eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
45 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: ✅ مراحل و مراتب امر معروف و نهی از منکر: ۱. امر و نهی قلبی؛ ۲. امر و نهی لسانی(زبانی)؛ ۳. امر و نهی عملی. ✍️ در دو روز گذشته عرض شد که رعایت مراحل امر به معروف و نهی از منکر واجب است یعنی تا به مرحله‌ی پایین‌تر مقصود حاصل می‌شود نباید وارد مرحله‌ی بالاتر شد و سپس مرحله اول و دوم یعنی «امر و نهی قلبي و لسانی» را توضیح دادیم؛ انشاالله امروز نیز به سراغ مرحله سوم امر به معروف و نهی از منکر می‌رویم که در صورتی که با انجام مرحله اول و دوم، مقصود حاصل نشود باید به سراغ این مرحله یعنی «امر و نهی عملی» برویم که مقصود این است که مکلف باید با اِعمال قدرت و به‌کار بردن جبر و زور، فرد را از انجام منکر و ترک معروف باز دارد؛ ⬅️ این مرحله از امر و نهی نیز درجاتی دارد که تا با پایین‌ترین درجه می‌توان نتیجه گرفت، نباید به درجه‌ی شدیدتر پرداخت که این درجات بر حسب شدت و ضعف... بسیارند و برخی از آنها عبارتند از: حربه از دست‌ او گرفتن، وسایل گناه را از دسترس او خارج ساختن، عقب‌راندن، دست طرف را محکم نگه‌داشتن، او را حبس‌کردن، کتک‌زدن، زخمی‌کردن... و در نهایت کشتن؛ تذکر: در زمان حاکمیت و اقتدار حکومت اسلامی... واجب است مکلفین در امر به معروف و نهی از منکر به امر و نهی (قلبی و) زبانی اکتفا کنند، و در صورت نیاز به توسل به زور، موضوع را به مسؤولین ذیربط در نیروی انتظامی و قوه قضاییه ارجاع دهند... 📚 رساله‌ی آموزشی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» روز سه‌شنبه ١۴٠٢/١١/٠٣ مناسبت روز: بر اساس تقویم قمری در ایام آغازین خلافت خلیفه دوم قرار داریم که پس از مرگ خلیفه اول، بدون رأی و اجماع بزرگان و مردم!؟ و با وصیت و انتصاب مستقیم خلیفه اول، به کرسی خلافت، تکیه زد! چنانچه در کتب معتبر عزیزان اهل‌سنت چنین آمده: «در اواخر عمر، خلیفه اول، عثمان را فرا خواند تا برای او وصیت بنویسد، و چون وصیت را آغاز کرد، پیش از آن‌که نامی از کسی برای جانشینی ببرد، بی‌هوش شد و عثمان، خود نام خلیفه دوم را در وصیت‌نامه نوشت؛ چون خلیفه اول به هوش آمد از عثمان پرسید: چه نوشتی؟ او گفت: از حالی‌که به شما دست داد، ترسیدم و چون از خواست شما آگاه بودم، نام «عمربن‌خطاب» را نوشتم؛ در این هنگام ابوبکر تکبیر گفت و تأیید کرد و سپس سؤال کرد: «ترسيدی من بميرم و مردم به اختلاف افتند؟» عثمان گفت: «آری»، پس ابوبكر گفت: «خدا تو را از جانب اسلام و مسلمين جزای خير دهد» (کامل ابن اثیر، ج٢، ص۴٢۵؛ تاریخ مدینه دمشق، ج٣٩ ص١٨۶؛ و...) و البته در ادامه همین ماجرا در منابع دیگر اهل سنت از جمله تاریخ طبری آمده است که: «اسماعیل بن قیس می‌گوید عمر بن خطاب را دیدم که نوشته‌ای در دست داشت که در آن، خليفه اول به جانشینی او وصیت کرده بود و گروهی نیز گرد او را گرفته بودند و می‌گفت: ای مردم بشنوید و از وصیت جانشین پیامبر خدا اطاعت کنید». (تاریخ طبری، ج٢ ص٣۵٣) ❓با عنایت به این حقایق، چند سؤال بزرگ مطرح می‌گردد، که امیدواریم همه مسلمانان و مخصوصاً عزیزان اهل‌سنت بدون تعصب و با نگاه عقل و منطق به این سؤالات توجه نموده و جواب آنها را از علمای بزرگ خود طلب نمایند: 1️⃣ آیا به راستی «خلیفه اول» از اختلاف میان امت اسلامی نگران بوده و همین موضوع باعث شده تا با نوشتن وصيت‌نامه و معرفی جانشین خود، از تفرقه و ایجاد فتنه میان مسلمانان جلوگیری نماید؛ اما (العِيَاذُ بِاللّه)، پیامبر خدا (ص) که وصل به وحی الهی بوده‌اند، از این موضوع غفلت نموده و امت اسلامی را به حال خود رها کردند و جانشینی برای خود تعيين ننمودند!!! و آیا به راستی پیامبر خدا که طبق آیات قرآن از مقام عصمت کبرای الهی برخوردارند، (العِيَاذُ بِاللّه) اشتباه کرده‌اند و خليفه اول این اشتباه را متوجه و اصلاح نموده است!!! 2️⃣ اگر طبق گفته علمای بزرگ اهل‌سنت، واقعاً پیامبر خدا (ص) به دستور الهی برای خود جانشین معلوم نکرده‌اند و این موضوع را به رأی و اجماع بزرگان و مردم واگذار نموده‌اند و بر همین اساس خلافت خلیفه اول را مشروع دانسته‌اند؛ پس چگونه «خلیفه اول» برخلاف دستور الهی و سنت نبوی و با وجود مخالفت‌ بسیاری از مردم و صحابه بزرگ، برای خود جانشین تعیین نموده است؟! و آیا این انتصاب مشروعیت دارد؟! 3️⃣ در معتبرترین کتب اهل‌سنت آمده که پیامبر اکرم (ص) در آخرین روزهای حیات خود و در حضور صحابه بزرگ فرمودند: «قلم و دواتی برای من بیاورید تا برای شما چیزی (وصیتی) بنویسم که پس از آن، هرگز گمراه نشوید»: «ائْتُونِى بِدَواهٍ وَ کَتِفٍ لِأکْتُبَ لَکُمْ کِتَاباً لَا تَضِلّوا بَعْدَهُ أبَداً»؛ ولی متأسفانه با مخالفت و ممانعت و جسارت خليفه دوم، به محضر پیامبر معصوم الهی (که طبق شهادت قرآن کریم در آیه‌ی ٣ و ۴ سوره‌ی نجم، تمام سخنان و رفتار و کردار ایشان از وحی الهی نشأت می‌گیرد) روبرو شدند و عمر گفت: رسول خدا (العِيَاذُ بِاللّه)، هذیان می‌گویند: «اِنَّ نَبیَّ اللهِ لَیَهجُر!!!» و کتاب خدا برای ما کافی است: «حسبنا كتاب‌الله» حال چگونه در اینجا، وصیت خلیفه اول که طبق شهادت بزرگان اهل‌سنت در حال احتضار بوده و به علت بیماری بسیار شدید او، با بیهوشی ابوبکر، وصیت ناتمام مانده و ادامه آن توسط عثمان نوشته شده، معتبر بوده و هذیان‌گویی نبوده‌ است؟! ✍️ البته در این موضوع، سخن بسیار است که ما در این مجال کوتاه، به همین سه سؤال بسنده کرده و قضاوت را به شما واگذار می‌نمائیم و سخن امروز را با بخشی از خطبه شقشقیه امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه به پایان می‌بریم: «آگاه باشيد! به خدا سوگند پسر ابی قُحافه، پيراهن خلافت را در حالی به تن كرد كه می‌دانست جايگاه من در خلافت و جانشينی رسول خدا، همانند جايگاه محور و گردونه‌ی سنگ آسيابست... پس، در حالی كه خار در چشم و استخوان در گلو داشتم... شكيبائی ورزيدم! تا آنگاه كه اولی به پايان راه رسيد...و شگفتا! که بااینکه در زمان حیاتش مى‌خواست حکومت را واگذارد، ولى براى بعد خود عقد خلافت را جهت دیگرى بست! و چه سخت هر کدام به یکى از دو پستان خلافت چسبیدند... به خدا قسم مردم در زمان او، دچار اشتباه و ناآرامى و تلوّن مزاج و انحراف از راه خدا شدند...» ✅ قضاوت با شما https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ چهارشنبه ٠۴ بهمن ١۴٠٢ 🌙 الأربعاء ١٢ رجب ١۴۴۵ 🌲ژانويه 2024 Wednesday 24 👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی (علیهم‌السلام) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شود: - یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه) - حسبی الله و نعم الوکیل ( ١٠٠٠ بار) - یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت 🤲 اعمال روز: 🔹 صدقه، اذکار، ادعیه و اعمال مشترک ماه رجب که در مفاتیح‌الجنان آمده است؛ 🔹 روزه در روزهای «سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم» ماه رجب برای اعمال ام‌داوود وارد شده؛ 🔹 در شب سیزدهم، دو رکعت نماز آمده که در هر رکعت پس از سوره «حمد» سوره‌های یس، ملک و توحید خوانده می‌شود. ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 شب ولادت با سعادت حضرت امیرالمؤمنین (ع) 💠 حدیث روز: 💎 پیامبر اکرم (ص): «مَن أحَبَّ أن يَتَمَسَّكَ بِدينی و يَركَبَ سَفينَةَ النَّجاةِ بَعدی، فَليَقتَدِ بِعَلِی بنِ أبي طالِبٍ وَ ليُعادِ عَدُوَّهُ وَ ليُوالِ ولِيَّهُ، فَإِنَّهُ وصِيّی و خَليفَتی عَلى اُمَّتی في حَياتی وبَعدَ وَفاتی و هُوَ إمامُ كُلِّ مُسلِمٍ و أميرُ كُلِّ مُؤمِنٍ بَعدي...» «هر كس دوست دارد كه به دين من چنگ زند و پس از من، بر كشتى نجات بنشيند به على بن ابیطالب اقتدا كند و با دشمن او دشمنى و با دوست او دوستى ورزد؛ چرا كه او، هم در زندگى‌‏ام و هم پس از مرگم، وصىّ من است؛ او جانشين من در ميان امّتم و پيشواى هر مسلمانى و امير هر مؤمنى پس از من است...» 📚 كمال‌الدين، ص ٢٦٠، ح ٦ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: ایام پربرکت‌ موضوع: «اعمال» ❓ایام البيض چیست و احکام آن را ذکر نمایید؟ ✅ به روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم هر ماه قمری، «» و در اصل «اَیامُ لَیالِی البیض» (روزهایی که شب‌های آن‌ها، ماهتابی و روشن است) گفته می‌شود طبق روایات، این ایام در ماه‌های رجب،‌ شعبان و رمضان دارای فضیلت بسیارند، چنانچه رسول اکرم(ص) فرمودند: هرکس سه روز از وسط ماه رجب (سیزدهم تا پانزدهم) را روزه بدارد و در شب‌هایش به نماز شب قیام کند، از دنیا رحلت نمی‌کند مگر با توبه خالص و بدون بازگشت»؛ و امام صادق(ع) فرمودند: «هرکس ایام البیض ماه رجب را روزه بگیرد، خداوند متعال به ازای هر روز، ثواب روزه داری و شب زنده داری یک سال را برای او می‌نویسد و او در روز قیامت در جایگاه ایمن شدگان از آتش دوزخ خواهد ایستاد» ✍️ از عمده ترین اعمال ایام البیض، اعمال «» است که برای برآمدن حاجات و برطرف شدن گرفتاری‌ها و دفع ظلم ظالمان، بسیار مؤثر است و کیفیت و اجرای آن در کتاب شریف مفاتیح الجنان آمده است؛ ضمناً در این ایام به خواندن سوره‌های انعام، اسرا، کهف، لقمان، یس، صافات، فصلت، شوری، دخان، آیه الکرسی، فتح، واقعه، ملک، قلم و انشقاق سفارش شده است؛ همچنین از دیگر اعمال مستحب در این ایام، انجام ، زیارت امام حسین(ع) و به جای آوردن چهار رکعت نمازی است که حضرت امیر (ع) در این ایام به جای آورده‌اند که کیفیت آن در مفاتیح‌الجنان آمده است. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» روز چهارشنبه ١۴٠٢/١١/٠۴ مناسبت روز: امشب، شب ولادت باسعادت مولی الموحدین، امام المتقین، یَعسوب‌ُ الدّين، حَبْل‌ُالله المتین، لنگر آسمان و زمین، حضرت (ع) است؛ لذا ضمن عرض تبریک و تهنیت، سخن امروز را با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد آغاز می‌نمائیم؛ ولادت حضرت علی (ع) در سال ۳۰ عام‌الفيل و در شهر مکّه معظمه، و در داخل خانه خدا واقع گردیده و این فضیلت بزرگ یعنی تولد در خانه کعبه، تفضل ویژه الهی است که خداوند متعال، تنها آن را به علی‌بن ابیطالب (ع) کرامت نموده است و نه پیش از ایشان و نه پس از آن حضرت، برای هیچ کسی، حتی انبیاء بزرگ الهی چنین فضیلتی پدید نیامده است که شرح ماجرا در روایت چنین آمده: «روزی عباس بن عبدالمطلّب با گروهی از بنی‌هاشم و جماعتی از قبیله بنی‌العزی در برابر خانه کعبه نشسته بودند، ناگاه حضرت فاطمه بنت اسد (س) وارد شدند، در حالی که ٩ ماهه، باردار بودند و ناگهان درد زایمان ایشان را فرا گرفت؛ پس در برابر خانه کعبه ایستاده و نظر به جانب آسمان افکنده و فرمودند: پروردگارا! من ایمان آورده‌ام به تو و به هر پیامبر و رسولی که فرستاده‌ای و به هر کتابی که نازل گردانیده‌ای و تصدیق کرده‌ام سخنان جدم حضرت ابراهیم خلیل (ع) را که خانه کعبه را بنا کرده است، پس درخواست می‌کنم از تو به حق این خانه و به حق آن کسی که این خانه را بنا کرده است و به حق این فرزندی که در شکم من است و با من سخن می‌گوید و به سخن گفتن خود مونس من گردیده است و یقین دارم که او یکی از آیات جلال و عظمت تو است که آسان کنی بر من ولادت این مولود را؛ جناب عباس و برخی دیگر از صحابه شهادت داده‌اند که ناگاه دیوار خانه‌ی خدا شکافته شد و فاطمه از آن شکاف داخل شد و دیوار دوباره به هم پیوست؛ پس آنها سعی کردند تا درب خانه خدا را بگشایند و وارد شوند، اما گشوده نشد و حضرت فاطمه بنت اسد (س) سه روز درون کعبه بودند و اهل مکه در کوچه‌ها و بازارها این ماجرای شگفت‌انگیز را نقل می‌کردند و همه منتظر بودند تا این‌که در روز چهارم، مشاهده نمودند که دوباره همان موضع از دیوار کعبه شکافته شد و فاطمه بنت اسد (س) از آن بیرون آمد در حالی که نوزادی را در دست خویش داشته و فرمودند: «ای مردم! به درستی که حق تعالی برگزید مرا از میان خلق خود و فضیلت داد مرا بر زنان برگزیده‌ای که پیش از من بوده‌اند! زیرا که حق تعالی... مریم دختر عمران را برگزید و ولادت حضرت عیسی (ع) را بر او آسان گردانید، ولی او را در بیابانی که درخت خشک را جنباند و رطب تازه از آن درخت فرو ریخت، قرار داد! در حالی که مرا بر آن‌ها فضیلت داد، چنانچه من، فرزندم را در میان خانه برگزیده‌ی خدا به دنیا آوردم و سه روز در آن خانه‌ی محترم میهمان بودم و از میوه‌ها و طعام‌های بهشتی تناول کردم و چون خواستم که بیرون آیم، هاتفی از غیب مرا ندا کرد که: ای فاطمه! این فرزند بزرگوار را «علی» نام بگذار...» (منتهى الآمال، ج١، ص٣۴٨) ولادت امیرالمؤمنین (ع) در کعبه نه تنها از ديدگاه علمای بزرگ شيعه، قطعی و متواتر و اجماعی می‌باشد و بزرگانی چون شیخ مفید، سید رضی، شیخ طوسی، طبرسی و... بر این فضیلت بزرگ تأکید نموده‌اند، بلکه بسیاری از علماء و مورخین اهل سنت نیز در کتب خود به آن اشاره و حتی برخی از آن‌ها، ادعای تواتر کرده‌اند، شخصیت‌هایی همچون: حاكم نيشابوری، سبط بن جوزی، حلبی شافعی، فاکهی مکی، آلوسی، ابن صباغ مالكی، گنجی شافعی، مسعودی، زرندی و..؛ چنانچه آقا بزرگ تهرانی در جلد ١۵ موسوعه الذرية، در این زمینه به ۲۲ کتاب از کتب معتبر اهل سنت، اشاره نموده است؛ ✍️ با این وجود، متأسفانه وهابیت و دشمنان اهل‌بیت (ع) که همیشه به دنبال پنهان کردن فضائل بی‌شمار حضرت علی (ع) بوده‌اند، سعی کرده‌اند با مطرح نمودن برخی شبهات بی‌اساس، به هر صورت ممکن این فضلیت قطعی حضرت را زیر سؤال برده، و آن را انکار، و یا حداقل کم‌رنگ و بی ارزش جلوه دهند، تا جایی که حتی خانه خدا را بتکده نامیده‌اند!!! اما ظاهراً آنها فراموش کرده‌اند که اولاً اگر کسی منکر یک گزاره و روایت تاریخی مستند شود، باید برای آن دلیل و سند بیاورد و ثانیاً فضائل بی‌شمار امیرالمؤمنین (ع)، منحصر به تولد در کعبه نبوده! و آن‌چنان واضح و مُبرهن است که طبق روایات اهل‌سنت، از پيامبر اكرم (ص) نقل شده که فرمودند: «اگر تمام درختان قلم، و تمام درياها مركب شوند و تمام جنیان نويسنده، و تمام بشر حساب‌گر شوند، باز هم نمی‌توانند فضائل علی (ع) را بشمارند» (مناقب خوارزمی، ص۳۲؛ كفاية الطالب گنجی شافعی، ص۱۵۱؛ فرائد السمطين جوینی، ج۱، ص۱۶، التذكره ابن جوزی، ص۸ و...) كتاب فضل تو را آب بحر كافی نيست كه تر كنم سرانگشت و صفحه بشمارم... https://eitaa.com/ROOZBARG
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: شب ولادت با سعادت حضرت (ع) موضوع: «» روز: چهارشنبه ١۴٠٢/١١/٠۴ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ پنجشنبه ٠۵ بهمن ١۴٠٢ 🌙 الخمیس ١٣ رجب ١۴۴۵ 🌲ژانويه 2024 Thursday 25 ✍️ امروز متعلق است به امام حسن عسکری (ع) - 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شوند: - لااِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین(١٠٠بار) - یا غفور یا رحیم (١۰٠٠ مرتبه) - یا رزاق (٣٠٨ مرتبه) برای وسعت رزق 🤲 اعمال روز: 🔹 برگزاری جلسات جشن و سرور و مدح امیرالمؤمنین (ع) در این روز بسیار پسندیده است؛ 🔹 زیارت حضرت علی (ع) از دور و نزدیک در این روز توصیه شده؛ 🔹 صدقه، اذکار، ادعیه و اعمال مشترک ماه رجب که در مفاتیح‌الجنان آمده است؛ 🔹 اعتکاف در ایام البيض ماه رجب مورد تأکید علماست؛ 🔹 روزه در روزهای «سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم» ماه رجب برای اعمال ام‌داوود و اعتکاف وارد شده؛ 🔹 در شب چهاردهم، چهار رکعت نماز آمده که در هر رکعت پس از سوره «حمد» سوره‌های یس، ملک و توحید خوانده می‌شود؛ 🔹 همچنین اعمال شب جمعه که در مفاتیح‌الجنان آمده، فراموش نشود. ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 سالروز ولادت با سعادت حضرت (ع) 🌙 🌙 آغاز و ایام 💠 حدیث روز: 💎 پیامبر اکرم (ص): «رِضـا اللّه فى رِضـا الوالِدِ وسَخَطُ اللّه فى سَخَطِ الوالِدِ» «خشنودى خدا در خشنودى پدر و ناخشنودى خدا در ناخشنودى پدر است» 📚الترغيب والترهيب: ٣/٣٢٢/٣٠ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: ایام البيض ماه پربرکت‌ رجب موضوع: « _اعتکاف» ✅ اعتکاف از عبادات مستحب است که به واسطه نذر، عهد، قسم و مانند این‌ها واجب می‌شود؛ ✅ اعتکاف شرعی آن است که فرد در مسجد به قصد قربت، توقّف و اقامت کند و احتیاط آن است که اقامت به قصد انجام اعمال عبادی مانند نماز یا دعا باشد؛ ✅ اعتکاف کننده باید در ایّام اعتکاف، روزه باشد، بنابراین کسی که نمی‌تواند روزه بگیرد مانند مسافری که قصد اقامت ده روز ندارد، و شخص مریض، و همچنین زنی که عذر شرعی دارد، اعتکافش صحیح نیست؛ ✅ در ایام اعتکاف لازم نیست که روزه مخصوص به اعتکاف باشد بلکه هر روزه‌ای باشد صحیح است، حتّی روزه استیجاری، مستحبی و قضاء هم کافی است. 📚 بر اساس فتوای مشهور مراجع عظام تقلید https://eitaa.com/ROOZBARG