eitaa logo
آرشیو شیعه پاسخ
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👇👇ادامه پاسخ 🔴اما مساله بعد مسافت و توقف طولانی مدت در شام که اشکال عمده ای برای تحقق چنین حادثه ای شمرده شده است را می توان این گونه پاسخ داد؛ 👌در کتاب های متعددی آمده است که روز ورود کاروان اسیران به شام روز اول صفر بوده است و بنی امیه نیز این روز را برای خود عید قرار دادند 📚مقتل الحسین مقرم ص348 و... 🔶وپس از ورود اهل بیت به شام انان شروع به عزاداری کردند .اطرافیان یزید به او گفتند که مصلحت نیست که انان را در شام نگه دارید زیرا اوضاع شام در حال تغییر است و با افشاگری انان بودن انان در شام به مصلحت نیست. ❗️طبری می نویسد؛ «آنان به مدت سه روز در شام مراسم ماتم بر پا کردند» 📚تاریخ طبری ج4 ص353 🔷شیخ مفید می نویسد: «انان چند روزی در شام اقامت گزیدند» 📚ارشاد مفید ص480 👌در نتیجه اگر از روز ورود آنها به شام که اول صفر بوده و حضور در مجلس یزید و آنگاه ماندن حد اکثر هفت روز در شام را بپذیریم باید اهل بیت را دوازده روز مانده به بیستم صفر از شام حرکت داده باشند و این مدت زمانی برای رسیدن کاروان از شام به کربلا کافی است زیرا: ❗️در تاریخ آمده است آنگاه که مروان بن حکم سردار سپاهش عامر بن ربیعه را با یکصد هزار لشکر از شام برای جنگ با مختار اعزام کرد آنها در مدت ده روز به کوفه رسیدند 📚تحقیق درباره اربعین ص21 👌بدیهی است که اگر بتوان لشکری صد هزار نفری را طی مدت ده روز به کوفه رساند رسیدن کاروانی کوچکتر در مدت ۱۲ روز به کربلا مشکلی ندارد. 🗯از سوی دیگر در تاریخ آمده است که امام حسین مسیر میان مدینه و مکه را که حدود470 کیلومتر است را به مدت پنج روز پیمود 📚ارشاد مفید ص375 📚مقتل الحسین مقرم ص140 👌بنابراین مسیر شام تا کربلا را که قریب 600 کیلومتر است را می توان به راحتی در مدت ۱۰ روز پیمود. 🔴با توجه به این نکات بازگشت کاروان حسینی به کربلا در روز اربعین هیچ گونه استبعادی ندارد. https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❓پرسش ❔آیه ۴۳ سوره توبه خداوند به پیامبر می‌فرماید "خدا تو را ببخشد چرا فلانی را اجازه دادی تا در میدان جهاد شرکت نکند"؟ آیا این آیه با عصمت پیامبر اکرم (ص) و یا آیه‌ "ما ینطق عن الهوی" تناقض ندارد؟! 💠پاسخ: 🗯خداوند می فرماید: «خداوند تو را بخشید چرا به آنها اجازه دادی ( تا در جهاد شرکت نکنند) پیش از آنکه کسانی که راست گفتند برای تو روشن شود و دروغگویان را بشناسی» 🔷توبه43 ❗️گروهی از منافقان نزد پیامبر آمدند و پس از بیان عذرهای گوناگون و دروغین و حتی سوگند خوردن اجازه خواستند که آنها را از شرکت در میدان تبوک معذور بدارد و پیامبر به این افراد اجازه داد. 👌خداوند پیامبر را مورد عتاب قرار میدهد که خداوند تو را بخشید چرا به آنها اجازه دادی که از شرکت در میدان جهاد خودداری کنند و چرا نگذاشتی آنها که راست می گویند از آنها که دروغ می گویند برای مردم شناخته شوند. ❔آیا تعبیر به بخشش از یک سو و عتاب و سرزنش و سوال از این که چرا به آنها اجازه دادی دلیل بر این نیست که اجازه ای که حضرت به منافقان داد که از شرکت در میدان جهاد خودداری کنند کار خلافی بوده است و آیا آیه با عصمت پیامبر منافات ندارد❓ 💢در پاسخ باید عرضه داشت که آیه به هیچ عنوان با عصمت پیامبر منافات ندارد به این بیان؛ 🗯کلمه عفو و عتاب نسبت به پیامبر گرامی درواقع برای بیان زشتی کار منافقان است .و روی سخن را به پیامبر کردن نوعی تعبیر کنایی لطیف برای بیان یک واقعیت مهم است. ❗️توضیح این که؛ 🔷گاه انسان یکی از دوستانش را مورد عتاب و سرزنش قرار میدهد که چرا نگذاشتی فلان کس رسوا شود و مردم او را بشناسند و در حقیقت این عتاب و خطاب مقدمه ای است برای انتقاد از شخص ثالث . ♻️فرض کنید کسی بخواهد به صورت فرزند بی گناه شما سیلی بزند یکی از دوستان شما دست او را بگیرد مسلما از کار دوستتان ناراحت نمی شوید ولی گاه برای اثبات زشتی باطن آن شخص روی سخن را به دوستتان کرده و به صورت عتاب می گویید« چرا نگذاشتی سیلی بزند تا تو و همه مردم این مرد سنگدل را بشناسند» 👌این سخن که در لباس عتاب و سرزنش یک دوست است درواقع کنایه بلیغی است از بیرحمی و سنگدلی آن مرد ستمگر . 👌امام رضا فرمود: «این آیه از قبیل ضرب المثل معروف عرب است که می گوید « به تو می گویم ولی ای همسایه تو بشنو» خداوند روی سخن را در این آیه به پیامبرش کرده ولی منظور دیگران هستند» 📚البرهان ج2 ص130 🔴شاهد این سخن آن است که در آیات دیگر خداوند به پیامبر اجازه معاف کردن هرکسی را که صلاح بداند از میدان جهاد داده بود. 🔷نور62 🔶بنابراین با اجازه الهی مانعی وجود نداشته است که پیامبر به گروهی از منافقان اجازه دهد تا از شرکت در جهاد خودداری کنند به خصوص این که شرکت آنان مشکلی از مسلمین حل نمی کرد که هیچ بلکه شاید مشکلاتی هم می آفریده است. 👌بنابراین در آیه چیزی که مخالف با عصمت پیامبر گرامی باشد وجود ندارد. 📚پیام قرآن ج7 ص148 https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❔پرسش ❓چرا ما تنها برای امام حسین مراسم اربعین را برگزار می کنیم و برای سایر اهل بیت چنین نمی کنیم .فلسفه زیارت امام حسین در روز اربعین چیه❔ 💠پاسخ: 💢در این شکی نیست که مصیبت امام حسین در عالم نظیر و مانندی ندارد و بزرگترین مصیبت ها بوده است به گونه ای که همانند آن حتی برای سایر اهل بیت نیز اتفاق نیفتاده است . 🗯امام حسن خطاب به امام حسین فرمود: «هیچ روز و مصیبتی مانند مصیبت تو نمی باشد» 📚امالی صدوق ص116 🔶امام صادق فرمود: «مصیبت حسین بزرگترین مصیبت هاست» 📚علل الشرایع ج1 ص225 👌امام رضا فرمود: «مصیبت حسین پلک چشم ما اهل بیت را زخم کرده و اشک های ما را روان ساخته است» 📚امالی صدوق ص128 👌لذا اهل بیت برای مصیبت امام حسین اهمیت خاصی قائل بودند و همگان را دستور به عزاداری کردن برای آن امام مظلوم می دادند. 📚وسائل الشیعه ج14 ص495 باب63 🔷همین بزرگی مصیبت سبب شده است که اهل بیت دستور به برگزاری مراسم اربعین برای حسین علیه السلام بدهند. 🔶امام عسکری فرمود: «نشانه های مومن پنج چیز است؛ به جا آوردن پنجاه و یک رکعت نماز در هر شب و روز و زیارت اربعین ( امام حسین) و انگشتر بر دست راست کردن و پیشانی را به هنگام سجده بر خاک گذاردن؛ و بسم الله الرحمان الرحیم را در نماز بلند گفتن» 📚مصباح المجتهد ص787 📚اقبال ص589 🗯برای این روز زیارت مخصوصی از امام صادق نیز نقل شده است؛ 📚بحار الانوار ج98 ص331 📚تهذیب ج6 ص113 👌حال پرسش اینجاست که چرا زیارت امام حسین در این روز مستحب می باشد❔ ❗️علامه مجلسی می نویسد: «چون جابر که از بزرگان صحابه بود اساس این کار را گذاشت می تواند دلیل فضیلت زیارت آن حضرت در این روز باشد ولی با این حال احتمال است که وجوه دیگری باشد که برای ما مخفی است» 📚زاد المعاد ص402 👌اما به نظر می رسد که نمی تواند این همه اهتمام نسبت به زیارت اربعین و آن را از علائم مومن شمردن وخ نقل زیارتنامه ای مخصوص از سوی امام صادق به صرف زیارت آن حضرت از سوی جابر بن عبدالله انصاری در اربعین باشد . ❗️با توجه به این که درباره هیچ یک از معصومین زیارت اربعین وارد نشده است . 🔷مطلب همان است که دانشمند شهیر ابوریحان بیرونی گفته است: «در بیستم ماه صفر سر مطهر امام حسین به پیکرش بازگردانده شد و همراه آن به خاک سپرده شد و در همین روز زیارت اربعین وارد شده است» 📚الاثار الباقیه ص331 🗯زیارت اربعین پس از الحاق سر آن حضرت به بدنش در روز بیستم صفر توسط امام سجاد سنت گردید . 👌لذا به نظر می رسد که اهمیت زیارت اربعین نه به سبب زیارت جابر در چنین روزی است بلکه به سبب الحاق سرهای شهدا در این روز توسط امام سجاد و زیارت آن قبور پاک توسط امام و کاروان حسینی در اربعین است و این عمل از شعائر مهم شیعه مطرح شده است . 👌از این رو علامه مجلسی می نویسد: «مشهور آن است که سبب تاکید زیارت آن حضرت در این روز آن است که امام سجاد با سایر اهل بیت در این روز بعد از مراجعت از شام به کربلا وارد شدند و سرهای شهدا را به بدن ملحق کردند» 📚زاد المعاد ص402 ❗️در نتیجه با توجه به این نکته که اربعین فی حد نفسه امتیازی ندارد آن گونه که شب های جمعه و نیمه شعبان و شب های قدر امتیاز دارند باید در اربعین امام حسین حادثه ای ویژه اتفاق افتاده باشد که آن را از سایر روزهای قبل و بعدش ممتاز ساخته باشد و این جز با الحاق سرهای شهدا به بدن هایشان و زیارت قبور توسط امام سجاد و کاروان همراه نمی تواند باشد. 📚عاشورائ،ایت الله مکارم ص635 https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❔پرسش ❓از انجایی که استفاده ابزاری از زن برای تبلیغ جایز نیست پس چرا خدا برای تبلبغ بهشت از زن (حوری)استفاده کرده؟ 🗯پاسخ: ❗️توجه به نکاتی چند لازم است؛ 1⃣ما معتقد به معاد جسمانی هستیم و این که انسان در قیامت با جسم و روح حاضر می شود و طبعا باید در هر دو جنبه غرق مواهب و برکات الهی گردد.اساسا جسم و روح دو همزاد به هم پیوسته هستند همان گونه که در این جهان جدا از یکدیگر نمی توانستند به تکامل برسند در آن جهان نیز برای بهره گیری از مواهب الهی جدای از یکدیگر نمی توانند باشند. 🔷نعمت های جسمانی بهشت مانند نعمت های معنوی آن بسیار متنوع و گسترده و جالب است و قرآن روی آن بسیار تاکید کرده است تا از این طریق توجه همه انسان ها را به اعمال و صفات و فضایلی که سرچشمه این مواهب است جلب کند زیرا نوع بشر بیش از آنکه به نعمت های روحانی بیندیشند توجه به مواهب جسمانی دارند. 📚پیام قران،ج6 ص175 2⃣نعمت های بهشتی اختصاص به نعمت های جسمانی ندارد بلکه قران از یک سری نعمت های روحانی نیز برای بهشتیان سخنان می گوید از جمله: 🔷احترام مخصوص ( زمر73)-🔷محیطی سرشار از صلح و صفا ( 137انعام-47 حجر) -🔷امنیت و زوال خوف ( دخان 51) -🔷دوستان موافق و رفیقان با وفا ( 69؛70 نسائ)-🔷نشاط فوق العاده درونی ( 24 مطففین)-🔷احساس خشنودی خداوند( 15 ال عمران)-🔷نظر خدا به انها ( قیامت 22-23)-🔷انچه بخواهند به انها داده می شوند( 22 شوری) 3⃣حوریان بهشتی اختصاص به مردان ندارد بلکه زنان نیز می توانند از آن بهره مند شوند. ❗️واژه حور بر مذکر ومونث هر دو اطلاق میشود ومفهوم گسترده ای دارد که همه همسران بهشتی را شامل میشود، همسران زن برای مردان با ایمان وهمسران مرد برای زنان مومن 📚پیام قرآن،ج6 ص202 ❗امیر مومنان فرمود: "در بهشت بازاری است که درآن خرید وفروش نیست، تنها در آن جا تصویر مردان وزنان وجود دارد، هرکس که تمایلی به آنان پیدا کند از همان جا بر او وارد میشود" 📚بحار الانوار،ج8 ص148 4⃣استفاده ابزاری از زن به این است که زن وسیله شود برای دست یابی به کالای پست و بی ارزش مثلا امروز برای تبلیغ انواع کالاها از زنان استفاده میشود تا آنان با چهره و اندام زیبایشان مشتریان را جذب کنند و یا برای فروش اجناس گوناگون فروشنده زن درخواست می شود تا مشتریان جذب زیبایی زن شده و اجناس به واسطه زنان فروخته شود. 👌این میشود نگاه ابزاری به زن و اسلام با این عمل مخالف است زیرا شان و مقام زن بیش از این ها است که بازیچه دست افراد گوناگون واقع شود تا یکسری افراد به سود بیشتر دست پیدا کنند. 5⃣اسلام به زن مقام و ارزشی بس والا داده است تا آنجایی که امام صادق فرمود: «یک زن صالحه از هزار مرد ناصالح ارزش و مقامش بیشتر است» 📚وسائل الشیعه ج20 ص172 6⃣مساله وعده دادن خداوند به حوریان بهشتی با نگاه ابزاری به زن از سه جهت دارای تفاوت است؛ 🔷1- حوریان بهشتی هدف هستند اما در نگاه ابزاری به زن بانوان هدف نیستند بلکه هدف فروش جنس و کالا است و زن ابزار واقع میشود برای فروش جنس و کالا و این قبیح و زشت است . ❗️اما در نگاه دینی حوریان بهشتی خودشان هدف هستند زیرا جزو نعمات بهشتی محسوب میشوند واگر خداوند از انان به عنوان نعمات بهشتی وعده داده است فلسفه روشنی دارد که در نکته اول به آن اشاره شد. بنابراین مقایسه این دو با یکدیگر صحیح نیست . 🔶2- در نگاه ابزاری به زن ،زن وسیله واقع میشود برای دست یابی به یک جنس پست و بی ارزش که شان زن بسیار برتر از آن می باشد اما در وعده های الهی خداوند به حوریان ،هدف نعمات بی نظیر بهشتی است که همانند انان هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده است . 🔶3- غرض خداوند از وعده دادن به نعمات بهشتی و حوریان توجه دادن مردم به صفات و افعال شایسته ای است که نتیجه آن بهره مندی از نعمات بهشتی است و این سبب تربیت و سازندگی خود مردم است اما چنین مطلبی در نگاه ابزاری به زن وجود ندارد. 👌بنابراین مقایسه این دو با یکدیگر صحیح نمی باشد. 7⃣این که فردی برای رسیدن به حوریان وهمسران بهشتی وسایر نعمات بهشت خدا را پرستش کند اگر چه عملش مقبول ومشروع است اما در روایات این نوع عبادت کردن ،عبادت کامل وبرتر شمرده نشده است. 🗯حضرت علی فرمود: «گروهی خدا را از روی رغبت ومیل به نعمت های بهشت پرستش کردند این عبادت تاجران است وعده ای اورا از روی ترس پرستیدند واین عبادت بردگان است وجمعی دیگر خدارا برای شکر نعمت ها « واین که شایسته عبادت است»پرستیدند این عبادت آزادگان است» 📚نهج البلاغه،حکمت 237 https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❔پرسش ❓چرا حرم های اهل بیت را از طلا می سازیم آیا براستی این کار لازم است.این اشکالی است که زیاد در فضاهای مجازی مطرح می شود❔ 💠پاسخ؛ ❗️توجه به نکاتی چند لازم است؛ 1⃣قران به روشنی دستور به وجوب ولزوم محبت اهل بیت پیامبر می دهد 🔷 شوری 23 🔶ودر وجوب محبت انان روایات فراوانی نیز در کتب اهل سنت وشیعه نقل شده است 📚سنن ترمذی ج2 ص308 📚 مستدرک علی الصحیحین ج3 ص149 و ۰۰۰ 📚بحار الانوار ج23 ص228 باب13 👌مسلما یکی از راه های ابراز علاقه به خاندان رسالت حفظ و بزرگداشت حرم های آنان است.به دلیل همین ابراز احساسات و نشان دادن عشق و علاقه فراوان به اهل بیت است که شیعیان همواره سعی کرده اند که ارزنده ترین و با ارزش ترین فلزات اعم از طلا و نقره و سایر جواهرات را وقف آن قبور مطهر نمایند و با زیباترین هنرهای معماری و آیینه کاری و منبت کاری حرم های آنان را زینت می کنند. ❗️در واقع طلاکاری گنبد و ضریح نوعی ابراز علاقه و محبت به اهل بیت پیامبر می باشد. 2⃣قرآن در ایه 32 حج می فرماید: « هرکس شعایر الهی ونشانه های دین خداوند را تعظیم و تکریم کند ان نشانه تقوای دلها است » ♻️ ایه شریفه می گوید هر چیزی که شعار و نشانه دین باشد بزرگداشت ان مایه تقرب به درگاه خداوند است به طور مسلم انبیا و امامان از بزرگترین و بارزترین نشانه های دین الهی هستند که وسیله ابلاۼ دین و مایه گسترش ان در میان مردم بوده اتد 🔷پیامبر گرامی فرمود: «برای خداوند حرمات سه گانه ای است که هر کس آنها را احترام و تکریم کند خداوند امر دین و دنیای او را محفوظ می دارد و آن سه چیز عبارت است از احترام و تکریم قرآن و احترام و تکریم پیامبر و احترام و تکریم اهل بیت» 📚خصال ج1 ص146 ❗️بزرگداشت اولیای الهی راه های متعددی دارد؛ 🔶1- حفظ و نگه داری سخنان و دستورات و آثار آنها و عمل به سخنان آنها 🔶2- احترام به مقام و موقعیت معنوی آنها و پاس داشت ایام ولادت و شهادت آنها 🔶3- حفظ و تعمیر قبور آنها و رعایت حرمت آنها در ساختن بارگاهایی که در شان آنها باشد. ❗️در تمام دنیا و در میان تمام ادیان تجلیل از بزرگان و احیای آثار آنها چیزی مرسوم و معمول است و هیچ منع عقلی ندارد . 👌تعظیم و تکریم اهل بیت با ساختن بارگاه ها و ضریح ها از جنس طلا و نقره روشن ترین مصداق عمل به این فریضه اسلامی می باشد. 3⃣مساله تعظیم و تکریم و آباد سازی قبور ائمه در روایات متعددی نیز توصیه شده است . ❗️حضرت علی از پیامبر گرامی سوال کرد؛ «ای رسول خدا از برای کسی که قبور ما را زیارت کند و آن را «آباد وبازسازی کند »چه پاداشی است ؟ 👌پیامبر گرامی پاسخ داد: « خداوند قبر تو و قبر فرزندانت را بقعه هایی از بهشت قرار داده است وقلوب برگزیدگان از خلقش را به سوی شما متمایل کرده است که خواری و اذیت را تحمل کرده و«قبور شما را آباد می کنند »وفراوان زیارتشان می کنند انان مخصوص به شفاعت من هستند و وارد حوض من در قیامت می شوند و انان زوار من در بهشت هستند «کسی که قبور شما را اباد کند» گویا سلیمان را بر ساخت بیت المقدس یاری داده است » 📚تهذیب الاحکام ج6 ص450 📚وسائل الشیعه ج14 ص382 📚بحار الانوار ج97 ص120 👌روشن است که آباد سازی قبور ائمه از طریق ساختن گنبد و بارگاه از طلا و نقره مصداق روشن عمل به این نوع روایات می باشد . 4⃣ هزینه و مصالح و ساخت بنای گنبد و بارگاه حرم های اهل بیت یا از محل موقوفات مردم است یا از اعانات و کمک های مردمی که به عشق اهل بیت اموالشان را صرف این امور می کنند تا به وظیفه اسلامی خود عمل کرده باشند. ❗️ به هر حال به مقتضای روایات باید نیت واقفان و کمک کنندگان رعایت شود و اموالشان را در همان راهی صرف کرد که منظورشان بوده است 5⃣ در کنار و حاشیه حرم های اهل بیت بیشترین اعانات و کمک ها برای فقرا جمع آوری می گردد و معمولا افرادی که اموال خود را وقف ساختن گنبد و بارگاه برای اهل بیت می کنند از افراد متمول بوده و در کنار آنکه به فقرا و نیازمندان کمک می کنند مقداری از اموال خود را وقف این امور می کنند. 👌بنا براین به مقتضای این ادله ساختن گنبد و بارگاه های مجلل برای اهل بیت رجحان شرعی دارد و از سوی دیگر منع شرعی نیز در این رابطه وجود ندارد و ما هم وظیفه داریم که به این تکلیف عمل کنیم و هم وظیفه داریم به فقرا خدمت کنیم و هر دو را در کنار هم انجام می دهیم . https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❔پرسش ❓ یه سوال اینکه مگه خدا همه جا نیست پس ما چرا حتما باید به سمت کعبه نماز بخوانیم؟ میگویین برای وحدت یعنی بر فرض اگه همه به یه سمت دیگه بخونن مشکلی نیس؟ 💠پاسخ: ❗️نماز خواندن به سمت کعبه از این جهت نیست که خداوند مکان یا جهت معینی دارد چنان که قرآن بر این مطلب تصریح کرده و می فرماید: «مشرق و مغرب از آن خداست و به هر سو رو کنید خداوند آن جاست» 🌀بقره115 ❕ومی فرماید؛ «بگو مشرق و مغرب از آن خداست» 🌀بقره142 👌بلکه از این نظر که انسان به حکم این که جسم است هنگام نماز ناچار است به یک طرف متوجه باشد ولی اسلام خواسته از این موضوع حد اکثر استفاده را برای تکمیل این عبادت یعنی نماز بنماید و از دو جهت دستور داده است که همگان باید به جهت معینی یعنی کعبه نماز بخوانند؛ 1⃣خانه کعبه قدیمی ترین مرکز توحید است .خانه ای است که به دست قهرمان توحید ابراهیم تجدید بنا شده و مورد توجه تمام راهنمایان توحید و پیامبران خدا بوده است . ❗️خداوند می فرماید: «نخستین خانه ای که برای مردم ( ونیایش خداوند) قرار داده شده است در سرزمین مکه است که پر برکت و مایه هدایت جهانیان است» 🔷ال عمران 96 👌این آیه می گوید اگر کعبه بعنوان قبله مسلمین انتخاب شده است جای تعجب نیست زیرا نخستین خانه توحید است و با سابقه ترین معبدی است که در روی زمین وجود دارد و هیچ مرکزی پیش از آن مرکز نیایش و پرستش پرودگار نبوده است . 👌امام صادق فرمود: «خداوند از نقاط مختلف زمین موضع کعبه را برگزیده است» 📚الفقیه ج2 ص195 👌وچون کعبه مرکز توحید است امام فرمود: «تا زمانی که کعبه پابرجاست دین و آیین یکتا پرستی به حیات خودش ادامه می دهد» 📚وسائل الشیعه ج13 ص242 👌توجه به این مرکز توحید توجه به خداست و کسی که مقابل چنین مرکزی بایستد از جهات زیادی به خدا نزدیکتر است و گویا خود را در پیشگاه او حاضر می بیند. 2⃣توجه عموم مسلمین جهان در هر شبانه روز پنج مرتبه به این مرکز مقدس روح وحدت و یگانگی را در دل و جان آنها پرورش می دهد و به وحدت اسلامی و هماهنگی مسلمین جهان کمک می کند و اجتماعات مختلف اسلامی را از شرق و غرب عالم به هم مربوط می سازد و شوکت و عظمت آنها را ظاهر می نماید و بالاخره جوهر تعلیمات جهان اسلام را به صورت وحدت هدف و عقیده به دنیا نشان میدهد. ❗️بنابراین دستور داده شده است که همه به یک سو نماز بخوانند تا وحدت و هماهنگی در صفوف مسلمین پیدا شود و از هرج و مرج و پراکندگی جلوگیری به عمل آید. 📚تفسیر نمونه ج1 ص415 🗯با توجه به این نکات پاسخ دو پرسش شما بدست می آید که : 1- چرا رو به کعبه نماز می خوانیم.2- چرا کعبه به عنوان قبله قرار داده شده است. https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❔پرسش ❓کانال های ضد دین پرسشی را مطرح کرده اند که قرآن مسلمین و پیامبر مسلمین یکی است .چرا انان به فرق مختلف تقسیم شده اند و بالاخره کدام فرقه از آنان به بهشت می روند❔ 💠پاسخ؛ ❗️اگر مسلمانان در زمان پیامبر گرامی از وحدت خاصی برخوردار بودند و عظمت مقام رسالت و مرجعیت مسلم او برای پیروانش مانع از بروز دوگانگی بود ولی پس از درگذشت او شکاف عجیبی در میان آنان پدید آمد و آن وحدت و ایثار جای خود را به جدال و نزاع کلامی و احیانا به نبردهای خونین آن هم بر سر عقائد دادند. 🗯علمای ملل و نحل علل چندی را در پیدایش اختلاف و پی ریزی مذاهب مختلف موثر می دانند از جمله؛ 1⃣تعصب های کور قبیلگی و گرایش های حزبی سبب شد افرادی دست به تاسیس مذهب و مسلک های تازه ای بزنند و به راهنمایانی که پیامبر برای انان معرفی کرده بود توجه نکنند. 2⃣بدفهمی و کج اندیشی در تفسیر حقایق دینی عامل دیگری برای پیدایش مذاهب مختلف قلمداد می شود. 3⃣منع از تدوین حدیث پیامبر و نشر آن توسط خلفای وقت عامل دیگری بود که افراد نظرات شخصی خود را به نام دین به خورد مردم بدهند و مذاهب تازه ای را ایجاد کنند. 4⃣آزادی احبار و رهبانان یعنی دانشمندان اهل کتاب و نشر اساطیر عهدین سبب دیگری بر این مساله قلمداد می شود که این آزادی پس از ممنوعیت از نشر احادیث پیامبر به این افراد داده شد. 5⃣برخورد مسلمانان با ملتهای متمدن که برای خود کلام مستقل و عقاید دیگری داشتند عامل دیگری برای پیدایش مذاهب جدید قلمداد می شود. 6⃣اجتهادات شخصی در برابر نصوص مسلم دینی و تن ندادن به نصوص عامل دیگری برای این افتراق محسوب می شود. 📚الملل و النحل ،سبحانی،ج1 ص69 فصل سوم 👌جالب آن است که پیامبر گرامی از ایجاد فرق گوناگون در اسلام خبر داده بود و دانشمندان شیعه و سنی نقل کرده اند که فرمود؛ «امت موسی پس از او به هفتاد و یک فرقه تقسیم شدند که تنها یک فرقه از آنان فرقه ناجیه می باشد و هفتاد فرقه دیگر در آتش هستند.و امت عیسی پس از او به هفتاد و دو فرقه تقسیم شدند که یک فرقه از آنان ناجیه و بقیه در آتش هستند.و امت من نیز به هفتاد و سه فرقه تقسیم میشوند که یک فرقه از آنان اهل نجات و بقیه در آتش هستند» 📚الخصال ج2 ص585 📚بحار الانوار ج28 ص4 📚سنن ترمذی ج5 ص26 📚سنن ابن ماجه ج2 ص479 👌طبق روایات مسلم شیعه و سنی تنها فرقه ای که اهل نجات می باشند کسانی هستند که پس از پیامبر گرامی به اهل بیت ایشان تمسک کرده و آنان را به عنوان امام و رهبر بشناسند و اگر مردمان تن به امامت و هدایت انان می دادند هیچگاه فرق و مذاهب مختلف ایجاد نمیشد. 1⃣پیامبر گرامی فرمود: «من دو چیز برای شما باقی می گذارم که تا زمانی که به آن دو تمسک کنید هرگز گمراه نمی شوید کتاب خدا و عترتم اهل بیتم» 📚سنن ترمذی ج5 ص329 📚مسند احمد ج5 ص182 📚مستدرک حاکم ج3 ص148 2⃣پیامبر گرامی فرمود: «مثل اهل بیتم در میان شما همانند کشتی نوح است در میان قوم نوح که هر کس بر آن سوار شود نجات یافته و هر کس از آن تخلف کند هلاک می شود» 📚مستدرک حاکم ج2 ص343 📚مجمع الزوائد ج9 ص168 📚کنزالعمال ج6 ص216 3⃣پیامبر گرامی فرمود: «ستارگان وسیله ایمنی برای اهل زمین از غرق شدن هستند و اهل بیت من وسیله ایمنی برای امت من از اختلاف هستند» 📚مستدرک حاکم ج3 ص149 📚الجامع الصغیر ج2 ص189 📚کنزالعمال ج6 ص116 4⃣پیامبر گرامی فرمود: «فرقه ناجیه فرقه ای است که به من و اهل بیتم پس از من اقتدا کند» 📚معانی الاخبار ص323 ❗️حضرت علی فرمود: «امت اسلام به هفتاد و سه فرقه تقسیم می شوند .قسم به خداوندی که جانم بدست اوست تمام این فرقه ها گمراه هستند مگر فرقه ای که از من تبعیت کنند و از شیعیان من باشند» 📚امالی مفید ص213 https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❔پرسش ❓کانال های وهابی می گویند علمای شیعه صحابه پیامبر صلوات الله علیه که در قرآن به صورت متوالی مورد مدح و بشارت شده اند را کافر ویا منافق به مردم نشان میدهند، این عدم سازگاری با قرآن را حل می کنند❓ 💠پاسخ ♦توجه به چند نکته لازم است ؛ 1⃣این سخن که علمای شیعه صحابه پیامبر را کافر یا منافق می دانند صحیح نمی باشد. 🔺شیخ طوسی شیخ الطائفه در مورد صحابه پیامبر چنین می گوید: « شفاعت کردن نزد ما ثابت است برای پیامبر اسلام و بسیاری از اصحابشان و جمیع امامان و کثیری از مومنین» 📚تبیان ج1 ص214 ❔ایا می توان گفت شیعه عقیده دارد صحابه پیامبر منافق و کافر هستند انگاه بگویند کثیری از انان شفاعت می کنند؟ ❔چگونه علمای شیعه عقیده به نفاق یا کفر جمیع صحابه دارند در حالی که در کتب حدیثی خود بابی را به ذکر مناقب صحابه پیامبر گشوده اند؛ 📚بحار الانوار ج22 ص301 باب 8 ♦️امام صادق فرمود: « اصحاب پیامبر دوازده هزار نفر بودند که هشت هزار انها از مدینه و دو هزار از مکه و دو هزار از طلقائ و ازاد شدگان که در بین انها اصلا قدری مسلک یا مرجئه مسلک یا حروری مسلک و نه معتزلی مسلک ونه اینکه خودشان صاحب رای باشند پیدا نمیشد پیوسته از خوف خداوند شب وروز گریه می کردند» 📚الخصال ج2 ص640 2⃣اما شیعه می گوید که درست است کثیری از صحابه پیامبر انسان های بزرگی بوده اند اما چنین نبوده همه صحابه انسان های موجهی بوده باشند بلکه قلیلی از انان از جاده حق منحرف شده بودند . دلیل انان بر این قول قران و کتب اهل سنت است 🔺ایاتی بخشی از صحابه را منافق معرفی کرده وانها را سرزنش می کند و می فرماید: « بعضی از اعراب اطراف مدینه و برخی از اهل شهر مدینه منافق هستند شما از نفاقشان اگاه نیستید» 📓توبه 101 ♦️ومی فرماید: « در ان هنگام منافقان و انان که در دلهایشان مرض بود با هم می گفتند ان وعده ای که خدا و رسول به ما دادند غرور و فریبی بیش نبود» 📓احزاب 12 ♦️وبرخی از انان در تقسیم زکات بر پیامبر اعتراض می کردند: « در میان انها کسانی هستند که در تقسیم غنایم بر تو خرده می گیرند اگر سهمی به انها داده شود راضی میشوند واگر داده نشود خشم می گیرند» 📓توبه 58 ♦️وبرخی نسبت خیانت به پیامبر می دادند تا جایی که خداوند در مقام دفاع چنین فرمود: « ممکن نیست هیچ پیامبری خیانت کند » 📓ال عمران 161 ♦️و از انان به دلیل ترک نماز جمعه مذمت می کند: « واین مردم چون تجارتی یا لهو و بازیچه ای ببینند بدان بشتابند و تورا در نماز تنها گذارند» 📓جمعه 11 ♦️وبرخی را فاسق معرفی می کند: « ای کسانی که ایمان اورده اند اگر فاسقی برای شما خبر اورد تحقیق کنید» 📓حجرات 6 🔺که مراد ولید بن عقبه بود 📚تفسیر ابن کثیر ج4 ص209 ♦️وبرخی از جنگ فرار می کردند: « یاد اورید زمانی را که بالا می رفتید و پیامبر نیز از پشت شما را صدا می زد( اما توجه نمی کردید)» 📓ال عمران 153 🔴بخاری روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود: « روز قیامت گروهی از اصحاب من را می اورند و مانع میشوند که بر حوض کوثر وارد شوند من می گویم خداوندا اصحابم می گوید انان پس از تو مرتد شده و به دوران جاهلیت خود بازگشتند» 📚صحیح بخاری ج4 ص228 ❔با این شرایط ایا می توان گفت همه صحابه در مسیر حق بودند؟ 3⃣در ایاتی که از صحابه مدح می کند باید به دو نکته توجه نمود ♦️الف: ایات ناظر به تعدادی از صحابه است نه همه صحابه ان هم صحابه ای که از لحاظ ایمان و عمل مقبول و مرضی خداوند هستند ♦️ب: این مدح برای انان تا زمانی است که در مسیر صحیح باشند و بر صراط مستقیم قدم بردارند و اصلا ایات بر این دلالت ندارد که اگر صحابه ای از خط مستقیم منحرف شد باز هم مرضی خداوند باشد چنین سخنی با اصول اسلام منافات دارد https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❔پرسش ❓ایا از نظر علمی امکان تولد فرزند بدون پدر وجود دارد؟ آیا مساله تولد عیسی تنها از مادر مخالف تحقیقات دانشمندان نمی باشد❔ 💠پاسخ: ❗️بدون شک این مساله از طریق اعجاز صورت گرفته است ولی علم امروز نیز این امکان چنین امری را نفی نکرده بلکه تصریح به ممکن بودن آن نموده است . 👌موضوع بکر زایی در میان بسیاری از حیوانات دیده شده است و با توجه به این که مساله انعقاد نطفه اختصاصی به انسانها ندارد امکان این امر را به طور عموم اثبات می کند. ❗️دانشمندان می گویند تخمک بعضی از جانداران قدرت آن را دارد که بدون انجام عمل لقاح نمو خود را شروع کرده و به پایان برسانند .جاندارانی که به این طریق تکثیر پیدا می کنند جانداران « بکر زا» می گویند. 👌در نوعی از حشرات مانند « شته» بکر زایی مشاهده میشود .شته ماده تخمک هایی بوجود می آورد که خود مولد « شته های جدیدی» می باشد و این « شته ها» نیز به نوبه خود تخمک هایی را تولید می کنند . 👌در عده ای جانداران مانند ستاره دریایی و کرم ابریشم دیده شده است که گاهی تخمک ها بدون انجام عمل لقاح نمو خود را شروع می کنند. ❗️جانداران ذره بینى مانند میکروب ها، باکترى ها و ویروس ها بدون عمل لقاح تکثیر مثل مى کنند. «هیدر» از راه جوانه زدن تکثیر نموده و «آمیب» از راه تقسیم سلّول اوّلى تکثیر مثل مى نماید. 👌برخى از دانشمندان موضوع بکرزایى را درباره بعضى از زنان که بدون تماسّ با مردى باردار شده بودند تصدیق نموده و اعلام کردند که غدّه هاى« زهدانى» برخى از زنان نشان مى دهد که بدون عمل لقاح قادر به وظایف تولید و تکثیر مى باشند. 🔷تا این جا روشن شد که بکرزایى و تولید مثل بدون عمل لقاح امرى است ممکن و در پاره اى از این موارد صورت تحقّق به خود گرفته است. ❗️روى این اساس، امکان باردار شدن حضرت مریم بدون تماس و انجام گرفتن عمل لقاح، خود به خود روشن گردید. 👌قرآن کریم درباره نخستین مراحل باردارى او چنین مى فرماید: 🔷«فرشته اى در برابر مریم به صورت بشرى مجسّم گردید و به او گفت: من از ناحیه خدا مأمورم که فرزند پاکیزه اى به تو ببخشم. مریم از این بشارت سخت تعجّب کرده و گفت: من با کسى تماس نگرفته و هرگز به اعمال نامشروع آلوده نشده ام.فرشته در پاسخ وى گفت: این کار براى خدا آسان است». 🔷مریم17-21 👌بنابر این هیچ بعید نیست که عوامل ناشناخته اى روى سلّول جنسى حضرت مریم اثر گذاشته که بسان محرّک هاى دیگر «در تمام بکرزایى ها» موجب نموّ و رشد سلّول جنسى او شده باشد. ❕ بنا براین باید گفت پرورش سلّول ماده در رحم مادر، معمولا از طریق لقاح انجام مى گیرد نه دائما و این علّت عادى است که ما با آن مأنوس شده ایم ولى هرگز دلیلى بر این نداریم که از طریق دیگر، امکان پذیر نباشد.بلکه ممکن است در این راه عللى باشد که بتواند سلّول ماده را پرورش بدهد و آن را به وظایف حیات وادار سازد و اگر این قبیل علّت ها بر ما که معلومات ناقصى از اسرار زندگى داریم پوشیده باشد، براى خداى بزرگ و دانا و توانا پوشیده و پنهان نیست. 📚تفسیر نمونه ج13 ص58 https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❓پرسش ❔با توجه به اینکه پدر همه انسان ها حضرت آدم است چرا زبان فرزندان آدم با هم فرق می کند .علت وجود نژاد های گوناگون با رنگ های مختلف در میان فرزندان حضرت آدم چیست❔ 🗯پاسخ؛ 1⃣اختلاف زبانی؛ ❗️در این رابطه گفتنی است که فرزندان حضرت آدم هر کدام به منطقه ای از زمین هجرت کردند و از هر کدام نسلی پدید آمد و چون ارتباطات در آن عصر دشوار بوده است این نسلها سالیان دراز همدیگر را نمی دیدند لذا ارتباط زبانی آنها بسیار اندک بود. 👌همین دوری از یکدیگر به تدریج سبب ایجاد گویش های مختلف در میان فرزندان حضرت آدم شد. ❗️ایت الله مکارم چنین می نویسد: «علت اختلاف زبان ها فاصله گرفتن اقوام و ملت ها از یکدیگر است .زیرا نبود وسائل ارتباط جمعی به شکل امروز در اعصار گذشته سبب می شد زمانی که قومی و ملتی از یکدیگر دور بماند تدریجا در الفاظ و عبارات موجود آنها تغییرات و تحولاتی ایجاد می شد و این تغییرات در طول هزاران سال متراکم می گشت و لغات و زبان ها از هم فاصله می گرفت و مبدا پیدایش زبان های مختلف و متفاوتی میشد. 👌از سوی دیگر قدرت ابتکار و خلاقیت انسان ها سبب می شد که آنها دائما برای برطرف ساختن نیازهای خود لغات تازه ای و جمله بندی های جدیدی بیافرینند 📚پیام قرآن ج8 ص226 ❗️در این رابطه علت دیگری نیز می تواند موثر باشد که در نکته دوم به آن اشاره می شود؛ 2⃣در مورد وجود نژاد ها ی گوناگون با رنگ های پوستی متفاوت در بین فرزندان آدم نیز توجه به نکات زیر لازم است؛ ❗️در این باره دو نظریه مطرح است؛ 🔷1- کلیه این نژاد ها بازگشت به یک ریشه می کند ولی در پی جداشدن فرزندان آدم از یکدیگر و مهاجرت به سرزمین های مختلف و تاثیرات محیط و منطقه زندگی و آب و هوا و غذاهای مختلف بر روی ژن افراد به مرور زمان نژاد های گوناگون با رنگ های پوستی متفاوت ایجاد شد . 🔷2- نسل آدم ابو البشر با باقی مانده آدمیان نسل های گذشته که قبل از حضرت آدم بر روی زمین زندگی می کردند مخلوط شد و تفاوت افراد بشر از لحاظ ژنتیکی و زبانی به این مساله بازگشت می کند. ❗️در تفسیر نمونه چنین آمده است؛ « احتمال دیگری نیز هست که گفته شود فرزندان آدم با بازماندگان انسان های پیشین ازدواج کردند زیرا طبق روایاتی آدم اولین انسان روی زمین نبوده است .مطالعات امروز نیز نشان می دهد که نوع انسان احتمالا از چند میلیون سال قبل در کره زمین زندگی می کرده است درحالی که از تاریخ پیدایش آدم تاکنون زمان زیادی نمی گذرد بنا براین باید قبول کنیم که قبل از آدم انسان های دیگری در زمین می زیستند که به هنگام پیدایش آدم در حال انقراض بوده اند چه مانعی دارد که فرزندان آدم با باقیمانده یکی از نسل های پیشین ازدواج کرده باشند» 📚تفسیر نمونه ج3 ص247 🗯خداوند در سوره بقره از قول فرشتگان نقل می کنند که خطاب به خداوند چنین عرضه داشتند: « ایا کسی را در زمین قرار می دهی که فساد و خونریزی کند» 📓بقره 30 ❗️بعضی از مفسران بر آن هستند که پیشگویی فرشتگان به خاطر آن بوده که آدم نخستین مخلوق روی زمین نبوده است بلکه پیش از او نیز مخلوقات دیگری بودند که به نزاع و خونریزی پرداختند ،پرونده بد انان سبب بد گمانی فرشتگان نسبت به نسل آدم شد 📚تفسیر نمونه ج1 ص173 ♦️ در روایتی امده است که امام باقر به جابر بن یزید (یکی از اصحاب) چنین می‌گویند: 🔷 « وقتى این عالم و این خلقت فانى شود و اهل بهشت در بهشت و اهل آتش در آتش جاى گیرند، خداى تعالى دست به خلقت عالمى غیر این عالم مى زند و خلقتى جدید مى افریند بدون این که مرد و زنى داشته باشند و تنها کارشان عبادت و توحید خدا است و برایشان سرزمینى خلق مى کند غیر از این زمین تا آن خلایق را بر دوش خود بکشد و آسمانى برایشان خلق مى کند غیر از این آسمان تا بر آنان سایه بگستراند. ❗️« شاید تو خیال مى کردی خدا تنها همین یک عالم را خلق کرده، و یا مى پنداشتی که غیر از شما دیگر هیچ بشرى نیافریده» 👌«به خدا سوگند هزار هزار عالم، و هزار هزار آدم آفریده که تو فعلاً در آخرین آن عوالم هستى و در دودمان آخرین آن آدم‌ها قرار دارى» 📚توحید صدوق ص277 📚خصال ج2 ص652 🔵روایات دیگری نیز به همین مضمون آمده است 📚بحار الانوار ج8 ص374 باب 28 👌بنا براین می توان گفت که علت وجود نژاد های مختلف در میان فرزندان آدم بازگشت می کند به پیوندی که آنان با انسان های نخستین برقرار کردند. https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❔پرسش ❓خداوند در ايه ٤٨ سوره بقره می گوید : «بترسيد از روزى كه هيچكس چيزى از عذاب را از ديگرى كفايت نميكند و شفاعتی پذيرفته نميگردد و در برابر عذاب،فديه اى معادل ان از او گرفته نميشود و انان ياری نخواهند شد خب اين موضوع مخالف بحث توسل تشيع به اهل بيت نيس براى شفاعت در قيامت همونطور كه در زيارت عاشورا ميخونيم اللهم ارزقنى شفاعت الحسين يوم الورود❔ 💠پاسخ: ❗️مساله شفاعت صالحین در روز قیامت مورد قبول تمام فرق اسلامی می باشد. 👌خداوند می فرماید: «بگو تمام شفاعت از آن خداست .حاکمیت آسمان ها و زمین از اوست و سپس همه به سوی او باز می گردید» 🔷زمر42 👌ومی فرماید: «کیست که در نزد او جز به فرمان او شفاعت کند» 🔷بقره255 👌ومی فرماید: «هیچ شفاعت کننده ای جز به اذن او نمی باشد» 🔷یونس3 👌ومی فرماید: «در آن روز شفاعت هیچ کس سودی نمی بخشد جز کسی که خداوند رحمان به او اجازه داده باشد و از گفتار او راضی باشد» 🔷نجم26 ❗️این ایات و ایات شبیه به آن همگی تصریح می کنند که در روز قیامت شفاعت وجود دارد اما شفاعت در قیامت تنها به اذن خداوند است و تنها کسانی می توانند شفاعت کنند که ماذون از جانب خداوند باشد که انان انبیائ و اولیائ میباشند. 🗯علمای اهل سنت روایت کرده اند که پیامبر گرامی فرمود: «شفاعت من در روز قیامت برای صاحبان گناهان کبیره از امتم می باشد» 📚مسند احمد ج3 ص213 📚سنن ابی داود ج2 ص537 ❗️وفرمود: «من اولین شفاعت کننده در روز قیامتم» 📚سنن ترمذی ج5 ص448 ❗️وفرمود: «خداوند به من حق شفاعت کردن را داده است و من آن را برای امتم ذخیره کرده ام» 📚صحیح بخاری ج1 ص92 📚سنن نسائی ج1 ص172 ❗️وفرمود: «انبیا در حق هر کسی که از روی اخلاص شهادت به وحدانیت خداوند بدهند شفاعت می کنند» 📚مسند احمد ج3 ص12 🗯همین مضمون در روایات متعددی از منابع شیعیان نیز آمده است . 👌حضرت علی فرمود: «سه دسته هستند که در روز قیامت شفاعت می کنند؛ انبیائ و علما و شهدائ» 📚خصال یک جلدی ص156 ❗️امام صادق فرمود: «شفاعت ما اهل بیت برای صاحبان گناهان کبیره از شیعیان می باشد» 📚الفقیه ج3 ص376 ♻️جهت اگاهی بیشتر از روایات شیعه در مورد شفاعت پیامبر گرامی و اهل بیت رجوع کنید؛ 📚بحار الانوار ج8 ص29 باب21 🔴حال پاسخ از آیه مورد استناد شما در مورد شفاعت؛ 🗯خداوند می فرماید: «ای بنی اسرائیل نعمتهایی را که به شما ارزانی داشتم به یاد آورید ...و از آن روز بترسید که کسی به جای دیگری مجازات نمی شود و نه شفاعت پذیرفته می شود و نه غرامت و بدل پذیرفته می شود و نه یاری می شود» 🔷بقره47-48 👌خداوند با این سخن خط بطلان می کشد بر عقیده یهودیان که معتقد بودند که چون نیاکان و اجدادشان پیامبران خدا بودند آنها را شفاعت خواهند کرد وآنان چون یهودی هستند اهل نجات هستند اگر چه ملتزم به هیچ یک از دستورات الهی نباشند و یا گمان می کردند که میتوان برای گناهان فدیه و بدل تهیه نمود همان گونه که در این جهان متوسل به رشوه می شدند. ❗️خداوند می گوید شفاعت در روز قیامت تنها به اذن خداست و برای شما شفاعت بی حساب و کتاب که به آن معتقد هستید وجود ندارد چنان که می فرماید: «شافعان تنها در حق کسانی شفاعت می کنند که خداوند از او خشنود باشد» 🔷انبیائ28 👌وچون شما یهودیان مورد رضایت خداوند نمی باشید شفاعتی نیز برای شما نمی باشد. 📚تفسیر نمونه ج1 ص221 ❗️بنابراین ایه مورد نظر با مساله قطعی شفاعت در اسلام منافاتی ندارد. https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❔پرسش ❓کانال کلمه شبهه ای را مطرح کرده است که قبر حضرت علی در نجف نمی باشد و قبر کنونی که منتسب به ایشان است مربوط میشود به مغیره بن شعبه خواهشا رفع شبهه بفرمایید❔ 💠پاسخ؛ ❗️این گونه اشکالات و شبهات ناشی می شود از نااگاهی این گونه نسبت به حقیقت مساله. 👌علامه بزرگوار مجلسی می نویسد: «تمام شیعیان بر اساس روایات ائمه اجماع دارند که علی علیه السلام در نجف مدفون است همان موضعی که هم اکنون به عنوان مدفن شریفش مشهور می باشد » 📚بحار الانوار ج97 ص251 ❗️ البته باید توجه کرد که در ابتدای امر چون ترس از آن بود که برخی از خوارج به قبر شریف حضرت تعرض کنند لذا قبر ایشان برای مدتی نامعلوم بود. 🔶امام صادق فرمود: «امیر مومنان به فرزندش حسن دستور داد که برای او چهار قبر بکند .در مسجد و در رحبه و در نجف و در خانه جعده بن هبیره .او با این کار می خواست کسی از دشمنان جای قبر او را نداند» 📚فرحه الغری ص32 📚بحار الانوار ج42 ص214 👌اما در این شکی نیست که امام علیه السلام در نجف دفن شدند. ❗️جابر بن یزید از امام باقر سوال کرد که امیر مومنان در کجا دفن شدند؟ 🔷امام فرمود: «در سمت نجف دفن شدند.دفن او پیش از طلوع صبح بود » 📚الارشاد ج1 ص24 📚اعلام الوری ج1 ص393 📚بحار الانوار ج42 ص220 👌امام صادق فرمود: «چون امیر مومنان جان باخت حسن و حسین و دو مرد دیگر او را بیرون بردند تا که از کوفه بیرون شدند و به نجف رسیدند و او را آنجا دفن کردند و قبر را صاف کرده و بازگشتند» 📚الکافی ج1 ص458 ♻️شیخ صدوق روایت می کند که صفوان جمال می گوید در خدمت امام صادق بودیم تا به نجف رسیدیم .بر قبری ایستاد و شروع کرد به سلام کردن بر آدم و یکایک پیامبران تا آن که به پیامبر اسلام رسید .آن گاه به روی قبر افتاد و ناله اش بلند شد و فرمود: «این قبر جدم علی بن ابی طالب است» 📚من لا یحضره الفقیه ج2 ص586 📚کامل الزیارات ص84 📚الکافی 1 ص456 و... 👌علامه مجلسی بیش از چهل روایت در این باره نقل می کند که قبر شریف حضرت امیر در نجف اشرف و همین موضع کنونی آن می باشد. 📚بحار الانوار ج97 ص235 باب2 🔶ابن اثیر از مورخان بزرگ اهل سنت می نویسد: «قول صحیح تر آن است که محل قبر علی در نجف همان مکانی که هم اکنون زیارت میشود و به آن تبرک میشود می باشد» 📚الکامل ج3 ص396 ❗️ابن ابی الحدید معتزلی می نویسد: «برخی می گویند او در مدینه دفن شد و برخی می گویند در رحبه دفن شد و...تمام این اقوال باطل است و حقیقت ندارد و فرزندان او بهتر می دانند که کجا دفن شده است و فرزندانش از جمله جعفر بن محمد همین قبر را در نجف به عنوان قبر علی معرفی کرده است» 📚شرح نهج البلاغه ج1 ص16 https://telegram.me/Rahnamye_Behesht