eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.7هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ دوشنبه ٢٢ ١۴٠٣ 🌙 الإثنين ٠٧ ١۴۴۶ 🌲 اوت 2024 12 Monday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 اسرای کربلا در شام (۶١ ق) 🌙 سالروز (ع) به روایتی 🌙 سالروز (ع) به روایتی 🌙 روز بزرگداشت (ره) 🌙 رحلت آية‏اللَّه العظمی (١۴١١ ق) ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 💠 حدیث روز: 💎 امام حسن (ع): «صاحِبِ النّاسَ مِثلَ ما تُحِبُّ أن یُصاحِبوکَ بِه» «با مردم به گونه‌اى رفتار کن که دوست دارى با تو آن گونه رفتار کنند» 📚 أعلام الدّین، ص ۲۹۷ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: سالروز شهادت (ع) به روایتی؛ و سالروز ولادت (ع) به روایتی دیگر. موضوع: « قبور انبیاء و اولیاء الهی» ❓آیا نمازخواندن در حرم پیامبران و اهل‌بیت (ع) جلوتر از ضریح جایز است؟ ✅ نماز خواندن در مشاهد مشرفه انبیاء و اوصیاء الهی و ائمه (علیهم السلام) مستحب است؛ ولی اگر هنگام نماز چیزی مانند دیوار بین نمازگزار و ضریح مطهر فاصله نباشد، نمازگزار نباید جلوتر از قبر پيغمبر و امام معصوم بايستد، اما مساوی با قبر اشکال ندارد. ❓آیا سجده در مقابل قبور پیامبران و ائمه اطهار و دیگر بقاع متبرّکه جایز است؟ ✅ سجده برای غیر خدا، حرام است؛ ولی اگر سجده‌ی شکر خداوند متعال (به واسطه توفیق بر زیارت حضرات معصومین) باشد، اشکال ندارد، البته نباید به گونه‌ای باشد که سوژه و بهانه به دست دشمنان شیعه بدهد. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «؛ متعلق به دو امام همام»         ✍️ مناسبت روز: در روایات و منابع تاریخی برای روز هفتم ماه صفر، دو مناسبت مهم نقل شده است: یکی از آن‌ها، سالروز شهادت دومین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت (ع)، و دیگری سالروز ولادت (ع) است؛ چنانچه تا چند سال قبل در تقویم رسمی کشور به ولادت امام هفتم اشاره شده بود و رسانه‌های رسمی کشور نیز برنامه‌های خود را بر اساس این مناسبت تنظیم می‌کردند؛ ولی در چند ساله اخیر در تقویم رسمی و رسانه‌ها، به شهادت سبط اکبر رسول خدا اشاره می‌شود و مجالس عزاداری در سراسر کشور برپا می‌گردد؛ اما سؤال این است که به‌راستی وظیفه شیعیان در این روز چیست؟ و آیا باید عزاداری کنند یا مجلس سُرور بر پا نمایند؟ ✅ در جواب این سؤال باید عرض کنیم که اگرچه به پا کردن مراسم عزاداری برای حضرات معصومین(ع)، از جهت مظلومیت‌ آنان و فضیلت عظیم آن در تمام اعصار، پسندیده است، اما حقیقت آن است که درباره هفتم ماه صفر، از هیچ‌یک از این دو مناسبت مهم نمی‌توان گذشت؛ چنانچه سال‌هاست که در شهر مقدس قم که قطب حوزه‌های علمیه جهان تشیع محسوب می‌شود، در این روز ضمن گرامیداشت سالروز ولادت امام موسی کاظم(ع)، برای شهادت امام حسن مجتبی(ع) مراسم سوگ و ماتم برگزار می‌گردد. اما نکته‌ی مهمی که در این رابطه باید مورد توجه ما قرار گیرد، این است که اصلاً هیچ‌گونه تناقضی در هدف و فلسفه‌ی برگزاری مراسم ولادت و شهادت این دو امام همام وجود ندارد؛ چراکه: 🔹 اولاً همه‌ی اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) از نظر شأن و مرتبت، یکسان و برگرفته از یک نور واحد هستند: «کُلُّهُم نورٌ واحدٌ»؛ 🔹 ثانیاً هدف از برگزاری این مجالس و مراسمات، یادآوری و بزرگداشت مقام اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، و زنده نگهداشتن شعائر اسلامی، و تبیین فرهنگ و معارف اهل‌بیت و الگوگیری از خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام است؛ 🔹 ثالثاً برگزاری این مراسمات، نشانه‌ی محبت و ارادت به اهل‌بیت رسول اکرم (ص) است، چنانچه طبق آیه ٢٣ سوره شوری، دوستى آنها بر