.📜.
📌 ارجاعاتِ بیاناتِ امام خامنهای؛
(جلسه دوم بازشناسی اهمیت استراتژیک احکام شرعی)
#معنای_تقوا این است که هر آنچه را خدای متعال بر انسان تکلیف کرده است انجام بدهد. #واجبات را به جا بیاورد و #محرمات را ترک کند. این #اولین_مرتبه_تقوا است. محرمات الهی را باید شناخت و دور و بر آن نچرخید و نگشت.
۱۳۷۰/۰۸/۳۰
امام حسین جان خودش و جان پاکیزهترین انسانهای زمان خودش را فدا میکند، برای اینکه مردم به #احکام_دینی عمل کنند. چرا؟ چون #سعادت در عمل به احکام دین است؛ چون #عدالت در #عمل_به_احکام_دین است؛ چون آزادی و آزادگی انسان، در عمل به احکام دین است؛
۱۳۷۸/۰۱/۲۳
برادران و خواهران عزیز من در سراسر کشور توجه کنند، که #راه_خوشبختی_ملت_ایران، #تمسک_به_احکام_اسلامی و الهی است؛
۱۳۷۳/۰۳/۱۴
او (#سردار_سلیمانی) فرماندهی جنگاور و مسلط بر عرصه نظامی بود؛ اما در میدان جنگ نیز #حدود_شرعی را رعایت میکرد، تا به هیچ کس #ظلم_و_تعدی نشود، آن هم در حالی که خیلیها در عرصه نظامی اهل احتیاط و رعایت حدود شرعی نیستند؛
۱۳۹۶/۰۶/۰۶
#جهاد_تبیین
#نهضت_احکام_آموزی
📚 واحد پژوهشهای راهبردی جامعة الاحکام
🆔️ @Rahjoyan_ja
تکلیف یا تشخیص.m4a
5.85M
🎧 #شبهات_احکام
آیا صرفاً تکلیف و احکام شرعی کفایت میکند؟ یا ما نیازمندِ قوه تشخیص هم هستیم؟
▫️معنای اولیه فرقان
▫️ما مامور به تکلیفیم
▫️تکلیف، همان تشخیص است
▫️آمِرِ تکلیف همان شاخص است
📜 یا ایها الذین امنوا، اِن تَتَقوا الله یَجعَل لَکُم فرقاناً (انفال، آیه ۲۹)
📜 یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأَمْرِ مِنْکمْ (النساء: ۵۹)
#نهضت_احکام_آموزی
📚 واحد پژوهشهای راهبردی جامعة الاحکام
🆔️ @Rahjoyan_ja
رَهجُویان | مطالب راهبردی 📜
📝 #یادداشت 👈 احکام شریعت، (وجه تمایز) جامعهی اومانیستی و جامعه دینی (۱)؛ ▫️میتوان گفت که نقطه آغ
📝 #یادداشت
👈 احکام شریعت، (وجه تمایز) جامعهی اومانیستی و جامعه دینی (۲)؛
▫️همانگونه که در قسمت نخست یادداشت اشاره کردیم، محصول ورود تمدن غرب به عصر مدرن، شکل گیری تفکرات فلسفی و ایسمهای متنوعی بود، که تلاش میکرد تا چارچوب جدید زندگی بدون دین انسان را تئوریزه کند.
▫️مشخصاً در جامعهی خدامدارِ دیروز، آن کسی که منبعِ اصلی شناختِ هستی و قانونگذاریِ باید و نبایدی برای انسان به شمار میآمد، (تئو) یا (خدا) بود. بنابراین، (خدا) در مرکزِ معرفتدهی و فرماندهی قرار داشت و معارف و فرامین او، از اصالت حقیقی و غایی برخوردار بودند. آن جامعه اصالت و مرکزیت را به خدا داده و اصطلاحاً در آن (تئوئیسم) حاکم بود. اما در جامعه جدید غرب، وقتی که خداوند اصالت خود را از دست میدهد، قطعاً از صحنهی ایجاد معرفت یا بیان دستورِ باید و نبایدی کنار رفته و کاملا بی اثر یا غیر موجود خواهد شد. در واقع جملهی معروف نیچه (خدا مرده است) ناظر به همین مسئله است. مرگ خدا معنایش این است، که در چنین جامعهای، خدای مسیحیت، دیگر منبع معتبری برای بیان معارفِ حقیقی، اصولِ اخلاقی، یا باید و نبایدهای رفتاری بهشمار نمیرود. پس در جامعهی مدرن غرب، یک اتفاق و یک انحراف قدیمی (همان فرعونیتِ کهن) رقم میخورد، که روح حاکم بر غرب مدرن و پست مدرن را میسازد. آن اتفاق چیست؟ 👇
▫️زمانی که خداوند در مرکزیتِ معرفتدهی و فرماندهی نباشد، معنایش این است، که دستورات او نیز در مرکزیت نبوده و معیار معرفت و عمل انسان نخواهند بود. در اینجاست، که (نعوذ بالله) مخلوق (انسان) به جای خدا مینشیند و این بار با ندای (الانسانُ رَبُکُم الاعلی)، فرعونیت و فرعون جدید را میسازد. اومانیز یعنی همین. اومانیزم یعنی آن مقطعِ منحرفی از تاریخ، که انسان و نفس امارهی انسانی در جامعه به جای خدا (تئو) در مرکزِ معرفتدهی و فرماندهی مستقر شده و شروع به دادن نظریه (تئوری) و جعل قانون (قانونگذاری) و ارائهی باید و نباید (سبک زندگی) میکند.
