⁉️سوال
چراخداوندصفت حی (زنده)رابرای خودذکرنموده،درحالی که حیات درموردموجوداتی؛مانندانسان وگیاه که دارای سیرتکاملی است به کارمی رود❓
🗯پاسخ:
❗️در تعبیرات معمولى، به موجودی، زنده مى گویند: که داراى نمو، تغذیه، تولیدمثل و جذب و دفع و احیاناً داراى حسّ و حرکت باشد، ولى، باید به این نکته توجه داشت که:
💎ممکن است افراد کوته بین، حیات را در مورد خداوند نیز چنین فرض کنند، با این که مى دانیم او هیچ یک از این صفات را ندارد و این همان قیاسى است که بشر را درباره خداشناسى به اشتباه مى اندازد؛ زیرا صفات خدارا با صفات خود مقایسه مى کند.
🗯حیات به معنى وسیع و واقعى کلمه، عبارت است از:
🔰«علم» و «قدرت».
👌بنابراین، وجودى که داراى علم و قدرت بى پایان است، حیات کامل دارد، حیات خداوند مجموعه علم و قدرت اوست و در حقیقت به واسطه علم و قدرت، موجود زنده از غیر زنده تشخیص داده مى شود.
❗️نمو، حرکت، تغذیه و تولیدمثل از آثار موجوداتى است که ناقص و محدودند و داراى کمبودهایى هستند که به وسیله تغذیه،تولیدمثل و حرکت آن را تامین مى کنند، اما آن کس که کمبودى ندارد، این امور هم درباره او مطرح نیست.
📚تفسیر نمونه ج2 ص263
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
💭نقد متن زیر:
💦آیا میدانستید ائمه و شیعیان از حلوا آفریده شده اند ⁉️
📢 شیعه حلوایی چیست⁉️
✅به روایت زیر از معتبر ترین کتاب شیعه یعنی الکافی توجه کنید.
(باب الحلواء) 1 - عدة من أصحابنا، عن سهل بن زياد، عن أحمد بن هارون بن موفق المديني ، عن أبيه قال: بعث إلي الماضي عليه السلام يوما فأكلت عنده وأكثر من الحلواء فقلت: ما أكثر هذه الحلواء؟ فقال عليه السلام: إنا وشيعتنا خلقنا من الحلاوة فنحن نحب الحلواء.
📚نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 6 صفحه : 321
✍احمد بن هارون از پدرش نقل کرده که روزی نزد امام کاظم غذا خوردم و حلوا زیاد بود ؛ گفتم چرا حلوا زیاد است ؟ امام کاظم فرمود :👈 ما و شیعیان مان از شیرینی و حلوا آفریده شده ایم👉 و از همین رو ؛ ما حلوا را دوست داریم
👈همانطور که دیدید شیعیان از حلوا افریده شده اند😆😂 ؛ اما واقعا ممکن است انسانهایی از حلوا به وجود آیند ؟ ایا این مزخرفات به اصطلاح مقدس دینی ، توهین اشکار به عقل و خرد انسانها نیست؟
💭پاسخ:
🔷ایت الله العظمی مکارم شیرازی که از بزرگان علمای شیعه در عصر حاضر می باشد در بیان عقاید شیعه چنین می اورد:
❗️« عقیده ما در باره روایات اهل بیت:
🔷«تکرار این موضوع را ضروری می دانیم که هر حدیثی که در یکی از منابع معروف یا سایر منابع معتبر وجود داشته باشد به این معنی نیست که آن حدیث به خصوص معتبر باشد .بلکه هر حدیثی سلسله سندی دارد که باید هر یک از رجال سند آن جدا گانه مورد بررسی قرار گیرد هر گاه تمام رجال سند مورد اعتماد بودند آن حدیث به عنوان یک حدیث صحیح پذیرفته می شود در غیر این صورت ان حدیث مشکوک یا ضعیف است»
📚اعتقاد ما،ص119
❗️ راوی روایت سهل بن زیاد است که فردی دروغگو بوده و روایات او مقبول نیست.