همه‌ی مسلمانان واجب شده است: «... قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ...»: «(ای پیامبر) بگو: من از شما اجر رسالت، جز این نخواهم که مودّت و محبّت مرا در حقّ خویشاوندان من منظور دارید (و دوستدار آل محمّد باشید)» همچنین در بسیاری از روایات اسلامی نیز تاکید بر محبت اهل‌بیت (ع) شده، که در این بخش به چند حديث کوتاه در این زمینه اشاره می‌نمائیم: 🔹امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «شیعیان و پیروان ما، در شادى و حزن ما شریکند و دارایی و جان خویش را در راه ما بذل می‌کنند، آنان از ما هستند و بازگشتشان به سوی ما است»: «...یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا و یبذلون اموالهم و انفسهم فینا،اولئک منّا و الینا» (بحارالأنوار،‏ ج ١٠ ، ص ١١۴) 🔹 امام صادق(ع) فرمودند: «شیعیان ما پاره‏ايى از وجود ما هستند و از زیادى گل ما آفریده شده‏اند؛ آنچه ما را بدحال یا خوشحال مى‏سازد، آنان را نیز بدحال و خوشحال مى‏گرداند»: «شیعتنا جزء منا خلقوا من فضل طینتنا یسوؤهم ما یسؤنا و یسرّهم ما یسرّنا» (بحارالأنوار،‏ ج۶۴، ص٧۶) 🔹 امام رضا (ع) نیز به ریان بن شبيب، فرمودند: «اگر خوشحال می‌شوید از این‌که در درجات عالی بهشت با ما باشید، در حزن ما، محزون، و در شادی ما، شاد باشید» (أمالی شيخ صدوق، ص١٣٠) ✍️ بنابر آنچه گذشت در فرهنگ شیعه، فرقی نمی‌کند که مجلس جشن برای اهل‌بیت (ع) برپا شود یا مجلس عزادارى؛ بلکه آنچه اهمیت دارد اخلاص در عمل، و کسب معرفت و شناخت نسبت به خاندان عصمت و طهارت (ع) است؛ لذا شایسته است که مؤمنین در روز هفتم صفر، با تأسی به علماء و مراجع عظام تقلید، ضمن بزرگداشت و تکریم مقام امام کاظم (ع)، با برگزاری مراسم عزاداری، احترام ایام سوگواری امام حسن مجتبی (ع) را به جا آورده، و با ذکر مناقب، فضایل و آرمان‌های این دو امام همام، شور و شعور، و شناخت و عاطفه را درهم آمیخته و در پرتو آن، به دنبال الگوگیری و پیاده کردن اوصاف اهل‌بیت (ع) در وجود خویشتن و انتقال‏دهنده فرهنگ ناب شیعى به نسل‌های آینده باشند. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «سالروز (ع) به روایتی؛ و سالروز ولادت (ع) به روایتی دیگر» موضوع: «، متعلق به دو امام همام» https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ سه‌شنبه ٢٣ ١۴٠٣ 🌙 الثلاثاء ٠٨ ١۴۴۶ 🌲 اوت 2024 13 Tuesday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 در (۶١ ق) 🌙 سالروز رحلت (ره) در سال ٣۶ قمری ☀️ روز ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 💠 حدیث روز: 💎 امیرالمؤمنین (ع): «بَخَّ! بَخَّ! سَلمانُ مِنّا أهْلِ البَیتِ و مَن لَکُمْ بِمِثْلِ لُقمانَ الحَکیمِ عَلِمَ عِلْمَ الأوَّلِ و الآخَرِ و هُو بَحرٌ لا ینْزَحُ» « به! به! سلمان (فارسی) از ما اهل‌بیت است؛ شما در کجا مانند سلمان می‌یابید که همانند لقمان حکیم، علم پیشینیان و آیندگان را می‌داند؟! او دریایی است که پایان ندارد» 📚 شرح نهج‌البلاغه ابن‌ابی‌الحدید، ج١٨، ص٣۶. https://eitaa.com/ROOZBARG
430.2K
موضوع: «» ❓اگر کسی شک در اصل وضو داشته باشد و نداند که وضو گرفته یا نه، تکلیفش چیست؟ ✅ اگر قبل از نماز باشد، باید وضو بگیرد. ✅ اگر در بین نماز است، نماز او باطل است و باید دوباره وضو بگیرد و نماز را مجدداً بخواند. ✅ اگر پس از نماز شک کند که نماز خوانده شده‌اش با وضو بوده یا نه، نمازی که خوانده صحیح است، ولی باید برای نمازهای بعدی وضو بگیرد. ✅ اما اگر شک دارد وضویی که گرفته باطل شده یا نه، باید بنا بر آن گذارد که وضوی او باطل نشده. ✅ همچنین اگر شک در صحت وضو دارد و پس از انجام وضو شک کرده که وضویی که گرفته صحیح بوده یا نه؟ در صورتی که احتمال می‌دهد وضو را صحیح انجام داده و در وقت وضو متوجه انجام آنچه در صحت وضو معتبر است بوده، به شک خود اعتنا نکند و بنا بر صحت بگذارد. 📚 رساله آموزشی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، ج ١، احکام عبادات https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « (ره)»         ✍️ مناسبت روز: امروز طبق نظر مشهور سالروز رحلت حضرت (ره)، صحابی مشهور پیامبر خدا و یار صدیق امیرالمؤمنین (ع) است؛ لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند حضرت سلمان آغاز می‌نمائیم؛ سلمان فارسی، ایرانی‌الاصل و ابتدا پیرو حضرت زرتشت بوده‌ و در نوجوانی پیرو حضرت مسیح (ع) می‌شود و پس از اطلاع از ظهور پیامبری الهی در سرزمین عرب‌ به حجاز مهاجرت می‌نماید؛ اما در مسیر به دست قبیله بنی‌کلب، اسیر و به بردگی گرفته شده و به مردی از بنی‌قریظه فروخته می‌شود و همراه او به مدینه می‌رود؛ ایشان در مدينه، پیامبر اکرم (ص) را دیدار کرده و به اسلام ایمان می‌آورد؛ رسول اکرم (ص)، نیز او را آزاد کرده و «سلمان» نامیدند؛ نام ایرانی سلمان، «روزبه» بوده؛ و مکان تولد ایشان طبق نظر مشهور، روستای جی در منطقه اصفهان بوده است؛ (الطبقات الکبری، ج۴، ص۵۶) سلمان فارسی از صحابه‌ی بزرگ و از مشاورین امین پیامبر اسلام (ص) بوده و در جنگ‌های صدر اسلام حضور مؤثر داشته و طبق تاریخ پس از غزوه خندق، هیچ جنگی از ایشان فوت نشده است؛ طرح زیرکانه کندن خندق دور شهر مدینه در جنگ احزاب و همچنین ساخت منجنیق در نبرد طائف از پیشنهادات نظامی این مسلمان ایرانی بوده است. طبق روایات شیعه و اهل‌سنت، حضرت سلمان، از مخالفان جریان سقیفه بوده و به همراه مقداد، ابوذر، عبادة بن صامت، ابوالهیثم بن تیهان، حذیفه و عمار پس از این که از واقعه سقیفه خبردار شدند، در شب، دور هم جمع شدند تا مجدداً امر خلافت را در شورایی متشکل از مهاجرین بررسی کنند. (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۱، ص۲۲۰) حضرت سلمان، احتجاجات فراوانی در مخالفت با واقعه سقیفه دارند، چنانچه بلاذری در انساب الاشراف، ج۱، ص۵۹۱، از قول ایشان چنین آورده: «لَو بايَعوا عَلِيّا لَأَكَلوا مِن فَوقِهِم و مِن تَحتِ أرجُلِهِم: «اگر با علی (ع) بیعت می‌کردند، برکت از آسمان و زمین بر مردم روی می‌آورد» پیامبر اکرم (ص) و اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) به ایشان علاقه ویژه‌ای داشتند و سخنان بسیاری درباره حضرت سلمان فرموده‌اند که مشهورترین این روایت از پیامبر خداست که فرمودند: «سلمان منا اهل البیت»؛ چنانچه شیخ مفید در صفحه ۳۴۱ کتاب الاختصاص، چنین نقل کرده که: «روزی سلمان فارسی وارد مسجد شد و حاضرین به احترام‌ او بلند شده و در صدر مجلس جایش دادند؛ عمر بن خطاب به بهانه عجمیت و عرب نبودن سلمان، بر این کار حاضرین خرده گرفت و اعتراض کرد؛ پیامبر (ص) با دیدن این صحنه بر منبر رفتند و ضمن اشاره به اینکه انسان‌ها از نظر نژاد و رنگ پوست بر هم برتری ندارند، فرمودند: «سلمان از ما اهل بیت است». همین حدیث نبوی به قول دیگری در کتب اهل‌سنت نیز نقل شده، که بر اساس این روایت در روزهایی که مهاجران و انصار در حال کندن خندق برای مقابله با سپاه احزاب بودند بر سر سلمان فارسی که مردی دانشمند و قدرتمند بود و طراحی و نظارت بر اجرای حفر خندق را برعهده داشت، اختلاف و بحث می‌کردند و هر کدام از آنها، حضرت سلمان را منتسب به خود می‌کردند؛ در این میان، پیامبر(ص) به مهاجرین و انصار فرمودند: سلمان (نه از شما و نه از دیگری است، بلکه) از ما اهل بیت است. (الطبقات الکبری، ج۴، ص۶۲) البته در منابع اهل سنت، سخنان دیگری نیز از پیامبر اکرم (ص) در فضیلت حضرت سلمان نقل شده است؛ از جمله سخنانی که پیامبر (ص)، بهشت را مشتاق علی، عمار و سلمان دانستند و یا حدیثی که بر اساس آن خداوند، پیامبر (ص) را مکلف به دوست داشتن علی، سلمان، مقداد و ابوذر کرده است. (انساب الاشراف، ص۱۲۳) در منابع شیعی نیز روایات فراوانی از اهل‌بیت (ع) در ستایش حضرت سلمان نقل شده و ایشان را از شیعیان نخستین و استواران در دین، معرفی نموده‌اند؛ از جمله این روایات، سخنی از امیرالمؤمنین (ع) است که سلمان، ابوذر، عمار و مقداد را از افرادی دانسته‌اند که خداوند به برکت وجود آنان به مردم روزی می‌دهد. (الخصال شیخ صدوق، ص۳۶۱) آن حضرت همچنین سلمان را دارای علم اول و آخر دانسته‌اند. (تاریخ مدینه دمشق، ج۲۱، ص۴۲۱) همچنین در روایت آمده که در مجلسی در حضور امام صادق (ع) از سلمان فارسی سخن به میان آمد؛ پس حضرت فرمودند: نگویید «سلمان فارسی»؛ بلکه بگویید: «سلمان محمدی»؛ چرا که وی یکی از خاندان ما اهل بیت است. (اختیار معرفة الرجال، ج۱، ص۵۴) حضرت سلمان (ره) عمری بسیار طولانی داشته که برخی مورخین تا ۳۵۰ سال نیز ذکر کرده‌اند و پس از وفات ایشان در مدائن، امیرالمؤمنین (ع) از مدینه به آنجا رفتند و «سلمان محمدی» را شخصاً آماده و دفن نمودند. (بحارالانوار، ج۲۲، ص۳۸۰) ✍️ روحش شاد، یادش گرامی، نامش جاودان و راهش پررهرو باد. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ چهارشنبه ٢۴ ١۴٠٣ 🌙 الأربعاء ٠٩ ١۴۴۶ 🌲 اوت 2024 14 Wednesday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 سالروز شهادت در جنگ (٣٧ق) 🌙 وقوع (٣٨ ق) 🌙 کاروان در (۶١ق) ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 💠 حدیث روز: 💎 پيامبر اکرم (ص): «يَا عَمَّارُ! إِنْ رَأَيْتَ عَلِيّاً قَدْ سَلَكَ وَادِياً وَ سَلَكَ النَّاسُ كُلُّهُمْ وَادِياً فَاسْلُكْ مَعَ عَلِيٍّ فَإِنَّهُ لَنْ يُدْلِيَكَ فِي رَدًى وَ لَنْ يُخْرِجَكَ مِنْ هُدًى» «ای عمار! اگر دیدی علی (ع) به راهی می‌رود و همه مردم به راه دیگر، تو با علی باش! زیرا علی (ع) تو را هرگز بر پرتگاه راهنمایی نمی‌کند و از هدایت خارج نمی‌سازد» 📚 بحارالأنوار، ج٣٨ ص٣٨ https://eitaa.com/ROOZBARG
317.7K
موضوع: «» ✅ تنها می‌توان همچون نمازهاى يوميه و آیات را به جماعت خواند. ✅ خواندن نمازهاى مستحب به جز نماز باران و نماز عيد فطر و قربان، به جماعت صحیح نیست. ✅ نماز قضا را مى‏شود با جماعت خواند چه نماز امام جماعت اداء باشد يا قضا؛ و لازم نيست هر دو يك نماز را بخوانند مثلًا اگر نماز قضاى صبح را با نماز ظهر يا عصر امام جماعت بخواند، اشكال ندارد. 📚 توضيح‌المسائل مراجع، ج١، م١٣٨٨ https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: شاخص         ✍️ مناسبت روز: نهم صفر، سالروز شهادت جناب عمار بن ياسر (ره) از صحابه‌ی برجسته پیامبر خدا و حضرت امیرالمؤمنین (ع) است که در تمامی دوران زندگی با بصیرت کامل، همواره یار و یاور مخلص و مشاور امین آن حضرات بوده و بالاخره پس از ۹۴ سال زندگی پربرکت در سال ۳۷ هجری قمری به ضرب شمشیر سپاهیان معاویه، در جنگ صفین به فیض شهادت نایل آمد؛ لذا سخن امروز را به این شخصیت بصیر و شجاع اختصاص می‌دهیم؛ درخشش صفحات تاریخ، مدیون تاریخ‌سازانی است که در زمانی حساس به نقش‌آفرینی خطیر خود پی‌بردند و به بهترین شکل آن را ایفا کرده‌اند؛ در این میان، «عمار یاسر» یکی از بی‌بدیل‌ترین شخصیت‌های تاریخ اسلام است؛ او یکی از «ارکان اربعه‌ی شیعه» به شمار می‌آید؛ «سلمان، مقداد، ابوذر و عمار» چهار شخصیت ممتازی هستند که از دیدگاه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به عنوان ارکان اربعه یعنی چهار رکن و بنیان اساسی شیعه‌ مشهورند. «عمار» فرزند «یاسر» و «سمیه» از خانواده‌هاى اصیل عرب و مسلمانان پیشگام و اولین شهیدان اسلام است که در راه دین، متحمل شکنجه‌های بسیار شدید از جانب ابوجهل و همفکران او شده و سرانجام به مقام بلند شهادت نائل شدند؛ عمار فرزند جوان آنها نیز در سایه شفاعت جوانان مکه و ابراز انزجار صورى از آیین اسلام، نجات یافت؛ او، با قلبى مالامال از عشق به خدا و رسول او، دوران سخت آغاز اسلام در مکه را پشت سر گذاشت و به همراه رسول خدا (ص) به مدینه هجرت نمود و همه توان خود را در خدمت به اسلام و قرآن و در رکاب پیامبر خدا به کار گرفت؛ [اعیان الشیعه، ج۸، ص۳۷۳] ستایش‌هاى فراوان رسول خدا از عمار یاسر، از وی در میان مسلمانان، چهره‌اى محبوب، الگوى ایمان، اسوه‌ی حق و تجسم ارزش‌هاى قرآنى ساخته بود؛ چنانچه حضرت، عمار را یکى از چهار نفرى معرفی نمودند که بهشت، مشتاق آنان است. [اختصاص، ص ۱۲] او به عنوان سربازى شجاع و با ایمان، همواره در رکاب پیامبر (ص) حضور داشت و در جنگ‌هاى متعدد، با جان‌فشانى و ایثار، ایمان راستین خویش را به اثبات رساند؛ و پس از رحلت پیامبر خدا نیز همچنان در راه دفاع از حق و ولایت و اهل‌بیت استوار ماند و مانند برخی از صحابه بزرگ، دچار انحرافات سیاسى و دنیا طلبى‌هاى شیطانى و جاه‌طلبى نگشت و چون شاهد نادیده گرفته شدن توصیه هاى روشن رسول خدا درباره جانشینی امیرالمؤمنین (ع) بود، در راه دین و حمایت از حضرت امیر (ع) لحظه‌ای غفلت نکرد و با تمام فشار وارده بر او با خلیفه اول بیعت ننمود؛ عمار، همانگونه که در طول حیات پیامبر خدا، مؤمنى جان بر کف و مدافع اسلام بود، در دوران امامت امیرالمؤمنین (ع) نیز شیعه‌اى مخلص و استوار بود؛ وى در دوران حکومت علوى، رئیس نیروهاى حفاظتی در مدینه شد و پس از فتنه‌گرى‌هاى معاویه در شام و پیمان‌شکنى طلحه و زبیر و ایجاد زمینه‌هاى جنگ جمل و صفین، به همراه امام حسن مجتبى (ع) مأمور تجهیز نیروهای کوفه شد؛ «عمار» همواره معیار حق بود؛ چنانچه رسول خدا (ص) فرموده بودند: «ألحَقُّ مَعَ عَمّـار یَدوُرُ مَعَهُ حَیثُ دَار: حق همراه عمّـار است و او هر کجا که باشد، حقّ به دور او می‌چرخد» (الغدیر، ج٩، ص٢۵) از این رو در بُروز فتنه‌ها وقتى کار بر مسلمانان مشتبه مى‌شد، نگاه مى‌کردند که جناب عمار در کدام طرف است و همان جبهه را جبهه حق مى‌دانستند و در نبرد جمل و صفین نیز، وجود عمار در میان لشکریان امیرالمؤمنین (ع) برای صحابه‌ای که کلام پیامبر را شنیده بودند، دلیلى مسلم در باطل بودن جبهه مقابل بود، لذا بصیرت‌افزایی و حماسه آفرینى‌هاى عمار در دفاع از جبهه حق و رسوا کردن سپاه باطل در جنگ جمل و صفین بسیار چشمگیر بود؛ به‌گونه‌ای که طبق روایات، خطابه‌هاى روشنگر او، به سپاهیان حق، بصیرت و شناخت و قدرت می‌داد. [اختصاص، ص ۱۴] براین اساس جناب عمار یاسر را باید «شاخص بصیرت» دانست، چنانچه حتی شهادت ایشان نیز باعث روشنگری و تزلزل شدید در روحیه سپاه شام و رسوا نمودن معاویه شد؛ چراکه رسول خدا بارها فرموده بودند که عمار به دست گروه ستمکار و اهل بغى کشته می‌شود: «تَقتُلُکَ الفِئَةُ ألباغِیَّة» لذا شهادت عمار نیز باعث بصیرت‌افزایی مسلمانان شد. (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج٨) علاقه امیر مؤمنان به جناب عماریاسر تا حدی بود که پس از شهادت او با اشک و دریغ، فریاد «أینَ عمّـار» سر دادند و فرمودند: «به‌راستی که هر کس قتل عمّـار را بزرگ نشمرد و غمگین نشود، از اسلام حظّ و بهره‌ای نبرده است» و سپس حضرت بر او نماز گذاشته و در محل شهادتش، او را به خاک سپردند؛ (بحارالانوار، ج٣٣، ص١٩) آرامگاه عمار با اویس قرنی در سوریه در سال ۱۳۹۳ به دست گروه تکفیری داعش به طور کامل تخریب شد. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ پنجشنبه ٢۵ ١۴٠٣ 🌙 الخمیس ١٠ ١۴۴۶ 🌲 اوت 2024 15 Thursday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ایام آغازین (٣٨ ق) 🌙 کاروان در (۶١ق) ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 💠 حدیث روز: 💎 پيامبر اکرم (ص): «إنَّ قَوما يَتَعَمّقونَ في الدِّينِ، يَمْرُقونَ مِنهُ كما يَمْرُقُ السَّهمُ مِن الرَّمِيَّةِ» «همانا گروهى که در دين تند روى مى‌كنند، همچنان كه تير از هدف مى‌گذرد، از دين بيرون مى روند» 📚 كنز‌العمّال، ح۳۱۵۴۳ https://eitaa.com/ROOZBARG
315.6K
موضوع: « » ✅ اگر انسان نداند نمازى را كه امام جماعت مى‏خواند، نماز واجب يوميه است يا نماز مستحب، نمى‏تواند به او اقتدا كند. ✅ اگر امام جماعت ايستاده باشد و مأموم نداند كه در كدام ركعت است مى‏تواند اقتدا كند ولى بايد حمد و سوره را به قصد قربت بخواند. ✅ كسى كه ايستاده نماز مى‏خواند نمى‏تواند به كسى كه نشسته يا خوابيده نمازمى‏خواند اقتدا كند و كسى‏كه نشسته نمازمى‏خواند نمى‏تواند به كسى كه خوابيده نماز مى‏خواند اقتدا نمايد. 📚 توضيح‌المسائل مراجع، ج١، م١۴١٠،١۴۴۶و١۴۵۵. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «، بزرگترین خطر برای اسلام و مسلمین»         ✍️ مناسبت روز: در ایام آغازین در سال ۳٩ هجری قمری، بین سپاهیان امیرالمؤمنین (ع) و فرقه‌ی تکفیری خوارج قرار داریم؛ لذا سخن امروز را به این موضوع اختصاص می‌دهيم؛ پیدایش «خوارج» یکی از انحرافات بزرگ سیاسی و فکری در تاریخ اسلام است؛ و در حقیقت، ظهور این فرقه‌ی تکفیری، سمبل گرایش افراطی برخی از مسلمانان در عرصه اندیشه‌ی سیاسی و اجتماعی است؛ ❓اما سؤال مهم این است که چگونه چنین جریانی افراطی و بی‌منطقی در میان مسلمین پدید آمد؟ ✅ در جواب این پرسش باید بدانیم که پیدایش فرقه‌ی «خوارج» به صورت رسمی در جنگ «صفّین» شکل گرفت و زخم بزرگی در پیکر جامعه اسلامی به‌وجود آورد؛ این گروه جاهل، متعصب و پرخاشگر که نقاب تقوا و دینداری بر چهره داشتند، انحراف خود را از عدم تبعیت از قرآن ناطق و ولی زمان خود، حضرت امیرالمؤمنین (ع) آغاز کرده و سپس با تفسیر به رأی از قرآن کریم و ایجاد عقاید و باورهای افراطی و دور از منطق، دیگر مسلمانان را کافر نامیده و همواره در طول تاریخ برای اسلام و مسلمین مشکل‌ساز بوده‌اند؛ آن‌ها در جهان اسلام پی در پی فتنه‌انگیزی کرده و مشکلات زیادی برسر راه حاکمیت اسلام و مسلمین پدید آورده‌اند؛ از این رو امیرالمؤمنین (ع) خوارج را مردمی کم عقل، بی‌بصیرت و آلت دست شیطان دانسته و در نهروان به مصاف جَهل آنها رفته و آنان را نابود نمودند؛ هرچند که متأسفانه باقی ماندگان این تفکر تکفیری، بالاخره امیر مؤمنان را در محراب مسجد کوفه به شهادت رساندند؛ ✍️ نکته بسیار مهم و قابل‌توجه این است که «خوارج» را نباید جریانی تاریخی و تمام‌شده دانست! بلکه متأسفانه این تفکر متحجرانه و تکفیری در طول تاریخ، همواره تکرار شده و به عنوان خطری جدی برای جامعه اسلامی و بهترین آلت دست برای منافقین و دشمنان اسلام و مسلمین بوده و هستند که به تعبیر استاد شهید مرتضی مطهری (ره): «هم‌اکنون نیز نهروانی‌های فراوانی وجود دارند و مانند عصر و عهد امیرالمؤمنین (ع)، خطرناک‌ترین دشمن داخلی اسلام همین‌ها هستند، همچنان ‌که معاویه‌ها و عمروعاص‌ها نیز همواره وجود داشته و دارند و از وجود «نهروانی» ها... به موقع استفاده می‌کنند... و این جریان همواره در دنیا ادامه دارد...» (جاذبه ودافعه علی "ع"، ص ١٣٩) چنانچه در زمان حاضر نیز تفکرِ خوارج، در قالب گروه‌های تکفیری داعش، القاعده، النصره و... متبلور شده، و چهره‌ای زشت، خشن و خونریز از اسلام متحجر را در جهان معاصر به نمایش گذاشته‌ است؛ بنابراین باید این جریان تکفیری و تندرو را همواره به‌عنوان بزرگ‌ترین خطر مستمر و نهفته در مقابل اسلام ناب و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام معرفی نمود و بر ضرورت تداوم هوشیاری جبهه حق در برابر این جریان منحرف تأکید کرد، چنانچه امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «جهاد با خوارج، برترین جهاد است و والاترینِ شهیدان، شهیدان در پیکار با آنها و برترینِ مجاهدان، پیکارگران با خوارج هستند» (دعائم الإسلام/ ج ١/ ص ٣٩٣) ✍️ بر این اساس مسلمانان جهان، همواره باید هوشیار بوده و دو نکته را هرگز فراموش نکنند که: 1️⃣ «خوارج» بر اثر «بی‌بصیرتی» و «عدم تبعیت مطلق از ولی زمان خود» و «تفسیر به‌رأی از قرآن و دین به وجود آمدند و این خطر همیشه در کمین افکار و عقاید واعمال همه‌ی ماست؛ 2️⃣ به تصریح روایتی که از حضرت امیرالمؤمنین (ع) گذشت، امروزه نیز مبارزه با خوارج زمان، وظیفه همه‌ی مسلمانان جهان است و رزمندگان و شهدای مدافع حرم که در برابر داعش و دیگر گروه‌های تکفیری زمان صف کشیده‌اند، از برترین و با فضیلت‌ترین مجاهدان و شهیدان تاریخ‌اند‌؛ ✍️ و بالاخره سخن امروز را باسلام و صلوات به روح پرفتوح همه‌ی شهدای مدافع حرم، بالاخص سردار دل‌ها، شهید سلیمانی عزیز که در برابر تکفیری‌ها مردانه ایستادند به پایان می‌بریم. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ جمعه ٢۶ ١۴٠٣ 🌙 الجمعة ١١ ١۴۴۶ 🌲 اوت 2024 16 Friday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 کاروان در (۶١ق) ☀️ سالروز ورود اولین گروه جنگ تحمیلی به ایران اسلامی (١٣۶٩ش) ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 💠 حدیث روز: 💎 امام صادق (ع): «إنَّ الحُرَّ حُرٌّ على جميعِ أحْوالِهِ، إنْ نابَتْهُ نائبَةٌ صَبرَ لَها ، و إنْ تَداكَّتْ علَيهِ المَصائبُ لَم تَكْسِرْهُ و إنْ اُسِرَ و قُهِرَ و اسْتُبْدِلَ باليُسرِ عُسرا...» انسانِ آزاده در همه حال آزاده است؛ اگر بلا و سختى به او رسد، شكيبايى ورزد؛ و اگر مصيبت‌ها بر سرش فرو ريزند، او را نشكند؛ هرچند که به اسيرى افتاده و مقهور شود، و آسايش را از دست داده و به سختى افتد...» 📚 الكافی: ۲/۸۹/۶ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: ایام حماسه بزرگ موضوع: «» ❓با توجه به مسائل روز، آیا زیارت اربعین در این برهه از زمان واجب است؟ ✅ زیارت اربعین مستحب است. ❓آیا  پیاده‌روی اربعین ثواب دارد؟ ✅ این کسانی که این راه را طی کردند و این حرکت عاشقانه و مؤمنانه را انجام می‌دهند، واقعاً دارند (کار) حسنه‌ای را انجام می‌دهند... ❓ایام زیارت اربعین نزدیک است، و فرصت کافی برای گرفتن گذرنامه موجود نیست؛ آیا بنده می‌توانم با گذرنامه برادرم با رضایت او به زیارت اربعین بروم؟ آیا رفتن به این زیارت منع شرعی دارد؟ ✅ در هر صورت رعایت قوانین و مقررات لازم است؛ و تخلّف از آن جایز نیست. 📚 منبع: leader.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» ✍️ مناسبت روز: در ۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹ شمسی، میهن اسلامی ما، شاهد حضور اولین گروه از آزادگان سرافرازی بود که در هشت سال دفاع مقدس مجاهدانه از دین و شرف و ناموس کشور ایران پاسداری کرده و پس از سال‌ها اسارت در زندان‌های مخوف رژیم بعثی عراق، قدم به خاک پاک میهن اسلامی خود گذاشتند؛ آزادگانی که به راستی باید آنان را پرچمداران عزت و استقامت، و راضی‌ترین افراد به قضای الهی دانست، چنانچه در سال‌های سخت اسارت، خود را از زنجیرهای نفسانی رهانیده، و به حق، مدال «آزادگی» را کسب کرده‌اند؛ البته امروز، علاوه بر تقدیر از صبر عظیم آزادگان، می‌بایست به شکیبایی و صبر جمیل خانواده این آزاد مردان نیز اشاره کرد، پدران و مادران و همسرانی که وعده الهی «وَبَشِّرِ الصَّابرِین»، برای آن‌ها تحقق یافت و پس از سال‌های نگرانی و اضطراب، چشمان منتظرشان به دیدار یوسف کنعانیشان روشن شد؛ لذا مسلماً مقام و اجر و پاداش آنان نیز هم‌چون آزادگان سرافراز است؛ چنانچه رهبر معظم انقلاب فرمودند: «اجر آزادگان یک طرف؛ و اجر خانواده‌ آنان، همسران، فرزندان، پدرها، مادرها، و نزدیکان، یک طرف... احساس آن‌ها سخت‌تر و تلخ‌تر از احساس خانواده‌ی شهدا بود... لذا اجر آنها هم خیلی والا و بلند است...» (سخنان معظم‌له مورخ ۱۳۹۱/۰۵/۲۵) بنابراین یکی از نکات درس‌آموز در روز ورود آزادگان به ایران اسلامی، توجه به صبر و استقامت ستودنی آنان و خانواده گرامی ایشان است؛ ✍️ اما نکته مهم دیگر که باید در این روز مورد توجه قرار گیرد، مسئله‌ی «عبرت‌آموزی و تحقق سنت الهی» است، چنانچه رهبر فرزانه انقلاب در این زمینه نیز فرمودند: «شاید آن روزی که اسیر جنگ تحمیلی، جوان مسلمان ایرانی... در آن سلول با آن شکنجه‌ها زندگی می‌کرد، به حسب ظاهر دریچه‌ی امیدی به روی او باز نبود؛ شاید تصور می‌کرد که در این وضعیت... سرانجامی جز مرگ و کشته شدن نداشته باشد؛ (اما) امروز واقعیت را نگاه کنید، ببینید چه اتفاقی افتاده است؛ آنها کجایند! شما (آزادگان) کجائید! این یک عبرت است؛ این نشانه‌ی درستی و راستی و صدق وعده‌ی الهی است؛ (ما باید) به وعده‌ی الهی ایمان بیاوریم؛ به راست بودن وعده‌های الهی، باور و اعتقاد عمیق پیدا کنیم؛ اگر (خداوند) می‌فرماید: «وَ لَيَنْصُرَنَّ اللهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللهَ لَقَوِيٌّ عَزيزٌ»(حج/۴٠): (كسانى را كه خدا را يارى كنند، يارى مى‌كند) معنای آن را درک کنیم؛ آن روز شما در مقابل مأمور شکنجه یا رئیس زندان یا مأمور بعثی مواجه بودید با آن فشار؛ امروز ملت ایران در مقابل آمریکا مواجه است با چالش‌های (مختلف)؛ اما همان قضیه است... و وعده‌ی خدا راست است..؛ امروز هم همین مسئله برای ملت ایران هست؛ اگر ما آنچه که خدای متعال گفته، عمل کنیم، هم‌چنان که شما در دوران اسارت عمل کردید؛ قطعاً پیروزی با ملت ایران است؛ این یک عبرت (و درس) است؛ (ببینید) آنهایی که به شما می‌گفتند تا ابد باید در این زندان بمانید، یا می‌گفتند شما را اعدام خواهیم کرد، خودشان به زباله‌دان تاریخ افتادند، خودشان اعدام شدند، خودشان نابود شدند؛ (اما) شما امروز بحمداللّه در جمهوری اسلامی، سرافراز و با عزت دارید زندگی می‌کنید؛ این درس است! یک بار دیگر هم ما در گذشته این درس را داشتیم؛ بعضی‌هامان باور نمی‌کردیم که در دوران اختناق و طاغوت (بتوانیم پیروز شویم)؛ کسانی می‌گفتند آقا، «مشت است و درفش»، بی‌خود ایستادگی و مقاومت می‌کنید! یک عده‌ای هم می‌گفتند نه، «صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِر»: «از ميان مؤمنان مردانى هستند كه آنچه را با خداوند پيمان بسته بودند صادقانه وفا كردند، برخى از آنان پيمانشان را عمل كردند (و به شهادت رسيدند) و بعضى ديگر در انتظار (شهادت) هستند...» (احزاب/٢٣)؛ (در هر حال) خدای متعال حادثه‌ای را پیش آورد که در دنیا هیچ‌کس باور نمی‌کرد! نه این‌که در ایران کسی باور نمی‌کرد، بلکه در دنیا هم کسی باور نمی‌کرد که آنچه آمریکایی‌ها آن را جزیره‌ی ثبات می‌دانستند، اینجور دستخوش طوفانی بشود که در نهایت به انزوای آمریکا، به انزوای استکبار، به انزوای انگلیس و عمّال و مزدورانشان منتهی شود؛ امروز هم همین است؛ امروز هم شما دنیا را نگاه کنید؛ نشانه‌هایی هم پیداست؛ مکرر عرض کردیم؛ دنیا در حال عبور از یک گذرگاه و رسیدن به یک وضع جدید و ماجرای جدیدی است؛ رفتار ما، نیت ما، عمل ما در شکل‌گیری این وضعیت جدید، تعیین‌کننده است؛ برای این‌که دلهامان قرص شود، برای اینکه راه را گم نکنیم، زندگی شما آزادگان می‌تواند برای ما یک ستاره‌ی راهنما باشد...» (سخنان معظم‌له مورخ ۱۳۹۱/۰۵/۲۵) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا