eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
48 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «ماه مبارک رمضان» موضوع: «آیات المهدی ١» روز دوشنبه، ١۴٠١/٠١/١۵ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ سه‌شنبه - ١۶ فروردین ١۴٠١ 🌙 الثلاثاء، ٠٣ رمضان ١۴۴٣ 🌲م Tuesday 05 April 2022 👈 امروز متعلق است به امام سجاد، امام باقر و امام صادق عليهم السلام 🕋 اذکار روز: - یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (١٠٠ مرتبه) - یا الله یا رحمان (١٠٠٠ مرتبه) - یا قابض (٩٠٣ مرتبه) برای حاجت ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 نزول انجيل بر حضرت عيسی (ع) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «ماه مبارک رمضان» موضوع: «» ❓اگر فردی به خاطر عذری قوی، پنجاه درصد احتمال دهد که روزه بر او واجب نیست و به همین دلیل روزه نگیرد، ولی بعداً معلوم شود که روزه بر او واجب بوده، از جهت قضا و کفّاره چه حکمی دارد؟ ✅ اگر افطار عمدى روزه ماه مبارک رمضان به مجرد احتمال عدم وجوب روزه بر وى باشد، در فرض سؤال علاوه بر قضا، کفّاره هم بر او واجب است؛ اما اگر افطار به علت ترس از ضرر باشد و ترس هم منشأ عقلايى داشته باشد، کفّاره واجب نيست، ولى قضا بر او واجب است. ❓من معتاد به سیگار هستم و در ماه مبارک رمضان هر چه تلاش می‏کنم که تندخو نباشم، نمی‏توانم و همین باعث ناراحتی زیاد افراد خانواده‏ام شده است و خودم هم از وضعیت دشوارم رنج می‏برم، تکلیف من چیست؟ ✅ روزه ماه مبارک رمضان بر شما واجب است و بنا بر احتياط واجب جايز نيست در حال روزه سيگار بکشيد، و نبايد بدون دليل با ديگران تند برخورد کنيد. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «آیات المهدی ٢»         روز سه‌شنبه، ١۴٠١/٠١/١۶ ✍️ مناسبت روز: در سومین روز ماه مبارک رمضان قرار داریم و انشاالله امروز نیز به تفسیر کوتاه یک آیه از «آیات المهدی» که مفسرین، با بهره‌گیری از روایات تفسیری و تبیینی اهل‌بیت (ع)، آن را ناظر به موضوع مهدویت دانسته‌اند، می‌پردازیم؛ یکی از «آیات‌المهدی» در قرآن کریم، آیه سوم سوره مبارکه بقره است، که در وصف «متقین» چنین می‌فرماید: «الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُون‏»: «(متقین کسانی هستند) که به غیب ایمان دارند و نماز بپا داشته و از آنچه روزی‌شان کرده‌ایم، انفاق می‌کنند» خداوند متعال در این آیه، اولین و مهمترین شاخصه‌ی متقین را ایمان به غیب، بیان نموده است؛ «غیب» در لغت به معنای «نادیدنی و پنهان» است، یعنی چیزی که وجود دارد ولی با چشم آدمی دیده نمی‌شود! ایمان به غیب، اساسی‌ترین اصل در جهان‌بینی اسلامی است، چراکه اصلی‌ترین بنیان‌های اعتقادی در اسلام و تمامی ادیان الهی، بر اساس ایمان به غیب، طراحی گردیده! اصولی همچون «توحید» که ایمان به خدای نادیدنی است؛ و یا «معاد» که ایمان به سرای ناپیدای آخرت است؛ و بالاخره «نبوت و امامت» در دوران غیبت حجت‌های الهی؛ چنانچه بسیاری از انبیاء الهی، مدتی از دوران نبوت خود را در غیبت، و مخفی از چشم مردم سپری نموده‌اند، پیامبرانی همچون حضرت عیسی، موسی، نوح، یوسف، صالح، شعیب، الیاس (ع) و...