eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.7هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ سه‌شنبه ٢٩ ١۴٠٣ 🌙 الثلاثاء ١٧ ١۴۴۶ 🌲 نوامبر 2024 19 Tuesday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ایام 💠 حدیث روز 💠 💎 حضرت فاطمه‌ (س): «إذا حُشِرتُ یَومَ القِیامَةِ أشفَعُ عُصاةَ اُمَّةِ النَّبِیّ‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله» «آن‌گاه که در روز قیامت برانگیخته شوم، گناهکاران امّت پیامبر اسلام را خواهم کرد» 📚 إحقاق‌الحقّ، ج ۱۹، ص ۱۲۹ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
456.8K
مناسبت: ایام موضوع: احکام 1⃣ با نامحرم به غیر ضرورت مکروه است، خصوصاً اگر مخاطب جوان باشد. 2⃣ کردن با غیر همسر، درباره هر چیزی از روی شهوت و لذت طلبی باشد جایز نیست. 3⃣ گفتگو بانامحرم فقط با شرایط زیر جایز است: ⛔️ به قصد لذت وریبه نباشد. ⛔️ با صحبت کردن به گناه آلوده نشوند. ⛔️ حتی خوف افتنان (به فساد افتادن) نیز نباشد. ⛔️ خانم‌ها هنگام صحبت کردن صدای خود را نازک ولطیف نکنند. 4⃣ اگر مردی بداند چنانچه با صحبت کند به گناه خواهد افتاد نباید با اوصحبت کند، خواه زن به گونه‌ای صحبت کند که مرد را به گناه بیندازد یا درباره مطلبی صحبت کند که مرد به گناه بیفتد. 5⃣ اگر مردی به قصد به گناه انداختن نامحرمی با او کند، فعل حرام انجام داده است. 6⃣ همچنین رد وبدل کردن سخنان از طریق تلفن، موبایل، شبکه‌های مجازی و ... با هر نگیزه‌ای است. 📗 : ۱. العروه الوثقی ج۲ نکاح با استفاده از مساله ۲۹ ۲. استفتائات امام ج ۳ س ۵۲ ۳. اجوبه الاستفتائات س ۱۱۴ ۴. استفتائات جدید محسن محمودی ج ۲ ص۳۳ ۵. احکام دو دقیقه ای محموداکبری ج ۳ ص ۵۰ https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « (س)، الگوی هستی (٢)» مناسبت روز: در ایام قرار داریم و در روز گذشته از ضرورت معرفی الگو و اهميت الگوگیری به عنوان یکی از مهم‌ترین شیوه‌های تعلیم و تربیت، در دین مبین اسلام سخن گفتیم و سپس حضرت زهرا (س) را به‌عنوان اسوه و الگویی ملموس برای همه‌ی بشریت، مخصوصاً بانوان عزیز معرفی نمودیم، و در ادامه ابتدا به چگونگی رفتار حضرت زهرا (س) با پدر و مادر به‌عنوان «بهترین فرزند» اشاره نموده و سپس به سیره فاطمی در امر همسرداری به‌عنوان «بهترین همسر» پرداختیم که انشاالله در روزبرگ امروز نیز این مبحث را ادامه می‌دهیم: 🔹یکی دیگر از نکات درس‌آموز و ویژگی‌های الگو در سیره همسرداری حضرت زهرا (س)، «پذیرش مسئولیت فرزندان و انجام همه‌ی کارهای درون خانه بدون هیچ‌گونه مِنّت» بود؛ به‌گونه‌ای که حضرت با وجود چهار فرزند کوچک و حضور مستمر امیرالمؤمنین (ع) در جبهه‌های نبرد، تمامی امورِ داخلی زندگی را انجام داده و هرگز به همسر گرامیشان، گلگی ننمودند تا حدی که حضرت علی (ع) فرموده‌اند: «گاهی در اثر کار بسیار، دست‌های فاطمه مجروح می‌شد... و لباس هایش گردآلود و دودی می‌گردید؛ و در این امور، زحمت و رنج بسیار به او رسید» (بحارالانوار، ج۴٣، ص١٣۴) همچنین در روایت آمده، روزی که پیامبر اکرم (ص)، کارها را بین حضرت علی(ع) و فاطمه(س) تقسیم نمودند و آوردن آب و تهیه هیزم و تمامی کارهای خارج از خانه را برعهده علی(ع) و درست کردن آرد و خمیر و پختن نان و وصله زدن لباس و کارهای درون خانه از جمله مسئولیت کودکان را به عهده فاطمه(س) گذاشتند و حضرت زهرا(س) از اینگونه تقسیم کار، بسیار خشنود شدند؛ (بحارالانوار، ج ۴٣، ص ٨١)؛ چرا که با این دستور، حضرت از برخورد و روبه رو شدن با نامحرمان در بیرون خانه، معاف گردیدند، و این تقسیم کار، مسلماً الگویی بسیار مهم، برای تقویت عفاف و پاکی زنان در جامعه‌ی اسلامی است. 🔹یکی دیگر از ویژگی‌های الگو در روش همسرداری حضرت فاطمه (س)، «عشق و محبت سرشار به همسر» است؛ به‌گونه‌ای که ایشان که خود از سرچشمه محبت و عطوفت فراوان رسول خدا (ص) و حضرت خديجه (س) سیراب شده و قلبشان مملوّ از محبت و عشق بود، تمام سعی و تلاش خود را به کار گرفتند تا خانه را محل عشق و آرامش برای همسر گرامیشان قرار دهند؛ بزرگ بانوی اسلام «جهاد زن را خوب شوهرداری می‌دانستند» (كافى، ج ۵، ص٩) و با همسر گرامیشان، در عالی‌ترین مرحله صفا و مهربانی رفتار می‌نمودند؛ به‌گونه‌ای که در طول زندگی نه تنها هرگز خاطر شوهر را نرنجاندند، بلکه یاوری مهربان در تمامی مراحل زندگی برای ایشان بودند تا جایی که امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: هرگاه به فاطمه (س) نگاه می‌کنم، همه‌ی رنج‌ها و اندوه‌هایم برطرف می‌شود» (بحارالانوار، ج۴٣، ص١٣۴) 🔹از دیگر ویژگی‌های درس‌آموز و الگو در سیره فاطمی، «اطاعت پذیری مطلق حضرت زهرا (س) از همسر» بود، چنانچه در روایت آمده، پس از ماجرای تلخ سقیفه و حمله به خانه‌ی حضرت، خلیفه اول و دوم برای جلب افکار عمومی مردم، به فکر چاره افتادند تا به‌گونه‌ای از حضرت زهرا(س) دلجویی نمایند، لذا مکرر اجازه ملاقات می‌خواستند، ولی حضرت فاطمه (س) که آنها را غاصب خلافت می‌دانستند و در نتیجه حمله آنها، پهلویشان شکسته و فرزند عزیزشان حضرت محسن (ع) را از دست داده و به همسر گرامیشان بی‌حرمتی شده بود، هرگونه درخواستی از طرف آنها را رد می نمودند؛ اما روزی امیرالمؤمنین (ع) وارد منزل شده و فرمودند: فاطمه جان، این دو نفر در پشت درب منزل، منتظر اجازه ورود هستند، آیا اجازه می‌دهید؟ در این هنگام حضرت زهرا (س) فرمودند: «علی جان، خانه، خانه شماست و من همسر شما هستم و من هرگز با امر شما مخالفت نمی‌‌کنم» (اعلام النساء، ج۳، ص۱۲۱۴) ✍️ بنابرآنچه گذشت، «احترام ویژه به همسر»، «حفظ آبرو و اسرار خانه»، «مسئولیت‌پذیری و کار و تلاش بدون مِنّت در درون خانه»، «رعایت حقوق همسر»، «عشق و محبت به همسر»، و «فرمان پذیری از همسر»، تنها بخش کوچکی از ویژگی‌های الگو در سیره فاطمی در رابطه با همسرداری است که بی‌شک الگویی شایسته برای یک زندگی موفق زناشویی است. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ چهارشنبه ٣٠ ١۴٠٣ 🌙 الأربعاء ١٨ ١۴۴۶ 🌲 نوامبر 2024 20 Wednesday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ایام ☀️ ☀️ و فلسفه و بزرگداشت ☀️ روز 💠حدیث روز💠 💎 پیامبر اکرم (ص) : «كُلُّ حسناتِ بنی آدَمَ تُحصِهَا الملإئِكةُ اِلاّ حسناتِ المُجاهدینَ فاِنَّهُم یَعجِزونَ عن عِلمِ ثِوابِها» «فرشتگان تعداد کل ثواب‌ها و حسنات تمام انسان‌ها را می‌دانند مگر ثواب مجاهدین که از شمار و میزان ثواب آن‌ها ناتوان هستند» 📚مستدرک، ج ١١، ص ١٣ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
269K
مناسبت: موضوع: ✍️ یکی از اقسام دفاع، دفاع مُکلّف از خودش، متعلقین و مانند آن است که برخی از احکام آن عبارتند از: ✅ انسان حقّ دارد محارب و مهاجم و دزد و مانند اینها را از‏‎ ‎‏خود و حریم و مالش هر اندازه که می‌تواند، دفع نماید.‏ ✅ ‏‏اگر دزد یا غیردزد بر شخصی در خانه‌ یا غیر خانه‌اش، هجوم آورد تا‏‎ ‎‏ظالمانه او را بکشد، بر او واجب است به هر وسیلۀ ممکنی دفاع نماید؛ ولو این که به قتل‏‎ ‎‏مهاجم، منجر شود و تسلیم شدن و پذیرفتن ظلم برایش جایز نیست؛ ✅ ‏اگر کسی به متعلقین فردی از قبیل پسر یا دختر یا پدر یا برادر یا بقیۀ کسانی که به او‏‎ ‎‏تعلق دارند حتی خدمتگزار مرد و زن او، هجوم آورد که ظالمانه او را بکشد، جایز، بلکه‏‎ ‎‏واجب می‌باشد که از آنها دفاع کند؛ ولو این که به کشته شدن مهاجم منجر شود.‏ 📚 ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)، ج١، ص۵۵٣ https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «، فرهنگ متعالی و » ✍️ مناسبت روز: در هفته بزرگداشت بسیج قرار داریم، لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند تمامی شهیدان بسیجی آغاز می‌نمائیم؛ به مجموعه‌ی اندیشه‌ها و ارزش‌هایی که رفتارهای یک قوم و ملت، براساس آنها شکل می‌گیرد، «فرهنگ» گفته می‌شود؛ و به بیان دیگر، «فرهنگ» همچون روحی است که در افکار و رفتار مردم جریان دارد و اصلی‌ترین وسیله معرفی هر قوم و ملت است؛ بی‌شک «بسیج» یک فرهنگ متعالی است که بر اساس ارزش‌های انسانی و اسلامی شکل گرفته و رمز موفقیت آن، این است که ثمره‌ی اعتقاد و اتحاد میلیون‌ها انسانِ قهرمان و آزاده است؛ ملتی که در بینش عمیق امام راحل، اصلی‌ترین بخش جامعه‌ اسلامی را تشکیل داده و ضامن سعادت کشور هستند، لذا بر همین اساس، حضرت امام با درایت بی‌نظیر خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال‌های ابتدایی دفاع مقدس، قشرهای گوناگون مردم را به یکپارچگی و بسیج عمومی برای نجات کشور از بحران‌ها دعوت کردند و این پیوند الهی و قدرت اتحادِ مردم در پرتو تدبیر آن پیر فرزانه، به نام «بسیج مستضعفین» محقق شد؛ و دفاع مقدس نیز تصویر روشنی از این تفکر الگو را به نمایش گذاشت و نشان داد که در فرهنگ و تفکر بسیجی، انسان، تنها موجودی مادی نیست که در حصار دنیا محصور باشد، بلکه موجودی الهی است که برای رسیدن به سعادت جاودانه تلاش می‌کند و همین تفکر متعالی بود که ذهن‌های آگاه فراوانی را از سراسر جهان به خود معطوف داشت و ماهیت متفاوت دفاع مقدس ملت ایران را به رُخ جهانیان کشید، چراکه برخلافِ تمامی جنگ‌های جهان، آنچه رزمندگان اسلام را تا پای جان در میدان نبرد نگاه می‌داشت، چیزی بالاتر از ثروت و قدرت و شهرت بود! البته حضور پر رنگ و موفق بسیجیان در هشت سال جنگ تحمیلی، باعث شد که بیشتر مردم، بسیج را به عنوان نهادی نظامی بشناسند؛ اما باید توجه داشت که گرچه یکی از وظایف مهم این نهاد مقدس، آمادگی نظامی برای دفاع در برابر هجوم دشمنان در داخل و خارج از کشور است، ولی بسیج، تکلیفی بسیار فراتر دارد؛ در اندیشه پیر جماران، «بسیج» یک تفکر و فرهنگ عمیق است؛ تفکری که باید ایمان، اخلاص، ازخودگذشتگی، ایثار، شهامت و بالاخره شهادت‌طلبی را در جامعه اسلامی نهادینه نماید؛ لذا ملت ایران، بسیج و بسیجی را به‌عنوان «پاره تن مردم» و یاری رسانِ آنها در تمامی زمینه‌های فرهنگی و آموزشی، اجتماعی، سیاسی، دفاعی و بالاخره، سازندگی می‌دانند و بنابر همین تفکر، «بسیج دانش آموزی»، «بسیج دانشجویی»، «بسیج جامعه پزشکی»، «بسیج جامعه مهندسین»، «بسیج اساتید»، «بسیج سوادآموزی»، «بسیج سازندگی» و «بسیج محرومیت زدایی» و... شکل گرفته و حتی در سال‌های اخیر برای مبارزه با بیماری منحوس کرونا و برخی دیگر از بلایای طبیعی، «بسیج خدمت‌رسانی» در این عرصه نیز شکل گرفت؛ چنانچه رهبر معظم انقلاب فرمودند: «عرصه‌ی بسیج یک عرصه‌ی عمومی است؛ نه مختص یک قشر است، نه مختص یک بخشی از بخش‌های جغرافیائی کشور است، نه مختص یک زمانی دونِ زمان دیگری است؛ نه مختص یک عرصه‌ای دون عرصه‌ی دیگری است‌، در همه‌ی جاها، در همه‌ی مکان‌ها، زمان‌ها، عرصه‌ها و در همه‌ی قشرها، این وجود دارد؛ این معنای بسیج است» (۱۳۸۹/۰۴/۰۲) ✍️ بنابراین این فرهنگ متعالی فقط اختصاص به ایران اسلامی ندارد و از آنجا که دین «اسلام»، دینی جهان‌شمول است که نوید «آزادی، اخلاق و سعادت» را برای جهانیان به ارمغان آورده؛ لذا حضرت امام (ره) پس از تأسیس بسیج مستضعفین، آن را به عنوان فرهنگ و تفکرِ الگو به مردم جهان معرفی نموده و فرمودند: «هان ای ملت‌های جهان که مستضعفید! از جای برخیزید و حق خود را بستانید و از عربده‌های قدرتمندان نهراسید، که خداوند با شماست و زمین، ارث شماست و وعده خداوند متعال، تخلف ناپذیر است...»، «من امیدوارم که این بسیج عمومی اسلامی، الگو برای تمام مستضعفین جهان و ملت‌های مسلمان عالم باشد...» (صحیفه امام خمینی (ره)، ج١٢، ص١٣٨و١۶٠) رهبر فرزانه انقلاب نیز در این زمینه فرمودند: «هفته بسیج، در حقیقت فرصتی برای ارائه حرکت عظیمی است که به وسیله امام بزرگوار راحل، در این کشور پایه‌گذاری شد و این حرکت، در این منطقه اسلامی و دینی، برای دیگر ملت‌ها هم ان‌شاءاللَّه الگو و سرمشق خواهد شد...» (۱۳۷۵/۰۸/۳۰) ✍️ در پایان سخن «سلام و درود می‌فرستیم بر تمامی بسیجیان سلحشور و سرافراز در ایران اسلامی و سراسر جهان». https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ پنجشنبه ٠١ ١۴٠٣ 🌙 الخمیس ١٩ ١۴۴۶ 🌲 نوامبر 2024 21 Thursday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ایام ☀️ 💠 حدیث روز 💠 💎 پیامبر اکرم (ص): «خیرُ الناسِ مَن حَبَسَ نَفْسه فی‌ سبیلِ ‌الله، یُجاهِدُ اَعداءَهُ وَ یَلتَمِسُ الـموتَ فی‌ مَصافِّه» «بهترین مردم کسی است که خود را وقف راه خدا کند، و در برابر دشمنان خدا جهاد نماید و خواهان شهادت در صحنه‌ی نبرد باشد» 📚مستدرک،‌ ج ١١، ص ١٧ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
375.1K
مناسبت: موضوع: ✍️ یکی از اقسام دفاع، دفاع مُکلّف از اموال خودش و متعلقین او است که برخی از احکام آن عبارتند از: ✅ اگر کسی به مال فردی یا مال عیالش هجوم آورد، دفع او به هر وسیلۀ ممکنی برای فرد ‎‏جایز است، ولو اینکه به قتل مهاجم منتهی شود؛ ‏✅ البته در دفاع، بنابر احتیاط (واجب) باید از مرتبۀ پایین‌تر اقدام نمود تا به مرتبۀ شدیدتر از آن برسد؛ پس اگر با آگاه نمودن و یک نوع اخطار... (خطر) دفع می شود باید همان را انجام دهد؛ و اگر جز با داد زدن و تهدید‏‎ ‎‏ترس آور، دفع نمی‌شود باید همین کار را انجام داده و به آن اکتفا نماید؛ و اگر به جز با‏ ‎دست دفع نمی‌شود باید به آن اکتفا نماید؛ و اگر با عصا دفع می‌شود به آن اکتفا نماید؛ و اگر‏ ‎‏با شمشیر دفع می‌شود، در صورتی که دفع او، با ایجاد جراحت در او ممکن باشد باید به‏‎ ‎‏همان اکتفا نماید؛ و اگر دفع او جز با کشتن ممکن نیست به هر وسیلۀ کشنده، (قتل او)‏‎ ‎‏جایز است و البته مراعات ترتیب در صورتی واجب است که ممکن باشد و (فرد) فرصت داشته‏‎ ‎‏باشد و ترسی از غلبۀ مهاجم نباشد، اما اگر با رعایت ترتیب، ترس فوت وقت و غلبۀ‏‎ ‎‏دزد باشد، (رعایت ترتیب) واجب نیست و توسل به چیزی که قطعاً او را دفع می‌نماید‏‎ ‎‏جایز است؛ ✅ مدافع اگر از آن حدّی که به نظر خودش، و واقعاً در دفع متجاوز کافی است، تجاوز کند،‏‎ ‎‏بنابر احتیاط (واجب) ضامن می باشد.‏ 📚 ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(ره)، ج١، ص۵۵۴ https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «ویژگی‌های بسیجی از دیدگاه امام خمینی (ره) برگرفته از قرآن کریم (١)» ✍️ مناسبت روز: در «هفته بسیج» قرار داریم و روز گذشته عرض کردیم که امام راحل (ره) با نگاه ژرف و اندیشه بلند خود، این لشگر الهی را در ایران اسلامی پایه‌گذاری نمودند و انشاالله در سخن امروز به ویژگی‌های بسیجی از دیدگاه امام خمینی (ره) که همه‌ی آنها برگرفته از کلام الهی قرآن کریم است، اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ «اخلاص و رنگ خدایی»: امام خمینی (ره) فرمودند: «آن اخلاص و محبت شما (بسیجیان) و آن ایثار در راه خدا، بالاترین ارزش برای شماست...» و تأکید کردند: «بسیجی کسی است که فقط رنگ خدایی را پذیرفته است» (صحیفه امام، ج١۶، ص١٩۶) که این کلام پیر جماران برگرفته از آیه ١٣٨ سوره بقره است که می‌فرماید: «رنگ خدایی بپذیرید، چه رنگی از رنگ خدایی بهتر است؟»: «صِبْغَةَ اللَّهِ ۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً...» 2️⃣ «شجره‌ی طیبه»: امام راحل (ره) فرمودند: «بسیج شجره‌ی طیبه و درخت تناور و پر ثمری است که شکوفه‌های آن، بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد» (صحیفه امام، ج٢١، ص١٩۴) این کلام گهربار نیز برگرفته از آیات ٢۴ و ٢۵ سوره ابراهیم (ع) است که می‌فرماید: «آیا ندیدی چگونه خداوند کلمه طیبه را به درخت پاکیزه‌ای تشبیه کرده که ریشه‌ی آن ثابت و شاخه‌ی آن در آسمان است و هر زمان میوه‌ی خود را به اذن پروردگارش می‌دهد... »: «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ؛ تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا...» ✍️ امام امت، «كَلِمَةً طَيِّبَةً» را مصداق انسان مؤمن (بسیجی) دانسته‌اند که دارای ویژگی‌های زیر است: 🔹«كَشَجَرَةٍ»: موجودی است مانند درخت، دارای رشد و نمو و پویایی که برای خویشتن و دیگران ثمر دارد؛ لذا انسان بسیجی، هرگز بی‌روح و جامد و بی‌حرکت و بی‌ثمر نیست؛ 🔹«طَيِّبَةٍ»: بسیجی، از هر نظر پاک و طیب است؛ (ظاهرش زیبا و پاکیزه، کار و ثمره‌اش پاکیزه، و حتی نسیم و بوی او هم پاکیزه و دلنشین است) 🔹«أَصْلُهَا ثَابِتٌ»: بسیجی دارای اصل و ریشه‌ی ثابت و مستحکم است، به‌طوری که طوفان‌ها و تندبادها و فتنه‌ها و خطرات، هرگز نمی‌توانند آن را از جا بر کند؛ 🔹«وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ»: شاخه‌ها و ثمر این شجره طیبه به یک محیط کوچک و زمینی محدود نمی‌شود، بلکه آسمانِ بلند، جایگاه آن است؛ چنانچه افق فکر و محدوده عمل بسیجی نیز محدود به یک محل و یک شهر و حتی دنیای کوچک زمینی نیست، بلکه همه‌ی جهان را در بر می‌گیرد؛ 🔹«تُؤْتِی أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ»: این شجره طيبه در هر زمان، میوه و ثمره می‌دهد؛ چنانچه ثمره‌ی بسیج و بسیجی محدود به دیروز و امروز نیست، بلکه در همه‌ی زمان‌ها به آن نیاز است و در هر زمان که به او نیاز باشد، دارای همت و ثمره است؛ 🔹«بِإِذْنِ رَبِّهَا»: بسیجی به اذن پروردگارش و با یاری او، ثمره‌ی خود را به همگان ارزانی می‌دارد. 3️⃣ «شجاعت و ثبات قدم»: امام خمینی (ره) در این خصوص می‌فرمایند: «آنچه برای اینجانب غرورانگیز و افتخار آفرین است، روحیه‌ی بزرگ و قلب سرشار از ایمان و اخلاص و روح شهادت طلبی این عزیزان (بسیجی) است که سربازان حقیقی ولی‌الله الاعظم ارواحنا فداه هستند و این فتح الفتوح است...» (صحیفه امام، ج٢١، ص٩٨) این نکته رهبر کبیر انقلاب نیز برگرفته از آیه ١٣٩ سوره آل‌عمران است که می‌فرماید: «شما هرگز سستی نکنید و اندوهناک نشوید، زیرا شما فیروزمندترین و بلند مرتبه‌ترین ملل دنیایید اگر در ایمانتان ثابت قدم باشید»: «وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن كُنتُم مُؤمِنينَ» 4️⃣ «همیشه پیروز»: امام راحل (ره) فرمودند: «فخر و عظمت بر جوانان (بسیجی) عزیزی که در راهی قدم برداشته و پاسداری از مکتبی می‌کنند که شکست‌ناپذیر و سر تا پا پیروزی است» (صحیفه امام، ج١۵، ص٣٩۵) این کلام ارزشمند نیز برگرفته از آیه ١٧٣ سوره صافات: «و لشکر ما در تمام صحنه‌ها پیروزند»: «وَإِنَّ جُندَنَا لَهُمُ ٱلۡغَٰلِبُونَ» همچنین در آیه ٢١ سوره مجادله می‌فرماید: «خدا (در لوح محفوظ) نگاشته و حتمی نموده که البته من و رسولانم (بر دشمنان) غالب می‌شویم، همانا که خداوند بسیار قوی و مقتدر است»: «كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِی إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ» و نیز در آیه ۴٧ سوره روم فرموده: «بر ما، نصرت و یاری اهل ایمان حتمی است»: «وَكَانَ حَقًّا عَلَيْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ» ✍️ این مبحث ادامه دارد و انشاالله در روزهای دیگر هفته بسیج به دیگر ویژگی‌های بسیجیان اشاره می‌نمائیم. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ جمعه ٠٢ ١۴٠٣ 🌙 الجمعة ٢٠ ١۴۴۶ 🌲 نوامبر 2024 22 Friday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ایام ☀️ 💠 حدیث روز 💠 💎 پیامبر اکرم (ص) :«حَرْسُ لَيْلَةٍ فِي سَبيلِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ أَفْضَلُ مِنْ ألْفِ لَيْلَةٍ يُقامُ لَيْلُها وَ يُصامُ نَهارُها» «يك شب پاسداری در راه خدا، از هزار شبانه‌روز برتر است كه شب‌هايش به عبادت و روزهايش به روزه‌داری سپرى شود» 📚 كنزالعُمّال، ح ١٠۵٧٣ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
209K
مناسبت: «هفته بسیج» موضوع: ❓آیا مبارزه با ظلم و یاری کردن مظلومان واجب شرعی است؟ ✅ ظلم کردن حرام و از گناهان بزرگ است و در قرآن کریم حتی از گرایش به ستمگران نهی شده است، (هود/۱۱۳) و مبارزه با ظلم و یاری کردن مظلوم در صورت توانایی واجب شرعی است؛¹ ✅ هر نوع کمک کردن به ستمگران در ستمشان، بلکه در ارتکاب هر کار حرامی از سوی آنان، حرام است؛² ✅ در حُرمت کمک به ظالم فرق نمی‌کند که ظالم در محیط اجتماعی ظلم کند، مثل حاکم یا مدیر ظالم، یا در محیط کسب و کار ظلم کند، یا حتی در محیط خانواده... و یاری کردن ظالم در همه این موارد حرام و کمک به مظلوم در صورت توانایی واجب است.³ ۱.جواهر الکلام، ج۲۱، ص۳۰۹. ۲. تحریر الوسیلة، ج۱، ص۴۹۷. ۳.رساله آموزشی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « از دیدگاه امام خمینی (ره) برگرفته از قرآن کریم(٢)» مناسبت روز: در «» قرار داریم و در روز گذشته به چهار ویژگی بسیجیان از دیدگاه امام راحل برگرفته از آیات قرآن کریم اشاره کردیم؛ از جمله: 1️⃣ «اخلاص و رنگ خدایی» 2️⃣ «، شجره‌ی طیبه» 3️⃣ «شجاعت و شهامت بسیجیان» 4️⃣ «بسیج، لشکر همیشه پیروز» و انشاالله در سخن امروز نیز به سه ویژگی دیگر اشاره می‌نمائیم: 5️⃣ «بسیج، نماد استقامت و پایداری و عدم ذلت‌پذیری در برابر دشمنان»: امام خمینی (ره) فرمودند: «به شما (بسیجیان) که با مبارزات خویش، روی ابرقدرت‌ها را سیاه کردید، درود می‌فرستم و در مقابل صبر و استقامتتان خاضع و خاشعم... اگر بند بند استخوانهایمان را جدا سازند، اگر سرمان را بالای دار برند، اگر زنده زنده در شعله‌های آتشمان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی‌مان را در جلوی دیدگانمان به اسارت و غارت ببرند، هرگز امان‌نامه‌ی کفر و شرک را امضاء نمی‌کنیم...» (صحیفه امام، ج١٣، ص۵۴۴) این سخن ارزشمند امام، برگرفته از آیه ٣٠ سوره فصلت است که می‌فرماید: «همانا كسانى كه گفتند: پروردگار ما خداست، پس (بر اين عقيده) مقاومت نمودند، فرشتگان بر آنان نازل مى‌شوند (و مى‌گويند:) نترسيد و غمگين مباشيد، و بشارت باد بر شما به بهشتى كه پى در پى به آن وعده داده مى‌شديد»: «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ... » امیرالمؤمنین (ع) نیز در خطبه‌ی ١٧۶ نهج‌البلاغه در این‌باره می‌فرمایند: «شما گفتید پروردگار ما اللّه است، اکنون بر سر این سخن پایمردی کنید، در راهی که فرمان داده، استقامت کنید و از دایره‌ی فرمان خداوند خارج نشوید» 6️⃣ بسیجی تابع فرمان ولایت: حضرت امام (ره) یکی دیگر از ویژگی‌های بسیجی را تبعیت کامل از ولایت می‌دانستند، که این موضوع نیز برگرفته از آیه یک سوره حجرات است که می‌فرماید: «اى كسانى كه ايمان آورده‌اند؛ (در هيچ كارى) بر (حكم) خدا و پيامبر او پيشى نگيريد و از خداوند پروا كنيد، كه خداوند شنوا و دانا است»: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» از جمله شأن نزولی که برای این آیه در تفسیر نمونه جلد ٢٢ آمده، این است که: حضرت رسول (ص) به هنگام حرکت به سوی «خیبر» می‌خواستند یکی از صحابه را به جای خود در «مدینه» منصوب کنند، ولی خلیفه‌ی دوم، بر شخص دیگری اصرار داشت؛ که آیه‌ی فوق نازل شد و دستور داد که هیچگاه بر خدا و پیامبر (ص) پیشی نگیرید؛ لذا در برابر ولی و رهبر، نباید در هیچ کار و هیچ سخن و برنامه‌ای پیشی گرفت و شتاب و عجله کرد؛ حتی نباید در مسائل بیش از اندازه‌ی لازم سؤال و گفتگو کرد؛ بلکه باید صبر کرد تا ولیّ، هر موقع صلاح دانست، مسائل را مطرح نماید. چنانچه در تاریخ زندگی حضرت رسول (ص) در موارد زیادی دیده می‌‌شود که برخی از اصحاب بر فرمان حضرت پیشی گرفتند و از اطاعت ایشان سرپیچی نمودند و گمراه شده و مورد ملامت و سرزنش شدید قرار گرفتند؛ همچون ماجراهای تلخی مثل: «تخلف از حرکت لشکر اسامه و یا داستان قلم و دوات و...» 7️⃣ «آمادگی همیشگی برای جهاد و جانفشانی»: امام خمینی (ره) فرمودند: «امروز روز عاشورای حسینی است، حسینیان آماده باشید، نهراسید که نمی‌هراسید! کمربندهاتان را محکم کنید؛ ای آزادگان و احرار بپاخیزید...»، «در هنگام خطر، ملتی سربلند و جاوید است که اکثریت آن، آمادگی لازم برای جهاد را داشته باشند...»(صحیفه امام، ج٢١، ص١٢) این سخن ارزشمند نیز برگرفته از آیه ٧١ سوره نساء است که می‌فرماید: «اى كسانى كه ايمان آورده‌اند؛ (در برابر دشمن هوشيار باشيد و به علامت آمادگى) سلاح خود را برداريد، پس به صورت دسته‌هاى پراكنده و نامنظّم يا همه با هم به سوى دشمن حركت كنيد»: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَكُمْ فَانْفِرُوا ثُبَاتٍ أَوِ انْفِرُوا جَمِيعًا» مقام معظم رهبری نیز در این‌باره می‌فرمایند: «همه‌ی نیروهای مسلح باید هوشیار باشند، اما بسیج احتیاج به هوشیاری مضاعف دارد... بسیجیان سلحشور باید همواره آماده و هوشیار باشند تا در مواقع لزوم به وظیفه دفاع مقدس، قیام کنند...» (١٣٧۶/٠٩/٠۵) و روزبرگ امروز را با سخن دیگری از رهبر فرزانه انقلاب به پایان می‌بریم که فرمودند: «بسیج به معنی حضور و آمادگی در همان نقطه‌ای است که اسلام و قرآن و امام زمان ارواحنافداه و این انقلاب مقدّس به آن نیازمند است؛ لذا پیوند میان بسیجیان عزیز و حضرت ولی عصر ارواحنافداه - مهدی موعود عزیز - یک پیوند ناگسستنی و همیشگی است...» (۱۳۷۸/۰۹/۰۳) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ شنبه ٠٣ ١۴٠٣ 🌙 السبت ٢١ ١۴۴۶ 🌲 نوامبر 2024 23 Saturday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ایام ☀️ 💠 حدیث روز 💠 💎 حضرت علی (ع): «اللهُ اللهُ فی‌ الـجهادِ بأَموالِكُم وَ اَنفُسِكُم وَ اَلسِنَتِكُم فی ‌سبیلِ ‌الله» «خدا را، خدا را در نظر بگیرید و با مال و جان و زبان خود در راه خدا مجاهدت نمائید» 📚 نهج‌البلاغه، نامه ۴٧ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
220.3K
مناسبت: موضوع: ❓جهاد ابتدایی در زمان غیبت امام معصوم (علیه‌السلام) چه حکمی دارد؟ آیا جایز است که فقیه جامع‌الشرایط مبسوط‌الید (ولیّ امر مسلمین) حکم به آن کند؟ ✅ بعيد نيست که حکم به جهاد ابتدايى توسط فقيه جامع‌الشرايطى که متصدّى ولايت امر مسلمين است، در صورتى که مصلحت آن را اقتضا کند، جايز باشد، بلکه اين نظر اقوى است. ❓آیا اهل کتابی که در کشورهای اسلامی زندگی می‏کنند، حکم اهل ذمّه را دارند؟ ✅ آنان تا زمانى که مطيع قوانين و مقررات دولت اسلامى که در حمايت آن زندگى مى‏کنند، باشند و کارى که منافى با أمان است، انجام ندهند، حکم معاهد را دارند. 📚 أجوبة الاستفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «عوامل مؤثر در حفظ، تداوم و توسعه فرهنگ و و » ✍️ مناسبت روز: در قرار داریم و در روزهای گذشته از «فرهنگ بسیجی‌گری و ایثار و شهادت» سخن گفتیم، و عرض کردیم یکی از عوامل مؤثر در ترویج این فرهنگ انسان‌ساز، «الگوسازی و زنده نگهداشتن نام، یاد و حماسه شهدا و ایثارگران» و الگوگیری از آنها است؛ و انشاالله امروز نیز به برخی دیگر از عواملِ مؤثر در این زمینه اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ «تقویت ایمان، اعتقادات و یقین مردم نسبت به مبدأ و معاد» در آیات متعدد قرآن کریم، «ایمان و یقین» به‌عنوان عامل اصلی از خودگذشتگی‌ها تا سر حد مرگ و شهادت معرفی شده‌اند؛ [طه/۷۰ تا ۷۳] و چنین ایمانی، تنها با اشاعه، تعلیم و تقویت معارف حقه مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در جامعه به وجود می‌آید؛ 2️⃣ «تلاش برای تقویت روحیه صبر و استقامت در مؤمنین» مجاهدت و شهادت در راه خدا، مستلزم تحمل مشقات و مصائب فراوانِ دنیوی است؛ چنانچه قرآن کریم، یکی از ویژگی‎های مردان الهی و پیروان آنها را صبر و استقامت در برابر مصائب و حوادث روزگار می‌داند؛ [آل عمران، ۱۴۶] چنانچه اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) در دنیا، اسطوره‌های صبر و استقامت بوده‌اند و در برابر مصائب شدیدی همچون حوادث کربلا صبر و پایداری نموده‌اند؛ چنانچه امام سجاد (ع) می‌فرمایند: «در روز عاشورا بعد از اینکه جنگ شدیدی درگرفت و عده‎ای از یاران به شهادت رسیدند و بدن‎هایشان قطعه قطعه شد، اصحاب به شدت نگران شدند، امّا چهره امام حسین (ع) لحظه به لحظه آرام‎تر و درخشان‌تر می‎شد، به‌طوری که اصحاب به یکدیگر می‎گفتند، به حضرت نگاه کنید، انگار از مرگ، هیچ هراسی ندارند! امام با شنیدن این سخنان فرمودند: «ای بزرگ‌زادگان صبور باشید و بدانید مرگ همانند پلی است که شما را از رنج و سختی عبور داده و به بهشت وسیع و نعمت‎های جاویدان آن منتقل می‌کند» [معانی الاخبار، ص ۲۸۹] 3️⃣ «تقویت روحِ غیرت در جامعه اسلامی» حضرت رسول (ص) می‌فرمایند: «خداوند غیور و غیرتمند است و انسان‌های غیرتمند را دوست دارد» [كافی، ج۵، ص ۵٣۵] اگر تعهد و غیرت، از جامعه‎ای رخت بربندد و افراد جامعه نسبت به ارزش‌های مذهبی و فرهنگی، و حتی ارزش‌های ملی خود بی‎تفاوت شوند، قهراً در مقابل تهاجم دشمن هیچ عکس‌العملی از خود نشان نخواهند داد یا اگر هم نشان بدهند، عکس‌العملی ضعیف و بسیار حقیرانه خواهد بود؛ امّا اگر روحیه غیرت دینی و احساس مسئولیت و تعهد در جامعه‎ای حکم‌فرما شود، دیگر هیچ دشمنی، حتی جرأت، نظرِ بَد و چشمِ طمع به آن جامعه را نخواهد داشت؛ لذا برای حفظ روحِ غیرت در جامعه، می‌بایست با تهاجم فرهنگی و عوامل رواج بی‎غیرتی در جامعه مبارزه مستمر نمود و از هرگونه تساهل و تسامح در برخورد با مروجین بی‌غیرتی و بی‌عفتی، پرهیز کرد. 4️⃣ «زدودن دلبستگی‎های دنیوی و تقویت عشق و دلدادگی به خداوند متعال و تقویت محبت اهل بیت (ع) در قلب انسان‌ها» تا زمانی که انسان در حصار محبت و دلبستگی‌های دنیوی قرار دارد، در برابر هر چیزی که دنیای او را تهديد نماید، ضعیف می‌باشد و صفاتی همچون ترس، بُخل، حسد، تکبر و خودپسندی، او را زمین‌گیر می‌نمایند؛ امّا همین‌که از «خود» پا بیرون نهاد و حصار حُبِّ دنیا را شکست، این خصائص و صفات زشت نیز نابود می‌گردند. [جاذبه و دافعه علی (ع)، ص ۴۵] بنابراین با تقویت روحیه محبت و عشق‌ورزی به خداوند و اولیاء الهی، (که نتیجه تولید و افزایش معرفت و شناخت نسبت به آنها است)، به تدریج وابستگی‌های دنیوی، کم رنگ؛ و دل‌بستگی‎های الهی پررنگ شده و کم کم همه افعالِ انسان، برای رضای خداوند و خوشنودی حجت الهی صورت می‌گیرد؛ در نتیجه مشقت‌ها و سختی‎های ناشی از اجرای فرامین آنها و امتحانات الهی، قابل قبول و حتی لذت‌بخش می‌شود؛ چنانچه در کربلا، اصحاب و یاران حضرت، سخت‌ترین مشقت‌ها را در راه خدا و حمایت از مولای خود امام حسین(ع)، عاشقانه تحمل نمودند؛ و امروزه نیز مؤمنان، بسیجیان و عاشقان واقعی امام زمان (عج)، تمام سختی‌ها و مشکلات دوران آخرالزمان را تحمل کرده و خود را برای هرگونه ایثار و جانفشانی در راه خدا و رضایت و فرمان حضرت ولی عصر (عج) آماده می‌نمایند؛ ✍️ آنچه گذشت، بخشی از عوامل مؤثر در حفظ، تداوم و توسعه فرهنگ بسیجی‌گری و ایثار و شهادت در جامعه است که امیدواریم خداوند متعال توفیق پیروی از این راه و سیره‌ی نورانی را به همه ما عنایت فرماید. https://eitaa.com/ROOZBARG