❗️شبهه از کانال ضد دین
حسین به اموال یزید دستبرد زد:
در روایتی که در یکی از معتبرترین کتب تاریخ مسلمانان یعنی تاریخ طبری با سند صحیح آمده حسین بن علی امام سوم شیعیان شخصیت چندان اخلاقمداری نبوده
متن روایت:
قال 👈ابومحنف👉:حدثنی الحارث بن کعب الوالبی،عن عقبة بن سمعان قال:.
✍ترجمه: عقبه بن سمعان گوید: وقتی حسین از مکه درآمد فرستادگان عمرو بن سعید بن عاص به سالاری یحیی بن سعید راه او را گرفتند و گفتند: باز گرد، کجا میروی؟!….والخ
آنگاه حسین برفت تا به تنعیم رسید و کاروانی آنجا دید که از یمن می آید و بحیر بن ریسان حمیری که از جانب یزید عامل یمن بود برای وی فرستاده بود که پیش یزید می بردند. حسین کاروان را بگرفت و همراه ببرد(کاروانی که متعلق به وی نبود را صاحب شد), پس از آن به شتر بانان گفت: شما را مجبور نمیکنم، هر که خواهد با ما به عراق آید کرایه او را می دهیم و مصاحبتش را نیکو می داریم وهر که نخواهد همینجا از ما جدا شود کرایه او را به قدر مسافتی که پیموده می دهیم.
📚تاریخ الطبری، جلد پنجم، ص385 و 386 به تحقیق محمد ابراهیم،چاپ دارالمعارف مصر
💥حسین بن علی در راه کربلا به کاروانی تعلق به عامل یزید در یمن بر می خورد که اقلامی را برای یزید به دمشق می برده است. ایشان کاروان را توقیف کرده و اموال آن را صاحب شده و با رأفت اسلامی به شتربانان می فرماید دوست دارید بار را برای من تا عراق بیاورید، دوست ندارید برید.
اینکه این امام معصوم و عاری از گناه! مگر برای امر به معروف نرفته بود ؟ خوب چرا سر راه دست به دزدی و راهزنی میزند ؟؟
💎پاسخ :
❗️بررسی سندی روایت:
1⃣این روایت در کتب شیعه نیامده است .بلکه طبری که از متعصبین و از مخالفین سرسخت اهل بیت است این روایت را نقل کرده لذا روایتش مردود است.جهت اثبات دشمنی و مخالفت طبری با اهل بیت یک نمونه یاد آور می شویم .
❗️طبری در تاریخ خودش نقل می کند که پیامبر در جریان یوم الدار در جمع خویشان خود چنین فرمود:
"کدامیک از شما مرا براین امر کمک می کند تا برادر ووصی وجانشین من درمیان شما باشد؟
💭حضرت علی پاسخ مثبت داد.
❗️پیامبر درموردش فرمود:
"همانا این شخص برادر ووصی وجانشین من در میان شما است"
📚تاریخ طبری،ج2 ص220
❗اما همین طبری در تفسیرش وقتی این داستان را نقل می کند سخنان پیامبر را تحریف می کند وچنین نقل می کند:
"پیامبر گفت کدامیک از شما مرا یاری می کند تا برادر من وچنان وچنان باشد"( لیکون اخی وکذا وکذا)
❗️ووقتی علی اعلام آمادگی کرد سخن پیامبر را خطاب به او چنین می آورد:
"این شخصی برادر من وچنان وچنان است"( ان هذا اخی وکذا وکذا)
📚جامع البیان،ج19 ص149
❗️دیدیم که چگونه طبری لجاجت و تعصب خود را در برابر ولایت اهل بیت با تحریف کردن نشان می دهد
2⃣در سند روایت ارسال وجود دارد و برخی از راویان ذکر نشده اند .روشن است که روایت مرسل قابل استناد نیست .بین ابو مخنف که در عصر امام صادق بوده با عقبه بن سمعان که از یاران امام حسین بوده راویانی بوده اند که ذکر نشده و تنها به یک راوی اشاره شده است .
3⃣روایت طبری از ابو مخنف هم ارسال دارد .زیرا طبری مستقیما از ابو مخنف نقل می کرد در حالی که سال ها بین انها فاصله است .با یک روایت مرسل و بدون سند نمی توان بر مطلبی بدین مهمی استدلال کرد
4⃣یکی از افرادی که در سند روایت واقع شده است حارث بن کعب والبی است که مجهول است لذا روایتش مردود است
📚مستدرکات علم رجال الحدیث ج2 ص275
5⃣در کتبی همانند ارشاد شیخ مفید سخنی از مصادره اموال نیست و فقط امده است که امام در منزل تنعیم شتران این کاروان را اجاره کرده بود
📚الارشاد ج2 ص68
❗️بحث دلالت:
💭بعد از عهد شکنی معاویه در اعلام ولایت عهدی فرزندش یزید (که بر خلاف مفاد صلح نامه امام حسن مجتبی و معاویه بود)، امام حسین حکومت یزید را نامشروع دانسته و وظیفه خود را مخالفت و قیام در برابر آن می دانست و از همان روزهای نخست حکومت یزید حرکت اعتراضی خود را آغاز کردند و به مکه رفتند. بعد از اینکه مأموران یزید در صدد بودند با هتک حرمت مکه و بیت الله آن حضرت را به قتل بر سانند، حج خود را ناتمام گذاشته و مکه را به قصد عراق ترک کردند. در این زمان مبارزه بین امام و مأموران مخفی یزید شروع شده بود. در منزل تنعیم که بعد از مکه در مسیر عراق قرار گرفته است امام در راستای مبارزه خود دستور مصادره اموال کاروان یزید را صادر کردند و با این کار خود عدم مشروعیت یزید را عملاً به همگان اعلام نمودند.
❗️امام از جانب خداوند حاکم و امام بوده است که یزید حق حکومت او را سلب کرده بود و امام حق تصرف در اموال حکومتی را داشته است .امام بنابر مصلحتی که دیدند اقدام به این کار کردند و روشن است که این تصرف در مال غیر نبوده است بلکه اموالی بوده است که تصرف در آن حق امام بوده و یزید به ناحق در آن تصرف کرده بود.
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
ایا به راستی شهادت علی اصغر در منابع معتبر امده یا افسانه است ایا راست است که امام برایش اب طلبید ایا این طلبیدن نقص بر امام نیست
🗯پاسخ:
❗️در این که طفل شیر خواری از امام حسین در کربلا به شهادت رسید جای هیچ شک و شبهه ای نیست .
💎اما درباره نحوه شهادت ایشان دو نقل قول است که مشهورترین انها که در بسیاری از کتب نقل شده چنین است:
❗️ مقتل لهوف چنین آمده است:
" امام حسین به در خیمه آمد و فرمود: «خواهرم زینب، طفل کوچک مرا بیاور تا با وى وداع گویم، امام او را گرفت تا ببوسد، حرملة بن کاهل تیرى انداخت که آن گلوگاه کودک را سوراخ کرد، امام به زینب فرمود: او را بگیر».
❗️بعد خون صغیر را با دو کف دست بگرفت تا پر شد و آن خون را به سوی آسمان پاشید و فرمود: «چه آسان است آنچه در محضر خدا بر من وارد مىآید
💎امام باقر میفرماید: از آن خون قطرهای به زمین فرود نیامد.
📚لهوف ص168
📚بحار الانوار ج45 ص46
📚الاخبار الطوال ص258
📚بغیه الطلب ج6 ص2629
📚الارشاد ج2 ص108
📚اعلام الوری ج1 ص466
📚روضه الواعظین ص208
📚مثیر الاحزان ص70
📚البدایه و النهایه ج8 ص186
📚مناقب ابن شهر اشوب ج4 ص109
📚تذکره الخواص ص252
📚الاحتجاج ج2 ص101
📚مقتل الحسین ج2 ص32
📚الفتوح ج5 ص115
📚تاریخ یعقوبی ج2 ص245
❗️و...
❗️نقلی دیگر نیز وجود دارد که :
💭 زینب خواهر امام کودک را آورد و گفت: این طفل تو سه روز است که آب نیاشامیده، برایش آبی طلب کن. امام(ع) کودک را بر روی دست گرفت و فرمود: «اى قوم شیعیان و اهل بیتم را کشتید و فقط این طفل باقى مانده که از عطش به خود مىپیچد، او را باشربتى از آب سقایت کنید».
❗️در بین سخنان امام مردی از دشمن تیری انداخت که کودک را گلو برید و امام آنان را نفرینی کرد آنگونه که به دست مختار و دیگران گرفتار آمدند.
پس از آن امام حسین(ع) با خداوند چنین سخن گفتند: «پروردگارا، هرچه بر سر من میآید، در برابر چشمان تو است، از اینرو [همگی] بر من آسان است». سپس ادامه دادند: «پروردگارا، اگر یاریات از آسمان را از ما دریغ داشتی، پس آن [نصر و یاری] را برای کسی که از ما بهتر است قرار ده؛ و انتقام ما را از این ستمکاران بگیر، و آنچه بر ما میگذرد، ذخیره آخرتمان قرار ده».
📚معالی السبطین ج1 ص418
📚نفس المهموم ص349
❗️البته چنان که گذشت نقل اول چون کثرت طرق دارد و در بسیاری از کتب معتبر امده لذا موثق تر است .با این وجود با توجه به نقل دوم می توان در مورد فلسفه درخواست کردن امام حسین از انان چنین گفت:
1⃣امام می خواست با این کار وجدان خفته را در دشمن احیا و اسباب هدایت آن ها را فراهم نماید. چون آن امام همام در لحظات آخر هم از هدایت لشگریان ابن زیاد، خودداری نفرمود.
2⃣ حضرت در صدد اتمام حجت بودند، تا در قیامت برای لشگریان ابن سعد در مورد بستن آب، هیچ عذری باقی نماند.
3⃣امام حسین می خواست با نمایش فرزند خردسالش به عالم بفهماند که دشمنان آن حضرت خیلی سنگدل بوده و به کودکان شیرخوار هم رحم نکردند.
❗️البته چنان که گفته شد نقل اول معتبر است .
💭برخی نیز معتقدند که حضرت علی اصغر در کربلا یک ساله بودند و قول به شش ماهه بودن ایشان منبع معتبری ندارد
📚دانش نامه امام حسین ، ری شهری، ج7 ص33
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
پیامهایی از کانال های وهابی منتشر میشود که استدلال می شود بر حرمت عزاداری از جمله روایت می کنند که پیامبر فرمود: سه چیز از اعمال جاهلیت است که یکی از انها نوحه سرایی برای مردگان است( مستدرک ج2ص450) لطفا پاسخ دهید
💭پاسخ:
❗️ما در پاسخ های گذشته مفصلا مشروعیت عزاداری را طبق کتب شیعه و سنی اثبات کرده ایم حال با توجه به انچه در گذشته امده است می گوییم:
❗️ روایاتی که از نوحه سرایی نهی می کند در بیان حرمت نوحه سرایی و عزاداری به باطل است چنان که علامه حلی می گوید:
❗️"همه علمای شیعه اتفاق دارند که نوحه سرایی به باطل حرام است همچنین علما برای جواز ومشروعیت نوحه سرایی به حق اجماع واتفاق دارند"
📚منتهی المطلب،ج7 ص423
❗️بنا براین به اجماع همه فقهای شیعه نوحه سرایی های باطل همچون خراش انداختن به صورت و پاره کردن لباس و چاک دادن یقه و به زبان اوردن جملات اعتراض گونه و کفر امیز از مصادیق عزاداری جاهلیت می باشد .
💭علامه مجلسی می گوید:
"در دوران جاهلیت چون کسی از دنیا می رفت همراه با برشمردن جرمهایی همچون آدم کشی وجنایت میت وافتخار به آن برایش نوحه سرایی می کردند"
📚بحار الانوار،ج79 ص108
❗️این گونه روایات اصل عزاداری را ممنوع نمی کند چرا که ما مشروعیت آن را ثابت کردیم، بلکه از انجام هر عملی که با قضا وقدر الهی منافات دارد نظیر داد کشیدن، گریبان پاره کردن، سخن باطل گفتن و...جلوگیری می کند لذا در پاره ای از روایات آمده است که نوحه سرایی در صورتی که همراه با سخنان حق باشد مانعی ندارد بلکه حتی می توان به ازای آن اجرت دریافت کرد
📚وسایل الشیعه،ج10 ص447
❗️بنابراین مقصود از این گونه روایات، نوحه سرایی باطل ودروغ است که شباهت هایی با مراسم جاهلیت داشته است.
❗️در گذشته یاد اور شدیم ممنوعیت از عزاداری در روایات مذکور ناظر به مصیبت های شخصی و فردی است و این که گاهی مصیبت زده بر اثر بی تابی جام صبرش لبریز میشود و عکس العملی نشان می دهد که دور از آداب صابران است .
💭ولی سینه زدن و زنجیر زنی و مانند ان در عزاداری امام حسین نشانه حزن دینی است نه حزن شخصی و نشانه محبت به پیامبر و خاندان اوست که به دست سفاکان روزگار و انسان های بی رحم کشته شده اند .
❗️به تعبیر دیگر سینه زنی در اینجا بر خاسته از بی تابی روحی و ضعف ایمان که مورد روایات ممنوعه از عزاداری است نیست و هر گز در آن اعتراضی به تقدیر خداوند وجود ندارد بلکه برخاسته از حب درونی به پیامبر و ال اوست که حقیقت دین را تشکیل می دهد .این نوع حرکتها که همراه با نوحه خوانی و سینه زنی و پرچم های سیاه است نشان دهنده امور زیر است :
💎احیای مکتب عدالت خواهی و ظلم ستیزی
💎توجه دادن نسل حاضر به خیانت حاکمان گذشته
💎ابراز همدردی با پیامبر و خاندان او
❗️لذا سینه زنی برای امام حسین از مورد این روایات که مصیبت های فردی است خارج است .
💭در پایان نیز می اوریم که به فرض هم که نوحه سرایی برای عموم مردم مکروه و ناپسند باشد برای شخصیت های بزرگی که با حیات و مرگ خود مسیر تاریخ را عوض کردند نه تنها ناپسند نیست بلکه در روایات ما مورد تاکید قرار گرفته است چنان که شیخ طوسی روایت می کند که امام صادق فرمود:
"هر جزع و نوحه گری و گریستن ناپسند است مگر جزع و گریستن برای شهادت امام حسین"
📚امالی طوسی ج1 ص162
📚وسایل الشیعه ج3ص282
❗️فلسفه ان روشن است زیرا عزاداری برای حسین وسایر اهل بیت به خاطر مصیبتی است که بر دین وارد شده و نشانه حزن دینی است نه حزن فردی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
ایا قضیه قرآن خواندن سر امام حسین حقیقت داره شبکه های وهابی این جریان را به صورت تمسخر بر شیعه نقل می کنند
🔷پاسخ:
❗️اگر وهابیت اعتقاد به سخن گفتن سر بریده امام حسین را اعتقادی خرافی می دانند ایا سخن گفتن سر بریده حضرت یحیی را که در کتب و تواریخ خودشان امده منکر میشوند؟
📚جامع البیان،ج15 ص32
📚تاریخ طبری ج1 ص346
❗️ویا نقل می کنند:
« احمد بن نصر خلی کشته شد و سر اورا به صلیب اویختند سر او قرآن می خواند همانند سر یحیی بن زکریا ( سخن می گفت)»
📚تاریخ بغداد ج5 ص178
🗯 چگونه انان این قضیه را منکر میدشوند در حالی که :
❗️ابن عساکر از علمای اهل سنت نقل می کند :
« سلمه بن کهیل روایت کرده که سر بریده حسین علیه السلام را بر فراز نیزه دیدم که این ایه را قرائت نمود:
« خداوند شر انها را از تو دفع می کند و او شنونده و دانا است»
📓بقره 137
📚تاریخ مدینه دمشق ج22 ص117
❗️از علمای شیعه نیز شیخ مفید چنین نقل می کند:
« زید بن ارقم می گوید آن روز من در حجره خود نشسته بودم که سر بریده امام حسین که بر فراز نیزه بود را که در مقابلم بود عبور دادند و شنیدم ایه ای از سوره کهف را قرائت نمود( کهف9) به خدا سوگند به محض شنیدن این ایه از سر بریده مو بر تنم راست شد و گفتم به خدا سوگند سر بریده ی شما ای فرزند رسول خدا شگفت آور تر از واقعه اصحاب کهف است»
📚الارشاد ج2 ص117
🔶علامه مجلسی رحمه الله در این مضمون روایات متعددی نقل می کند
📚بحار الانوار ج45 ص107 باب 39
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
ایا امام حسین حج تمتع رو رها کرد و حج رو ترک کرد و روانه عراق شد ایا این گناه نیست؟
🗯پاسخ:
❗️این سخن كه امام حسین حجّ خود را نیمه تمام گذاشت، سخن نادرستی است؛ زیرا امام در روز هشتم ذی حجه «یوم الترویه» از مكّه خارج شد.
📚الکافی ج4 ص535
📚لهوف ص124
❗️در حالیكه اعمال حجّ كه با احرام در مكّه و وقوف در عرفات شروع میشود از شب نهم ذی حجه آغاز میشود.
💭 بنابراین، امام اصولاً وارد اعمال حج نشده بود، تا آن را نیمه تمام گذارد.آنچه لازم است اینکه هر کس وارد حرم می شود باید مُحرِم شود و بعد به شرط انجام اعمال عمره می تواند از احرام خارج شود. و قطعا امام در مدت حضور چند ماهه خود در مکه عمره را انجام داده بودند. و حتی شاید بارها و بارها از احرام خارج شده و مجددا محرم شده و عمره دیگری انجام داده باشند.و این مطلب در منابع روایی به صورت مکرر بیان شده است .
❗️امام صادق فرمود:
" شخصى كه عمره بجا میاورد هر گاه از عمره فراغت حاصل كند هر جا كه بخواهد میتواند برود. زیرا امام حسین علیه السلام در ماه ذى حجة عمره بجاى آورد و در روز ترویه متوجه عراق شد در صورتى كه مردم متوجه منا شده بودند. عمره در ماه ذى حجه براى كسى كه قصد حج را ندارد مانعى نخواهد داشت."
📚الکافی ج4 ص535
📚وسایل الشیعه ج14 ص311
❗️از این رو، امام با انجام عمره، می توانستند از احرام خارج شوند و ایشان اصلا حج تمتع را شروه نکرده بودند، تا آن را نیمه کاره رها کنند.آنچه صحیح است و باید بیان نمود، این است که امام برای حفظ حرمت حرم، و جلوگیری از ترور ایشان در مکه، به تمتع نپرداختند. و حفظ حرمت حرم، مهم تر از انجام تمتع بود.
📚لهوف ص82
📚کامل فی التاریخ ج2ص565
❗️از نظر فقهی نیز تبدیل احرام حج به عمره صحیح نیست و کسی که محرم به احرام حج است اگر نتواند حجش را به اتمام برساند تنها با قربانی کردن از احرام خارج میشود
📚تهذیب الاحکام ج12 ص349
💭ایه الله سید محسن حکیم می اورد:
"این که در برخی از کتابهای مقتل امده است که امام حسین عمره اش را به عمره مفرده تبدیل کرد که نشان می دهد ایشان عمره تمتع به جا اورده و از عمره مفرده عدول کرده است در برابر احادیث وارده از اهل بیت قابل اعتماد نیست"
📚مستمسک العروه الوثقی ج11 ص192
❗️بدیهی است که اگر دلیل قابل اعتمادی وجود داشت که امام حسین احرام حج را به عمره تبدیل کرده است فقها بر خلاف ان فتوا نمی دادند اما چنان که امد نه تنها دلیلی بر این نکته وجود ندارد بلکه دلایلی بر خلاف ان نیز در دست است
📚دانشنامه امام حسین ج5 ص111
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
ایا جمله کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا که مشهور است ریشه سندی داره و امام صادق این رو گفته
💭پاسخ:
❗️این جمله گر چه به غلط و یا در زبان برخی خواص و اهل علم شهرت یافته ولی نه تنها برای آن مدرکی وجود نداشته و از هیچ یک از امامان معصوم صادر نشده است بلکه با حدیث امام صادق از جد بزرگوارشان امام حسن در تضاد است که فرمود:
" هیچ روزی مانند روز تو نباشد ای ابا عبدالله"
📚امالی صدوق ص177
❗️زیرا بر اساس این روایت هر گونه همانندی و مشابهت در سختی ها و مصیبت ها برای روز عاشورا نفی شده است
💭حتی برخی نقل می کنند:
❗️این جمله از سوی بنی امیه و دشمنان اهل بیت برای تهدید اهل بیت و شیعیان ساخته شده و به منظور ایجاد رعب و وحشت در میان شیعیان ترویج داده شده است ودر ادبیات شیعه رواج یافته است .بدین شکل که بنی امیه پس از پیروزی ظاهری در کربلا اعلام کردند که ما هر روز را بر شیعیان و بنی هاشم همچون روز عاشورا و هر سرزمینی را همچون کربلا خواهیم ساخت
📚شبهات عزاداری ،عصیری،ج2ص163
❗️اگر از آنچه گذشت بگذریم می توان به یک معنا این جمله را توجیه کرد و صحیح دانست :
💎به این معنا که بگوییم صف بندی دو جبهه یزیدیان و حسینیان منحصر به روزی همچون عاشورا و سرزمینی همچون کربلا نیست بلکه صف بندی میان حق و باطل در هر زمان و مکان و در طول تاریخ وجود داشته و خواهد داشت اما مهم آن است که ما در کدام جبهه و صف ایستاده و چگونه از امام زمانمان دفاع می کنیم .
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر این است که فرد مطمعن باشد که به جانش مالش ابرویش هیچ اسیبی نمی رسد اما امام حسین ع که بنا بر روایات یقین داشت که به شهادت میرسد پس چرا با این حال امام ع قیام میکند و میفرماید تنها برا امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم
💭پاسخ :
❗️یکی از شرایطی که فقها در وجوب امر به معروف و نهی از منکر ذکر کرده اند علم به این است که از امر به معروف و نهی از منکر ضرر جانی یا مالی و یا ابرویی قابل توجهی متوجه فرد آمر و ناهی نشود
📚جواهر الکلام ج21 ص374
❗️البته فقها قیدی اورده اند به این بیان:
" مگر اینکه کار معروف و منکر به قدری نزد خداوند مهم باشد که در راه آن ضرر و دشواری ها را تحمل باید نمود"
📚رساله ایت الله سیستانی ص304
❗️بله گاهی کار منکر به قدری مهم است که انسان باید جان خود را برای از بین بردن آن بدهد و الا ممکن است دین خداوند از بین برود وضرر غیر قابل جبرانی ایجاد شود چنان که خداوند می فرماید:
"خداوند از مومنان جان ها و اموالشان را خریداری کرده که در برابرش بهشت برای انها باشد.به این گونه که در راه خدا پیکار کنند می کشند و کشته میشوند"
🔰توبه 111
❗️ومی فرماید:
"برخی از مردم جان خود را به خاطر خشنودی خدا می فروشند و خداوند نسبت به بندگان مهربان است"
🔰بقره207
❗️شیخ حر عاملی در کتاب وسایل الشیعه بابی را گشوده است به ذکر روایات در این که واجب است که انسان مال و جان خودش را برای دینش فدا کند
📚وسایل الشیعه ج16ص192 باب22
❗️پیامبر گرامی فرمود:
"بخشنده ترین مردم کسی است که مال و جان خود را در راه خداوند ببخشد"
📚مستدرک الوسایل ج11ص8
❗️امام حسین تنها راه حفظ دین خداوند را در این دیدند که جانش را در راه خداوند بدهد تا دین خداوند از نابودی وتحریف حفظ شود و بدین گونه امر به معروف ونهی از منکر محقق شود که به مقتضای انچه گفته شد کار امام ریشه در ایات و روایات داشته است.
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
ایا راست است که پس از واقعه کربلا امدند حجاب را از سر زنان حرم کشیدند یعنی سر اهل بیت امام حسین و حضرت زینب بی حجاب شد
🗯پاسخ:
❗️این مساله در روایات متعددی نقل شده است .
❗️سید بن طاووس می نویسد:
" مردم در تاراج خیمه های خاندان پیامبر و نور چشم زهرای بتول بر هم پیشی می جستند تا انجا که روپوش زنان را نیز از رویشان کشیدند "
📚لهوف ص180
📚بحار الانوار ج45 ص58
❗️مثیر الاحزان می نویسد:
" انان مقنعه زنان را از سرشان و انگشتر را از دستشان و گوشواره را از گوشهایشان و خلخال را از پاهایشان بیرون کشیدند"
📚مثیر الاحزان ص76
❗️خوارزمی می اورد:
" انان حتی جامه رویین زنان را به زور می کشیدند و می بردند"
📚مقتل الحسین ج2ص37
📚الفتوح ج5 ص120
❗️شیخ مفید در ارشاد می اورد:
"لباسهایشان را از رویشان می کشیدند و چون چیره میشد آن را می بردند"
📚الارشاد ج2ص112
📚بحار الانوار ج45 ص61
❗️به این نکته نیز باید توجه داشت که در جامعه اسلامي زنان پيامبر و ائمه هدي عليه السلام حجاب و پوشش زنانه بسيار كامل بوده و زنان علاوه بر پوشش ظاهري پوشش هاي متعدد ديگري نيز داشته اند در واقعه كربلا فقط پوشش ظاهري را ربودند اما پوشش هاي ديگر بوده يعني به گونه اي نبود كه موها يا اعضاي ديگري از بدن آشكار شده باشد. و در روایات نیز اشاره به این نکته شده است که پوشش را از ظاهر ما برداشتند "عن ظهورنا""تنازع ثوبها عن ظهرها"و مانند این تعبیرات
📚دانش نامه امام حسین ج7 ص311
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❗نقد وپاسخ
🔗ﭼﺮﺍ ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﻮﻥ ﺍﻓﺮﺍﻃﯽ ﺷﯿﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﻋﯿﺶ ﻭ ﻧﻮﺵ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺳﺮﺩﺍﺭ ﺷﻬﯿﺪﺍﻥ ﮐﺮﺑﻼ ﺣﻀﺮﺕ ﺣﺴﯿﻦ ﺑﻦ ﻋﻠﯽ ﻋﻠﯿﻬماﺍﻟﺴﻼﻡ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺭﻭﺯﻩ ﺳﭙﺮﯼ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺭﺍ ﮐﻨﺎﺭ ﺑﮕﺬﺍﺭﻧﺪ ⁉
🔗ﺁﯾﺎ ﺣﻀﺮﺕ ﺣﺴﯿﻦ ﺟﮕﺮ ﮔﻮﺷﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺯﻫﺮﺍ ﻋﻠﯿﻬﻤﺎ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﯾﻦ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺣﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﯾﮏ ﺭﻭﺯ ﻋﯿﺶ ﻭ ﻧﻮﺵ ﺭﺍ ﮐﻨﺎﺭ ﺑﺬﺍﺭﻧﺪ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﻣﺘﻌﺪﺩﻯ ﺩﺭ ﻛﺘﺐ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺷﻴﻌﻪ ﻣﺒﻨﻰ ﺑﺮ ﺭﻭﺯ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺭﻭﺯ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﺁﺧﻮﻧﺪﻫﺎﻯ ﺍﻓﺮﺍﻃﻰ ﺑِﻨﺎ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﺑﻪ ﻓﺮﺍﻣﻴﻦ ﺍﺳﻼﻡ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﻨﻨﺪ ⁉
📚ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺩﺭ ﻛﺘﺐ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺷﻴﻌﻪ ﺑﺎ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺩﻗﺖ ﻓﺮﻣﺎﻳﻴﺪ :
💐ﻋﻦ ﻫﺎﺭﻭﻥ ﺑﻦ ﻣﺴﻠﻢ، ﻋﻦ ﻣﺴﻌﺪﺓ ﺑﻦ ﺻﺪﻗﺔ، ﻋﻦ ﺃﺑﻲ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻦ ﺃﺑﻴﻪ، ﺃﻥ ﻋﻠﻴﺎ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻗﺎﻝ : ﺻﻮﻣﻮﺍ ﺍﻟﻌﺎﺷﻮﺭﺍﺀ ﺍﻟﺘﺎﺳﻊ ﻭﺍﻟﻌﺎﺷﺮ، ﻓﺎﻧﻪ ﻳﻜﻔﺮ ﺫﻧﻮﺏ ﺳﻨﺔ .
🔹ﻭﺳﺎﺋﻞ ﺍﻟﺸﻴﻌﺔ ﻟﻠﺤﺮ ﺍﻟﻌﺎﻣﻠﻲ ﺍﻟﺠﺰﺀ
ﺍﻟﻌﺎﺷﺮ ﺹ 457 ﺍﻟﺘﻬﺬﻳﺐ :4 299 / 905 ، ﻭﺍﻻﺳﺘﺒﺼﺎﺭ :2 134
🔸ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺩﻗﻴﻖ : ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : ﺭﻭﺯ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍ ﻭ ﺗﺎﺳﻮﻋﺎ ﺭﺍ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻳﻚ ﺳﺎﻝ ﻋﻔﻮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.
🔗صفحه رسمی استاد سید عقیل هاشمی در فیسبوک :
📚کتابخانه سایت عقیده
✅پاسخ:
💭نقضی:
❗️ابن جوزی از علمای برجسته اهل سنت می نویسد:
"این کارها (روزه گرفتن و برگزاری جشن و سرور در عاشورا)را گروهی از ناصبیان انجام می دهند تا بدین وسیله شیعیان را آزار دهند تا جایی که در راستای این اهدافشان به جعل احادیث رو می آورند"
📚الموضوعات ج2 ص112
❗️ابن کثیر نیز می آورد:
"نواصب اهل شام برای مخالفت و دشمنی با شیعیان در روز عاشورا کارهایی از جمله پخت و پز و غسل و استحمام و استعمال بوی خوش و پوشیدن لباسهای فاخر می گذراندند تا دشمنی خود را با شیعیان نشان دهند"
📚البدایه و النهایه ج8ص202
🗯مناوی از علمای اهل سنت می گوید:
"آنچه در فضیلت روزه روز عاشورا ونماز، انفاق، خضاب کردن، روغن زدن وسرمه کشیدن درآن روز بیان شده است بدعتی است از بدعت های قاتلان امام حسین وسرمه کشیدن در روز عاشورا نشانه ای است بر دشمنی با اهل بیت که ترک آن واجب است"
📚فیض القدیر،ج6 ص236
❗️عجلونی می گوید:
"بزرگان علم حدیث گفته اند فضایلی که درباره روز عاشورا همچون استحباب روزه گرفتن دراین روز و...آمده است همه افتراهایی است که از سوی قاتلان حسین ساخته وجعل شده است"
📚کشف الخفا،ج2 ص566
💭حلی:
❗️امام صادق فرمود:
"روز عاشورا روز شهادت حسین است. اگر می خواهی بر آن امام شماتت کنی ( در مصیبت او زخم زبان بزنی) در روز عاشورا روزه بگیر. بنی امیه ویاران شامی نذر کردند که اگر حسین کشته شود... روز عاشورا را برای خود عید قرار دهند وآن روز را برای شکر گذاری روزه بگیرند... روزه ی این روز برای مصیبت نیست بلکه تنها به پاسداشت سلامتی بنی امیه است.
💭 حسین دراین روز مصیبت دیده است اگر تو هم مصیبت زده هستی این روز را روزه نگیر واگر از کسانی هستی که قصد شماتت واذیت اهل بیت را داشته وسلامت بنی امیه تورا شاد می کند روزه بگیر"
📚الامالی،صدوق،ص667
❗️در روایت دیگری آمده است که عبدالملک از امام صادق درمورد روزه روز تاسوعا وعاشورا پرسید امام پاسخ داد:
💭"این روزها برای روزه گرفتن نیست. چون این روزها روز حزن ومصیبت آسمانیان، اهل زمین ومومنان وروز جشن وشادمانی ابن مرجانه وال زیاد وشامیان است که غضب خدا برآنان وخاندانشان باد"
📚الکافی،ج4 ص147
❗️خداوند نیز در حدیث قدسی می فرماید:
"خود را شبیه دشمنانم نکنید و کاراهای انها را انجام ندهید که شما هم مانند انها جزو دشمنان من محسوب میشوید"
📚التهذیب ج6 ص172
👌اما پاسخ به آن روایات مورد استدلال وهابیان:
1⃣چنان که شیخ حر عاملی پاسخ میدهد ودراین باره روایاتی هم است که شیخ نقل می کند، حکم استحباب روزه روز تاسوعا وعاشورا با واجب شدن روزه ماه رمضان نسخ شده است. جهت دیدن روایاتی که می گوید روزه آن دو روز با آمدن روزه ماه رمضان نسخ شد رجوع کنید به "وسایل الشیعه،ج10 ص459 باب 21
❗️همین سخن در روایات اهل سنت نیز تکرار شده است که روزه روز عاشورا با واجب شدن روزه رمضان نسخ شد
📚صحیح بخاری ج2 ص669
2⃣احادیثی که می گوید روزه آن دو روز مستحب است از باب تقیه صادر شده چرا که موافق روایات اهل سنت است که مرحوم خوانساری این نظریه را نقل می کند
📚جامع المدارک،ج2 ص226
🔰البته گفته شده است که شایسته است شیعیان در روز عاشورا از خوردن واشامیدن خودداری کنند بدون آنکه نیت روزه گرفتن بکنند ودر اخر روز بعد از عصر چیزی بخورند به غذایی که اهل مصیبت می خورند
📚مفاتیح الجنان،ص288
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🗯نقد و پاسخ:
مژده رازدلبران به عزاداران در ایام عزاداری.
دیدیم که ایام عزاداریست و همه در عزا.
بر آن شدیم که آخوندهای أنفسنا شیعیان را هم به عزا بنشانیم و در غم و غصه ی دیگران هم شریکشان کنیم.
✅پس بر آن شدیم که باز به این بزرگواران تحدی بکنیم🚫
❗️این بار دال بر آوردن یک روایت صحیح السند که یزید فرمان قتل امام حسین رضی الله عنه را صادر کرده باشد
مهلت:حتی یلج جمل فی سم الخیاط
💭پاسخ:
❗️متاسفانه هر ساله با اغاز ایام سوگواری امام حسین ناصبیان در صدد هستند تا دامان یزید را از کشتن امام حسین پاک کنند زیرا اگر چنین نکنند دامان معاویه که یزید را به جانشینی گماشت و کسانی که امارت شام را به معاویه دادند یعنی خلفای اهل سنت همگان الوده به قتل امام حسین میشوند لذا ابن تیمیه چنین می گوید:
❗️« یزیدامر به کشتن حسین و حمل سر او در مقابلش نکرد، بلکه این ابن زیادبود که چنین اعمالى را انجام داد»
📚سوال فی یزید و معاویه ص16
❗️در پاسخ باید گفت: روایات بسیاری در منابع مهم اهل سنت وجود داردکه ثابت می کند یزید فردی ظالم و فاسق بوده و خود دستور به کشتن امام حسین را داده است. در اینجا به نمونهایی از این روایات اشاره می کنیم:
💭ابن اعثم نقل مى کند که ولید بن عقبه در نامه اى به یزیداز اتفاقى که بین او و امام حسین و ابن زبیرافتاد او را باخبر ساخت.یزیداز این واقعه غضبناک شده و در نامه اى به او چنین مى نویسد: «هر گاه نامه من به دست تو رسیدبیعت مجدّدى از اهل مدینه با تاکیدى از جانب تو بر آنان بگیر. و عبدالله بن زبیررا رها کن؛ زیرا او تا زنده است از دست ما نمى تواند فرار کند، ولى همراه جوابى که براى من مى فرستى باید سر حسین بن على باشد! اگر چنین کردى براى تو اسبان نجیب قرار مى دهم و نزد من جایزه و بهرهاى زیادتر دارى...».
📚الفتوح ج5 ص18
❗️ابن عساکر مى نویسد: «خبر خروج حسین به یزیدرسید، وى نامه اى به عبیدالله بن زیاد که عاملش در عراق بود نوشت و او را به جنگ و مقابله با حسین امر نمود و دستور داد که اگر به امام حسین دسترسى پیدا کرد او را به سوى شام بفرستد».
📚تاریخ دمشق ج14 ص208
❗️ابن اعثم مى نویسد: ابن زیاد به اهل کوفه گفت: «یزید بن معاویه نامه اى را با چهار هزار دینار و دویست هزار درهم براى من فرستاده تا آن را بین شما توزیع کنم و با آن شما را به جنگ با دشمنش حسین بن على بفرستم، پس به دستور او گوش فرا داده و او را اطاعت کنید».
📚الفتوح ج5ص89
❗️سیوطى مى گوید: «یزید در نامه اى به والى خود در عراق عبیدالله بن زیاد ـ دستور جنگ با حسین را صادر نمود».
📚تاریخ الخلفا ص193
❗️یعقوبى مى نویسد: «حسین از مکه به طرف عراق حرکت نمود؛ در حالى که یزید، عبیدالله بن زیاد را والى عراق کرده بود.یزیدبه او چنین نوشت: خبربه من رسیده که اهل کوفه به حسین نامه نوشته و از او دعوت کرده اند تا بر آنان وارد شود، و او نیز از مکه به طرف کوفه در حرکت است ... اگر او را به قتل رساندى که هیچ و گرنه تو را به نسب و پدرت باز خواهم گرداند. پس بپرهیز که وقت از دست تو فوت نشود».
📚تاریخ یعقوبی ج2 ص242
💎جهت دیدن سایر روایات در امر کردن یزید به قتل امام حسین و فرستاده شدن سر امام به سوی شام واسارت اهل بیت ایشان رجوع کنید به
📚تاریخ الاسلام ذهبی ج5 ص10
📚تاریخ طبری ج3 ص269
📚سیر اعلام النبلای ج4 ص37
📚البدایه و النهایه ج8 ص222
📚الکامل فی التاریخ ج3 ص474
📚و...
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
پس از شهادت حسین علیه السلام چه اتفاقاتی در عالم افتاد لطفا از کتب اهل سنت نشان دهید چون می خواهم در برابر انان احتجاج کنم تا بفهمند مصیبت حسین بسیار بزرگ بوده
💭پاسخ:
1⃣برخورد ستارگان آسمان با یکدیگر:
❗️طبرای و دیگران از علمای اهل سنت روایت می کنند که عیسی بن حارث کندی می گوید:
"هنگامی که حسین را شهید کردند تا هفت روز می دیدیم که برخی ستارگان با یکدیگر برخورد می کنند"
📚المعجم الکبیر ج3 ص114
📚تهذیب الکمال ج6 ص433
2⃣دیوارهای خونین پس از طلوع افتاب:
❗️طبری در تاریخ خود نقل می کند:
"پس از شهادت حسین به مدت دو یا سه ماه از زمان طلوع خورشید تا بالا امدن افتاب گویی دیوارها به خون آغشته بودند"
📚تاریخ طبری ج3 ص300
📚انساب الاشراف ج1 ص428
3⃣خونین بودن آسمان :
❗️ابن عساکر و دیگران نقل می کنند:
"هنگامی که حسین شهید شد آسمان خون بارید و همچنان دیده می شد که تمام اشیا و اسباب مملو از خون بود و همین باران خون در خراسان و شام و کوفه نیز باریده بود"
📚تاریخ مدینه دمشق ج14 ص229
📚تاریخ الاسلام ج5 ص16
4⃣اشک ریختن آسمان:
❗️ابن سیرین می گوید:
"آسمان برای هیچ کس جز یحیی بن زکریا و حسین بن علی نگریسته است"
📚سیر اعلام النبلای ج3 ص312
📚بغیه الطالب ج6 ص2634
5⃣تاریک شدن دنیا:
"خلف بن خلیفه از پدرش نقل می کند:
هنگامی که حسین شهید شد آن قدر آسمان تاریک شد که هنگام ظهر ستارگان آسمان ظاهر شدند و خاک سرخ از آسمان فرو ریخت"
📚تاریخ مدینه دمشق ج14 ص226
📚تهذیب التهذیب ج2 ص305
6⃣جاری شدن خون تازه از زیر سنگ ها:
❗️زهری می گوید:
"در روز شهادت حسین زیر هر سنگی را بر می داشتند از زیر آن خون تازه می جوشید"
📚المعجم الکبیر ج3 ص113
📚دلایل النبوه ج6 ص471
❗️همینطور:
7⃣جاری شدن خون از دیوار دار الاماره ابن زیاد:
📚تهذیب الکمال ج6 ص434
📚تاریخ مدینه دمشق ج14 ص229
❗️و اتفاقات عجیب دیگر که همگان نشانه حقانیت امام حسین و بزرگی مصیبت ایشان می باشد که جهت اگاهی بیشتر از مدارک آن در کتب اهل سنت رجوع کنید:
📚فضایل الخمسه ،محقق فیروز ابادی ،ج3 ص292 به بعد
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
اللهﭼﻪ ﻧﻴﺎﺯﻱ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﻴﺎﺭﺍﻧﻲ ﻣﺜﻞ
ﻓﺮﺷﺘﻪ ﻫﺎ ﺩﺍﺭﺩ . ﻳﻜﻲ ﻣﺎﻣﻮﺭ ﺍﺑﻼﻍ ﻭﺣﻲ ﺑﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮﺵ -
ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻣﺎﻣﻮﺭ ﻗﺒﺾ ﺭﻭﺡ - ﻳﻜﻲ ﻫﻢ ﻣﺎﻣﻮﺭ ﻧﻮﺷﺘﻦ ﺍﻋﻤﺎﻝ
ﻣﺎ . ﻣﮕﺮ ﻧﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻓﺮﺷﺘﻪ ﻫﺎ ﺍﺯ ﻣﺠﺮﺩﺍﺕ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ
ﻛﻤﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺧﻠﻖ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ . ﺍﮔﺮ الله ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﻗﺒﻴﻞ ﻛﺎﺭ ﻫﺎ ﺑﻪ
ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺣﺘﻴﺎﺝ ﻧﺪﺍﺭﺩ پس ﺑﺮﺍﻱ ﭼﻪ ﺧﻠﻖ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ .
💭پاسخ:
❗️در این شکی نیست که به مقتضای ادله عقلی و نقلی متعدد پرودگار بی نیاز مطلق است چنان که می فرماید:
"ای مردم شما همگی نیازمند به خدایید تنها خداوند است که بی نیاز و ستوده است"
💎فاطر 15
❗️ومی فرماید:
"خداوند بی نیاز است و شما همه نیازمندید"
💎محمد 38
💭اما همین پرودگار بی نیاز چنین اراده کرده است که تمام کارها را در عالم از طریق اسباب و مسببات اداره کند چنان که امام صادق فرمود:
"خدا خواسته است که همه کارها از طریق اسباب آن جاری گردد"
📚الکافی ج1ص183
💭فلسفه آن نیز روشن است:
1⃣این که خداوند کارها را بر اساس اسباب پیش می برد شاهدی است بر قدرت بی نهایت او به عنوان مثال خداوند می تواند بدون بارش باران و تابش خورشید و وضعیت جوی مناسب گیاهی را رشد دهد اما رشد گیاه را منوط به وجود اسباب مختلف قرار داده است تا قدرت او را در ایجاد چنین چرخه منظمی بهتر نشان داده شود.
❗️ خداوند با آفرینش فرشتگان و واگذار کردن برخی کارها به آنها قدرت نمایى کرده، و عظمت خویش را به رخ بشر کشیده است. او مى تواند به مجرّد وضع حمل یک خانم، او را فوراً باردار کند، تا پس از مدّت کوتاهى وضع حمل نماید؛ امّا این کار را در مدّت نه ماه انجام مى دهد، تا بشر به عظمت قدرت او در دوران باردارى و مراحل مختلف جنین پى ببرد.
❗️یکی از فلسفه های خلقت فرشتگان و واگذاری امور به انها نیز، پى بردن به عظمت و قدرت خداوند در آفرینش است .
2⃣ فلسفه دیگر اینکه بشر با دقّت در ویژگی های ملائک، به عبادت هاى ناقص و ناقابل خویش مغرور نشود، و بر خداوند منّت نگذارد. چرا که عبادت هاى او در برابر عبادتهاى مداوم و طولانى فرشتگان چیزى نیست. نمازهاى دست و پا شکسته ما در مقابل عبادت ملائکه که عالم را پر از تسبیح و تقدیس و رکوع و سجود کرده اند، چه جایگاهى دارد؟
❗️توجه به این که مخلوقاتی برتر از او در عالم هستند که امورات مختلفی را بر عهده دارند سبب میشود که او به عبادت و بندگی خود مغرور نشود و می توان گفت همین است فلسفه اصلی از خلقت فرشتگان
📚پیام امام ج1ص155
3⃣واسطه شدن فرشته در نزول وحی سبب میشود که وحی رسمیت و اهمیت بیشتری پیدا کند زیرا خداوند فرشته بزرگی را مامور ابلاغ وحی کرده است و جالب اینکه در بعضی از روایات آمده است که به هنگام نزول بعضی از سوره های قرآن گروهی از فرشتگان جبرییل را همراهی می کردند تا اهمیت موضوع بر همگان آشکار تر شود
📚همان مدرک ج4 ص108
4⃣واسطه شدن فرشتگان در ثبت اعمال نیز فلسفه روشنی دارد:
❗️شیخ طبرسی در احتجاج خود روایت می کند :
«شخصی از امام صادق پرسید علت وجود فرشتگان مامور ثبت اعمال نیک و بد انسانها چیست در حالی که می دانیم خداوند عالم السر و هر انچه مخفی است می باشد
👌امام پاسخ داد:
« خداوند این فرشتگان را به عبادت خود دعوت کرد و انها را شهود بر بندگانش قرار داد تا بندگان به خاطر مراقبت انان بیشتر مراقب اطاعت الهی باشند و از عصیان او بیشتر ناراحت شوند و چه بسیار بنده ای که تصمیم به گناه می گیرد سپس به یاد این فرشته می افتد و خود داری می کند و می گوید:
پرودگارم مرا می بیند و فرشتگان حافظ اعمال نیز گواهی می دهند
📚الاحتجاج، ج2 ص348
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht