بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ
موضوع: محمد بن ابی بکر،
فرزند و تیغ برّان حضرت علی (ع)
تاریخ: ١٣٩٩/٠٢/٢١
✍️ امروز به گواهی مورخین، اولین روز حکومت جناب محمد بن ابی بکر(ره) بر کشور بزرگ مصر به دستور و حکم امیرالمؤمنین علی (ع) است، لذا سخن روز را با بررسی شخصیت ایشان، آغاز مینماییم؛
👈 به گواهی مورخین، پس از رحلت رسول خدا (ص)، متأسفانه برخی از صحابه، سفارش مکرر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حجة الوداع و... ، را نادیده گرفتند و خِلافت را که حقّ مسلم حضرت علی (ع) بود، غصب کردند!
✨از همین زمان، اختلافات و دسته بندیهای خاص سیاسی در بین اصحاب پیامبر اکرم (ص) صورت گرفت و در طول بیست و پنج سال غصب حاکمیت توسط خلفای سه گانه، برخی از یاران وفادار به پیامبر (ص)، بر اعتقاد خود مبنی بر امامت و خلافت حضرت علی(ع) تأکید ورزیده و بالاخره در دوره عثمان که سنت پیامبر (ص) و حتی روش خلفای اول و دوم نیز، زیر پا گذارده شد، این مخالفتها، علنی گردید؛
👈 در این میان، نقش محمّد بن ابی بکر (ره) انکارناپذیر است؛ وی که در زمان خلفای اول و دوم در دوران کودکی و نوجوانی بود، ولی در دوره خلافت عثمان، به جوانی شجاع و مؤمن مبدّل گردید که مواضع مخالف او علیه خلیفه سوم کاملاً آشکار بوده و در دوره خلافت امیرالمؤمنین (ع) نیز از یاران ویژه حضرت و شخصیتهای فعال سیاسی به شمار می آید، اما متأسفانه در بین شیعیان، نقش مؤثر و اقدامات ارزشمند، وی، شاید به دلیل نسبتش با خليفه اول، کمتر مورد توجه قرار گرفته است!
✍️ محمد فرزند حضرت علی (ع) از صلب ابوبکر:
محمد بن عبد اللّه (ابوبکر) از قبیله بنی تمیم قریش، ملقب به «عابد قریش»(١) در بیست و پنجم ذی الحجه سال دهم هجرت در حجه الوداع پیامبر اکرم (ص) در مسیر حرکت کاروان حج از مدینه به مکه در مکانی به نام «بیدا»(۲) چشم به جهان گشود؛
✨پیامبر اکرم (ص) قبل از تولد، نوید ولادتش را به عایشه داده بودند، (٣) و پس از تولد، بر وی اسم محمد گذاشتند(۴).
✨پدر او «ابوبکر» بود که در دو سال و چند ماهگی محمد، درگذشت و مادر گرامیش «اسماء بنت عمیس» از زنان بزرگ صدر اسلام بود؛
✨اسماء ابتدا همسر جعفر بن ابی طالب (ره) بود، ولی پس از شهادت ایشان ، با ابوبکر ازدواج کرد و ثمره این ازدواج، محمد بن ابی بکر بود؛
✨اسماء پس از فوت ابوبکر به ازدواج حضرت علی (ع) درآمد، (۵) و محمد بن ابی بکر از کودکی در خانه امیرالمؤمنین (ع) پرورش و رشد یافت؛
✨او تربیت شده مکتب علوی است و اندیشه هایش برگرفته از تعالیم ناب امام علی (ع) بود و برای هیچ کس، فضیلت پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) را قائل نبود(۶)؛
✨حضرت علی (ع) او را بسیار دوست می داشتند و وی را «فرزند خود از صلب ابی بکر» می شمردند(٧) و می فرمودند:
«او [محمد] دوست من است و چون فرزند خود، او را پرورش دادهام». (٨)
✍️ فضایل و عقاید محمد(ره)
بیشتر منابع تاریخ صدر اسلام به صداقت، دیانت و نجابت محمد بن ابی بکر، اذعان دارند؛ او یکی از پنج نفر خواص حضرت علی (ع) بود که همواره با حضرت بودند. (٩)
✨محمد، معتقد به امامت و خلافت حضرت علی (ع) بود و خلفای دیگر را غاصب خلافت میدانست. (١٠)
✨از امام صادق (ع) نقل شده است هنگامی که محمد بن ابی بکر می خواست با امیرالمؤمنین (ع) بیعت کند، اظهار داشت:
«گواهی می دهم که شما امامی هستید که اطاعتتان واجب است و پدر من (ابوبکر) در آتش می باشد». (١١)
✨مورخین، مقام و منزلت محمد بن ابی بکر (ره) نزد امام علی (ع) را با مقام و منزلت ابوذر غفاری (ره) نزد رسول خدا (ص) قیاس کرده و او از حواریون امام علیه السلام به شمار آوردهاند. (١٢)
👈 امام باقر و امام صادق (ع) درباره محمد بن ابی بکر، میفرمایند:
✨«عمار یاسر و محمد بن ابی بکر، هرگز به گناه کردن و عصیان در پیشگاه پروردگار راضی نمی شدند»؛
✨«محمد بن ابی بکر در مقابل بیزاری جستن از ابوبکر و عمر (خلیفه اول و دوم) با امام علی (ع) بیعت کرد»؛
✨«[محمد] اگر چه از اهل بیت علیهم السلام نبود، ولی به مانند آنها نجیب بود و میان خانواده خویش از همه پاک تر و نجیب تر بود».(١٣)
ادامه دارد... 👇👇👇
@ROOZBARG
ادامه روزبرگ مورخ ١٣٩٩/٠٢/٢١👇
✍️ فعالیتهای سیاسی و اجتماعی محمد بن ابی بکر (ره):
👈 محمد در ابتدای جوانی، به عنوان رزمنده در جنگهای دوره عثمان علیه رومیان و غیر مسلمانان شرکت داشت و مخالفتهای وی با روش و منش عثمان نیز در یکی از همین جنگها که به جنگ «صواری» معروف است، آغاز گردید.(١۴)
👈 در خصوص قتل عثمان و نقش محمد بن ابی بکر، نظریات مختلفی از سوی مورخان ذکر شده است، ولی آنچه مسلم است، او بدون اذن امیرالمؤمنین (ع) عملی را انجام نمیداد، لذا هر چند از مخالفین سرسخت خلیفه سوم بود و در جریان محاصره او نیز به صورت فعال حضور داشت، ولی او عثمان را نَکُشته، بلکه پس از بیرون رفتن محمد از نزد عثمان، قاتلان بر عثمان وارد شده و او را به قتل رساندند. (١۵)
👈 او در جنگ جمل به دستور امیرالمؤمنین (ع)، مسئولیت فرماندهی نیروی پیاده نظام را برعهده داشت و در طول جنگ رشادتهای فراوانی از خود نشان داد و ثور بن عدی یکی از فرماندهان بزرگ سپاه جمل را از پای درآورد. (١۶)
✨وی پس از پیروزی در جنگ جمل به دستور امیرالمؤمنین (ع)، خواهرش عایشه را به مکه و از آنجا به مدینه برد. (١٧)
👈 او در جنگ صفین نیز فرماندهی پیاده نظام را برعهده داشته و در جریان این جنگ، هم رشادتهای فراوانی از خود نشان داد و تعداد زیادی از شامیان را از بین برد(١٨).
✍️ حکومت مصر در عنفوان جوانی:
👈 مهم ترین منصبی که به محمد بن ابی بکر از طرف حضرت علی علیه السلام واگذار شد، حکومت مصر بود؛
او در رمضان سال 36 هجری در سن ٢۶ سالگی به حکومت مصر برگزیده شد. (١٩)
✨ مصر در آن زمان، به دلیل هم مرز بودن با شام و وجود عزلت نشینان عثمانی و همچنین منابع اقتصادی و نیروی نظامی از اهمیّت خاصی برخوردار بوده که بی شک خلوص نیت، دلیری، پارسایی و درایت محمد بن ابی بکر، عامل اصلی انتصاب وی در عنفوان جوانی در این مسئولیت خطیر بود، به طوری که حضرت علی علیه السلام درباره او فرمودند:
«او را فرزندی خیرخواه و کارگزاری کوشا و شمشیری برنده و ستونی بازدارنده می شماریم»(٢٠).
✍️ تبعیت مطلق از فرمان امیرالمؤمنین (ع):
✨پس از بدست گرفتن حکومت مصر توسط محمد، عزلت نشینان عثمانی که رابطه ای نزدیکی با معاویه و حکومت شام داشته اند، عرصه را بر او تنگ کردند تا جایی که امیرالمؤمنین (ع) تصمیم گرفتند، فرد با تجربهای همچون مالک اشتر (ره) را جایگزین محمد در مصر نمایند؛
لذا نامهای برای او فرستادند و او ضمن تبعیت کامل در جواب حضرت، چنین نوشت:
✨ «میدانید که در میان مردم کسی نیست که با دشمن امیرالمؤمنین(ع)، دشمن تر از من باشد و با دوستان شما مهربان تر و دلسوزتر از من باشد! من بسیج نبرد کردهام، مردم را امان دادهام ، جز کسانی را که با ما سر جنگ دارند و مخالفت با ما را آشکار کردهاند؛ من پیرو امیرالمؤمنین(ع) هستم و نگهبانی در رکاب شما...». (٢١)
✍️ شهادت محمد بن ابی بکر (ره):
معاویه که کینه محمد بن ابی بکر را از قبل و از جنگ صفین در دل داشت و از طرفی پس از ماجرای حکمیت، نیروهای خود را بازسازی نموده بود، با سپاهی بالغ بر شش هزار نفر و با همکاری هزاران نفر از عزلت نشینان عثمانی، به فرماندهی عمرو عاص بر مصر حمله برد و در جنگی نابرابر، سپاه دو هزار نفری محمد بن ابی بکر را شکست داد و بالاخره محمد (ره) پس از ٢٧ سال رشادت و عبادت، به فیض شهادت نائل شد؛ (٢٢)
✨امیرالمؤمنین (ع) وقتی خبر شهادت محمد و شادی مردم شام از شهادت او را شنیدند، گریستند و فرمودند:
✨«همانا اندوه ما بر شهادت او به اندازه شادی شامیان است، جز آنکه از آنان یک دشمن و از ما یک دوست کم شده است»(٢٣)؛
✨ «خدا محمد را بیامرزد که هر چه توانست کوشید و تکلیف خویش را انجام داد»(٢۴)؛
✨ «او (محمد) از تباهی عقل یا دین شکست نخورد»(٢۵)؛
✨«ما شهادت او را به حساب کار خدا می گذاریم»(٢۶)؛
✨ به درستی که «او شهید زنده ای است که نزد خداوند روزی می خورد»(٢٧).
✍️ احکام شرعی ماه مبارک رمضان:
✨ انسان مکلف نمی تواند به خاطر داشتن امتحانات درسی، روزه را ترک نماید و در صورتی که روزه نگیرید، معصیت کرده و باید قضا و کفاره روزه را بجا آورد؛ البته می تواند بعد از اذان صبح تا قبل از اذان ظهر با رفتن به بیرون از مسافت شرعی، روزه خود را در سفر افطار کند و بعداً فقط قضا نمایید.
✨فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا به فضای دهان نرسیده، اشکال ندارد، ولی اگر داخل فضای دهان شود و عمداً فرو برد، به احتیاط واجب، روزه باطل می شود.
✍️ معرفی یک کتاب مفید:
✨مطالعه كتاب «محمد بن ابی بكر صحابی امام علي (ع) و استاندار مصر»، نوشته آقای كامران محمد حسينی، توصیه میشود.
🤲 انشاالله خداوند رحمان و رحیم، ما و نسل ما را جزو یاران حضرت حجت (عج) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
ادامه دارد... 👇👇👇
@ROOZBARG
ادامه روزبرگ مورخ ١٣٩٩/٠٢/٢١👇
✍️ پی نوشت ها:
1. ابی محمد بن عبد اللّه دینوری، المعارف، ص 175 ؛ خیرالدین زرکلی، الاعلام، ج 6، ص 220.
2. اسدالغابة، ج 4، ص 324.
3. الغارات، ج 1، ص 2؛ بحارالأنوار، ج 33، ص 563.
4. تاریخ مدینة المنوره، ج 4، ص 1303.
5. طبقات الکبری، ج 8 ، ص 282.
6. ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 3، ص 190.
7. مامقانی، تنقیح المقال، ج 2، ص 58.
8. نهج البلاغه، خطبه 67.
9. مامقانی، تنقیح المقال، ج 2، ص 57.
10. شیخ مفید، الجمل، ص 162؛ قاموس الرجال، ج 7، ص 495.
11. مامقانی، تنقیح المقال، ج 2، ص 57؛ قاموس الرجال، ج 7، ص 496.
12. حرز الدین، مراقد المعارف، ج 2، ص 246.
13. مامقانی، تنقیح المقال، ج 2، بحارالأنوار، ج 33، ص 585
14. ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج 3، ص 19.
15. طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج 3، ص 415
16. ابن اعثم، الفتوح، ص 434.
17. ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج 4، ص 9.
18. ابن اعثم، الفتوح، ص 540.
19. تاریخ الامم و الملوک، ج3، ص 556؛ انساب الاشراف، ج 2، ص 393.
20. نهج البلاغه، نامه 35.
21. الغارات، ج 1، ص 69؛ تاریخ الامم و الملوک، ج 4، ص 73.
22. سیوطی، حسن المحاضرة، ج 1، ص 584.
23. نهج البلاغه، حکمت 325؛ مجلسی، بحارالأنوار، ج 33، ص 564.
24. طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج 4، ص 83.
25. تاریخ یعقوبی، ج 2، ص 194.
26. ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج 4، ص 230.
27. کتاب سلیم بن قیس، ص 227.
🌸@ROOZBARG 🌸
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش از سخنانشان در تاریخ ۱۳۸۲/۰۸/۲۸، نهج البلاغه را کتاب علم و عمل خواندند و با قرائت بخشهایی از نامه امیرمؤمنان به محمد بن ابی بکر افزودند: امام علی (ع) در این نامه مسئولان حکومتی را به تواضع حقیقی و گشاده رویی در برابر مردم و رفتار نرم و فروتنانه با آنان فرامی خواند و درباره توجه عادلانه به همه قشرها، حساب و مؤاخذه دقیق پروردگار هشدار می دهد که این توصیه ها و هشدارها باید همواره مورد توجه کامل مسؤولان نظام اسلامی باشد...
🌸@ROOZBARG 🌸
وقتی خبر شهادت جناب محمد بن ابی بکر (ره) ، به امیرالمؤمنین (ع) رسید، حضرت به شدّت محزون و بی تاب گشتند!
وقتی فردی در آن میان، از علت بیتابی ایشان پرسید، حضرت فرمودند:
« چرا از مرگ او اندوهگین نباشم، او تربیت شده من بود و در خانهام رشد یافت، او برای فرزندانم، برادر به حساب میآمد. من پدر او بودم و او را فرزند خود میدانستم».
📚 الغارات، ص ١٥٨.
🌸@ROOZBARG 🌸
🔆💠🔅💠﷽💠🔅
💠🔅💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅
🔅
✅منافع روزه داری در نظرات دانشمندان
✍زکریای رازی میفرماید: از منافع گرسنگی و تشنگی یکی این است که امتلاء را از بین می برند و جلوی چاقی مفرط را میگیرند و حواس شامه و سامعه و باصره را دقیق تر و تیزتز می کنند، بیماری های رطوبی را ریشه کن کرده و نفخ و بادهای بدن را از بین می برند.
پزشک مصری در ۳۶۰۰ سال قبل گفته است انسان پرخور با یک چهارم غذایی که میخورد زنده می ماند و با سه چهارم دیگر آن پزشکان امرار معاش می کنند.
💥فیثاغورث طبیب و دانشمند بزرگ یونانی هنگام مرگ شاگردانش را به روزه گرفتن توصیه کرد. در زمان بقراط، اطبا بیماران سخت را از خوردن منع می کردند. تحقیقات تجربی نشان می دهد که روزه داری بر حفظ سلامت جسمی و روانی و نیز درمان بیماری ها تاثیر زیادی دارد.
📚منابع: ۱.منافع الاغذیه و مضارها
۲.نقش دین در بهداشت روان
🌸@ROOZBARG 🌸
🍏 @tebshia20🌿
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠🔅💠🔅
☀️ امروز:
شمسی: دوشنبه - ٢٢ اردیبهشت ۱۳۹۹
میلادی: Monday - 11 May 2020
قمری: الإثنين ، 17 رمضان 1441
🌹 امروز متعلق است به:
🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام
🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام
💠 اذکار روز:
- یا قاضِیَ الْحاجات (100 مرتبه)
- سبحان الله و الحمدلله (1000 مرتبه)
- یا لطیف (129 مرتبه) برای کثرت مال
❇️ وقایع مهم روز:
🔹معراج رسول اکرم ص (6 ماه قبل از هجرت)-
🔹سالروز جنگ بدر (2ق)
🔹دستور ساخت مسجد مقدس جمکران در سال ۳۷۳ هجری از سوی امام زمان(عج)
🔹جدایی بحرین از ایران 1349
🔹تصویب قانون انجمنهای ایالتی و ولایتی 1286
🔹سالروز شهادت محسن حاجی بابا (ره)، فرمانده عملیات سپاه غرب کشور 1361
🔹سالروز شهادت سردار شهید حاج محمد ناظری(ره) فرمانده یگان تکاوری اباعبدالله (ع) ندسا 1395
🔹هفته جهانی پارک ها
📆 روزشمار:
▪️1 روز تا اولین شب قدر
▪️2 روز تا ضربت خوردن امام علی علیه السلام
▪️3 روز تا دومین شب قدر
▪️4 روز تا شهادت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام
(اقتباس از تقویم شیعه)
👇👇👇👇👇👇👇
هر روز با روزبرگ شیعه ...
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
روزبرگ ایام..... روزبرگ ولایت....
روزبرگ قرآن.... روزبرگ حدیث....
روزبرگ احکام.. روزبرگ سلامت...
روزبرگ معارف.. و روزبرگ دعا.....
✅ با ما همراه شوید...
🌹🌻🌷@ROOZBARG🌹🌻🌷
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ
موضوع: معراج پيامبر اکرم (ص)
تاریخ: ١٣٩٩/٠٢/٢٢
📖 سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَیٰ بِعَبْدِهِ لَيلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِي بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيهُ مِنْ آياتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ﴿اسراء، آیه ۱﴾
«منزّه است [خدا]، بنده خود [محمد (ص)]، را شبانگاهان از مسجد الحرام به سوی مسجد الاقصی -که پیرامون آن را برکت دادهایم - سیر دادیم، تا نشانههای خود را به او بنمایانیم، همانا که او [خدا]، شنوای بیناست».
✍️ امروز هفدهمین روز ماه مبارک رمضان است که مورخین و مفسرین، آن را سالروز «معراج» پیامبر دانسته اند، لذا به همین مناسبت، سخن امروز را آغاز می نماییم؛
👈 مِعراج، ماجرای عروج پیامبر اسلام(ص) از مسجد الحرام به مسجد الاقصی و از آنجا به آسمانها است، که طبق گزارش منابع اسلامی، پیامبر(ص) در شبی، به همراه ملائکه مقرب الهی، از مکه به مسجدالاَقصی و از آنجا به آسمان عروج کردهاند؛
✨ایشان در شب معراج، با برخی از ملائکه دیدار و گفتگو نموده و اهل بهشت و اهل جهنم را مشاهده کردند!
✨بر طبق احادیث معتبر، ایشان در شب معراج، با برخی از پیامبران الهی نیز دیدار کرده و گفتگویی هم با خداوند متعال بدون واسطه، صورت گرفته که به حدیث معراج شهرت یافته است؛
✨هرچند که به «معراج» در آیاتی از قرآن کریم اشاره شده و احادیث معراج نیز در کتب شیعه و اهل سنت، به صورت متواتر آمده است و در حقیقت آن شکّی نیست!
✨اما بحث از واقعه شگفت انگیز و محیّرالعقول معراج، از جمله مباحث جنجال برانگیزی به شمار میآید که از دیرباز تاکنون، بر سر زبان و قلم دوست و دشمن جریان داشته است!
✍️ علّت اعجاب برانگیز بودن پدیده معراج، جسمانیّت عروج پیامبر اکرم (ص) به عوالم دیگر است و شکی نیست که اگر این واقعه تاریخی و سیر آسمانی، مربوط به روح ایشان یا صرفاً مربوط به عالم رؤیا بود، برای هیچ شخصی، تعجب برانگیز نبود و هیچ کسی در مقام انکار آن بر نمیخاست و در حقیقت نقطه افتخارآمیزی برای مقام شامخ پیامبر خاتم (ص) قلمداد نمیشد!
✨برخی از اندیشمندان و مفسران به فراخور بضاعت و توان علمی خود، در این زمینه مطالبی را به رشته تحریر درآورده و دیدگاههای خود را مطرح ساختهاند، ما نیز در این مجال در پی ارائه تحلیلی کوتاه، رسا بر اساس ادله عقلی معراج هستیم که برای عموم مخاطبین در سطوح مختلف قابل استفاده باشد؛
✍️ توجیهات عقلانی معراج:
👈 در نگاه نخست، عقل آدمی باور دارد که روح انسان با بدن خاکی او، فقط در مسائل روزمرّه زندگی و کارهای و سفرهای عادی زمینی که به وسیله جسم انسان و با نظارت و تدبیر روح انجام میپذیرد، همراهی مینماید؛
بنابراین تبعیّت جسم خاکی از روح در غیر از محدوده دنیا، امری نامأنوس بوده و نمیتواند با قواعد ظاهری و فهم عمومی بشر، به سادگی قابل درک باشد!
👈 با این همه، از آنجا که ما این مطلب را امری مسلّم میدانیم، جا دارد چند توجیه عقلانی را برای آن بیان نماییم:
✨1. برخی از فلاسفه بزرگ اسلامی بر این باورند که جسمانیّت معراج باشکوه پیامبر اعظم(ص)، بدینسان قابل توجیه عقلی میباشد که بدیهی است روح و جسم انسان با هم ارتباط متقابل دارند ولی تبعیت آنها از یکدیگر در همه انسانها، برابر نیست؛
در برخی از افراد که تمایل بیشتری به دنیا دارند، بدن آنها بر روح آنها مسلط و برتری دارد و روح فقط متوجه به اموری است که ایجاد آن را بدن او، مطالبه مینماید، و لذا بدن نیز از امور بالاتر از خواستههای خود، تمکین نمی کند!
و در عده دیگری از انسانها، که دارای روحانیت بالاتری هستند، جسم و بدن آنها تابع روحشان گردیده و موضوع کاملاً برعکس میشود.
لذا بنا بر قاعده «اشتراک معنوی وجود» که از قواعد مهم عقلی به شمار میآید، تناسب مستقیمی میان جسم و روح یک انسان حُکمفرماست!
و مسلماً این قاعده درباره پیامبر خدا(ص) که اشرف مخلوقات است، در بالاترین و کاملترین حدّ، قابل تطبیق است؛ بنابراين روح بلند ایشان به سبب بالا بودن و تسلّط کاملش بر بدن خاکی، باعث عروج جسم به ملکوت و آسمانها شده است.[رجعت و معراج، ص 50 و مجموعه رسائل فلسفی، ص 39.]
✨2. با توجه به آنکه قریب به اتّفاق مکاتب و مذاهب مختلف دنیا، اصل وجود شیطان در عالم هستی و القائات و وسوسههای او در دل آدمیان در کل جهان را به خوبی قبول دارند، بنابراین عقل انسان، حُکْم میکند که اگر ما، سرعت ما فوق تصور و قدرت شیطان در جابجایی بین آسمان و زمین، (به عنوان موجودی مطرود از درگاه الهی) را، امری پذیرفته شده میدانیم، پس در معراج بزرگترین پیامبر الهی و اشرف مخلوقات عالم، نمیتوانیم تردیدی داشته باشیم.[بحارالانوار، ج 18، ص 285]
ادامه دارد... 👇👇👇
@ROOZBARG
ادامه روزبرگ ایام مورخ ١٣٩٩/٠٢/٢٢👇
✨3. از دیدگاه بشر در طول تاریخ، حرکت حضرت سلیمان (ع) به وسیله باد، به مکانهای دور دست در فاصلههای زمانی کوتاه، امری مسلّم است و عقل انسان میتواند به خوبی این مطلب را درک کند که حرکت سریع و نامرئی، همانند حرکت باد، برای حضرت سلیمان (ع)، امری ممکن میباشد.[بحارالانوار، ج 18، ص 286] از همین رو، سیر معراجی پیامبر اسلام (ص) نیز امری معقول و قابل درک برای بشر میباشد.
✨4. در عصر ما که عصر تکنولوژی است، این فرضیه علمی پذیرفته شده است که امواج مختلف با سرعتی غیر قابل تصور و در لحظهای کوتاه میتوانند از یک سوی جهان به سوی دیگر آن انتقال یابند و همچنین امروزه انسانها به وسیله فضاپیماهای ساخت بشر، در مدتی نسبتاً کوتاه، از زمین تا ماه و بسیاری از سیارات دیگر در آسمان، رفت و آمد مینمایند، بنابراین وقتی که، چنین پدیدههایی در جهان بشری قابل تحقّق میباشند، پدیدهای نظیر عروج پیامبر (ص) به وسیله فضاپیما و مَرْکَبی آسمانی به نام «بُراق» نیز کاملاً عقلانی است و با اصول علمی عصر جدید، قابل انطباق و توجیه است! [تفسیر نمونه، ج 12، ص 19]
✨5. میدانیم که هر حیوان و انسانی، زمانی که به اشیای دیگر مینگرد، با شعاع نوری که به چشمان آنها برخورد میکند، به اشیاء خارجی، اتصال پیدا کرده است؛ مثلاً یک انسان در هنگامی که از روی زمین، منظومهای را که هزار سال نوری از او دورتر است، مشاهده میکند، به آن منظومه از طریق سرعت حرکت نور و با قدرت بینایی خود اتصال مییابد!
در چنین فرضی، عقل ما در مییابد هنگامی که با چنین سرعتی برای نور در یک لحظه قابل تصور است، بنابراین سِیر معراجی پیامبر نیز امری ممکن و قابل قبول محسوب میگردد. [بحارالانوار، ج 18، ص 286]
✨6. عقل انسان در پدیدهای نظیر معراج، به این نتیجه میرسد که چنین پدیده خارقالعادهای، قطعاً نمیتواند عادی و طبیعی باشد و مسلّماً باید نیرویی مافوق نیروی تمام بشر، پشت این پدیده باشد و آن نیرو، جز نیروی خدایی و ماورای طبیعت نیست که رسول خود را، بدان مقام بلند رسانده است، بنابراین با ایمان به قدرت لایزال الهی، پدیدهای مانند معراج، برای انسان موحّد، امری بدیهی و قابل قبول است.
✍️ احکام شرعی ماه مبارک رمضان:
✨مسواک زدن در حال روزه اشکال ندارد ولی باید از فرو رفتن آب دهان که آغشته با خمیر دندان و آب است جلوگیری شود و اگر عمداً یا سهواً فرو رود، روزه باطل می گردد؛
✨اگر روزهدار در هنگام وضو برای نماز واجب، قدری آب در دهان بگرداند و مضمضه کند و آب بیاختیار، فرو داده شود، روزهاش صحیح است و قضا بر او واجب نیست، ولی در غیر وضوی نماز واجب، احتیاط واجب آن است که قضای روزه را بجای آورد؛
✍️ معرفی یک کتاب مفید:
✨مطالعه کتاب «قصه معراج»، نوشته مهدی خداميان آراني، توصیه میشود.
برای دریافت فایل کتاب، می توانید به روزبرگ هدیه در کانال روزبرگ شیعه در ایتا مراجعه نمایید.
🤲 انشاالله خداوند رحمان و رحیم، به حرمت پیامبر اکرم (ص)، بلایا و بیماری منحوس کرونا را از مردم جهان رفع نماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
🌸@ROOZBARG🌸
9421-fa-ghese meraj.pdf
822.6K
هدیه امروز روزبرگ شیعه:
کتاب «قصه معراج»
نوشته مهدی خداميان آرانی
🌸@ROOZBARG🌸