؛ و همچنین پس از بعثت خاتم‌الانبیاء (ص) نیز، دوران ظهور اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) تنها حدود ٢۵٠ سال بوده، ولی دوران غیبت امام عصر (عج)، تا کنون بیش از هزار و صد و هشتاد و سه سال به طول انجامیده است! لذا طبق آیه «الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ...» مهمترین شاخص افراد متقی و پرهیزکار، ایمان به غیب است، و طبق روایات متعدد یکی از مصادیق مهم «غیب»، باور داشتن به وجود امام و حجت حیّ غایب از نظر است‌! چنانچه از امام صادق(ع) دربارهٔ آیات ١ تا ٣ سوره بقره، سؤال کردند، و حضرت فرمودند: «مقصود از "متَّقین" در این آیات، شیعیان حضرت علی (ع)، و مقصود از «غَیْب»، حضرت قائم (عج) است...» (تفسیر اهل بیت، ج۶، ص۴۴۰؛ تفسیر البرهان ذیل آیه ٢٠ یونس؛ بحارالأنوار، ج۵۲، ص۱۲۴) همچنین حضرت در روایت دیگری فرمودند: «منظور از ایمان‌آورندگان به غیب، کسانی است که به حقّانیّت قیام قائم (عج) اقرار دارند» (تفسیر نورالثقلین، ذیل آیه مذکور؛ کمال الدین، ج۱، ص۱۷) امام باقر (ع) نیز فرمودند: «منظور از غیب، زنده‌شدن پس از مرگ و روز رستاخیز، و قیام حضرت قائم (عج) و رجعت است» (تفسیر اهل‌بیت، ج۱، ص۱۱۸، بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۵۱) ✍️ نکته مهم دیگر در این زمینه، این است که، مسلماً ایمان به امام غایب، بسیار سخت‌تر از ایمان به امام ظاهر است و نیاز به ایمان و اعتقاد بسیار بالاتر دارد، لذا در روایات متعدد، برای ایمان آورندگان به امام غایب، بشارت جایگاه و پاداش فروان داده شده است! چنانچه امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «براى قائم ما غيبتى است كه مدّتش طولانى است...؛ بدانيد هر كه در آن دوران در دينش استوار باشد و قلبش به واسطه طول غيبت امامش سخت (منحرف) نشود، او در روز قيامت‏ با من و در مرتبه‌ی من است!» (کمال الدین، ج١، ص٣٠٣) حضرت سجاد (ع) نیز فرمودند: «مردمی که زمان غيبت مهدی (عج)، معتقد به امامت و منتظر ظهور او هستند، از مردم هر زمان دیگر برترند؛ زيرا خداى تعالى، عقل و فهم و معرفتى به آنها عطاء فرموده است كه «غيبت» نزد آنان به منزله مشاهده (امام) است!» (کمال الدین، ج١،ص٣٢٠) همچنین حضرت در حدیث دیگری فرمودند: «هركه در زمان غيبت قائم ما، بر موالات و دوستى ما ثابت بماند، خداوند پاداش هزار شهيد، مانند شهيدان بدر و اُحد، به او عطاء می‌كند!» (بحارالأنوار، ج۵٢، ص١٢۵) ✍️ در پایان سخن امروز، به چند نکته تربیتی درباره آیه فوق‌الذکر اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ هدایت و ایمان واقعی بشر، مشروط به اعتقاد داشتن به غیب و امام غایب از نظر است! 2️⃣ ایمان به معنای بینشی است که به گرایش و عمل منجر می‌شود؛ پس ایمان واقعی به امام غائب، باید انسان را به سوی معرفت، محبت و اطاعت از امام هدایت نماید؛ 3️⃣ ایمان به امام غایب (ع)، منبع قدرت و امید است، چراکه انسان می‌داند حجت حیّ الهی وجود دارد، و از احوالات او با خبر است و بالاخره ظهور خواهد کرد؛ 4️⃣ اگر بخواهیم در دنیا، دچار ظواهر فریبنده و تجملات و محسوسات نشویم، باید تلاش کنیم که راهکارهای ایمان به غیب را در خودمان و دیگران تقویت نماییم و امام غایب از نظر را همیشه شاهد و ناظر بر اعمالمان بدانیم. https://eitaa.com/ROOZBARG
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «ماه مبارک رمضان» موضوع: «آیات المهدی ٢» روز سه‌شنبه، ١۴٠١/٠١/١۶ https://eitaa.com/ROOZBARG
💠 مسابقه قرآنی بهار مهدوی - ۱۶ فروردین ⬅️ برگرفته از «» ❓طبق آیه سوم سوره بقره، اولین و مهمترین شاخص افراد متقی و پرهیزکار چیست؟ 1️⃣ اقامه نماز 2️⃣ ایمان به غیب و باور داشتن به وجود امام غایب از نظر 3️⃣ دادن زکات ➖➖➖➖➖➖ 👈 جوایز: به سه نفر، هر نفر 110 هزار تومان اهدا خواهد شد. ⏱ مهلت ارسال پاسخ: ساعت 19:30 امروز ➖➖➖➖➖➖ علاقمندان مطابق با فرم زیر، پاسخ درست را به آی دی https://eitaa.com/hawzahnews_ef ارسال نمایند. 1. نام و نام خانوادگی 2. شماره همراه 3. پاسخ درست @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ چهارشنبه - ١٧ فروردین ١۴٠١ 🌙 الأربعاء، ٠۴ رمضان ١۴۴٣ 🌲م Wednesday 06 April 2022 👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، جواد الائمه، امام هادی (علیهم‌السلام) - 🕋 اذکار روز: - یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه) - حسبی الله و نعم الوکیل (١٠٠٠ بار) - یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ مناسبت خاصی نداریم. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «ماه مبارک رمضان» موضوع: «» ❓آیا استفاده از اسپری تنفسی که گازی را وارد فضای حلق و ریه می‌کند و مانع از تنگی نفس می‌شود، باطل کننده روزه است؟ ✅ استفاده از اسپری مذکور اگر صرفاً برای باز کردن راه تنفسی و بدون دارو باشد و یا این‌که همراه با دارویی باشد که به صورت پودر به ریه‌ها پاشیده می‌شود، روزه را باطل نمی‌کند. ❓آیا قرص زیر زبانی با توجه به این‌که چیزی از حلق پائین نمی‌رود و صرفاً از طریق زیر زبان، جذب می‌شود، باعث باطل شدن روزه می‌گردد؟ ✅ اگر آب دهان که با آن قرص آغشته شده، بیرون ریخته شود و چیزی از آن وارد حلق نشود، روزه باطل نمی‌شود. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «آیات المهدی ٣»         روز چهارشنبه، ١۴٠١/٠١/١٧ ✍️ مناسبت روز: در چهارمین روز ماه مبارک رمضان قرار داریم و مانند روزهای گذشته، امروز نیز به یکی دیگر از «آیات المهدی» که مفسرین، با بهره‌گیری از روایات تفسیری و تبیینی اهل‌بیت (ع)، ناظر به موضوع مهدویت و مسائل و معارف پیرامون آن می‌دانند؛ می‌پردازیم؛ 💠 «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ🔹الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ🔹أُولئِک عَلَیهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِک هُمُ الْمُهْتَدُون»: «و قطعاً شما را به چيزهایی از [قبيلِ‏] ترس و گرسنگى، و كاهش در اموال و جان‌ها و محصولات مى‏آزماييم و مژده ده به شكيبايان و استقامت کنندگان!🔹کسانی که هرگاه مصیبتی به ایشان می‌رسد، می‌گویند: «ما از آنِ خداییم و به‌سوی او باز می‌گردیم!» این‌ها، همان‌ کسانی هستند که الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده و از هدایت‌یافتگانند!» (بقره/ ١۵۵ تا ١۵٧) مفسرین، آیات فوق‌الذکر و ابتلاعات در آن را، مصداق دوره آخرالزمان دانسته‌اند و در ذیل این آیات، روایاتی از اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) ذکر کرده‌اند که دلالت بر این موضوع دارد؛ چنانچه امام صادق(ع) در تبیین این آیات در چند حدیث نورانی می‌فرمایند: «همانا در پیش روی قائم ما، برای مؤمنین، از سوی خداوند دوره‌ای خواهد بود که آزموده می‌شوند...چنانچه خداوند فرموده: «وَ لَنَبْلُوَنَّکمْ»: یعنی مؤمنین را (به مواردی) خواهم آزمود: ⬅️ «بِشَی‌ءٍ مِنَ الْخَوْفِ»: آنان را به ترس از سوی حاکمان (و طاغوت‌های فاسد زمان) امتحان می‌کنیم؛ ⬅️ «وَ الْجُوعِ»: و به گرسنگی، (و بالا رفتن قیمت‌ها و گرانی و تورم)؛ ⬅️ «وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ»: و به کاهش مال، به‌وسیله‌ی کسادی وضع تجارت و بازار و کمی سود؛ ⬅️ «وَ نَقْصٍ مِنَ...الْأَنْفُسِ»: و از دست دادن جان‌ها و مرگ‌های سریع و فراگیر؛ (به‌گونه‌ای که طبق برخی روایات، مردم از دفن اموات خود عاجز می‌مانند)؛ ⬅️ «وَ نَقْصٍ مِنَ...الثَّمَراتِ»: و کاهش محصول، به کمی غلّه و زراعت (و برکات زمین)؛ ✍️ وسپس حضرت فرمودند: «بَشِّرِ الصَّابِرِینَ عِنْدَ ذَلِکَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَج»، در این هنگام صبرکنندگان را به تعجیل در فرج (و قیام حضرت قائم) بشارت دهید!» (تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۴٢ تا ٧۴۴، تفسیر نورالثقلین و البرهان ذیل آیات فوق‌الذکر، الغيبة للنعمانی، ج۱، ص۲۵۰، کمال‌الدین، ج۲، ص۶۴۹/ الإرشاد، ج۲، ص۳۷۷) ✍️ بر اساس آنچه گذشت، به چند نکته اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ در بین سنت‌ها و قوانين الهی، قانونی به نام «ابتلاء و آزمایش» وجود دارد که شامل تمامی انسان‌ها می‌گردد، و طبق این سنت الهی، می‌بایست همه در این آزمون بزرگ شرکت نموده و غربال شوند! 2️⃣ خداوند در مقاطع مختلف تاریخی، به گونه‌های متفاوت، بشر را آزموده و گاهی این آزمایش الهی، به صورت «فردی» و گاهی به‌صورت «اجتماعی» است (و لَنَبْلُوَنَّكُمْ)، که طبق روایات اسلامی، ابتلاعات و آزمایش‌های دوره آخرالزمان، بیشتر جنبه اجتماعی و عمومی دارد و از سخت‌ترین آزمون‌ها در طول تاریخ است! 3️⃣ یکی از دلایل اصلی «غیبت» امام زمان (عج)، آزمایش و غربالگری است! چنانچه امام باقر (ع) فرمودند: «هیهات! هیهات! "فرج" واقع نخواهد شد، مگر بعد از آن‌که شما غربال شوید، و دوباره غربال شوید، و بار دیگر غربال شوید! تا این‌که خداوند کدورت‌ها را از بین ببرد، و صفا و پاکی باقی بماند» (الغيبة شیخ طوسی، ج۱، ص۳۳۹) ❓اما شاید این سوال مطرح شود که چرا باید این همه غربالگری صورت پذیرد؟ ✅ درجواب باید عرض کنیم که هدف اصلی امام عصر (عج) این است که عدل و داد را در زمین مستقر کرده، و ظلم و جور را از بین ببرند؛ لذا برای استقرار عدل و داد، دو چیز لازم است: ⬅️ اول، «مجری عادل»، که باید سخت امتحان شده باشد! ⬅️ و دوم، جامعه‌ای که تشنه عدالت باشد و ظرفیت پذیرش عدالت را داشته باشد! که این دو ظرفیت در دوران حکومت هیچ یک از انبیاء و اولیاء الهی وجود نداشته، لذا در دوران غیبت باید غربالگری صورت پذیرد! چراکه این دوران، دورانِ نیروسازی برای برنامهٔ جهانی اصلاح عالَم است! 4️⃣ چه بسا سختی‌های اقتصادی و تحریم‌ها، و جنگ‌ها و بیماری‌ها و مشکلات دوران ما، از مصادیق آیات فوق و از ابتلاعات دوره «آخرالزمان» باشد که مسلماً صبر بر آنها و پایداری در مسیر انقلاب اسلامی به‌عنوان مقدمه حکومت مهدوی، می‌تواند زمینه‌ساز ظهور و فرج باشد. https://eitaa.com/ROOZBARG
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «ماه مبارک رمضان» موضوع: «آیات المهدی ٣» روز چهارشنبه، ١۴٠١/٠١/١٧ https://eitaa.com/ROOZBARG
💠 مسابقه قرآنی بهار مهدوی - 17 فروردین ✍️ برگرفته از «‌» ❓امام صادق (ع)، طبق این فراز از آیه ١۵۵ سوره بقره: «و بَشِّرِ الصَّابِرِینَ»، مؤمنینی که در برابر مشکلات و مصائب صبر می‌کنند را، به چه چیزی بشارت می‌دهند؟ 1️⃣ بشارت به بهشت 2️⃣ بشارت به یاری آنها 3️⃣ بشارت به تعجیل در فرج و قیام حضرت قائم (عج) ➖➖➖➖➖➖ 🎁 جوایز: به سه نفر، هر نفر 110 هزار تومان اهدا خواهد شد. ⏱ مهلت ارسال پاسخ: تا ساعت 20 امروز ➖➖➖➖➖➖ علاقمندان مطابق با فرم زیر، پاسخ درست را به آی دی https://eitaa.com/hawzahnews_ef ارسال نمایند. 1. نام و نام خانوادگی 2. شماره همراه 3. پاسخ درست ➖➖➖➖➖➖ 🎁 اسامی برندگان مسابقه قرآنی بهار مهدوی ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ 1️⃣ سرکار خانم زهرا شهریاری 2️⃣ جناب آقای سالار تهاجمی 3️⃣ سرکار خانم فاطمه بوستانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ پنجشنبه - ١٨ فروردین ١۴٠١ 🌙 الخمیس، ٠۵ رمضان ١۴۴٣ 🌲م Thursday 07 April 2022 👈 امروز متعلق است به امام حسن عسکری (علیه السلام) 🕋 اذکار روز: -لااِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین(١٠٠بار) - یا غفور یا رحیم (١۰٠٠ مرتبه) - یا رزاق (٣٠٨ مرتبه) برای وسعت رزق ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ روز جهانى بهداشت https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «ماه مبارک رمضان» موضوع: «» ✅ اگر روزه‌دار عمداً و آگاهانه چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه‌ی او باطل می‌شود... خواه زیاد باشد یا کم، مانند قطره‌های بسیار کوچک آب یا خرده‌ی کوچکی از نان؛ ✅ اگر روزه‌دار چیزی را که لای دندان مانده است عمداً فرو ببرد، روزه‌اش باطل می‌شود، اما اگر علم به وجود باقیمانده‌ی غذا در لای دندان‌ها و یا علم به رسیدن آن به حلق نداشته و یا فرو رفتن آن عمدی و با التفات نبوده روزه باطل نمی‌شود؛ ✅ خوردن و آشامیدن از روی سهو و فراموشی، روزه را باطل نمی‌کند و تفاوتی هم بین اقسام روزه از واجب و مستحب نیست؛ ✅ فرو بردن آب دهان روزه را باطل نمی‌کند. 📚 رساله آموزشی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «آیات المهدی ۴»         روز پنجشنبه، ١۴٠١/٠١/١٨ ✍️ مناسبت روز: در پنجمین روز ماه مبارک رمضان قرار داریم و طبق وعده‌ای که در این ماه مبارک نمودیم، امروز نیز به تفسیر کوتاه یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم می‌پردازیم: 💠 «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»: «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، صبر كنيد و ايستادگى ورزيد و از مرزها نگهبانى كنيد و از خدا پروا نماييد، باشد كه رستگار شويد» (آل‌عمران، آیه ٢٠٠) خداوند در این آیه‌ی شریفه به مؤمنین (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا)، چهار فرمان الهی، برای چهار نوع ارتباط، جهت رشد و تعالی، و رستگاری و پیروزی می‌دهد: 1️⃣ «اصْبِرُوا»: در ارتباط با مشکلات شخصی ، دستور به «صبر فردی» می‌دهد؛ 2️⃣ «صابِرُوا»: در ارتباط با مشکلات اجتماعی و در برابر دشمنان، دستور به «صبر جمعی» می‌دهد؛ 3️⃣ «رابِطُوا»: در ارتباط با حریم دین و سرزمین اسلامی، دستور به ارتباط با امام زمان و دیگر مؤمنین می‌دهد؛ 4️⃣ «و اتَّقُوا اللَّهَ»: در ارتباط با خدا، فرمان به کسب تقوای الهی می‌دهد؛ ⬅️ و سپس نتیجه عمل به این چهار فرمان الهی، را «فلاح و رستگاری» می‌داند: «لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»؛ ✍️ مفسرین این آیه را از «آیات المهدی» دانسته‌اند و یکی از مراتب در «رابِطُوا» را به معنای ارتباط و فرمانبرداری و دفاع مردم از ائمه و امام زمان (عج) دانسته‌اند؛ و سپس به روایاتی در این زمینه اشاره نموده‌اند که در این مجال کوتاه، به برخی از آنها می‌پردازیم: ⬅️ امام صادق (ع): «بر واجبات صبر کنید و در برابر مشکلات پایدار باشید و از حدود ائمه (ع) دفاع کنید»: «... وَ رَابِطُوا عَلَی الْأَئِمَّه» (تفسیر اهل‌بیت، ج۲، ص۸۹۴؛ الکافی، ج۲، ص۸۱/ وسائل‌الشیعه، ج۱۵، ص۲۵۹/ نورالثقلین/ البرهان) ⬅️ امام باقر (ع): «بر انجام واجبات صبر کنید و در مقابل دشمنانتان پایدار باشید و از امام منتظر (عج) دفاع کنید»: «... وَ رَابِطُوا إِمَامَکُمْ الْمُنْتَظَر» (تفسیر اهل بیت، ج۲، ص۸۹۴‌/بحارالأنوار، ج۲۴، ص۲۱۹/ تفسیر البرهان) ⬅️ امام صادق (ع): «"اصْبِرُوا" یعنی صبر و مقاومت کنید بر اذّیت در راه‌ ما اهل‌بیت؛ و "صابِرُوا" یعنی با ولیّ امرتان در برابر دشمنانتان پایدار باشید؛ و "رابِطُوا" یعنی از امامتان دفاع کنید» (تفسیر اهل بیت ج۲، ص۸۹۴ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۲۱۷/ نورالثقلین/ البرهان) ⬅️ امام صادق (ع): «"اصْبِرُوا وَ صابِرُوا" یعنی در برابر دشمنان و مخالفین تحمّل به خرج دهید؛ «وَ رابِطُوا» یعنی آماده باشید و (فرمان ببرید) از امام خود...» (تفسیر اهل بیت، ج۲، ص۸۹۶/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۲۱۷/ البرهان/ نورالثقلین) ✍️ البته مفسرین، مراتب دیگری را نیز در معنای «رابِطُوا» آورده‌اند، از جمله: 🔹«ارتباط بین مؤمنين» که با هم پیوند داشته باشند و در مقابل دشمن صف واحد تشکیل دهند؛ 🔹 و «آماده کردن تجهیزات دفاعی برای حفظ مرزهای جامعه از هجوم دشمن» ✍️ بر اساس آنچه گذشت، به چند نکته مهم اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ قرآن، نخست به مؤمنان دستور می‌دهد که در برابر مشکلات زندگی خود استقامت کنند (اصْبِرُوا)، و سپس، دستور به استقامت در برابر دشمن می‌دهد (صابِرُوا)؛ بنابراین، تا ملّتی در جهاد با نفس و اصلاح نقاط ضعف درونی خود موفق نشود، هرگز نمی‌تواند در برابر دشمن پیروز شود! 2️⃣ مراقبت از مرزها (رابطوا) معنای وسیعی دارد و شامل هرگونه آمادگی برای دفاع از خود و جامعه می‌شود؛ یعنی مراقبت از مرزهای جغرافیایی در مقابل هجوم احتمالی دشمن، و مراقبت و آماده باش در برابر حملات شیطان و هوس‌های سرکش درونی و نیز محافظت از مرزهای فرهنگی و عقیدتی خود و مردم! 3️⃣ اگر دستورات چهارگانه‌ای که در آیه‌ی فوق آمده است، در زندگی فعلی مسلمانان پیاده شود، بسیاری از مشکلات آنان حل خواهد شد، و از ضربات دردناکی که بر پیکر اسلام و مسلمین وارد می‌شود جلوگیری می‌گردد؛ چون یک حالت آماده‌باش عمومی برای «فرمانبرداری و دفاع از ولی‌امر»، «وحدت بین مسلمین» و «صبر در برابر تمامی مشکلات و فشارهای داخلی و خارجی»، و «محافظت از همه‌ی مرزهای جغرافیایی، فرهنگی و عقیدتی»، در مسلمانان ایجاد می‌نماید. https://eitaa.com/ROOZBARG
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «ماه مبارک رمضان» موضوع: «آیات المهدی ۴» روز پنجشنبه، ١۴٠١/٠١/١٨ https://eitaa.com/ROOZBARG
💠 سؤال مسابقه قرآنی بهار مهدوی - ۱۸ فروردین ❓طبق احادیث اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، "رابِطُوا" در آیه ٢٠٠ سوره آل عمران به چه معناست؟ 1️⃣ فرمانبرداری از امام زمان (عج)؛ 2️⃣ دفاع از امام زمان (عج)؛ 3️⃣ هر دو مورد صحیح است. ➖➖➖➖➖➖ ✅ اسامی برندگان مسابقه قرآنی بهار مهدوی ۱٧ فروردین ۱۴۰۱ 1️⃣ جناب آقای امیرحسین مؤمنی 2️⃣ سرکار خانم کوثر حیدری 3️⃣ جناب آقای احمد امینی