⚠️ بنابراین، در جامعهی اومانیستی، تفکرِ منقطع از وحی انسانی معیار اندیشه، عمل، قانونگذاری و ارائهی باید و نباید اخلاقی و رفتاری است. یعنی آنچه نوعِ انسانِ منقطع از وحی و خدا بگوید، معیار و ملاک اندیشه و عمل است. حتی اگر انسان خبیثترین عمل را به عنوان قانون و باید و نباید تصویب کند، در جامعه لازم الاجرا خواهد بود (مانند تصویب علنی قانون ازدواج با محارم در فرانسه؛ یا دفاع از ازدواج همجنسگرایان و قانونی کردن آن در اروپا و...). البته غرب در اصالتِ نوعِ انسان متوقف نمیشود. بلکه در روندِ انحرافیِ رو به جلوی خود، ما با اصالت فرد (اِگُوسِنتِریزم) مواجه میشویم. به زبان ساده اصالت فرد یعنی معیار بودنِ من! یعنی هر آنچه (من) به عنوان (یک فرد) بخواهم و بگویم و از آن لذت ببرم خوب و نیکو است و هر آنچه (من) را بیازارد قبیح و بد است. بنابراین در جامعهای که (من) اصالت دارد، تنها وظیفهی حاکمیت این است که تزاحم میان (منهای پراکنده) را حتی الامکان از بین ببرد. بنیاد ایدئولوژی لیبرالیزم بر اساس همین (منگرایی) است.
✅ نتیجه-》 با توجه به این مقدمه طولانی به این نتیجه میرسیم، که در جامعهی اومانیستی و تمدن غرب، تفکر و قانونگذاری انسان میزان و معیار اندیشه و عمل اوست و باید و نباید انسانی را نفس امارهی فردی یا جمعیِ انسان مشخص و معلوم میکند.
ادامه دارد...
✍ | رَهجُویان |
📚 واحد پژوهشهای راهبردی جامعة الاحکام
🆔️ @Rahjoyan_ja
#یادداشت
▫️ضعف و قوت احکام شرعی، آسمان صعود و پرتگاه سقوطِ انقلاب اسلامی؛
۱. تحقق انقلاب اسلامی، در برههی خاصی از تاریخ جهان رقم خورد. در دورانی که ایدئولوژیهای مدرنِ سیاسی، بر مبنای تفکراتِ فلسفی-سیاسیِ معیوبِ و الحادیِ انسانِ دورانِ رنسانس و مدرنِ غربی پدید آمده بودند و با ادعای اداره، مدیریت و سعادتِ انسانها، در درگیریهای شهوتگونه و خانمان سوز و جنگهایی با مقیاس جهانی، دنیا را به فساد و تباهی مشغول کرده بودند. در نهایت در سال ۱۹۷۹ میلادی، در اوجِ درگیریهای میان بلوک غرب و شرق، انقلاب اسلامی ایران، با الهام گیری از فقه و کلامِ مقدسِ شیعه، با اتکا به سازمانِ هزارسالهی فقاهتِ شیعه، با رهبری یک فقیه عالیقدر و مهذب و خودساخته شیعه و بر مبنای تئوریِ سیاسیِ جامع و کامل ولایت فقیه پا به عرصه وجود گذاشت.
۲. طبیعی بود، در دورانی که هدفِ حاکمانِ شهوتران و مستکبرانِ شیکپوشِ شیطان صفتِ آن، صرفاً رسیدن به قدرت و سرمایه و شهوت بود، دین و دینداری تنها خطری به حساب میآمد که میتوانست در مقابلِ کلِّ نظامِ استکبار جهانی، طاغوتِ جدید د فرعونیزم مدرن قد علم کند و آن را به انحطاط بکشاند؛ چرا که شیطان، با کمکِ انسانِ مدرنِ غربی، دین را به انزوا کشیده و آن را صرفاً به یک نهاد تشریفاتی و بی اثرِ اجتماعی تبدیل کرده بود و آن را به کلی از صحنهی زندگی و اجتماع انسانی خارج کرده و به پستوی خانهها کشانده بود و در نهایت دین را به طور کامل، تبدیل به پدیدهای کاملاً خنثی و بی اثر کرده بود؛ حالا اما انقلاب اسلامی ایران، به دنبال حاکمیت و احیای دین، آن هم نه فقط در ایران، بلکه در کلِّ جهان بود؛ انقلاب اسلامی به دنبال ظهور آخرین منجی الهی و تحقق تمدنِ حقیقی دینی در سراسر گیتی بود؛ یعنی هدفی که استکبار جهانی از آن وحشت داشت؛ پس دشمنیها با ایران و انقلاب اسلامی شروع شد؛ فتنهها پشت سر یکدیگر آمدند و شیاطین انس و جن با یکدیگر متحد گشتند، تا انقلابِ اسلامی به هدف خود نرسد؛
۳. اما و مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین...شکی نیست که انقلابی با این اهدافِ متعالی را دشمن نمیتواند دچار هیچگونه آسیبی کند. جنگ تحمیلی به ما نشان داد که اگر ما با دستانِ خالی، اما با اخلاص و پایبندی به شریعت با دشمنِ تا دندان مسلح هم مواجه شویم، تا وقتی مومن و متقی باشیم پیروزیم. انقلاب اسلامی را هیچگاه از دشمنِ خارجی باکی نبوده و نیست؛ اما آنچه مهم است این است که آسمانِ صعود و پرتگاه سقوط انقلاب اسلامی صرفاً در یک کلمه نهفته است؛ رازِ مظلوم و سر به مهری به نام تقید و تمسک به احکام شرعی، همان یک کلمه است؛ یادمان نرود. ما انقلاب کردیم تا احکام شرعی در جامعه پیاده شود؛ جامعه اسلامی و دولت اسلامی فقط و فقط با پایبندی به احکام اجتماعی شرعی محقق میشود. بیائید با هم #نهضت_احکام_آموزی را شروع کنیم و از همین امروز احکام شرعی را بخوانیم، به آن عمل کنیم و به ترویج و تبلیغ آن بپردازیم. گام بعدی دشمن قطعا کمرنگ سازی هرچه بیشتر احکام شرعی است...
✍ | رَهجُویان |
#نهضت_احکام_آموزی
📚 واحد پژوهشهای راهبردی جامعة الاحکام
🆔️ @Rahjoyan_ja
ارتباط ایمان با تقوا و فرقان و جایگاه احکام شرعی (online-audio-converter.com).mp3
22.54M
#بسیار_مهم
🎧 درسگفتار (بازشناسی اهمیت استراتژیک احکام شرعی)
3️⃣ ارتباطشناسیِ میان ایمان، تقوا و فرقان با احکام شرعی و دینی؛
▫️معناشناسی ایمان، تقوا و فرقان با توجه به آیات و روایاتِ متعدد؛
▫️جایگاهِ بلندِ #احکام_شرعی با مفاهیمِ راهبردیِ معارفِ دینی؛
▫️ایمان مستقر و مستودع
▫️جایگاه عمل به احکام شرعی در رشدِ ایمان و عملِ صالح
▫️تقوا یعنی عمل به فرمان خداوند، فرمانِ خداوند یعنی انجام واجب و ترک حرام، مقدمهی تقوا ایمان است و محصولِ تقوا فرقان است، التزامِ عملیِ هر چه بیشتر به #احکام_شرعی، باعث تقویت بیشترِ عمل میشود؛
#جهاد_تبیین
#نهضت_احکام_آموزی
📚 واحد پژوهشهای راهبردی جامعة الاحکام
🆔️ @Rahjoyan_ja
.📜.
