🚫❓سوال❓
❔آیا در ایران باستان ایرانیان با محارم خود ازدواج می کردند
🗯پاسخ:
💠شهید مطهری در این زمینه می نویسد:
✏️ازدواج با محارم سنتی رایج بوده که در عهد ساسانی و دوران پیش از آن ریشه داشته است .خاندانها برای اینکه مانع اختلاط خود با بیگانگان و افتادن ثروت خود در اختیار بیگانگان شوند کوشش می کردند تا حد الامکان با اقربای نزدیک خود ازدواج کنند .
🔷در کتاب اردای ویرافنامه که آن را به نیک شاپور از دانشمندان زمان خسرو اول نوشین روان نسبت داده اند چنین آمده است که در آسمان دوم کسانی را دیده اند که ازدواج با محارم کرده بودند و تا جاودان آمرزیده شده بودند و در دورترین جاهای دوزخ روان زنی را گرفتار عذاب جاودانی دیده زیرا ازدواج با محارم را بهم زده است»
📚تاریخ اجتماعی ایران ج2 ص39
✏️کریستین سن می گوید:
«اهتمام در پاکی اصل ونسب وخون ونژاد یکی از صفات بارز جامعه ایرانی بشمار می رفت، تا آنجا که ازدواج با محارم را جایز می شمردند. کمبوجیه با دو خواهر خود ازدواج کرد، داریوش نیز خواهرش را به زنی گرفت، اردشیر با دو دختر خود ازدواج کرد وداریوش نیز با دختر خود ازدواج کرد.بهرام چوبین با خواهرش گردیک"ازدواج کرد. مهران گنشسب خواهرش را به زنی گرفت»
📚ایران در زمان ساسانیان،ص347
🗯سعید نفیسی می گوید:
«چیزی که از اسناد آن زمان بدست می آید وبا همه هیاهوی جاهلانه ای که مطرح کرده اند از بدیهیات تمدن آن دوران است نکاح با محارم درجه اول است که معمول ومتعارف بوده است»
📚تاریخ اجتماعی ایران،ج2 ص35
🔷کریستین سن می گوید:
«کوششی که بعضی از پارسیان جدید برای انکار ازدواج با محارم می کنند بی اساس وسبکسرانه است»
📚ایران در زمان ساسانیان،ص348
🔷مرحوم مشیر الدوله از مورخان قدیم یونانی در مورد هخامنشیان نقل می کند:
«در دوره هخامنشیان مغ ها با مادرانشان ازدواج می کردند»
📚ایران باستان،ج6 ص1546
✏️درباره اشکانیان می گوید:
«ازدواج با اقربای خیلی نزدیک در ایران قدیم پسندیده بود و ظاهرا جهت آن را حفظ خانواده و پاکی نژاد قرار می دادند»
📚همان مدرک ص2693
🗯شهید مطهری ادامه می دهد:
«انکار وجود چنین سنتی در میان زرتشتیان از قبیل انکار بدیهیات است »
📚مجموعه اثار ج14 ص264
🗯پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🚫❔پرسش❕❕
❓وهابیت می گوید شیعیان کربلا را از خانه خدا بالاتر می داند لذا میلیونی با پای پیاده برای زیارت اربعین به کربلا می روند به راستی ایا جهالتی از این بالاتر است که کربلا را از کعبه بالاتر بدانیم❗️
💠پاسخ:
✏️در روایات ما امده است که کربلا بر کعبه شرافت و برتری دارد.
🗯امام سجاد فرمود:
«خداوند متعال بیست و چهار هزار سال قبل از اینکه زمین کعبه را خلق کند و آنرا حرم قرار دهد، زمین کربلا را آفرید و آنرا حرم امن و مبارک گردانید، و هرگاه خداوند بخواهد کره زمین را لرزانده و حرکتش دهد (شاید کنایه از قیامت باشد) زمین کربلا را همراه تربتش در حالىکه نورانى و شفاف هست بالا برده و آنرا در برترین باغهاى بهشت قرار داده و بهترین جای سکونت قرار میدهد و در آنجا کسی غیر از انبیای مرسل یا پیامبران اولو العزم سکونت نکنند. این زمین در میان باغهاى بهشت میدرخشد همانگونه که ستاره درخشنده بین ستارگان نورافشانى مینماید، نور این زمین چشمهاى اهل بهشت را تار میکند و با صدایى بلند میگوید: من زمین مقدس و طیب و پاکیزه و مبارکى هستم که سید الشهداء و سرور جوانان اهل بهشت را در خود دارم».
📚کامل الزیارات ص268
📚وسائل الشیعه ،ج14 ص515
🗯امام صادق فرمود:
«زمین کعبه در مقام فخر بر مکانهای دیگر گفت: کدام زمین مانند من است، در حالیکه خداوند خانهاش را بر پشت من بنا کرده و مردم از هر راه دورى متوجه من میشوند، و حرم خدا و سرزمین امن قرار داده شدهام؟ خداوند متعال به سویش وحى کرد و فرمود: بس کن و آرام بگیر به عزّت و جلال خودم قسم آنچه را که تو براى خود فضیلت میدانى در قیاس با فضیلتى که به زمین کربلا بخشیدهام، همچون قطرهاى است نسبت به آب دریا که سوزنى را در آن فرو برند و آن قطره را با خود بردارد، و اساسا اگر خاک کربلا نبود این فضیلت براى تو نبود و نیز اگر نبود آنچه که این خاک آنرا در بردارد تو را نمیآفریدم و خانهای را که تو به آن افتخار میکنى خلق نمیکردم. بنابراین، آرام بگیر و ساکت باش و متواضع و خوار و نرم باش و نسبت به زمین کربلا، غرور و خودبزرگبینی و سرکشی از خود نشان مده و اگر چنین کنی تو را فرو برده و در آتش جهنّم قرارت میدهم»
📚کامل الزیارات،ص267
📚وسائل الشیعه،ج14 ص514
👌لذا در روایات ما ثواب زیارت کربلا چندین برابر انجام حج مستحبی اعلام شده است
📚بحار الانوار ج98 ص28 باب 5
🔶البته شکی در عظمت و شرافت کعبه نیست در این باره روایات فراوانی در مجامع روایی ما امده است
📚وسائل الشیعه،ج13 ص236 باب18
✏️اما باید توجه کرد که تمام موارد فوق در برتری کربلا بر کعبه کاملا توجیه پذیر است، زیرا اگر نبود شهادت امام حسین در کربلا، امروز نه از طواف خبری بود، نه از کعبه و نه از اسلام
🗯از سوی دیگر باید توجه کرد که روح و حقیقت حج ولایت است .وحجی که با ولایت پیوند نخورد حج حقیقی نیست بلکه حج جاهلی می باشد .چنان که امام باقر فرمود:
« مردم مامور شده اند تا به سراغ این سنگ ها بیایند و طوافشان کنند .سپس نزد ما بیایند و دوستی خود را به ما اعلام و یاریشان را بر ما عرضه کنند»
📚الکافی ج4 ص549
❗️چرا که قوام و بقا و عظمت کعبه به ولی خدا می باشد و با ولایت امام است که احکام شرعی از جمله احکام حج دانسته میشود چرا که امام مبین شریعت نبوی است
📚سلفی گری،رضوانی،ص557
⁉️ما از وهابیت می پرسیم شما که این قدر بر ما در مورد روایات بالا اشکال می گیرید چگونه است که می گویید:
🗯« کسی که قبر احمد بن حنبل و بشر حافی را زیارت کند در قیامت پاداش یک حج و عمره برای او است»
📚نزهه المجالس،ج2 ص471
❗️ویا نقل می کنید که حجره پیامبر بر کعبه برتری دارد
📚بدائع الفوائد،ج3 ص655
❗️ومی گویید مدینه بر مکه برتری دارد
📚فضائل المدینه،ج1 ص23
✏️پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❔پرسش
❓مگر امام حسین و دیگر امامان از اعمال و احوال ما مطلع نیستند و صدای ما را نمی شنوند دیگر چه نیازی است که به زیارت قبورشان برویم و با انها صحبتدکنیم❔❔
💠پاسخ
✏️در این که انان از احوالات ما مطلع هستند و صدای ما را می شنوند شکی نیست .ما در پاسخ های گذشته مفصلا به آن پرداخته ایم .
❗️با این وجود باید توجه کرد که در روایات فراوانی امر به زیارت قبور امامان شده است و فراوان توصیه به این مساله شده است.
📚وسائل الشیعه،ج14 ص320 باب 2
📚بحار الانوار ج97 ص116 باب 2
🔷امام رضا فرمود:
«شیعیان نسبت به هر یک از امامان معصوم پیمان و تعهدی دارند که کمال وفای به آن عهد در زیارت مشتاقانه و عارفانه قبور امامان است.هر کس ان را از روی اشتیاق و تصدیق انان زیارت کند امامان انها شفعای انها در روز قیامت خواهند بود»
📚الکافی ج4 ص567
🔷اسحاق بن عمار از امام صادق روایت می کند که فرمود:
« به مدینه بروید و بر پیامبر سلام بدهید هر چند سلام و درود از راه دور به آن حضرت می رسد»
📚وسائل الشیعه ج14 ص338
👌این حدیث نشان می دهد که حضور زائر در کنار قبور اهل بیت موضوعیت و خصوصیت دارد که برخی از این خصوصیت ها چنین است:
1⃣سبب تعظیم و تکریم و گرامی داشت آن بزرگواران و نشان دهنده محبت به انها می باشد. همان تعظیم و تکریمی که در ایات و روایات توصیه شده است .
❗️تلاش جوامع گوناگون بر حفظ اثار نیکان و احیای میراث بزرگواران و رواج موزه ها نمونه ای از نکوداشت مفاخر نیکان است.
2⃣طبق روایات سبب بهره مندی از فضای معنوی حرم های شریف که محل تردد فرشتگان ،ارواح انبیا و اولیا و محل تردد ارواح امامان است میشود ودعا در آن مکان ها در معرض استجابت می باشد
📚ثواب الاعمال ص96
3⃣زیارت انان سبب گسترس فرهنگ توحیدی و ولایت اهل بیت در بین راهها و شهرهای مسیر مشاهد مشرفه انان می شود
4⃣نشانه صداقت زائر در دوستی و علاقه اش به انان است که چگونه رنج سفر را تحمل کرده و به زیارتشان رفته است تا اجابت امر انان را کرده باشد
5⃣سبب ارتباط ملت ها و ملیت های مختلف و اگاهی از مشکلات ،مشقات و امکانات یکدیگر میشود
6⃣زیارت انان وفاداری به پیمانی است که با امامان بسته شده است ( در روایت امام رضا به ان اشاره شد)
7⃣حرم های شریف امامان در طول تاریخ مرکز علم و تبلیغ و ترویج دین و...بوده است .همه این ها از برکات زیارت انان و ابادی قبور انان می باشد
📚ادب فنای مقربان،ایت الله جوادی املی ج1 ص18 به بعد
🗯بنا بر این نکات روشن می شود که زیارت قبور آن بزرگواران موضوعیت دارد.
💢پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❔پرسش
❓این که قرآن در سوره یوسف می گوید که زنان مکار هستند و کید و مکر و حیله آنها بزرگ است توهین به آنها نیست❕❕❕
💠پاسخ:
✏️قرآن نقل می کند که پس از آنکه عزیز مصر متوجه حیله زلیخا شد که چگونه می خواست با تهمت به یوسف او را بدنام سازد خطاب به او گفت:
❗️«مکر و حیله شما زنان عظیم است»
🔷یوسف28
🗯و چون قرآن این سخن عزیز مصر را رد نمی کند می توان این جمله را منتسب به خداوند دانست اما باید توجه کرد:
1⃣ ما در بسیارى از آیات قرآن حتى مذمتی از نوع بشر مى بینیم:
👌 «به یقین انسان حریص و کم طاقت آفریده شده هنگامى که بدى به او رسد، بى تابى مى کند و هنگامى که خوبى به او رسد بخل میورزد و مانع دیگران مى شود.»
🔷معارج 19-20
👌و در جاى دیگر مى خوانیم: « انسان به یقین بسیار ظالم و جاهل بود»
🔷احزاب72
👌و در جاى دیگر او را، «کفور مبین» (کفران کننده آشکار) نامیده است
🔷زخرف 15
👌و در جاى دیگر از انسان به عنوان موجودى که هرگاه به نعمت مى رسد طغیان مى کند، یاد شده است.
🔷علق 6-7
🗯بى شک، انسان در طبیعتش نه «کفور مبین» است نه «ظلوم و جهول» و نه طغیانگر بلکه ظاهر این است که این بحثها درباره انسانهایى است که تحت تربیت رهبران الهى قرار نگرفته اند و به صورت گیاهان خودرو، در آمده اند. نه راهنمایى و نه بیدارگرى دارند و در میان هوس ها غوطه ورند.
✏️به همین دلیل در قرآن از مقام انسانِ با تقوا و مطیع فرمان الهى که تحت تربیت رهبران الهی قرار گرفته است مدح و تمجید فراوان شده و اصولا بنى آدم به عنوان گل سرسبد جهان آفرینش معرّفى گردیده است
📚اسرائ 70
🗯در مورد جنس زن نیز مطلب همین گونه است، در میان زنان افراد شایسته اى داریم که حتّى در میان مردان مانند آنها کم است و به عکس، زنان بسیار منحرفى داریم که سرچشمه بسیارى از نابسامانى هاى جامعه بشرى هستند.
❗️زنان برجسته در اسلام فراوان بوده اند که پیامبر و امامان برای انها احترام قائل بوده اند نظیر حضرت خدیجه،حضرت فاطمه،ام سلمه ،و ...
🔷افزون بر این قران نیز بسیاری از زنان را مدح کرده است چنان که فرمود:
« هر کس کار شایسته ای انجام دهد خواه مرد باشد یا زن در حالی که مومن است او را حیات پاکیزه ای می بخشیم »
📓نحل 97
👌ونیز از برخی از زنان به عنوان الگو و اسوه نام می برد
📓تحریم 11 و12
👌امام صادق نیز می فرماید:
« یک زن صالحه از هزار مرد غیر صالح برتر است»
📚وسائل الشیعه ج20 ص172
🔷وصراحتا در قرآن تقوا معیار برتری دانسته شده است نه زن یا مرد بودن
📓حجرات13
2⃣حال با توجه به نکات ذکر شده می گوییم:
✏️در آیه مورد استناد اشاره به مکر زنان شده است اما نه تمام زنان بلکه مراد زنانی همچون همسر عزیز مصر هستند که بی بند و بار و هوس باز می باشند.
❗️در تاریخ و همچنین در داستان هایی که سایه ای از تاریخ است مطالب زیادی در این زمینه نقل شده است که مطالعه مجموع آن نشان می دهد که زنان هوسران برای رسیدن به مقصود خود نقشه هایی می کشند که در نوع خود بی نظیر است.
👌در داستان همسر عزیز مصر می بینیم که او چگونه بعد از شکست در عشق دروغینش و قرار گرفتن در آستانه رسوایی با مهارت خاصی برائت خود و آلودگی یوسف را مطرح کرد او حتی نگفت که یوسف قصد سوئ ظن به من داشته بلکه آن را به عنوان امر مسلم فرض کرد و تنها سوال از مجازات چنین کسی نمود.
🗯آری چنین زنان هوسرانی هستند که متصف به حیله گری می شوند و مکر انان بزرگ قلمداد میشود.
📚تفسیر نمونه ج9 ص389
👌پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❔پرسش
❓ایا برای شرکت در راهپیمایی های 22بهمن و 13 آبان دلیلی از قرآن و روایات وجود دارد تا در برابر دیگران استدلال کنیم
💠پاسخ:
🌴خداوند در آیه 5 ابراهیم می فرماید:
"ذکر هم بایام الله"
🔷«ایام الله را به آنان متذکر شو و یاد آوریشان کن»
🗯درباره ایام الله گفته شده است که مراد تمام روزهایی است که دارای عظمتی در تاریخ زندگی بشر بوده است.
👌هر روز که یکی از فرمانهای خدا در آن چنان درخشیده که بقیه امور را تحت الشعاع قرار داده از ایام الله است
♻️هر روز که حق وعدالتی بر پا شده وظلم وبدعتی خاموش گشته همه آنها از ایام الله است
🔶در تاریخ معاصر نیز پیروزی شکوهمند ملت ایران وجریان 13 آبان و تسخیر لانه جاسوسی مصداق ایام الله است وباید در هر سال خاطره آن را زنده کرد وهمواره از این روزهای بزرگ درس والهام گرفت
📚تفسیر نمونه،ج10 ص274
👌و همچنین خداوند می فرماید:
«لا یطوون موطئا یغیظ الکفار... الا کتب لهم به عمل صالح»
🔷توبه 120
«هیچ حرکت دسته جمعی که کفار را عصبانی کند صورت نمیگیرد...مگر آن که برای آن پاداش عمل صالح نوشته میشود»
🗯روشن است که شرکت در راهپیمایی پر شور 22 بهمن و13 آبان سبب خشم وغضب بیشتر کفار ودشمنان اسلام میشود .
❗️از سوی دیگر یکی از مسائل مهمی که قرآن و روایات بر آن تکیه کرده اند مساله وجوب بیزاری و دشمنی کردن با ظالمین و زور گویان است.
♦️این مساله به قدری مهم است که خداوند در ایه 113 هود می فرماید:
« تکیه بر ظالمان نکنید که آتش شما را فرو گیرد»
🔷حضرت امیر فرمود:
«همواره دشمن ظالمان و یاور مظلومان باشید»
📓نهج البلاغه نامه 47
♦️در روایت دیگر امده است که حضرت عیسی چنین وصیت می نمود:
« سبب تقویت ظالم در ظلمش نشوید که عزت شما از بین می رود»
📚معانی الاخبار ص196
🔵پیامبر گرامی فرمود:
« زمانی که روز قیامت شود منادی ندا می دهد کجایند ظالمان و مدد کارانشان ( کسانی که کوچکترین کاری در جهت تقویت ظالمان انجام داده اند حاضر میشوند)»
📚ثواب الاعمال،ص260
♦️امام صادق فرمود:
« هر کس ظالمی را در ظلم به مظلوم تقویت کند پیوسته مورد غضب خداوند قرار دارد»
📚وسائل الشیعه ج16 ص57
❗️وفرمود:
« کسی که ظلم می کند و کسی که او را تقویت می کند و کسی که راضی به ظلم انها است هر سه شریک در ظلمند»
📚الکافی ج2 ص333
🗯بی شک شرکت در راهپیمایی هایی که در جهت دشمنی با ظالمین بنا نهاده شده است از مصادیق روشن عمل کردن به این روایات می باشد که اگر نباشد ظالمین در ظلمشان تقویت خواهند شد.
👌پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❔پرسش
❓مگر در حقوق بین الملل سفارت یک کشور در حکم خاک آن کشور نیست .مگر در دستورات اسلامی از اهمیت وفای به عهد و پیمان فراوان سخن گفته نشده است با این حال چرا ایران پیمان شکنی کرد و به سفارت آمریکا تجاوز کرد ایا این کار توجیه عقلایی و شرعی دارد❔
💠پاسخ:
👌توجه به نکاتی لازم است؛
1⃣تسخیر سفارت آمریکا یک حرکت خود جوش و مردمی بوده است نه دولتی و حقوق بین الملل حرکت های تلافی جویانه مردمی در برابر نقض حقوقشان را نفی نمی کند
2⃣شکی در این نیست که آمریکا بارها و بارها حقوق ملت ایران را نادیده و به حقوق آنها تجاوز کرده بود.این تجاوزات به طور رسمی از سرنگونی دولت ملی در 28 مرداد 1332 آغاز می شود و با حمایت های نظامی و سیاسی و اقتصادی و تبلیغاتی از رژیم استبدادی محمد رضا شاه تا آخرین لحظات عمر او ادامه می یابد و همین طور این عداوت ها پس از انقلاب تداوم داشت و با پذیرش شاه در کشور آمریکا خشم انقلابی مردم بیش از پیش بر انگیخته شد .و پس از تسخیر نیز اسناد فراوانی از برنامه ریزی آمریکا جهت اقدام تخریب گرایانه بدست آمد.با توجه به این نکات این اقدام مردمی دانشجویان پیرو خط امام در تسخیر این لانه جاسوسی بسیار منطقی جلوه می کند
3⃣از منظر شرع نیز وفای به پیمان در برابر پیمان شکن و متجاوز امری بی ارزش و ناپسند قلمداد شده است.
🔷حضرت علی می فرماید:
«وفاداری در برابر پیمان شکنان پیمان شکنی در پیشگاه خدا است و پیمان شکنی با آنان وفاداری نزد خدا است»
📚نهج البلاغه حکمت 259
🗯اگر دشمن پیمان شکنی کند و حقوق جامعه تجاوز کند و ما در برابر آنها به عهد خود وفا کنیم این نشانه ضعف و ذلت ما در برابر آنها است و آن را حمل بر ترس ما می کنند و سبب جسارت بیشتر آنها میشود از این رو دستور به مقابله به مثل داده شده است
📚پیام امام امیر المومنین ج14 ص152
✏️قرآن می فرماید:
«و هر گاه (با ظهور نشانه ها)از خیانت گروهی بیم داشتی به طور عادلانه به آنها اعلام کن که پیمانشان لغو شده است زیرا خداوند خائنان را دوست ندارد»
🔷انفال58
❗️این در حالی است که قرآن تاکید می کند که نسبت به آن هایی که به عهد خود وفادارند وفادار بمانید .در آیه چهارم سوره توبه بعد از اعلان جنگ با مشرکین پیمان شکن می فرماید:
«مگر کسانی از مشرکان که با آنها عهد بستید و چیزی از آن را در حق شما فرو گذار نکرده اند و احدی را بر ضد شما تقویت نکرده اند پیمان آنها را تا پایان مدتشان محترم شمارید»
🗯ولی درباره پیمان شکنان تاکید به مقابله به مثل داده است و می فرماید:
«اگر پیمان های خود را پس از عهد خویش بشکنند و آیین شما را مورد طعن قرار دهند با پیشوایان کفر پیکار کنید چرا که آنها پیمانی ندارند »
🔷توبه12
👌از این نکات روشن میشود که حادثه 13 آبان به هیچ عنوان با قوانین شرعی و بین الملل مخالفتی ندارد بلکه این حادثه مصداق روشن عمل کردن به تکلیف شرعی بوده است.
✏️پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❔پرسش
❓اگر براستی علی خودش را خلیفه می دانست و شایسته ترین مردم به خلافت چرا پس از قتل عثمان وقتی مردم خواستند که او خلیفه شود گفت مرا رها کنید و دیگری را بجویید( خطبه92)
💠پاسخ:
❕ایت الله العظمی مکارم شیرازی در شرح این کلام امام علیه السلام چنین می نویسد:
❗️«شارحان «نهج البلاغه» و ديگر انديشمندان اسلام درباره اين كلام اميرمؤمنان سخنان بسيارى گفته اند. گروهى آن را دليل بر عدم وجود نصّ بر مسئله امامت و ولايت پنداشته اند و گروهى در مقابل به دفاع برخاسته اند و جمعى از به اصطلاح روشنفكران عصر ما، آن را دليل بر اصالت رأى مردم در حكومت گرفته اند و همچنين...
❗️ولى براى اينكه در اينجا بيراهه نرويم بهتر است قبل از قضاوت درباره متن خطبه، به شرايط زمانى و مكانى و ساير مقدّماتى كه فضاى اصلى خطبه را تشكيل مى دهد، توجّه كنيم. از جمله:
1⃣اين سخن در زمانى از امام صادر شد كه «عثمان» بر اثر حيف و ميل در بيت المال و مسلّط ساختن بنى اميّه بر جان و مال مردم و بروز اغتشاش در مناطق مختلف، به قتل رسيده بود و مردم براى بيعت، به سوى امام هجوم آورده بودند.
🗯مردمى كه سران آنها به امتيازات بى دليل زمان عثمان خو گرفته بودند، انتظار داشتند امام هم بيت المال مسلمين را مطابق ميل آنها تقسيم كند و سياستمدارانشان انتظار داشتند كه در برابر بيعت با اميرمؤمنان پست هاى مهمّ فرماندارى و استاندارى كشور وسيع اسلام، در اختيار آنها گذاشته شود.
👌بسيارى از توده مردم نيز از ارزش هاى اسلامى فاصله گرفته و به خاطر وفور غنايم جنگى، آلوده زرق و برق دنيا شده بودند. افكار جاهلى در ميان آنها خودنمايى مى كرد و زندگى عصر پيامبر به خاطر بى توجّهى خلفا به فراموشى سپرده شده بود.به همين دليل، امام خود را بر سر دو راهى مى ديد:
🔷 تسليم نشدن در برابر بيعت مردم در آن شرايط بحرانى، يا تن دادن به بيعت و استقبال از طوفانها و بحرانها و امواج سهمگين اجتماعى.
2⃣امام كسى نبود كه مانند سياستمداران دنياطلب، طرح واقعى خود را براى حكومت اسلام پنهان سازد و با نشان درِ باغ سبز و فريبكارى، آنها را به بيعت بشكاند و بعد از نشستن بر تخت قدرت، طرح اصلى خود را آشكار سازد.
❗️ او هرگز به اين گونه فريبكارى ها تن درنمى داد و مايل بود همه چيز را قبلا به طور آشكار با مردم در ميان بگذارد و مشكلات بيعتشان را براى آنها بيان كند.بديهى است براى كسى كه از ديدگاه ارزش هاى الهى به حكومت مى نگرد، دليلى ندارد كه خود را با فريبكارى و به هر قيمت ممكن، به قدرت برساند.
3⃣ بى شك امام لايق ترين فرد، نه تنها در آن زمان، بلكه در زمان هاى قبل از آن نيز براى حكومت بود. نه تنها امام چنين عقيده اى را درباره خود داشت و مى فرمود:
«رقيب من هم به يقين مى داند كه جايگاه من از خلافت جايگاه محور سنگ آسيا نسبت به آن است، (كه هرگز ممكن نيست سنگ بدون آن گردش كند)»
📚خطبه 3
❗️ و نيز هنگامى كه به مسئله شوراى شش نفرى عمر اشاره مى كند كه او را در كنار پنج نفر قرار داده بودند; مى فرمايد:
❗️ « كدام زمان بود كه در مقايسه من با نخستين آنان (ابوبكر) شك و ترديد وجود داشته باشد، تا چه رسد به اينكه مرا هم سنگ امثال اينها قرار دهند».
📚همان مدرک
❗️ و در جاى ديگر هنگامى كه مردم مى خواستند بعد از عثمان با او بيعت كنند، با صراحت مى گويد:
🗯«همه شما به خوبى مى دانيد من از همه كس به خلافت شايسته ترم».
📚خطبه74
❗️حتّى رقباى او، با صراحت شايسته تر بودن او را قبول داشتند هر چند در عالم سياست اين شايستگى ها از طرف رقيبان در عمل فراموش مى شود. از جمله «عُمر» به هنگام انتخاب شوراى شش نفرى به على(عليه السلام) گفت: «تو از همه شايسته ترى اگر شوخ طبع نبودى!» سپس افزود: « به خدا سوگند! اگر زمام حكومت را تو در دست بگيرى مردم را در مسير حقّ واضح، و راه روشن قرار خواهى داد».
📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج1 ص186
❗️ «ابوبكر» هنگامى كه به خلافت رسيد طبق نقل بسيارى از روايات عدم صلاحيّت خويش را براى خلافت بيان كرد. به گفته «طبرى» چنين گفت: «مردم من والى شما شده ام در حالى كه بهترين شما نيستم».
📚تاریخ طبری ج2 ص405
❗️ و حتّى در بعضى از اين روايات آمده است كه ابوبكر گفت: «مرا رها سازيد، من بهترين شما نيستم در حالى كه على در ميان شماست».
📚احقاق الحق ج8 ص240
👌ادامه پاسخ 👇👇👇
❓پرسش
❔این که حق حضانت طفل پس از طلاق بر عهده پدر نهاده شده است ایا ظلم در حق زنان نمی باشد❕
🗯پاسخ :
👌توجه به نکاتی چند لازم است؛
1⃣حق حضانت به معنای حق اولویت در تربیت و نگه داری از فرزند است که در فرزند پسر تا دو سالگی با مادر و پس از آن با پدر و در فرزند دختر تا هفت سالگی با مادر و پس از آن با پدر است.
2⃣مستند این حکم روایات متعددی است که در مجامع روایی ما نقل شده است؛
📚وسائل الشیعه ج21 ص470 باب81
📚مستدرک الوسائل ج15 ص162 باب58
3⃣حضانت تنها یک حق اولویت است یعنی طوری نیست که بگوییم حتما باید این طور باشد بلکه در صورت رضایت طرفین هر کدام از زوجین خواستند می توانند از فرزند نگه داری کنند .
4⃣در ایام حضانت هر یک از والدین فرد دیگر در حد متعارف می تواند فرزند خود را ببیند و کسی نمی تواند مانعش شود
📚توضیح المسائل ؛ ایت الله بهجت؛مساله 1986
5⃣فرزند تا سن بلوغ در حضانت والدین است لذا پسر دو سال در حضانت مادر است و سیزده سال در حضانت پسر و دختر هفت سال در حضانت مادر است و دو سال در حضانت پسر و پس از آن خود فرزند تعیین می کند که با چه کسی زندگی کند.
👌درست است که فرزند پسر مدت زیادی از ایام حضانت را در اختیار پسر است اما باز در مقابل فرزند دختر بیشتر ایام حضانت خود را در اختیار مادر است پس این سخن که حضانت فرزند بر عهده پدر است صحیح نمی باشد .
6⃣در این حکم حقوق والدین و فرزند به بهترین وجه مورد توجه قرار گرفته است .
❗️روشن است که مهر مادری و پدری هر دو برای رشد فرزند ضروری است ودر صورت ناکامی فرزندان از این مهر پدری و مادری باید به میزان حد اقل از آن بهره مند شوند.از همین روی در سنین نخست زندگی چون تغذیه جسم و جان نوزاد با شیر و عواطف مادر پیوند دارد باید فرزند در نزد مادر باشد تا حد اقل نیازهای عاطفی فرزند تامین شود و بعد از آن چون فرزند از نظر رشد فکری و اجتماعی نیاز به الگو پذیری دارد و این الگو پذیری پس از دو سال زندگی از طریق پدر بهتر حاصل می شود لذا پسر را به مرد می سپارند زیرا پدر نقش اساسی را در این زمینه ایفا می کند و دختر را به مادر می سپارند زیرا مفیدتر به رشد فرزند می باشد.
7⃣اگر به صورت مطلق حق حضانت فرزندان به زنان واگذار می شد زمینه ازدواج مجدد زنان را از بین می برد و فرصت تشکیل خانواده جدید و سامان یابی مجدد را از او سلب می کرد زیرا مردان کمتر حاضر هستند که مخارج فرزندان مرد دیگری را پرداخت کنند .
8⃣از سوی دیگر وجود فرزند در خانه مرد بیگانه نوعی سر شکستگی که احیانا همراه با منت و آزار نیز بود برای او به ارمغان داشت در حالی که در نزد پدر در خانه خود و زیر سایه سرپرست خود است چه آنجا نامادی باشد و چه نباشد .
9⃣در مساله حضانت مهم ترین مساله رعایت حال فرزندان است لذا زمانی که حضانت هر یک از طرفین یا هر دو آنها ناسازگار با مصالح فرزند تشخیص داده شود دادگاه می تواند حضانت را بر عهده دیگری بگذارد .
❗️توجه به این نکات نه گانه فوق الذکر روشن می سازد که در مساله حق حضانت به هیچ یک از والدین و فرزندان ظلم و کوتاهی صورت نگرفته است .
🗯پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❔پرسش
❓وهابی استدلال می کرد که رهبر شیعیان بر خلاف عقیده شیعه معتقد به عصمت خودش نبوده است و می گوید من خود را بالاتر از آن نمی بینم که اشتباه کنم و از خطای در کارهایم ایمن نیستم( خطبه 216) حال چگونه می توان گفت او معصوم است❓
💠پاسخ:
👌نخست توجه فرمایید که طبق روایاتی که در کتب معتبر وهابیت آمده است شکی در عصمت حضرت علی باقی نمی ماند .
🔷هیثمی روایت می کند که پیامبر گرامی خطاب به حضرت علی فرمود:
«علی با حق است و حق با علی است هر جا که باشد»
📚مجمع الزوائد ج7 ص235
👌وطبق نقل خطیب بغدادی فرمود:
«علی با حق است و حق با علی است و این دو تا روز قیامت از هم جدا نمی شوند»
📚تاریخ بغداد ج14 ص321
❗️وطبق نقل حاکم نیشابوری و دیگران فرمود:
«علی با قرآن است و قرآن با علی است و آن دو تا روز قیامت از هم جدا نمی شوند»
📚مستدرک الصحیحین ج3 ص124
📚کنزالعمال ج6 ص153
📚فیض القدیر ج4 ص356
👌روشن است کسی که تمام افعال و حرکاتش مطابق حق و حقیقت و قرآن است لحظه ای خطا و اشتباه و گناه و معصیت نمی کند و از حق و قرآن جدا نمی شود.
♻️اما در مورد خطبه مورد اشکال:
1⃣آن خطبه را شما ناقص نقل کردید .حضرت می فرماید:
«با من به آن گونه که با زما مداران ستمگر سخن گفته میشود سخن مگویید و آن گونه که مردم خود را در برابر حاکمان تند خو و جبار حفظ می کنند محدود نسازید و به طور تصنعی و منافقانه با من رفتار نکنید و از گفتن سخن حق یا مشورت عادلانه خود داری نکنید زیرا من ( به عنوان یک انسان و نه به عنوان یک امام معصوم)خود را بالاتر از آن نمی بینم که اشتباه کنم و از خطا در کارهایم ایمن نیستم مگر اینکه خداوندی که از من قادر تر است مرا از خطا حفظ کند»
2⃣جمله «من خود را بالاتر نمیدانم که اشتباه کنم» دستاویز مخالفان برای عصمت شده است در حالی که جمله «مگر اینکه خداوند مرا از خطا حفظ کند »آن را به خوبی تفسیر می کند.
❗️مفهوم جمله اول این است که من به عنوان یک انسان ایمن از خطا نیستم اما مفهوم جمله دوم این است که به عنوان حفظ و حمایت الهی وضع دیگری دارم و از خطا و اشتباه محفوظ هستم .
🗯شبیه آنچه قرآن در مورد یوسف نبی نقل می کند و می فرماید:
«زلیخا قصد او کرد و او نیز قصد او می نمود اگر برهان پرودگار را نمی دید»
🔷یوسف24
💠اشاره به اینکه یوسف به عنوان یک انسان بیم این می رفت که الوده هوی و هوس همسر عزیز مصر شود ولی مشاهده برهان رب که اشاره به مقام عصمت و معرفت بالای یوسف نسبت به پرودگار است او را نگه داشت .
🔴اضافه بر این که امام در مقام تعلیم و تربیت یاران خویش است و به آنها می آموزد که در هر شرایطی باشید احتمال خطا درباره خود دهید ولی از روی تواضع خود را هم در زمره آنها قرار می دهد.
🗯پیامبر گرامی فرمود:
«هیچ یک از شما نیست مگر آنکه شیطانی دارد .کسی سوال کرد که ایا شما هم چنین هستید⁉️
🔷فرمود:«آری ولی خداوند مرا یاری کرده است و به تایید او از شرش در امان هستم»
📚بحار الانوار ج60 ص329
❗️شاهد گویای آنچه گفتیم سخن خود حضرت علی است که فرمود:
«من نشانه روشنی از پرودگارم دارم و بر طریق واضح پیامبرم گام بر می دارم و در راهی آشکار با هوشیاری و دقت به پیش می روم»
📚خطبه 97
👌طبق این بیان امام تاکید می کند که او با حمایت پرودگار همیشه راه درست را می پیماید و خطایی در کارش نیست.
🗯با توجه به این نکات روشن میشود که به هیچ عنوان آن سخن امام با عصمتشان منافاتی ندارد
📚پیام امام امیر المومنین ج8 ص269
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🗯ادامه پاسخ 👇👇👇
👌با توجه به آنچه در بالا آمد كه همه از محكمات تاريخ و حديث محسوب مى شود و طبعاً جمله هاى متشابهى ماند خطبه بالا را بايد در پرتو آن تفسير كرد شكّى باقى نمى ماند كه امام عليه السلام در اين خطبه مى خواهد، عدم علاقه خود را به مسأله خلافت روشن سازد و نهايت تواضع خويش را در اين امر نشان دهد و هم به مردمى كه اصرار در بيعت با او داشتند، بگويد كه اگر من قدرت را بدست گيرم برنامه ام دنبال روى از روش هاى نادرست پيشين نيست.بلكه چاره اى جز اين ندارم كه شما را به راه حق باز گردانم و ارزش هاى عصر پيامبر را زنده كنم .هر چند خوشايند گروه زيادى نباشد و عَلَم مخالفت بر پا دارند و طوفان هايى بپا كنند.
❗️امام اتمام حجت می کند که اگر من زمام امور را بدست گیرم جز حق و عدالت و سنت پیامبر و رضای خدا را به رسمیت نمی شناسم و این بر شما سخت و ناگوار است و در برابر من شورش می کنید بنا براین بهتر است که من را رها کنید و دیگری را برگزینید زیرا شما من را در این مسیر همراهی نمی کنید و من نیز تا زمانی که همراهان واقعی نداشته باشم وظیفه ای در قبال خلافت شما ندارم .
❗️با توجّه به اين نكات، نوبتى براى اين باقى نمى ماند كه بحث كنيم، آيا اين خطبه دليل بر آن نيست كه امامت منصوص نبوده. و يا اينكه معيار براى امامت و خلافت تنها آراى مردم است و بس! زيرا اين سخن را كسى مى گويد كه تنها ظاهر اين خطبه را مورد توجّه قرار دهد و از تمام قراين تاريخى و سخنان ديگر امام در نهج البلاغه و غير آن، چشم بپوشد
📚پیام امام امیر المومنین ج4 ص208
♻️پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❔پرسش کانال وهابی از شیعیان
❓سوالی اساسی از میان کتب تشیع:
🍂پیاده روی برای زیارت خانه الله متعال چقدر اجر دارد؟
.....
پیاده روی اربعین نزدیک است.
التماس تعقل
💠پاسخ:
🗯توجه به نکاتی چند لازم است؛
1⃣این گونه سوالات و پیام ها به این هدف پرسیده می شود تا بگویند که کعبه در نزد شیعه هیچ جایگاه و اهمیتی ندارد و تمام توجه شیعیان به سوی کربلا می باشد وبس
2⃣کعبه جایگاهی بس بلند و والا نزد شیعیان مکتب اهل بیت دارد و کسی که اندک آشنایی با مجامع روایی شیعه داشته باشد به روشنی به این مساله واقف می شود.
❕امام صادق فرمود:
«دین پا بر جا است تا زمانی که کعبه پا بر جا باشد»
📚الفقیه ج2 ص243
❗️وفرمود:
«هر کس به زیارت کعبه برود و اگاه به حق و حرمت آن باشد از مکه خارج نمی شود مگر آنکه خداوند تمام گناهانش را می آمرزد»
📚وسائل الشیعه ج13 ص243
3⃣در بینش شیعی تعطیلی کعبه از حج به هیچ عنوان جایز نیست .امام صادق فرمود:
«اگر مردم حج خانه خداوند را ترک کنند مشمول عذاب خداوند می شوند»
📚الکافی ج4 ص271
🗯همین مضمون در روایات متعدد دیگری نیز آمده است؛
📚وسائل الشیعه ج11 ص20 باب4
4⃣کانال وهابی در پیامشان از ما خواسته بود روایاتی در مورد پیاده روی برای حج گذاردن ذکر کنیم.
🔷محدثان بزرگ شیخ حر عاملی و میرزای نوری در کتب حدیثی خود بابی را گشوده اند به ذکر روایات اهل بیت در فضیلت پیاده روی برای حج گذاردن؛
📚وسائل الشیعه ج11 ص78 باب32
📚مستدرک الوسائل ج8 ص29 باب21
🗯از امام صادق سوال شد که پیاده رفتن به حج برتر است یا سواره⁉️
👌حضرت فرمود:
«خداوند برتر به هیچ چیزی همانند پیاده رفتن برای زیارت خانه اش عبادت نشده است»
📚التهذیب ج5 ص13
🔷وفرمود:
«حسن بن علی بیست حج را با پای پیاده بجا آورد»
📚همان مدرک ص11
🔷ودر روایت آمده است که یک حج پیاده برابری می کند با هفتاد حج
📚عوالی اللالی ج4 ص29
👌پیامبر گرامی فرمود:
«کسی که پیاده حج بجا آورد به ازای هر قدمی که بر می دارد خداوند هفتصد حسنه به او میدهد»
📚مستدرک الوسائل ج8 ص30
5⃣تمام آنچه در برتری زیارت کربلا بر حج آمده است مربوط به حج مستحبی است نه واجب زیرا زیارت امام حسین مستحب موکد است اما حج خانه خداوند برای فرد مستطیع واجب است و هیچگاه مستحب از واجب بالاتر قرار نمی گیرد .در روایات ما آمده است که اگر کسی حج واجبش را عمدا بجا نیاورد مسلمان از دنیا نمی رود
📚التهذیب ج5 ص17
📚الکافی ج4 ص268
6⃣ما در پاسخ های گذشته مفصلا در مورد فلسفه پیاده روی برای زیارت امام حسین و ثواب این کار و برتری زیارت کربلا بر حج مستحبی بحث کرده ایم که جهت دیدن آن ها می توانید کلید واژه های «پیاده» ؛«تکنولوژی،»«کربلا،»«کعبه »و...» را در کانال سرچ فرمایید.
🍃پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❔پرسش
❓در جامعه هرجا سخن از پرداخت خمس میکنم میگن به کی بدیم .مدارکی رو ارائه بدهید ازقران که منبع پرداخت کیه وبه کی پرداخت شود یا حدیث معتبر با ذکر ادرس.ایا باید به روحانیون داد
💠پاسخ:
🗯خداوند در سوره انفال آیه 41 می فرماید:
«بدانید هر گونه فایده ای که به شما برسد خمس آن برای خدا و برای پیامبر و برای ذی القربی و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه است»
👌خداوند دستور به تقسیم خمس به شش قسمت می دهد ؛
1 -قسمتی برای خدا - 2- قسمتی برای رسول خدا-3 -قسمتی برای ذی القربی-4-قسمتی برای یتیمان-5 - قسمتی برای مساکین_ 6- قسمتی برای در راه ماندگان
🔷نکات:
1⃣به مقتضای روایات مراد از ذی القربی امامان هستند و انان هستند که سهم ذی القربی را در یافت می کنند.
📚 التهذیب ج4 ص125
📚الفقیه ج2 ص42
🔷امام علی فرمود:
«مراد از ذوی القربی ما هستیم»
📚الکافی ج8 ص58
2⃣سهم خداوند و سهم پیامبر نیز به امام پرداخت می شود.
👌در روایتی آمده است:
«سهم خداوند برای امام است و سهم پیامبر برای امام است و سهم ذوی القربی نیز برای امام است»
📚التهذیب ج4 ص125
🗯امام باقر فرمود:
«سهم خدا و پیامبر برای ما است»
📚الکافی ج1 ص539
🗯سهم خدا و سهم پیامبر و سهم ذی القربی هر سه متعلق به رهبر حکومت اسلامی یعنی امامان است و انان با آن زندگی ساده خود را اداره می کنند و بقیه را صرف نیازهای جامعه و مردم می کنند.
📚تفسیر نمونه ج7 ص174
3⃣به مقتضای روایات منظور از یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه تنها ایتام و مساکین و ابنائ السبیل بنی هاشم و سادات می باشند
📚وسائل الشیعه ج9 ص509 باب 1
4⃣از آنچه گذشت روشن می شود که خمس به طور کلی به دو قسمت تقسیم می شود.نصف آن سهم امام علیه السلام است و نصف دیگر آن سهم سادات نیازمند می باشد.
5⃣ در عصر غیبت امام عصر سهم ایشان باید به فقها که نواب عام امام عصر هستند واز اختیارات امام بهره مند هستند پرداخت شود . لذا سهم امام از خمس را انان باید دریافت کنند ودر جهت ترویج وگسترس دین مصروف دارند
❗️امام خمینی چنین می اورد:
( شخص فقیه جامع الشرایط) همان ولایتی که حضرت رسول اکرم ( وامامان ) در امر اداره جامعه داشته را دارا است و بر همه مردم لازم است که از او اطاعت کنند
📚ولایت فقیه ص50
❗️ پیامبر گرامی فرمود:
خدایا جانشینان مرا رحمت کن .
سوال شد جانشینان شما چه کسانی هستند ؟
فرمود: کسانی که بعد از من می ایند و حدیث وسنت مرا نقل می کنند
📚عیون الاخبار ج2 ص37
📚 امالی صدوق ص180
📚من لا یحضره الفقیه ج4 ص420
❗️در این حدیث شریف از فقهای جامع الشرایط به عنوان جانشینان پیامبر تعبیر شده است و روشن است که جانشین از اختیارات شخصی که برایش نیابت می کند بهره مند می باشد
🗯در روایت دیگر پیامبر گرامی فرمود:
فقها امینان و مورد اعتماد پیامبران هستند
📚الکافی ج1 ص46
📚بحار الانوار ج2 ص36
❗️معنای امین بودن فقها این است که فقها تمام اموری را که در اسلام مقرر است به طور امانت اجرا کنند ویکی از این امور دریافت سهم امام و مصرف ان در موارد مشخص شده است
6⃣ نیمی از خمس که در اختیار مرجع تقلید قرار میگیرد، برای مصارف عمومی جامعه، اعم از هزینههای مربوط به تحقیق، تدریس، تبلیغ و ترویج علوم دینی، تأسیس حوزههای علمیه، مساجد، یا فقرا، مساکین، مصیبت زدهها و ...؛
🗯 مراجع تقلید همانطور که بخشی از خمس را به امور فوق در جامعه اختصاص میدهند، درصدی از سهم امام را نیز به جهت تعطیل نشدن تبلیغ و گسترش دین و البته گسترش کمی و کیفی آن و نیز پرورش یافتن افرادی که متخصص مسائل دینی باشد قرار میدهند که بخشی از آن شهریه است تا با شهریهی اندکی که دانشپژوهان در این عرصه داده میشود، حداقل بخشی از نیازهای اولیه زندگی آنها تأمین گردد تا بتوانند دست کم بدون دغدغه نان شب، به یادگیری معارف دینی و در نهایت به تبلیغ مسائل دین، آموزش احکام مورد نیاز مردم و ترویج اعتقادات و اخلاقیات اسلامی بپردازند و البته رقم آن با هزینههای مشابه از بیتالمال برای رشتههای دیگر قابل مقایسه نمیباشد. اگر جامعه به پزشک جسم احتیاج دارد، به پزشک روح اختیاج بیشتری دارد و اگر بخشی از جامعه گاهی مبتلا به بیماریهای تن میشوند، بیماریهای روح به مراتب فراگیرتر است، مضاف بر این که سلامت و تعالی روح است که ضامن امنیت و کمال جامعه در عرصههای دیگر میباشد.
7⃣ما در گذشته مفصلا مشروعیت خمس را از قرآن و روایات شیعه و سنی ثابت کرده ایم و بیان کرده ایم که اختصاص نیمی از خمس به بنی هاشم وسادات به هیچ عنوان تبعیض نمی باشد که جهت اگاهی کلید واژه های «خمس- غنیمت-تبعیض و...» را در کانال سرچ فرمایید.
🔷پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht