eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.7هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ موضوع امروز: « (٢)» مناسبت روز: در ایام قرار داریم و دیروز عرض کردیم که عامل شهادت حضرت زهرا (س) فقط چند نفر خاص نبودند، بلکه عامل اصلی آن، خیانت و سکوت و غفلت مردم بود و سپس به یکی از دلایل مهم این سکوت شرم‌آور پرداخته و آن را سطحی‌نگری مردم دانسته و عرض کردیم که متأسفانه مردم به آینده اسفبار عدم حمایت از ولایت، و عدم مبارزه با استکبار زمان دقت نکردند و همین موضوع علاوه بر ایجاد فاجعه فاطمیه، تمامی سختی‌ها و گرفتاری‌ها را گریبانگیر آنها نمود. در ادامه، تدبّر در قرآن کریم و عبرت از سرگذشت پیشینیان را به عنوان بهترین راه‌ برای عدم تکرار این جنایت تاریخی و ایجاد نگاه عمیق و کلان دانستیم و با اشاره به آیه ١٣٩ آل‌عمران که بعد از شکست مؤمنان در جنگ احد نازل شده، وعده بزرگ الهی در رابطه با برتری و پیروزی مؤمنین را متذکر شدیم: «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»: «نه سستی کنید و نه کم کاری و نه غصه بخورید، چرا که شما برتر هستید! البته به شرطی که مؤمن باشید» و سپس گفتیم ممکن است مؤمنین مانند «جنگ احد» در زمانی هم به ظاهر شکست بخورند؛ اما باید بدانند که این وعده صادق الهی است که: «فَإِنَّ حِزْبَ‌اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ» و همه‌ی قدرت‌ها در برابر قدرت خداوند هیچ هستند: «يَدُاللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِم»؛ لذا انسان مؤمن، هرگز از دشمن نهراسیده و ولیِّ زمان خود را تنها نخواهد گذاشت. ✍️ چنین ایمان و شجاعتی اثر قرآن در وجود انسان است؛ چراکه قرآن شبیه یک استاد اخلاقِ تمام، درجا اثر می‌گذارد و عمل می‌کند! لذا به انسان نمی‌گوید حالا نسخه‌های مرا عمل کن تا ببینم چه می‌شود؟! «قرآن» تمامی محاسبات دنیوی و معادلات ذهنی آدمی در مسائل سیاسی و اجتماعی را دگرگون می‌کند؛ نظام محاسباتی انسان را نسبت به رفاه‌طلبی و لذت‌های واهی و زودگذر دنیا تغییر داده و لذت‌های واقعی همچون ایثار و شهادت را معنا می‌کند و آن را به‌عنوان بهترین زندگی معرفی می‌کند: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ»: «هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مرده‌اند! بلکه آنان زنده‌اند و نزد پروردگارشان (بهترین) روزی داده می‌شوند» (آل‌عمران/۱۶۹) در این نظام محاسباتی، دیگر شهادت مرگ و نابودی نیست، بلکه عالیترین مقام زندگی است! با این نگاه قرآنی، دیگر از شهادت سرداران مقاومت متأسف نمی‌شویم و به سمت ناامیدی و ترس نمی‌رویم، بلکه غبطه خورده و می‌فهمیم که شهدای مقاومت، هم‌اکنون دستشان بازتر است و بهتر و بیشتر می‌توانند به جبهه مقاومت کمک کنند؛ چنانچه رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: «روح شهدای مقاومت نه تنها ناظر بلکه در میدان مبارزه حضور جدی دارند» و فرمودند: «شهید سلیمانی برای آمریکا بسیار خطرناک‌تر از سردار سلیمانی است»؛ این اثر آن زندگی جاودانه نزد خداوند است که در قرآن بشارت داده شده؛ لذا اگر کسی از استکبار واهمه داشته و از کشته شدن می‌ترسد، باید نگاهش را تغییر دهد و به قول سهراب سپهری، «چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید»؛ آن‌وقت معنای «وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ» درک می‌شود، چراکه در مقابله با استکبار یا پیروزی ظاهری حاصل می‌شود و یا به شهادت می‌رسیم؛ که هر دوی این‌ها برای انسان مؤمن، برتری، و معادله دو سر بُرد است. بر این اساس سلیمانی‌ها، نصر‌الله‌ها و سنوارها، مصداق واقعی «وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ» هستند و همواره زنده‌ و شادمانند! چنانچه قرآن می‌فرماید: «فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه»؛ «شهدا بخاطر نعمت‌های فراوانی که خداوند از فضل خود به ایشان بخشیده است همواره شادمانند». (آل‌عمران/١٧٠) آنها پیام خوشی هم به ما می‌دهند: «وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ»: «شهدا به کسانی که از پی ایشانند و هنوز به آنان نپیوسته‌اند، مژده می‌دهند که از مرگ نترسند، چراکه غمی برایشان نیست!» لذا ترس از دشمن، ناشی از خطای محاسباتی است! وگرنه کسی که به خدا اطمینان داشته باشد، اگر همه‌ی دشمنان هم جمع شوند، نمی‌ترسد: «الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَااللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ»: «اينها کسانی بودند که به آنان گفتند: دشمنان برای حمله به شما اجتماع کرده‌اند؛ پس از آنها بترسید! اما این سخن بر ایمانشان افزود و گفتند: خدا ما را کافی است و او بهترین حامی ماست». ✍️ در پایان بدیهی است که اگر انصار و مهاجرین چنین نگرش قرآنی داشتند، هرگز حادثه بزرگ فاطمیه و شهادت حضرت زهرای مرضیه به وجود نمی‌آمد! https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ یکشنبه ٢٧ ١۴٠٣ 🌙 الأحد ١۵ ١۴۴۶ 🌲 نوامبر 2024 17 Sunday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ایام 🌙 سالروز ولادت حضرت (ع) به روایتی (٣٨ه‌ق) ☀️ سالروز شهادت سرلشکر پاسدار مهدی به همراه برادرش مجید (۱۳۶۳ ش) 💠حدیث روز 💠 💎 امیرالمؤمنین (ع): «أحسَنُ العَدلِ نُصرَةُ المَظلومِ» «زيباترين عدالت، يارى دادن ستمديده است» 📚 غررالحكم، ح٢٩٧٧ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
558.5K
مناسبت: «سالروز شهادت سردار پاسدار مهدی موضوع: ❓اقدام به دفاع از اسلام هنگام تشخیص خطر برای اسلام، بدون رضایت والدین چه حکمی دارد؟ ✅ دفاع از اسلام و مسلمين واجب است و متوقف بر اذن والدين نيست، ولى در عين حال سزاوار است که انسان تا مى‏تواند رضايت آنان را جلب کند. ❓اگر‌ فرض کنیم که حفظ اسلام ناب محمدی (ص) متوقف بر ریختن خون نفس محترمی باشد، آیا این کار جایز است؟ ✅ ريختن به ناحقِ خونِ نفسِ محترمه شرعاً حرام است و با احکام اسلام ناب محمدى(ص) تعارض دارد؛ بنابراين سخن مزبور که حفظ اسلام ناب محمدى متوقف بر ريختن خون انسان بی‌گناهى باشد، بى‌معنى است! ولى اگر منظور از آن، اقدام مکلّف به جهاد فى سبيل الله و دفاع از اسلام ناب محمدى در مواردى است که احتمال کشته شدن او وجود دارد، در اين فرض، موارد مختلف است؛ اگر مکلف طبق تشخيص خود احساس کند که کيان اسلام در خطر است، بايد براى دفاع از اسلام قيام کند، حتى اگر در معرض کشته شدن قرار گیرد. 📚 أجوبة الاستفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: « » ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم دفاع مقدس، به‌عنوان سالروز شهادت فرمانده رشيد لشکر ١٧ علی بن ابیطالب (ع) «» ثبت شده است، لذا سخن روز را با سلام و صلوات به روح بلند این سردار سرافراز آغاز می‌نمائیم؛ شهید مهدی زین‌الدین در سال ١٣٣٨ شمسی در خانواده‌ای متدین در تهران متولد شد و در پنج سالگی به دلیل فعالیت‌های مبارزاتی پدرش، ابتدا به خرم آباد مهاجرت و سپس در شهر مقدس قم ساکن شد؛ او از کودکی دارای نبوغ ویژه بود و در کنار تحصیل در بیشتر فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مذهبی با پدر همراهی می‌نمود؛ زین‌الدین پس از اخذ دیپلم، در کنکور سراسری شرکت کرده و در رشته پزشکی با رتبه چهارم قبول شد و در دانشگاه شیراز مشغول به تحصیل گردید؛ اما پس از مدتی به دلیل حفظ دین و ناموس و میهن خود، حضور در جبهه‌ی حق علیه باطل را اَقدَمِ بر تحصیل دانست و عازم جبهه‌ی نبرد شد؛ او ابتدا عضو جهادسازندگی و سپس به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و از زمان آشوبِ کردستان در جبهه حق علیه باطل حضور داشت؛ زین‌الدین در سن ٢٠ سالگی مسئول اطلاعات سپاه قم و سپس مسئولیت اطلاعات سپاه دزفول را برعهده گرفت و پس از چند سال فعالیت خالصانه و اثبات زکاوت و درایت خود، در سن ٢٣ سالگی به عنوان فرمانده لشگر ١٧ علی بن ابیطالب (ع) منصوب شد و سرانجام پس از چند سال رشادت و افتخار، در چنین ایامی در سال ١٣۶٣ به آرزوی دیرینه خود یعنی شهادت نائل شد. ✍️ درباره سبک زندگی شهید مهدی زین‌الدین، خاطرات زیادی توسط همسر، خانواده و همرزمان او ثبت شده، که می‌توان «قلب مؤمن و سرشار از آرامش و عشق به خدا و اهل‌بیت (ع)، مهر و محبت فراوان به پدر و مادر و همسر، شجاعت و صلابت، موفقیت و نبوغ، برنامه‌ریزی و فرماندهی کم‌نظیر جنگی» را به‌عنوان بخش کوچکی از خصوصیات این سردار بزرگ نام برد؛ 👈 تواضع و دوری از «غرور و تکبر»، یکی دیگر از ویژگی‌های شهید زین‌الدین بوده است، چنانچه همرزمان او نقل می‌کنند که: آقا مهدی، مردی خاکی و بی غرور بود، همیشه لباس بسیجی به تن داشت، پوتین هایش رنگ و رو رفته بود و موهای سرش را مانند سربازان عادی می‌تراشید‌؛ او بسیار متواضع بود، توجه زیادی به زیردستان داشت و همواره در گفتار و رفتار رعایت ادب را می‌نمود؛ او هرگز به دنبال تشریفات و در بند پُست و مقام نبود‌؛ با آنکه فرمانده لشگر بود، اما راحت و بی تکلّف در جمع رزمندگان حضور داشت؛ با آنها غذا می‌خورد؛ درد دل‌هایشان را می‌شنید و از همه مهم‌تر، به آنان بسیار احترام می گذاشت لذا همه رزمندگان شیفته او بودند‌؛ در وجود او، به جای تکبر و غرور، سَرتاپا «عزّت و آزادگی» بود، گویی با اقتداء به سالار شهیدان، مصداق این کلام الهی شده بود که: «وَلِلّهِ العِزَّهُ وَلِرَسولِهِ وَلِلمُؤمِنینَ: و عزّت از آن خدا و پیامبر او و مؤمنان است» (منافقون/۸) لذا دشمنان بعثی با همه‌ی کثرت و توانمندی، و سلاح‌های پیشرفته و سنگرهای مستحکم، در برابر قدرت ایمان و عزت او، ذلیل و حقیر بودند؛ به‌گونه‌ای که صلابت و آرامش او در جنگ، همه را متعجب کرده بود؛ او عاشق امام حسین (ع) بود، لذا او را «سردار عشق» نامیده‌اند؛ چنانچه در بخشی از وصیت‌نامه خود آورده: «اولین شرط لازم برای پاسداری از اسلام، اعتقاد داشتن به امام حسین(ع) است؛ هیچ کس نمی‌تواند پاسداری از اسلام کند، در حالی که ایمان و یقین به اباعبداللّه (ع) نداشته باشد... اگر امروز ما پاسدار خون شهدا هستیم و اگر مشیت الهی بر این قرار گرفته که به دست شما رزمندگان و ملت ایران، اسلام در جهان پیاده شود و زمینه ظهور حضرت امام زمان(عج) فراهم گردد، به واسطه عشق، علاقه و محبت به امام حسین(ع) است؛ لذا من وصیت می‌کنم شما را، به عمل به وظیفه (و تکلیف) و حسین وار، زندگی کردن...» 💠 یادش گرامی، نامش جاودان، راهش پر رهرو، و زندگی پرافتخارش الگوی جوانان ایران اسلامی باد. 📚 منبع: کتاب «تنها زیر باران» اثر مهدی قربانی https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ دوشنبه ٢٨ ١۴٠٣ 🌙 الإثنين ١۶ ١۴۴۶ 🌲 نوامبر 2024 18 Monday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ایام 💠حدیث روز 💠 💎 حضرت فاطمه (س) هنگام ملاقات خلیفه اول و دوم در اواخر عمر فرمودند: «إنّی اُشْهِدُاللّهَ وَ مَلائِکَتَهُ، انَّکُما اَسْخَطْتُمانی، وَ ما رَضیتُمانی، وَ لَئِنْ لَقیتُ النَبِیَّ لا شْکُوَنَّکُما إلَیْهِ» «خدا و ملائکه را گواه می‌گیرم که شما دو نفر مرا خشمناک کرده و آزرده‌اید، و مرا راضی نکردید! و چنانچه رسول خدا را ملاقات کنم شکایت شما را خواهم کرد» 📚 بحارالانوار، ج ۲۸، ص ۳۰۳؛ صحیح مسلم، ج ۲، ص ۷۲؛ صحیح بخاری، ج ۵، ص ۵ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
318K
مناسبت: ایام موضوع: حکم مصرف در مراسم ❓آیا خرج کردن ردّ مظالم برای برگزاری مراسم عزاداری جایز است؟ ✅ ردّ مظالم مصرفش برای فقراست و مصرف آن در امور دیگر جایز نیست. 🔸به طور کلی مظالم به بدهی‌هایی گفته می شود که بر عهده انسان است و صاحب آن‌ها را نمی‌شناسید یا به هیچ وجه به آنها ـ حتی ورثه ـ دسترسی ندارید، که در این صورت باید به اندازه حداقلی که یقین دارید همراه با تورم آن به فقیر بپردازید و اگر جنس موجود باشد، باید عین آن را به فقیر تحویل دهید. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « (س)، (١)» مناسبت روز: در ایام فاطمیه قرار داریم، لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح مطهر بانوی دو عالم حضرت صدیقه کبری (س) آغاز می‌نمائیم؛ یکی از مهم ترین شیوه‌های تعلیم و تربیت، در تمامی مجامع، روشِ الگوگیری است که دین مبین اسلام نیز، بر این اصل مهم برای تربیت و تعالی آدمی تأکید نموده؛ زیرا شخصیت الگو، به عنوان یک نقطه‌ی کانونی در محور رشد و هدایت‌های اخلاقی تربیتی قرار گرفته و در شکل‌گیری رفتار فرد الگوگیرنده، آثار زیادی بر جای می‌گذارد؛ از سوی دیگر، آدمی فطرتاً به دنبال الگو می‌گردد تا رفتار و کردار خویش را با توجه به ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی الگو، تنظیم کند؛ به همين دلیل خداوند متعال در قرآن کریم به برخی از افرادِ الگو، به صورت مستقیم و به برخی از الگوها به‌صورت غیر مستقیم اشاره و بر پیروی و الگوگیری از آنها سفارش نموده است، چنانچه در آیه ٢١ سوره احزاب، رسول گرامی اسلام(ص) را به‌عنوان والاترین الگوی شایسته و اُسوه حسنه معرفی کرده است: «لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ...»؛ در روایات اسلامی نیز بر الگوگیری از پیامبر و اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) تأکید شده و علاوه بر مردانِ نمونه و الگو به برخی از زنان الگو و در رأس آنها به حضرت زهرا (س) اشاره شده تا زنان به دلیل خُلق و خوی، ویژگی‌ها و مسئولیت‌های خاص زنانه، الگویی خاص از جنس خود نیز داشته باشند و از نظر مصادیق اسوه پذیری، به راه و رسم و سیره‌ی اخلاقی و خانوادگی ایشان اقتدا کنند؛ بر همین اساس، حضرت زهرا (س) به عنوان پاره‌ی تن و جلوه‌ی تمام عیار سیره‌ی گفتاری و رفتاری پیامبر اعظم (ص)؛ اسوه و الگویی ملموس برای همه‌ی بشریت، مخصوصاً بانوان عزیز، در همه‌ی زمینه‌ها از جمله عبادت و بندگی خدا، تقوا، حجاب و عفاف، و الگوی چگونه زیستن و معاشرت کردن با والدین، همسر و فرزندان می‌باشند؛ چنانچه حُجّت الهی، حضرت صاحب‌الزمان (عج)، وجود مقدس حضرت زهرا (س) را، اُسوه نیکو و الگوی خویش دانسته‌اند: «إنَّ لِی فی إبنَةِ رَسولِ اللّهِ اُسوَةٌ حَسَنةٌ» (بحارالأنوار، ج ۵٣، ص ١٧۵) ✍️ بنابراین در این مجال کوتاه، به گوشه‌ای از سیره فاطمی برای الگوگیری اشاره می‌نماییم: 1️⃣ بهترین فرزند: حضرت زهرا (س) دختری بی‌نظیر برای مادر و پدر گرامیشان بودند تا آنجا که بعد از رحلت حضرت خدیجه (س)، پیامبر (ص) ایشان را «ام‌ابیها» نامیدند؛ چراکه فاطمه(س) همچون مادر به پیامبر(ص) محبت می‌ورزیدند و از ایشان نگهداری کرده و زخم‌ها و درد و رنج‌های حضرت را درمان می‌نمودند. [فاطمة الزهرا(س) بضعة قلب مصطفی(ص)، ج۱، ص۲۰۴] 2️⃣ بهترین همسر: حضرت فاطمه (س) در آیین همسرداری نیز یگانه روزگار و به معنای واقعی شریک و همراه و همراز همسر گرامیشان بودند؛ چنانچه گاهی به علت وضعیت مهاجرت و دوران و شرایط تنگنای اقتصادی حاکم بر مسلمانان و جنگ‌های پی‌درپی، در خانه‌ی امیرالمؤمنین (ع) حتی غذای اندکی وجود نداشت و حضرت فاطمه (س) و فرزندان کوچکشان گرسنه می‌ماندند؛ اما هرگز چیزی به همسر گرامیشان نمی‌گفتند و از ایشان کوچکترین گلایه و درخواستی نمی‌کردند و حتی به پدر بزرگوارشان نیز در این موارد، سخنی نمی‌فرمودند؛ زیرا بیمِ آن داشتند که همسر عزیزتر از جانشان، نتواند خواسته ایشان را برآورده نموده و شرمنده شود. سیره‌ی حضرت زهرا (س) در همسرداری چنان بود که امیرالمومنین (ع) فرمودند: «سوگند به خدا ،که فاطمه (س) هیچ‌گاه مرا خشمگین نکرد و در هیچ کاری از من سرپیچی ننمود و من هرگاه به فاطمه نگاه می کردم، غم و اندوه از دلم زدوده می‌شد» (بحارالانوار،جلد۴٣، صفحه ١٣۴» ✍️ این مبحث ادامه دارد... 🏴«سوزبرگ شهادت»: روزهای آخر عمر حضرت فاطمه بود و امیرالمؤمنین (ع) كنار بستر همسر عزیزشان از بی‌بی پرستاری می‌کردند؛ شیخ مفید و شیخ طوسی هر دو در اَمالی خودشان نقل كردند: «و كان یمرضها بنفسه» حضرت شخصاً پرستاری می‌كردند؛ و از بین مردم مدینه، فقط اسماء به حضرت كمك می‌كرد: «وتعینه على ذلك أسماء بنت عمیس»؛ لذا شبی هم كه می‌خواستند، فاطمه را درون قبر بگذارند، مَحرمی نبود که به امیرالمؤمنین (ع) کمک کند!ناگهان حضرت دیدند، دو دست شبیه به دست‌های رسول خدا(ص) از میان قبر پیدا شد تا فاطمه را تحویل گرفته و به درون قبر برد‌؛ اما امیرالمؤمنین (ع) چطور امانت را به پدر برگرداند! امانتی که سالم تحویل گرفتند، اما امروز باید با صورت نیلی، پهلوی شکسته و بازوی ورم کرده تحویل پدر دهند... «ألا لعنت الله علی القوم الظالمین من الأولین و الأخرين» 📚 جلاءالعيون علامه مجلسی، ص ١۴۵ و مناقب ابن شهر آشوب، ج ٣، ص ٣۶۵. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ سه‌شنبه ٢٩ ١۴٠٣ 🌙 الثلاثاء ١٧ ١۴۴۶ 🌲 نوامبر 2024 19 Tuesday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ایام 💠 حدیث روز 💠 💎 حضرت فاطمه‌ (س): «إذا حُشِرتُ یَومَ القِیامَةِ أشفَعُ عُصاةَ اُمَّةِ النَّبِیّ‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله» «آن‌گاه که در روز قیامت برانگیخته شوم، گناهکاران امّت پیامبر اسلام را خواهم کرد» 📚 إحقاق‌الحقّ، ج ۱۹، ص ۱۲۹ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
456.8K
مناسبت: ایام موضوع: احکام 1⃣ با نامحرم به غیر ضرورت مکروه است، خصوصاً اگر مخاطب جوان باشد. 2⃣ کردن با غیر همسر، درباره هر چیزی از روی شهوت و لذت طلبی باشد جایز نیست. 3⃣ گفتگو بانامحرم فقط با شرایط زیر جایز است: ⛔️ به قصد لذت وریبه نباشد. ⛔️ با صحبت کردن به گناه آلوده نشوند. ⛔️ حتی خوف افتنان (به فساد افتادن) نیز نباشد. ⛔️ خانم‌ها هنگام صحبت کردن صدای خود را نازک ولطیف نکنند. 4⃣ اگر مردی بداند چنانچه با صحبت کند به گناه خواهد افتاد نباید با اوصحبت کند، خواه زن به گونه‌ای صحبت کند که مرد را به گناه بیندازد یا درباره مطلبی صحبت کند که مرد به گناه بیفتد. 5⃣ اگر مردی به قصد به گناه انداختن نامحرمی با او کند، فعل حرام انجام داده است. 6⃣ همچنین رد وبدل کردن سخنان از طریق تلفن، موبایل، شبکه‌های مجازی و ... با هر نگیزه‌ای است. 📗 : ۱. العروه الوثقی ج۲ نکاح با استفاده از مساله ۲۹ ۲. استفتائات امام ج ۳ س ۵۲ ۳. اجوبه الاستفتائات س ۱۱۴ ۴. استفتائات جدید محسن محمودی ج ۲ ص۳۳ ۵. احکام دو دقیقه ای محموداکبری ج ۳ ص ۵۰ https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « (س)، الگوی هستی (٢)» مناسبت روز: در ایام قرار داریم و در روز گذشته از ضرورت معرفی الگو و اهميت الگوگیری به عنوان یکی از مهم‌ترین شیوه‌های تعلیم و تربیت، در دین مبین اسلام سخن گفتیم و سپس حضرت زهرا (س) را به‌عنوان اسوه و الگویی ملموس برای همه‌ی بشریت، مخصوصاً بانوان عزیز معرفی نمودیم، و در ادامه ابتدا به چگونگی رفتار حضرت زهرا (س) با پدر و مادر به‌عنوان «بهترین فرزند» اشاره نموده و سپس به سیره فاطمی در امر همسرداری به‌عنوان «بهترین همسر» پرداختیم که انشاالله در روزبرگ امروز نیز این مبحث را ادامه می‌دهیم: 🔹یکی دیگر از نکات درس‌آموز و ویژگی‌های الگو در سیره همسرداری حضرت زهرا (س)، «پذیرش مسئولیت فرزندان و انجام همه‌ی کارهای درون خانه بدون هیچ‌گونه مِنّت» بود؛ به‌گونه‌ای که حضرت با وجود چهار فرزند کوچک و حضور مستمر امیرالمؤمنین (ع) در جبهه‌های نبرد، تمامی امورِ داخلی زندگی را انجام داده و هرگز به همسر گرامیشان، گلگی ننمودند تا حدی که حضرت علی (ع) فرموده‌اند: «گاهی در اثر کار بسیار، دست‌های فاطمه مجروح می‌شد... و لباس هایش گردآلود و دودی می‌گردید؛ و در این امور، زحمت و رنج بسیار به او رسید» (بحارالانوار، ج۴٣، ص١٣۴) همچنین در روایت آمده، روزی که پیامبر اکرم (ص)، کارها را بین حضرت علی(ع) و فاطمه(س) تقسیم نمودند و آوردن آب و تهیه هیزم و تمامی کارهای خارج از خانه را برعهده علی(ع) و درست کردن آرد و خمیر و پختن نان و وصله زدن لباس و کارهای درون خانه از جمله مسئولیت کودکان را به عهده فاطمه(س) گذاشتند و حضرت زهرا(س) از اینگونه تقسیم کار، بسیار خشنود شدند؛ (بحارالانوار، ج ۴٣، ص ٨١)؛ چرا که با این دستور، حضرت از برخورد و روبه رو شدن با نامحرمان در بیرون خانه، معاف گردیدند، و این تقسیم کار، مسلماً الگویی بسیار مهم، برای تقویت عفاف و پاکی زنان در جامعه‌ی اسلامی است. 🔹یکی دیگر از ویژگی‌های الگو در روش همسرداری حضرت فاطمه (س)، «عشق و محبت سرشار به همسر» است؛ به‌گونه‌ای که ایشان که خود از سرچشمه محبت و عطوفت فراوان رسول خدا (ص) و حضرت خديجه (س) سیراب شده و قلبشان مملوّ از محبت و عشق بود، تمام سعی و تلاش خود را به کار گرفتند تا خانه را محل عشق و آرامش برای همسر گرامیشان قرار دهند؛ بزرگ بانوی اسلام «جهاد زن را خوب شوهرداری می‌دانستند» (كافى، ج ۵، ص٩) و با همسر گرامیشان، در عالی‌ترین مرحله صفا و مهربانی رفتار می‌نمودند؛ به‌گونه‌ای که در طول زندگی نه تنها هرگز خاطر شوهر را نرنجاندند، بلکه یاوری مهربان در تمامی مراحل زندگی برای ایشان بودند تا جایی که امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: هرگاه به فاطمه (س) نگاه می‌کنم، همه‌ی رنج‌ها و اندوه‌هایم برطرف می‌شود» (بحارالانوار، ج۴٣، ص١٣۴) 🔹از دیگر ویژگی‌های درس‌آموز و الگو در سیره فاطمی، «اطاعت پذیری مطلق حضرت زهرا (س) از همسر» بود، چنانچه در روایت آمده، پس از ماجرای تلخ سقیفه و حمله به خانه‌ی حضرت، خلیفه اول و دوم برای جلب افکار عمومی مردم، به فکر چاره افتادند تا به‌گونه‌ای از حضرت زهرا(س) دلجویی نمایند، لذا مکرر اجازه ملاقات می‌خواستند، ولی حضرت فاطمه (س) که آنها را غاصب خلافت می‌دانستند و در نتیجه حمله آنها، پهلویشان شکسته و فرزند عزیزشان حضرت محسن (ع) را از دست داده و به همسر گرامیشان بی‌حرمتی شده بود، هرگونه درخواستی از طرف آنها را رد می نمودند؛ اما روزی امیرالمؤمنین (ع) وارد منزل شده و فرمودند: فاطمه جان، این دو نفر در پشت درب منزل، منتظر اجازه ورود هستند، آیا اجازه می‌دهید؟ در این هنگام حضرت زهرا (س) فرمودند: «علی جان، خانه، خانه شماست و من همسر شما هستم و من هرگز با امر شما مخالفت نمی‌‌کنم» (اعلام النساء، ج۳، ص۱۲۱۴) ✍️ بنابرآنچه گذشت، «احترام ویژه به همسر»، «حفظ آبرو و اسرار خانه»، «مسئولیت‌پذیری و کار و تلاش بدون مِنّت در درون خانه»، «رعایت حقوق همسر»، «عشق و محبت به همسر»، و «فرمان پذیری از همسر»، تنها بخش کوچکی از ویژگی‌های الگو در سیره فاطمی در رابطه با همسرداری است که بی‌شک الگویی شایسته برای یک زندگی موفق زناشویی است. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ چهارشنبه ٣٠ ١۴٠٣ 🌙 الأربعاء ١٨ ١۴۴۶ 🌲 نوامبر 2024 20 Wednesday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ایام ☀️ ☀️ و فلسفه و بزرگداشت ☀️ روز 💠حدیث روز💠 💎 پیامبر اکرم (ص) : «كُلُّ حسناتِ بنی آدَمَ تُحصِهَا الملإئِكةُ اِلاّ حسناتِ المُجاهدینَ فاِنَّهُم یَعجِزونَ عن عِلمِ ثِوابِها» «فرشتگان تعداد کل ثواب‌ها و حسنات تمام انسان‌ها را می‌دانند مگر ثواب مجاهدین که از شمار و میزان ثواب آن‌ها ناتوان هستند» 📚مستدرک، ج ١١، ص ١٣ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
269K
مناسبت: موضوع: ✍️ یکی از اقسام دفاع، دفاع مُکلّف از خودش، متعلقین و مانند آن است که برخی از احکام آن عبارتند از: ✅ انسان حقّ دارد محارب و مهاجم و دزد و مانند اینها را از‏‎ ‎‏خود و حریم و مالش هر اندازه که می‌تواند، دفع نماید.‏ ✅ ‏‏اگر دزد یا غیردزد بر شخصی در خانه‌ یا غیر خانه‌اش، هجوم آورد تا‏‎ ‎‏ظالمانه او را بکشد، بر او واجب است به هر وسیلۀ ممکنی دفاع نماید؛ ولو این که به قتل‏‎ ‎‏مهاجم، منجر شود و تسلیم شدن و پذیرفتن ظلم برایش جایز نیست؛ ✅ ‏اگر کسی به متعلقین فردی از قبیل پسر یا دختر یا پدر یا برادر یا بقیۀ کسانی که به او‏‎ ‎‏تعلق دارند حتی خدمتگزار مرد و زن او، هجوم آورد که ظالمانه او را بکشد، جایز، بلکه‏‎ ‎‏واجب می‌باشد که از آنها دفاع کند؛ ولو این که به کشته شدن مهاجم منجر شود.‏ 📚 ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)، ج١، ص۵۵٣ https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «، فرهنگ متعالی و » ✍️ مناسبت روز: در هفته بزرگداشت بسیج قرار داریم، لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند تمامی شهیدان بسیجی آغاز می‌نمائیم؛ به مجموعه‌ی اندیشه‌ها و ارزش‌هایی که رفتارهای یک قوم و ملت، براساس آنها شکل می‌گیرد، «فرهنگ» گفته می‌شود؛ و به بیان دیگر، «فرهنگ» همچون روحی است که در افکار و رفتار مردم جریان دارد و اصلی‌ترین وسیله معرفی هر قوم و ملت است؛ بی‌شک «بسیج» یک فرهنگ متعالی است که بر اساس ارزش‌های انسانی و اسلامی شکل گرفته و رمز موفقیت آن، این است که ثمره‌ی اعتقاد و اتحاد میلیون‌ها انسانِ قهرمان و آزاده است؛ ملتی که در بینش عمیق امام راحل، اصلی‌ترین بخش جامعه‌ اسلامی را تشکیل داده و ضامن سعادت کشور هستند، لذا بر همین اساس، حضرت امام با درایت بی‌نظیر خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال‌های ابتدایی دفاع مقدس، قشرهای گوناگون مردم را به یکپارچگی و بسیج عمومی برای نجات کشور از بحران‌ها دعوت کردند و این پیوند الهی و قدرت اتحادِ مردم در پرتو تدبیر آن پیر فرزانه، به نام «بسیج مستضعفین» محقق شد؛ و دفاع مقدس نیز تصویر روشنی از این تفکر الگو را به نمایش گذاشت و نشان داد که در فرهنگ و تفکر بسیجی، انسان، تنها موجودی مادی نیست که در حصار دنیا محصور باشد، بلکه موجودی الهی است که برای رسیدن به سعادت جاودانه تلاش می‌کند و همین تفکر متعالی بود که ذهن‌های آگاه فراوانی را از سراسر جهان به خود معطوف داشت و ماهیت متفاوت دفاع مقدس ملت ایران را به رُخ جهانیان کشید، چراکه برخلافِ تمامی جنگ‌های جهان، آنچه رزمندگان اسلام را تا پای جان در میدان نبرد نگاه می‌داشت، چیزی بالاتر از ثروت و قدرت و شهرت بود! البته حضور پر رنگ و موفق بسیجیان در هشت سال جنگ تحمیلی، باعث شد که بیشتر مردم، بسیج را به عنوان نهادی نظامی بشناسند؛ اما باید توجه داشت که گرچه یکی از وظایف مهم این نهاد مقدس، آمادگی نظامی برای دفاع در برابر هجوم دشمنان در داخل و خارج از کشور است، ولی بسیج، تکلیفی بسیار فراتر دارد؛ در اندیشه پیر جماران، «بسیج» یک تفکر و فرهنگ عمیق است؛ تفکری که باید ایمان، اخلاص، ازخودگذشتگی، ایثار، شهامت و بالاخره شهادت‌طلبی را در جامعه اسلامی نهادینه نماید؛ لذا ملت ایران، بسیج و بسیجی را به‌عنوان «پاره تن مردم» و یاری رسانِ آنها در تمامی زمینه‌های فرهنگی و آموزشی، اجتماعی، سیاسی، دفاعی و بالاخره، سازندگی می‌دانند و بنابر همین تفکر، «بسیج دانش آموزی»، «بسیج دانشجویی»، «بسیج جامعه پزشکی»، «بسیج جامعه مهندسین»، «بسیج اساتید»، «بسیج سوادآموزی»، «بسیج سازندگی» و «بسیج محرومیت زدایی» و... شکل گرفته و حتی در سال‌های اخیر برای مبارزه با بیماری منحوس کرونا و برخی دیگر از بلایای طبیعی، «بسیج خدمت‌رسانی» در این عرصه نیز شکل گرفت؛ چنانچه رهبر معظم انقلاب فرمودند: «عرصه‌ی بسیج یک عرصه‌ی عمومی است؛ نه مختص یک قشر است، نه مختص یک بخشی از بخش‌های جغرافیائی کشور است، نه مختص یک زمانی دونِ زمان دیگری است؛ نه مختص یک عرصه‌ای دون عرصه‌ی دیگری است‌، در همه‌ی جاها، در همه‌ی مکان‌ها، زمان‌ها، عرصه‌ها و در همه‌ی قشرها، این وجود دارد؛ این معنای بسیج است» (۱۳۸۹/۰۴/۰۲) ✍️ بنابراین این فرهنگ متعالی فقط اختصاص به ایران اسلامی ندارد و از آنجا که دین «اسلام»، دینی جهان‌شمول است که نوید «آزادی، اخلاق و سعادت» را برای جهانیان به ارمغان آورده؛ لذا حضرت امام (ره) پس از تأسیس بسیج مستضعفین، آن را به عنوان فرهنگ و تفکرِ الگو به مردم جهان معرفی نموده و فرمودند: «هان ای ملت‌های جهان که مستضعفید! از جای برخیزید و حق خود را بستانید و از عربده‌های قدرتمندان نهراسید، که خداوند با شماست و زمین، ارث شماست و وعده خداوند متعال، تخلف ناپذیر است...»، «من امیدوارم که این بسیج عمومی اسلامی، الگو برای تمام مستضعفین جهان و ملت‌های مسلمان عالم باشد...» (صحیفه امام خمینی (ره)، ج١٢، ص١٣٨و١۶٠) رهبر فرزانه انقلاب نیز در این زمینه فرمودند: «هفته بسیج، در حقیقت فرصتی برای ارائه حرکت عظیمی است که به وسیله امام بزرگوار راحل، در این کشور پایه‌گذاری شد و این حرکت، در این منطقه اسلامی و دینی، برای دیگر ملت‌ها هم ان‌شاءاللَّه الگو و سرمشق خواهد شد...» (۱۳۷۵/۰۸/۳۰) ✍️ در پایان سخن «سلام و درود می‌فرستیم بر تمامی بسیجیان سلحشور و سرافراز در ایران اسلامی و سراسر جهان». https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ پنجشنبه ٠١ ١۴٠٣ 🌙 الخمیس ١٩ ١۴۴۶ 🌲 نوامبر 2024 21 Thursday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ایام ☀️ 💠 حدیث روز 💠 💎 پیامبر اکرم (ص): «خیرُ الناسِ مَن حَبَسَ نَفْسه فی‌ سبیلِ ‌الله، یُجاهِدُ اَعداءَهُ وَ یَلتَمِسُ الـموتَ فی‌ مَصافِّه» «بهترین مردم کسی است که خود را وقف راه خدا کند، و در برابر دشمنان خدا جهاد نماید و خواهان شهادت در صحنه‌ی نبرد باشد» 📚مستدرک،‌ ج ١١، ص ١٧ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
375.1K
مناسبت: موضوع: ✍️ یکی از اقسام دفاع، دفاع مُکلّف از اموال خودش و متعلقین او است که برخی از احکام آن عبارتند از: ✅ اگر کسی به مال فردی یا مال عیالش هجوم آورد، دفع او به هر وسیلۀ ممکنی برای فرد ‎‏جایز است، ولو اینکه به قتل مهاجم منتهی شود؛ ‏✅ البته در دفاع، بنابر احتیاط (واجب) باید از مرتبۀ پایین‌تر اقدام نمود تا به مرتبۀ شدیدتر از آن برسد؛ پس اگر با آگاه نمودن و یک نوع اخطار... (خطر) دفع می شود باید همان را انجام دهد؛ و اگر جز با داد زدن و تهدید‏‎ ‎‏ترس آور، دفع نمی‌شود باید همین کار را انجام داده و به آن اکتفا نماید؛ و اگر به جز با‏ ‎دست دفع نمی‌شود باید به آن اکتفا نماید؛ و اگر با عصا دفع می‌شود به آن اکتفا نماید؛ و اگر‏ ‎‏با شمشیر دفع می‌شود، در صورتی که دفع او، با ایجاد جراحت در او ممکن باشد باید به‏‎ ‎‏همان اکتفا نماید؛ و اگر دفع او جز با کشتن ممکن نیست به هر وسیلۀ کشنده، (قتل او)‏‎ ‎‏جایز است و البته مراعات ترتیب در صورتی واجب است که ممکن باشد و (فرد) فرصت داشته‏‎ ‎‏باشد و ترسی از غلبۀ مهاجم نباشد، اما اگر با رعایت ترتیب، ترس فوت وقت و غلبۀ‏‎ ‎‏دزد باشد، (رعایت ترتیب) واجب نیست و توسل به چیزی که قطعاً او را دفع می‌نماید‏‎ ‎‏جایز است؛ ✅ مدافع اگر از آن حدّی که به نظر خودش، و واقعاً در دفع متجاوز کافی است، تجاوز کند،‏‎ ‎‏بنابر احتیاط (واجب) ضامن می باشد.‏ 📚 ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(ره)، ج١، ص۵۵۴ https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «ویژگی‌های بسیجی از دیدگاه امام خمینی (ره) برگرفته از قرآن کریم (١)» ✍️ مناسبت روز: در «هفته بسیج» قرار داریم و روز گذشته عرض کردیم که امام راحل (ره) با نگاه ژرف و اندیشه بلند خود، این لشگر الهی را در ایران اسلامی پایه‌گذاری نمودند و انشاالله در سخن امروز به ویژگی‌های بسیجی از دیدگاه امام خمینی (ره) که همه‌ی آنها برگرفته از کلام الهی قرآن کریم است، اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ «اخلاص و رنگ خدایی»: امام خمینی (ره) فرمودند: «آن اخلاص و محبت شما (بسیجیان) و آن ایثار در راه خدا، بالاترین ارزش برای شماست...» و تأکید کردند: «بسیجی کسی است که فقط رنگ خدایی را پذیرفته است» (صحیفه امام، ج١۶، ص١٩۶) که این کلام پیر جماران برگرفته از آیه ١٣٨ سوره بقره است که می‌فرماید: «رنگ خدایی بپذیرید، چه رنگی از رنگ خدایی بهتر است؟»: «صِبْغَةَ اللَّهِ ۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً...» 2️⃣ «شجره‌ی طیبه»: امام راحل (ره) فرمودند: «بسیج شجره‌ی طیبه و درخت تناور و پر ثمری است که شکوفه‌های آن، بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد» (صحیفه امام، ج٢١، ص١٩۴) این کلام گهربار نیز برگرفته از آیات ٢۴ و ٢۵ سوره ابراهیم (ع) است که می‌فرماید: «آیا ندیدی چگونه خداوند کلمه طیبه را به درخت پاکیزه‌ای تشبیه کرده که ریشه‌ی آن ثابت و شاخه‌ی آن در آسمان است و هر زمان میوه‌ی خود را به اذن پروردگارش می‌دهد... »: «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ؛ تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا...» ✍️ امام امت، «كَلِمَةً طَيِّبَةً» را مصداق انسان مؤمن (بسیجی) دانسته‌اند که دارای ویژگی‌های زیر است: 🔹«كَشَجَرَةٍ»: موجودی است مانند درخت، دارای رشد و نمو و پویایی که برای خویشتن و دیگران ثمر دارد؛ لذا انسان بسیجی، هرگز بی‌روح و جامد و بی‌حرکت و بی‌ثمر نیست؛ 🔹«طَيِّبَةٍ»: بسیجی، از هر نظر پاک و طیب است؛ (ظاهرش زیبا و پاکیزه، کار و ثمره‌اش پاکیزه، و حتی نسیم و بوی او هم پاکیزه و دلنشین است) 🔹«أَصْلُهَا ثَابِتٌ»: بسیجی دارای اصل و ریشه‌ی ثابت و مستحکم است، به‌طوری که طوفان‌ها و تندبادها و فتنه‌ها و خطرات، هرگز نمی‌توانند آن را از جا بر کند؛ 🔹«وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ»: شاخه‌ها و ثمر این شجره طیبه به یک محیط کوچک و زمینی محدود نمی‌شود، بلکه آسمانِ بلند، جایگاه آن است؛ چنانچه افق فکر و محدوده عمل بسیجی نیز محدود به یک محل و یک شهر و حتی دنیای کوچک زمینی نیست، بلکه همه‌ی جهان را در بر می‌گیرد؛ 🔹«تُؤْتِی أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ»: این شجره طيبه در هر زمان، میوه و ثمره می‌دهد؛ چنانچه ثمره‌ی بسیج و بسیجی محدود به دیروز و امروز نیست، بلکه در همه‌ی زمان‌ها به آن نیاز است و در هر زمان که به او نیاز باشد، دارای همت و ثمره است؛ 🔹«بِإِذْنِ رَبِّهَا»: بسیجی به اذن پروردگارش و با یاری او، ثمره‌ی خود را به همگان ارزانی می‌دارد. 3️⃣ «شجاعت و ثبات قدم»: امام خمینی (ره) در این خصوص می‌فرمایند: «آنچه برای اینجانب غرورانگیز و افتخار آفرین است، روحیه‌ی بزرگ و قلب سرشار از ایمان و اخلاص و روح شهادت طلبی این عزیزان (بسیجی) است که سربازان حقیقی ولی‌الله الاعظم ارواحنا فداه هستند و این فتح الفتوح است...» (صحیفه امام، ج٢١، ص٩٨) این نکته رهبر کبیر انقلاب نیز برگرفته از آیه ١٣٩ سوره آل‌عمران است که می‌فرماید: «شما هرگز سستی نکنید و اندوهناک نشوید، زیرا شما فیروزمندترین و بلند مرتبه‌ترین ملل دنیایید اگر در ایمانتان ثابت قدم باشید»: «وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن كُنتُم مُؤمِنينَ» 4️⃣ «همیشه پیروز»: امام راحل (ره) فرمودند: «فخر و عظمت بر جوانان (بسیجی) عزیزی که در راهی قدم برداشته و پاسداری از مکتبی می‌کنند که شکست‌ناپذیر و سر تا پا پیروزی است» (صحیفه امام، ج١۵، ص٣٩۵) این کلام ارزشمند نیز برگرفته از آیه ١٧٣ سوره صافات: «و لشکر ما در تمام صحنه‌ها پیروزند»: «وَإِنَّ جُندَنَا لَهُمُ ٱلۡغَٰلِبُونَ» همچنین در آیه ٢١ سوره مجادله می‌فرماید: «خدا (در لوح محفوظ) نگاشته و حتمی نموده که البته من و رسولانم (بر دشمنان) غالب می‌شویم، همانا که خداوند بسیار قوی و مقتدر است»: «كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِی إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ» و نیز در آیه ۴٧ سوره روم فرموده: «بر ما، نصرت و یاری اهل ایمان حتمی است»: «وَكَانَ حَقًّا عَلَيْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ» ✍️ این مبحث ادامه دارد و انشاالله در روزهای دیگر هفته بسیج به دیگر ویژگی‌های بسیجیان اشاره می‌نمائیم. https://eitaa.com/ROOZBARG