💭نجاشی درباره او می نویسد:
❗️" او در حدیث ضعیف است و به او اعتمادی نیست .احمد بن محمد بن عیسی شهادت داده که او غالی و کذاب بوده و او را از قم به ری اخراج کرده بود"
📚رجال نجاشی ص185
❗️مرحوم ابن غضایری نیز می نویسد:
" جدا ضعیف است و از لحاظ دین و روایت فاسد است"
📚الرجال ص66
📚خلاصه الاقوال ص229
💭ابن شهر اشوب نیز درباره او می نویسد:
" او ضعیف است"
📚معالم العلمای ص57
❗️علامه مجلسی نیز در ذیل روایت مذکور می نویسد:
" بنابر مشهور ضعیف است"
📚مراه العقول ج22 ص147
💭از لحاظ دلالت نیز می توان گفت :
❗️حدیث نمی گوید ما و شیعیان از حلوا خلق شده ایم بلکه می گوید:
" خلقنا من الحلاوه"
" ما از شیرینی خلق شده ایم"
❗️بدین معنا که شیرینی ایمان در خلقت ما لحاظ شده است که گویی ما از ان خلق شده ایم چنان که امام صادق فرمود:
" بر قلوب شما حرام است که شیرینی ایمان را بچشید مگر انکه زاهد در دنیا باشید"
📚الکافی ج2 ص128
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
چرا ما از اول محرم و پیش از شهادت امام حسین عزاداری می کنیم در حالی که قاعدتا باید از روز عاشورا و روز شهادت حضرت عزاواری کنیم ایا دلیل خاصی داره
🗯پاسخ:
❗️علت این که عزاداری امام حسین از اول محرم اغاز می شود ان است که سیره اهل بیت شیعیان را بر این امر وا داشته است .
💭امام رضا می فرماید:
"کان أبي إذا دخل شهر المحرم لا يري ضاحكا و كانت الكآبة تغلب عليه حتي يمضي منه عشرة أيام فإذا كان يوم العاشر كان ذلك اليوم يوم مصيبته وحزنه وبكائه ويقول: هو اليوم الذي قتل فيه الحسين صلي الله عليه"
❗️يعني:
" وقتي ماه محرم فرا مي رسيد در پدرم امام کاظم عليه السلام آثار شادي ديده نمي شد و همواره غمگين بودند ، روز دهم ، روز مصيبت و اندوه و گريه او بود و مي فرمود : در اين روز بود که حسين عليه السلام را به شهادت رساندند."
📚امالي صدوق، ص 78
📚بحار الانوار، ج 44 ص 284
❗️در روایت دیگری امده است که یکی از صحابه امام رضا به نام ریان بن شییب در روز اول محرم بر امام وارد شد .امام متذکر به اغاز محرم شده و مصیبت های امام حسین را بیان کرده و سخنانی در فضیلت عزاداری بر ایشان ذکر کردند
📚عیون الاخبار ج1 ص299
❗️از این روایت نیز رجحان شروع عزاداری از اول محرم بدست می اید چرا که خود امام در روز اول محرم متذکر مصایب امام حسین شدند
💭فلسفه ان را نیز می توان چنین بیان داشت:
❗️در طول ده روز فرصت مناسي می باشد براي تبين اهداف عالي حضرت سيد الشهداء و فلسفه سوگواري براي آن حضرت که در پاسخ های گذشته مفصلا بیان کرده ایم مانند:
1 . حيات مجدد اسلام واحياي سنت .
2 . حفظ مکتب و شريعت بود .
3 . تحکيم باورهاي ديني مردم با آشنا شدن توده هابا معارف ديني.
4 . پيوند عميق عاطفي ميان امت والگوهاي راستين.
5 . اعلام وفاداري نسبت به مظلوم و مخالفت با ظالم.
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
💭نقد:
تفریح سالم و بازی حلال در دین مبین!!اسلام چیست ؟؟
✅در دین مبین!! اسلام تفریح سالم و بازی حلال ؛ دست زدن و بازی کردن با آلت و باسن همدیگر است.
✔️ آیت الله شیخ خوئی چنین آورده است :
س 784: هل يجوز لمس العورة من وراء الثياب من الرجل لعورة رجل آخر، ومن المرأةلعورة أخرى، لمجرد اللعب والمزاح، مع فرض عدم إثارة الشهوة؟
👈الخوئي: لا يحرم في الفرض، والله العالم👉.
📚نام کتاب : صراط النجاة نویسنده : الميرزا جواد التبريزي جلد : 3 صفحه : 261
✍س784 : آیا جایز است یک مرد عورت مرد دیگری را از روی لباس لمس کند و یا زنی عورت زن دیگری را تنها صرف بازی و شوخی به فرض اینکه شهوتی نشوند لمس نماید؟
👈خوئی : طبق فرض👈 حرام نیست 👉، و خدا داناست.
💭پاسخ:
❗️فرض مساله در جایی است که دست زدن به عورت دیگری از دو همجنس با این شرایط باشد
1⃣از روی لباس باشد
2⃣به قصد لذت و تلذذ نباشد و یا سبب تحریک شدن انها نشود
❗️زیرا در اسلام لمس عوره بدون ساتر و نظر کردن به آن حرام است اگر چه جزو محارم باشند
📚وسایل الشیعه ج1 ص259 باب1
💭وهمینطور لمس عورت اگر چه از روی لباس باشد و نظر کردن از روی ساتر اگر از روی شهوت و گناه باشد جایز نیست
📚وسایل الشیعه ج15 ص252 باب23
❗️اما در صورتی که لمس از پشت ساتر و بدون تلذذ باشد ارتکاب ان از ناحیه دو همجنس جایز است زیرا دلیلی بر حرمت نیست لذا ایت الله خویی فتوا به جواز داده اند
⁉️اما ایا اسلام این عمل را در صورتی که لمس از روی ساتر و بدون شهوت باشد سفارش می کند چنان که نویسنده متن چنین القا می کند یا سفارش نمی کند؟
💭پاسخ آن است که این عمل اگر چه حرام نیست اما به هیچ وجه مورد سفارش اسلام نیست زیرا بر خلاف عفت و حیا است و بی حیایی محسوب می شود چنان که امام صادق فرمود:
" حیا نشانه ایمان است"
📚الکافی ج2 ص106
❗️وفرمود:
" کسی که حیا ندارد ایمان ندارد"
📚همان مدرک
💎پس باید بین حرمت و جواز و خوب بودن و بد بودن این عمل فرق گذاشت:
❗️این عمل با توجه به قیود لحاظ شده در سوال حرام نیست بلکه جایز است
⁉️.حال که جایز است ایا ارتکاب ان خوب است یا خیر؟
🗯 پاسخ ان است که ارتکاب ان از لحاظ اخلاقی خوب نیست و شایسته اجتناب است و اسلام به هیچ عنوان به ان سفارش نمی کند
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
ایاداستانی دامادی حضرت قاسم با دختر امام حسین در کربلا صحت داره یا خیر
💭پاسخ:
❗️علامه مجلسی مینویسد:
" قصه دامادی حضرت قاسم را در کتب معتبرندیدهام. "
📚جلای العیون ص676
❗️محدث نوری در اثر معروفی که پیرامون آداب اهل منبر به نگارش درآورده در اینباره اظهار داشته است:
" از اخبار موهونه و کتب غیر معتمده کهبزرگان علمای گذشته به آنها اعتنا نکردند و مراجعه ننمودند...قصه زعفر جنی و عروسی قاسم است که هر دو در روضه کاشفی موجوداست و قصه عروسی قبل از روضه، از عصر شیخ مفید تا تالیف کتابفوق در هیچ کتابی دیده نشده است، چگونه میشود قضیهای به اینعظمت و قصهای چنین آشکار محقق و مضبوط باشد و به نظر تمام اینجماعت نرسیده باشد."
📚لولوی و مرجان ص404
❗️مرحوم محدث قمی هم خاطر نشان نموده است
" قصه دامادی قاسم در کربلا و تزویج فاطمه بنت الحسین برای اوصحت ندارد"
📚منتهی الامال ج2 ص875
❗️شهید مطهری دراین باره میگوید: «... در همان گرماگرم روز عاشورا که میدانید مجال نماز خواندن هم نبود، امام نماز خوف خواند و با عجله هم خواند، حتی دو نفر از اصحاب آمدند و خودشان را سپر قرار دادند که امام بتواند این دو رکعت نماز خوف را بخواند...ولی گفتهاند در همان وقت امام فرمود: حجله عروسی راه بیندازید، من میخواهم عروسی قاسم با یکی از دخترهایم را در این جا لااقلشبیه آن هم که شده ببینم! یکی از چیزهایی که از تعزیهخوانهایما هرگز جدا نمیشد عروسی قاسم نوکد خدا; یعنی نو داماد بود. در صورتی که این در هیچ کتابی از کتابهای تاریخی معتبر وجود ندارد"
📚حماسه حسینی ج1 ص27 و28
💭جهت اگاهی بیشتر رجوع شود به :
📚دانشنامه امام حسین؛ ری شهری؛ ج9 ص 365
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
فلسفه اینکه در ماه های حرام دیه زیاد میشه چیه؟؟
💭پاسخ:
❗️شکی نیست که هر جرمی از هر مجرمی با عمد و اختیار، استحقاق جریمه و مجازات را دارد و از سوی دیگر، همه مجرمان، یکسان نیستند و بدون شک، شرایط زمانی، مکانی، روانی و ویژگی های دیگر آنها تفاوت دارد.
💭به همین دلیل، امروزه در تمام قوانین جهان، اموری را با عنوان عوامل تشدید و تخفیف، در کنار قوانین کیفری و جزایی قرار می دهند؛ مثلاً بیماری روانی را عامل تخفیف و تکرار در جرم را عامل تشدید می دانند.
❗️اسلام نیز از چهارده قرن پیش، عوامل تشدید و تخفیف را به صورتی جامع و جالب، هم در مجازات های دنیوی و هم در مجازات های اخروی، پیش بینی کرده است. در یک بررسی ساده، معلوم می شود که در اسلام، عوامل تخفیف از عوامل تشدید، بیشترند و این به خاطر آن است که اساس دین اسلام، بر رحم و عاطفه و هدفش، مهرورزی و هدایت است.
🗯یکی از عوامل تشدید مجازات در اسلام، مکان و زمان جرم است؛ چنانچه جرمی در مکه مکرمه رخ دهد، مجازات، به علت قداست مکان مکه مکرمه، شدیدتر است. همچنین مجازات در ماه های حرام (ذی قعده، ذی حجه، محرم و رجب)، به علت قداست آنها، بیشتر است.
📚وسایل الشیعه ج29 ص203 باب3
❗️این نوع مجازات، به خوبی نشان می دهد که اهمیت جرم، تنها مربوط به جنبه ذاتی آن نیست؛ بلکه خصوصیات زمانی و مکانی، کاملاً در آن موثر است.
💭از سوی دیگر، بدیهی است که اگر کسی حرمت اماکن و زمان های مقدس را نگه نداشت، مشخص می شود که روح طغیان گری و جسارت او بیشتر است و چنین فردی، ضرر و خطرش برای جامعه، بیشتر است.
❗️یادآوری حرمت و احترامِ زمان و توصیه به عدم جنگ طلبی و استمرار به جنگ و سرانجام، تهدید به مضاعف شدنِ مجازات دنیوی و اخرویِ در این مناسبت ها، بسترسازی برای آتش بس در جنگ های بین المللی و درگیری های داخلی است.
💭 به بیان دیگر، ساز و کار یاد شده، روش اسلام برای دعوت به آرامش و صلح در سطح کلان (بین کشورها) و خُرد (میان مردم و خرده فرهنگ ها) است و این مضاعف شدنِ دیه، روشی برای جلوگیری از جنگ، از طریق راهبردهای مالی است
📚برگرفته از نرم افزار پرسمان، کلید واژه دیه در ماه حرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
بعضی ها میگن رقیه ای وجود نداشته راست میگن؟
✅پاسخ:
❗️مرحوم عماد الدین طبری در کتاب کامل بهایی ج2 ص179 داستان حضرت رقیه در کربلا را ذکر می کند"
❗️شیخ عباس قمی درمورد عماد الدین طبری می گوید:
"عالم، ماهر،خبیر، متکلم، فاضل،،محدث بوده است "
📚فواید رضویه،ص111
💭نویسنده منتخب التواریخ نیز با نقل داستانی بر وجود حضرت رقیه صحه می گذارد
📚منتخب التواریخ،ص388
❗️مرحوم فخر الدین طریحی نیز در کتاب المنتخب داستان حضرت رقیه را نقل می کند
📚المنتخب ص136
💭در کتاب انوار المجالس نیز داستان ایشان ذکر شده است
📚انوار المجالس ص161
❗️نویسنده ینابیع الموده می آورد که حسین علیه السلام در کربلا افرادی را چنین صدا می زد:
"یا ام کلثوم،یا سکینه،یا رقیه..."
📚ینابیع الموده،ج2 ص416
💭ونویسنده احقاق الحق عین جملات ینابیع الموده را ذکر می کند
📚احقاق الحق،ج11 ص633
❗️وعلمای بزرگ ومعاصر نیز بر وجود حضرت رقیه صحه گذاشته اند که جهت آگاهی به لینک زیر مراجعه کنید
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=khabar&id=3422
💎جهت اگاهی بیشتر:
📚دانشنامه امام حسین ج1 ص382
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
ایا اینکه میگن امام حسین ع بخاطر یه زن با یزید جنگیدن درسته یا نه میشه جواب این شبهه رو بدین
🗯پاسخ
❗️یکی از شبهات ضد دین ها و وهابیت در مورد کربلا ان است که می گویند ریشه واقعه کربلا بر سر یک موضوع عاشقانه بوده است که بین حسین علیه السلام و یزید روی داد.یزید عاشق همسر زیبا روی یکی از سرداران سپاه معاویه به نام « ارینب» بود .
❗️یزید با وعده ی ازدواج با دختر معاویه به سردار سپاه او را تشویق به طلاق همسرش کرد اما پس از طلاق ارینب حسین علیه السلام او را به عقد خود دراورد و این باعث شد تا یزید کینه حسین را به دل گیرد و نهایتا این جریان به واقعه کربلا منتهی شد
❗️این خلاصه ای از جریان بود که ابن قتیبه از علمای اهل سنت در کتاب الامامه و السیاسه ج1 ص156 نقل می کند
🗯اما نقد:
🔶اولا :ابن قتيبه بدون هيچ اشارهاي به ناقل و راوي اين داستان حكايت را نقل ميكند. داستان از نظر سندي مشكل دارد و قابل احتجاج نيست .به اصطلاح رجالیون روایت مرسل و بی سند و از هر گونه اعتبار خارج می شود.قابل توجه اینکه این داستان فقط در همین کتاب آن هم بدون سند نقل شده است
🔶ثانيا: اشكال مهم ديگري كه در اين داستان وجود دارد اين است كه امام حسين پس از انکه شوهر اول آن زن تقاضا می کند آن زن را طلاق میدهد اما کیفیت طلاق چنین است که در يك مجلس او را سه طلاقه ميكند و حال آن كه بر اساس فقه شيعه كه بر گرفته از روايات اهل بيت معصومين است سه طلاق در يك مجلس جايز نميباشد واین خود نشان میدهد که داستان ساختگی و برای اهداف خاصی طراحی شده است
📚روایات در ممنوعیت سه طلاقه کردن در یک مجلس را بحویید در «وسائل الشیعه »ج22 ص61 باب 29
🔶ثالثا: گذشته از بطلان قطعي روايت فوق ، به اندازه كافي در اسباب و عوامل زمينه ساز واقعه كربلا در كتب شيعه و سنی بحث شده است كه هيچ جاي شك و شبهه باقي نمي گذارد تا نوبت به طرح اين شبهه سست و بي اساس برسد .ما در گذشته درباره اهداف قیام کربلا طبق کتب شیعه و سنی بحث کرده ایم که می توانید کلید واژه"قیام" را در کانال سرچ کنید
🗯پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
چرا بعد از گذشت سالیان متمادی هنوز برای حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) و دیگر معصومین (علیهم السلام)عزاداری میکنیم؟؟؟
جواب عقلی
🔷پاسخ
♦️ایت الله العظمی مکارم شیرازی در باره فلسفه عزاداری بر اهل چنین می آورد:
1⃣حفظ مکتب اهل بیت :
♦️به اعتراف دوست و دشمن مجالس عزاداری عامل فوقالعاده نیرومندى براى بیدارى مردم است و راه و رسمى است که آن حضرات را به پیروان خود آموخته تا ضامن تداوم و بقاى اسلام باشد.
❗️اهمّیّت برپایى این مجالس و رمز تأکید ائمّه اطهار علیهمالسلام بر حفظ آن، آنگاه روشنتر میشود که ملاحظه کنیم شیعیان در عصر صدور این روایات امر به عزاداری کردن به شدّت در انزوا به سر مىبردند و تحت فشارهاى گوناگون حکومت امویان و عبّاسیان چنان گرفتار بودند که قدرت بر انجام کوچکترین فعّالیّت و حرکت سیاسى و اجتماعى نداشتند و چیزى نمانده بود که به کلّى منقرض شوند ولى مجالس عزاى امام حسین آنان را نجات داد و در پناه آن، تشکّل و انسجام تازه ای یافتند و به صورت قدرتى چشمگیر در صحنه جامعه اسلامى ظاهر شده و باقى ماندند.
2⃣ بسیج توده ها:
♦️ائمّه اطهار با تأکید بر برگزارى مراسم عزادارى حسینى برنامه آن حضرت را «محورى» براى وحدت و اتحاد مردم قرار دادند به گونه ای که امروزه در ایّام شهادتش میلیونها انسان با اختلاف طبقات و نژاد و مذهب در هر کوى و برزن به عزادارى آن حضرت بپاخاسته و گرد بیرق حسینى اجتماع مى کنند.
❗️هر ملّتى براى بقا و موفّقیّت خویش محتاج به عامل وحدت و اجتماع است. بدون شک بهترین عامل وحدت پیروان اهل بیت که با کمترین زحمت و کمترین هزینه مىتوانندتوده های میلیونى را حول یک محور جمع کند، همین مراسم عزادارى حسینى است.
❗️به یقین اگر ملّتى از چنین قدرتى برخوردار باشد که بتواند در کوتاهترین فرصت و با کمترین تبلیغات، نیروهاى متفرّق خویش را گردآورى کرده و سازماندهى کند، میتواند هر مانعى را از سر راه پیشرفت خود بر دارد.
🔷در واقع ائمّه اطهار با ترغیب مردم به اقامه مجالس حسینى از پراکندگى نیروها جلوگیرى به عمل آوردند و توده هاى متفرّق را بسیج کردند و با ایجاد وحدت و یکپارچگى در میان آنها قدرت عظیمى را به وجود آوردند.
3⃣ خودسازى و تربیت دینى (الگوپذیرى)
❗️مجالس عزاى اهل بیت خصوصا امام حسین مجالس تحوّل روحى و مرکز تربیت و تزکیه نفس است. در این مجالس مردمى که با گریه بر مظلومیّت اهل بیت آن حضرات را الگو قرار مىدهند در واقع زمینه تطبیق اعمال و کردار خویش و همرنگى و سنخیّت خود را با سیره عملى آن حضرات فراهم مىسازند
🗯تأثیر عمیق این مجالس به قدرى است که افراد زیادى در این مجالس، دگرگونى عمیقى یافته و تصمیم بر ترک گناه و معصیت مىگیرند و چه بسا اشخاص گمراهى که با شرکت در این مجالس تنبّه حاصل کرده و راه نجات را پیدا مىکنند
❗️این مجالس به آدمى درس عزّت، آزادگى، ایثار، فداکارى و درس تقوى و اخلاق مىاموزد .
این مجالس مهد پرورش انسانهای حق طلب و عدالت گستر و شجاع است.
❗️اضافه بر این، در طول تاریخ این جلسات به مثابه کلاسهای درس و دانشگاهی براى مردم بوده است و آنان را با معارف و حقایق دینى، تاریخ، رجال، احکام و موضوعات گوناگون دیگر آشنا میکرده است و یکى از مؤثّرترین پایگاه های خودسازى و تهذیب نفوس و تربیت اخلاق بوده است.
💢ائمّه اطهار با گشودن این باب، و تشویق مردم به شرکت در این محافل در واقع همه را به تحصیل و تربیت در این دانشگاه اهل بیت دعوت کردند. شور و هیجان جوانان بسیجى در جبهه های ى نبرد در جنگ تحمیلى هشت ساله به ویژه در شبهاى عملیّات و لحظه شمارى آنان براى فداکارى و ایثار و نیل به شهادت، گواه روشنى بر تأثیرعمیق مجالس حسینى است.
4⃣تجلیل از مجاهدت امامان خصوصا امام حسین و تعظیم شعائر:
❗️اساساً سوگوارى در مرگ اشخاص یک نوع تعظیم و احترام به آنان و رعایت موقعیّت و شخصیّت شان محسوب میشود
❗️مخصوصاً سوگوارى در مرگ مردان الهى، از مصادیق بارز تعظیم شعائر الهى بوده و تجلیل از عقیده و راه و رسم و مجاهدت و تلاش آنان محسوب مىیشود از این رو، رسول خدا هنگام بازگشت از جنگ احد وقتى که مشاهده کرد خانواده های شهداى قبیله «بنى اشهل» و «بنى ظفر» براى شهیدان خود گریه مى کنند ولى عموى بزرگوارش حضرت حمزه گریه کننده ندارد، فرمود: « امّا امروز حمزه، گریه کننده ای ندارد».
📚استیعاب ج1 ص275
❗️زنان مدینه با شنیدن این سخن در خانه حضرت حمزه اجتماع کرده و به سوگوارى پرداختند و بدین وسیله شخصیّت عظیم حضرت حمزه مورد تجلیل و تکریم قرار گرفت.
🔷بنابراین، اقامه عزادارى براى امام حسین و اهل بیت علاوه بر تجلیل از مقام شامخ آنان ه از مصادیق روشن تعظیم شعائر الهى است که: «هر کس شعائرالهى را بزرگ دارد، این کار نشانه تقواى دلهاست»
📓حج32
🔵برگرفته از کتاب عاشورا ،ریشه
ها و انگیزه ها ص70 به بعد
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال
پیامی این روزها منتشر میشود که شیعیان چرا برای حسین سیاه می پوشید پوشیدن لباس سیاه زشت و لباس دشمنان خدا است چنان که شیخ صدوق در من لا یحضره الفقیه می اورد( ج1 ص251)
♦️پاسخ
❗️آن روایت شیخ صدوق از حیث سند مرسل بوده و قابل استدلال نیست .از سوی دیگر اگر سند ان را نیز بپذیریم با توجه به سایر روایات ناظر به کراهت پوشش سیاه در نماز خواندن است
📚وسائل الشیعه ج4 ص382 باب 19
🔷از سوی دیگر حکم کراهت در پوشش سیاه از برخی چیزها برداشته شده است مانند عمامه،عبا،چادر و...
📚الکافی ج3 ص403
💢یکی از مواردی که کراهت پوشش سیاه در آن استثنا شده است سیاه پوشی در مصائب اهل بیت می باشد .در این موارد یا اهل بیت خود لباس سیاه می پوشیدند و دیگران را به ان امر می کردند و یا با سکوت و تقریرشان بر سیاه پوشی دیگران صحه می گذاشتند
1⃣سیاه پوشی زنان در شهادت حمزه
« زینب دختر ام سلمه ( ربیبه پیامبر) سه روز بر حمزه گریه کرد و لباس سیاه بر تن کرد ( وپیامبر در این سه روز مانع او نشد) »
📚تهذیب اللغه،ازهری،ج12 ص171
2⃣دستور پیامبر به سیاه پوشی زنان در شهادت جعفر طیار
« اسمائ بنت عمیس می گوید: هنگامی که جعفر به شهادت رسید پیامبر به من فرمود سه روز جامه سیاه بر تن کن»
📚مسند احمد ج6 ص438
3⃣سیاه پوشی امام حسن در شهادت امیر مومنان
♦️ابن ابی الحدید می اورد:
« حسن بن علی در سوگ امیر مومنان جامه های سیاه بر تن کرد و با همین جامه میان مردم امد و برای انان خطبه خواند»
📚شرح نهج البلاغه ج16 ص26
♦️ذهبی نیز به همین گونه نقل میکند
📚سیر اعلام النبلای،ج3 ص267
4⃣سیاه پوشی زنان در شهادت امام حسن
♦️« زنان تا یک سال برای حسن بن علی لباس سیاه پوشیدند»
📚المستدرک،ج3 ص189
4⃣سیاه پوشی امام سجاد و زنان بنی هاشم در سوگ امام حسین
« هیچ زن هاشمی و قریشی نماند مگر اینکه در سوگ شهادت حسین لباس سیاه پوشیده بودند»
📚بحار الانوار ج45 ص196
❗️امام سجاد چنین فرمود:
« همانا من و اهل بیتم برای پدرم لباس عزا به تن مرده ایم»
📚بلاغه الامام علی بن الحسین،ص93
5⃣سیاه پوشی ام سلمه در سوگ امام حسین
♦️« پس از انکه ام سلمه خبر شهادت حسین را شنید در مسجد پیامبر خیمه سیاه بر پا کرد و خود جامه سیاه پوشید»
📚عیون الاخبار و فنون الاثار ،ص109
♦️از سوی دیگر نیز می توان بر سیاه پوشی در مصیبت اهل بیت استدلال کرد و آن اینکه طبق روایات صریح و روشن عزاداری برای اهل بیت دارای رجحان و افضیلت است
📚بحار الانوار ج44 ص269 باب 32
❗️از سوی دیگر پوشش سیاه نماد حزن و عزاداری می باشد لذا قائل به رجحان پوشش سیاه در عزاداری اهل بیت می توان شد( دقت کنید)
♦️چنان که مرحوم بحرانی می اورد:
« بعید نیست که به دلیل روایات مستفیض در امر به عزاداری اهل بیت حکم به رجحان پوشش سیاه و عدم کراهت ان شویم زیرا پوشش سیاه نماد حزن است»
📚الحدائق الناضره ج7 ص116
♦️پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال
بعضیها اسم پروفایلشونو میذارن کلب الحسين یا کلب الرقیه من به یکی شون گفتم درست نیست این اسما میذاشتید
ولی جواب قانع کننده ای براشون ندارم اگر شما بگيد ممنون میشم.یا بعضی میگن ما سگ حسینیم
✅پاسخ:
❗️در پاسخ به این پرسش به چند نکته توجه فرمائید
1⃣انسان مومن عزیز است وخداوند مومن را عزیز شمرده است ( منافقون 8)
2⃣هرکاری که موجب وهن وبی اعتباری وخواری وذلت او گردد حرام است وشایسته مومنی که خدا به او عزت بخشیده است نیست
3⃣در سخنان وکلمات اولیای الهی که مقتدا واسوه ما در زندگی هستند وروش ومنش وسنت وافعال آنها برآی ما حجت والگو است تعابیری که نامناسب باشد ومثلا خودرا حیوانی مانند سگ در بارگاه الهی معرفی کنند دیده نمیشود واگر چنین تعابیری نشان دهنده کثرت خضوع وخشوع بود امامان با آن همه خضوع وتذلل در برابر خداوند از بیان آن خود داری نمیکردند
4⃣در دعا ها واحادیث امامان کلماتی که بر نهایت انکسار وتواضع دلالت دارد کم نیست وبه هیچ عنوان چنین کلمات موهنی دیده نمیشود
"الهی منی ما یلیق بلومی ومنی ما یلیق بکرمک"( دعای عرفه)
" الهی انا اقل الاقلین واذل الاذلین"( صحیفه سجادیه)
5⃣در روایات فراوانی نیز آمده است که شیعیان باید الگویشان اهل البیت باشند وسبب خوش نامی آنان شوند نه با انجام افعال مومن وکلمات نامناسب سبب سستی آنان ومذهبشان شوند
📚بحار الانوار،ج65 ص149 باب19
6⃣مراجع عظام نیز فرموده اند که در عزاداری اباعبدالله نباید از کلمات موهن وسست استفاده کرد وگفتن این تعبیرات شایسته نیست که می توانید به لینک زیر رجوع فرمائید
- http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=287257
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht