسیر شوند! و رسول اکرم (ص) نیز این حکم را مطابق خواست پروردگار دانستند.
در اهمیت این پیمانشکنی و غزوه بنی قریظه و درسآموزی از آن، همین بس که خداوند در پنج آیه از قرآن کریم (آیات ۵۶ تا ۵۸ سوره انفال و ۲۶ و ۲۷ سوره احزاب) به این واقعه مهم اشاره نموده است!
✅ در پایان هرچند با بررسی تاریخی غزوه بنی قریظه، در مییابیم که دین مبین اسلام، دین صلح و تعامل با تمام ادیان و پایبندی به تعهدات و پیمانهای بسته شده با آنهاست! اما براساس آیات قرآن کریم و سیره پیامبر (ص)، اگر طرف مقابل، نقض پیمان کرد و به تعهدات خود پایبند نبود، مسلمانان باید شدیدترین برخورد را براساس احکام اسلامی و حتی بر اساس دین خود آنها با عهدشکنان داشته باشند! که ای کاش، برخی از دولتمردان ما نیز در «برجام» از ماجرای عهدشکنی بنیقریظه و چگونگی رفتار پیامبر (ص) با آنها، درس میگرفتند!!!
📚منبع: « کتاب فروغ ابدیت، بخش جنگ احزاب»
https://eitaa.com/ROOZBARG
۱۲ تیر ۱۴۰۰
#یادآوری
✅ روز زیارتی خورشید هشتم
امروز بنا بر روایتی روز شهادت امام رضا (ع) و روز زیارتی آن امام همام است، لذا در این روز، زیارت آن حضرت از دور و نزدیک سنت است! چناچه سید بن طاوس (ره) در کتاب «الإقبال بالأعمال الحسنة»، در ذیل اعمال روز ٢٣ ذیالقعده، این روز را، روز زیارتی حضرت، نامیده است.
✅ نماز یکشنبه ذیالقعده
همچنین امروز، یکی دیگر از روزهای یکشنبه در ماه ذیالقعده است، که همواره مورد توجه سالکان راه خدا بوده؛ چراکه در این روز، نماز مخصوصی وارد شده که بنا بر روایت نبوی، هر بندهی مسلمانی، آن را بهجا آورد، به او خطاب شود: «ای بنده خدا، عمل خود را از نو آغاز کن؛ زیرا توبه تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد» و حتی دشمنان او در روز قیامت از او راضی شوند!
✅ نحوه خواندن نماز یکشنبه ذیالقعده:
▫️ غسل کنید و وضو بگیرید؛
▫️ و ۴ رکعت نماز (٢ نماز دو رکعتی) _ در هر رکعت ١ بار «فاتحة الکتاب»،٣بار «قل هو الله احد» و هر کدام از دو سوره معوذتین(فلق و ناس) را ١ بار بخوانید،
▫️سپس(بعد از سلام رکعت چهارم) ٧٠ بار استغفار کنید و آن را به «لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم» ختم کنید،
آنگاه بگویید: «يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت».
📚 اقبال، ج٢، ص١٢
https://eitaa.com/ROOZBARG
۱۲ تیر ۱۴۰۰
۱۴ تیر ۱۴۰۰
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ دوشنبه - ١۴ تیر ١۴٠٠
🌙 الإثنين، 24 ذیالقعده 1442
🌲م Monday 05 July 2021
👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهما السّلام
🕋 اذکار روز:
- یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه)
- سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه)
- یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 روز قلم
🔹 روز شهرداری و دهیاری
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
۱۴ تیر ۱۴۰۰
۱۴ تیر ۱۴۰۰
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز قلم
موضوع: «#حقالتألیف»
❓آیا جایز است مؤلفان و مترجمان و صاحبان آثار هنری، مبلغی را در برابر زحماتشان و یا به عنوان حق تألیف در مقابل تلاش و وقت و مالی که برای انجام آن کار صرف کردهاند، تقاضا نمایند؟
✅ آنان حق دارند در برابر واگذاری نسخه اوّل يا اصلی اثر علمی و هنری خود به ناشر، از وی هر مبلغی میخواهند، دريافت نمايند.
❓استفاده از فایل کتابهایی که در خارج از کشور منتشر میشود و در آنها نوشته شده که تکثیر و کپی آن بدون اجازه ناشر ممنوع است، چه حکمی دارد؟ آیا میشود آنها را منتشر کرد یا اسکن گرفت؟
✅ اگر منعی وجود داشته باشد، یعنی تولیدکننده اثر ممنوع کرده است، خب حق آن بنابر احتیاط واجب باید رعایت شود؛ اما اگر منعی وجود نداشته باشد، اینجا باید ببینیم که آیا منع قانونی وجود دارد یا ندارد! یعنی اگر از نظر قوانین اسلامی استفاده از آن ممنوع بود باز هم استفاده جایز نیست؛ اما اگر ممنوع نبود، اشکالی ندارد؛ و البته در برخی موارد ممکن است با شرایطی مجوز داده شود که آن شرایط باید رعایت شود.
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
۱۴ تیر ۱۴۰۰
۱۴ تیر ۱۴۰۰
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «قلم معجزه جاودان»
روز دوشنبه، ١۴٠٠/٠۴/١۴
✍️ مناسبت روز: در صفحات تقویم، چهاردهم تیرماه با عنوان «روز قلم» به خود جلوه ای دیگر بخشیده است! نامگذاری این روز به نام قلم، بی ارتباط با تاریخ کهن متمدن و فرهنگ ساز این سرزمین نیست؛ چنانچه ابوریحان بیرونی در کتاب آثار الباقیه خود آورده است که چهاردهمین روز از تیرماه را ایرانیان باستان، روز تیر (عطارد) است و از طرفی، سیاره عطارد، در فرهنگ ادب پارسی، کاتب و نویسندهی ستارگان است! به همین مناسبت، ایرانیان کهن، این روز را «روز نویسندگان» میدانستهاند!
هرچند که ارزش و کرامت «قلم» بسیار بالاتر از آن است که برای بزرگداشت آن و صاحبانش به اختصاص دادن روزی به آن، در تقویم، بسنده کنیم و شاید این شعاریترین راه برای تجلیل از مقام قلم و ارباب آن باشد! اما بیشک نماد روز قلم، تلنگری است تا با گرامی داشت یاد و خاطره ارباب قلم و تجلیل از آثار گرانمایه ایشان، گوشه ای از زحمات طاقت فرسای آنان را قدردان باشیم! لذا روزبرگ شیعه ضمن بزرگداشت روز قلم، سخن امروز خود را تقدیم مینماید؛
قلم، زبان دوم انسانها و زبان عقل و معرفت و احساس آنها و بیان کننده اندیشه و شخصیت آدمی است؛
البته هویت، چیستی و قلمرو قلم بسیار گسترده تر از آن است که در بیان بگنجد و میتوان گفت که هرگونه معرفت، شناخت، رشد، تعالی، پیشرفت، پیروزی و آرامش در عالم، ریشه در قلم دارد!
چنانچه همهی ادیان، تمدن ها، تجربه های تلخ و شیرین و تمامی علوم الهی و بشری با نوشتن ماندگار شدهاند، لذا قلم، میسازد و تخریب می کند! واقعیت ها را آشکار می کند! و آشکارها را نهان مینماید! و به واقع «قلم» معجزهای جاودان از جانب خداوند است!
✅ سوگند خداوند در قرآن به نام قلم، گویاترین شاهد بر اعجاز، شرافت و قداست آن است: «ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ؛ سوگند به قلم و آنچه نویسند.»
لذا در جایی که خداوندِ صاحب هستی به وسیله و آفریدهای از آفریدگان خود قسم یاد میکند و در نخستین ارتباط وحیانی با رسول خاتمش در غار حرا، سخن از قلم به میان آورده و خود را به آن معرفی می نماید: «الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ؛ آن که با قلم آموخت»؛ بشر در چه جایگاهی می تواند از ارج و منزلت قلم، سخن براند؟!
✍️ با نگاهی به سیرهی پیامبر اکرم (ص) و اهلبیت عصمت و طهارت (ع) نیز میتوان توجه و اهتمام عملی آنها به نوشتن و حرمت قلم را دریافت؛ چنانچه این قدرشناسی به حدی بوده که پیامبر اکرم (ص) پس از پایان برخی از جنگها، دستور می فرمودند که هر اسیری که به ده نفر از مسلمانان، قلم به دست گرفتن و خواندن و نوشتن را بیاموزد، آزاد خواهد شد! و با این عمل در جامعه محروم از تمدن آن دوره، زیباترین و مؤثرترین پیام در اهمیت و ارج نهادن به جایگاه قلم و علم را به بشریت دادهاند!
هرچند که در مکتب اهلبیت عصمت و طهارت (ع) بر «سخن و بیان حق و درست» نیز بسیار تأکید شده، اما شاید بتوان گفت که «قلم و نوشتن» در برابر «سخن و بیان» سه امتياز ویژه دارد که عبارتند از:
1️⃣ باقی بودن:
اميرالمومنين (ع) در سخن ارزشمندی میفرمایند: «دانش را با نوشتن در بند کنيد» تا باقی بماند! چراکه سخن فرار میکند و نوشته باقی میماند!
2️⃣ دقيق بودن:
بيان و سخن معمولاً دقيق نيست؛ لذا اگر قرار بود مطلبی که هزار سال پيش نقل شده، با زبان و سخن به ما برسد و در جايی نوشته نمیشد، هيچ گاه به طور دقيق به ما نمیرسيد و در واقع، نوشتن باعث تدقیق و مصون ماندن مطلب از انحراف میگردد!
3️⃣ عميق بودن:
بیشتر سخنها به طور معمول، بدون تأمل گفته میشود و کم محتواست! اما مطالب نوشته شده، نوعاً عميق و فکر شده است و گاه نويسندگان، ساعتها و روزها فکر میکنند تا يک سطر بنویسند! لذا علامه طبرسی (ره) در اينباره مینويسد: «بيان دو گونه است: بيان زبان و بيان قلم! اما بيان زبان، با گذشت زمان کهنه میشود و از بين میرود، ولی بيان قلم تا ابد باقی است!»
✍️ در پایان، هرچند توجه به قلم و اهل آن در سرزمین ما پیشینهای دیرینه دارد و پس از انقلاب اسلامی نیز به پيشنهاد انجمن قلم و جمعی از نویسندگان، چهاردهم تیرماه به عنوان روز قلم نامگذاری شد؛ اما متأسفانه این مناسبت هنوز چندان در میان مردم و حتی اصحاب قلم و اندیشه شناختهشده نیست لذا باید در معرفی آن و سپاس از اهل قلم کوشید!
https://eitaa.com/ROOZBARG
۱۴ تیر ۱۴۰۰
۱۴ تیر ۱۴۰۰