📌 ارجاعات و مستنداتِ، جلسهی سومِ بازشناسی اهمیت استراتژیک احکام شرعی؛
👇آیاتِ اسناد شده👇
▫️قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا ۖ قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَٰكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ (حجرات، ۱۴) (اعراب گفتند ما ایمان آوردیم، به ایشان بگو شما ایمان نیاوردید اما بگوئید اسلام آوردیم و هرگز ایمان در قلوبِ شما وارد نشده است)
▫️الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَىٰ لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ (رعد، ٢٩) (آنان که به خدا ایمان آورده و به کار نیکو پرداختند خوشا بر احوال آنها، و بازگشت و مقام نیکو آنها راست)
👇روایات اسناد شده👇
▫️اِنَّ الایمانَ یُشارِکُ الاسلام و الاسلامُ لایُشارِکُ الایمان... (اصول کافی، کتاب ایمان و کفر، ح ۱۵۱۱) (ایمان با اسلام مشارکت میکند اسلام با ایمان مشارکت نمیکند. اسلام. اسلام شهادت است به این که خدایی جز الله نیست و تایید رسول خداست و به وسیله اسلام است که خونها حفظ میگردد و مسائل ارث و نکاح بر آن جاری میشود و جماعتی از مردم بر ظاهر آنند؛ "اما ایمان" هدایت است و آن چیزی است ثابت میشود در قلبها از صفتِ اسلام و آن چیزی است که عمل به وسیله آن عمل ظاهر میگردد و ایمان از نظر رتبه بالاتر از اسلام است. به درستی که ایمان با اسلام در ظاهر مشارکت میکند اما در باطن و حقیقت مشارکت ندارند، اگرچه در قول و صفت با هم جمع میگردند)؛
▫️فَمِنَ الْاِيمَانِ مَا يَكُونُ ثَابِتاً مُسْتَقِرّاً فِي الْقُلُوبِ... (خطبه ۱۸۹ نهج البلاغه) (بخشی از ایمان آن چیزی است که ثابت در قلبهاست و بخشی از آن همان چیزی است که عاریه است در میان قلبها و سینهها تا زمان مرگ)
▫️السَکینةُ الایمانُ (اصول کافی، کتاب ایمان و کفر ح ۱۴۷۹) (ایمان آرامش است)
▫️الاسلامُ یُحقَنُ به الدم و تُوَدی بِهِ الامانه و تُستَحَلُّ... (اصول کافی، کتاب ایمان و کفر، حدیث ۱۵۱۰) (اسلام آن چیزی است که به وسیلهی آن خونها حفظ میگردد و امانت به وسیلهی آن برمیگردد و ازدواج با مسلمانان به وسیلهی آن حلال میگردد و ثوابِ عمل به آن داده میشود)
▫️اَلإیمانُ لاَ یَکُونَ اِلّا بِالْعَمَلِ... ( وسائل, جلد۱۵, صفحه۱۶۸) (نیست ایمان، مگر به وسیلهی عمل و عمل از ایمان است و ایمان در قلب و جان ثابت و مستقر نمیگردد، مگر به وسیلهی عمل)
▫️ایها العالمُ: اَخبِرنی اَیُّ الاَعمالِ اَفضَلُ عِندَ الله؟ قال: ما لا یَقبَلُ اللهُ شیئاً الا به... ( به من خبر دهید که کدام یک از اعمال نزد خداوند متعال افضلِ اعمال است؟ فرمودند آن عملی که خداوند هیچ چیزی را نمیپذیرد، مگر به وسیلهی آن چیز به او گفتم آن چیز چیست؟ فرمودند ایمان به خدایی است که خدایی جز او نیست و این ایمان بالاترین عملها از حیث رتبه و شریفترین آنها از نظر منزلت است. به او گفتم: آیا مرا از ایمان خبر نمیدهی آیا ایمان قول و عمل همراه یکدیگر است؟ یا قول بدون عمل است؟ ایشان فرمودند ایمان همهاش عمل است و قول نیز بعضی از آن عمل به فریضهها (واجبات) خداوند است که در کتاب خدا بیان و روشن گردیده است...و بعد شروع میکنند به بیان ایمان جوارح) (اصول کافی، کتاب ایمان و کفر، حدیث ۱۵۲۱)
▫️اَلْإِيمَانُ فَوْقَ اَلْإِسْلاَمِ بِدَرَجَةٍ وَ اَلتَّقْوَى فَوْقَ اَلْإِيمَانِ بِدَرَجَةٍ (اصول کافی، کتاب ایمان و کفر، ح ۱۵۴۶) (ایمان به لحاظ رتبه بالاتر از اسلام و تقوا بالاتر از ایمان است)؛
▫️فاِذا اَتی العَبدُ کَبیرةً مِنَ الکِبارِ المَعاصی أو صغیرةً... (اصول کافی، کتاب ایمان و کفر، ح ۱۵۱۶) (هر زمان که بندهای گناهی از گناهانِ کبیره و یا گناهی از گناهانِ صغیرهای را که خداوند از ارتکابِ به آنها نهی فرموده است مرتکب شود، در آن حال از ایمان خارج میشود از اسمِ ایمان از او ساقط میگردد. اما اگر توبه و استغفار کند، به سرزمینِ ایمان باز میگردد)
👇بیانات امام خامنهای👇
▫️ایمان هم یک موضوع کتابی و ذهنی نیست. ایمان، در عمل تقویت پیدا میکند. ۱۳۷۳/۰۸/۱۱
▫️ما باید ایمان خود را با عمل صالح تقویت کنیم. ۱۳۸۳/۰۸/۲۰
▫️تقوا و مراقبت، دل انسان را هدایت و ایمان انسان را راسختر میکند. ۱۳۷۸/۰۵/۰۴
#جهاد_تبیین
#نهضت_احکام_آموزی
📚 واحد پژوهشهای راهبردی جامعة الاحکام
🆔️ @Rahjoyan_ja
#یادداشت
▫️برای احکام شرعی انقلاب کردیم، اما کو احکام؟!
1️⃣ وقتی از اهدافِ انقلابِ اسلامی صحبت به میان میآید، از همه چیز صحبت میکنیم، جز آن چیزی که باید صحبت شود؛ انقلاب اسلامی، علاوه بر اهدافِ سیاسی و اجتماعی، به دنبالِ یک انقلابِ تمام عیار فرهنگی نیز بود؛ اساساً تئوریِ سیاسیِ ولایت فقیه که در اوجِ جنگِ سردِ میانِ ایدئولوژیهای مدرنِ سیاسیِ حاکم بر غرب و شرقِ عالم بر مبنای آن در ایران انقلابی بی نظیر پدید آمد و در مقابلِ تمامیِ آنان ایستاد، از قلبِ فقهِ مقدس و مباحثِ کلامیِ شیعه استخراج شده بود و فقاهتِ هزارسالهی شیعه پشتیبانِ آن بود. یعنی توجه به این نکته لازم و ضروری است که این تئوری، از قلبِ فقاهت متولد شد.
2️⃣ با این حساب اما، ظاهراً از همان ابتدای تحقق انقلاب اسلامی، تنها چیزی که از چشم و عمل مسئولینِ امر غافل ماند و مظلوم بر روی زمین افتاد همان احکام شرعی و اسلامی بود؛ آیا اصلا میشود جامعهی و دولت اسلامی بدون جریانِ احکام شرعی ایجاد شود؟ مگر به غیر از این است که احکام شرعی همان ماحصلِ باید و نبایدهای سبک زندگی اسلامی است که باید در تمام ارکان زندگیِ یک انسان مومن اجرا شود و عمل به آن باعثِ سعادتِ انسان در دنیا و آخرت میشود؟ پس کو احکام؟!
3️⃣ بدون هیچ شک و شبههای، تنها احکام شرعی ضامن بقای این انقلاب و سعادت انسان است. چگونه؟ آنچه امروز ما تحت عنوان جرم و جنایت و بزهکاریهای اجتماعی میشناسیم از ضعف عمل به احکامِ اجتماعی دین است؛ آنچه امروز با عنوان معظل بی حجابی میشناسیم از ضعف تقید به احکام اجتماعی دین است؛ آنچه امروز با عنوان فساد اداری میشناشیم از ضعف عمل به احکام سیاسی و حاکمیتی دین است؛ آنچه امروز از ضعفِ التزام عملی به ولایت فقیه میشناسیم از ضعف عمل به احکام سیاسی و اجتماعی دین است؛ و.... اگر انسانی مقید به شریعت شود و با عمل به احکام الهی و شرعی از دایرهی ایمان صِرف به عمل صالح و تقوا کشیده شود، او خودش و وجدانش قاضی و حاکم میشوند؛ دیگر حتی نیاز به پلیس و نیروی انتظامی نیست. دیگر نیاز به نظارتهای حجیم نداریم. چون انسان خدا را ناظر میبیند، نه پلیس و قانون را؛ اما کو احکام؟
4️⃣ امیدواریم که تا دیر نشده مسئولین امر کاری کنند؛ امیدواریم مردمِ عزیزمان کنار قرآن و مفاتیحشان یک رسالهی عملیه هم بگذارند و به گناه شناسی و ترک گناه بپردازند و اعمال خود را با احکام شرعیِ دین تطابق دهند؛ این را هم به یاد داشته باشیم که خواندن قرآن و دعا و ... همه مستحب است و تنها مطالعهی واحبی که بر همه واجب است بخوانند و اگر نخوانند دچار معصیت شدهاند احکام شرعی است؛
✍ | رَهجُویان |
#نهضت_احکام_آموزی
📚 واحد پژوهشهای راهبردی جامعة الاحکام
🆔️ @rahjoyan_ja
هدایت شده از دورههای موسسه جامعة الاحکام
⛔️ موسسه جامعة الاحکام برگزار میکند:
(مشاهده فعالیت های موسسه)
◀️ دوره آموزشی احکام دِماءِ ثلاثه
🎓 مدرس: استاد علیرضا محمدی نژاد
- مدیر موسسه جامعة الاحکام
- نویسنده دهها جلد کتاب آموزش احکام
- نویسنده کتاب آموزش احکام حوزههای علمیه خواهرا کل کشور
🎁 امتیازات دوره:
- تخفیف ۲۰ درصدی برای اساتید احکام
- اعطای مدرک معتبر به شرکت کنندگان
- دعوت به همکاری افراد مستعد در موسسه
کانال راهنمای ثبت نام در دورههای جامعة الاحکام؛👇
https://eitaa.com/joinchat/4279566688C57162a45ab
📝 #یادداشت
👈 احکام شرعی، منبع تولید عمل صالح از طریق ایمان مردم؛
▫️در تاریخ (۱۴۰۱/۰۳/۱۴) و در مراسم سیسومین سالگرد رحلت امام خمینی رحمت الله علیه، مقام معظم رهبری در مجموعه توصیههای حکیمانه خود به فعالان عرصههای گوناگونِ انقلابی و اجتماعی، توصیهای بسیار کلیدی و استراتژیک داشتند، که متاسفانه توسط قشر نُخبِگانیِ ما بسیار مغفول واقع شد. ایشان فرمودند: ((از سرمایه ایمان مردم برای تولید #عمل_صالح بهره بگیرید. مردم مومنند، مردم ایمان دارند؛ این ایمان میتواند عمل صالح تولید کند؛ این کار را شما میتوانید بکنید؛ که امام بزرگوار ما استاد بی نظیر این کار بود؛ امام، استاد بی نظیر استفادهی از ایمان مردم برای تولید #عمل_صالح بود)).
▫️نتیجهگیری از سخنان امام جامعه بسیار واضح است؛ از نظرِ تحلیلیِ الهی ایشان، مردمِ ما مردمی مومن و دارای ایمانند. ناگفته پیداست، که نعمت ایمان عمومی در یک جامعه، از ارکانِ مهم قدرت نرم برای آن جامعه به حساب میآید، که انشاء الله در جای خودش به آن خواهیم پرداخت. اما فعلا اصلِ کلام ما در این مختصر این است، که بگوییم منظور از #عمل_صالح چیست و جایگاه #احکام_شرعی در تولید عمل صالح از ایمان مردم تا چه اندازه است؟!
▫️عمل صالح یعنی عمل نیکو یا عمل پسندیده. یعنی آن عمل و فعلی، که مطابق با فرمان خداوند متعال (انجام واجبات و ترک محرمات) میباشد و به واسطهی فرایند پیچیدهی اجتهاد، توسط کارشناسان دین (فُقَها) از منابع دینی (کتاب و سنت و اجماع و عقل) استخراج شده و در قالب #حکم_شرعی در اختیار عموم مومنین قرار میگیرد. با این حساب، تولید عمل صالح یعنی تولید انگیزهی اطاعت از فرمان خداوند متعال به واسطهی ایمان مردم، که این عمل در گام نخست همان انجام واجب و ترک حرام و در گام بعدی انجام مستحبات و ترک مکروهات است.
▫️با این حساب نتیجه گیری مانند روز روشن شفاف خواهد شد. مردم به معارف دینیِ اسلام مومنند و در صحنههای مختلف این ایمان را به نمایش گذاشتهاند. قاطبه مردم خدا و یکتایی او را باور دارند، به انبیا و اوصیا و اولیا ایمان دارند، قلبشان برای امام حسین ع میتپد، با تمام وجودشان به عالم بعد از مرگ و معاد معتقدند و... حالا این مائیم که باید با ایجاد #نهضت_احکام_آموزی و #نهضت_ترویج_احکام_شرعی احکام زیبای دین و سبک ناب زندگی دینی را در تمام ابعاد به ایشان ارائه دهیم، تا هر روز شاهد صحنههای زیبای #تولید_عمل_صالح از #سرمایه_ایمان_مردم باشیم. البته در این میان هم برای گروهی که ضعف ایمان دارند باید معارف را تبیین کرد و با پاسخدهی به شبهات ایشان، اعتقادات ایشان به معارف اسلامی را مستحکم کرد و سپس آنها را به سوی #عمل_صالح سوق داد.
✍ | رَهجُویان |
#نهضت_احکام_آموزی
📚 واحد پژوهشهای راهبردی جامعة الاحکام
🆔️ @rahjoyan_ja
📝 #یادداشت
👈 تحقق حیات طیبه، در سایه عمل به احکام شرعی (۱)؛
▫️یکی از مفاهیمِ کلیدی و مهمی که در هندسهی واژگان دین مبین اسلام به چشم ما میخورد، مفهومِ زیبا و دلربای (حیات طیبه) در مقابل (حیات خبیثه) است. در بینش انسانشناختی اسلامی، انسان به مثابه لوحی سفید وارد عالم دنیا میشود و با ورودِ او به این عالم، لوحِ سفیدِ وجودش تدریجاً نقش و نگارهای مختلفی را به خود گرفته و هویت او را سامان میدهد. بنابراین، پدر، مادر و محیط تربیتی او، میتوانند نقشِ مستقیمِ خوب یا بدی را در تحقق سرنوشت و ایجاد شخصیت و هویت نهاییاش ایفا کنند.
▫️انسان در این بینش، در انتخاب خطِ زندگی خود در دنیا آزاد است و میتواند انتخاب کند که به آسمان بنگرد، یا با چشمانش زمین را نظاره کند. او میتواند وارد مسیر هدایت یا شقاوت شود و در نهایت، در دوئیت میان ایمان و کفر، یا مومن و متقی و اهل سعادت (حیات طیبه) شود و یا اینکه در ظلماتِ کفر و ضلالت غوطهور شده و به شقاوت (حیات خبیثه) برسد. اما در هر صورت انسان میتواند به صورت آزادانه مسیر حیاتِ خویش در دنیا را مشخص سازد و انتخاب کند که در حیات طیبه عمر به بندگی بگذراند یا اینکه در حیات خبیثه عمر خود را ضایع کند؟ (قُل لاَّ یسْتَوِی الْخَبِیثُ وَالطَّیبُ، مائده، ۱۰۰).
▫️حالا سوال مهم این است، که چگونه میتوان به حیات طیبه رسید و راه رسیدن به آن چیست؟ برای آنکه راه رسیدن به حیات طیبه را بیابیم، باید به کتاب هدایت (قرآن کریم) مراجعه نمائیم. خداوند متعال در سورهی نحل، آیه ۹۷ میفرماید (مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُون). در این آیه دو شرط برای الهام حیات طیبه و زندگی پاکیزه در دنیا به انسان بیان میگردد:
1️⃣ ایمان》 شرط اول رسیدن به چشمهسار گوارای حیات طیبه و خوشبختی ایمان است. ایمان مرحلهی بعد از اسلام است. از نظر شرعی، به محض آنکه که انسان شهادتین را بر زبان جاری کند، مسلمان به حساب میآید و با او معامله مسلمانی میشود. اما ایمان آن مرحلهای است، که باور به عالم غیب (خداوند یکتا، انبیای الهی، ملائکه، معاد و...) از زبان به قلب آدمی جاری شده و قلبِ او با این گزارههای معارفی گره (عقد) میخورد و اصطلاحاً تبدیل به عقاید (گرههای اندیشهای) او میشوند. در این حالت است که صفت ایمان به شخص اطلاق میگردد و میگویند او (مومن است).
ادامه دارد...
✍ | رَهجُویان |
#نهضت_احکام_آموزی
📚 واحد پژوهشهای راهبردی جامعة الاحکام
🆔️ @rahjoyan_ja
#یادداشت
📍بندگی و اطاعت (انجام اوامر و دوری از نواهی مولا)، شاه بیتِ دعای عرفه
▫️دعای عرفه، حقیقتاً یکی از دعاهای ناب و پر مضمون است. دعایی که اگر مضامینِ آن را با دقت و تامل بنگریم و بخوانیم، یقیناً باید پس از آن تغییر و تَغَیُّراتی در سبک زندگی ما اتفاق بیفتد. اگر بعد از خواندنِ عرفه تغییر و تحولی در زندگی واقع نشود، این دعا نیز با تمامِ مضامینِ بلندش سودی به حالِ ما نخواهد داشت. اساساً یکی از حکمتهای وضعِ ادعیه توسط ائمه علیهم السلام، ارائهی معارف و دستوراتِ دینی لازم برای متشرعین در این قالب بوده است. پس دقت در این ادعیه بسیار لازم و ضروری است.
▫️دعای شریف و عظیم عرفه، با مضامینِ بلندی از توحیدِ خداوند، اقرارهای جانسوز به گناهانِ مرتکب شده و طلب مغفرت و آمرزش از خداوند دربارهی این گناهان و گذشتهی پر از نافرمانی پر شده است. معجونی گوارا از معارفی زندگی ساز که از جشمهی جوشانِ معارفِ الهی و معدنِ ژرفِ اسرارِ آسمانیِ حضرت اباعبدالله الحسین جاری میگردد و در هیچ مکتبِ روانشناسی یا ایدئولوژیکی حتی شَمِّی یا بویی از آن پیدا نمیشود. اما به طور کلی میتوان ادعا کرد که دعای عرفه در این فراز خلاصه میگردد:
📜 إِلَهِي أَمَرْتَنِي فَعَصَيْتُكَ وَ نَهَيْتَنِي فَارْتَكَبْتُ نَهْيَكَ فَأَصْبَحْتُ لاَ ذَا بَرَاءَهٍ لِي فَأَعْتَذِرَ وَ لاَ ذَا قُوَّهٍ فَأَنْتَصِرَ
(خداوندا، تو به من فرمان دادي و من نافرمانیات کردم، تو از انجام اموری نهيم کردی، و من مرتكب نهيت شدم. اكنون چنانم، كه نه دارنده زمينه برائتم تا عذرخواهي كنم، و نه داراي قدرتم، تا ياري ستانم)
▫️مسئله این است که گامِ نخستِ بندگیِ خداوند انجامِ دستورات اوست. بندگیِ عاشقانه، فرعِ بر بندگیِ مامورانه است. تا من امر خدا را اطاعت نکنم و از نهی او بر حذر نباشم، کجای زندگیام بوی زندگیِ عاشقانه میدهد؟ بندهی عاشق منتظرِ فرمانِ معشوق است تا اطاعت کند. نه نا فرمانی. مسئله این است که ما اصل را به فراموشی سپردهایم و پایمان در گامِ نخستِ بندگی حسابی میلنگد. بعد جالب است که با این اوصاف و اوضاع ادعای عاشقی با خدا هم میکنیم.
▫️خلاصه آن که، شاه بیت دعای عرفه این است که من اقرار میکنم که نافرمانی کردم و به امر و نهی و واجب و حرامِ تو مقید نبودم و عذر و بهانهای هم برای بری کردنِ ذمهام ندارم. حالا پشیمان آمدهام که توبه کنم که دیگر مرتکب این اشتباه و نافرمانی نشوم. حالا گامِ اول چیست؟ باید چه کنم؟ راه این است که فرمانِ تو را که همان #احکام_شرعی است بیاموزم و به آن مو به مو عمل کنم. فرمانِ تو چیست؟ آن چیزی که به آن امر کردهای (اَمَرتَنی) که در اصطلاح به آن (واجبات) و آن چیزی که از آن نهی کردهای (نَهَیتَنی) که در اصطلاح به آن (مُحَرَمَّات یا معصیتها) میگویند.
▫️این حاصل دعای عرفه است. بسم الله بگوئیم و از امروز گامِ اولِ بندگی را با یادگیری و عمل به #احکام_شرعی آغاز کنیم. باید اول واجبات (اوامر) و معصیتها (نواهی) را بشناسیم و سپس انجام واجبات را نور دیده قرار دهیم و دور گناهان خط قرمز بکشیم. اینگونه عرفهی سال بعد دیدنیتر خواهد شد.
✍ | رَهجُویان |
#نهضت_احکام_آموزی
📚 واحد پژوهشهای راهبردی جامعة الاحکام
🆔️ @rahjoyan_ja
#یادداشت
📍گمشدهی بشریت از زبان امام خامنهای
▫️امام خامنهای، در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۷۰، در دیدار با زائران حرم مطهر رضوی میفرمایند:
((اگر ما به #احکام_اسلامی عمل بکنیم، اگر جامعه اسلامی، ایمان اسلامی را 👈 همراه با عمل به مقررات و قوانین الهی تعقیب بکند، 👉 همان چیزی اتفاق خواهد افتاد که بشریت در طول تاریخ به دنبال آن بوده است. یعنی چه؟ یعنی آسایش و رفاه مادّی همراه با تکامل و پیشرفت و عروج معنوی))
▫️اساساً زندگی فردی و اجتماعی انسان در جهان بینی توحیدی دارای دو بعدِ مهمِ مادی و معنوی است که هر کدام از این ابعاد نیازمندِ تامین و تغذیهاند. گرچه در اندیشهی توحیدی اصالت با معنا و روح و روحانیت است، اما زندگی بدون توجه به مادیات نیز ممکن نیست. از طرف دیگر، بدون توجه به معنویات نیز انسان به بم بست پوچ گرایی میرسد. حالا سوال این است که کدام مکتب توانایی تامین هر دوی این وجوه را در خود دارد؟ آیا ایدئولوژیهای سیاسی را توانِ ایجاد چنین دنیایی بوده است؟ یا در اینباره قدمی از قدم برنداشتهاند؟
▫️مشخصاً اسلام دینی همه جانبه است که عمل به احکام و دستورات آن میتواند انسان را از سوی ظلمتهای بی کران به نورانیتِ بی اندازه هدایت کند، به شرط آنکه عمل سرلوحه کار وی باشد.
✍ | رَهجُویان |
#نهضت_احکام_آموزی
📚 واحد پژوهشهای راهبردی جامعة الاحکام
🆔️ @rahjoyan_ja